abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156129297
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:15 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nope, in wezen is er geen enkele interpretatie mogelijk bij een boek dat je Moslim maakt, maar enkel als je het absolute autoriteit geeft en als volmaakt ziet. Daar is niks aan te interpreteren het komt letterlijk neer op totale onderwerping. Vandaar de naam Submission voor de film van van Gogh(alhoewel film is een groot woord, vind het erg slecht en lelijk weergegeven). Van Gogh was geen domme jongen, hij begreep precies wat het inhoudt. Hij was enkel een beetje onhandig in zn bewoordingen.
Een tekst zonder interpretatie is een betekenisloze tekst. Een tekst met een eenduidige betekenis heeft precies 1 mogelijke interpretatie.

Zoals eerder uitgelegd: je kunt een tekst niet begrijpen zonder de tekst te interpreteren. Ook niet als de betekenis eenduidig is. (Wat zelden het geval is trouwens.)

Interpreteren is eenvoudig het vertalen van een tekst in betekenis. Dat is wat 'interpreteren' betekent, zover dat je onduidelijk was.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156129332
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het aanbidding van Allah het doel is.
Ja, maar goed, wat is aanbidding, is dat het glimlachen en het vertrouwen van de medemens in stand houden zoals Mohammed claimt, is dat koppen afhakken zoals je op uiterst frisse video's ziet, is dat je inzetten voor de welzijn van de mens zoals (grotere) Jihad van je vraagt?
pi_156129523
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:38 schreef Molurus het volgende:
Daarvoor ben ik hier niet, ik ben hier voor interessante discussie, althans wat ik interessant vind!

Een discussie draait om een uitwisseling van standpunten, ideeen, en argumenten. En ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat dat bij jou grotendeels eenrichtingsverkeer is.
Zullen we even on topic blijven? Dat ene vingertje naar wijzen, levert er 3 op die naar jou wijzen.

quote:
Ik garandeer je dat niemand waarmee jij tot dusver aanvaringen hebt gehad daar zo in zit. Het merendeel heeft een kennis van godsdienstfilosofie waar je U tegen zegt.
Je garandeert maar een eind weg. Ik garandeer je dat je in Iran een meerderheid die dat niet deelt en die filosofieen niet erkent. Je moet je waarheden zien als persoonlijke waarheden.
Filosifieen veranderen nog wel eens door andere inzichten, wat nu waar is daar is wellicht nonsense over 100 jaar. Je bepert jezelf met je manier van denken vind ik.

quote:
Wacht even, je bent geen atheist? Dan heb ik dat verkeerd begrepen. ;)
Ben ik Moslim als jij vindt dat ik Moslim ben? Of ben ik Moslim als ik mezelf Moslim noem? Denk je zo simpel? Ik zeg dat iemand Moslim is als hij/zij voldoet aan wat het Moslim zijn inhoudt. Die Moslim sluit zichzelf af voor elke andere mogelijkheid en beperkt zijn/haar denken.

Dat die jij eender, maar dan met jouw eigen realiteit, en jouw eigen hokjes. Ik ben noch Moslim, noch Atheist, ik ben simpelweg mens. Niet meer niet minder, ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is.
pi_156129559
quote:
Wie zijn die meepraters dan?
De mens die denkt wat te zijn naar gelang het aantal vriendjes. Veel vriendjes krijgen is enorm makkelijk. Praat gewoon met iedereen mee en je hebt jet binnen no time!!

Dar heeft geen enkele waarde voor mij.
pi_156129635
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ken je die mop van die spookrijder?
nee, er is nog nooit een spookrijder voorbij gekomen die mij een mop verteld heeft. Heb je verder nog iets zinnigs te melden? o nee
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Joh, doe toch geen moeite. KingKongSuey wil helemaal geen antwoorden bij zijn vragen
:W
pi_156129685
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:30 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Je garandeert maar een eind weg. Ik garandeer je dat je in Iran een meerderheid die dat niet deelt en die filosofieen niet erkent. Je moet je waarheden zien als persoonlijke waarheden.
Filosifieen veranderen nog wel eens door andere inzichten, wat nu waar is daar is wellicht nonsense over 100 jaar. Je bepert jezelf met je manier van denken vind ik.
Ik zei kennis van godsdienstfilosofie. Dat is iets anders dan kennis van wat waar is. De meesten hier geloven in geen enkele religie.

quote:

[..]

Ben ik Moslim als jij vindt dat ik Moslim ben? Of ben ik Moslim als ik mezelf Moslim noem? Denk je zo simpel?
Er zijn geen andere objectieve criteria.

quote:

Ik zeg dat iemand Moslim is als hij/zij voldoet aan wat het Moslim zijn inhoudt. Die Moslim sluit zichzelf af voor elke andere mogelijkheid en beperkt zijn/haar denken.
Ok, laat ik dan 1 criterium toevoegen naast 'iemand die verklaart moslim te zijn'. Een moslim is wat mij betreft ook iedereen die beweert dat er 1 juiste interpretatie van de Koran is. Als dat is wat jij beweert ben je wat mij betreft een moslim. :)

quote:

Dat die jij eender, maar dan met jouw eigen realiteit, en jouw eigen hokjes. Ik ben noch Moslim, noch Atheist, ik ben simpelweg mens. Niet meer niet minder, ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is.
Agnosticisme is even problematisch voor je standpunt dat er maar 1 Islam bestaat als atheisme.
pi_156129715
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:32 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

De mens die denkt wat te zijn naar gelang het aantal vriendjes. Veel vriendjes krijgen is enorm makkelijk. Praat gewoon met iedereen mee en je hebt jet binnen no time!!

Dar heeft geen enkele waarde voor mij.
Waarom breng je dit nu eigenlijk ter sprake? Zijn die er in dit topic, en zo ja, wie?
pi_156129773
Overigens zou ik nog steeds graag van je vernemen welke islamstroming volgens jou de juiste uitleg geeft aan de Koran.
pi_156129801
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:47 schreef GrumpyFish het volgende:
Hoe zoiets in de praktijk zou werken:
1. Ik accepteer de Koran als volmaakt en de absolute autoriteit
2. Ik ga dat boek lezen.
Hier kan je stoppen
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:47 schreef GrumpyFish het volgende:
3. Ik interpreteer wat er staat.
4. Ik denk dat ik het boek letterlijk gelezen heb.
Is niet meer relevant na punt 1 en 2. je zou enkel van punt 3 kunnen maken "Ik accepteer alles, ergo neem alles voor letterlijk waar aan en doe wat het mij opdraagt!!

Jouw punt 3 en 4 ondermijnt het gezag van punt 1!!
pi_156129858
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 22:51 schreef Hexx. het volgende:
Ik begrijp er niets meer van. Moeten christenen en andere ongelovigen niet gedood worden? Zijn zij (de moslims) niet de enige echte?
Ze moeten volgens mij gaan inzien dat ze Jezus niet als de profeet mogen zien, de enige echte echte is Mohammed. En die is niet te overrulen, want god zeide tegen Mohammed via Djibriel dat hij(Mo) de laatste is
pi_156129877
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ze moeten volgens mij gaan inzien dat ze Jezus niet als de profeet mogen zien, de enige echte echte is Mohammed. En die is niet te overrulen, want god zeide tegen Mohammed via Djibriel dat hij(Mo) de laatste is
En anders doodmaken ;)
pi_156129914
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:18 schreef Molurus het volgende:
En als het OT enige indicatie is dan is
On topic? Of oude testament?:P
pi_156129947
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:42 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

On topic? Of oude testament?:P
Oude Testament. ;)
pi_156129993
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:14 schreef Hexx. het volgende:
Zou jij dan denken dat dat de juiste kon zijn? Geen God zou geweld aanmoedigen.
Dat is in wezen niet waar. De mens koppelt geweld aan iets dat "slecht", maar dat is gebaseerd op menselijke moraliteit. Als je je god ziet als Absolute autoriteit en volmaakt, dan is goed en slecht alleen afhankelijk van wat god goed en slecht vind. Dat is de goddelijke Moraal
pi_156130094
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:23 schreef Molurus het volgende:
Een tekst zonder interpretatie is een betekenisloze tekst.
Nope, het is een interpretatieloze tekst, het kan voor jou geen betekenis hebben. Maar voor de Moslim is het niet belangrijk om de betekenis er van te begrijpen. De enige betekenis die van belang is, is dat het de woorden zijn van dat wat je als het meest betekenisvolle van alles moet zien. namelijk god. Dus ook zo heeft het een betekenis. He
pi_156130239
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:23 schreef Molurus het volgende:

Zoals eerder uitgelegd: je kunt een tekst niet begrijpen zonder de tekst te interpreteren. Ook niet als de betekenis eenduidig is. (Wat zelden het geval is trouwens.)
Moet men het begrijpen dan? Begrijpen is niet relevant bij dit soort concepten. Je moet enkel volgen, als jij het niet begrijpt, dan komt dat omdat jij god niet bent. Als jij god zou begrijpen dan zou je enkel alleen zelf die god kunnen zijn. Snap je het nu? Dat jij vindt dat iets betekenis moet hebben is volledig irrelevant!!

Je hoeft god niet te kunnen begrijpen. Dat verwachten goden ook niet. Omdat jij niet weet wat god weet, en jij kan god ook niet begrijpen. God verwacht niet dat je hem begrijpt, god verwacht enkel dat je doet wat hij zegt. Pas na het aardse leven, dan zal je begrijpen waarom het zo moest!!!
pi_156130253
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:35 schreef Molurus het volgende:
Ik zei kennis van godsdienstfilosofie. Dat is iets anders dan kennis van wat waar is. De meesten hier geloven in geen enkele religie.
Dus kun jij op basis daarvan niet bepalen of wat ik zeg waar is of niet!!!
pi_156130276
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Moet men het begrijpen dan? Begrijpen is niet relevant bij dit soort concepten. Je moet enkel volgen, als jij het niet begrijpt, dan komt dat omdat jij god niet bent. Als jij god zou begrijpen dan zou je enkel alleen zelf die god kunnen zijn. Snap je het nu? Dat jij vindt dat iets betekenis moet hebben is volledig irrelevant!!
Om te kunnen volgen zul je toch moeten begrijpen wat je dan moet volgen. :D

Een geloof in een betekenisloze tekst is een geloof in niets.
pi_156130291
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dus kun jij op basis daarvan niet bepalen of wat ik zeg waar is of niet!!!
Als jij beweert dat er maar 1 Islam is dan valt daar wel degelijk iets over te zeggen. Dat is namelijk direct strijdig met de feiten. Ongeacht of 1 van de islamstromingen de juiste uitleg van de Koran heeft.
pi_156130301
quote:
Er zijn geen andere objectieve criteria.

Weer objectief |:( Waat voor jou objectief is is enkel objevtief omdat jij die objectiviteit meet aan jouw visie. De objectiviteit van iemand die in god geloofd met de volger aan god, en niet aan jouw visie!!! Snap je dat echt niet?
pi_156130364
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Weer objectief |:( Waat voor jou objectief is is enkel objevtief omdat jij die objectiviteit meet aan jouw visie. De objectiviteit van iemand die in god geloofd met de volger aan god, en niet aan jouw visie!!! Snap je dat echt niet?
Nee, het lijkt me gewoon niet zinvol om de definitie van 'moslim' op te hangen aan subjectieve criteria.

Of iemand wel of niet beweert een moslim te zijn is iets dat objectief kan worden vastgesteld. En daarmee is dat een goed criterium.

Of iemand wel of niet de Koran volgt is niet objectief vast te stellen, en daarmee een onzinnig criterium.
pi_156130411
En reminder:

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:37 schreef Molurus het volgende:
Overigens zou ik nog steeds graag van je vernemen welke islamstroming volgens jou de juiste uitleg geeft aan de Koran.
pi_156130503
quote:
Ok, laat ik dan 1 criterium toevoegen naast 'iemand die verklaart moslim te zijn'. Een moslim is wat mij betreft ook iedereen die beweert dat er 1 juiste interpretatie van de Koran is. Als dat is wat jij beweert ben je wat mij betreft een moslim. :)
Nee, want ik erken de Koran niet als volmaakt en absolute autoriteit. En dat is het allerbelangrijkste criterium voor het Moslim zijn.

Ik vind het een boek geschreven vanuit de visie van een mens die in die tijd er mee weg kwam doordat de mensheid antwoorden wilde. En die mensheid vond een slecht antwoord beter als geen antwoord.

Ik kan eigenlijk Mohammed niet eens een gek noemen, hoewel ik zijn visie in de Koran verachtelijk vindt. Ik denk dat Mohammed voor zijn tijd erg intelligent was, want hij kreeg iets voor elkaar waar we 1400 jaar later nog de ellende van merken.

In zekere zin briljant, net als Hitler maar ook Einstein. Allemaal mensen die op hun manier de wereld hun visie hebben meegegeven. En dat lukt er niet veel.

Over de manier waarop kunnen we twisten, maar in hun context allen even briljant. Een dom schaap dat overal maar achter aan hobbelt krijgt dat nooit voor elkaar
pi_156130522
quote:
Agnosticisme is even problematisch voor je standpunt dat er maar 1 Islam bestaat als atheisme.
Elk isme beperkt het jij zijn!
pi_156130656
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:03 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Elk isme beperkt het jij zijn!
Dan omschrijf je het niet als agnosticisme. Maar dit:

quote:

ik sluit niks uit, en sta voor alles open, mits het te bevatten is
is toch wel vrij letterlijk wat het betekent om agnost te zijn. Kennelijk voel jij je ongemakkelijk bij dat label, noted. ;)

De essentie is dat dit moeilijk te combineren is met het standpunt dat er maar 1 Islam bestaat. Want dan sluit je wel degelijk het mogelijke bestaan van verschillende interpretaties uit. Of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')