Framing is in zekere zin manipulatief, en dat is zeker een kwalijke zaak. Niet minder kwalijk dan het gebruik van diverse drogredenen though.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:42 schreef Klokov het volgende:
Framing is tegenwoordig het enige wat ze nog doen in debatten. Een kwalijke zaak m.i. want een meerderheid herkent het vaak niet.
Met 'tricks' bedoel ik in deze context dus niet 'mensen misleiden'. Ik bedoel daarmee zoals Daniel Dennett dat zo mooi zegt, 'gereedschappen van het denken'. Instrumenten die je kunt gebruiken om tot je standpunt te komen met een degelijke onderbouwing, zonder mensen te misleiden.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
Eehm, je kunt een debat winnen met bepaalde truuks. Maar het lijkt er vaak in debatten meer om te gaan dat je de juiste "vieze" truukjes gebruikt, dan dat de mening die je verdedigt terecht is of niet.
De waarheid is niet gebonden aan truukjes, politiek is truukjes uithalen om je zin te krijgen. Discussie hoeft geen debat te zijn, het is gewoon uitkomen voor je mening en aangeven waarom je die mening hebt. Als je truukjes nodig hebt om je "gelijk" te kunnen krijgen dan is dat vaak omdat je niet kunt onderbouwen.
Daarom is religie zo'n prachtig instrument. Dan kan je ALTIJD dreigen met hel en verdoemenisquote:Op zondag 4 oktober 2015 16:57 schreef ems. het volgende:
Ik dreig altijd met fysiek geweld. Helaas heeft dat op internet nog weinig opgeleverd maar in het echt werkt het als een trein.
Maar dat is niet erg effectief tegen mensen die hel en verdoemenis verwelkomen of er simpelweg niet in geloven. Een roundhouse biedt in zo'n geval een stuk meer perspectief.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Daarom is religie zo'n prachtig instrument. Dan kan je ALTIJD dreigen met hel en verdoemenis
Da's waar, het werkt natuurlijk enkel voor die die er in geloven. Daarom confirmeer ik me ook aan niemands "clubje".quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:00 schreef ems. het volgende:
Maar dat is niet erg effectief tegen mensen die hel en verdoemenis verwelkomen of er simpelweg niet in geloven. Een roundhouse biedt in zo'n geval een stuk meer perspectief.
Goede zaak. Ben ik zelf ook geen fan van.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Daarom confirmeer ik me ook aan niemands "clubje".
Euhm, wat?quote:Als mod is het wel heel makkelijk. Dan kun je een beetje politieagentje spelen zonder eerlijk proces. Dat is wat sommigen ook zo prachtig vinden aan Fok!
Nee, dat denk ik niet. Maar ik heb wel een nogal uitgesproken mening die zich niet laat sturen door politieke correctheid.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:12 schreef ems. het volgende:
Nooit last van gehad en ik heb noch onder normale users, noch onder mods vriendjesMisschien ligt in deze het probleem eerder bij jou?
Het deel van de samenleving waar veel draait om macht en geld (politiek en bedrijfsleven) is zeer manipulatief en daar gebruiken ze vaak frames en drogredenen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:42 schreef Klokov het volgende:
Framing is tegenwoordig het enige wat ze nog doen in debatten. Een kwalijke zaak m.i. want een meerderheid herkent het vaak niet.
Dat valt wel mee. Het gewone klootjesvolk doet dat net zo goed. Dat zijn ook degenen die er altijd met open ogen intrappen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het deel van de samenleving waar veel draait om macht en geld (politiek en bedrijfsleven) is zeer manipulatief en daar gebruiken ze vaak frames en drogredenen.
Het kan wel geleerd worden denk ik, en daar heeft uiteindelijk iedereen plezier van. Wat dat betreft zit ik er denk ik optimistischer in dan jij.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Overigens een nobel streven, Molurus, maar ik denk niet dat dit topic het bedoelde publiek gaat bereiken. Als die mensen op een rationele manier moeten gaan debatteren, gaan ze namelijk iedere keer af als een gieter. Daarom zullen ze steevast weigeren dat te doen.
Bij de meeste van die mensen zit het probleem dieper. Dat begint al bij de epistemologie. De gebrekkige debatstijl is slechts een symptoom van het in stand houden van de onjuiste epistemologie.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het kan wel geleerd worden denk ik, en daar heeft uiteindelijk iedereen plezier van. Wat dat betreft zit ik er denk ik optimistischer in dan jij.
Laat niet weg dat je pessimisme mogelijk volledig terecht is.
Het begint dus bij bewustwording. Mensen zullen eerst moeten zien waar ze zoal intrappen voordat ze ervan kunnen leren.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Het gewone klootjesvolk doet dat net zo goed. Dat zijn ook degenen die er altijd met open ogen intrappen.
Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bij de meeste van die mensen zit het probleem dieper. Dat begint al bij de epistemologie. De gebrekkige debatstijl is slechts een symptoom van het in stand houden van de onjuiste epistemologie.
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat als je geen idee hebt van hoe inductieve waarheidsvinding fundamenteel werkt, je ook niet aan deductieve waarheidsvinding kunt doen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het begint dus bij bewustwording. Mensen zullen eerst moeten zien waar ze zoal intrappen voordat ze ervan kunnen leren.
Bij sommigen wel.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben.Maja, je moet toch ergens beginnen he. Of heb je die strijd al volledig opgegeven?
Een aanvalsoorlog op Irak verkopen met argumenten die het debat daarover volledig frustreert, is naar mijn opinie voorbij het punt waar nog zin mogelijk is. Daarna is alles mogelijk. Ze zouden jou dood kunnen schoppen en kunnen zeggen dat ze je vriendelijk hebben behandeld, en dat valt dan nog mee, vergelijken met dit soort propaganda.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Het gewone klootjesvolk doet dat net zo goed. Dat zijn ook degenen die er altijd met open ogen intrappen.
Welke drogredenen hebben ze dan gebruikt? Volgens mij hebben ze gewoon gelogen. Dat is geen drogreden.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een aanvalsoorlog op Irak verkopen met argumenten die het debat daarover volledig frustreert, is naar mijn opinie voorbij het punt waar nog zin mogelijk is. Daarna is alles mogelijk. Zouden jou dood kunnen schoppen en kunnen zeggen dat je vriendelijk hebben behandeld, en dat valt dan nog mee, vergelijken met dit soort propaganda.
Ik weet niet of ze zich daar niet van bewust zijn. De meeste politici zullen het volgens mij wel doorhebben als ze zich bedienen van een drogreden (of overschat ik hen nu?).quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:19 schreef Molurus het volgende:
Het allerergste vind ik nog dat in de meeste gevallen beide kanten van een discussie zich daar niet van bewust zijn. Politici zijn wat dat betreft net mensen.
Ik zou dat bijna uitleggen als falend onderwijs. Wat mij betreft moet dit soort dingen op scholen worden onderwezen.
Eerlijk gezegd... ja. Ik denk dat je in elk geval in de meeste gevallen hen overschat.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze zich daar niet van bewust zijn. De meeste politici zullen het volgens mij wel doorhebben als ze zich bedienen van een drogreden (of overschat ik hen nu?).
Het dringt volgens mij niet tot mensen door wat zo'n oorlog betekent. En er zijn veel meer voorbeelden.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welke drogredenen hebben ze dan gebruikt? Volgens mij hebben ze gewoon gelogen. Dat is geen drogreden.
Ook dat gaat vrijwel allemaal over politiek en bedrijfsleven. Je kunt daar bijna niet zinvol over discussieren omdat niet aan de basisvoorwaarden is voldaan. Het begint altijd met info van derden, die eigenlijk al te onbetrouwbaar is om er iets mee te kunnen. De bevolking heeft een diep gebrek aan inzicht in de feitelijke ontwikkeling, en kan bijna niet anders dan speculeren over de juiste toedracht en zijn eigen complot theorie ontwikkelen.quote:Een spin aan een verhaal geven, dat kan het klootjesvolk ook. Ga eens in NWS kijken: een vrijwel identieke zaak krijgt een volledig andere draai, afhankelijk van de huidskleur van de betrokkenen. Bij het rechtvaardigen van die draai worden erg vaak drogredenen gebruikt.
En dat heeft nog steeds te maken met de Fortuyn-revolte. Veel mensen hebben dat opgevat als een legitimering om de meest wanstaltige bagger uit te braken. Aan weerwoord heeft dergelijk volk een hekel, want (óók dat is een gevolg van de Fortuyn-revolte) dat is demonisering.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het probleem zit 'm volgens mij vooral in de democratisering van de mening: veel mensen hebben een extreem verkeerd beeld van wat vrijheid van meningsuiting is, en ze lijken ook niet te weten wat een mening precies is. Ze denken daarom dat iedere halfbakken stelling die ze uit hun reet trekken niet alleen valide is, maar dat die ook gerespecteerd (lees: niet aangevallen) moet worden.
Het lijkt mij gewoon heel sterk, zeker omdat politici vaak de tijd hebben/nemen om na te denken over wat ze zeggen. Twee minuutjes reflectie en je haalt de meeste drogredenen eruit. Bovendien zullen ze elkaar eerder op die drogredenen wijzen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd... ja. Ik denk dat je in elk geval in de meeste gevallen hen overschat.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik denk dat politici dom zijn (hoewel topintellectuelen zelden politieke ambities hebben). Ik denk eerder dat intelligente mensen vrijwel net zo gevoelig zijn voor cognitieve biassen en drogredenen als de rest van de wereld.
Politici zijn daarop zeker geen uitzondering. Er zijn er vast die vanuit populistische overwegingen opzettelijk drogredenen spuien, maar ik vrees dat het in de meeste gevallen onbewust is.
Edit:
Ok, misschien ben ik een grotere pessimist dan jij.![]()
Neem het voorbeeld van ems hierboven, de SGP. Denk je werkelijk dat de leden van de fractie van de SGP zich bewust zijn van deze lange traditie van drogredenen?quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het lijkt mij gewoon heel sterk, zeker omdat politici vaak de tijd hebben/nemen om na te denken over wat ze zeggen. Twee minuutjes reflectie en je haalt de meeste drogredenen eruit. Bovendien zullen ze elkaar eerder op die drogredenen wijzen.
Nou wil ik geen spelbreker zijn, maar argumenteert de SGP echt zo slecht? Volgens mij doen ze dat namelijk doorgaans bovengemiddeld goed.quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neem het voorbeeld van ems hierboven, de SGP. Denk je werkelijk dat de leden van de fractie van de SGP zich bewust zijn van deze lange traditie van drogredenen?
Ik denk het eerlijk gezegd niet namelijk.
Het gaat dan natuurlijk vooral om de religieuze fundering onder sommige van hun standpunten. Verder heb je denk ik wel gelijk, het debatteren doen ze waarschijnlijk bovengemiddeld goed.quote:Op zondag 4 oktober 2015 20:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou wil ik geen spelbreker zijn, maar argumenteert de SGP echt zo slecht? Volgens mij doen ze dat namelijk doorgaans bovengemiddeld goed.
1. Politieke ideologieen zijn vaak onzinnig, maar kapstok om alles te rechtvaardigen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het lijkt mij gewoon heel sterk, zeker omdat politici vaak de tijd hebben/nemen om na te denken over wat ze zeggen. Twee minuutjes reflectie en je haalt de meeste drogredenen eruit. Bovendien zullen ze elkaar eerder op die drogredenen wijzen.
Op de frontpage? Net even gekeken, maar dat gaat zover ik kan zien met 1 tegelijk. Bovendien zouden de viewcounts dan veelvouden van 3 moeten zijn, dat is ook niet zo.quote:Op zondag 4 oktober 2015 21:47 schreef deelnemer het volgende:
Op Fok! verandert sinds kort het aantal views met 3 tegelijk. Just saying.
Mooi, dan heb ik blijkbaar het privilege het met 3 tegelijk te laten ophogen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 22:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eveneens 1 tegelijk, net getest.
Ik denk dat je je vergist.
quote:Op zondag 4 oktober 2015 22:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mooi, dan heb ik blijkbaar het privilege het met 3 tegelijk te laten ophogen.
Epistemologie is zelf niet zo stevig. Er is geen formule hoe je tot de waarheid komt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bij de meeste van die mensen zit het probleem dieper. Dat begint al bij de epistemologie. De gebrekkige debatstijl is slechts een symptoom van het in stand houden van de onjuiste epistemologie.
Probleem 1: Inductie kan geen algemene stelling bewijzen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat als je geen idee hebt van hoe inductieve waarheidsvinding fundamenteel werkt, je ook niet aan deductieve waarheidsvinding kunt doen.
Nou hebben natuurkundigen natuurlijk ook geen bijzondere kwalificaties als het gaat om politieke debatten. Het is een heel andere tak van sport.quote:Op zondag 4 oktober 2015 22:15 schreef deelnemer het volgende:
OT.
Debatten correcter laten verlopen is zeker mogelijk. In de academische wereld zijn discussies over het eigen vakgebied redelijk betrouwbaar. Maar discussies over politiek zijn onder natuurkundigen ook niet meer van hoog niveau.
Of dat nu echt moedwillig gebeurt, daar heb ik dus zo mijn twijfels bij. Het lijkt me sowieso niet eenvoudig om dat vast te stellen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 22:15 schreef deelnemer het volgende:
Het publieke politieke debat wordt echter moedwillig verdraaid. Ik heb gezien dat mensen met geen mogelijkheid vatbaar waren voor een bepaald tegenargument, om bij een andere kwestie waarin ze een ander belang hadden, vlekkeloos hetzelfde argument konden verwoorden. Politici kunnen vaak het hele spectrum van mogelijke argumenten hanteren, maar gebruiken alleen de argumenten die hun uitkomen.
Klopt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 22:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou hebben natuurkundigen natuurlijk ook geen bijzondere kwalificaties als het gaat om politieke debatten. Het is een heel andere tak van sport.
Drogredenen zijn allemaal onderdeel geweest van de klassieke retorica. Dat was ook meer de kunst van het verleiden en manipuleren.quote:Het zou denk ik wel lonen als iedereen al vanaf de middelbare school werd onderwezen in debattechnieken en retorica. Die spelen in politieke discussies een veel grotere rol dan in de exacte wetenschappen, waarbij het uitsluitend gaat over metingen en de eventuele conclusies die je daaruit kunt trekken.
Dacht je echt dat Wilders niet begrijpt dat hij manipuleert? Dacht je dat de VVD niet weet dat hun marktideologie bezwijkt onder de complicaties, als je ervoor gaat zitten?quote:Of dat nu echt moedwillig gebeurt, daar heb ik dus zo mijn twijfels bij. Het lijkt me sowieso niet eenvoudig om dat vast te stellen.
Ook op FOK! heb ik geregeld het gevoel dat mensen moedwillig drogredenen hanteren. "Hoe kan het nou toch dat men niet inziet hoe verkeerd dit argument is?"
Als je dan dieper gaat graven en doorvragen blijkt meestal dat men eenvoudig de denkfout niet inziet. (En ook niet wil inzien.)
En ik vraag mij werkelijk af of, en in welke mate, dit nou anders is voor politici. Dat ze zonder uitzondering handig met de media omgaan en vooral zeggen wat het stemvee wil horen, dat is natuurlijk niets nieuws.
Maar of het nou werkelijk meesters in massapsychologie zijn die doelbewust het volk manipuleren... ik denk dat je dan, net als ser_c, die mensen te hoog inschat. Zeker ook gezien het soort blunders dat ze af en toe begaan.
Laat ik voorzichtig zeggen dat ik niet op voorhand uitsluit dat ze zich daar niet, of niet volledig, bewust van zijn. Zoals gezegd lijkt het mij wel ontzettend moeilijk om vast te stellen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 22:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dacht je echt dat Wilders niet begrijpt dat hij manipuleert? Dacht je dat de VVD niet weet dat hun marktideologie bezwijkt onder de complicaties, als je ervoor gaat zitten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |