abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156596961
Aangezien ik arrogant genoeg ben om te denken dat ik hier meer van weet dan de gemiddelde Nederlander / FOK!ker, bij deze een soort handleiding van hoe je het beste iemand kunt overtuigen van je standpunt.

Dit in de hoop dat mensen hier wat aan hebben of iets van leren. En wie weet ook om mijn eigen ideeen hierover aan te scherpen. :)

Het standpunt

Ten eerste moet er een standpunt zijn dat je inneemt dat niet triviaal is en dat niet door iedereen wordt gedeeld. Tenslotte moet er iets zijn om over te debatteren. Een debat waarin iedereen het met elkaar eens is is geen debat.

Zo'n standpunt kan een feitenclaim zijn, maar het kan ook gewoon een mening zijn over een bepaald onderwerp.

Hoe ga je dan precies te werk in het verdedigen van dit standpunt?

Het is goed om de onderstaande checklist eerst zelf in gedachten te doorlopen, alsof je als het ware zelf de tegenstander bent van je standpunt die je verwacht aan te gaan treffen in een debat. Als je dat grondig en nauwkeurig doet dan kom je in een echt debat niet voor verrassingen te staan.

Het speelveld, de premissen

Ten eerste is het belangrijk om een goed beeld te hebben van alle voor het onderwerp relevante feiten en meningen waarover je het wel met elkaar eens bent. Deze feiten en meningen moeten later in het debat de basis gaan vormen van je betoog.

Wanneer je een debat aangaat is het heel belangrijk om de gekozen bouwstenen van je betoog eerst te verifieren. Klopt mijn aanname dat mijn discussiepartner het eens is over deze feiten en meningen? Anders loop je de kans dat je later in de knoop raakt omdat je discussiepartner de premissen van je betoog verwerpt.

Een aspect dat hier te vaak wordt onderschat, is de communicatieve waarde van het bevestigen en herhalen van gedeelde opvattingen. Het is niet alleen een verificatie van standpunten, het creeert ook goodwill bij je discussiepartner. Iemand zal meer bereid zijn naar je pleidooi te luisteren dan wanneer je dat niet doet.

Begrippen

Dit is vaak het saaiste stuk van het debat, maar helaas wel heel erg essentieel en het wordt te vaak vergeten. Worden de in het debat gebruikte termen en begrippen door iedereen hetzelfde begrepen?

Niemand zit echt te wachten op een discussie over semantiek, maar een discussie waarin mensen nietsvermoedend verschillende definities van begrippen hanteren is nog veel frustrerender.

Het pleidooi

Als je eenmaal alle bouwstenen op hun plaats hebt en zeker weet dat de juiste definities van begrippen worden gehanteerd, dan wordt het tijd om na te denken over hoe je uit deze bouwstenen op een logische wijze tot het door jou gekozen standpunt kunt komen.

Vanzelfsprekend is het essentieel dat de discussiepartners je gedachtengang kunnen volgen en logisch vinden. Ook hierbij helpt het om regelmatig te verifieren, en eventueel een stapje terug te doen als dat nodig is.

Vanuit de gekozen premissen op een logische wijze tot je standpunt komen is meestal niet eenvoudig, en er zijn nauwelijks algemene regels voor te geven. Het betekent regelmatig dat je moet terugspringen naar eerdere stappen in deze checklist. Of omdat blijkt dat 1 van de premissen niet deugt of niet wordt gedeeld, ofwel omdat het eenvoudig niet mogelijk blijkt om vanuit de premissen tot de conclusie te komen.

In dat laatste geval heb je zelf iets geleerd over je eigen standpunt, en zul je mogelijk moeten besluiten je standpunt bij te stellen. :)

Als je deze stappen in gedachten hebt doorlopen en eigenlijk geen enkele manier meer kunt bedenken om een gat te schieten in je betoog, dan kun je met vertrouwen een debat aangaan.

Want er zijn dan nog maar twee mogelijke uitkomsten: of je overtuigt mensen met gemak, of je leert er zelf iets van. Iets waar je kennelijk nog niet aan had gedacht. En dat is allebei winst.

Tot dusver mijn debating tips & tricks. Commentaar en aanvullingen van harte welkom. :Y)

PS:

Oh, en pas altijd op voor drogredenen. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 04-10-2015 22:39:38 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156597174
Framing is tegenwoordig het enige wat ze nog doen in debatten. Een kwalijke zaak m.i. want een meerderheid herkent het vaak niet.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_156597417
Eehm, je kunt een debat winnen met bepaalde truuks. Maar het lijkt er vaak in debatten meer om te gaan dat je de juiste "vieze" truukjes gebruikt, dan dat de mening die je verdedigt terecht is of niet.

De waarheid is niet gebonden aan truukjes, politiek is truukjes uithalen om je zin te krijgen. Discussie hoeft geen debat te zijn, het is gewoon uitkomen voor je mening en aangeven waarom je die mening hebt. Als je truukjes nodig hebt om je "gelijk" te kunnen krijgen dan is dat vaak omdat je niet kunt onderbouwen.
pi_156597467
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:42 schreef Klokov het volgende:
Framing is tegenwoordig het enige wat ze nog doen in debatten. Een kwalijke zaak m.i. want een meerderheid herkent het vaak niet.
Framing is in zekere zin manipulatief, en dat is zeker een kwalijke zaak. Niet minder kwalijk dan het gebruik van diverse drogredenen though.

Bovendien denk ik dat mensen zich er vaak niet van bewust zijn dat ze zulke technieken hanteren. Het is ook de kunst en de verantwoordelijkheid van andere discussiepartners om dat te signaleren en te benoemen.
pi_156597586
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
Eehm, je kunt een debat winnen met bepaalde truuks. Maar het lijkt er vaak in debatten meer om te gaan dat je de juiste "vieze" truukjes gebruikt, dan dat de mening die je verdedigt terecht is of niet.

De waarheid is niet gebonden aan truukjes, politiek is truukjes uithalen om je zin te krijgen. Discussie hoeft geen debat te zijn, het is gewoon uitkomen voor je mening en aangeven waarom je die mening hebt. Als je truukjes nodig hebt om je "gelijk" te kunnen krijgen dan is dat vaak omdat je niet kunt onderbouwen.
Met 'tricks' bedoel ik in deze context dus niet 'mensen misleiden'. Ik bedoel daarmee zoals Daniel Dennett dat zo mooi zegt, 'gereedschappen van het denken'. Instrumenten die je kunt gebruiken om tot je standpunt te komen met een degelijke onderbouwing, zonder mensen te misleiden.
pi_156597702
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:53 schreef Molurus het volgende:
'gereedschappen van het denken'
Ik gebruik een andere "toolbox"
pi_156597722
Ik dreig altijd met fysiek geweld. Helaas heeft dat op internet nog weinig opgeleverd maar in het echt werkt het als een trein.
Conscience do cost.
pi_156597772
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:57 schreef ems. het volgende:
Ik dreig altijd met fysiek geweld. Helaas heeft dat op internet nog weinig opgeleverd maar in het echt werkt het als een trein.
Daarom is religie zo'n prachtig instrument. Dan kan je ALTIJD dreigen met hel en verdoemenis
pi_156597799
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:59 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Daarom is religie zo'n prachtig instrument. Dan kan je ALTIJD dreigen met hel en verdoemenis
Maar dat is niet erg effectief tegen mensen die hel en verdoemenis verwelkomen of er simpelweg niet in geloven. Een roundhouse biedt in zo'n geval een stuk meer perspectief.
Conscience do cost.
pi_156597907
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:00 schreef ems. het volgende:
Maar dat is niet erg effectief tegen mensen die hel en verdoemenis verwelkomen of er simpelweg niet in geloven. Een roundhouse biedt in zo'n geval een stuk meer perspectief.
Da's waar, het werkt natuurlijk enkel voor die die er in geloven. Daarom confirmeer ik me ook aan niemands "clubje".

Als mod is het wel heel makkelijk. Dan kun je een beetje politieagentje spelen zonder eerlijk proces. Dat is wat sommigen ook zo prachtig vinden aan Fok!
  zondag 4 oktober 2015 @ 17:05:26 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156597920
Jongens, mensen dwingen - met geweld of religie - te verklaren dat ze het met je eens zijn is niet hetzelfde als werkelijk iemand overtuigen he. :P
pi_156597933
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Daarom confirmeer ik me ook aan niemands "clubje".
Goede zaak. Ben ik zelf ook geen fan van.
quote:
Als mod is het wel heel makkelijk. Dan kun je een beetje politieagentje spelen zonder eerlijk proces. Dat is wat sommigen ook zo prachtig vinden aan Fok!
Euhm, wat?
Conscience do cost.
  zondag 4 oktober 2015 @ 17:08:41 #13
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156598036
In deze context trouwens ook zeer de moeite waard:

pi_156598053
reactie verwijderd want geslijm door vriendje klagen over moderatie doe je maar ergens anders

[ Bericht 86% gewijzigd door speknek op 04-10-2015 22:05:41 ]
pi_156598142
Nooit last van gehad en ik heb noch onder normale users, noch onder mods vriendjes :P Misschien ligt in deze het probleem eerder bij jou?
Conscience do cost.
pi_156598229
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:12 schreef ems. het volgende:
Nooit last van gehad en ik heb noch onder normale users, noch onder mods vriendjes :P Misschien ligt in deze het probleem eerder bij jou?
Nee, dat denk ik niet. Maar ik heb wel een nogal uitgesproken mening die zich niet laat sturen door politieke correctheid.
pi_156598255
Misschien gaat het niet zozeer om het hebben van een uitgesproken mening maar meer de verpakking van de mening in kwestie. Maargoed, dit is vast niet het doel dat Molurus had met dit topic dus ik ben weer weg 8-)
Conscience do cost.
  zondag 4 oktober 2015 @ 17:47:06 #18
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156599033
quote:
Het deel van de samenleving waar veel draait om macht en geld (politiek en bedrijfsleven) is zeer manipulatief en daar gebruiken ze vaak frames en drogredenen.
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 17:53:15 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156599148
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het deel van de samenleving waar veel draait om macht en geld (politiek en bedrijfsleven) is zeer manipulatief en daar gebruiken ze vaak frames en drogredenen.
Dat valt wel mee. Het gewone klootjesvolk doet dat net zo goed. Dat zijn ook degenen die er altijd met open ogen intrappen.
  zondag 4 oktober 2015 @ 17:56:49 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156599220
Overigens een nobel streven, Molurus, maar ik denk niet dat dit topic het bedoelde publiek gaat bereiken. Als die mensen op een rationele manier moeten gaan debatteren, gaan ze namelijk iedere keer af als een gieter. Daarom zullen ze steevast weigeren dat te doen.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:03:19 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156599353
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Overigens een nobel streven, Molurus, maar ik denk niet dat dit topic het bedoelde publiek gaat bereiken. Als die mensen op een rationele manier moeten gaan debatteren, gaan ze namelijk iedere keer af als een gieter. Daarom zullen ze steevast weigeren dat te doen.
Het kan wel geleerd worden denk ik, en daar heeft uiteindelijk iedereen plezier van. Wat dat betreft zit ik er denk ik optimistischer in dan jij.

Laat niet weg dat je pessimisme mogelijk volledig terecht is.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:04:35 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156599379
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het kan wel geleerd worden denk ik, en daar heeft uiteindelijk iedereen plezier van. Wat dat betreft zit ik er denk ik optimistischer in dan jij.

Laat niet weg dat je pessimisme mogelijk volledig terecht is.
Bij de meeste van die mensen zit het probleem dieper. Dat begint al bij de epistemologie. De gebrekkige debatstijl is slechts een symptoom van het in stand houden van de onjuiste epistemologie.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:05:28 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156599401
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Het gewone klootjesvolk doet dat net zo goed. Dat zijn ook degenen die er altijd met open ogen intrappen.
Het begint dus bij bewustwording. Mensen zullen eerst moeten zien waar ze zoal intrappen voordat ze ervan kunnen leren.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:07:30 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156599459
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bij de meeste van die mensen zit het probleem dieper. Dat begint al bij de epistemologie. De gebrekkige debatstijl is slechts een symptoom van het in stand houden van de onjuiste epistemologie.
Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. :P Maja, je moet toch ergens beginnen he. Of heb je die strijd al volledig opgegeven?
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:08:06 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156599478
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het begint dus bij bewustwording. Mensen zullen eerst moeten zien waar ze zoal intrappen voordat ze ervan kunnen leren.
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat als je geen idee hebt van hoe inductieve waarheidsvinding fundamenteel werkt, je ook niet aan deductieve waarheidsvinding kunt doen.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:08:25 #26
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156599485
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. :P Maja, je moet toch ergens beginnen he. Of heb je die strijd al volledig opgegeven?
Bij sommigen wel. ;(
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:12:02 #27
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156599557
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Een aanvalsoorlog op Irak verkopen met argumenten die het debat daarover volledig frustreert, is naar mijn opinie voorbij het punt waar nog zin mogelijk is. Daarna is alles mogelijk. Ze zouden jou dood kunnen schoppen en kunnen zeggen dat ze je vriendelijk hebben behandeld, en dat valt dan nog mee, vergelijken met dit soort propaganda.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 04-10-2015 21:55:05 ]
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:15:34 #28
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156599627
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:12 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een aanvalsoorlog op Irak verkopen met argumenten die het debat daarover volledig frustreert, is naar mijn opinie voorbij het punt waar nog zin mogelijk is. Daarna is alles mogelijk. Zouden jou dood kunnen schoppen en kunnen zeggen dat je vriendelijk hebben behandeld, en dat valt dan nog mee, vergelijken met dit soort propaganda.
Welke drogredenen hebben ze dan gebruikt? Volgens mij hebben ze gewoon gelogen. Dat is geen drogreden.

Een spin aan een verhaal geven, dat kan het klootjesvolk ook. Ga eens in NWS kijken: een vrijwel identieke zaak krijgt een volledig andere draai, afhankelijk van de huidskleur van de betrokkenen. Bij het rechtvaardigen van die draai worden erg vaak drogredenen gebruikt.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:19:02 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156599699
Het allerergste vind ik nog dat in de meeste gevallen beide kanten van een discussie zich daar niet van bewust zijn. Politici zijn wat dat betreft net mensen.

Ik zou dat bijna uitleggen als falend onderwijs. Wat mij betreft moet dit soort dingen op scholen worden onderwezen.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:31:38 #30
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156599960
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:19 schreef Molurus het volgende:
Het allerergste vind ik nog dat in de meeste gevallen beide kanten van een discussie zich daar niet van bewust zijn. Politici zijn wat dat betreft net mensen.

Ik zou dat bijna uitleggen als falend onderwijs. Wat mij betreft moet dit soort dingen op scholen worden onderwezen.
Ik weet niet of ze zich daar niet van bewust zijn. De meeste politici zullen het volgens mij wel doorhebben als ze zich bedienen van een drogreden (of overschat ik hen nu?).

Het probleem zit 'm volgens mij vooral in de democratisering van de mening: veel mensen hebben een extreem verkeerd beeld van wat vrijheid van meningsuiting is, en ze lijken ook niet te weten wat een mening precies is. Ze denken daarom dat iedere halfbakken stelling die ze uit hun reet trekken niet alleen valide is, maar dat die ook gerespecteerd (lees: niet aangevallen) moet worden.

Politici spelen daar slechts handig op in door te zeggen wat de mensen willen horen. Om het een zweem van validiteit mee te geven, omkleden ze hun stellingen met drogredenen. Het klootjesvolk interesseert dat niets, die willen alleen hun ideeėn bevestigd zien.
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:36:26 #31
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156600058
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik weet niet of ze zich daar niet van bewust zijn. De meeste politici zullen het volgens mij wel doorhebben als ze zich bedienen van een drogreden (of overschat ik hen nu?).
Eerlijk gezegd... ja. Ik denk dat je in elk geval in de meeste gevallen hen overschat.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik denk dat politici dom zijn (hoewel topintellectuelen zelden politieke ambities hebben). Ik denk eerder dat intelligente mensen vrijwel net zo gevoelig zijn voor cognitieve biassen en drogredenen als de rest van de wereld.

Politici zijn daarop zeker geen uitzondering. Er zijn er vast die vanuit populistische overwegingen opzettelijk drogredenen spuien, maar ik vrees dat het in de meeste gevallen onbewust is.

Edit:

Ok, misschien ben ik een grotere pessimist dan jij. ;(
  zondag 4 oktober 2015 @ 18:41:13 #32
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156600167
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Welke drogredenen hebben ze dan gebruikt? Volgens mij hebben ze gewoon gelogen. Dat is geen drogreden.
Het dringt volgens mij niet tot mensen door wat zo'n oorlog betekent. En er zijn veel meer voorbeelden.

Vroeger was ik kritisch zoals jij dat nu bent. Voor mij is de aanvalsoorlog op Irak een eye-opener geweest. Sindsdien ben ik veel kritischer naar de politiek gaan kijken, en daardoor ben ik mijn vertrouwen in de politiek volledig kwijt. Dwz dat ik moeite heb om een politieke discussie te voeren omdat ik niet bereid om iets aan te nemen, en zonder iets aan te nemen er vrijwel niets vanaf kan weten.

In ga geen discussie aan over de vraag of het een leugen of een frame is. Dat is mij al een te luchtige insteek.

quote:
Een spin aan een verhaal geven, dat kan het klootjesvolk ook. Ga eens in NWS kijken: een vrijwel identieke zaak krijgt een volledig andere draai, afhankelijk van de huidskleur van de betrokkenen. Bij het rechtvaardigen van die draai worden erg vaak drogredenen gebruikt.
Ook dat gaat vrijwel allemaal over politiek en bedrijfsleven. Je kunt daar bijna niet zinvol over discussieren omdat niet aan de basisvoorwaarden is voldaan. Het begint altijd met info van derden, die eigenlijk al te onbetrouwbaar is om er iets mee te kunnen. De bevolking heeft een diep gebrek aan inzicht in de feitelijke ontwikkeling, en kan bijna niet anders dan speculeren over de juiste toedracht en zijn eigen complot theorie ontwikkelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 04-10-2015 21:19:43 ]
The view from nowhere.
pi_156600285
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Het probleem zit 'm volgens mij vooral in de democratisering van de mening: veel mensen hebben een extreem verkeerd beeld van wat vrijheid van meningsuiting is, en ze lijken ook niet te weten wat een mening precies is. Ze denken daarom dat iedere halfbakken stelling die ze uit hun reet trekken niet alleen valide is, maar dat die ook gerespecteerd (lees: niet aangevallen) moet worden.

En dat heeft nog steeds te maken met de Fortuyn-revolte. Veel mensen hebben dat opgevat als een legitimering om de meest wanstaltige bagger uit te braken. Aan weerwoord heeft dergelijk volk een hekel, want (óók dat is een gevolg van de Fortuyn-revolte) dat is demonisering.

En in het verlengde daarvan liggen bepaalde claims die helemaal geen standpunten zijn, maar oerdomme beweringen. Noem het het populariseren van de werkelijkheid. En dat wordt dan allemaal gebracht onder de noemer 'vrijheid van meningsuiting'.
  zondag 4 oktober 2015 @ 19:01:19 #34
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156600622
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd... ja. Ik denk dat je in elk geval in de meeste gevallen hen overschat.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik denk dat politici dom zijn (hoewel topintellectuelen zelden politieke ambities hebben). Ik denk eerder dat intelligente mensen vrijwel net zo gevoelig zijn voor cognitieve biassen en drogredenen als de rest van de wereld.

Politici zijn daarop zeker geen uitzondering. Er zijn er vast die vanuit populistische overwegingen opzettelijk drogredenen spuien, maar ik vrees dat het in de meeste gevallen onbewust is.

Edit:

Ok, misschien ben ik een grotere pessimist dan jij. ;(
Het lijkt mij gewoon heel sterk, zeker omdat politici vaak de tijd hebben/nemen om na te denken over wat ze zeggen. Twee minuutjes reflectie en je haalt de meeste drogredenen eruit. Bovendien zullen ze elkaar eerder op die drogredenen wijzen.
pi_156600742
SGP doet het al zo'n 97 jaar prima op een dieet van uitsluitend drogredenen :P
Conscience do cost.
  zondag 4 oktober 2015 @ 19:07:59 #36
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156600812
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het lijkt mij gewoon heel sterk, zeker omdat politici vaak de tijd hebben/nemen om na te denken over wat ze zeggen. Twee minuutjes reflectie en je haalt de meeste drogredenen eruit. Bovendien zullen ze elkaar eerder op die drogredenen wijzen.
Neem het voorbeeld van ems hierboven, de SGP. Denk je werkelijk dat de leden van de fractie van de SGP zich bewust zijn van deze lange traditie van drogredenen?

Ik denk het eerlijk gezegd niet namelijk.
pi_156602744
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Neem het voorbeeld van ems hierboven, de SGP. Denk je werkelijk dat de leden van de fractie van de SGP zich bewust zijn van deze lange traditie van drogredenen?

Ik denk het eerlijk gezegd niet namelijk.
Nou wil ik geen spelbreker zijn, maar argumenteert de SGP echt zo slecht? Volgens mij doen ze dat namelijk doorgaans bovengemiddeld goed.
  zondag 4 oktober 2015 @ 20:17:51 #38
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156602833
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 20:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou wil ik geen spelbreker zijn, maar argumenteert de SGP echt zo slecht? Volgens mij doen ze dat namelijk doorgaans bovengemiddeld goed.
Het gaat dan natuurlijk vooral om de religieuze fundering onder sommige van hun standpunten. Verder heb je denk ik wel gelijk, het debatteren doen ze waarschijnlijk bovengemiddeld goed.

Maar dat zegt wellicht meer over de rest dan over de SGP. Het zijn bepaald geen politieke filosofen of intellectuelen.
  zondag 4 oktober 2015 @ 21:33:05 #39
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156605748
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

1. Politieke ideologieen zijn vaak onzinnig, maar kapstok om alles te rechtvaardigen.
2. Politici zullen in een publiek debat voorwaarden stellen en het niveau laag houden zodat het allemaal wat te vaag en te algemeen wordt om zelfs maar vatbaar te zijn voor weerlegging.
3. De kwesties waar grote belangen mee gemoeid zijn, worden zoveel uit het debat gehouden.
4. Politici zelf zullen het debat zoveel mogelijk overlaten aan gelieerde opiniemakers.
5. Alleen met de verkiezingen moeten ze, en willen ze een formaat waarin je eigenlijk niet werkelijk ergens op in kunt gaan.
6. Het debat in de kamer wordt ook geregiseerd.
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 21:47:53 #40
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156606310
We hebben nu het schandaal rond de dieselauto's van Volkswagen. Dat wisten we allang. Ook TNO heeft dit feit aan meermalen geconstateerd. Tal van bedrijfjes sjoemelen op soortgelijke wijze. Blijkbaar is de tijd aangebroken om dat wat in te dammen. Een grote boete en het oordeel dat het corruptie is, verandert het spel. Nu moeten ze overal nog eens nagaan of ze kunnen blijven sjoemelen. Tot voor kort was dat in bedrijven onbespreekbaar (dat is gewoon het spel, je bent naief, wees eens realistisch, zo werkt de wereld) en na een aantal veroordelingen verandert dat.

Op Fok! verandert sinds kort het aantal views met 3 tegelijk. Just saying.
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 21:50:52 #41
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156606466
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 21:47 schreef deelnemer het volgende:

Op Fok! verandert sinds kort het aantal views met 3 tegelijk. Just saying.
Op de frontpage? Net even gekeken, maar dat gaat zover ik kan zien met 1 tegelijk. Bovendien zouden de viewcounts dan veelvouden van 3 moeten zijn, dat is ook niet zo.
  zondag 4 oktober 2015 @ 21:57:22 #42
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156606738
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 21:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op de frontpage?
Op het forum.
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:00:15 #43
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156606870
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 21:57 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Op het forum.
Eveneens 1 tegelijk, net getest.

Ik denk dat je je vergist.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:04:07 #44
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156607069
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eveneens 1 tegelijk, net getest.

Ik denk dat je je vergist.
Mooi, dan heb ik blijkbaar het privilege het met 3 tegelijk te laten ophogen.
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:05:52 #45
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156607154
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mooi, dan heb ik blijkbaar het privilege het met 3 tegelijk te laten ophogen.
:D

Mss alleen voor accounts waar reclame op zit. (Ik heb een abo, en krijg geen reclame.)
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:15:32 #46
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156607534
OT.

Debatten correcter laten verlopen is zeker mogelijk. In de academische wereld zijn discussies over het eigen vakgebied redelijk betrouwbaar. Maar discussies over politiek zijn onder natuurkundigen ook niet meer van hoog niveau :D.

Het publieke politieke debat wordt echter moedwillig verdraaid. Ik heb gezien dat mensen met geen mogelijkheid vatbaar waren voor een bepaald tegenargument, om bij een andere kwestie waarin ze een ander belang hadden, vlekkeloos hetzelfde argument konden verwoorden. Politici kunnen vaak het hele spectrum van mogelijke argumenten hanteren, maar gebruiken alleen de argumenten die hun uitkomen.
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:26:38 #47
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156607935
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Epistemologie is zelf niet zo stevig. Er is geen formule hoe je tot de waarheid komt.

quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor. Ik denk dat als je geen idee hebt van hoe inductieve waarheidsvinding fundamenteel werkt, je ook niet aan deductieve waarheidsvinding kunt doen.
Probleem 1: Inductie kan geen algemene stelling bewijzen.
Probleem 2: Afleidingsregels vormen een formele logica. Deze kan niet volledig en consistent zijn.
Probleem 3: Politieke kwesties zijn te complex voor een exacte afhandeling.
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:27:18 #48
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156607963
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:15 schreef deelnemer het volgende:
OT.

Debatten correcter laten verlopen is zeker mogelijk. In de academische wereld zijn discussies over het eigen vakgebied redelijk betrouwbaar. Maar discussies over politiek zijn onder natuurkundigen ook niet meer van hoog niveau :D.
Nou hebben natuurkundigen natuurlijk ook geen bijzondere kwalificaties als het gaat om politieke debatten. Het is een heel andere tak van sport.

Het zou denk ik wel lonen als iedereen al vanaf de middelbare school werd onderwezen in debattechnieken en retorica. Die spelen in politieke discussies een veel grotere rol dan in de exacte wetenschappen, waarbij het uitsluitend gaat over metingen en de eventuele conclusies die je daaruit kunt trekken.

quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:15 schreef deelnemer het volgende:

Het publieke politieke debat wordt echter moedwillig verdraaid. Ik heb gezien dat mensen met geen mogelijkheid vatbaar waren voor een bepaald tegenargument, om bij een andere kwestie waarin ze een ander belang hadden, vlekkeloos hetzelfde argument konden verwoorden. Politici kunnen vaak het hele spectrum van mogelijke argumenten hanteren, maar gebruiken alleen de argumenten die hun uitkomen.
Of dat nu echt moedwillig gebeurt, daar heb ik dus zo mijn twijfels bij. Het lijkt me sowieso niet eenvoudig om dat vast te stellen.

Ook op FOK! heb ik geregeld het gevoel dat mensen moedwillig drogredenen hanteren. "Hoe kan het nou toch dat men niet inziet hoe verkeerd dit argument is?"

Als je dan dieper gaat graven en doorvragen blijkt meestal dat men eenvoudig de denkfout niet inziet. (En ook niet wil inzien.)

En ik vraag mij werkelijk af of, en in welke mate, dit nou anders is voor politici. Dat ze zonder uitzondering handig met de media omgaan en vooral zeggen wat het stemvee wil horen, dat is natuurlijk niets nieuws.

Maar of het nou werkelijk meesters in massapsychologie zijn die doelbewust het volk manipuleren... ik denk dat je dan, net als ser_c, die mensen te hoog inschat. Zeker ook gezien het soort blunders dat ze af en toe begaan.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:39:18 #49
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156608369
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou hebben natuurkundigen natuurlijk ook geen bijzondere kwalificaties als het gaat om politieke debatten. Het is een heel andere tak van sport.
Klopt.

quote:
Het zou denk ik wel lonen als iedereen al vanaf de middelbare school werd onderwezen in debattechnieken en retorica. Die spelen in politieke discussies een veel grotere rol dan in de exacte wetenschappen, waarbij het uitsluitend gaat over metingen en de eventuele conclusies die je daaruit kunt trekken.
Drogredenen zijn allemaal onderdeel geweest van de klassieke retorica. Dat was ook meer de kunst van het verleiden en manipuleren.

quote:
Of dat nu echt moedwillig gebeurt, daar heb ik dus zo mijn twijfels bij. Het lijkt me sowieso niet eenvoudig om dat vast te stellen.

Ook op FOK! heb ik geregeld het gevoel dat mensen moedwillig drogredenen hanteren. "Hoe kan het nou toch dat men niet inziet hoe verkeerd dit argument is?"

Als je dan dieper gaat graven en doorvragen blijkt meestal dat men eenvoudig de denkfout niet inziet. (En ook niet wil inzien.)

En ik vraag mij werkelijk af of, en in welke mate, dit nou anders is voor politici. Dat ze zonder uitzondering handig met de media omgaan en vooral zeggen wat het stemvee wil horen, dat is natuurlijk niets nieuws.

Maar of het nou werkelijk meesters in massapsychologie zijn die doelbewust het volk manipuleren... ik denk dat je dan, net als ser_c, die mensen te hoog inschat. Zeker ook gezien het soort blunders dat ze af en toe begaan.
Dacht je echt dat Wilders niet begrijpt dat hij manipuleert? Dacht je dat de VVD niet weet dat hun marktideologie bezwijkt onder de complicaties, als je ervoor gaat zitten?

Als Hans de Boer 'labbekakken' roept, dan is dat een ontoelaatbare generalisatie. Maar waar hij vandaan komt, kan het best heel normaal zijn dat je daarmee scoort. Het is dat we even genoeg hebben van dit soort stemmingsmakerij, dat hij gedwongen werd daar afstand van te nemen. En Hans de Boer wist best dat het een niet steekhoudend argument is. Het is traditie onder werkgevers om disciplinerende taal uit te brallen, en daarmee groepsdruk te genereren.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 06:49:29 ]
The view from nowhere.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:50:52 #50
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156608785
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dacht je echt dat Wilders niet begrijpt dat hij manipuleert? Dacht je dat de VVD niet weet dat hun marktideologie bezwijkt onder de complicaties, als je ervoor gaat zitten?
Laat ik voorzichtig zeggen dat ik niet op voorhand uitsluit dat ze zich daar niet, of niet volledig, bewust van zijn. Zoals gezegd lijkt het mij wel ontzettend moeilijk om vast te stellen.

Het zou overigens wel impliceren dat politici over het algemeen niet achter hun standpunten staan, of daar minimaal een heel andere motivatie voor hebben dan die ze publiekelijk aandragen. En dat ze feitelijk alleen uit zijn op het trekken van stemmen en daarnaast een geheel onafhankelijke geheime politiek agenda hebben.

Dat laatste kan ik eveneens niet uitsluiten, maar het klinkt mij minimaal even absurd in de oren. Ik zou haast zeggen: dat gaat wel heel erg de BNW kant uit.

Dat politici hoger dan gemiddeld zijn opgeleid betekent niet dat ze niet net als iedereen zich bedienen van drogredenen zonder dat ze dat zelf doorhebben. Dat is een hardnekkige en algemene eigenschap van mensen waar niemand echt immuun voor is.
pi_156608847
FB / Nieuw forum: debat

Heb dit topic ooit geopend op een vorig account. Juist omdat ik denk dat het goed is dat iedereen mee kan spelen op FOK!, maar soms is het gewoon nodig om mensen te beoordelen op manier van argumenteren i.p.v. alles goed te vinden zolang iemand niet scheldt. Geen reactie op gehad verder.
  zondag 4 oktober 2015 @ 22:57:18 #52
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156609006
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:52 schreef Stompzinnig het volgende:
FB / Nieuw forum: debat

Heb dit topic ooit geopend op een vorig account. Juist omdat ik denk dat het goed is dat iedereen mee kan spelen op FOK!, maar soms is het gewoon nodig om mensen te beoordelen op manier van argumenteren i.p.v. alles goed te vinden zolang iemand niet scheldt. Geen reactie op gehad verder.
Topidee. ^O^

Het zal alleen niet zo heel eenvoudig zijn om geschikte moderators en voldoende debatkandidaten te vinden denk ik. Somehow lijken mensen het leuker te vinden om goedkoop op de man te spelen en een lekker potje te schelden.

Maar het concept, uitstekend idee. Zoiets kan in potentie tot zeer interessante debatten leiden. Een tekstuele versie van een formeel gemodereerd debat.
  zondag 4 oktober 2015 @ 23:09:33 #53
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156609365
Het machtsspel zit vol met trucjes.

Neem een verkoper. Hij weet dat jij beslist of je iets koopt of niet. Maar hij probeert die rol om te draaien. Als jij 'Nee' zegt, vraagt hij waarom. Hij probeert zo in de rol van scheidsrechter te komen die beoordeelt of jou argumenten steekhoudend zijn. Wat jij ook zegt, hij zal het nooit steekhoudend vinden. Omdat jij niet kan uitleggen waarom je 'Nee' zegt (volgens de verkoper), moet je eigenlijk wel 'Ja' zeggen. Maar je hoeft je keuze helemaal niet te rechtvaardigen, ook al blijft hij suggereren van wel. Het is een trucje om zich iets toe te eigenen wat niet van hem is: de beslissingsbevoegdheid.

Politici zijn een soort verkopers. Ze werken veel met moralisme. Door te bekritiseren wat mensen doen, proberen ze hun gedrag te beinvloeden. Ze bepalen zo niet alleen wat zijzelf doen, en ook wat jij doet. Mensen die veel op je nek zitten, en alles wat je doet goed- of afkeuren oefenen voortdurend druk op je uit. Zo vergroten ze hun invloed.

Stemmingsmakerij heeft vele gezichten. Je kunt anderen inschakelen om je te laten prijzen. Zo lijkt het alsof je heel goed bent.

Door achter gesloten deur te onderhandelen hebben mensen geen zicht op wat daar gebeurd, zo zetten ze bevolking gedeeltelijk buitenspel. Ze krijgen zo de ruimte een andere voorstelling geven van de inhoud van de onderhandelingen.

Je kunt, door de volgorde waarin je zaken aan de orde stelt, de uitkomt bepalen.

Het machtsspel lijkt soms ook op goochelen, het gaat om de dingen waar je niet op let.
The view from nowhere.
pi_156609609
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Topidee. ^O^

Het zal alleen niet zo heel eenvoudig zijn om geschikte moderators en voldoende debatkandidaten te vinden denk ik. Somehow lijken mensen het leuker te vinden om goedkoop op de man te spelen en een lekker potje te schelden.

Maar het concept, uitstekend idee. Zoiets kan in potentie tot zeer interessante debatten leiden. Een tekstuele versie van een formeel gemodereerd debat.
Zal inderdaad moeilijk zijn, Ik houd me ook echt niet altijd aan 'de regels', maar het zou in mijn ogen wel een goede toevoeging zijn. Geen zin in al die regels? Dan is de rest van FOK! een prima plek om je mening te spuien.

Maar moderators die goed opletten, en als een post met een quote bijvoorbeeld niet ingaat op de quote gewoon weg gaat, zou ik leuk vinden,

En een debat modereren is een stuk makkelijker dan het zelf voeren, dus modjes moeten wel te vinden zijn!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2015 23:21:17 ]
  zondag 4 oktober 2015 @ 23:29:06 #55
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156609841
Er is een verschil tussen debating en een serieuze discussie. Debating is een spel gericht op winnen. Een serieuze discussie is gericht op het vergroten van het inzicht en het komen tot een goede conclusie.

Als je twee mensen laat discussieren, waarbij de ene bezig is met debating en de ander met een serieuze discussie, dan gaat er van alles mis.
The view from nowhere.
pi_156609893
quote:
3s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:29 schreef deelnemer het volgende:
Er is een verschil tussen debating en een serieuze discussie. Debating is een spel gericht op winnen. Een serieuze discussie is gericht op het vergroten van het inzicht en het komen tot een goede conclusie.

Als je twee mensen laat discussieren, waarbij de ene bezig is met debating en de ander met een serieuze discussie, dan gaat er van alles mis.
Perfecte situatie zou zijn als iedereen bezig zou zijn met debatteren!
  zondag 4 oktober 2015 @ 23:34:51 #57
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156609988
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:31 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Perfecte situatie zou zijn als iedereen bezig zou zijn met debatteren!
Wat bedoel je debatteren:
1. debating
2. een serieuze discussie.
?
The view from nowhere.
pi_156609998
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat bedoel je debatteren:
1. debating
2. een serieuze discussie.
?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar 1 en 2 samen lijken me wel fijn,
  zondag 4 oktober 2015 @ 23:38:06 #59
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156610079
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:35 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar 1 en 2 samen lijken me wel fijn,
De debating is een strijdmodel. Dat vind ik zelf eigenlijk heel vervelend.
Een serieuze discussie is meer een samenwerking gericht op een zo goed mogelijk resultaat.

Een voorbeeld van debating:
Iemand geeft een belangrijk argument (en maakt een taalfoutje). Zijn opponent negeert het argument en wijst op het taalfoutje.
The view from nowhere.
pi_156610240
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De debating is een strijdmodel. Dat vind ik zelf eigenlijk heel vervelend.
Een serieuze discussie is meer een samenwerking gericht op een zo goed mogelijk resultaat.
Je aan bepaalde regels houden is een strijdmodel?

Waar het vooral over gaat is dat je reageert op een quote, in plaats van iemand te quoten en een praatje te houden wat niets met de quote te maken heeft. Of conclusies trekken op basis van feiten, in plaats van vluchtige gedachten,

Het lijkt er op dat jij een debat associeert met 'strijden', of politiek als je het zo wil zien. Dat is het niet. Debatteren is discussiėren aan de hand van bepaalde regels die ervoor zorgen dat de discussie goed verloopt. Als je die regels niet accepteert dan kan ik er verder niets mee. Dan ben je gewoon meer van het roepen i.p.v onderbouwen.
  zondag 4 oktober 2015 @ 23:51:35 #61
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156610387
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:44 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Je aan bepaalde regels houden is een strijdmodel?

Waar het vooral over gaat is dat je reageert op een quote, in plaats van iemand te quoten en een praatje te houden wat niets met de quote te maken heeft. Of conclusies trekken op basis van feiten, in plaats van vluchtige gedachten,

Het lijkt er op dat jij een debat associeert met 'strijden', of politiek als je het zo wil zien. Dat is het niet. Debatteren is discussiėren aan de hand van bepaalde regels die ervoor zorgen dat de discussie goed verloopt. Als je die regels niet accepteert dan kan ik er verder niets mee. Dan ben je gewoon meer van het roepen i.p.v onderbouwen.
Het verschil gaat niet om de regels, maar om de houding. Stel dat iemand een argument geeft, en je ziet dat dit argument nog sterker kan worden gemaakt. Als je de ander ziet als een opponent, dan ga je hem niet helpen zijn argument te versterken. Als je bezig bent met een serieuze discussie gericht op een goede conclusie, dan wel.

Bij debating is er een stelling, en iemand pleit voor en de ander tegen. Het gaat er dan alleen om wie wint.
The view from nowhere.
pi_156610480
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het verschil gaat niet om de regels, maar om de houding. Stel dat iemand een argument geeft, en je ziet dat dit argument nog sterker kan worden gemaakt. Als je de ander ziet als een opponent, dan ga je hem niet helpen zijn argument te versterken. Als je bezig bent met een serieuze discussie gericht op een goede conclusie, dan wel.
Ik snap niet echt wat je bedoelt te zeggen, Waar ik het over heb is Waar ik het over heb is dat je je houdt aan regels die logisch zijn.

Appels zijn soms groen en peren ook, Dus appels zijn peren.
Klinkt gek, maar dat is wel een manier van dicussieren die bepaalde mensen gebruiken. Ik ben voor een bepaalde plek waar dat niet meer als normaal gezien wordt. Voor de mensen die het niet snappen blijft de rest van FOK! gewoon bestaan.
  zondag 4 oktober 2015 @ 23:58:02 #63
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156610535
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:55 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Ik snap niet echt wat je bedoelt te zeggen, Waar ik het over heb is Waar ik het over heb is dat je je houdt aan regels die logisch zijn.

Appels zijn soms groen en peren ook, Dus appels zijn peren.
Klinkt gek, maar dat is wel een manier van dicussieren die bepaalde mensen gebruiken. Ik ben voor een bepaalde plek waar dat niet meer als normaal gezien wordt. Voor de mensen die het niet snappen blijft de rest van FOK! gewoon bestaan.
Dat kunt je veel beter oplossen door een cursus logica te geven.
The view from nowhere.
pi_156610592
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Aan iedereen met een internetabonnement? Het lijkt me heel fijn om op FOK! een plekje te hebben waar iedereen de 'logica' volgt.
  maandag 5 oktober 2015 @ 00:15:33 #65
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156610886
quote:
2s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:01 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

[..]

Aan iedereen met een internetabonnement? Het lijkt me heel fijn om op FOK! een plekje te hebben waar iedereen de 'logica' volgt.
Mijn punt is dat logica maar een klein deel is van het probleem een goede discussie te voeren. Zo niet, dan zou een logicus iedere kwestie naar de juiste uitkomst kunnen leiden. Om een goede discussie te kunnen voeren, moet je elkaar ook willen verstaan.

Ook niet alle drogredenen zijn altijd drogredenen. Op de man spelen is een drogreden. Maar soms is het een meta-discussie die wel degelijk zin heeft. Een beroep op een autoriteit is een drogreden die soms ook zin kan hebben.
The view from nowhere.
pi_156612671
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:55 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Ik snap niet echt wat je bedoelt te zeggen,
Sorry dat ik me er even mee bemoei.

Heel simpel: een debat verloopt via strakke regels en is gericht op winnen. Niemand geeft toe. Een discussie kent verschillende fasen en is gericht op het uiteindelijk bereiken van overeenstemming. Vaak geeft iedere partij veel toe. Discussies zijn dus constructief; debatten competitief.
  maandag 5 oktober 2015 @ 07:18:19 #67
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156612878
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hier wilde ik nog even op terug komen.

Hierarchievorming is eigen aan groepsdieren zoals mensen. Het vindt plaats op alle niveaus. Dus helemaal onderop vormen mensen onderling ook hierarchieen. Ook subgroepen vormen hierarchieen tov van elkaar (landen & klassen). Hoe meer een samenleving een punt maakt van wie meer is en wie minder, hoe agressiever een samenleving wordt.

Hierarchievorming heeft een functie. Als groep functioneren vereist groepsbeslissingen en dat is lastig. Een makkelijke oplossing is iemand een leidersrol geven. Maar er is niet alleen een leider, er is een hele hierarchie.

Hierarchievorming is even fundamenteel als seks. Het speelt overal een rol. Mensen zijn er zeer gevoelig voor. Als iemand merkt dat hij een sterke positie heeft wordt hij dominanter, initiatief rijker, en bloeit helemaal op. Als iemand een zwakke positie heeft dan wordt hij docieler, afwachtender, en meer en meer een schim. Als iemand in een groep een ondergeschikte rol heeft en niemand hem serieus neemt, en dat is van jongs af aan zijn standaard rol, kun je niet verwachten dat hij ineens wel initiatief neemt als het op zijn pad komt.

In argumentaties speelt hierarchievorming vaak een rol (ook als je je daar niet van bewust bent). Naar beneden trappen is onderdeel van dat proces. Veel afzeik gedrag is niet een gebrek aan logische capaciteiten. Men wordt onlogisch onder invloed van de sentimenten rond hierarchievorming, net zoals liefde blind maakt.

De filosofie van Epictetus is een oplossing voor onmacht situaties. Door te stellen dat het geen zin heeft je druk te maken over dingen die je niet kunt beinvloeden, kun je jezelf beschermen tegen de negatieve effecten van onmacht. Maar mensen kunnen dat niet. Als serieuze belangen in het spel zijn, is dat stoicijnse nauwelijks doenbaar. Ik vind het typisch een filosofie van een vrijgelaten slaaf en ook passend in een machtscultuur van het Romeinse rijk.

Zoals we al eens eerder bespraken. De reden dat dommere mensen niet bereid zijn te erkennen dat anderen het misschien beter weten, is dat men daarmee het heft uit handen geeft. Men blijft doordrammen het zelf beter te weten, tegen alle contra indicaties in. Alleen als het niet anders kan, zoals op scholen met allerlei testmomenten, ontstaat er meer een consensus over wie het beter kan en wie niet.

Dat leerlingen op het VMBO minder gemotiveerd zijn dan op het gymnasium, hangt samen met het feit dat ze weten dat leren niet kun sterkste kant is

Machtsvorming en zijn sentimenten moeten bewust gemaakt worden om het in banen te kunnen leiden, want het heeft een functie (net als seks) maar gaat ook gepaard met ernstige misstanden.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 07:44:46 ]
The view from nowhere.
pi_156612916
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Topidee. ^O^

Je zou iets soortgelijks voor wetenschap kunnen opperen, zoals dat op bv Physicsforums wordt gebruikt. Discussies waarin de wetenschappelijke methodiek centraal staat, en desnoods een subforum waar crackpots hun gang kunnen gaan. Het is alleen gezien de activiteit van W&T niet zo'n goed idee :P

En in mijn ervaring zitten discussies met crackpots vaak ook vol drogredenen.
  maandag 5 oktober 2015 @ 08:00:12 #69
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156613029
Ik vind dat er een beetje geringschattend over politici gedaan wordt. De meesten die hun vak serieus nemen hebben wel eens een cursus debatteren gehad en zijn daarom bekend met de absolute basics. Deze worden op havo / vwo niveau trouwens ook onderwezen aan scholieren dus veel mensen zijn daar wel eens mee in aanraking gekomen. Het niveau van het politieke debat in Nederland ligt vrij hoog. Dat is gek genoeg jammer, aangezien heel veel Nederlanders het daardoor moeilijk vinden om er toegang te krijgen waardoor je als snel een "diplomacratie" krijgt. Alleen mensen met de juiste kwalificaties kunnen deelnemen (als jury of partij) aan het debat. De meer populistische benadering van een aantal politici zou je ook als een "verademing" kunnen omschrijven.

Om te beginnen:

Het doel van het debat is om een vooraf ingenomen standpunt te verdedigen met als doel een derde partij te overtuigen. Veelal een jury (in wedstrijd vorm) of de kiezer / zaal (politiek debat). Politiek debat en wedstrijd debat is natuurlijk niet hetzelfde, maar lijken wel veel op elkaar. Van de wiki:
quote:
Kenmerkende elementen van het debat zijn: de stelling, het bestaan van een voor- en tegenstander van die stelling, een vooraf vastgesteld spreekregime (waarin zaken als spreekvolgorde, spreektijden en dergelijke worden vastgelegd) en een derde, beoogd onafhankelijke partij die beslist wie het betreffende debat gewonnen heeft. Die derde partij kan een professionele jury zijn of een publieksjury.
Tijdens het debat is het toegestaan om drogredeneringen als ad hominems, stromannen en autoriteitsargumenten te gebruiken. Deze redeneringen zijn alleen heel erg zwak en kunnen door een vaardig debater eenvoudig weerlegd worden, soms alleen door het argument in kwestie te benoemen als een drogredenering. Het vereist behoorlijk wat oefening om hier mee weg te kunnen komen.

Wanneer je gaat discussiėren (i.p.v debatteren) verandert het doel en komen er ook andere regels bij kijken. Op Fok! en op de werkvloer wordt er bijna altijd gediscussieerd i.p.v gedebatteerd. Zie hiervoor een handleiding (eerste hit van google): http://www.carrieretijger(...)igheden/discussieren

Goed kunnen dicussieren is een vaardigheid / competentie die je als het goed is eigen maakt binnen het hoger onderwijs. Niet iedereen is hier even goed in, en ja, dat zie je duidelijk terugkomen op Fok! Dat is niet erg: de enige manier om er beter in te worden is door het vaker te doen. De oefening hier op Fok! kan daarbij helpen.

Van de eerder genoemde website:
quote:
Spelregels voor een goede discussie

Het is belangrijk bij een discussie enkele spelregels in acht te houden. Een discussie kan anders uit de hand lopen en in het ergste geval uitlopen in een conflict. Vaak zul je op basis van een discussie een besluit nemen. Dan moet de discussie wel worden opgelost. Let voor een prettige en zinvolle discussie op een aantal punten:

Laat elkaar uitpraten.
Luister naar elkaars argumenten.
Sta open voor elkaars mening.
Bestrijd argumenten op de inhoud, speel het niet op de persoon.
Haal er geen dingen bij die er niet bij horen.
Discussieer op basis van gelijkwaardigheid. Als een manager zijn autoriteit gebruikt, wordt de discussie niet opgelost maar beslecht.
Blijf rationeel en zorg ervoor dat je argumenten geldig en juist zijn. Een argument is juist als de inhoud klopt. Een argument is geldig als het gaat over het onderwerp waar je het over hebt.
Discussieer niet alleen om de discussie te winnen. Het gaat om het beste standpunt.
Tips bij het discussiėren

Als je argumenten gebruikt, is het je bedoeling ermee te overtuigen. Dat heeft maar voor een deel te maken met de geldigheid en juistheid van je argumenten. Maar gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Besteed daarom ook voldoende aandacht aan hoe je je argumenten presenteert.

In een gesprek is je lichaamstaal minstens zo van belang.

In een discussie kun je beter niet al je argumenten tegelijk op tafel gooien. Begin met een of twee goed onderbouwde argumenten. Houd wat achter de hand voor als je tegenargumenten krijgt
Maak je standpunt en je argumenten herkenbaar voor de ander door de volgende woorden te gebruiken: want, omdat, indien, namelijk.

Zeg niet "Ik vind" als het een argument is dat gestaafd wordt door een feit. Breng het stelliger. Bijvoorbeeld: "Het staat vast dat…", "Het is een gegeven dat…".

Zeg juist wel "Ik vind" als het een waardeoordeel betreft.
Als je je kunt voorbereiden op een discussie (bijvoorbeeld bij een vergadering) kun je alvast schriftelijk een betoog voorbereiden. Daarmee bereid je je voor op de discussie door je standpunt en de bijbehorende argumenten in een schema te zetten.
Houd je hoofd koel en neem een pauze als de gemoederen te hoog oplopen.
Je hoeft niet altijd en overal een discussie aan te gaan. Je kunt om uitstel vragen: "Dit is niet de tijd om hierover een discussie aan te gaan. Laten we dat bewaren voor de vergadering." Of, als het iets persoonlijks is kun je de discussie afslaan: "Ik wil hierover niet discussiėren." of "Dit staat niet ter discussie."
Binnen een goede discussie zijn drogredeneringen wel verboden. Zowel een ad hominem als autoriteitsargumenten leiden af van de inhoudelijke discussie. Verder is het een kwestie van heel veel doen, de rust bewaren, goed en kritisch luisteren, respect hebben voor elkaar (dat krijg je ook weer terug) en een goede balans vinden tussen inhoud (goede argumenten) en vorm (duidelijke structuur, goed lichaamshouding en begrijpelijke voorbeelden en metaforen).
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 5 oktober 2015 @ 08:31:53 #70
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156613182
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 08:00 schreef Ryon het volgende:
Ik vind dat er een beetje geringschattend over politici gedaan wordt.
Ook in Nederland heb ik het gevoel dat er geen open debat is.

Als een democratisch politicus zegt dat de hypotheekrenteaftrek niet ter discussie staat en weigert erop in te gaan, dan is dat onacceptabel. Dat men praatte over het H-woord is tekenend. Nog altijd heb ik geen heldere analyse gezien van deze aftrekpost. Dat zoiets kan, duidt op een gesloten debatcultuur.

Een land aanvallen, omdat het te gevaarlijk is geworden met al die massa vernietigingswapens, is vreemd. In de discussie over Irak gold:
1. De aanwezige wapens konden niet gevaarlijk genoeg zijn, en de leiding niet gek genoeg, om de aanval te rechtvaardigen.
2. Maar niemand merkte ooit op dat die gegevenheden zo'n aanval zeer gevaarlijk maken. Bij het nadenken over de aanval zelf, kreeg je de indruk dat er helemaal geen massavernietigingswapens waren.
Dat zoiets kan duidt op een gesloten debatcultuur.

Een verkiezingsleuze als:
"Niet je hand ophouden maar je klauwen uit je mouwen."
is demagogie.

De voortdurende suggestie, dat alles bestaat uit vrijheid alleen, is ideologisch spel waarmee men de machtsverhoudingen verbloemd.

Dat het filosofische thema 'de vrije wil' weer levendig geworden is, is volgens mij het gevolg van het ideologische gedram in de politiek, dat alles gewoon een keuze is.

quote:
Als je argumenten gebruikt, is het je bedoeling ermee te overtuigen. Dat heeft maar voor een deel te maken met de geldigheid en juistheid van je argumenten. Maar gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Besteed daarom ook voldoende aandacht aan hoe je je argumenten presenteert.

In een gesprek is je lichaamstaal minstens zo van belang.
Strategische aspecten zijn eigenlijk ook drogredenen. Als je iemand overtuigd door een goede presentatie, maar met matige argumenten, verdien je het niet.

Neem het gereutel in het praatprogramma's, zoals pas bij Jeroen Pauw:
"Hillary Clinton wordt door mensen niet zo aardig gevonden".
Vervolgens gaat men bespreken hoe zij haar lichaamstaal moet proberen te corrigeren, zodat ze aardiger overkomt. Dit is typisch iets waar commerciele zenders (en tegenwoordig dus ook de publieke omroep) interessant mee loopt te doen.

In bedrijven, afdeling verkoopt, reutelt men als volgt:
- 97% van alle communicatie is non-verbaal
- het werkt onbewust, want binnen een seconde hebben mensen hun oordeel geveld.
- wat iemand zegt speelt eigenlijk nauwelijks een rol
Conclusie:
Iedereen kan alles verkopen, als je maar een goede presentatie hebt.

Men vindt het prachtig, want je kunt daar je voordeel mee doen. Wat ontbreekt (onbesproken blijft) is het aspect dat dit een nare boodschap is. Want daarmee is alle hoop vervlogen dat we ooit nog bewust rationeel kunnen communiceren.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 09:11:08 ]
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:06:17 #71
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156615049
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 08:31 schreef deelnemer het volgende:
Als een democratisch politicus zegt dat de hypotheekrenteaftrek niet ter discussie staat en weigert erop in te gaan, dan is dat onacceptabel. Dat men praatte over het H-woord is tekenend. Nog altijd heb ik geen heldere analyse gezien van deze aftrekpost. Dat zoiets kan, duidt op een gesloten debatcultuur.
Het bijzondere aan die discussie is juist dat hij zeer openlijk is gevoerd. In de Kamer, in de media en het is zelfs een verkiezingsthema geweest. Dat het bestempeld is als een heilig huisje is juist een uitvloeisel van het democratisch stelsel. Immers zijn het de kiezers geweest die de hypotheekrente aftrek als heilig hebben verklaard. Belastingen (en hun kortingen) worden vastgesteld door de volksvertegenwoordiging en niet door het bestuur dus het niet meer dan logisch dat deze laatsten de wil van het volk respecteren.

Dat jij (en een paar andere partijen) het oneens met deze aftrekpost bent staat natuurlijk niet in de weg dat een zeer aanzienlijk deel van Nederland hem graag zou willen behouden.

Ook de Irak oorlog is een ongelukkig voorbeeld. Dit omdat het een controversieel besluit was waar het debat juist jaren lang over woedde. Uiteindelijk heeft dat zelfs geleid tot een rapportage in de NRC en het befaamde rapport van de commissie Davids:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Commissie-Davids

Dat duidt op juist een buitengewoon levendig openbaar debat. Ook als de kwestie extreem gevoelig ligt (en zoals dit geval) duidt op ambtelijke misleiding.
quote:
Strategische aspecten zijn eigenlijk ook drogredenen. Als je iemand overtuigd door een goede presentatie, maar met matige argumenten, verdien je het niet.
Dat is een opvatting die jij mag huldigen, maar haaks staat op wat praktisch gangbaar is geweest in de hele menselijke geschiedenis. Je begeeft je dus op glad ijs :P

De oervader van de retorica Aristoteles schreef er al over:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Middelen_van_overtuiging

Je kan mensen (je gehoor) overtuigen met logos (reden) maar even (en soms nog veel) belangrijker zijn pathos en ethos. Een goede debater is niet alleen inhoudelijk sterk, maar is ook geloofwaardig en weet op de emotie in te spelen. bedenk wel: de speeches met de meeste impact hebben het altijd meer moeten hebben van de pathos en ethos dan van de logos!
quote:
Men vindt het prachtig, want je kunt daar je voordeel mee doen. Wat ontbreekt (onbesproken blijft) is het aspect dat dit een nare boodschap is. Want daarmee is alle hoop vervlogen dat we ooit nog bewust rationeel kunnen communiceren.
Ik vind het merkwaardig dat je aan een feitelijk gegeven zo'n sterk waardeoordeel koppelt. Waarom je kop in het zand steken terwijl je ook die kennis ook kan accepteren? Ja, natuurlijk houden mensen meer van korte, duidelijke beelden dan lange, genuanceerde lappen tekst. Ja, natuurlijk is dat "oppervlakkig", maar als je daar even bewust van bent kan je daar prima mee werken.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:34:23 #72
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156615481
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:06 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het bijzondere aan die discussie is juist dat hij zeer openlijk is gevoerd. In de Kamer, in de media en het is zelfs een verkiezingsthema geweest. Dat het bestempeld is als een heilig huisje is juist een uitvloeisel van het democratisch stelsel. Immers zijn het de kiezers geweest die de hypotheekrente aftrek als heilig hebben verklaard. Belastingen (en hun kortingen) worden vastgesteld door de volksvertegenwoordiging en niet door het bestuur dus het niet meer dan logisch dat deze laatsten de wil van het volk respecteren.

Dat jij (en een paar andere partijen) het oneens met deze aftrekpost bent staat natuurlijk niet in de weg dat een zeer aanzienlijk deel van Nederland hem graag zou willen behouden.
De kiezer heeft het niet heilig verklaard. Het is eerder clientalisme als je een groep kiezers aan je bindt via een belasting voordeel. Vergelijk het met de belasting aftrek in Griekenland voor boeren, waarbij men stelt dat het corruptie is.

Het thema is onderdruk in het debat. De koopkracht tav huizen sterk vergroten terwijl de aanbodzijde klem zit, is economisch gezien dom. Je drijft daarmee alleen de prijzen op. Dat is de hoofdlijn van een correcte analyse. Die hoofdlijn wordt nergens eerlijk erkent als correct. Het geld dat daarmee gemoeid is vloeit daarmee grotendeels naar plekken die je helemaal niet wil trakteren op belastinggeld. Dit krijg je alleen helder als mensen met gezag / status in Nederland zich daar hard voor maken. Zonder dat kun je eindeloos doorneuzelen, zonder dat het kwartje valt bij de meerderheid van de bevolking.

Dat de HRA wat is afgeroomd en is gekoppeld aan een aflossingsverplichting betekent dat de minder kapitaalkrachtigen nu buiten de regeling vallen, en het een exclusief cadeautje is voor de bovenlaag.

quote:
Ook de Irak oorlog is een ongelukkig voorbeeld. Dit omdat het een controversieel besluit was waar het debat juist jaren lang over woedde. Uiteindelijk heeft dat zelfs geleid tot een rapportage in de NRC en het befaamde rapport van de commissie Davids:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Commissie-Davids

Dat duidt op juist een buitengewoon levendig openbaar debat. Ook als de kwestie extreem gevoelig ligt (en zoals dit geval) duidt op ambtelijke misleiding.
7 jaar lang heeft Balkende ons aan het lijntje gehouden. Toen dat onhoudbaar werd is deze commissie ingesteld (geen parlementaire enquete). Verder gaat men eraan voorbij dat deze aanvalsoorlog een kolossaal misdrijf is. Zo groot, dat iemand die zich daarmee inlaat ...

quote:
Dat is een opvatting die jij mag huldigen, maar haaks staat op wat praktisch gangbaar is geweest in de hele menselijke geschiedenis. Je begeeft je dus op glad ijs :P

De oervader van de retorica Aristoteles schreef er al over:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Middelen_van_overtuiging

Je kan mensen (je gehoor) overtuigen met logos (reden) maar even (en soms nog veel) belangrijker zijn pathos en ethos. Een goede debater is niet alleen inhoudelijk sterk, maar is ook geloofwaardig en weet op de emotie in te spelen. bedenk wel: de speeches met de meeste impact hebben het altijd meer moeten hebben van de pathos en ethos dan van de logos!

Ik vind het merkwaardig dat je aan een feitelijk gegeven zo'n sterk waardeoordeel koppelt. Waarom je kop in het zand steken terwijl je ook die kennis ook kan accepteren? Ja, natuurlijk houden mensen meer van korte, duidelijke beelden dan lange, genuanceerde lappen tekst. Ja, natuurlijk is dat "oppervlakkig", maar als je daar even bewust van bent kan je daar prima mee werken.
Het werkt wel, maar het betekent niet dat het leidt tot een correcte conclusie. Demagogie is een fantastisch voorbeeld. Overtuigen is niet het doel, maar goed beleid. Wat moet je met iemand die slechte plannen heeft, en de gave iedereen ervan te overtuigen dat het goede plannen zijn, met lichaamstaal en knap in elkaar gedraaide retoriek, inspelend op emoties enzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 11:51:46 ]
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:53:32 #73
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156615794
De meeste mensen hier zijn ook helemaal niet op discussie uit. Dus dat diskwalificeert de meeste gesprekken hier al.

Iedereen blijft altijd maar de stokpaardjes herhalen, een bepaalde user in dit topic in het bijzonder.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:53:56 #74
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156615802
Dat wil niet zeggen dat de OP niet een uitstekend naslagwerk is.
  maandag 5 oktober 2015 @ 12:05:23 #75
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156616063
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:53 schreef Fir3fly het volgende:
De meeste mensen hier zijn ook helemaal niet op discussie uit. Dus dat diskwalificeert de meeste gesprekken hier al.

Iedereen blijft altijd maar de stokpaardjes herhalen, een bepaalde user in dit topic in het bijzonder.
Is dat een voorbeeld ad hominem?
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 12:10:42 #76
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156616186
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 12:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Goed opgemerkt.

Maar dit gaat een beetje terug naar een eerder vraagstuk. Jij lijkt er bijvoorbeeld meer vanuit te gaan dat politici daadwerkelijk doelbewust drogredenen en andere truukjes gebruiken met als doel manipulatie. De vraag is dan, kun jij ook dezelfde analyse op jezelf toepassen?
  maandag 5 oktober 2015 @ 12:17:22 #77
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156616308
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 12:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee. Een ad hominem is wanneer je zegt dat het argument van iemand fout is, omdat die persoon fout is. Als je iemand een lul noemt, is dat geen ad hominem, zolang je dat niet doet met de bedoeling om zijn argumenten te ontkrachten.

Ad hominem: Je argument is onjuist, want jij bent dom.
Geen ad hominem: Je argument is onjuist want redenen, en jij bent dom.
  maandag 5 oktober 2015 @ 12:20:58 #78
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156616356
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 12:10 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Goed opgemerkt.

Maar dit gaat een beetje terug naar een eerder vraagstuk. Jij lijkt er bijvoorbeeld meer vanuit te gaan dat politici daadwerkelijk doelbewust drogredenen en andere truukjes gebruiken met als doel manipulatie. De vraag is dan, kun jij ook dezelfde analyse op jezelf toepassen?
Zeker. Ik stel nergens dat het doel manipulatie is. Manipulatie is een middel.

Je kunt in Nederlandse kwaliteitskranten regelmatig lezen dat politici in het buitenland manipulatie toepassen, of dat er sprake is van corruptie. Toch is dat vaak niet het officiele standpunt van de politiek in dat land zelf.

Wat vindt men in Irak van het Nederlandse opstelling tav van de oorlog die daar is gevoerd en de afhandeling daarvan?

Wat vindt het IMF van de HRA in Nederland?

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 12:36:32 ]
The view from nowhere.
pi_156617549
quote:
Het hoort ook wel een beetje bij de tijdsgeest en de voor de wijze waarop je het debat in the picture wilt zetten.

Persoonlijk hou ik wel van het aandikken van mijn woorden. (gewoon vanuit een beetje humor) Het is ook vaak het spel zoals het wordt gespeeld.

Voor mij hoeft niemand overtuigd te worden. Ervaring leert wanneer men een bepaalde opvatting heeft, daar in de regel bij blijft. Men is bijvoorbeeld voor of tegen Europa of men vindt een persoon als Wilders geweldig of vreselijk. Er is vaak geen midden meer. Dan is een poging de ander te overtuigen vrij zinloos te noemen. Niets voor niets herhalen deelnemers elkaars opvattingen tot in den treure. (ondergetekende meegerekend ;) )

Veel leuker vind ik de vorm waarop men de eigen overtuigingen neerzet. De vormgeving, de scherpte, de humor. (zonder daarbij te vervallen tot trollen) Soms is het gewoon leuk eens lekker van je af te zeiken over zaken die je irriteert of waar je geen invloed op hebt. Of juist serieus in te gaan op onderwerpen die je aanspreekt of raken. Dat is voor mij het voornaamste plezier voor het deelnemen aan een forum.
  maandag 5 oktober 2015 @ 13:43:31 #80
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156617725
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 12:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zeker. Ik stel nergens dat het doel manipulatie is. Manipulatie is een middel.

Je kunt in Nederlandse kwaliteitskranten regelmatig lezen dat politici in het buitenland manipulatie toepassen, of dat er sprake is van corruptie. Toch is dat vaak niet het officiele standpunt van de politiek in dat land zelf.

Wat vindt men in Irak van het Nederlandse opstelling tav van de oorlog die daar is gevoerd en de afhandeling daarvan?

Wat vindt het IMF van de HRA in Nederland?
Dit is dus een hele mooie ontwijking van mijn vraag. Of ik heb de vraag verkeerd gesteld.

Meester Molurus, wat is hier het probleem?
pi_156617773
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:53 schreef Fir3fly het volgende:
Mijn OP bevat dan natuurlijk ook geen standpunt, anders dan dat ik vind dat dit een juiste strategie is om een standpunt te verdedigen.

Ik ben dan eigenlijk ook best verbaasd dat dit topic aanleiding is voor tamelijk veel discussie. Niet dat ik dat een slechte zaak vind. Het is goed om eens te kijken hoe bijvoorbeeld politici daar nu precies mee omgaan.
pi_156617799
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 13:43 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Meester Molurus, wat is hier het probleem?

Ik zal uitgebreid moeten teruglezen, en daartoe ben ik nu even niet in de gelegenheid. Kom ik later op terug.
  maandag 5 oktober 2015 @ 15:28:45 #83
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156619547
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 13:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mijn OP bevat dan natuurlijk ook geen standpunt, anders dan dat ik vind dat dit een juiste strategie is om een standpunt te verdedigen.

Ik ben dan eigenlijk ook best verbaasd dat dit topic aanleiding is voor tamelijk veel discussie. Niet dat ik dat een slechte zaak vind. Het is goed om eens te kijken hoe bijvoorbeeld politici daar nu precies mee omgaan.
Het OP bevat idd geen standpunt. We kunnen hetgeen er in het OP gesteld is hier wel uitproberen aan de hand van een voorbeeld. Laten we de HRA als voorbeeld nemen.

quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:36 schreef Molurus het volgende:

Het standpunt

Ten eerste moet er een standpunt zijn dat je inneemt dat niet triviaal is en dat niet door iedereen wordt gedeeld. Tenslotte moet er iets zijn om over te debatteren. Een debat waarin iedereen het met elkaar eens is is geen debat.

Zo'n standpunt kan een feitenclaim zijn, maar het kan ook gewoon een mening zijn over een bepaald onderwerp.
Standpunt:
De HRA is slecht economisch beleid.

quote:
Hoe ga je dan precies te werk in het verdedigen van dit standpunt?

Het is goed om de onderstaande checklist eerst zelf in gedachten te doorlopen, alsof je als het ware zelf de tegenstander bent van je standpunt die je verwacht aan te gaan treffen in een debat. Als je dat grondig en nauwkeurig doet dan kom je in een echt debat niet voor verrassingen te staan.

Het speelveld, de premissen

Ten eerste is het belangrijk om een goed beeld te hebben van alle voor het onderwerp relevante feiten en meningen waarover je het wel met elkaar eens bent. Deze feiten en meningen moeten later in het debat de basis gaan vormen van je betoog.

Wanneer je een debat aangaat is het heel belangrijk om de gekozen bouwstenen van je betoog eerst te verifieren. Klopt mijn aanname dat mijn discussiepartner het eens is over deze feiten en meningen? Anders loop je de kans dat je later in de knoop raakt omdat je discussiepartner de premissen van je betoog verwerpt.

Een aspect dat hier te vaak wordt onderschat, is de communicatieve waarde van het bevestigen en herhalen van gedeelde opvattingen. Het is niet alleen een verificatie van standpunten, het creeert ook goodwill bij je discussiepartner. Iemand zal meer bereid zijn naar je pleidooi te luisteren dan wanneer je dat niet doet.
Het speelveld
Het kader is de wet van vraag en aanbod, de kern van een markteconomie.

quote:
Begrippen

Dit is vaak het saaiste stuk van het debat, maar helaas wel heel erg essentieel en het wordt te vaak vergeten. Worden de in het debat gebruikte termen en begrippen door iedereen hetzelfde begrepen?

Niemand zit echt te wachten op een discussie over semantiek, maar een discussie waarin mensen nietsvermoedend verschillende definities van begrippen hanteren is nog veel frustrerender.
Hypotheekrente aftrek (HRA):
De hypotheekrente die een huizenkoper betaald, mag hij aftrekken van zijn inkomsten bij de bepaling van de inkomstenbelasting.

Marktwaarde:
De marktwaarde is de waarde waarbij vraag en aanbod in evenwicht zijn.

quote:
Het pleidooi

Als je eenmaal alle bouwstenen op hun plaats hebt en zeker weet dat de juiste definities van begrippen worden gehanteerd, dan wordt het tijd om na te denken over hoe je uit deze bouwstenen op een logische wijze tot het door jou gekozen standpunt kunt komen.

Vanzelfsprekend is het essentieel dat de discussiepartners je gedachtengang kunnen volgen en logisch vinden. Ook hierbij helpt het om regelmatig te verifieren, en eventueel een stapje terug te doen als dat nodig is.

Vanuit de gekozen premissen op een logische wijze tot je standpunt komen is meestal niet eenvoudig, en er zijn nauwelijks algemene regels voor te geven. Het betekent regelmatig dat je moet terugspringen naar eerdere stappen in deze checklist. Of omdat blijkt dat 1 van de premissen niet deugt of niet wordt gedeeld, ofwel omdat het eenvoudig niet mogelijk blijkt om vanuit de premissen tot de conclusie te komen.

In dat laatste geval heb je zelf iets geleerd over je eigen standpunt, en zul je mogelijk moeten besluiten je standpunt bij te stellen. :)

Als je deze stappen in gedachten hebt doorlopen en eigenlijk geen enkele manier meer kunt bedenken om een gat te schieten in je betoog, dan kun je met vertrouwen een debat aangaan.

Want er zijn dan nog maar twee mogelijke uitkomsten: of je overtuigt mensen met gemak, of je leert er zelf iets van. Iets waar je kennelijk nog niet aan had gedacht. En dat is allebei winst.
Het aanbod
Het aanbod is afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare bouwgrond. Dit bepaald in belangrijke mate de mogelijkheid om de bestaande huizenvoorraad uit te breiden.

De vraag
De vraag is afhankelijk van de koopkracht van potentiele kopers.

Toepassen van de wet van vraag en aanbod
Als je de vraag stimuleert voor een specifieke product (in dit geval voor woningen dmv de HRA) en het aanbod begrensd wordt (in dit geval door de beperkte beschikbaarstelling van bouwgrond), dan drijf je de prijs op. Mensen zetten hun gestimuleerde koopkracht voor koopwoningen in, zonder dat het aanbod daarop kan reageren (min of meer gelijk blijft). De extra koopkracht vertaalt zich dan in hogere prijzen. Dit is een algemeen erkend logisch gevolg binnen de economische wetenschap. Dit valt ook binnen het bereik van standaard middelbare school kennis over economie.

Wat zijn daarvan de gevolgen:
1. Omdat de oorzaak niet ligt in de toegenomen bouwkosten, zal de hogere marktwaarde leiden tot hogere prijs voor bouwgrond.
2. De koper koopt min of meer hetzelfde huis tegen vergelijkbare maandlasten zonder HRA. Hij heeft wel een hogere hypotheekschuld. Hij loopt daarom meer risico en doet langer over de aflossing.
3. De huurder raakt in de knel. Omdat huurhuizen ook op dure bouwgrond gebouwd worden, moeten de huren omhoog, maar de huurder mag zijn woonlasten / huur niet aftrekken. Er moet hier en daar wat geritseld worden, want anders worden nieuwe huurwoningen in de sociale woningbouw onbetaalbaar.
4. De eigenaar van de grond, die aangewezen wordt als bouwgrond, verdient er fors aan en dat leidt tot grondspeculatie.
6. De banken, die de hypotheken verstrekken, zien hun rente inkomsten stijgen vanwege de hogere hypotheekschulden (maar hun risico neemt ook toe als huizenprijzen dalen).
7. De banken introduceren aflossingsvrije hypotheken, met hogere rente inkomsten voor henzelf, lagere maandlasten voor de hypotheekhouder, en minder belastinginkomsten voor de overheid (die de rekening betaalde).
8. De totale hypotheekschuld loopt hoog op, en overtreft de staatsschuld. Nederland is het land met de hoogste hypotheekschuld per inwoner ter wereld.
9. Afschaffing gaat gepaard met een groot nadeel voor mensen duur hebben gekocht voor de afschaffing. Politieke partijen die de HRA willen afschaffen lopen electoraal risico, en politici pleiten daarom voor de handhaving ervan. Dat leidt tot clientalisme, dwz huizenbezitters zullen altijd stemmen op een partij die voor handhaving van de HRA is.
10. Banken zien bij afschaffing veel van hun hypotheken onder water komen te staan. Dat leidt tot het risico dat deze omvallen.
11. De huur van sociale huurwoningen overtreft vaak de woonlasten van mensen in veel riantere koopwoningen.

Wat vinden anderen:
1. Het IMF schrijft jaarlijks een rapport per land met aanbevelingen. Al jaren stelt het IMF dat Nederland de HRA moet afbouwen/ afschaffen.
2. De journaliste Clairy Polak heeft nav van zo'n IMF rapport aan een politicus gevraagd wat hij daarvan vindt. Die stelde dat hij daarover geen discussie wilde. Sindsdien sprak men van het H-woord.
3. Tijdens de verkiezingen hebben CDA en VVD de kiezer gepaaid met de stelling: Stem op ons want wij laten de HRA volledig in tact.
4. Kwaliteitskranten hebben nooit de lezer verrast met een goede inhoudelijke analyse van de HRA.
5. De econoom Bas Jacobs stelt dat hij geen enkele goede economische reden kan bedenken voor de HRA.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 16:10:27 ]
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 15:34:06 #84
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156619620
Stelling:

"Kwaliteitskranten hebben nooit de lezer verrast met een goede inhoudelijke analyse van de HRA."

Respons:

http://www.volkskrant.nl/(...)een-gruwel~a3567603/

Stelling ontkracht. Nog even los of ik het eens ben met de analyse van de Volkskrant. Het is wel het levende bewijs dat er daadwerkelijk wel een kritisch debat gaande is geweest rondom de HRA.
--
  maandag 5 oktober 2015 @ 15:53:06 #85
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156619971
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 15:28 schreef deelnemer het volgende:

Marktwaarde:
De marktwaarde is de waarde waarbij vraag en aanbod in evenwicht zijn.
Dat klinkt vaag. Verduidelijking graag.
  maandag 5 oktober 2015 @ 15:54:05 #86
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156619985
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 15:34 schreef Ryon het volgende:
Stelling:

"Kwaliteitskranten hebben nooit de lezer verrast met een goede inhoudelijke analyse van de HRA."

Respons:

Stelling ontkracht. Nog even los of ik het eens ben met de analyse van de Volkskrant. Het is wel het levende bewijs dat er daadwerkelijk wel een kritisch debat gaande is geweest rondom de HRA.
Dat is later. De kredietcrisis heeft aan het licht gebracht dat het dom beleid was. Of beter, ze konden er niet meer onderuit dat te erkennen.

Maar ook in dat artikel ontbreekt de echte kern waarom het slecht beleid is, namelijk,
dat je de huizenprijzen er kunstmatig mee opdrijft.
Dat staat er niet in.

En dat punt betekent dat de koper er niet zoveel aan heeft, het voordeel vooral verdwijnt in de zakken van grondspeculanten en banken. Dat suggereert dat de groepen die zich daaraan hebben verrijkt er een kwalijke rol in hebben gespeeld.

Meer dan 600 miljard aan hypotheekschuld levert miljarden op aan rente inkomsten, verdeeld over een paar grote banken. Honderden euro's meer per vierkante meter bouwgrond levert veel op als landbouwgrond verheft tot bouwgrond.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 16:02:00 ]
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 15:57:22 #87
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156620040
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 15:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat klinkt vaag. Verduidelijking graag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marktprijs
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:00:50 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156620115
quote:
Je bedoelt dus evenwichtsprijs.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:05:35 #89
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156620205
quote:
5s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je bedoelt dus evenwichtsprijs.
Ja. Wiki noemt het marktprijs. Anderen noemen het marktwaarde.
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:07:48 #90
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156620241
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ja. Wiki noemt het marktprijs. Anderen noemen het marktwaarde.
Nee, wiki zegt dat in een evenwichtige economie de marktprijs gelijk is aan de evenwichtsprijs.

Je kunt je eigen begrippen niet duidelijk definiėren dus de rest van je stuk is voorlopig zinloos.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:14:47 #91
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156620381
quote:
10s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, wiki zegt dat in een evenwichtige economie de marktprijs gelijk is aan de evenwichtsprijs.

Je kunt je eigen begrippen niet duidelijk definiėren dus de rest van je stuk is voorlopig zinloos.
Het verschil tussen beide verdwijnt in een markteconomie waarin de markt zijn werk naar behoren doet. Daarvoor heb je voldoende aanbieders en kopers van huizen nodig (die geen prijsafspraken maken, geen kartel). Daaraan is voldaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 16:21:05 ]
The view from nowhere.
pi_156620451
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 15:34 schreef Ryon het volgende:
Stelling:

Respons:

Zou men de hypotheekrente afschaffen, dan betaal ik ineens tweehonderd euro meer voor mijn hypotheek. Dat heb ik bij het afsluiten van diezelfde hypotheek niet meegerekend. Dus woningeigenaren help je niet met deze ordinaire bezuinigingsmaatregeling. Integendeel. Maak dan als alternatief de hypotheekrente een stuk lager, want die is belachelijk hoog.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:19:52 #93
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156620481
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:14 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het verschil tussen beide verdwijnt in een markteconomie waarin de markt zijn werk naar behoren doet. Daarvoor heb je voldoende aanbieders en kopers van huizen nodig (die geen prijsafspraken maken, geen kartel). Daaraan is voldaan.
Dat eerste is al een stelling op zich die je zou moeten verdedigen en dat tweede lijkt me compleet onwaar met betrekking tot de huizenmarkt.

Met andere woorden, dit gaat hem niet worden zo.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:21:19 #94
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156620503
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat eerste is al een stelling op zich die je zou moeten verdedigen en dat tweede lijkt me compleet onwaar met betrekking tot de huizenmarkt.

Met andere woorden, dit gaat hem niet worden zo.
Wat betreft de eerste: Je zoekt spijkers op laag water:

https://onzetaal.nl/taala(...)op-laag-water-zoeken
The view from nowhere.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:22:13 #95
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156620516
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je zoekt spijkers op laag water:

https://onzetaal.nl/taala(...)op-laag-water-zoeken
Nee, jij probeert via de begrippen al een aantal aannames van jouw kant als waar te propageren. Daar ga ik niet in mee.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:23:10 #96
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156620535
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:22 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, jij probeert via de begrippen al een aantal aannames van jouw kant als waar te propageren. Daar ga ik niet in mee.
De tweede is standaard kennis.

quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 15:28 schreef deelnemer het volgende:
Mensen zetten hun gestimuleerde koopkracht voor koopwoningen in, zonder dat het aanbod daarop kan reageren (min of meer gelijk blijft). De extra koopkracht vertaalt zich dan in hogere prijzen. Dit is een algemeen erkend logisch gevolg binnen de economische wetenschap. Dit valt ook binnen het bereik van standaard middelbare school kennis over economie.

[ Bericht 40% gewijzigd door deelnemer op 05-10-2015 16:33:20 ]
The view from nowhere.
pi_156620755
Op zich een interessante OP.

Je haalt echter meerdere malen discussie en debat door elkaar.

Bij een discussie is het doel je opponent te overtuigen, bij een debat wil je het "publiek" overtuigen.

Bij een debat is het dus volstrekt onbelangrijk om bijvoorbeeld goodwill te kweken bij je tegenstander, het draait enkel en alleen om je publiek.
  maandag 5 oktober 2015 @ 17:14:34 #98
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156621454
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:36 schreef arie_bc het volgende:
Bij een debat is het dus volstrekt onbelangrijk om bijvoorbeeld goodwill te kweken bij je tegenstander, het draait enkel en alleen om je publiek.
Ik hoef Fir3fly dus niet te overtuigen, alleen het publiek (whoever that may be). Dat is vast een stuk eenvoudiger.
The view from nowhere.
pi_156621612
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 17:14 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik hoef Fir3fly dus niet te overtuigen, alleen het publiek (whoever that may be). Dat is vast een stuk eenvoudiger.
Het "publiek" kan zijn een jury bij een debatwedstrijd, de kiezer bij verkiezingen, etc.

Dat zie je dan ook in de tweede kamer bij debatten, Wilders en Rutte proberen tijdens het debat echt niet elkaar te overtuigen. Dat lukt ze toch niet, de focus ligt op de kiezer.
pi_156621632
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 17:14 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het kan trouwens wel zo zijn dat jouw doel is om Fir3fly te overtuigen, maar dan is het een discussie en geen debat.
  maandag 5 oktober 2015 @ 19:23:42 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156623886
Een debat is per definitie een discussie. Maar niet elke discussie is ook een debat.

Overigens kun je in een debat best het doel hebben om je opponent te overtuigen, waarom niet?
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 13:42:33 #102
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156639580
Relevant plaatje:
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:36:49 #103
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156640504
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 19:23 schreef Molurus het volgende:
Overigens kun je in een debat best het doel hebben om je opponent te overtuigen, waarom niet?
Omdat je opponent overtuigen niet het doel van het debat is en ook vrij zinloos is aangezien je die (gezien de aard van de discussievorm) niet kan overtuigen. Natuurlijk kan je tijdens het voetbalwedstrijd best al doel hebben om twee tackels te maken zonder een kaart te krijgen. Maar waarom zou je? Dat is niet het doel van het voetbalspel en leidt af van het werkelijke doel.

Het verschil tussen het debatteren en discussieren is vrij essentieel. Omdat dit ook van belang is voor de verschillende strategieėn die je toepast en wat je uiteindelijke doelstelling is. Drogredeneringen komen tijdens debatten regelmatig voor, ze zijn ook toegestaan. Bij discussies zijn ze een absolute no go en kunnen zelf het einde van de discussie betekenen.
--
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 15:34:36 #104
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156641772
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:36 schreef Ryon het volgende:

[..]

Omdat je opponent overtuigen niet het doel van het debat is en ook vrij zinloos is aangezien je die (gezien de aard van de discussievorm) niet kan overtuigen.
Dit lijkt mij een vrij pessimistische kijk op zowel debatten als je debattegenstanders.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:36 schreef Ryon het volgende:

Drogredeneringen komen tijdens debatten regelmatig voor, ze zijn ook toegestaan. Bij discussies zijn ze een absolute no go en kunnen zelf het einde van de discussie betekenen.
Als iemand zich in een debat bedient van drogredenen en daarop gewezen wordt heeft dan heeft hij wat mij betreft het debat al verloren. :D Dat is in een discussie die niet de vorm van een debat heeft geen grotere zonde. (Een debat is zoals gezegd een specifieke discussievorm.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 06-10-2015 15:39:37 ]
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 16:41:36 #105
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156643230
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 15:34 schreef Molurus het volgende:
Dit lijkt mij een vrij pessimistische kijk op zowel debatten als je debattegenstanders.
Nee. Ik verwijs dan even naar mijn post #69 waar ik de verschillen tussen debatteren en discussiėren a.d.h.v een paar internetsites heb benoemd. Kenmerk van het debat (en essentieel verschil met andere discussievormen) is voor- en tegenstanders vaststaan en het doel is om niet elkaar, maar een derde partij te overtuigen.

Wanneer het je doel is om je discussiepartner te overtuigen dan is het zeer onverstandig om te gaan debatteren i.p.v te discussiėren ;) Sterker nog: het komt regelmatig voor dat binnen het debat partijen het niet (volledig) eens zijn met de stelling die zij lopen te verdedigen. Binnen het politieke debat zie je dat het duidelijkst omdat er van Kamerleden en bewindspersonen vaak gevraagd wordt het standpunt van de partij / het ministerie uit te dragen, ook als zij op dit punt het oneens zijn. Het is dus mogelijk om een debat te verliezen zelfs als je tegenstander het met je eens is!
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 15:34 schreef Molurus het volgende:
Als iemand zich in een debat bedient van drogredenen en daarop gewezen wordt heeft dan heeft hij wat mij betreft het debat al verloren. Dat is in een discussie die niet de vorm van een debat heeft geen grotere zonde. (Een debat is zoals gezegd een specifieke discussievorm.)
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Even een citaat gehaald van een andere website over debateren:
quote:
http://www.debatingclubbreda.com/drogredenen-wapen-of-valkuil/

Een drogreden is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt. Soms wordt er geargumenteerd op dubieuze wijze, of wordt er helemaal niet geargumenteerd! Vooral drogredenen die als grap overkomen, kunnen goed scoren bij het publiek/de jury. Humor is immers een belangrijk overtuigingswapen, maar als de tegenpartij deze drogredenen weet te ontmaskeren, dan werken ze eerder tegen je. Omgekeerd is het belangrijk drogredenen van de tegenpartij te herkennen en onschadelijk te maken.
Een drogredenering (zoals een stroman) is een relatief zwak argument. Een niet ervaren debater kan zich daarmee in de problemen brengen. In zijn geval is het geen wapen maar een valkuil! Dit onder andere omdat een drogredenering zich altijd makkelijk laat weerleggen. Maar wanneer een drogreden kundig gebracht wordt kan je een debat al in een vroeg stadium beslechten. Ervaren debaters beginnen wel eens met een drogreden ("Ach, onzin, als uw plannen om de bijstand te verhogen werkelijkheid worden dan zit heel Nederland straks in de bijstand!) om vervolgens over te gaan op het eigenlijke argument.

Tijdens een discussie kan een valse premisse ook het einde betekenen van de discussie. Denk bijvoorbeeld aan een discussie tussen een student en een hoogleraar over een kwestie. De hoogleraar meent dat studenten nog te jong zijn om dergelijke ingewikkelde materie te begrijpen. De student antwoord:

"Als u er vanuit gaat dat studenten het toch niet begrijpen, dan heeft het geen zin om met u in discussie te gaan!"

De doelstelling van een discussie is namelijk wel om elkaar te overtuigen of op zijn minst te laten delen in elkaars denkbeelden in de hoop tot een conclusie (of een besluit) te komen. Om dat mogelijk te maken veranderen zowel de regels als de strategieėn. In een debat kom je ermee weg of scoor je er punten mee, tijdens een discussie krijg je niet zin.

Heel concreet: als jouw vriendin en jij samen moeten beslissen of het Chinees of pizza wordt. dan ga je met elkaar in discussie. Als jij blijft dwarsliggen, of gemene opmerkingen begint te maken ('wat weet jij nou van lekker eten dikkerd') dan wordt het geen discussie meer maar ruzie. De kans dat de discussie tot jouw gelijk of tot een wenselijke resultaat komt slinkt dan aanzienlijk.

Als jouw broertje Chinees wil en jij pizza en je ouders (de derde partij) moeten beslissen dan ga je met elkaar in debat. Je gaat je broertje er echt niet van overtuigen dat hij ook pizza wil ("vind ik vies") maar dat is verder niet relevant. Je probeert je ouders door middel van inhoudelijke argumenten (pizza is goedkoper dan Chinees), emotionele argumenten ("de vorige keer mocht hij ook al beslissen, dat is niet eerlijk") en drogredeneringen ('ach, die jongen is pas zes. Wat weet hij er nou van?") te overtuigen. Elk argument is in beginsel toegestaan als je maar gelijk krijgt. Je hoeft hierbij geen / minder rekening te houden met de gevoelens van je opponent.

Een goede debater hoeft niet perse een sterke discussiepartner te zijn. Een bewindspersoon die het in de Kamer goed doet en met zijn streken wegkomt kan tijdens de ministerraad best afgemaakt worden en op alle belangrijke punten het onderspit delven.
--
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 18:35:52 #106
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156645616
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:41 schreef Ryon het volgende:
Als jouw broertje Chinees wil en jij pizza en je ouders (de derde partij) moeten beslissen dan ga je met elkaar in debat. Je gaat je broertje er echt niet van overtuigen dat hij ook pizza wil ("vind ik vies") maar dat is verder niet relevant. Je probeert je ouders door middel van inhoudelijke argumenten (pizza is goedkoper dan Chinees), emotionele argumenten ("de vorige keer mocht hij ook al beslissen, dat is niet eerlijk") en drogredeneringen ('ach, die jongen is pas zes. Wat weet hij er nou van?") te overtuigen. Elk argument is in beginsel toegestaan als je maar gelijk krijgt. Je hoeft hierbij geen / minder rekening te houden met de gevoelens van je opponent.
Dit is waar ik mij als burger aan erger. In een politiek debat is de burger de derde partij. Maar dat is in een politiek debat de zwakste partij. Als de burger in de drogreden trapt en de ontmaskering niet begrijpt of er is geen ontmaskering, dan wint degene die drogredenen gebruikt en wordt de burger gemanipuleerd.

Als burger wel doorheeft dat er drogredenen worden gebruikt, zet dit de hele politiek in een kwaad daglicht. Wie vertrouwt de politiek toe aan mensen die drogredenen gebruiken?

Oplossing:
1. Iedereen trainen om feilloos drogredenen te herkennen
2. Afspreken dat een debater gediskwalificeerd wordt als hij drogredenen gebruikt.

[ Bericht 34% gewijzigd door deelnemer op 06-10-2015 19:46:08 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 19:59:03 #107
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156647992
Stel je hebt op de TV een politiek debat over het verlenen van politieke steun aan een militaire aanval op land X.

De volgende dag opent de krant met de kop:

Partij X wint debat.

Is dat een goede kop?

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 06-10-2015 22:31:06 ]
The view from nowhere.
pi_156654231
Wat ik altijd doe is mijn opponent verlagen tot mijn niveau en dan op basis van ervaring winnen.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 22:55:00 #109
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156654905
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 22:39 schreef Triggershot het volgende:
Wat ik altijd doe is mijn opponent verlagen tot mijn niveau en dan op basis van ervaring winnen.

Heel herkenbaar, maar dan met de vervanging:

'niveau' --> 'specialisme'

Ik win nooit (verkeerde specialisatie) :(
The view from nowhere.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 23:17:33 #110
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156655975
In een debat let ik vooral op de logica, inclusief systeem logica. Veel drogredenen zijn onlogisch: te algemeen of te eenzijdig. Sommige 'drogredenen' zijn wel logisch mogelijk en hoeven geen drogredenen te zijn.

Wat bij debating niet uit de verf komt is analyse. Dat is een cruciaal gemis, want zo ontwikkel je geen inzicht.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 07-10-2015 01:28:45 ]
The view from nowhere.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 12:11:14 #111
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156664080
Volgens is wat hierboven is besproken ook de reden waarom de burgers de politiek niet vertrouwen. Ze zijn onbetrouwbaar, gezien vanuit het gezichtspunt van de burger, gegeven het feit hoe politici zelf hun rol definieren.

Wat is de rol van volksvertegenwoordigers in het publieke debat? Vanuit een politicus gezien, vindt de echte discussie achter de schermen plaats. Het contact met het volk is een kwestie van verkopen, alle middelen geoorloofd. Vanuit de burger gezien is het belangrijk om de kwaliteit van informatiebronnen te checken. Volksvertegenwoordigers zijn een onbetrouwbare bron, want het zijn beroepsleugenaars. Als de premier het heeft gezegd, neemt niemand dat serieus.

Je kunt burgers verdelen in 3 groepen:
1. burgers die zich niet bewust zijn van de spelopvatting van politici
2. burgers die zich hiervan bewust zijn en het redelijk vinden
3. burgers die zich hiervan bewust zijn en het niet redelijk vinden

Tijd voor een publieke meta-discussie over de gewenste spelopvatting.

[ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 07-10-2015 12:40:17 ]
The view from nowhere.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 15:44:33 #112
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_156668393
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 19:23 schreef Molurus het volgende:
Een debat is per definitie een discussie. Maar niet elke discussie is ook een debat.
Kunt je het vernauwen van een discussie tot debateren beschouwen als een frame? Een frame dat debating trucs legitimeert.
The view from nowhere.
pi_156668771
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 15:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Kunt je het vernauwen van een discussie tot debateren beschouwen als een frame? Een frame dat debating trucs legitimeert.
Nee. Althans, in mijn ogen is een debat niets anders dan een discussie met publiek. Het is geen legitimering van discussietechnieken die in een discussie zonder publiek ook onacceptabel zouden zijn.
pi_156691783
Laten we ons beperken tot de situatie waarin de deelnemers aan de discussie afspreken zich te houden aan de regels van correct redeneren.

Op welke manieren kun je iets aantonen?

Tenminste deze drie:
1. Experimenteel vaststellen of constateren. Als dat lukt, is het een feit.
2. De betwiste uitspraak afleiden uit onbetwiste uitspraken.
3. De betwiste uitspraak ondervangen met een visie.

De laatste mogelijk is nodig, omdat de tweede mogelijkheid kan leiden tot een oneindige regressie (want er zijn geen onbetwistbare uitspraken). Niets is te herleiden tot onbetwistbare waarheden. Dus bij iedere uitspraak poneer je, hoe dan ook, altijd waarheden. Dat zou je ook expliciet kunnen doen. In dat geval heeft het geen zin om te vragen naar een onderbouwing, maar kun je alleen meegaan in de aannamen en het beoordelen aan de hand van de consequenties.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 08-10-2015 16:48:28 ]
The view from nowhere.
pi_156691915
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 16:43 schreef deelnemer het volgende:

De laatste mogelijk is nodig, omdat de tweede mogelijkheid kan leiden tot een oneindige regressie (want er zijn geen onbetwistbare uitspraken). Niets is te herleiden tot onbetwistbare waarheden. Dus bij iedere uitspraak poneer je, hoe dan ook, altijd waarheden. Dat zou je ook expliciet kunnen doen. In dat geval heeft het geen zin om te vragen naar een onderbouwing, maar kun je alleen meegaan in de aannamen en het beoordelen aan de hand van de consequenties.
De laatste lijkt me alleen nodig als je te maken hebt met een discussiepartner die letterlijk alles verwerpt omdat niets bewezen kan worden.

Alleen vraag ik me wel af hoe zinvol het is om een debat te hebben met een solipsist. :D

Natuurlijk kan niets 100% bewezen worden. Maar je kunt prima werken met waarheden die je discussiepartner wel accepteert.
pi_156692227
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 16:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

De laatste lijkt me alleen nodig als je te maken hebt met een discussiepartner die letterlijk alles verwerpt omdat niets bewezen kan worden.

Alleen vraag ik me wel af hoe zinvol het is om een debat te hebben met een solipsist. :D

Natuurlijk kan niets 100% bewezen worden. Maar je kunt prima werken met waarheden die je discussiepartner wel accepteert.
Dat is voldoende voor mensen die genoegen nemen met overeenstemming. Maar dat is een lage lat. Zeker in een besloten gezelschap waar alle neuzen dezelfde kant op staan.

Hoe je iets opvat, maakt fundamenteel onderdeel uit van een bewijs, maar is zelf onbewijsbaar. Er is vaak consensus over de juiste manier van zaken opvatten, maar de geschiedenis laat zien dat dit niet veel zegt. De consensus opvatting is vaak conservatief en staat goede ontwikkelingen in de weg. Een andere (soms nieuwe) manier van opvatten is een visie.

In de filosofie is dit onbewijsbare deel de harde noot die moet worden gekraakt. In de wetenschap is experimentele onderbouwing de basis. Hoe je de experimentele bevindingen moet opvatten, valt daarbuiten. Dat valt onder het theoretische deel, maar is even essentieel als het experimentele deel.

Dat geldt net zozeer in het alledaagse leven. Daar gebruiken we gedachteloos de conventionele opvattingen. Pas als mensen, met verschillende achtergronden, met elkaar in aanraking komen, ontstaat er een spraakverwarring.

Het tegengestelde van wat HongKongPhoey stelde namelijk, dat je iets letterlijk kunt lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 08-10-2015 17:59:34 ]
The view from nowhere.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 17:25:25 #117
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156692352
Toevallig vandaag in aanraking gekomen met de vier interventieniveau's van communicatie:
• inhoud
• proces/procedure
• emotie
• interactie

Nu wil iedereen hier in FL natuurlijk graag dat discussies op inhoud worden gevoerd, maar spelen m.i. de niveau's proces en interactie ook een belangrijke rol: poneer je een duidelijke stelling, onderbouw je die met argumenten, luister je naar je 'tegenstanders' en ga je in op hun bezwaren/tegenargumenten, e.d.?

Anyways, ik ben er vandaag maar heel kort mee in aanraking gekomen maar moest erbij wel denken aan HKP en de kritiek die 'we' hebben op zijn manier van communiceren (vnl. dus op de niveaus proces en interactie). Bij Hexx gebeurt er vaak van alles op het niveau van emotie.

Zojuist gegoogled linkje voor de liefhebbers
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156692759
Zeker, er speelt veel meer dan alleen de zogenaamde inhoud.

1. Wij zijn natuurlijk maar dieren. Wat wij discussiėren noemen, is een natuurlijk proces waarin van alles meespeelt (een beetje 'categoriseren' en je benoemt zo een aantal aspecten). Dat leidt tot vragen over de oorzaak van de miscommunicatie.

2. Discussiėren over meta-vragen (vragen over het proces) is zelf ook een discussie, zodat het probleem zich herhaald. Ga terug naar 1.

Wie bepaalt uiteindelijk of iemand te rationeel is, of juist de ander te emotioneel?

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 08-10-2015 18:02:39 ]
The view from nowhere.
pi_156762793
Interessant topic.

Goede bijdrages van Molorus, deelnemer en Ryon. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')