abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 september 2015 @ 07:21:39 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156133117

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 57 alweer ;)
Alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom hij deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn zijn enorme ego, dan zou het wel "het grote hoe maak ik Piet klaar topic" heten, maar vooral wil hij er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 16 september 2015 @ 09:50:38 #2
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156134843
Piet op nrc.nl lezen, toch ook mooi :D

Fok goes worldwide du weisst :7 *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 16 september 2015 @ 22:46:47 #3
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_156157653
Piet!

Ik heb maandag eters over de vloer en ik zou graag kip en aardappeltjes uit de oven doen.

Ik dacht zelf aan aardappeltjes op de plaat met olie en rozemarijn en zout maar jij had ook een fantastisch recept met kip en aardappelen. Kan je dat nog eens vertellen? :) kippendij mag ook

Daar nog wat leuke groente bij.. Van die dunne boontjes? Of heb jij nog een leuke verassing. Ik zou graag venkel doen maar dat lust haast niemand.

Voor en na ben ik nog niet uit. Het zou fijn zijn als dit iets wat wat ik van tevoren al kon maken of voorbereiden.. Iets met bladerdeeg lijkt me wel lekker, maar heb ik nog nooit mee gewerkt.
pi_156158534
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:46 schreef ErkendFokker het volgende:
Piet!

Ik heb maandag eters over de vloer en ik zou graag kip en aardappeltjes uit de oven doen.

Ik dacht zelf aan aardappeltjes op de plaat met olie en rozemarijn en zout maar jij had ook een fantastisch recept met kip en aardappelen. Kan je dat nog eens vertellen? :) kippendij mag ook

Daar nog wat leuke groente bij.. Van die dunne boontjes? Of heb jij nog een leuke verassing. Ik zou graag venkel doen maar dat lust haast niemand.

Voor en na ben ik nog niet uit. Het zou fijn zijn als dit iets wat wat ik van tevoren al kon maken of voorbereiden.. Iets met bladerdeeg lijkt me wel lekker, maar heb ik nog nooit mee gewerkt.
Ik doe er gewoon even 4 (ik spaar ze). Dan zoek je de meest aansprekende maar uit. Ze zijn alle 4 van Piet V.

Niets lekkerder dan moddergare, gegrillde kippenvleugels.
Bloemige aardappels schillen en kwarten, op een ingevet bakblik leggen.
Kippenvleugels kruiden (gaat uitstekend door ze in een plastic zak te doen en dan kruiden erbij, schudden)
Kippenvleugels op de aardappelen leggen en een slordige 1 1/2 uur in de oven bij 175 graden.
Smullen

Budget recept:
Neem bloemige aardappels en schild deze en snij ze in stukken zo groot als een pingpongbal of iets kleiner.
Doe ze op een ovenblik dat je met wat olie of boter hebt ingewreven.
Neem kippenvleugels en doe deze in een plastic zak, kruid naar smaak en schud de zak dat de kruiden zich goed egaal verdelen.
Leg de kippenvleugels op de aardappels en voor ca een uur in de oven bij 175 graden, iets langer kan ook.
De vleugels worden krokant en moddergaar, lekker kluiven en de aardappels bakken in het vet, en zuigen de smaak van het sap wat uit de kip loopt op.
Smullen!

Koop een pond grote vette vleugels pp bij een goede poelier, supermarkt vleugels zijn waardeloos.
Schil bloemige aardappels en snij ze aan stukken, kruid en zout de vleugels naar smaak en leg deze tussen en op de aardappels op een bakblik. Leg ze een 75 minuten in de oven bij 200 graden. De vleugels worden heerlijk mals en de aardappels zuigen het kippenvet op.
Smullen

Als je gek bent op kip en een eenvoudig recept wil kan ik je wel helpen.
Neem per persoon een pond kippenvleugels (schrik niet, das 250 gram eetbaar materiaal, waarvan de helft huid) en kruid deze met gewone kipkruiden uit een potje. Schil bloemige aardappels en kwart deze. Vet een bakblik licht in met wat boter.
Leg de geschilde, gewassen en gedroogde aardappels op het blik en leg de vleugels hierop. Zet de oven op 200-225 hete lucht stand graden en doe het blik in de oven voor ca 75 minuten.
De kippenvleugels worden lekker kluifmateriaal met krokant korstje, de aardappels zuigen zich vol kippenvet en smaken goddelijk.
Serveren met belgische mayonaise en een salade.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 17 september 2015 @ 08:06:35 #5
45206 Pietverdriet
pi_156162242
Bart je bent een Engel!
pi_156162552
Bedankt heren, nu weet ik wat ik ga eten vanavond :)
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:02:41 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_156195712
Ik wil vanavond Lasagne bolognese eten, maar er staan zoveel recepten op internet dat het moeilijk is er een echt lekkere tussenuit te vissen.

tips?
pi_156195990
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:02 schreef Blik het volgende:
Ik wil vanavond Lasagne bolognese eten, maar er staan zoveel recepten op internet dat het moeilijk is er een echt lekkere tussenuit te vissen.

tips?
Als ie echt lekker moet zijn dan had de saus vanmorgen al moeten staan te pruttelen. :)
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:19:24 #9
62913 Blik
The one and Only!
pi_156196041
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als ie echt lekker moet zijn dan had de saus vanmorgen al moeten staan te pruttelen. :)
met dien verstande dat ik vanavond lasagne wil eten en niet pas morgen ;)
pi_156196499
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:19 schreef Blik het volgende:

[..]

met dien verstande dat ik vanavond lasagne wil eten en niet pas morgen ;)
Knoflookteentjes in de olijfolie fruiten, wat fijngesnipperde ui erbij en selderij/ wortel. Daarna de gehakt erbij en zodra het gaar is tomatensaus erbij doen. Genoeg zout erin doen naar eigen inzicht. Verse lasagne bladen (liefst groene) gebruiken ipv die knalharde, en eigen besciamella maken. Dit is wat ik zelf doe, het smaakt maar komt niet in de buurt van een goed restaurant ;-).

http://ricette.giallozafferano.it/Lasagne-alla-Bolognese.html
In dit recept gebruiken ze geen knoflook maar : Ui, selderij, wortel, spek, melk, witte wijn, rundergehakt. Snap dat het in het Italiaans is maar er staan plaatjes bij!

De Lasagne is meestal het lekkerst een dag later, dus niet alles in 1 keer opeten.
pi_156202938
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef mytec het volgende:
Knoflookteentjes in de olijfolie fruiten, wat fijngesnipperde ui erbij en selderij/ wortel. Daarna de gehakt erbij en zodra het gaar is tomatensaus erbij doen.
Dit is geen bolognese m.i. En waar bestaat de "tomatensaus" uit?

Deze maak ik geregeld. Veel werk en uren pruttelen.

http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm

De eigenaar van die site is een "echte" kok. Uitsluitend toppers.

In dezelfde link ook het recept voor Lasagne.
pi_156203158
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit is geen bolognese m.i. En waar bestaat de "tomatensaus" uit?

Deze maak ik geregeld. Veel werk en uren pruttelen.

http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm

De eigenaar van die site is een "echte" kok. Uitsluitend toppers.

In dezelfde link ook het recept voor Lasagne.
^O^
De kok gaat echter de fout in dat er helemaal geen bolognese saus bestaat. Het is Ragu, maar waarschijnlijk gedaan voor de begrijpbaarheid.Recept verschilt niet heel veel met het recept dat ik gaf. Overigens zit er nogal een verschil in Lasagne ook in Bologna ;-) Wat vooral een groot verschil is met veel Nederlandse recepten is de hoeveelheid tomatensaus (jouw link geeft het goed weer niet te veel). Mijn botte beschrijving gaf waarschijnlijk de indruk dat er heel veel tomatensaus (puur) bij moest.

overigens zelf laatst bij ernstig tijdgebrek een soort van Dr Oetker versie lasagne gemaakt. Barilla ragu uit een potje, besciamel uit een pakje met wel verse bladen. Was niet eens heel slecht maar je merkt toch dat je ernstig smaak te kort komt qua saus.
pi_156203345
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:37 schreef mytec het volgende:
De kok gaat echter de fout in dat er helemaal geen bolognese saus bestaat. Het is Ragu, maar waarschijnlijk gedaan voor de begrijpbaarheid.Recept verschilt niet heel veel met het recept dat ik gaf.
Hij gaat niet de fout in m.i. En het recept verschilt hemelsbreed van "het recept" wat jij gaf want dat is, in tegenstelling tot dat van hem, helemaal geen recept. En wat groente fruiten en er tomatensaus (welke dan?) bij doen is geen recept voor bolognese.
Sorry voor het onaardig (moeten) doen maar ik weet gewoon niet wat ik lees.

Edit: wederom sorry. Je hebt het over die Italiaanse link w.s.
Die ga ik bekijken en vergeet alles wat ik schreef als je dat kunt. O-)

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 18-09-2015 18:56:04 ]
pi_156203555
Jezus christus, pretentieus gelul.
pi_156203589
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:56 schreef Myraela het volgende:
Jezus christus, pretentieus gelul.
Prententious? Moi?
En volgens mij mag dat best wat koken betreft. Goede ingrediënten en de tijd ervoor nemen. Dat is what it takes.
In ieder geval voor een goede bolognese.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 18-09-2015 20:40:55 ]
pi_156203599
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hij gaat niet de fout in m.i. En het recept verschilt hemelsbreed van "het recept" wat jij gaf want dat is, in tegenstelling tot dat van hem, helemaal geen recept. En wat groente fruiten en er tomatensaus (welke dan?) bij doen is geen recept voor bolognese.
Sorry voor het onaardig (moeten) doen maar ik weet gewoon niet wat ik lees.

Edit: wederom sorry. Je hebt het over die Italiaanse link w.s.
Die ga ik bekijken en vergeet alles wat ik schreef als je dat kunt. O-)
Geen probleem ik ben zelf niet zo,n beste recept schrijver. Over het foute van het door jouw gegeven recept heb ik het overigens alleen over de naam! Bolognese saus bestaat niet, alleen in Nederland en op de pakjes van Honig. Maar dat doet de auteur expres (die vrouw bestudeert middeleeuwse kook boeken en talen dus weet waar ze het over heeft).

Edit: dit kan allemaal als pretentieus gelul worden opgevat maar toch ligt dit aardig gevoelig. Net zoals cappucino drinken in de avond. En ja een goede lasagne maken is niet makkelijk.
pi_156204095
Voor tomatensaus gebruik ik meestal gezeefde tomaten. Ik vind de tomato frito wel oke van Heinz dan kan je zelf nog extra kruiden erdoor doen en slagroom had ik er ook door gedaan geloof ik en dan 20 minuutje pruttelen.

Ik heb verder geen verstand van italiaans koken maar volgens de wilde keuken kan je het beste italiaanse tomaten uit een pakje kopen daar zit de meeste smaak aan.
http://www.npo.nl/de-wild(...)-03-2012/NPS_1198313

Is maar een tip.
pi_156204312
Voor een goede tomaten saus.

Stap 1: Zorg voor goede ingeblikte tomaten. De rest is bijzaak. Heb laatst een tree san marzana gekocht. Erg lekker.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_156204415
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 19:21 schreef habitue het volgende:
Voor een goede tomaten saus.

Stap 1: Zorg voor goede ingeblikte tomaten. De rest is bijzaak. Heb laatst een tree san marzana gekocht. Erg lekker.
Dan heb je ook meteen de top tomaten saus/puree voor pizza te pakken erg smaakvol ;-) Newsman klopt, zelf pellen en gebruiken zit veel minder smaak aan.
pi_156204525
Maar tomaten in blik zijn toch juist ongezond omdat er BPA ofzoiets uit het blikje kan lekken?
http://www.ahealthylife.n(...)en-niet-willen-eten/

Dus daarom koop ik liever uit een kartonnen pakje of glazen fles. Meestal van Heinz koop ik of een Italiaans merk.
pi_156204640
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 19:29 schreef _Newman_ het volgende:
Maar tomaten in blik zijn toch juist ongezond omdat er BPA ofzoiets uit het blikje kan lekken?

Dus daarom koop ik liever uit een pakje of glazen fles.
Dit wist ik niet, zie in de supermarkt nog steeds tomaten in blik als tomaten in glazen flessen of pakken. Ik dacht pure saus/puree zit meestal in glazen flessen, maar van die hele gepelde tomaten zie ik toch echt altijd in blik.
pi_156204734
Ach zolang je het beperkt valt het allemaal wel mee. Als ik niks meer zou mogen eten wat "kankerverwekkend" is...
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_156204824
Ja oke gepelde zit wel in blik inderdaad. Maar gezeefde tomaten dat zijn gewoon gekookte gepelde tomaten volgens mij en daarna gezeefd, scheelt weer een hoop werk met saus maken. Eigenlijk is gezeefde tomaten kant en klare saus zonder de kruiden.

Ik kijk in elk geval op het pakje of het van die langwerpige tomaten zijn want die zijn het beste voor pasta saus heb ik ergens gelezen. Die pakjes van Heinz die zijn echt goed. Er zal wel wat beters bestaan misschien. De kant en klare pizzasaus van heinz is overigens ook echt lekker.

Ik heb ook wel een italiaanse winkel in de buurt maar die prijzen zijn echt schandalig hoog.
Ze zijn eigenlijk pizzaria maar ze hebben er een winkeltje naast met sausjes en verse pasta etc...

Overigens wel echt de beste pizza's van heel nederland daar durf ik te beweren. Staan mekaar ook ouderwets in het italiaans uit te schelden in de keuken terwijl ze met dat deeg staan te gooien. echt ongelooflijk hoe hun met de hand deeg maken en ermee staan te jongleren. Er werken meestal Italianen die geen woord nederlands spreken maar pizzas maken doen ze als de beste.

Maar goed ik dwaal af. Gewoon gezeefde tomaten kopen van een goed merk heb je al lekkere saus.

[ Bericht 20% gewijzigd door _Newman_ op 18-09-2015 19:47:56 ]
pi_156204895
quote:

Dus daarom koop ik liever uit een kartonnen pakje of glazen fles. Meestal van Heinz koop ik of een Italiaans merk.
Goede tip! Helder is het allemaal niet te krijgen over hoe en wat over deze wetenschapper en hij is "controversieel" wat vaak betekent dan men geen blad voor de mond neemt. Dat vind ik een goede eigenschap. Sowieso een probleem om de waarheid zelf te vinden op internet these days.

Ik ga ook voor glas vanaf nu. Die kartonnen pakken hebben ook een coating van binnen die misschien wel gelijk is aan die in blik.
pi_156205151
Volgens mij is dat gewoon food-graded aluminium in die pakjes, zou geen kwaad moeten kunnen maar ze hebben ook flessen gezeefde tomaten..
pi_156207625
Dood gaan aan de coating van een blik tomaten, dat moet toch wel het toppunt van een zorgeloos leven zijn.
  vrijdag 18 september 2015 @ 21:08:54 #27
62913 Blik
The one and Only!
pi_156207661
Wateen vraag over lasagne wel niet teweeg kan brengen :D

Maar de lasagne was lekker, wel een paar punten ter verbetering.

-verse vellen, had ik nu geen tijd voor (gemaakt)
- betere verdeling van de bechamelsaus, die ook wat meer nootmuskaat had kunnen gebruiken
- parmezaan voor bovenop
- verse kruiden ipv gedroogde
pi_156207883
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:07 schreef technofreak86 het volgende:
Dood gaan aan de coating van een blik tomaten, dat moet toch wel het toppunt van een zorgeloos leven zijn.
Flauw. Deaud ga je toch en je krijgt zo'n beetje van alles kanker tegenwoordig. :{
Het probleem is dat het moeilijk tot onmogelijk is om het risico van dit soort zaken te bepalen.

Maar als je er meer van weet en daar iets zinnigs over kwijt wilt: ga je gang.
pi_156207919
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:08 schreef Blik het volgende:
Wateen vraag over lasagne wel niet teweeg kan brengen :D

- betere verdeling van de bechamelsaus, die ook wat meer nootmuskaat had kunnen gebruiken
- parmezaan voor bovenop
Spinazie en taugé is ook lekker
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_156208029
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:08 schreef Blik het volgende:
Wat een vraag over lasagne wel niet teweeg kan brengen :D

- parmezaan voor bovenop
En een saus die een paar uurtjes getrokken heeft voor die diepe "umami".
Men maakt dat gewoon te weinig om het echt goed te krijgen. Moet elke week eigenlijk.
Oefening. Wel goed dat ie al lekker was met zoveel verbeterpuntjes.
pi_156208098
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:16 schreef Soury het volgende:
taugé
Edit: Was onzin. Hevig in de war met iets heel anders.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 18-09-2015 21:27:21 ]
pi_156208372
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Oosterse Lasagne. :)
Dat wordt toch pap zou ik zeggen of vindt je niet meer terug?
Nee hoor rauw erbij doen. Erg lekker
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  vrijdag 18 september 2015 @ 21:28:06 #33
45206 Pietverdriet
pi_156208396
quote:

:')
pi_156208467
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:27 schreef Soury het volgende:

[..]

Nee hoor rauw erbij doen. Erg lekker
Ik had mijn post al bewerkt. Maar niet snel genoeg.
Wat ik precies dacht wat Taugé was zal voor altijd onduidelijk blijven. :?
pi_156208572
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

:')
Het is toch niet echt een kleine jongen of bekende charlatan Piet.

http://www.pbs.org/wgbh/p(...)erviews/vomsaal.html

En het is natuurlijk onvermijdelijk dat wij langetermijneffecten pas gaan ondervinden als zij die het op de markt brachten reeds lang overleden zijn. Dat is als 1 en 1 is 2 bij toepassingen die niet lang genoeg bestaan om deze effecten te herkennen.
  vrijdag 18 september 2015 @ 21:33:51 #36
45206 Pietverdriet
pi_156208646
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef mytec het volgende:

[..]

Knoflookteentjes in de olijfolie fruiten,
Wordt bitter
  vrijdag 18 september 2015 @ 21:41:53 #37
45206 Pietverdriet
pi_156209008
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is toch niet echt een kleine jongen of bekende charlatan Piet.

http://www.pbs.org/wgbh/p(...)erviews/vomsaal.html

En het is natuurlijk onvermijdelijk dat wij langetermijneffecten pas gaan ondervinden als zij die het op de markt brachten reeds lang overleden zijn. Dat is als 1 en 1 is 2 bij toepassingen die niet lang genoeg bestaan om deze effecten te herkennen.
Als je zorgen maakt om bisfenol a, dan zou ik me geen zorgen maken over de coating van een blikje tomaten, maar verder de meeste kunststof verpakkingen, thermisch papier en nog veel meer zaken gaan mijden. Polycarbonaat kom je overal tegen.
Maar goed, als je denkt dat je dit kan vermijden door geen tomaten uit blik te eten.

Zou me meer zorgen maken over het bakken in olijfolie.
pi_156209434
Nou bak ik sowieso alles in arachide olie maar wat is er mis met olijfolie? behalve dan het feit dat het niet geschikt is voor bakken op hoge temperaturen en dat het geen neutrale smaak heeft?
pi_156209833
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je zorgen maakt om bisfenol a, dan zou ik me geen zorgen maken over de coating van een blikje tomaten, maar verder de meeste kunststof verpakkingen, thermisch papier en nog veel meer zaken gaan mijden. Polycarbonaat kom je overal tegen.
Maar goed, als je denkt dat je dit kan vermijden door geen tomaten uit blik te eten.

Zou me meer zorgen maken over het bakken in olijfolie.
Geen zorgen hier vooralsnog. En als die komen is het te laat. Zoveel is zeker.

Wat de man hier zegt geeft wel te denken over hoe wij verwachten dat "het" allemaal wel onderzocht is en (dus) veilig is:

And so we looked into the bases of how could they say these doses were safe when our studies were saying that they wouldn't be safe. And the answer is they had never actually tested those doses. They had tested higher doses and then, based on assumptions about how the systems should work, they just said the lower doses must be safe. But there were no actual experiments that had ever tested to see if that was true.

Ik ben geen aluhoedje maar deze man (waarvan ik helaas nog nooit gehoord had) spreekt duidelijke taal (mijn bullshit-detector gaat niet af i.i.g.):

"Oh see, we're dealing with a billionth of a gram of these chemicals per gram of food." They thought it was such a small number that it couldn't possibly matter. Well, human cells respond to this chemical bisphenol-A at ten times lower than that. And that's been shown by at least four major independent academic laboratories and is now being repeated within the chemical industry itself. We understand now, with new techniques, that, in fact, cells are extremely responsive to these chemicals. This is information that people didn't have seven or eight years ago.

Ook "wetenschap" is kortetermijnwerk blijkt uit die laatste zin.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 18-09-2015 22:25:09 ]
pi_156211242
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 22:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Geen zorgen hier vooralsnog. En als die komen is het te laat. Zoveel is zeker.

Wat de man hier zegt geeft wel te denken over hoe wij verwachten dat "het" allemaal wel onderzocht is en (dus) veilig is:

And so we looked into the bases of how could they say these doses were safe when our studies were saying that they wouldn't be safe. And the answer is they had never actually tested those doses. They had tested higher doses and then, based on assumptions about how the systems should work, they just said the lower doses must be safe. But there were no actual experiments that had ever tested to see if that was true.

Ik ben geen aluhoedje maar deze man (waarvan ik helaas nog nooit gehoord had) spreekt duidelijke taal (mijn bullshit-detector gaat niet af i.i.g.):

"Oh see, we're dealing with a billionth of a gram of these chemicals per gram of food." They thought it was such a small number that it couldn't possibly matter. Well, human cells respond to this chemical bisphenol-A at ten times lower than that. And that's been shown by at least four major independent academic laboratories and is now being repeated within the chemical industry itself. We understand now, with new techniques, that, in fact, cells are extremely responsive to these chemicals. This is information that people didn't have seven or eight years ago.

Ook "wetenschap" is kortetermijnwerk blijkt uit die laatste zin.
Jongen, wees blij dat je je niet druk hoeft te maken over of je morgen nog wel eten krijgt, of je familie door IS is onthoofd of niet en of de Hongaarse grenspolitie je zal neerschieten als je wanhopig de EU probeert te bereiken met je ondervoede vrouw en kinderen.
Want dan kan je je lekker zorgen gaan maken over de coating van een blik tomaten :') :') :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_156211310
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wordt bitter
Verrek dat is waar, als je knoflook wil toevoegen dus pas later in de saus doen? (ipv aanbakken in de pan)
pi_156211319
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 22:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Jongen, wees blij dat je je niet druk hoeft te maken over of je morgen nog wel eten krijgt, of je familie door IS is onthoofd of niet en of de Hongaarse grenspolitie je zal neerschieten als je wanhopig de EU probeert te bereiken met je ondervoede vrouw en kinderen.
Want dan kan je je lekker zorgen gaan maken over de coating van een blik tomaten :') :') :')
Oi die spuiten wel soms :o
pi_156211322
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 22:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik ben op de hoogte van het feit dat we de huidige wereld als een brandhaard moeten beschouwen.
Het is heus niet het enige wat mij beweegt.
Maar ik vind het een slechte zaak om deze dingen niet te zien omdat er altijd iets ergers te verzinnen valt. Dat is een dooddoener. Bovendien zijn daar andere topics voor waar ik me ook geregeld manifesteer.
pi_156211340
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:01 schreef Soury het volgende:

[..]

Oi die spuiten wel soms :o
Alle mannen wel.
pi_156211363
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Alle mannen wel.
Dat is minder erg dan een ontploffend blikje tomatensaus ;(
pi_156211484
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:03 schreef Soury het volgende:

[..]

Dat is minder erg dan een ontploffend blikje tomatensaus ;(
Dat komt voor in een boek van Jan Wolkers. Haring in tomatensaus. 1000 keer zo erg vermoed ik.
Dat deden die blikken vroeger. Tegenwoordig is dat beter onder controle.
Een enkele keer gehad met zo'n klein blikje tomatenpuree.
pi_156211740
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat komt voor in een boek van Jan Wolkers. Haring in tomatensaus. 1000 keer zo erg vermoed ik.
Dat deden die blikken vroeger. Tegenwoordig is dat beter onder controle.
Een enkele keer gehad met zo'n klein blikje tomatenpuree.
Die kleine kunnen een boel schade aanrichten :(
  zaterdag 19 september 2015 @ 00:02:29 #48
45206 Pietverdriet
pi_156212944
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:00 schreef mytec het volgende:

[..]

Verrek dat is waar, als je knoflook wil toevoegen dus pas later in de saus doen? (ipv aanbakken in de pan)
Jep
pi_156213117
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 23:00 schreef mytec het volgende:

[..]

Je kunt ook op zeer laag vuur schijfjes knof net niet bruin laten worden. En een beetje uitpersen met een spatel. Daarna verwijderen.
pi_156220411
Piet, ik wil deze week een stoofpotje met rundvlees maken. Lam mag ook. Wat is je beste recept? :9
PS: ik heb helaas geen Le Creuset pan meer (RIP :'( ). Het moet dus in een grote kookpan kunnen.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_156220613
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 14:46 schreef PluisigNijntje het volgende:
Het moet dus in een grote kookpan kunnen.
Dan is een goede tip dat je de stoofpot in die pan in de oven laat sudderen.
Dat werkt sowieso erg goed en er bakt niets aan als je de temperatuur goed kiest.
Pan en deksel moeten uiteraard wel in de oven mogen.

Hier staan wel goeie:
CUL / [FOK!-kookboek] Stoofpotten

En deze van mezelf. Weliswaar voor de slowcooker maar dat maakt niet uit.

CUL / Slowcooker recepten
Uurtje of 5 in de oven op +-125 graden schat ik zo. Elk uur doorroeren.

Bij de laurier en kruidnagel mogen ook nog wat gekneusde jeneverbessen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 19-09-2015 15:53:15 ]
  zaterdag 19 september 2015 @ 16:03:59 #52
45206 Pietverdriet
pi_156221838
Stoven kan ook in een gewone grote pan op het fornuis.
Kruid het vlees (zout, peper, muskaatnoot, kummel bv)
Braad het vlees aan in geklaarde boter.
Blus het met rode wijn of bv kriekenbier
Voeg gehakte of geperste knoflook, laurierblad, eventueel tomaat, peen etc toe en laat het urenlang stoven op een laag vuur, verse rozemarijn of thijm is ook lekker.
Er zijn duizenden recepten voor, sommigen voegen ook mosterd rozijnen, stroop en azijn toe, is een oud recept uit mijnstreken waarmee men op die manier uit de mijnpaarden wat eetbaars maakte.
Als je rundvlees stooft is het lekker de saus af te monteren met een stukje bittere chocolade (gebruik een klein stukje, niet teveel) dat geeft mooie donkere aardtonen in de smaak.
Lamsvlees doet het goed met honing, rozemarijn en thijm.
pi_156221923
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Stoven kan ook in een gewone grote pan op het fornuis.
Kruid het vlees (zout, peper, muskaatnoot, kummel bv)
Braad het vlees aan in geklaarde boter.
Blus het met rode wijn of bv kriekenbier
Voeg gehakte of geperste knoflook, laurierblad, eventueel tomaat, peen etc toe en laat het urenlang stoven op een laag vuur, verse rozemarijn of thijm is ook lekker.
Er zijn duizenden recepten voor, sommigen voegen ook mosterd rozijnen, stroop en azijn toe, is een oud recept uit mijnstreken waarmee men op die manier uit de mijnpaarden wat eetbaars maakte.
Als je rundvlees stooft is het lekker de saus af te monteren met een stukje bittere chocolade (gebruik een klein stukje, niet teveel) dat geeft mooie donkere aardtonen in de smaak.
Lamsvlees doet het goed met honing, rozemarijn en thijm.
Had ooit een geweldige bierstoofpot gemaakt waar je een plakje ontbijtkoek ingesmeerd met stroop en mosterd in moest doen.
We komen hard, zo hard.
  zaterdag 19 september 2015 @ 16:24:14 #54
45206 Pietverdriet
pi_156222134
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:09 schreef focal het volgende:

[..]

Had ooit een geweldige bierstoofpot gemaakt waar je een plakje ontbijtkoek ingesmeerd met stroop en mosterd in moest doen.
Yep, kan ook, anderen smeren een boterham in met mosterd en doen die erbij.
Om te binden kan je ook een bloemige aardappel (kleintje) aan stukjes toevoegen en mee laten koken.
pi_156222380
Bedankt! Ik kijk even naar die recepten en ga maandag de inkopen doen. :)
  zaterdag 19 september 2015 @ 16:49:07 #56
45206 Pietverdriet
pi_156222635
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:38 schreef PluisigNijntje het volgende:
Bedankt! Ik kijk even naar die recepten en ga maandag de inkopen doen. :)
Het lekkerste is het met vlees dat veel heeft moeten werken, varkenswangen of runderwangen bijvoorbeeld zijn erg lekker, maar die zal je moeten bestellen. Lamsschouder, sucadestuk, staartstuk zijn ook mooi. Liefst mooi doorregen.
pi_156223073
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het lekkerste is het met vlees dat veel heeft moeten werken, varkenswangen of runderwangen bijvoorbeeld zijn erg lekker, maar die zal je moeten bestellen. Lamsschouder, sucadestuk, staartstuk zijn ook mooi. Liefst mooi doorregen.
Als ik tijd heb ga ik naar de toko met Turkse slager. Die hebben prachtig vlees :)
pi_156223296
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:06 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Als ik tijd heb ga ik naar de toko met Turkse slager. Die hebben prachtig vlees :)
En laat weten hoe het was want daar is het ons toch stiekem om te doen. :)
pi_156230719
Nog even over bolognese. Inderdaad is dat een ragu. Je kunt er zelf inknikkeren wat je lekker vindt maar voor mij zit er wel een bepaalde basis aan, dit is zoals ik hem maak:

1. Vette mirepoix op zijn italiaans (ui, peen, bleekselderij en rauwe ham of spek), die moet je zachtjes smoren.
2. Enigzins mager vlees dat fijngesneden is: doorregen runderlappen ofzo, tartaar is mij te fijn gemalen.
3. Melk toevoegen voor de juiste maillardreactie
4. Tomaten (uit blik, omdat ik in nederland nog nooit beter smakende tomaten vers ben tegen gekomen).
5. In bolognese zit alleen wat nootmuskaat, geen knoflook, basilicum of andere kruiding.. Het mag natuurlijk wel, dan krijg je een andere ragu...
6. Goede bouillon, die maak ik dan maar zelf
7. Tijd, heel veel tijd. Ik maak de bouillon in een dag vooraf eigenlijk fond, want flink ingekookt. De ragu zelf zet ik in de ochtend op, dan is hij in de avond lekker. Ik maak een grote pan, en vries het dan in. De ingevroren saus is lekkerder dan de verse...

Natuurlijk kost het wel veel tijd maar de smaak... dat is echt niet te vergeleijken met welke snelle saus dan ook. En als je veel maakt eet je er zomaar een keer of 6 van.
Whatever...
  zaterdag 19 september 2015 @ 22:24:05 #60
45206 Pietverdriet
pi_156230875
Ik begreep nu juist dat ze in Bologna absoluut geen tomaten in de ragu doen
pi_156246251
Wat is volgens jou de beste manier om thuis koffie te zetten?
  zondag 20 september 2015 @ 16:52:08 #62
45206 Pietverdriet
pi_156246375
quote:
5s.gif Op zondag 20 september 2015 16:45 schreef Citizen.Erased het volgende:
Wat is volgens jou de beste manier om thuis koffie te zetten?
Die is er niet. Het is net waar je zin in hebt, zo een french press, filterkoffie, of een espressomachine. Drink zelf filterkoffie maar ook espresso.
pi_156246740
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:18 schreef Spanky78 het volgende:
Nog even over bolognese. Inderdaad is dat een ragu. Je kunt er zelf inknikkeren wat je lekker vindt maar voor mij zit er wel een bepaalde basis aan, dit is zoals ik hem maak:

1. Vette mirepoix op zijn italiaans (ui, peen, bleekselderij en rauwe ham of spek), die moet je zachtjes smoren.
2. Enigzins mager vlees dat fijngesneden is: doorregen runderlappen ofzo, tartaar is mij te fijn gemalen.
3. Melk toevoegen voor de juiste maillardreactie
4. Tomaten (uit blik, omdat ik in nederland nog nooit beter smakende tomaten vers ben tegen gekomen).
5. In bolognese zit alleen wat nootmuskaat, geen knoflook, basilicum of andere kruiding.. Het mag natuurlijk wel, dan krijg je een andere ragu...
6. Goede bouillon, die maak ik dan maar zelf
7. Tijd, heel veel tijd. Ik maak de bouillon in een dag vooraf eigenlijk fond, want flink ingekookt. De ragu zelf zet ik in de ochtend op, dan is hij in de avond lekker. Ik maak een grote pan, en vries het dan in. De ingevroren saus is lekkerder dan de verse...

Natuurlijk kost het wel veel tijd maar de smaak... dat is echt niet te vergeleijken met welke snelle saus dan ook. En als je veel maakt eet je er zomaar een keer of 6 van.
Goede post.
Maar als je het een beetje goed, langzaam, met beleid, en enigszins authentiek wilt doen dan wordt je uitgemaakt voor "pretentieus". Dat was voor mij ook even schrikken.
pi_156246792
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 17:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Goede post.
Maar als je het een beetje goed, langzaam, met beleid, en enigszins authentiek wilt doen dan wordt je uitgemaakt voor "pretentieus". Dat was voor mij ook even schrikken.
Ik maak regelmatig een saus lijkend op deze
http://koken.met.aschwin.net/pages/Italiaanse%20tomatensaus.htm

Ooit hier op het forum als tip gekregen en is ook echt top!
pi_156246841
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 17:13 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik maak regelmatig een saus lijkend op deze
http://koken.met.aschwin.net/pages/Italiaanse%20tomatensaus.htm

Ooit hier op het forum als tip gekregen en is ook echt top!
Ik ben ook fan van deze man. Authentiek.
pi_156248761
Ik ben op zoek naar het perfecte recept voor kleine krokante aardappeltjes uit de oven. Ik doe blijkbaar iets fout want krokant krijg ik ze niet.
Wat ik gedaan heb, aardappels snijden in kleine blokjes (zonder schil). 10 minuten koken.
Oven op 220 graden voorverwarmen met bakblik erin.
Vervolgens beetje olie in bakblik, aardappeltjes erin en dan olie en zout erover.
30 minuten in de oven. Het zijn dan net gekookte aardappels, niks krokants aan en ze koeken ook nog eens enorm aan.
Ik heb frieslander aardappelen gebruikt.
  zondag 20 september 2015 @ 18:46:52 #67
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156248800
Niet voor koken en gewoon gehalveerd met olijfolie omhusselen voor je ze minuut of 50 in de oven doet.
(Met wat zout en rozemarijn bijvoorbeeld)

En mik er een vel bakpapier onder, scheelt ellende met eruit halen
pi_156248811
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 18:46 schreef Molo het volgende:
Niet voor koken en gewoon gehalveerd met olijfolie omhusselen voor je ze minuut of 50 in de oven doet.
(Met wat zout en rozemarijn bijvoorbeeld)
precies, ook niet schillen.
  zondag 20 september 2015 @ 18:47:30 #69
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156248819
quote:
14s.gif Op zondag 20 september 2015 18:47 schreef Tem het volgende:

[..]

precies, ook niet schillen.
En dit ja :Y
pi_156249005
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 18:45 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik ben op zoek naar het perfecte recept voor kleine krokante aardappeltjes uit de oven. Ik doe blijkbaar iets fout want krokant krijg ik ze niet.
Wat ik gedaan heb, aardappels snijden in kleine blokjes (zonder schil). 10 minuten koken.
Oven op 220 graden voorverwarmen met bakblik erin.
Vervolgens beetje olie in bakblik, aardappeltjes erin en dan olie en zout erover.
30 minuten in de oven. Het zijn dan net gekookte aardappels, niks krokants aan en ze koeken ook nog eens enorm aan.
Ik heb frieslander aardappelen gebruikt.
Een krokant aardappeltje kan je maken als je ze eerst in een mixje van olie en griesmeel doet. Griesmeel inderdaad. Crunchy en crispy.
pi_156249145
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 18:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Een krokant aardappeltje kan je maken als je ze eerst in een mixje van olie en griesmeel doet. Griesmeel inderdaad. Crunchy en crispy.
En nep
pi_156249234
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 19:01 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

En nep
Zucht. Wat is daar nou "nep" aan? Gewoon een goede tip en je weet niet wat je proeft, zo lekker.
  zondag 20 september 2015 @ 19:14:04 #73
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_156249456
Gister nog gemaakt. Ik kook de (kruimige) aardappeltjes wel kort voor. Na afgieten schud ik ze goed om. Dan leg ik ze op een bakplaat met olie die al voorverwarmd is. Even met een kwast de olie verdelen. Dan 40 minuten in de oven. Zeker knapperig.
pi_156255460
Hoi Piet, heb jij een succesrecept voor zeeuws spek?
  zondag 20 september 2015 @ 21:58:54 #75
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_156256275
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 18:45 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik ben op zoek naar het perfecte recept voor kleine krokante aardappeltjes uit de oven.
Zoek eens een foto op internet over wat jij ongeveer verwacht. Dat helpt, want iedereen heeft weer zijn eigen defintie over wat lekkere, krokante aardappeltjes zijn. Een plaatje zegt meer dan woorden.
  zondag 20 september 2015 @ 22:04:58 #76
45206 Pietverdriet
pi_156256636
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 21:45 schreef Atifa het volgende:
Hoi Piet, heb jij een succesrecept voor zeeuws spek?
Moet ik mijn slagershandboek vleeswarenbereiding even bijzoeken.
pi_156256901
Ik koop meestal gewoon krieltjes, snijd ze in kwarten en gooi ze zonder te schillen met wat olie de oven in.

Ze zijn niet perfect, maar wel krokant. En het is voor mij vooral even makkelijk en snel. Zo bijzonder vind ik gebakken aardappelen ook weer niet dat ik echt teveel werk van wil maken.
pi_156257231
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet ik mijn slagershandboek vleeswarenbereiding even bijzoeken.
Je zou me er in elk geval heel erg mee helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer!
pi_156276485
Hoi piet!

Wat is je ultieme recept voor stamppot zuurkool? Of iets anders met aardappels en zuurkool?
  maandag 21 september 2015 @ 18:59:01 #80
45206 Pietverdriet
pi_156276637
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 18:51 schreef Zo-is-dat het volgende:
Hoi piet!

Wat is je ultieme recept voor stamppot zuurkool? Of iets anders met aardappels en zuurkool?
Zo goed mogelijke ingrediënten gebruiken, zelfgemaakte zuurkool, frieslanders, een worst van een slager die daar hele zwik prijzen mee won, echt goed spek, geen waterspek.
Zuurkool stoven in witte wijn, met wat laurier en jeneverbes, een mooi stuk kassler erbij.
Aardappels apart koken, puree van maken met melk en goede boter.
Spek uitbakken, jus maken met bouillon.
Geen stamppot maken, maar puree en kool apart serveren
pi_156277147
Piet, ik las ergens van jou dat knoflook in olie bitter wordt cq verbrandt. Wat is jouw tip om een goede knoflooksmaak aan je eten te geven
Graag op anoniem
pi_156277498
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 19:19 schreef Mainport het volgende:
Piet, ik las ergens van jou dat knoflook in olie bitter wordt cq verbrandt. Wat is jouw tip om een goede knoflooksmaak aan je eten te geven
als het bruin wordt pas. Fruiten moet voor dat punt blijven
  maandag 21 september 2015 @ 21:34:53 #83
45206 Pietverdriet
pi_156281952
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 19:19 schreef Mainport het volgende:
Je kan het wel glazig laten worden, maar niet bruinen.
Stop knoflook geperst, gehakt of geraspt in marinades, in sauzen, pof bollen in de oven en doe de smurrie ophef vlees, steek hele tenen in braadstukken, hak het klein en gaar schelpen met witte wijn er in,
Ik ben gek op knoflook, ik eet het vrijwel dagelijks, mensen worden soms groen als ze naast me in de lift staan.
pi_156301825
Elke dag knoflook eten is toch niet zo heel raar?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 22 september 2015 @ 18:58:54 #85
45206 Pietverdriet
pi_156302489
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 18:29 schreef sirdanilot het volgende:
Elke dag knoflook eten is toch niet zo heel raar?
Voor sommige mensen wel. Zie de dame nog groen worden en in paniek alle knoppen van de lift drukken.
  dinsdag 22 september 2015 @ 19:04:26 #86
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156302595
Die dame was gewoon bang voor je 30+ cm penor die door je strakke broek heen te zien was
  dinsdag 22 september 2015 @ 19:11:15 #87
45206 Pietverdriet
pi_156302733
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 september 2015 19:04 schreef Molo het volgende:
Die dame was gewoon bang voor je 30+ cm penor die door je strakke broek heen te zien was
Ik had de avond ervoor me helemaal ziek zitten eten aan vongole, met knoflook en witte wijn gesmoord. De bediening en de chef lagen dubbel als ik om nog een portie kwam. Vrijwel niemand in het restaurant at ze, en dar liet ik me geen twee keer zeggen, hoe vaak krijg je de kans onbeperkt vongole te eten, perfect klaargemaakt.
Zelf de spaanse gerant bij het ontbijt deed twee stappen terug toen ik hem vriendelijk groete
  dinsdag 22 september 2015 @ 19:12:49 #88
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156302776
Als je geen homo was zou ik je huwen Piet O+
pi_156303725
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik had de avond ervoor me helemaal ziek zitten eten aan vongole, met knoflook en witte wijn gesmoord. De bediening en de chef lagen dubbel als ik om nog een portie kwam. Vrijwel niemand in het restaurant at ze, en dar liet ik me geen twee keer zeggen, hoe vaak krijg je de kans onbeperkt vongole te eten, perfect klaargemaakt.
Zelf de spaanse gerant bij het ontbijt deed twee stappen terug toen ik hem vriendelijk groete
:D
Mijn vriend had eens per ongeluk twee bollen knoflook in de pasta voor een groep vrienden gedaan. Toen we 's avonds gingen stappen kregen we verschrikkelijk veel ruimte om te dansen 8-)
Spoilers!
  dinsdag 22 september 2015 @ 19:47:13 #90
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156303773
Joh, dat die ik zo vaak :D
Is heul geen probleem hoor :)
pi_156303842
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo goed mogelijke ingrediënten gebruiken, zelfgemaakte zuurkool, frieslanders, een worst van een slager die daar hele zwik prijzen mee won, echt goed spek, geen waterspek.
Zuurkool stoven in witte wijn, met wat laurier en jeneverbes, een mooi stuk kassler erbij.
Aardappels apart koken, puree van maken met melk en goede boter.
Spek uitbakken, jus maken met bouillon.
Geen stamppot maken, maar puree en kool apart serveren
Thanks! Zelf zuurkool maken staat op de to list maar is we nu nog niet van gekomen. :)
  dinsdag 22 september 2015 @ 19:51:12 #92
45206 Pietverdriet
pi_156303897
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 19:49 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Thanks! Zelf zuurkool maken staat op de to list maar is we nu nog niet van gekomen. :)
Is ook een projectje, doe je niet ff
pi_156303984
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is ook een projectje, doe je niet ff
Tof project om een keer te ondernemen, gaat er hopelijk wel een keer van komen :9
  donderdag 24 september 2015 @ 23:17:39 #94
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_156362854
Wie weet waar ik deze tomaten kan kopen?

Ik maak vaak spaghetti met gehaktsaus (die geen Bolognese mag heten), dat gaat altijd volgens standaard recept, al wil ik nog weleens van de tomaten in blik veranderen, de ene keer Heinz, dan weer Cirio (geeft veel dikkere saus maar is wat zuurder van smaak) en een tijdje terug dus Mutti Pomodoro S.Marzano.

Maar nu ben ik vergeten waar ik die tomaten gekocht had.. ik dacht bij de Plus in Utrecht (voorstraat) maar toen ik daar vandaag was.. geen Mutti tomaten.. shit..
AH heeft ze ook niet, MCD in Zeist had ik ook al gekeken maar daar ook niet, Jumbo niet..

Ik had toen ook nog een ander blik gekocht, de Pomodori Datterini.. ook erg lekkere tomaten.
Klein, beejte zoals cherry tomaten, gaf ook een totaal andere smaak aan m'n spaghettisaus, daar zijn die misschien niet zo goed voor maar in andere gerechten kunnen die zeer van pas komen.

Ook die zou ik graag nog een keer kopen.. ik haal het hele schap leeg zelfs ;)
Maar dan moet ik wel weten waar...
Als iemand een adresje voor me weet.. deze blikken MOET ik hebben om m'n spaghettisaus te kunnen perfectioneren.
pi_156362934
Volgens mij verkoopt Makro Mutti.
Spoilers!
pi_156362940
Marqt. :)
  donderdag 24 september 2015 @ 23:46:30 #97
45 SiGNe
pi_156363557
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:20 schreef Isegrim het volgende:
Marqt. :)
Die zitten (nog) niet in Utrecht helaas...

quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Volgens mij verkoopt Makro Mutti.
Daar kom ik zelden tot nooit eigenlijk, heb zef ook geen pas (kan er wel een lenen)

Of zou het dan toch de Jumbo op de Biltstraat geweest zijn? Liep ik vanmiddag ook nog langs (kom niet heel vaak in Utrecht centrum) maar zat met de Plus in m'n kop dat ik die tomaten daar had gekocht..
Plus en MCD verkopen wel weer beiden Pastifico G. Di Martino Spaghetti en die had ik toen ook tegelijktijd met de tomaten gekocht (ik haal normaal De Cecco), Jumbo verkoopt die spaghetti niet voor zover ik weet.

Ben inmiddels al zo'n anderhalve maand opzoek naar die tomaten :')
pi_156364094
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:46 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Die zitten (nog) niet in Utrecht helaas...

[..]

Daar kom ik zelden tot nooit eigenlijk, heb zef ook geen pas (kan er wel een lenen)

Of zou het dan toch de Jumbo op de Biltstraat geweest zijn? Liep ik vanmiddag ook nog langs (kom niet heel vaak in Utrecht centrum) maar zat met de Plus in m'n kop dat ik die tomaten daar had gekocht..
Plus en MCD verkopen wel weer beiden Pastifico G. Di Martino Spaghetti en die had ik toen ook tegelijktijd met de tomaten gekocht (ik haal normaal De Cecco), Jumbo verkoopt die spaghetti niet voor zover ik weet.

Ben inmiddels al zo'n anderhalve maand opzoek naar die tomaten :')
De AH in Krommenie heeft ze.
Ik ben bereid om tegen een woekerprijs een doos op te sturen.

Overigens heb ik geen verschil gemerkt met andere merken (in de soep).
Dit is wel een prettig etiket maar dat is niet wat de gasten proeven.
Het zijn gewoon rijpe tomaten en we moeten dit niet gaan mystificeren zoals de "wijnkunners" doen.

Alleen uren doorpruttelen helpt tegen die verzengende verzuring die nou eenmaal inherent is aan dingen met veel tomaat. Baking soda schijnt te helpen. Ik doe er wel eens wat van die zakjes van Dr. Oetker in maar dat is niet het echte werk en het helpt volgens mij niets tot weinig.

Deze:

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 25-09-2015 00:16:13 ]
  vrijdag 25 september 2015 @ 00:29:02 #99
45 SiGNe
pi_156364479
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 00:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De AH in Krommenie heeft ze.
Ik ben bereid om tegen een woekerprijs een doos op te sturen.

Overigens heb ik geen verschil gemerkt met andere merken (in de soep).
Dit is wel een prettig etiket maar dat is niet wat de gasten proeven.
Het zijn gewoon rijpe tomaten en we moeten dit niet gaan mystificeren zoals de "wijnkunners" doen.

Alleen uren doorpruttelen helpt tegen die verzengende verzuring die nou eenmaal inherent is aan dingen met veel tomaat. Baking soda schijnt te helpen. Ik doe er wel eens wat van die zakjes van Dr. Oetker in maar dat is niet het echte werk en het helpt volgens mij niets tot weinig.

Deze:
[ afbeelding ]

schepje suiker is bij mij een standaard ingredënt bij m'n spaghettisaus, kleine eetlepel.. haalt ook het zuurtje eraf en versterkt de smaak van de tomaat zonder dat het te zoet wordt.

Meeste blikken bevatten gewone Pomodori Pelatti tomaten maar de San Marzano is weer een ander ras, erg mooi vol van smaak en het gaf de saus ook een erg mooie dikte, precies goed zoals ik het me herinner van toen m'n Italiaanse achterbuurvrouw het maakte.
Bij Heinz en de gewone supermarktmerken wordt het net wat wateriger en met Cirio weer te dik.
Bij die San Marzano saus viel het merkbaar op dat het voller van smaak was, mooi rijpe tomaten smaak

Maar ik zal de AH lokaties hier dan nog een keertje nalopen, misschien dat het schap toevallig net leeg was toen ik de laatste keer langsliep (normaal doe ik bij de Jumbo boodschappen)
pi_156364590
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 00:29 schreef SiGNe het volgende:

[..]

schepje suiker is bij mij een standaard ingredënt bij m'n spaghettisaus, kleine eetlepel.. haalt ook het zuurtje eraf en versterkt de smaak van de tomaat zonder dat het te zoet wordt.

Meeste blikken bevatten gewone Pomodori Pelatti tomaten maar de San Marzano is weer een ander ras, erg mooi vol van smaak en het gaf de saus ook een erg mooie dikte, precies goed zoals ik het me herinner van toen m'n Italiaanse achterbuurvrouw het maakte.
Bij Heinz en de gewone supermarktmerken wordt het net wat wateriger en met Cirio weer te dik.
Bij die San Marzano saus viel het merkbaar op dat het voller van smaak was, mooi rijpe tomaten smaak
Met alle respect: dat lijkt me sterk. Als je eenmaal dat soort ideeën in je hoofd hebt kom je daar nooit meer vanaf. Dan gaat het richting het kooksnobisme m.i. dat je uitsluitend iets lekkers kunt maken met streng geselecteerde merken (die inhoudelijk meestal hetzelfde zijn). En als je het met iets anders doet dat er dan altijd iets op aan te merken valt wat je dan als een causaal verband ziet. Dat zit volledig tussen de oren m.i.

En b.v. dikte van de saus zit hem uitsluitend in hoeveel vocht je laat verdampen en hoeveel vastere stof er overblijft. En niet zozeer uit welke streek in Italië de tomaat afkomstig is.

Een schepje suiker door alles is "het geheim van de Italiaanse huisvrouw" maar het is een misverstand dat je door zoet toe te voegen het zuur verwijderd. Zoet-zuur wordt het dan, zoals de Chinezen doen met suiker en azijn. Zuur krijg je alleen weg door het te te laten reageren met b.v. baking soda.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 25-09-2015 00:52:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')