Twijfel mbt punt 4 sla je consequent over.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jawel, het is dan wel een feit. het is een feit dat er dan 1 Islam is. Of de Islam en wat het verkondigt ook de absolute waarheid is is niet waar het om gaat. Het gaat er om of het de absolute waarheid is voor de volgers van die Islam!!!
Maar je kunt op de basis dus juist wel vaststellen dat er 1 Islam is, maar het zegt niks over dat de basis van de Islam ook echt waar is.
quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:47 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hoe zoiets in de praktijk zou werken:
1. Ik accepteer de Koran als volmaakt en de absolute autoriteit
2. Ik ga dat boek lezen.
3. Ik interpreteer wat er staat.
4. Ik denk dat ik het boek letterlijk gelezen heb.
Eventueel zou punt 1. ook als laatste kunnen zijn, en er zullen ook wel moslims zijn die het oneens zijn met punt 1 en/of 4.
Een verwarde man zoals het CDA hem zou noemen.quote:
quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:55 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Klein google'tje:
http://www.theguardian.co(...)ian-militias-revenge
Oke, duidelijk niet de juiste interpretatie van de bijbel.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee joh, Allah is veel ruimdenkender dan dat:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Die met de mes in z'n handen is geen moslim, kan ik je nu al vertellen, het resultaat bespaar ik je maar even.
Volmaakt wat? Volmaakt vooronderstelt de best mogelijke methode om een doel te bereiken. Zonder direct in Panglossisme te vervallen (maar ik zou net zo goed ook in Panglossisme kunnen vervallen), wat is het exacte doel van de Koran?quote:Op dinsdag 15 september 2015 18:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De claim volmaakt te zijn zegt dat
Het enige wat duidelijk is, is dat het niet jouw interpretatie van de bijbel is.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:04 schreef Hexx. het volgende:
[..]
[..]
Oke, duidelijk niet de juiste interpretatie van de bijbel.
Zoals je ziet strijden christenen, moslims en joden daar nogal bloederig over.quote:Wat me ook doet denken welke interpretatie van de koran dan wel juist is. Want zoals ik al eerder zei, ben ik het eens met Hong en is er maar één juiste.
quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:04 schreef Hexx. het volgende:
Wat me ook doet denken welke interpretatie van de koran dan wel juist is. Want zoals ik al eerder zei, ben ik het eens met Hong en is er maar één juiste.
Dat roept dan wel direct een belangrijke vraag op: welke van de islamstromingen heeft de juiste interpretatie en waarom?quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:04 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Oke, duidelijk niet de juiste interpretatie van de bijbel.
Wat me ook doet denken welke interpretatie van de koran dan wel juist is. Want zoals ik al eerder zei, ben ik het eens met Hong en is er maar één juiste.
Nee, ik wil het gewoon weten... Ben er juist uitgestapt.quote:
Omdat je zegt dat er één interpretatie van de Koran juist is. Je zou verwachten dat een Christen ze allemaal als onjuist zou beschouwen.quote:
Opvallend is dat als je echt naar de inhoud van de Koran kijkt, maar een interpretatie hebben totaal niet wordt ondersteund.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat roept dan wel direct een belangrijke vraag op: welke van de islamstromingen heeft de juiste interpretatie en waarom?
En wat betekent "juist" in deze context, als het niet betekent "waar"?
Dat denk ik precies.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat roept dan wel direct een belangrijke vraag op: welke van de islamstromingen heeft de juiste interpretatie en waarom?
En wat betekent "juist" in deze context, als het niet betekent "waar"?
Tsja volgens hem. Triggershot negeert mij, ook negeert hij vragen die te moeilijk zijn voor hem in andere topics, in zn eigen topic negeert hij iedereen die vragen stelt die hem in verlegenheid brengen. kijk maar eens in zn "Vragen over Islam" topic.quote:
Och, ik denk nu in de plaats van een moslim. Zij geloven in koran net als ik in de bijbel. Ook de koran moet met één doel geschreven zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:09 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Omdat je zegt dat er één interpretatie van de Koran juist is. Je zou verwachten dat een Christen ze allemaal als onjuist zou beschouwen.
Waar alle moslims het zo een beetje theoretisch over eens zijn is de vers:quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:12 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Och, ik denk nu in de plaats van een moslim. Zij geloven in koran net als ik in de bijbel. Ook de koran moet met één doel geschreven zijn.
Alleen hoe die aanbidding uitgewerkt dient te worden, dat is heel moeilijk om een vinger op te leggen.quote:“En ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om mij te aanbidden.”
Zou jij dan denken dat dat de juiste kon zijn? Geen God zou geweld aanmoedigen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het enige wat duidelijk is, is dat het niet jouw interpretatie van de bijbel is.
[..]
Zoals je ziet strijden christenen, moslims en joden daar nogal bloederig over.
Maar het staat er wel geschreven?quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar alle moslims het zo een beetje theoretisch over eens zijn is de vers:
[..]
Alleen hoe die aanbidding uitgewerkt dient te worden, dat is heel moeilijk om een vinger op te leggen.
Nope, in wezen is er geen enkele interpretatie mogelijk bij een boek dat je Moslim maakt, maar enkel als je het absolute autoriteit geeft en als volmaakt ziet. Daar is niks aan te interpreteren het komt letterlijk neer op totale onderwerping. Vandaar de naam Submission voor de film van van Gogh(alhoewel film is een groot woord, vind het erg slecht en lelijk weergegeven). Van Gogh was geen domme jongen, hij begreep precies wat het inhoudt. Hij was enkel een beetje onhandig in zn bewoordingen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:14 schreef Molurus het volgende:
Waar het in jouw geval misgaat is dat jij het geloof dat er maar 1 juiste of zelfs
Hangt er vanaf, de God van de Torah is een absolute monster, de God van de Bijbel is een absolute vredeshippie ( als je problematische passages over seksualiteit en racisme vermijd) over de Islam kan je zeggen dat het er een beetje tussen in zit, dat het en tribale en vreedzame elementen bevat, maar wie ben ik dan om te zeggen die ene is de echte.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Zou jij dan denken dat dat de juiste kon zijn? Geen God zou geweld aanmoedigen.
Heel veel goden uit diverse religies waren / zijn dol op geweld. En als het OT enige indicatie is dan is de Christelijke God ook niet vies van geweld.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik ben wie ik ben, je accepteert om wie ik ben of je haat me maar om wie ik niet ben. Maar de dag ik voor jou iemand ga zijn die ik niet ben om vriendjes te maken, die dag daar kan je hopelijk lang opwachten.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:34 schreef GrumpyFish het volgende:
Klinkt goed. Nu nog in gedrag omzetten.
Beloofd weinig goeds.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar alle moslims het zo een beetje theoretisch over eens zijn is de vers:
[..]
Alleen hoe die aanbidding uitgewerkt dient te worden, dat is heel moeilijk om een vinger op te leggen.
Een tekst zonder interpretatie is een betekenisloze tekst. Een tekst met een eenduidige betekenis heeft precies 1 mogelijke interpretatie.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:15 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nope, in wezen is er geen enkele interpretatie mogelijk bij een boek dat je Moslim maakt, maar enkel als je het absolute autoriteit geeft en als volmaakt ziet. Daar is niks aan te interpreteren het komt letterlijk neer op totale onderwerping. Vandaar de naam Submission voor de film van van Gogh(alhoewel film is een groot woord, vind het erg slecht en lelijk weergegeven). Van Gogh was geen domme jongen, hij begreep precies wat het inhoudt. Hij was enkel een beetje onhandig in zn bewoordingen.
Ja, maar goed, wat is aanbidding, is dat het glimlachen en het vertrouwen van de medemens in stand houden zoals Mohammed claimt, is dat koppen afhakken zoals je op uiterst frisse video's ziet, is dat je inzetten voor de welzijn van de mens zoals (grotere) Jihad van je vraagt?quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het aanbidding van Allah het doel is.
Zullen we even on topic blijven? Dat ene vingertje naar wijzen, levert er 3 op die naar jou wijzen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:38 schreef Molurus het volgende:
Daarvoor ben ik hier niet, ik ben hier voor interessante discussie, althans wat ik interessant vind!
Een discussie draait om een uitwisseling van standpunten, ideeen, en argumenten. En ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat dat bij jou grotendeels eenrichtingsverkeer is.
Je garandeert maar een eind weg. Ik garandeer je dat je in Iran een meerderheid die dat niet deelt en die filosofieen niet erkent. Je moet je waarheden zien als persoonlijke waarheden.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:38 schreef Molurus het volgende:
Ik garandeer je dat niemand waarmee jij tot dusver aanvaringen hebt gehad daar zo in zit. Het merendeel heeft een kennis van godsdienstfilosofie waar je U tegen zegt.
Ben ik Moslim als jij vindt dat ik Moslim ben? Of ben ik Moslim als ik mezelf Moslim noem? Denk je zo simpel? Ik zeg dat iemand Moslim is als hij/zij voldoet aan wat het Moslim zijn inhoudt. Die Moslim sluit zichzelf af voor elke andere mogelijkheid en beperkt zijn/haar denken.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:38 schreef Molurus het volgende:
Wacht even, je bent geen atheist? Dan heb ik dat verkeerd begrepen.
De mens die denkt wat te zijn naar gelang het aantal vriendjes. Veel vriendjes krijgen is enorm makkelijk. Praat gewoon met iedereen mee en je hebt jet binnen no time!!quote:
nee, er is nog nooit een spookrijder voorbij gekomen die mij een mop verteld heeft. Heb je verder nog iets zinnigs te melden? o neequote:Op dinsdag 15 september 2015 22:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ken je die mop van die spookrijder?
quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Joh, doe toch geen moeite. KingKongSuey wil helemaal geen antwoorden bij zijn vragen
Ik zei kennis van godsdienstfilosofie. Dat is iets anders dan kennis van wat waar is. De meesten hier geloven in geen enkele religie.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:30 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je garandeert maar een eind weg. Ik garandeer je dat je in Iran een meerderheid die dat niet deelt en die filosofieen niet erkent. Je moet je waarheden zien als persoonlijke waarheden.
Filosifieen veranderen nog wel eens door andere inzichten, wat nu waar is daar is wellicht nonsense over 100 jaar. Je bepert jezelf met je manier van denken vind ik.
Er zijn geen andere objectieve criteria.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:30 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ben ik Moslim als jij vindt dat ik Moslim ben? Of ben ik Moslim als ik mezelf Moslim noem? Denk je zo simpel?
Ok, laat ik dan 1 criterium toevoegen naast 'iemand die verklaart moslim te zijn'. Een moslim is wat mij betreft ook iedereen die beweert dat er 1 juiste interpretatie van de Koran is. Als dat is wat jij beweert ben je wat mij betreft een moslim.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:30 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik zeg dat iemand Moslim is als hij/zij voldoet aan wat het Moslim zijn inhoudt. Die Moslim sluit zichzelf af voor elke andere mogelijkheid en beperkt zijn/haar denken.
Agnosticisme is even problematisch voor je standpunt dat er maar 1 Islam bestaat als atheisme.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:30 schreef HongKongPhoey het volgende:
Dat die jij eender, maar dan met jouw eigen realiteit, en jouw eigen hokjes. Ik ben noch Moslim, noch Atheist, ik ben simpelweg mens. Niet meer niet minder, ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is.
Waarom breng je dit nu eigenlijk ter sprake? Zijn die er in dit topic, en zo ja, wie?quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:32 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De mens die denkt wat te zijn naar gelang het aantal vriendjes. Veel vriendjes krijgen is enorm makkelijk. Praat gewoon met iedereen mee en je hebt jet binnen no time!!
Dar heeft geen enkele waarde voor mij.
Hier kan je stoppenquote:Op dinsdag 15 september 2015 22:47 schreef GrumpyFish het volgende:
Hoe zoiets in de praktijk zou werken:
1. Ik accepteer de Koran als volmaakt en de absolute autoriteit
2. Ik ga dat boek lezen.
Is niet meer relevant na punt 1 en 2. je zou enkel van punt 3 kunnen maken "Ik accepteer alles, ergo neem alles voor letterlijk waar aan en doe wat het mij opdraagt!!quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:47 schreef GrumpyFish het volgende:
3. Ik interpreteer wat er staat.
4. Ik denk dat ik het boek letterlijk gelezen heb.
Ze moeten volgens mij gaan inzien dat ze Jezus niet als de profeet mogen zien, de enige echte echte is Mohammed. En die is niet te overrulen, want god zeide tegen Mohammed via Djibriel dat hij(Mo) de laatste isquote:Op dinsdag 15 september 2015 22:51 schreef Hexx. het volgende:
Ik begrijp er niets meer van. Moeten christenen en andere ongelovigen niet gedood worden? Zijn zij (de moslims) niet de enige echte?
En anders doodmakenquote:Op dinsdag 15 september 2015 23:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ze moeten volgens mij gaan inzien dat ze Jezus niet als de profeet mogen zien, de enige echte echte is Mohammed. En die is niet te overrulen, want god zeide tegen Mohammed via Djibriel dat hij(Mo) de laatste is
On topic? Of oude testament?:Pquote:Op dinsdag 15 september 2015 23:18 schreef Molurus het volgende:
En als het OT enige indicatie is dan is
Oude Testament.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
On topic? Of oude testament?:P
Dat is in wezen niet waar. De mens koppelt geweld aan iets dat "slecht", maar dat is gebaseerd op menselijke moraliteit. Als je je god ziet als Absolute autoriteit en volmaakt, dan is goed en slecht alleen afhankelijk van wat god goed en slecht vind. Dat is de goddelijke Moraalquote:Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Hexx. het volgende:
Nope, het is een interpretatieloze tekst, het kan voor jou geen betekenis hebben. Maar voor de Moslim is het niet belangrijk om de betekenis er van te begrijpen. De enige betekenis die van belang is, is dat het de woorden zijn van dat wat je als het meest betekenisvolle van alles moet zien. namelijk god. Dus ook zo heeft het een betekenis. Hequote:Op dinsdag 15 september 2015 23:23 schreef Molurus het volgende:
Een tekst zonder interpretatie is een betekenisloze tekst.
Moet men het begrijpen dan? Begrijpen is niet relevant bij dit soort concepten. Je moet enkel volgen, als jij het niet begrijpt, dan komt dat omdat jij god niet bent. Als jij god zou begrijpen dan zou je enkel alleen zelf die god kunnen zijn. Snap je het nu? Dat jij vindt dat iets betekenis moet hebben is volledig irrelevant!!quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:23 schreef Molurus het volgende:
Zoals eerder uitgelegd: je kunt een tekst niet begrijpen zonder de tekst te interpreteren. Ook niet als de betekenis eenduidig is. (Wat zelden het geval is trouwens.)
Dus kun jij op basis daarvan niet bepalen of wat ik zeg waar is of niet!!!quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:35 schreef Molurus het volgende:
Ik zei kennis van godsdienstfilosofie. Dat is iets anders dan kennis van wat waar is. De meesten hier geloven in geen enkele religie.
Om te kunnen volgen zul je toch moeten begrijpen wat je dan moet volgen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Moet men het begrijpen dan? Begrijpen is niet relevant bij dit soort concepten. Je moet enkel volgen, als jij het niet begrijpt, dan komt dat omdat jij god niet bent. Als jij god zou begrijpen dan zou je enkel alleen zelf die god kunnen zijn. Snap je het nu? Dat jij vindt dat iets betekenis moet hebben is volledig irrelevant!!
Als jij beweert dat er maar 1 Islam is dan valt daar wel degelijk iets over te zeggen. Dat is namelijk direct strijdig met de feiten. Ongeacht of 1 van de islamstromingen de juiste uitleg van de Koran heeft.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dus kun jij op basis daarvan niet bepalen of wat ik zeg waar is of niet!!!
Weer objectiefquote:Op dinsdag 15 september 2015 23:35 schreef Molurus het volgende:
Er zijn geen andere objectieve criteria.
Nee, het lijkt me gewoon niet zinvol om de definitie van 'moslim' op te hangen aan subjectieve criteria.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Weer objectiefWaat voor jou objectief is is enkel objevtief omdat jij die objectiviteit meet aan jouw visie. De objectiviteit van iemand die in god geloofd met de volger aan god, en niet aan jouw visie!!! Snap je dat echt niet?
quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:37 schreef Molurus het volgende:
Overigens zou ik nog steeds graag van je vernemen welke islamstroming volgens jou de juiste uitleg geeft aan de Koran.
Nee, want ik erken de Koran niet als volmaakt en absolute autoriteit. En dat is het allerbelangrijkste criterium voor het Moslim zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:35 schreef Molurus het volgende:
Ok, laat ik dan 1 criterium toevoegen naast 'iemand die verklaart moslim te zijn'. Een moslim is wat mij betreft ook iedereen die beweert dat er 1 juiste interpretatie van de Koran is. Als dat is wat jij beweert ben je wat mij betreft een moslim.
Elk isme beperkt het jij zijn!quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:35 schreef Molurus het volgende:
Agnosticisme is even problematisch voor je standpunt dat er maar 1 Islam bestaat als atheisme.
Dan omschrijf je het niet als agnosticisme. Maar dit:quote:Op woensdag 16 september 2015 00:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Elk isme beperkt het jij zijn!
is toch wel vrij letterlijk wat het betekent om agnost te zijn. Kennelijk voel jij je ongemakkelijk bij dat label, noted.quote:Op dinsdag 15 september 2015 23:30 schreef HongKongPhoey het volgende:
ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |