HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 17:49 |
Stel: Je erft een enorm eiland, en een enorme berg geld. Je wilt een land beginnen waar geluk bovenaan staat en normen en waarden stellen op basis van meetbaar geluk. Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn. Hoe zou dat land er uit gaan zien en welke grondwetten zou je nodig hebben? | |
#ANONIEM | zaterdag 19 september 2015 @ 17:51 |
Iedereen is gelijk, dus iedereen mag zijn geloof praktiseren. | |
Bombvis | zaterdag 19 september 2015 @ 17:54 |
Als ik een land wil beginnen, mag ik dan zelf niet bepalen welke regels er zijn? Nu mag je een land beginnen, maar kies jij al een gedeelte van de regels | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 17:59 |
Ja als men is iedereen gelijk, dat is de basis. Dus menselijke moraliteit. religie maakt je ondergeschikt aan God. Er is dus geen menselijke moraliteit, maar goddelijke moraliteit. En dat moet volledig ondergeschikt zijn aan de menselijke moraliteit. Daar waar het mens zijn iedereen ziet als gelijke, zorgt religie voor het onderscheid. | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:00 |
Nou, zeg het maar Hong. Wat is beter? Utilitarisme? Libertarisme? Iets anders? Hier is een (heleboel) achtergrond ten aanzien van de implicaties en morele overwegingen: | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:00 |
Wellicht dat er ruimte is om in beperkte mate die ruimte te bieden. We zien wel. | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:01 |
laten we bij het begin beginnen. De wetten. | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:01 |
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen? | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:01 |
Nu nog een antwoord op mijn vraag. ![]() | |
Cockwhale | zaterdag 19 september 2015 @ 18:04 |
Ik zou de toelating van bewoners onder strikte controle van bepaalde gedragstesten e.d. laten verlopen. Onder andere testen op agressie, inlevingsvermogen, sociale normen en waarden, creativiteit/inzicht etc. | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:04 |
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch? | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:05 |
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok? | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:05 |
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom. | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:06 |
![]() Nogmaals, ik kan het boven gelinkte college van Michael Sandel heel erg aanbevelen. Ik hoop dat engels geen probleem is. | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:07 |
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je? | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:08 |
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijke | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:09 |
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten. | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:09 |
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen. | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:10 |
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie. Niet dat ik nu betere antwoorden heb op morele vraagstukken. Ik ben eerder aan meer dingen gaan twijfelen, juist doordat ik meer ben gaan begrijpen van wat nou eigenlijk de problemen zijn. Maar zoals met elk vraagstuk: je moet eerst begrijpen wat het probleem is. | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:13 |
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden. | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:13 |
Ik ga er wel ff voor zitten. Eens kijken of het mijn ding is | |
Molurus | zaterdag 19 september 2015 @ 18:15 |
Dit klinkt in de oren als utilitarisme: het idee dat menselijk geluk gemaximaliseerd moet worden. En dat is een intuitief aantrekkelijk idee waar veel morele filosofen een groot voorstander van zijn en zijn geweest. Er zijn echter ook heel veel problemen mee, zoals je waarschijnlijk zult merken in het college van Sandel. Laat ik voor het moment voorzichtig zeggen dat ik utilitarisme inmiddels volledig verwerp. Het kan niet worden gecombineerd met persoonlijke vrijheid. | |
loni55 | zaterdag 19 september 2015 @ 18:16 |
Wat is mensijke moraliteit volgens je? | |
loni55 | zaterdag 19 september 2015 @ 18:19 |
![]() | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 18:20 |
? | |
TserrofEnoch | zaterdag 19 september 2015 @ 19:05 |
Stel: Je erft een enorm eiland, en een enorme berg geld. Je wilt een land beginnen waar geluk bovenaan staat en normen en waarden stellen op basis van meetbaar geluk. Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn. Hoe zou dat land er uit gaan zien en welke grondwetten zou je nodig hebben? ------------------------ Dit gaat over jou neem ik aan? Want je legt al gigantische beperkingen op. Nu klikte ik omdat ik verwacht had dat alles naar eigen inzicht zou kunnen doen. 'Maar religie', jij hebt denk ik echt moeite met religiositeit van mensen. 'Gebaseerd op het mens zijn', is dit nou natuurrecht bedoeld of wat stelt deze zin voor als argument. Als je OP was geweest dat je een stuk land had geërfd en dat men dit naar eigen inzicht kon indelen dan was dit een veel beter topic gekomen. Nu zou ik er wel iets mee gaan doen, maar zou ik geen intentie hebben om er een permanente bevolking op te gaan plaatsen, gelet op de kadering die jij neergezet hebt. Mogelijk zou ik het gebruiken voor de fok van bedreigde diersoorten of iets dergelijks. Zo heeft het gegeven dat ik land geërfd heb toch nog ten goede voor iets. | |
HongKongPhoey | zaterdag 19 september 2015 @ 20:11 |
Nee, meer hoe je een nieuwe staat kunt vormen waar de menselijke basis voorop staat waarin iedereen zich zou kunnen vinden. Beetje idealistisch, maar ja | |
Nemephis | zaterdag 19 september 2015 @ 20:13 |
Ik zou als eerste een stel dubieuze wetenschappers uitnodigen om snel een atoombom te maken want anders is dat nieuwe land geen lang leven beschoren. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 11:27 |
Het mooiste zou zijn als we een aardachtige planeet hadden gevonden waar we naar toe konden gaan. Je zou dan nieuwe landen kunnen creeeren. Maar is er met de mens eigenlijk uberhaupt wel een mogelijkheid om een vredig land of planeet te realiseren? | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 11:30 |
1 blik op de Verenigde Staten leert ons dat nieuw grondgebied de mens er niet van weerhoudt om dezelfde fouten te blijven maken. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 11:38 |
Omdat altijd religie de kop op steekt. Maar stel, zou het kunnen als religie niet bestond? Of zou het eveneens net zo mis gaan? Want religie kun je in wezen vergelijken met elke club. Voetbal, Sektes, Hobbyclubjes, Politieke partijen, etc. etc. Zelfs als men niet in god geloofd en het god concept belachelijk maakt, maakt men wel een clubje, met een set regels waar men aan gebonden is om met zn allen lekker de Godvolgers belachelijk te maken. En in wezen doet men precies hetzelfde, De mens is vaak enkel opzoek naar gelijkgestemden omdat men een bepaalde erkenning zoekt, de een gebruikt god, de ander precies het tegenovergestelde. Maar beiden doen precies hetzelfde. Eigenlijk is het misschien wel niet religie die de wereld verdeeld, maar de mens die elke gereedschap aanpakt om de verdeling te maken. Als ik er over nadenk, dan denk ik dat een nieuwe staat of een planeet ook niet de oplossing zal zijn. De mens zal altijd iets vinden om weer oorlog over te maken. Oorlog zit in de mens, niet in de religie. Religie is een verzinsel van de mens, waarmee het door de menselijke psyche er altijd op uitkomt dat het oorlog moet worden. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 11:48 |
Er zijn legio voorbeelden van religieloze staten waarin het net zo slecht gaat. Je lost niets op door religie te verbieden. Dat hebben mensen zoals Stalin en Kim-Yong al uitgebreid aangetoond. Je kunt niet alle ellende in de wereld afschuiven op religie. Ten tweede zijn mensen van nature geneigd tot religie. Door religie te verbieden gaat het alleen maar ondergronds. Ten derde is het niet geheel duidelijk wanneer we nu precies spreken van een 'religie'. Wat is eigenlijk jouw definitie daarvan? | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 11:50 |
De mens die geen oorlog voert is gedoemd om het af te leggen tegen de mens die dat wel doet. Zo simpel is het. En dat heeft niets met religie te maken. Het is puur evolutie, bij andere diersoorten werkt dat niet anders. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 11:53 |
Ik denk enkel dat religie het makkelijker mogelijk maakt om de ander te haten. Maar zonder religie vindt de mens wel iets anders. Het enige dat een staat mogelijk maakt waarin vredig te leven valt is een zeer strenge dictatuur gebaseerd op een moraal die wel menselijke normen en waarden kent. Echter wel met streng beleid wanneer grenzen overtreden worden. Vrijheid kan de mens helemaal niet aan. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 11:56 |
Ik zie daar in elk geval geen empirische aanwijzingen voor. Ongelovigen halen net zoveel rotzooi uit als gelovigen. Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde. Ook een dictatuur is niet de oplossing. Een gebrek aan vrijheid wordt het echt niet beter van. Het wordt dan een kleiner groepje dat bepaalt welke rotzooi er wordt uitgehaald. Het is dezelfde rotzooi. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 11:59 |
Ja dat klopt, maar om het te vergoeilijken moet men wel MEER moeite doen. De moraal die God ingeeft kan je makkelijk gebruiken om je achter te verschuilen. Maar de niet gelovige moet dan zelf verantwoording afleggen, en dat zit niet in de mens. De mens wil zich altijd achter iets kunnen verschuilen, de niet gelovige moet dan moeite doen om dat "masker" te vonden | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 12:00 |
Dat er geen voorbeeld in de geschiedenis te vonden is, wil niet zeggen dat het niet kan. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 12:00 |
Maar te veel vrijheid zorgt ook weer voor veel ellende. Je moet dus iets vinden er tussen in | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 12:17 |
Ditzelfde zou je kunnen zeggen van niet-dictatoriale staatsvormen. Als we kijken naar wat de geschiedenis te bieden heeft dan komen dictaturen er slechter vanaf dan vrijere maatschappijen. Veel slechter zelfs. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 12:18 |
Als men het niet afschuift op een god dan schuift men het wel af op een politiek leider of iets anders. Zo moeilijk is dat allemaal niet. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 12:19 |
Als we even kijken naar de landen waar het (relatief) goed gaat dan zijn dat zonder uitzondering landen waarin vrijheid van religie bestaat. Weliswaar binnen wettelijke kaders, maar desalniettemin vrijheid van religie. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 12:20 |
Omdat het vaak figuren zijn die een zelfzuchtige reden als drijfveer. Maar een oprechte stabiele persoonlijkheid zou het wel kunnen denk ik. Maar die is misschien wel minder gedreven om eerst de macht te kunnen grijpen omdat hij/zij daar eigenlijk de regels voor moet overtreden van menselijkheid die hij/zij later wil gaan gebruiken om een stabiele staat te creeeren. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 12:22 |
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te denken dat dit klopt. Al begonnen aan Michael Sandel trouwens? ![]() | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 12:22 |
Nee want men erkent wel de politieke partij, maar heeft geen masker van absolute moraliteit waar men zich achter kan verschuilen. Dus men zal zelf nog steeds verantwoording af moeten leggen. Men komt dan niet weg met "Mijn politiek leider zegt dat het moet en die is absoluut" | |
Dagonet | zondag 20 september 2015 @ 12:22 |
Hier heb je een land, je mag het inrichten zoals jij het wil, behalve dan dat ik regels stel aan hoe jij het zou moeten willen. Rare TS. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 12:23 |
Nog niet, gister te moe. Zal vandaag een poging wagen | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 12:24 |
In dictatoriale staten wordt zonder uitzondering de autoriteit van de staat en haar leiders gezien als absoluut. Dat kan ook niet anders. | |
Ser_Ciappelletto | zondag 20 september 2015 @ 12:36 |
Mijn eilandstaat wordt sowieso een dictatuur, dus er is maar één wet nodig: "Wat Ser zegt, geldt." | |
Ser_Ciappelletto | zondag 20 september 2015 @ 12:45 |
Maar, even serieus: grondwetten zijn in praktijk enorm problematisch. Grondwetten zouden universeel moeten zijn, maar het is vrijwel onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen. Tijden veranderen, moraal verandert, situaties veranderen, etc. Het is simpelweg niet mogelijk om wetten op te stellen die voor altijd als rechtvaardig beschouwd worden. Het alternatief is om een grondwet te maken die aangepast kan worden. Dat doet het hele idee van een grondwet echter teniet. Een grondwet zou de regels uiteen moeten zetten die altijd en voor iedereen moeten gelden, die zouden dus niet aangepast moeten kunnen worden. Mijn voorstel zou dan ook eerder iets zijn om enkele zeer algemene principes vast te leggen waar alles uit voortvloeit: democratie is heilig, inbreuken op de vrijheid of integriteit van mensen mogen alleen als dat in verhouding staat tot de gewonnen vrijheid of integriteit van anderen, zulke dingen. Vervolgens moet er een sterk en onafhankelijk juridisch apparaat zijn dat controleert of die principes worden toegepast in de wetgeving. | |
de_tevreden_atheist | zondag 20 september 2015 @ 12:59 |
Is al gedaan in 1798 Staatsregeling voor het Bataafsche Volk 1798 http://www.dbnl.org/tekst(...)02ontw01_01_0002.php | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 13:09 |
Is dit niet paradoxaal? Kan het heilig verklaren van wat dan ook wel democratisch zijn? | |
Ser_Ciappelletto | zondag 20 september 2015 @ 13:13 |
Democratie is heilig, maar niet absoluut. De enige beperking op de democratie is de grondwet. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 13:26 |
Waarvan je al aangeeft dat ook die niet absoluut kan zijn, maar moet veranderen op basis van veranderende morele waarden. Wat betekent het precies als de democratie heilig is maar niet absoluut? Als een meerderheid in een referendum stemt voor het vervangen van de democratie door een dictatuur, zou het dan niet ondemocratisch zijn om daar geen gehoor aan te geven? | |
TserrofEnoch | zondag 20 september 2015 @ 13:35 |
José Figueras? Frederik van Pruisen? Lodewijk Napoleon? Zijn er zat goede te noemen lijkt mij. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 14:08 |
Waren dat dictaturen dan? Totalitaire regimes lijken mij fundamenteel onverenigbaar met menselijke normen en waarden. | |
Dagonet | zondag 20 september 2015 @ 14:09 |
Alsof de normen en waarden van tegenwoordig, in dit land, universeel over de geschiedenis uit te spreiden zijn. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 14:11 |
Natuurlijk kan dat ook niet. ![]() Ik heb alleen geen enkele reden om te denken dat een dictatoriaal regime gemotiveerd is om de normen en waarden van het volk te respecteren. In de praktijk is dat bij mijn weten ook nooit het geval geweest. In de beste gevallen geloofde het volk onvoorwaardelijk in de goddelijkheid van hun leiders. | |
Dagonet | zondag 20 september 2015 @ 14:15 |
Mwach, volgens mij zijn er toch wel tijdperken aan te wijzen. Onder de Pax Romana hadden mensen het niet slecht en ook onder de Khans was het prima te doen. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 14:16 |
Ah, maar of ze het goed of slecht hadden lijkt me weer een heel andere vraag. | |
Ser_Ciappelletto | zondag 20 september 2015 @ 14:18 |
Ja, dat zei ik al. Een grondwet is per se al problematisch. Ofwel is die statisch en al snel achterhaald, ofwel is die veranderlijk en uiteindelijk niet veel nuttiger dan een gewone wet. Daarom dat ik eerder voor algemene principes dan voor wetten. Dat is ook niet perfect, maar toch een stuk beter. Ja. Maar de democratie is niet absoluut. Het probleem is dat je 'm democratisch kunt afschaffen, maar vervolgens niet democratisch terug aan kunt schaffen. De paradox is dus dat het democratisch mogen afschaffen van de democratie per saldo tot minder democratie leidt. Daarom zou dat niet toegelaten moeten zijn. | |
Dagonet | zondag 20 september 2015 @ 14:23 |
En heeft ook niet veel te maken met het al dan niet respecteren van de normen en waarden van die tijd. Zo heel veel revoluties zijn er nou ook weer niet geweest. | |
TserrofEnoch | zondag 20 september 2015 @ 14:44 |
Niet? Er is er zelfs een afgelopen donderdag begonnen in Burkina Faso. Als je even naar deze onvolledige maar toch indrukwekkend lijst kijkt zie je dat het er heel veel zijn. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_revolutions_and_rebellions | |
Dagonet | zondag 20 september 2015 @ 14:51 |
Over een periode van een paar duizend jaar? De burgeroorlog van Caesar tegen Pompeius staat ertussen, dat heeft weinig met een revolutie vanwege onderdrukking te maken maar alles met ego. Zo ook bijvoorbeeld een zooi opstanden tegen machthebbers die dat gebied veroverd hebben, weinig met mensenrechten maar alles tegen in opstand komen tegen een vreemde overheerser. Vaak omdat de oude garde het niet kan hebben dat ze niet meer aan de macht zijn. | |
TserrofEnoch | zondag 20 september 2015 @ 15:02 |
Verreweg de meeste opstanden staan er niet tussen. Als je kijkt naar tussen 2010-2015. En hoeveel opstanden je ziet en als je kijkt naar 1700-1799, dan zie je dus meteen dat er in die periode van 1700-1799 natuurlijk maar een fractie van alle opstanden tussen staan. Bijna alles valt weg. De lijst is verre van compleet, maar geeft wel een goed kader vanuit westers perspectief. Alsof een revolutie te maken moet hebben met onderdrukking van het volk, is wel een erg nauwe definiëring van een revolutie als je het mij vraagt. Als Rutte afgezet wordt door middel van een coup door Tom Middendorp gesteund door de rest van de Nederlandse strijdkrachten, dan zou ik dat toch als een behoorlijke revolutie zien hoor. | |
Odaiba | zondag 20 september 2015 @ 15:07 |
Ik zou een neo-confucianistische staat en samenleving inrichten. | |
Telefoonvork | zondag 20 september 2015 @ 15:31 |
Dit is wat ik, grofweg, denk wat een goede grondwet zou zijn: • Iedereen is gelijk en verdient gelijke kansen om zich te uiten op de manier zoals hij of zij wenst, mits er wordt voldaan aan redelijkheid. • Iedereen verdient een kans om zichzelf te ontplooien op een manier die constructief is voor de maatschappij. • Iedereen heeft het recht op leven. • Iedereen heeft het recht om te leven in vrijheid van angst. • Elke vorm van geld is verboden. • De staat zorgt voor de veiligheid van de burgers. Een burger is een natuurlijk persoon die zich bevind in het land. • Ieder natuurlijk persoon heeft het recht om te gaan en te staan waar hij of zij wil, behalve waar de overheid beperkingen toepasselijk acht uit onderbouwde veiligheidsredenen. • Iedereen heeft recht op een internetverbinding. • Iedereen heeft recht op de eerste levensbehoeften. • Wetten worden online geformuleerd en behandeld door iedereen die aan het wetgevingsproces deel wenst te nemen voor een gegeven wet. • Een grondwetswijziging vereist een stemopkomst van 80%, een discussieperiode van minimaal een jaar en 65% van de deelnemers aan de stemming moeten "ja" stemmen op de wijziging. • Een wet is voor een beperkte periode geldig (maximaal 50 jaar), voor een langere geldigheidsperiode is een hoger percentage "ja" stemmen nodig. Na deze periode verdwijnt de wet automatisch tenzij hij voortijdig wordt opgebracht voor verlenging. Uitzondering op deze grondwet is de grondwet zelf. De grondwet is niet gebonden aan tijd. • Iedereen kan een wet uitdagen bij de rechter, behalve de grondwet. De rechter raadpleegt het volk in dit geval. • Een persoon die rechter wenst te worden, moet een examen afleggen waarin ethisch inzicht en kennis van de wetten en normen en waarden van het land aan de orde komen. Ik denk dat ik de basis zo'n beetje gedekt heb hiermee. Het idee is een directe democratie waar geld verboden (geld is de oorzaak van 90% van onze problemen) is en de wetten maar beperkt geldig zijn, zodat wetten die niet meer van toepassing zijn verdwijnen. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 15:38 |
Hier hangt natuurlijk een enorm grijs gebied aan. Want wanneer kunnen we precies spreken van 'beperking van democratie'? Het voorbeeld van het afschaffen is natuurlijk extreem en daardoor extreem duidelijk. In de praktijk is het vaak niet zo heel duidelijk hoe democratisch de politiek nu precies is en welke besluiten leiden tot meer democratie en welke tot minder. Dus ik vraag me werkelijk af hoe dit criterium nu werkelijk kan leiden tot concrete regels voor staatsinrichting. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 17:06 |
De 'mits' doet de rest van deze regel volledig teniet, aangezien voor 'redelijkheid' zo'n beetje alles kan worden ingevuld. Ehh, wat? Wat stel je hier precies voor? Ruilhandel? En is dat niet impliciet een uitwisseling van waarde (= geld)? Het ontgaat mij wat nu precies je alternatief voor geld is. Geld is er niet voor niets, je kunt het niet zomaar afschaffen en verwachten dat alles blijft functioneren. Aardig idee, maar wordt de politiek hier niet onnodig belast met wetsverlengingsprocedures? Afschaffen van wetten kan altijd namelijk. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 17:59 |
dat is wat ik steeds bedoel met in absoluten denken. Dictatuur is slecht, want vaak is het slecht. Een dictatuur heeft niks te maken of de moraal als goed of slecht te bestempelen is. Het zegt enkel dat de macht bij en persoon(of een klein groepje) ligt, meer niet. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 18:00 |
Dat jij er geen reden voor zit, maakt het nog niet onmogelijk, toch? | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 18:04 |
Neuh. Maar dat jij geen heil ziet in een vrije samenleving maakt het ook niet onmogelijk dat zo'n vrije samenleving in vrede leeft. Overigens zijn daar wel empirische voorbeelden van. Neem Zweden. Onmogelijk zal het niet zijn, maar je zal een sterker argument voor een dictatuur moeten aandragen dan het idee dat het niet onmogelijk is dat een dictatuur menselijke waarden respecteert. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 18:05 |
Het is niet zomaar vaak slecht. Zover ik kan zien is het altijd slecht geweest. Dat heeft empirisch een grote invloed op de mate waarin de rechten van het volk worden gerespecteerd. | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 18:08 |
Ik denk met de juiste dictator is het prima te doen. Dus waarom is dat niet de beste reden? | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 18:09 |
Blijkbaar kwamen mensen met voorbeelden die het tegendeel bewijzen | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 18:10 |
Dat ligt er aan over welke rechten je het hebt. Is echte vrijheid een recht? Nee, met echte vrijheid kan de mens niet eens om gaan. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 18:10 |
Als jij nu een dictatuur in het leven roept die de rechten, normen en waarden van het volk respecteert, dan zou je de eerste zijn. Statistisch is de kans veel groter dat zo'n dictatuur er net zo'n potje van maakt als alle voorgaande dictaturen. | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 18:11 |
Zelfs beperkte menselijke vrijheid is fundamenteel onverenigbaar met een totalitair regime. Zeg maar byebye tegen je vrijheid van meningsuiting. Alleen nog door de staat goedgekeurde literatuur en berichtgeving, en al zeker geen internet - want staatsgevaarlijk. (Voor je het weet gaan mensen praten over verboden literatuur zoals de Koran. Dat kan echt niet.) En degenen die 'het gezag betwisten' verdwijnen op mysterieuze wijze uit de samenleving. Nee, dat is echt geen gezellig soort wereld om in te leven. [ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 20-09-2015 18:21:07 ] | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 19:01 |
Yep, maar dat ontken ik toch niet? | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 19:03 |
Maar dan is het dus niet geheel duidelijk waarom jij denkt dat een dictatuur beter zou werken. ![]() | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 20:19 |
Met de juiste dictator zou er op menselijkheid gebaseerd best een hoog gehalte geluk mogelijk kunnen zijn voor de inwoners | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 21:23 |
Ah, en daar zijn we weer bij menselijk geluk als criterium voor wat goed is en wat slecht. ![]() Even los van de vraag of een dictatuur de juiste staatsvorm is, als we dat even buiten beschouwing laten... is zoveel mogelijk menselijk geluk nu het doel dat we onszelf moeten stellen? Die discussie zet ik graag met je voort als je bent toegekomen aan het college van Michael Sandel. Als je utilitarisme nastreeft, dan ben ik wel benieuwd hoever je bereid bent dat consequent door te zetten. Kun je bijvoorbeeld het leven van 1 persoon - tegen zijn eigen wil - opofferen om de levens van 5 andere mensen te redden? En in hoeverre is dat afhankelijk van de omstandigheden? Waar liggen die grenzen eigenlijk? | |
HongKongPhoey | zondag 20 september 2015 @ 21:46 |
Zoveel mogelijk geluk ja, althans ruimte er voor, zonder dat het ten koste gaat van andermans geluk. Zoveel mogelijk geluk zonder het ten koste van de ander gaat Dat ligt helemaal aan de personen in kwestie en de situatie | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 21:51 |
Zonder dat het ten koste van een ander gaat? Dat is een toevoeging die schreeuwt om een uitleg. Ik vermoed dat je daarmee bedoelt dat een arts niet zomaar een gezonde patient mag vermoorden omdat hij 4 stervende patienten heeft die donororganen nodig hebben. Maar waar trekken we die grens dan? Mag je bijvoorbeeld belasting heffen? Dat gaat ook ten koste van een ander, maar het algemeen belang is er wel mee gediend. (Net als bij de arts die een gezonde patient vermoordt trouwens.) Mag je mensen dwingen om in dienst te gaan? Etc, etc. En waar we die grens ook trekken, wat is de wetenschappelijke basis en wat is de morele basis voor die grens? | |
Kandijfijn | zondag 20 september 2015 @ 22:03 |
Wat is dat altijd toch met die haat richting religie? Religie gebruiken leiders en mensen altijd om oorlog, moord en andere overduidelijk kwaadaardige dingen goed te praten. Zonder religie zijn er wel weer andere ideeën die mensen gebruiken om hun idioterie goed te praten. Voor de rest is de katholieke kerk in Europa een centrum van educatie en wetenschap geweest door de eeuwen heen en heeft veel veel meer gedaan voor de wetenschap dan het ook tegen de wetenschap heeft gedaan. | |
Kandijfijn | zondag 20 september 2015 @ 22:06 |
Utilitarisme vs persoonlijke vrijheid blijft altijd een spanningsveld. Het mooiste zou natuurlijk zijn maximale vrijheid en utilitarisme dat overbodig wordt gemaakt door vrijwillige interactie. En dat de overheid zich ook gewoon terug durft te trekken uit gebieden waar dit niet langer nodig is.Maar dit doen ze in de praktijk nooit ![]() | |
Molurus | zondag 20 september 2015 @ 22:17 |
Ja, dit is een beetje Kant's idee van moraliteit. Een handeling of uitspraak is alleen echt moreel als je er niet toe wordt gedwongen maar ervoor kiest om jezelf dat op te leggen 'uit respect voor de morele wet'. Maar goed, ik heb Kant altijd een beetje krampachtig gevonden. ![]() En een maatschappij waarin iedereen vrijwillig zichzelf opoffert voor het algemene belang zie ik niet gebeuren. Dat staat haaks op zo ongeveer alles dat de evolutie in ons heeft voorgeprogrammeerd. [ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 20-09-2015 22:23:42 ] | |
Kandijfijn | zondag 20 september 2015 @ 22:47 |
Je maakt hier in mijn ogen een denkfout door te denken dat iedereen zichzelf moet opofferen. Als eerste de meeste mensen in de maatschappij redden zichzelf prima zonder hulp of slechts hulp van hun direct naasten. Er is maar een kleine groep mensen die zich niet redt en die extra hulp nodig hebben van andere mensen. Dit kan via zachte dwang via sociale druk of de overheid maar ook via vrijwillige interactie en mijn persoonlijke visie is dat vrijwillige interactie altijd superieur is. Vergeet trouwens niet hoe simpel ordinair winstbejag duizenden mensen minder hulpbehoevend kan maken. Zo zijn veel landbouwtechnieken uitgevonden uit ordinair winstbejag van de uitvinder, boer of bedrijf maar zorgen ze ervoor dat voedsel veel betaalbaarder is zodat een donatie (en dus indirect werk en tijd) nodig is. Hetzelfde voor elektronica en internet deze dagen brengt kennis naar de massa en geeft mensen de mogelijkheid zichzelf een skillset eigen te maken waarvoor vroeger dure cursussen en/of boeken voor nodig waren. Ik wil best erkennen dat wat utilitarisme af en toe vereist is omdat het niet mogelijk is via vrijwillige interactie. Maar de eerste vraag zou altijd moeten zijn "kan het ook opgelost worden met meer vrijheid?" (vrij naar Penn Jillette) | |
HongKongPhoey | maandag 21 september 2015 @ 08:14 |
Maar waar trekken we die grens dan? Mag je bijvoorbeeld belasting heffen? Dat gaat ook ten koste van een ander, maar het algemeen belang is er wel mee gediend. (Net als bij de arts die een gezonde patient vermoordt trouwens.) Dat zou kunnen, maar in deze tijden is een soldaat niet veel meer. Technologie maakt soldaten praktisch overbodig. Beter is investeren in goede technologie, en minimale menselijke bezetting. Een beroepsleger is veel gemotiveerder als dienstplichtigen denk ik | |
Molurus | maandag 21 september 2015 @ 18:59 |
Dit is hooguit een argument om de vraag ten aanzien van specifiek dienstplicht niet te beantwoorden. Maar je ontwijkt het vraagstuk in bredere zin. Mag je mensen dwingen dingen te doen die in hun nadeel zijn als dat algemeen bijdraagt aan de hoeveelheid menselijk geluk? Want dat is een directe consequentie van streven naar zoveel mogelijk menselijk geluk. Het aantal praktische voorbeelden daarvan is eindeloos. Het gaat niet alleen over dienstplicht. (Het voorbeeld van belasting negeer je hier bijvoorbeeld.) [ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 21-09-2015 19:10:19 ] | |
HongKongPhoey | maandag 21 september 2015 @ 23:09 |
Nadeel? Dat ligt helemaal vanuit welk perspectief je kijkt. Kom eens met een specifiek voorbeeld? | |
Molurus | maandag 21 september 2015 @ 23:11 |
Ik heb je er al 3 gegeven, maar aangezien je een mooie smoes had bedacht voor de dienstplicht houden we het bij: 1) de arts die 4 patienten redt met de organen van 1 onschuldige gezonde patient. 2) het heffen van belasting. | |
HongKongPhoey | maandag 21 september 2015 @ 23:27 |
O ja, nou is het ineens geen argument. Noem het maar smoes. Maakt dat het het een minder argument? Wel even objectief blijven Molurus. Nee, de arts mag geen beslissingen nemen die de dood veroorzaken, daarvoor moet een arts een eed afleggen. Als allen in feite even "onschuldig" zijn, dan hebben alle patienten even veel recht op leven. Wanneer je een "onschuldige" patient het leven kunt redden met het opofferen van een Dutroux? Dan is het een heel ander verhaal. Wat is er daar mee? |