abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156128456
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Jawel, het is dan wel een feit. het is een feit dat er dan 1 Islam is. Of de Islam en wat het verkondigt ook de absolute waarheid is is niet waar het om gaat. Het gaat er om of het de absolute waarheid is voor de volgers van die Islam!!!

Maar je kunt op de basis dus juist wel vaststellen dat er 1 Islam is, maar het zegt niks over dat de basis van de Islam ook echt waar is.
Twijfel mbt punt 4 sla je consequent over.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:47 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hoe zoiets in de praktijk zou werken:
1. Ik accepteer de Koran als volmaakt en de absolute autoriteit
2. Ik ga dat boek lezen.
3. Ik interpreteer wat er staat.
4. Ik denk dat ik het boek letterlijk gelezen heb.

Eventueel zou punt 1. ook als laatste kunnen zijn, en er zullen ook wel moslims zijn die het oneens zijn met punt 1 en/of 4.
The view from nowhere.
pi_156128477
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gezellige boel. ;(
Een verwarde man zoals het CDA hem zou noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2015 23:01:39 ]
pi_156128622
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee joh, Allah is veel ruimdenkender dan dat:

[..]

[..]

[ afbeelding ]
Die met de mes in z'n handen is geen moslim, kan ik je nu al vertellen, het resultaat bespaar ik je maar even.
Oke, duidelijk niet de juiste interpretatie van de bijbel.

Wat me ook doet denken welke interpretatie van de koran dan wel juist is. Want zoals ik al eerder zei, ben ik het eens met Hong en is er maar één juiste.
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:06:01 #204
8369 speknek
Another day another slay
pi_156128666
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 18:17 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

De claim volmaakt te zijn zegt dat
Volmaakt wat? Volmaakt vooronderstelt de best mogelijke methode om een doel te bereiken. Zonder direct in Panglossisme te vervallen (maar ik zou net zo goed ook in Panglossisme kunnen vervallen), wat is het exacte doel van de Koran?

Misschien is het doel een soort verlichting te ervaren. En krijg je dat niet als je alleen letterlijke regels opvolgt.
Misschien is het doel om het letter voor letter te bestuderen en te blijven bestuderen, en heeft god expres wat vaagheden erin gestopt zodat mensen daadwerkelijk de essentie proberen te vatten, in plaats van het ene oor in, het andere oor uit.
Misschien wist god in haar voorzienigheid dat de wereld veranderlijk is, en probeert de mens creatief te houden. Een boek met niet altijd even duidelijke antwoorden houdt je open voor de wereld, en wie open voor de wereld is, is open voor god. De bijbel/koran als slijpsteen van de geest.
Of misschien is het boek ontworpen vanuit puur een evolutionair principe, zorgt het voortdurend interpreteren en herinterpreteren van het heilige boek aan de moderne tijd ervoor dat het boek relevant blijft.
En als het doel is om langer relevant te blijven dan alle andere boeken op aarde, doen de religieuze geschriften het best wel goed.

Dus als je zegt volmaakt, volmaakt wat?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_156128693
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:04 schreef Hexx. het volgende:

[..]

[..]

Het enige wat duidelijk is, is dat het niet jouw interpretatie van de bijbel is.

quote:
Wat me ook doet denken welke interpretatie van de koran dan wel juist is. Want zoals ik al eerder zei, ben ik het eens met Hong en is er maar één juiste.
Zoals je ziet strijden christenen, moslims en joden daar nogal bloederig over.
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:06:55 #206
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156128709
quote:

:o

Ben je nu moslim geworden?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156128756
quote:

[..]

Dat roept dan wel direct een belangrijke vraag op: welke van de islamstromingen heeft de juiste interpretatie en waarom?

En wat betekent "juist" in deze context, als het niet betekent "waar"?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156128768
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:06 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Nee, ik wil het gewoon weten... Ben er juist uitgestapt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2015 23:08:54 ]
pi_156128773
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:06 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Dat is inderdaad precies wat dat suggereert. :D
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:09:22 #210
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156128807
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:08 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee, ik wil het gewoon weten...
Omdat je zegt dat er één interpretatie van de Koran juist is. Je zou verwachten dat een Christen ze allemaal als onjuist zou beschouwen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156128808
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat roept dan wel direct een belangrijke vraag op: welke van de islamstromingen heeft de juiste interpretatie en waarom?

Opvallend is dat als je echt naar de inhoud van de Koran kijkt, maar een interpretatie hebben totaal niet wordt ondersteund.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2015 23:09:48 ]
pi_156128859
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat denk ik precies.
pi_156128877
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:14 schreef Molurus het volgende:
Er zijn zoals Triggershot
Tsja volgens hem. Triggershot negeert mij, ook negeert hij vragen die te moeilijk zijn voor hem in andere topics, in zn eigen topic negeert hij iedereen die vragen stelt die hem in verlegenheid brengen. kijk maar eens in zn "Vragen over Islam" topic.

Hij stelt zelf vaak grote claims maar vertikt het ze te onderbouwen of te bewijzen. Hij heet verschillende keren geroepen dat de PVV een racistische partij is, maar het aantonen? Nee dat kan/doet hij niet.

Dus die gast? Nee, die neem ik nu ook net meer serieus. Ik negeer hem nu ook maar, dat doet hij bij mij ook. Ik zeg er is 1 Islam, en die is enkel gebaseerd op de Koran. Dat is de ware Islam.

Alle interpretaties, toevoegingen, etc. zijn niet relevant. Enkel letterlijke vertalingen kun je gebruiken als je geen Arabisch spreekt/leest. Ik ga er van uit dat men niet interpreteert in een Koran als men stelt deze absolute autoriteit geeft en als volmaakt ziet/erkent. Zou men dat wel doen dan is men geen (goed)Moslim, men ondermijnt dan het gezag van de Koran.

De voorbeelden van haat en tirannie, moord en doodslag komen veelvuldig voor in die vertalingen/Korans. Maar daarom doet men binnen Islam ook juist zo moeilijk over vertalingen, omdat het soms moeilijk is om de letterlijke tekst te vertalen. Er zijn wel algemeen geaccepteerde vertalingen. Maar als je daar dan het verderfelijke uit naar boven haalt, dan verschuilt men zich weer achter "daar kan je niet over oordelen, en je mag het ook niet. Je spreekt ook geen Arabisch, dus je kan er niks over zeggen. Ook al is het een algemeen geaccepteerde vertaling.

Da's me een beetje te goedkoop. Het komt wel overal naar voren. Er is ook weinig context binnen de Koran. Het zijn geen verhalen zoals in de Bijbel. De Koran is meer een aantal stellingen/dictaten.

Maar verder wil ik nu ik de ware aard van triggershot heb gezien eigenlijk niet veel woorden meer aan zijn vooringenomen persoonyje besteden. Hij is blijkbaar klaar met mij, prima. Ik nu ook met hem!!!
pi_156128924
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:09 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Omdat je zegt dat er één interpretatie van de Koran juist is. Je zou verwachten dat een Christen ze allemaal als onjuist zou beschouwen.
Och, ik denk nu in de plaats van een moslim. Zij geloven in koran net als ik in de bijbel. Ook de koran moet met één doel geschreven zijn.
pi_156128982
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:12 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Och, ik denk nu in de plaats van een moslim. Zij geloven in koran net als ik in de bijbel. Ook de koran moet met één doel geschreven zijn.
Waar alle moslims het zo een beetje theoretisch over eens zijn is de vers:

quote:
“En ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om mij te aanbidden.”
Alleen hoe die aanbidding uitgewerkt dient te worden, dat is heel moeilijk om een vinger op te leggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2015 23:15:08 ]
pi_156128989
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het enige wat duidelijk is, is dat het niet jouw interpretatie van de bijbel is.

[..]

Zoals je ziet strijden christenen, moslims en joden daar nogal bloederig over.
Zou jij dan denken dat dat de juiste kon zijn? Geen God zou geweld aanmoedigen.
pi_156129028
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Alleen hoe die aanbidding uitgewerkt dient te worden, dat is heel moeilijk om een vinger op te leggen.
Maar het staat er wel geschreven?
pi_156129040
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:14 schreef Molurus het volgende:
Waar het in jouw geval misgaat is dat jij het geloof dat er maar 1 juiste of zelfs
Nope, in wezen is er geen enkele interpretatie mogelijk bij een boek dat je Moslim maakt, maar enkel als je het absolute autoriteit geeft en als volmaakt ziet. Daar is niks aan te interpreteren het komt letterlijk neer op totale onderwerping. Vandaar de naam Submission voor de film van van Gogh(alhoewel film is een groot woord, vind het erg slecht en lelijk weergegeven). Van Gogh was geen domme jongen, hij begreep precies wat het inhoudt. Hij was enkel een beetje onhandig in zn bewoordingen.
pi_156129114
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Hangt er vanaf, de God van de Torah is een absolute monster, de God van de Bijbel is een absolute vredeshippie ( als je problematische passages over seksualiteit en racisme vermijd) over de Islam kan je zeggen dat het er een beetje tussen in zit, dat het en tribale en vreedzame elementen bevat, maar wie ben ik dan om te zeggen die ene is de echte.
pi_156129126
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Maar het staat er wel geschreven?
Que?
pi_156129137
quote:

[..]

Heel veel goden uit diverse religies waren / zijn dol op geweld. En als het OT enige indicatie is dan is de Christelijke God ook niet vies van geweld.

Vanzelfsprekend denk ik niet dat er een juiste god is. Maar ik zie niet direct waarom een god als die wel bestaat vredelievend zou zijn. (Of juist niet.) Het lijkt me dan alsnog onmogelijk om daar iets over te zeggen.
pi_156129146
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:34 schreef GrumpyFish het volgende:
Klinkt goed. Nu nog in gedrag omzetten.
Ik ben wie ik ben, je accepteert om wie ik ben of je haat me maar om wie ik niet ben. Maar de dag ik voor jou iemand ga zijn die ik niet ben om vriendjes te maken, die dag daar kan je hopelijk lang opwachten.
pi_156129166
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Beloofd weinig goeds.
The view from nowhere.
pi_156129221
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:19 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Beloofd weinig goeds.
wat precies?
pi_156129280
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

wat precies?
Dat aanbidding van Allah het doel is.
The view from nowhere.
pi_156129297
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:15 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nope, in wezen is er geen enkele interpretatie mogelijk bij een boek dat je Moslim maakt, maar enkel als je het absolute autoriteit geeft en als volmaakt ziet. Daar is niks aan te interpreteren het komt letterlijk neer op totale onderwerping. Vandaar de naam Submission voor de film van van Gogh(alhoewel film is een groot woord, vind het erg slecht en lelijk weergegeven). Van Gogh was geen domme jongen, hij begreep precies wat het inhoudt. Hij was enkel een beetje onhandig in zn bewoordingen.
Een tekst zonder interpretatie is een betekenisloze tekst. Een tekst met een eenduidige betekenis heeft precies 1 mogelijke interpretatie.

Zoals eerder uitgelegd: je kunt een tekst niet begrijpen zonder de tekst te interpreteren. Ook niet als de betekenis eenduidig is. (Wat zelden het geval is trouwens.)

Interpreteren is eenvoudig het vertalen van een tekst in betekenis. Dat is wat 'interpreteren' betekent, zover dat je onduidelijk was.
pi_156129332
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het aanbidding van Allah het doel is.
Ja, maar goed, wat is aanbidding, is dat het glimlachen en het vertrouwen van de medemens in stand houden zoals Mohammed claimt, is dat koppen afhakken zoals je op uiterst frisse video's ziet, is dat je inzetten voor de welzijn van de mens zoals (grotere) Jihad van je vraagt?
pi_156129523
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:38 schreef Molurus het volgende:
Daarvoor ben ik hier niet, ik ben hier voor interessante discussie, althans wat ik interessant vind!

Een discussie draait om een uitwisseling van standpunten, ideeen, en argumenten. En ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat dat bij jou grotendeels eenrichtingsverkeer is.
Zullen we even on topic blijven? Dat ene vingertje naar wijzen, levert er 3 op die naar jou wijzen.

quote:
Ik garandeer je dat niemand waarmee jij tot dusver aanvaringen hebt gehad daar zo in zit. Het merendeel heeft een kennis van godsdienstfilosofie waar je U tegen zegt.
Je garandeert maar een eind weg. Ik garandeer je dat je in Iran een meerderheid die dat niet deelt en die filosofieen niet erkent. Je moet je waarheden zien als persoonlijke waarheden.
Filosifieen veranderen nog wel eens door andere inzichten, wat nu waar is daar is wellicht nonsense over 100 jaar. Je bepert jezelf met je manier van denken vind ik.

quote:
Wacht even, je bent geen atheist? Dan heb ik dat verkeerd begrepen. ;)
Ben ik Moslim als jij vindt dat ik Moslim ben? Of ben ik Moslim als ik mezelf Moslim noem? Denk je zo simpel? Ik zeg dat iemand Moslim is als hij/zij voldoet aan wat het Moslim zijn inhoudt. Die Moslim sluit zichzelf af voor elke andere mogelijkheid en beperkt zijn/haar denken.

Dat die jij eender, maar dan met jouw eigen realiteit, en jouw eigen hokjes. Ik ben noch Moslim, noch Atheist, ik ben simpelweg mens. Niet meer niet minder, ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is.
pi_156129559
quote:
Wie zijn die meepraters dan?
De mens die denkt wat te zijn naar gelang het aantal vriendjes. Veel vriendjes krijgen is enorm makkelijk. Praat gewoon met iedereen mee en je hebt jet binnen no time!!

Dar heeft geen enkele waarde voor mij.
pi_156129635
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ken je die mop van die spookrijder?
nee, er is nog nooit een spookrijder voorbij gekomen die mij een mop verteld heeft. Heb je verder nog iets zinnigs te melden? o nee
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Joh, doe toch geen moeite. KingKongSuey wil helemaal geen antwoorden bij zijn vragen
:W
pi_156129685
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:30 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Je garandeert maar een eind weg. Ik garandeer je dat je in Iran een meerderheid die dat niet deelt en die filosofieen niet erkent. Je moet je waarheden zien als persoonlijke waarheden.
Filosifieen veranderen nog wel eens door andere inzichten, wat nu waar is daar is wellicht nonsense over 100 jaar. Je bepert jezelf met je manier van denken vind ik.
Ik zei kennis van godsdienstfilosofie. Dat is iets anders dan kennis van wat waar is. De meesten hier geloven in geen enkele religie.

quote:

[..]

Ben ik Moslim als jij vindt dat ik Moslim ben? Of ben ik Moslim als ik mezelf Moslim noem? Denk je zo simpel?
Er zijn geen andere objectieve criteria.

quote:

Ik zeg dat iemand Moslim is als hij/zij voldoet aan wat het Moslim zijn inhoudt. Die Moslim sluit zichzelf af voor elke andere mogelijkheid en beperkt zijn/haar denken.
Ok, laat ik dan 1 criterium toevoegen naast 'iemand die verklaart moslim te zijn'. Een moslim is wat mij betreft ook iedereen die beweert dat er 1 juiste interpretatie van de Koran is. Als dat is wat jij beweert ben je wat mij betreft een moslim. :)

quote:

Dat die jij eender, maar dan met jouw eigen realiteit, en jouw eigen hokjes. Ik ben noch Moslim, noch Atheist, ik ben simpelweg mens. Niet meer niet minder, ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is.
Agnosticisme is even problematisch voor je standpunt dat er maar 1 Islam bestaat als atheisme.
pi_156129715
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:32 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

De mens die denkt wat te zijn naar gelang het aantal vriendjes. Veel vriendjes krijgen is enorm makkelijk. Praat gewoon met iedereen mee en je hebt jet binnen no time!!

Dar heeft geen enkele waarde voor mij.
Waarom breng je dit nu eigenlijk ter sprake? Zijn die er in dit topic, en zo ja, wie?
pi_156129773
Overigens zou ik nog steeds graag van je vernemen welke islamstroming volgens jou de juiste uitleg geeft aan de Koran.
pi_156129801
quote:
Hoe zoiets in de praktijk zou werken:
1. Ik accepteer de Koran als volmaakt en de absolute autoriteit
2. Ik ga dat boek lezen.
Hier kan je stoppen
quote:
3. Ik interpreteer wat er staat.
4. Ik denk dat ik het boek letterlijk gelezen heb.
Is niet meer relevant na punt 1 en 2. je zou enkel van punt 3 kunnen maken "Ik accepteer alles, ergo neem alles voor letterlijk waar aan en doe wat het mij opdraagt!!

Jouw punt 3 en 4 ondermijnt het gezag van punt 1!!
pi_156129858
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:51 schreef Hexx. het volgende:
Ik begrijp er niets meer van. Moeten christenen en andere ongelovigen niet gedood worden? Zijn zij (de moslims) niet de enige echte?
Ze moeten volgens mij gaan inzien dat ze Jezus niet als de profeet mogen zien, de enige echte echte is Mohammed. En die is niet te overrulen, want god zeide tegen Mohammed via Djibriel dat hij(Mo) de laatste is
pi_156129877
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ze moeten volgens mij gaan inzien dat ze Jezus niet als de profeet mogen zien, de enige echte echte is Mohammed. En die is niet te overrulen, want god zeide tegen Mohammed via Djibriel dat hij(Mo) de laatste is
En anders doodmaken ;)
pi_156129914
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:18 schreef Molurus het volgende:
En als het OT enige indicatie is dan is
On topic? Of oude testament?:P
pi_156129947
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:42 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

On topic? Of oude testament?:P
Oude Testament. ;)
pi_156129993
quote:
Dat is in wezen niet waar. De mens koppelt geweld aan iets dat "slecht", maar dat is gebaseerd op menselijke moraliteit. Als je je god ziet als Absolute autoriteit en volmaakt, dan is goed en slecht alleen afhankelijk van wat god goed en slecht vind. Dat is de goddelijke Moraal
pi_156130094
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:23 schreef Molurus het volgende:
Een tekst zonder interpretatie is een betekenisloze tekst.
Nope, het is een interpretatieloze tekst, het kan voor jou geen betekenis hebben. Maar voor de Moslim is het niet belangrijk om de betekenis er van te begrijpen. De enige betekenis die van belang is, is dat het de woorden zijn van dat wat je als het meest betekenisvolle van alles moet zien. namelijk god. Dus ook zo heeft het een betekenis. He
pi_156130239
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:23 schreef Molurus het volgende:

Zoals eerder uitgelegd: je kunt een tekst niet begrijpen zonder de tekst te interpreteren. Ook niet als de betekenis eenduidig is. (Wat zelden het geval is trouwens.)
Moet men het begrijpen dan? Begrijpen is niet relevant bij dit soort concepten. Je moet enkel volgen, als jij het niet begrijpt, dan komt dat omdat jij god niet bent. Als jij god zou begrijpen dan zou je enkel alleen zelf die god kunnen zijn. Snap je het nu? Dat jij vindt dat iets betekenis moet hebben is volledig irrelevant!!

Je hoeft god niet te kunnen begrijpen. Dat verwachten goden ook niet. Omdat jij niet weet wat god weet, en jij kan god ook niet begrijpen. God verwacht niet dat je hem begrijpt, god verwacht enkel dat je doet wat hij zegt. Pas na het aardse leven, dan zal je begrijpen waarom het zo moest!!!
pi_156130253
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:35 schreef Molurus het volgende:
Ik zei kennis van godsdienstfilosofie. Dat is iets anders dan kennis van wat waar is. De meesten hier geloven in geen enkele religie.
Dus kun jij op basis daarvan niet bepalen of wat ik zeg waar is of niet!!!
pi_156130276
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Moet men het begrijpen dan? Begrijpen is niet relevant bij dit soort concepten. Je moet enkel volgen, als jij het niet begrijpt, dan komt dat omdat jij god niet bent. Als jij god zou begrijpen dan zou je enkel alleen zelf die god kunnen zijn. Snap je het nu? Dat jij vindt dat iets betekenis moet hebben is volledig irrelevant!!
Om te kunnen volgen zul je toch moeten begrijpen wat je dan moet volgen. :D

Een geloof in een betekenisloze tekst is een geloof in niets.
pi_156130291
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dus kun jij op basis daarvan niet bepalen of wat ik zeg waar is of niet!!!
Als jij beweert dat er maar 1 Islam is dan valt daar wel degelijk iets over te zeggen. Dat is namelijk direct strijdig met de feiten. Ongeacht of 1 van de islamstromingen de juiste uitleg van de Koran heeft.
pi_156130301
quote:
Er zijn geen andere objectieve criteria.

Weer objectief |:( Waat voor jou objectief is is enkel objevtief omdat jij die objectiviteit meet aan jouw visie. De objectiviteit van iemand die in god geloofd met de volger aan god, en niet aan jouw visie!!! Snap je dat echt niet?
pi_156130364
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Weer objectief |:( Waat voor jou objectief is is enkel objevtief omdat jij die objectiviteit meet aan jouw visie. De objectiviteit van iemand die in god geloofd met de volger aan god, en niet aan jouw visie!!! Snap je dat echt niet?
Nee, het lijkt me gewoon niet zinvol om de definitie van 'moslim' op te hangen aan subjectieve criteria.

Of iemand wel of niet beweert een moslim te zijn is iets dat objectief kan worden vastgesteld. En daarmee is dat een goed criterium.

Of iemand wel of niet de Koran volgt is niet objectief vast te stellen, en daarmee een onzinnig criterium.
pi_156130411
En reminder:

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:37 schreef Molurus het volgende:
Overigens zou ik nog steeds graag van je vernemen welke islamstroming volgens jou de juiste uitleg geeft aan de Koran.
pi_156130503
quote:
Ok, laat ik dan 1 criterium toevoegen naast 'iemand die verklaart moslim te zijn'. Een moslim is wat mij betreft ook iedereen die beweert dat er 1 juiste interpretatie van de Koran is. Als dat is wat jij beweert ben je wat mij betreft een moslim. :)
Nee, want ik erken de Koran niet als volmaakt en absolute autoriteit. En dat is het allerbelangrijkste criterium voor het Moslim zijn.

Ik vind het een boek geschreven vanuit de visie van een mens die in die tijd er mee weg kwam doordat de mensheid antwoorden wilde. En die mensheid vond een slecht antwoord beter als geen antwoord.

Ik kan eigenlijk Mohammed niet eens een gek noemen, hoewel ik zijn visie in de Koran verachtelijk vindt. Ik denk dat Mohammed voor zijn tijd erg intelligent was, want hij kreeg iets voor elkaar waar we 1400 jaar later nog de ellende van merken.

In zekere zin briljant, net als Hitler maar ook Einstein. Allemaal mensen die op hun manier de wereld hun visie hebben meegegeven. En dat lukt er niet veel.

Over de manier waarop kunnen we twisten, maar in hun context allen even briljant. Een dom schaap dat overal maar achter aan hobbelt krijgt dat nooit voor elkaar
pi_156130522
quote:
Agnosticisme is even problematisch voor je standpunt dat er maar 1 Islam bestaat als atheisme.
Elk isme beperkt het jij zijn!
pi_156130656
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:03 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Elk isme beperkt het jij zijn!
Dan omschrijf je het niet als agnosticisme. Maar dit:

quote:

ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is
is toch wel vrij letterlijk wat het betekent om agnost te zijn. Kennelijk voel jij je ongemakkelijk bij dat label, noted. ;)

De essentie is dat dit moeilijk te combineren is met het standpunt dat er maar 1 Islam bestaat. Want dan sluit je wel degelijk het mogelijke bestaan van verschillende interpretaties uit. Of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')