abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156287584
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je inzet is toch minder slachtoffers? Als zelfs moord dat legitimeert lijkt me een verbod op de eerdergenoemde vervoersmiddelen een stuk makkelijker te legitimeren.
Vervoersmiddelen worden steeds schoner en er zijn milieuheffingen.Het is een off topic argument, en een slecht argument
  dinsdag 22 september 2015 @ 00:34:54 #52
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156287620
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:33 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Vervoersmiddelen worden steeds schoner en er zijn milieuheffingen.Het is een off topic argument, en een slecht argument
Het aantal verkeersdoden in Nederland is een stuk hoger dan het aantal moorden, hoor. Het verschil is een factor vijf ofzo.
pi_156287641
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:06 schreef RensAjacied het volgende:

[..]

Uit onderzoek bleek dat in Amerika de doodstraf meer kost dan levenslang.
O? Ik wist niet dat we in se VS zaten, ik dacht dat het Nederland was. In China is het een stuk goedkoper. Punt dus als dat je argument was, bij deze dan weerlegt.

Ook is er in de VS erg veel verschil in losten afhankelijk van welke staat je neemt als voorbeeld.

Ik zeg niet dat we het VS model moeten overnemen. Nederland zou zich kunnen buigen over een beter systeem. In de VS is het gebaseerd op een ouderwets systeem.
pi_156287660
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:34 schreef Tijn het volgende:

[..]

Het aantal verkeersdoden in Nederland is een stuk hoger dan het aantal moorden, hoor. Het verschil is een factor vijf ofzo.
En? Dat heeft toch helemaal niks te maken met deze discussie? maar ik ben ook voor levenslang rijbevoegdheid ontnemen bij zeer onverantwoordelijk rijgedrag. Jij niet?
  dinsdag 22 september 2015 @ 00:40:40 #55
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156287711
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:37 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

En? Dat heeft toch helemaal niks te maken met deze discussie?
De reden dat het aangehaald wordt is jouw motivatie om het aantal onschuldige slachtoffers te doen dalen. Het invoeren van de doodstraf is iets dat daarin nauwelijks tot niet bijdraagt.

quote:
maar ik ben ook voor levenslang rijbevoegdheid ontnemen bij zeer onverantwoordelijk rijgedrag. Jij niet?
Dat kan al in Nederland. Bij gevaarlijk rijgedrag wordt het rijbewijs ingevorderd. Of en wanneer je het terugkrijgt, hangt van de officier van justitie af.
pi_156287849
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:40 schreef Tijn het volgende:

[..]

De reden dat het aangehaald wordt is jouw motivatie om het aantal onschuldige slachtoffers te doen dalen. Het invoeren van de doodstraf is iets dat daarin nauwelijks tot niet bijdraagt.

[..]

Dat kan al in Nederland. Bij gevaarlijk rijgedrag wordt het rijbewijs ingevorderd. Of en wanneer je het terugkrijgt, hangt van de officier van justitie af.
Waar zij die cijfers? Je hebt er helemaal geen cijfers voor. Het is een aanname. Het is een hypothetische discussie. Je kunt nog niks zeggen over cijfers. Dan moet je het eerst proberen.

Maar stel. Je hebt 2 onschuldige ter dood veroordeelden. Maar je voorkomt 18 slachtoffers van recidive.Het alsnog tegen de doodstraf zijn, is dan alleen gebaseerd op "Je handen in onschuld wassen" ten koste van 16 extra slachtoffers, toch?

quote:
Dat is nooit levenslang. Zelfs bij dronkenschap met dood door schuld krijgt iemand uiteindelijk gewoon het rijbewijs terug.
  dinsdag 22 september 2015 @ 00:53:26 #57
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156287883
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:50 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waar zij die cijfers? Je hebt er helemaal geen cijfers voor. Het is een aanname.
Welke cijfers zou je graag willen zien?

quote:
Maar stel. Je hebt 2 onschuldige ter dood veroordeelden. Maar je voorkomt 18 slachtoffers van recidive.Het alsnog tegen de doodstraf zijn, is dan alleen gebaseerd op "Je handen in onschuld wassen" ten koste van 16 extra slachtoffers, toch?
Ik denk vooral dat de twee mensen die de staat onterecht heeft gedood een groter negatief effect hebben op het gevoel van veiligheid en gerechtigheid in de samenleving, dan het voorkomen van de achttien slachtoffers kan compenseren.

Simpel gezegd: een gestoorde gek kun je niet tegenhouden, dus het is een acceptabel risico dat een gestoorde gek af en toe een moord pleegt. Van de overheid is het veel moeilijker te accepteren dat zij, na het doorlopen van een procedure door getrainde professionals, uiteindelijk besluit een onschuldig persoon ter dood te brengen.

[ Bericht 45% gewijzigd door Tijn op 22-09-2015 00:58:40 ]
pi_156287913
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:01 schreef RensAjacied het volgende:
Oog om oog, tand om tand dat soort gelul. Maar niet verder nadenken dan dat...
Iemand die fraudeert met belastinggeld, moet die alled terugbetalen plus boete? Is dat geen oog om oog, tand om tand? De boete is namelijk 100% vaak. Mag het dan wel oog om oog tand om tand zijn?
pi_156287929
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:53 schreef Tijn het volgende:

[..]

Welke cijfers zou je graag willen zien?
Waaruit blijkt dat de doodstraf niet meer slachtoffers voorkomt dan het aantal onschuldig ter dood veroordeelden binnen een nieuw stelsel in Nederland.
  dinsdag 22 september 2015 @ 00:59:43 #60
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156287952
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:57 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat de doodstraf niet meer slachtoffers voorkomt dan het aantal onschuldig ter dood veroordeelden binnen een nieuw stelsel in Nederland.
Mijn punt was dat het aantal moorden in Nederland sowieso extreem laag ligt, dus het is hoe dan ook geneuzel in de marge als het je om pure aantallen slachtoffers te doen is.
  dinsdag 22 september 2015 @ 01:12:42 #61
224960 highender
Travellin' Light
pi_156288120
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:53 schreef Tijn het volgende:
Ik denk vooral dat de twee mensen die de staat onterecht heeft gedood een groter negatief effect hebben op het gevoel van veiligheid en gerechtigheid in de samenleving, dan het voorkomen van de achttien slachtoffers kan compenseren.

Simpel gezegd: een gestoorde gek kun je niet tegenhouden, dus het is een acceptabel risico dat een gestoorde gek af en toe een moord pleegt. Van de overheid is het veel moeilijker te accepteren dat zij, na het doorlopen van een procedure door getrainde professionals, uiteindelijk besluit een onschuldig persoon ter dood te brengen.
Eens, en het leed dat die twee onterecht ter dood veroordeelden hebben moeten ondergaan zal waarschijnljk vele malen groter zijn dan dat van die achttien slachtoffers. Ergens onterecht van beschuldigd worden is al behoorlijk frustrerend, ergens onterecht van beschuldigd worden dat zo erg is dat je de doodstraf tegemoet kan zien, en dan ook nog eens voor een lange tijd (een dergelijk proces duurt wel even), walgelijk. :N
pi_156288147
Ik ben voor de doodstraf, maar enkel als absoluut vast staat dat deze persoon de dader is en zijn daden echt te gruwelijk zijn en hij geen berouw toont. Anders niet.
pi_156288737
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 01:15 schreef Odaiba het volgende:
Ik ben voor de doodstraf, maar enkel als absoluut vast staat dat deze persoon de dader is en zijn daden echt te gruwelijk zijn en hij geen berouw toont. Anders niet.
ik net zo
pi_156288741
quote:
Absoluut? Als in dna-bewijs? Man echt, hoe naief.

De beul is net zo schuldig trouwens en ook mensen die de doodstraf goedkeuren.

Only God can judge.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_156288806
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 03:35 schreef Impressme het volgende:

[..]

Only God can judge.
Dat is een mening, meer niet. Diegene die recidive toestaat of op de koop toeneemt is net zo schuldig/.

En God? Kom eens met een beter argument!
  dinsdag 22 september 2015 @ 04:59:02 #66
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156288809
Sowieso tegen. Een onschuldige executeren vind ik veel bezwaarlijker dan een schuldige levenslang opsluiten i.p.v. executeren.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 22 september 2015 @ 05:05:22 #67
22592 crew  Ole
pi_156288813
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 04:59 schreef hugecooll het volgende:
Sowieso tegen. Een onschuldige executeren vind ik veel bezwaarlijker dan een schuldige levenslang opsluiten i.p.v. executeren.
een op 10000 is al teveel. Ik vind doodstraf niet passen bij een volwassen samenleving
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_156288870
Hmm, makkelijk allemaal. Is je je handen maar in onschuld kan wassen. Maar, wat nou als het enkel gaat om daders waarvan onomstotelijk vast staat dat ze schuldig zijn? MOhammed B Volkert van de graaf, Dutroux, etc. Is er twijfel over hun schuld?
  dinsdag 22 september 2015 @ 08:24:29 #69
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156289359
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 23:48 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

De staat is net zo hypocriet als de staat er niet alles aan doet om het ook te voorkomen. Zeggen "je mag niet moorden", maar ve4rvolgens bewust risico nemen met recidive is minstens net zo hypocriet, zo niet hypocrieter. Dus het is geen argument tegen de doodstraf, ik denk dat het eerder voor de doodstraf spreekt.
Dat hangt ervan af of je een samenleving voorstaat waarin vrijheid (en rechten) centraal staat, of een waar er een bepaalde uitkomst centraal staat (geen moorden), zoals Molurus al opmerkte. Je lijkt te neigen naar het laatste.

Je zou dan bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor een groot overheidsapparaat dat iedereen overal volgt, via camera's/zenders/e.d. om moorden te voorkomen c.q. op tijd te zijn met hulpdiensten om een slachtoffer nog in leven te houden. Hoe sta je daar tegenover?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156289401
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:24 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Je zou dan bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor een groot overheidsapparaat dat iedereen overal volgt, via camera's/zenders/e.d. om moorden te voorkomen c.q. op tijd te zijn met hulpdiensten om een slachtoffer nog in leven te houden. Hoe sta je daar tegenover?
Daar gaat het hier niet om.
pi_156291933
quote:
Hoe wil je dit in de praktijk toepassen?

Ik heb nooit echt begrepen hoe iemand die moord (sterk) veroordeelt, het moorden door de eigen regering wel toelaat.
pi_156292005
Je zou allereerst het effect van de doodstraf op criminaliteit, recidive etc. es kunnen bekijken. Heeft de doodstraf een aangetoond maatschappelijk nut, los van de ethische vraag waar vaak toch niet uitgekomen wordt?
pi_156292194
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:50 schreef Haushofer het volgende:
Je zou allereerst het effect van de doodstraf op criminaliteit, recidive etc. es kunnen bekijken. Heeft de doodstraf een aangetoond maatschappelijk nut, los van de ethische vraag waar vaak toch niet uitgekomen wordt?
Je zou je nog kunnen stellen dat het goedkoper is dan iemand langdurig opsluiten. Maar er staat mij iets van bij dat zelfs dat niet waar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 22-09-2015 11:08:38 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156292822
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe wil je dit in de praktijk toepassen?

Ik heb nooit echt begrepen hoe iemand die moord (sterk) veroordeelt, het moorden door de eigen regering wel toelaat.
Moord is niet altijd slecht.
pi_156292879
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 03:35 schreef Impressme het volgende:

[..]

Only God can judge.
Welke god bedoel je ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')