https://twitter.com/volkskrant/status/641348026921914368twitter:volkskrant twitterde op dinsdag 08-09-2015 om 22:30:59Schrijver Joost Zwagerman heeft zelfmoord gepleegd. Dat heeft zijn uitgeverij bekend gemaakt http://t.co/7wkPeNgR0s http://t.co/xr83KVNySl reageer retweet
quote:Joost Zwagerman pleegt zelfmoord
De Nederlandse schrijver Joost Zwagerman heeft na een periode van depressies zelfmoord gepleegd in zijn woonplaats Haarlem. Dat heeft zijn uitgeverij De Arbeiderspers vanavond bekend gemaakt.
Meer nieuws volgt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sterkte aan z'n nabestaanden
2005 - Door eigen hand. Zelfmoord en de nabestaanden, essays en interviewsquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:38 schreef Nemephis het volgende:
2005 - Door eigen hand. Zelfmoord en de nabestaanden, essays en interviews
Depressieve mensen weten meestal hun depressie zeer goed te verbergen voor de buitenwereld.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:38 schreef Evertjan het volgende:
wat erg zeg. Ik kende hem voornamelijk van zijn optredens op TV zoals bij DWDD en Zomergasten het leek me altijd een opgewekte man die nog vol in het leven stond.
ja weet nog dat toen ook werd gezegd over Antonie Kamerling. Die zat toen een paar weken voor zijn zelfmoord nog grappen en grollen te maken bij VI Oranje in Scheveningenquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Depressieve mensen weten meestal hun depressie zeer goed te verbergen voor de buitenwereld.
Ook op NOS, dus hij is echt dood vrees ik.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:40 schreef Tokus het volgende:
hij is vanavond te gast in Opium op 4 (radio 4)... maar daar zeggen ze net dat het nog even wachten is op Joost Zwagermans...
http://www.radio4.nl/live/kijk
Ja, dat staat erquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:39 schreef Viajero het volgende:
[..]
wtfquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:40 schreef Tokus het volgende:
hij is vanavond te gast in Opium op 4 (radio 4)... maar daar zeggen ze net dat het nog even wachten is op Joost Zwagermans...
damn.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:40 schreef Tokus het volgende:
Inderdaad, mensen die praten over zelfmoord willen aandacht.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:41 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ja weet nog dat toen ook werd gezegd over Antonie Kamerling. Die zat toen een paar weken voor zijn zelfmoord nog grappen en grollen te maken bij VI Oranje in Scheveningen
Echt waar?quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:40 schreef Tokus het volgende:
het is radio 4, he... En daarnet zat er ook al niemand toen ik ze dat hoorden zeggen, dat het nog wachten op hem was...quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:44 schreef Evertjan het volgende:
[..]
zie nu ook niemand meer in de studio zitten en ze draaien nog al rustige muziek
Niet helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:37 schreef spijkerbroek het volgende:
Jammer dat hij kennelijk geen andere uitweg meer zag, terwijl die er altijd wel is.
bij Robin Williams had ik het nog wel verwacht vanwege zijn drank en drugs verslaving. Maar dat was ook een schok uiteindelijkquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:45 schreef Harvest89 het volgende:
Ja rip, had ik niet verwacht.
Hetzelfde met Kamerling, had ik ook nooit verwacht.
Wiki is al aangepast zie ik. De datum van overlijden staat er al bij.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joost_Zwagerman
Dat mag, maar er is altijd een andere oplossing.quote:
Op wiki staat het ook. Dan is het waar.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joost_Zwagerman
Lekker belangrijk nu.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat mag, maar er is altijd een andere oplossing.
Herkenbaar ja. Vond het een ongelooflijke poseur, maar hij had dan ook echt wat te 'verbergen' blijkbaar. Heel triest.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
Wat?
Nu voel ik me best wel kut dat ik hem steeds wegdrukte als hij bij de wereld draait door weer aan een van zijn ellenlange verhalen begon of zachtjes gniffelde als de Propria Cures weer een snedig stuk over schreef.
Ik heb het helaas te vaak in mijn omgeving meegemaakt. Die mensen doen dat echt niet omdat ze even in een dipje zitten en het argument dat het puur egoďstisch is, gaat er bij mij ook niet zo snel in.quote:
Dan zou je toch zeggen dat dan uitgerekend hij weet wat 'ie z'n nabestaanden aandoet door zo uit het leven te stappen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:39 schreef Viajero het volgende:
[..]
Voor mij een grote schok, ik wist namelijk niet dat hij verslaafd was.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef Evertjan het volgende:
[..]
bij Robin Williams had ik het nog wel verwacht vanwege zijn drank en drugs verslaving. Maar dat was ook een schok uiteindelijk
Tja, wie doet dat nou zeg....quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wiki is al aangepast zie ik. De datum van overlijden staat er al bij.
Ja nogal. Het is namelijk een verschil van leven en dood. Letterlijk.quote:
het is een verschrikkelijke ziekte en het vervelende is dat mensen het aan de buitenkant niet zien.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:47 schreef starla het volgende:
[..]
Ik heb het helaas te vaak in mijn omgeving meegemaakt. Die mensen doen dat echt niet omdat ze even in een dipje zitten en het argument dat het puur egoďstisch is, gaat er bij mij ook niet zo snel in.
Die mensen hebben een psychiatrische aandoening, wanneer erkennen mensen dat nou?
Je zegt toch ook niet: 'mensen die kanker krijgen'
Bizar. Hij had die afspraak en dan vlak (?) daarvoor deze daad.quote:
Kende lang wachten.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:45 schreef Tokus het volgende:
[..]
het is radio 4, he... En daarnet zat er ook al niemand toen ik ze dat hoorden zeggen, dat het nog wachten op hem was...
Als ik hem zag bij dwdd zapte ik altijd. Weet je waarom? Omdat hij het had over zaken die voor hem zo belangrijk waren terwijl die met je volle verstand gewoon zo onzinnig waren dat het saai wordt. En bij dwdd zei niemand er wat van. Het doet mij denken aan de dichter des vaderland die in Spanje woonde.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:47 schreef starla het volgende:
[..]
Ik heb het helaas te vaak in mijn omgeving meegemaakt. Die mensen doen dat echt niet omdat ze even in een dipje zitten en het argument dat het puur egoďstisch is, gaat er bij mij ook niet zo snel in.
Die mensen hebben een psychiatrische aandoening, wanneer erkennen mensen dat nou?
Zijn eerste boek toch? Was een beetje Bret Easton Ellis-achtig. Less Than Zero-achtig. Zijn ook zelfde leeftijd ongeveer. Generatie X.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:48 schreef Copycat het volgende:
Gimmick via een toenmalig vriendje gelezen en sindsdien had Zwagerman mijn aandacht.
Daar heeft hij nu toch niks meer aan, kennelijk was dit voor hem de enige oplossing.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ja nogal. Het is namelijk een verschil van leven en dood. Letterlijk.
Ja Jopie, dat zéi ik. Jezus....quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:50 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Daar heeft hij nu toch niks meer aan, kennelijk was dit voor hem de enige oplossing.
Komrij woonde in Portugal.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:50 schreef xzaz het volgende:
Het doet mij denken aan de dichter des vaderland die in Spanje woonde.
Dit inderdaad. Een depressie is een verschrikkelijke ziekte en psychisch leed kan net zo zwaar, zo niet zwaarder zijn, dan fysiek leed.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:49 schreef Evertjan het volgende:
[..]
het is een verschrikkelijke ziekte en het vervelende is dat mensen het aan de buitenkant niet zien.
Tering, die zullen zich ook wel de vaantjes zijn geschrokkenquote:
Portugal.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:50 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als ik hem zag bij dwdd zapte ik altijd. Weet je waarom? Omdat hij het had over zaken die voor hem zo belangrijk waren terwijl die met je volle verstand gewoon zo onzinnig waren dat het saai wordt. En bij dwdd zei niemand er wat van. Het doet mij denken aan de dichter des vaderland die in Spanje woonde.
Sowieso is radio 4 een hele fijne zender. Heb het wel eens aan staan als ik verre ritten moet gaan rijden.quote:
Voor mensen wiens leven vooral uit nadenken bestaat lijkt het me ook wel een flink zware tijd nu.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:52 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Tering, die zullen zich ook wel de vaantjes zijn geschrokken
Sowieso heftig, weer een creatieve geest die het leven uiteindelijk toch te zwaar vindt... je hoort het steeds vaker
Ja, Gimmick! was ook mijn eerste boek van hem toen ik begin twintig was en maakte wel indruk.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:48 schreef Copycat het volgende:
Gimmick via een toenmalig vriendje gelezen en sindsdien had Zwagerman mijn aandacht.
Dit ja.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:47 schreef starla het volgende:
[..]
Zelfmoord als egoistisch bestempelen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
En waarom mag er nou geen statement worden gemaakt? Zelfmoord is egoďstisch, punt. En altijd onnodig wanneer er psychisch iets niet goed zit. Het zal wel een cultuur ding zijn met zo als Herman Brood.
quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:40 schreef Tokus het volgende:
Twee mensen in 15 jaar plegen zelfmoord en het is 'cultuur'? Gast...quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
Het zal wel een cultuur ding zijn met zo als Herman Brood.
Zwagerman zag alleen maar het duister in de schilderij met bloemen zonder de omlijsting te zien.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:52 schreef thettes het volgende:
[..]
Portugal.
Overigens was dat gewoon zijn passie. Ga naar een sportvisser en hij kan je ellenlange verhalen vertellen over karpers. Denk nou niet dat zijn enthousiasme voor kunst een indicator van gekte is. Als zelfmoord al 'gekte' genoemd kan worden.
Ik denk dat Herman sowieso niet zo lang meer had met zijn lichaamquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
En waarom mag er nou geen statement worden gemaakt? Zelfmoord is egoďstisch, punt. En altijd onnodig wanneer er psychisch iets niet goed zit. Het zal wel een cultuur ding zijn met zo als Herman Brood.
Ga even ergens anders je statement maken.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
Het is niet meer dan jouw beperkte mening en hier totaal niet relevant.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
En waarom mag er nou geen statement worden gemaakt? Zelfmoord is egoďstisch, punt.
Sign of the times.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:52 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Tering, die zullen zich ook wel de vaantjes zijn geschrokken
Sowieso heftig, weer een creatieve geest die het leven uiteindelijk toch te zwaar vindt... je hoort het steeds vaker
Klopt, ik was toentertijd ook erg into Ellis.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:50 schreef Ryan3 het volgende:
Zijn eerste boek toch? Was een beetje Bret Easton Ellis-achtig. Less Than Zero-achtig. Zijn ook zelfde leeftijd ongeveer. Generatie X.
Dat was een user hier op FOK! vroeger. Toffe user. Lang niet meer online gezien. Iemand die weet hoe het met hem is?quote:
Wat een hoop misplaatste arrogantie.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
Ja, ik ook idd. Zelfde generatie natuurlijk ook hč. Opgegroeid in de doemige jaren 80...quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:55 schreef Copycat het volgende:
[..]
Klopt, ik was toentertijd ook erg into Ellis.
Lul niet zo domquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
Altijd?quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:37 schreef spijkerbroek het volgende:
Jammer dat hij kennelijk geen andere uitweg meer zag, terwijl die er altijd wel is.
Impopulair niet misplaatst.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:55 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Wat een hoop misplaatste arrogantie.
quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:57 schreef ForzaMilan het volgende:
Dat nieuwe boek zal nu wel een dikke bestseller worden?
quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Fijn voor de nabestaanden dat de verkoop van zijn boekjes nu een opleving krijgt.
Ja.quote:
Ach jee.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Moet wel bekennen dat ik alleen gimmick maar in de kast heb staan...
De Buitenvrouw vond ik ook wel een mooi boek.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Moet wel bekennen dat ik alleen gimmick maar in de kast heb staan...
Ik hoop het ook niet.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:59 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hoop dat je nooit een zware depressie krijgt.
Geen idee. Die usernaam zegt me niet zoveel, eerlijk gezegd. En ik kom hier ook alweer een jaar of 14.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:55 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat was een user hier op FOK! vroeger. Toffe user. Lang niet meer online gezien. Iemand die weet hoe het met hem is?
Lijkt me heerlijk gemakkelijk als je wereld zo zwart-wit is.quote:
Toch wel een bekende user destijds hoor. Beetje in de tijd van Dave en U-lerZzZ en DrDaggla enzo zegmaar.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:00 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Geen idee. Die usernaam zegt me niet zoveel, eerlijk gezegd. En ik kom hier ook alweer een jaar of 14.
Deze post laat blijken dat je écht geen flauw benul hebt wat een depressie inhoudt en dat je letterlijk geestesziek bent; je denkt niet meer rationeel na. Als iemand niet meer helder nadenkt en alle gedachten beneveld zijn met angst, haat tegen jezelf, verdriet, somberheid, hoe kun je dan nog beweren dat het een weloverwogen egoďstische daad is om een einde aan je leven te maken?quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:53 schreef xzaz het volgende:
Lijkt me heerlijk gemakkelijk als je dat als zwart-wit ziet.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:00 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Lijkt me heerlijk gemakkelijk als je wereld zo zwart-wit is.
2 seizoenen Zomergasten en flink aantal goed verkochte boeken. Schoof vaak aan bij DWDD. Als je hem niet kent ligt dat aan jou.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:01 schreef byah het volgende:
Maar zo bekend is deze man toch niet? Beetje B/C status?
Ik ken hem. En dat zegt wat, want ik lees nooit.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:01 schreef byah het volgende:
Hij was wel erudiet, een eigenschap die niet meer veel voorkomt of die niet meer zozeer geapprecieerd wordt, te noemen op het gebied van kunst iig.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:57 schreef ForzaMilan het volgende:
Dat nieuwe boek zal nu wel een dikke bestseller worden? Macabere titel ook.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:01 schreef byah het volgende:
Iemand die het snaptquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:47 schreef starla het volgende:
[..]
A status. Heeft overal en nergens zijn neus laten zien.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:01 schreef byah het volgende:
Was algemeen bekend, zijn vader had overigens minder succes bij zijn poging tot zelfmoord.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:02 schreef Scuidward het volgende:
Kan het niet echt bevatten, wist ook niet dat hij depressief was. Heel apart.
Ik vond zijn kunstverhandelingen bij DWDD ook altijd erg boeiend.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:02 schreef Ryan3 het volgende:
Hij was wel erudiet, een eigenschap die niet meer veel voorkomt of die niet meer zozeer geapprecieerd wordt, te noemen op het gebied van kunst iig.
Het lijkt me heerlijk om zo naief tegen de wereld aan te kijken. Helaas is de werkelijkheid een stuk grimmiger.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Lijkt me heerlijk gemakkelijk als je dat als zwart-wit ziet.
http://www.npogezond.nl/t(...)erman-was-depressiefquote:Op dinsdag 8 september 2015 23:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Matthijs v. nieuwkerk heeft in de wereld draait door zijn derpressie wel eens aangehaald, hijzelf wilde er toen niet zoveel over kwijt. Vervolgens ging het gesprek op zo'n typische joviale DWDD manier verder.
Terecht als je kind aan huis was. en nee geen DWDD fanboy.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:05 schreef ForzaMilan het volgende:
Morgen hele uitzending over Joost op DWDD zeker.
Ach ja. Ik heb zelf jarenlang met een depressie geleefd. Ik weet er genoeg van.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:04 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Het lijkt me heerlijk om zo naief tegen de wereld aan te kijken. Helaas is de werkelijkheid een stuk grimmiger.
Misschien dat ik het uit zijn boeken had kunnen lezen, eigenlijk kende ik hem enkel van de televisie.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:03 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Was algemeen bekend, zijn vader had overigens minder succes bij zijn poging tot zelfmoord.
Mathijs zit nu bij Pauw.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:05 schreef ForzaMilan het volgende:
Morgen hele uitzending over Joost op DWDD zeker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |