Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB • Lendahand, investeer in opkomende economieėn met rentepercentages tussen 3-4% • Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K • Investormatch, kosteloos investeren, vorm: leningen
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.
Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.
Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.
Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Om even in te haken op de stroppenpot: ik doe er niks mee. Als het ploft, ploft het. Ik ga echt niet naar mezelf uit de stroppenpot maandenlang een bepaald bedrag doorbetalen na een default. Ik streep het gewoon weg en op het eind van de rit zie ik wel hoe het ervoor staat.
Leuk! Vandaag de eerste betaling van AGD binnen! Wel even zoeken hoe het gedocumenteerd is. Begint al met de rekening houder die ik niet had herkend: Stichting Derdengelden A. Maar ja bij AGD kunnen ze ook niet weten dat de Rabobank maar een beperkt aantal letters van de bedrijfsnaam weergeeft. Heb ze bij AGD geadviseerd om de Rabo te vragen Stichting Derdengelden af te korten. Kunnen we tenminste zien waar het geld vandaan komt.
Op vrijdag 4 september 2015 09:38 schreef namliam het volgende: Voor bedrijven is het normaal om per verzonden factuur een deeltje te reserveren voor facturen die uiteindelijk niet betaald worden, dit is zelfs onderdeel van de kosten structuur.
Pas als deze een x-aantal dagen over de betaaltermijn is wordt er doorgaans een voorziening gestart.
Met de huidige regels (40k +100 stuks) is het niet rendabel om zo een administratie bij te houden. De stroppenpot zit hier gewoon weer in CF, met een (dreigende) default schrijven we de overgebleven termijnen af. En dan komt er in vak B12 een nieuw saldo uit welke bepaalt of er ruimte is om te investeren. (B12 = alle ontvangen aflossing en rente termijnen -/- projecten gefund met deze termijnen -/- defaults)
Dus als er een default komt dan duurt het wat langer voor er weer 100+ staat in dat vak en deze groen wordt.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Een stroppenpot gebruik je doorgaans om onverwachte kosten te kunnen betalen die zich onverhoopt toch voordoen. Waarom je als kredietverlener via crowdfunding zelf een stroppenpot zou aanleggen, ontgaat mij. Het niet terugbetaald krijgen van een lening levert een financiėle strop op, maar geen extra kosten. Het creėren van een stroppenpot zorgt voor extra administratie en leidt er uiteindelijk toe dat een deel van je geld toch weer niks staat te doen op een spaarrekening. Waarom zou je dat willen? De enige omstandigheid waarin ik het nut van een stroppenpot zie, is wanneer je de terugbetaling van crowdfundingleningen nodig hebt om lopende kosten te dekken. Maar dan investeer je met geld dat je eigenlijk niet kunt missen.
Op vrijdag 4 september 2015 10:35 schreef NaRegenDeZon het volgende: Leuk! Vandaag de eerste betaling van AGD binnen! Wel even zoeken hoe het gedocumenteerd is. Begint al met de rekening houder die ik niet had herkend: Stichting Derdengelden A. Maar ja bij AGD kunnen ze ook niet weten dat de Rabobank maar een beperkt aantal letters van de bedrijfsnaam weergeeft. Heb ze bij AGD geadviseerd om de Rabo te vragen Stichting Derdengelden af te korten. Kunnen we tenminste zien waar het geld vandaan komt.
Bij GvE hebben ze gekozen voor Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl
Op vrijdag 4 september 2015 10:35 schreef NaRegenDeZon het volgende: Leuk! Vandaag de eerste betaling van AGD binnen! Wel even zoeken hoe het gedocumenteerd is. Begint al met de rekening houder die ik niet had herkend: Stichting Derdengelden A. Maar ja bij AGD kunnen ze ook niet weten dat de Rabobank maar een beperkt aantal letters van de bedrijfsnaam weergeeft. Heb ze bij AGD geadviseerd om de Rabo te vragen Stichting Derdengelden af te korten. Kunnen we tenminste zien waar het geld vandaan komt.
Ook hier binnen en bij ING hetzelfde probleem. Mis wel een overzicht op de site van AGD waar je kunt zien wat er terug is.
Grappig heb het net even nagekeken bij een oude storting van Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl, deze naam wordt bij mij wel door de Rabo geheel weergegeven. Zijn toch meer letters. Vreemd. Zit vermoedelijk in de manier hoe de stortende Bank de naam aanlevert. GvE gebruikt ING en AGD gebruikt RABO,
Mis wel een overzicht op de site van AGD waar je kunt zien wat er terug is.
Heb ik ook naar gevraagd. Ze zijn op dit moment bezig om dit beschikbaar te maken. De site staat nog een beetje in de kinderschoenen. Maar ze staan wel open voor advies.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-09-2015 11:03:23 ]
Op zaterdag 29 augustus 2015 16:01 schreef Camogli het volgende: Wat een flutreactie weer van KoM: 'Beste investeerders, binnen het toetsingsmodel kijken wij naar de totale periode van de financieringstermijn, daar wordt de rating op gebaseerd. Agium zal in de financiėle toelichting deze inzichten gaan vermelden. Let wel de rating is bepaald op basis van de totale looptijd en de prognoses van de ondernemer. Elk project is uniek, echter wij streven naar een zo duidelijk mogelijk weergave. Uw suggestie nemen we mee.' De cijfers voor 2015 kloppen gewoon niet zoals hier al eerder vermeld.
Als ik ondernemer was zou ik woedend zijn na zo'n (ik vind) arrogante reactie: je betaalt goud geld voor het plaatsen van de pitch en KoM/Agium maakt er vervolgens een potje van waardoor er onvoldoende of te langzaam geld wordt opgehaald.
KoM is er eindelijk (5dgn) achter gekomen dat de berekening van Agium niet klopt: Beste investeerders, in de samenvatting van de toetsing stond ten onrechte vermeld dat er privé-onttrekkingen zijn van 28k. Yvonne geniet een salaris bij Delta Loyd en dat is haar inkomstenbron. Normaal gesproken zijn er bij een eenmanszaak wel privé-onttrekkingen omdat je immers ergens van moet leven. De nieuwe samenvatting (V3) staat bij het project. De aanpassing heeft geen gevolgen voor de rating. De afloscapaciteit daarentegen is fors beter geworden.
Op vrijdag 4 september 2015 10:36 schreef Groepfunder het volgende: van een lening levert een financiėle strop op, maar geen extra kosten. Het creėren van een stroppenpot zorgt voor extra administratie en leidt er uiteindelijk toe dat een deel van je geld toch weer niks staat te doen op een s
Klopt beetje nutteloos. Wat ik zelf wel doe is een soort van fictieve stroppenpot.
Ik verwacht namelijk dat er jaarlijk 1,25% default zal optreden. In mijn excel-sheet bouw ik dus elke maand een bedrag op. Dit om te kijken hoever mijn verwachting ook werkelijk wordt.
Per 24 april 2015 is de crowdfunding propositie "Burgerme Hoorn" van start gegaan. Met een financieringsbehoefte van 180.000 euro heeft deze propositie als doel het financieren van het werkkapitaal.
Als investeerder ontvangt u 8,01% rente op investering met een looptijd van 5 jaar.
Deze crowdfunding propositie loopt nog tot 15 mei 2015 en is te vinden op Zencap en
Ze hoppen bij Burgerme wel van Platform naar Platform!
Klopt beetje nutteloos. Wat ik zelf wel doe is een soort van fictieve stroppenpot.
Ik verwacht namelijk dat er jaarlijk 1,25% default zal optreden. In mijn excel-sheet bouw ik dus elke maand een bedrag op. Dit om te kijken hoever mijn verwachting ook werkelijk wordt.
KoM is er eindelijk (5dgn) achter gekomen dat de berekening van Agium niet klopt: Beste investeerders, in de samenvatting van de toetsing stond ten onrechte vermeld dat er privé-onttrekkingen zijn van 28k. Yvonne geniet een salaris bij Delta Loyd en dat is haar inkomstenbron. Normaal gesproken zijn er bij een eenmanszaak wel privé-onttrekkingen omdat je immers ergens van moet leven. De nieuwe samenvatting (V3) staat bij het project. De aanpassing heeft geen gevolgen voor de rating. De afloscapaciteit daarentegen is fors beter geworden.
tsjonge... De cijfers worden dus heel veel beter, maar de rating blijft C. Schiet mij maar lek.
Per 24 april 2015 is de crowdfunding propositie "Burgerme Hoorn" van start gegaan. Met een financieringsbehoefte van 180.000 euro heeft deze propositie als doel het financieren van het werkkapitaal.
Als investeerder ontvangt u 8,01% rente op investering met een looptijd van 5 jaar.
Deze crowdfunding propositie loopt nog tot 15 mei 2015 en is te vinden op Zencap en
Ze hoppen bij Burgerme wel van Platform naar Platform!
Dat hoeft toch niks uit te maken? Het zijn tenslotte franchisers.
Het concept spreekt me wel aan, ik vraag me alleen af of mensen hamburgers via een bezorgdienst laten komen.
Het concept spreekt me wel aan, ik vraag me alleen af of mensen hamburgers via een bezorgdienst laten komen.
Het lijkt me dat de franchise gever in deze toch wat sturing geeft. Dan vind ik hoppen van GVE via Zenkap naar Collin. toch wat veel van het goede. Maar inderdaad het kan wel en ja de Franchisenemer is de uiteindelijke lener. Toch blijf ik het vreemd vinden.
Op vrijdag 4 september 2015 09:51 schreef komrad het volgende: Ik ben wel met je eens dat dit op zich een mooi idee is maar te ingewikkeld voor mijn beperkte investeringen in crowdfunding. Ik houd een percentage bij wat ik terug ontvangen heb tov de totale investering en ik heb een sheet die op basis van alle termijnbedragen het totaalrendement berekent. Als ik een default zou krijgen verwijder ik het restant van de termijnbedragen van de investering in default en dan weet ik wat het (negatieve) rendement op de investering is en wat het gevolg is voor het totale rendement
En hoe druk je het totaalrendement dan uit? is dat som van de termijnbedragen minus inleg minus fee? En dan misschien per jaar? Of reken je het om naar een percentage, want daar worstel ik een beetje mee. Want ten opzichte van wat zou je dat dan moeten berekenen? Dat zou tegenover het gemiddelde uitstaande bedrag moeten zijn lijkt mij, maar dan wordt het ingewikkelder en dat kun je op basis van jouw sheet niet bepalen lijkt me?
Op vrijdag 4 september 2015 11:52 schreef Camogli het volgende: tsjonge... De cijfers worden dus heel veel beter, maar de rating blijft C. Schiet mij maar lek.
Ik begrijp er ook niets van. Lijkt me wel een pittige onderneemster en het leenbedrag is niet zo hoog. Bovendien neem ik aan dat de mensen die voor haar werken geen vast contract krijgen dus daar zit ook het risico niet in.
Ik begrijp er ook niets van. Lijkt me wel een pittige onderneemster en het leenbedrag is niet zo hoog. Bovendien neem ik aan dat de mensen die voor haar werken geen vast contract krijgen dus daar zit ook het risico niet in.
Mee eens, ik zit hem net ook nog even te bekijken. Het enige wat mij een beetje tegen staat is dat ik een beetje klaar ben met dat gepruts met de cijfers iedere keer bij KoM. Daar kan deze beste dame natuurlijk ook niets aan doen. Echt er komt bijna geen project voorbij waarvan de cijfers in een keer juist zijn, ongelooflijk. Om een lang verhaal kort te maken, ik pak hem mee.
Heeft vermoedelijk te maken met de overgang naar de derden rekening. Had ze vannochtend aan de lijn dacht in eerste instantie dat Stichting Derdengelden A van GVE kwam. Kreeg toen als antwoord dat er een mededeling komt aangaande derden geld rekening van GVE op of voor a.s. maandag.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-09-2015 12:49:21 ]
Op vrijdag 4 september 2015 12:06 schreef Sheffield het volgende: Waarom wilt iedereen eigenlijk een betaalschema hebben? Deze kun je toch ook zelf opstellen?
De termijnen moet wel lukken, maar je kan moeilijk de betaaldatum zelf opstellen
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Mee eens, ik zit hem net ook nog even te bekijken. Het enige wat mij een beetje tegen staat is dat ik een beetje klaar ben met dat gepruts met de cijfers iedere keer bij KoM. Daar kan deze beste dame natuurlijk ook niets aan doen. Echt er komt bijna geen project voorbij waarvan de cijfers in een keer juist zijn, ongelooflijk. Om een lang verhaal kort te maken, ik pak hem mee.
voor mij valt het dubbeltje de andere kant op: ik doe niets meer met KoM juist omdat de cijfers onbetrouwbaar zijn. Ik vertrouw ook de analyse niet. Ik bedoel: de cijfers zijn nu echt topcijfers, maar toch C??
Er is hier 1 betaling binnen (3-8: 1 dag te laat). Deze is gestort vanuit de nieuwe rekening derdengelden: STICHTING KLANTENGELDEN GELDVOORELKAAR.NL. In MijnGeldvoorElkaar zie ik dan vandaag weer 2 betalingen zijn gedaan (ook beiden 1 dag te laat).
Ik vermoed dat ze de betalingen eerst van de oude rekening moeten overboeken naar de derdenrekening en hierdoor een dag later betalen naar de investeerders. Zodra al het geld op de derderrekening staat, zal dit wel opgelost zijn.
En hoe druk je het totaalrendement dan uit? is dat som van de termijnbedragen minus inleg minus fee? En dan misschien per jaar? Of reken je het om naar een percentage, want daar worstel ik een beetje mee. Want ten opzichte van wat zou je dat dan moeten berekenen? Dat zou tegenover het gemiddelde uitstaande bedrag moeten zijn lijkt mij, maar dan wordt het ingewikkelder en dat kun je op basis van jouw sheet niet bepalen lijkt me?
rendement is in % per jaar. Excel heeft formules om rendementen te berekenen op basis van een serie cashflows , dat kun je op project en portefeuilleniveau doen. Het is wel belangrijk de rendementen vervolgens op een zuivere manier om te rekenen van maand naar jaar. Dit is alleen voor het geld in je investeringen , als je zou herinvesteren loopt dat over je portefeuille weer redelijk recht.
Vergelijkende cijfers met de vestiging Leiden met minder inwoners dan Almere. Uhh in Leiden zitten wel 23.000 studenten!!. Men zegt reeds dat de privé aansprakelijkheid niets waard is; al het vermogen in de zaak en geen overwaarde in het huis. Geen enkele gegevens of er nog meer schulden zijn. No Thanx.
Ook 2 betalingen binnen van AGD. Zou op de 6e zijn maar gezien dat dat een zondag is dacht ik dat het maandag wel bijgeschreven zou zijn. Toch eerder.
Er is hier 1 betaling binnen (3-8: 1 dag te laat). Deze is gestort vanuit de nieuwe rekening derdengelden: STICHTING KLANTENGELDEN GELDVOORELKAAR.NL. In MijnGeldvoorElkaar zie ik dan vandaag weer 2 betalingen zijn gedaan (ook beiden 1 dag te laat).
Ik vermoed dat ze de betalingen eerst van de oude rekening moeten overboeken naar de derdenrekening en hierdoor een dag later betalen naar de investeerders. Zodra al het geld op de derderrekening staat, zal dit wel opgelost zijn.
sinds dinsdag niets op de bank ontvangen, maar in mijnGVE staan er nu wel ~10 op uitbetaald met de datum van vandaag.
Komt er aan dus
De termijnen moet wel lukken, maar je kan moeilijk de betaaldatum zelf opstellen
Ik kijk gewoon op mijn afschrift voor de 1e betaling en dan neem ik deze datum over als betaaldatum. Bij GvE weet je bv niet op welke dag de eerste betaling gedaan wordt (enkel begin, medio of eind van de maand). Werkt prima.
voor mij valt het dubbeltje de andere kant op: ik doe niets meer met KoM juist omdat de cijfers onbetrouwbaar zijn. Ik vertrouw ook de analyse niet. Ik bedoel: de cijfers zijn nu echt topcijfers, maar toch C??
Ik kan je helemaal begrijpen. Als het niet snel beter gaat ga ik er ook mee kappen. Het probleem met de “investeringsrisico” letter bij KoM is volgens mij dat dit gewoon een beetje natte vinger werk is. Bij GvE liggen de afloscapaciteiten er aan ten grondslag, bij KoM is dat er maar een onderdeel van. Daarnaast gebruiken ze “de risicoklasse van het project ”. Volgens mij is dat nergens gedefinieerd, of ik moet erover heen lezen….
Op vrijdag 4 september 2015 12:52 schreef Horsemen het volgende: Ik kan je helemaal begrijpen. Als het niet snel beter gaat ga ik er ook mee kappen. Het probleem met de “investeringsrisico” letter bij KoM is volgens mij dat dit gewoon een beetje natte vinger werk is. Bij GvE liggen de afloscapaciteiten er aan ten grondslag, bij KoM is dat er maar een onderdeel van. Daarnaast gebruiken ze “de risicoklasse van het project ”. Volgens mij is dat nergens gedefinieerd, of ik moet erover heen lezen….
Dit is wat ik vind. Knappe jongen die daar een rating uit kan halen die mathematisch verantwoord is.
2. Kwantitatieve projectcheck
Stap twee is een grondige analyse van uw aanvraag en uw project. Op basis van de kengetallen die u aandraagt, toetsen onze gekwalificeerde financiėle experts uw plan. Denk bijvoorbeeld aan uw financiėle gegevens van de laatste jaren. Of, in het geval van een startend bedrijf, aan een prognose voor de balans of de cashflow. Uit deze analyse komen twee belangrijke punten naar voren:
de aflossingscapaciteit voor uw aanvraag de risicoklasse van uw project Kapitaal Op Maat deelt projecten in vijf risicoklassen in, van hoog tot laag risico. Met die classificatie hebben onze investeerders een goed beeld van de commerciėle haalbaarheid van uw project. De indeling bepaalt ook de rente die u gaat betalen aan uw investeerders. Naarmate het risico van uw aanvraag groter is, is het vanzelfsprekend om een hogere rente uit te keren.
Toetsing Rating Bandbreedte rentepercentage*
Risico klasse 1 (zeer laag) A+ 5,5 - 6,0%
Risico klasse 2 (laag) A 6,0 - 6,5%
Risico klasse 3 (gemiddeld) B 6,5 - 7,5%
Risico klasse 4 (hoog) C 7,5 - 8,5%
Risico klasse 5 (zeer hoog) C- 8,5 - 9,5%
* Minimaal eens per jaar bepalen we de rentepercentages van de vijf risicoklassen aan de hand van de actuele marktrente.
3. Kwalitatieve toetsing
De kwantitatieve analyse wordt aangevuld met een zevental kwalitatieve beoordelingscriteria. Deze zijn:
BKR toetsing (van één of meerdere eigenaren van de leningvragende onderneming). Startende onderneming (minder dan twee jaarrekeningen) Aantal jaar ondernemerservaring van de eigenaar(s); Aanvaarden hoofdelijke aansprakelijkheid Verpanding van de lening (bij financiering van kapitaalgoederen) Inbreng Eigen Vermogen (> 30% van de financiering) Notarieel vastleggen van de Overeenkomst van Geldlening (OvG)* * U kunt ervoor kiezen de Overeenkomst van Geldlening (OvG) notarieel te laten vastleggen. De notariėle akte geeft geen zekerheid over de verhaalbaarheid van de vordering, maar wel een enorme kosten- en tijdsbesparing omdat de akte gelijk staat aan een vonnis in executiemogelijkheden. Investeerders kunnen met deze akte naar de deurwaarder om te incasseren op het moment dat u niet aan uw verplichtingen voldoet. De kosten voor het maken van de akte worden door u gedragen, in ruil hiervoor kan het rentepercentage met 0,2% worden verlaagd. Uiteindelijk blijft het altijd de keuze van de investeerders om zich te verenigen en deze stap te zetten, wij faciliteren hierin slechts.
4. Definitieve rating
De combinatie van de kwantitatieve en kwalitatieve toetsing resulteert in een definitieve rating, waarbij de uitkomst van een of meerdere kwalitatieve criteria het projectvoorstel kan doen afwijzen of de rating met een “plus” of “min” kan wijzigen. In algemene zin geldt dat bij het voldoen aan vier of meer van de kwalitatieve criteria de rating met een “plus” wordt opgewaardeerd en bij drie of minder met een “min” wordt afgewaardeerd.
U ontvangt een verslag met een onderbouwing van de resultaten van het toetsingsproces. Indien nodig geven wij u constructieve feedback om het projectvoorstel te verbeteren. De volledigheid van de proposities, ondernemersvaardigheden, zekerheden, garanties en eventuele andere informatie die van belang is voor het ondernemingsresultaat maken wij inzichtelijk op het platform.
Het staat de ondernemer(s) vrij om een hoger rentepercentage aan te bieden dan de uitkomst die formeel uit de kwantitatieve toetsing resulteert. Dit om bijvoorbeeld het succes van de campagne te bevorderen. Echter, de hieruit voortvloeiende hogere maandelijkse lasten moeten wel binnen de aflossingscapaciteit van het project vallen, zoals berekend is in de kwantitatieve toets.
Misschien is dit wat voor je: Investormatch heeft een portfoliotool gebouwd in Excel. Hier kunt u eenvoudig bij houden welke crowdfundingprojecten u heeft gefinancierd, via welk platform en wat de resultaten zijn.
Op het eerste tabblad geeft u aan welke leningen u heeft lopen en welke betalingen u heeft ontvangen. Vervolgens kunt u op de andere tabbladen o.a. de betalingstermijnen, rendementen en jaaroverzichten inzien.
Op vrijdag 4 september 2015 13:09 schreef NaRegenDeZon het volgende: Dit is wat ik vind. Knappe jongen die daar een rating uit kan halen die mathematisch verantwoord is.
Misschien is dit wat voor je: Investormatch heeft een portfoliotool gebouwd in Excel. Hier kunt u eenvoudig bij houden welke crowdfundingprojecten u heeft gefinancierd, via welk platform en wat de resultaten zijn.
Op het eerste tabblad geeft u aan welke leningen u heeft lopen en welke betalingen u heeft ontvangen. Vervolgens kunt u op de andere tabbladen o.a. de betalingstermijnen, rendementen en jaaroverzichten inzien.
Ik ben aan het kijken of ik enige zinnige (financiėle) conclusies kan trekken uit GvE projecten in de problemen.
Voor mijn wat uitgebreidere lijstje als in de OP ben ik van de volgende projecten (zie spoiler) .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.op zoek naar de volgende gegevens: Totaalleenbedrag; rente %; looptijd; Rating1-5S; Rating Craydon; datum tot stand; aantal betaalde termijnen; eventueel andere bijzonderheden bij jullie bekend zoals betaling uit boedel, uit hoofdelijke aansprakelijkheid na tussenkomst deurwaarder etc.
Wie kan me er uit de eerste hand aan helpen? Als je de gegevens liever niet op het forum deelt dan graag per PM (Personal Mail)
Op vrijdag 4 september 2015 13:29 schreef crowd-fundi het volgende: Lukt mij dus niet om iets in te voeren. Intussen wel. Heb 'm eerst opgeslagen als, daarna weer openen en dan kun je beginnen!
Helaas: het invoeren gaat wel, het doorrekenen lukt niet. Toch maar m'n eigen gefabriceerde excelletje blijven gebruiken.
Helaas: het invoeren gaat wel, het doorrekenen lukt niet. Toch maar m'n eigen gefabriceerde excelletje blijven gebruiken.
bedankt voor de tool en invoeren lukt inderdaad. Niet alle formules lijken echter goed gelinkt, want overige tabs gaan slechts "ongeveer" goed .. Thuis ff kijken op mn Imac of de beveiliging er (weer) af gaat :-)
Leuk dat die glasaal erin staat. Komt zeker omdat ze een artikel in het AD hebben gehad. Publiciteit helpt!. Blijft moeilijk denk ik om die 300K op te halen ze zitten na die 62K van deze week bijna op de helft met nog 16 dagen te gaan.
Die zonnepanelen bij AQUAradius op Greencrowd is ook opeens behoorlijk gegroeid. de teller leek te blijven hangen op 74K. Mooi zo, ik heb daar een aardige toezegging in gedaan.
Ik heb veel geļnvesteerd deze zomer periode, bij verschillende nieuwe platformen. Grootste vervelende punt zit op dit moment bij Investormatch. Ik heb gelijk ingeschreven op het advocaten project en geld overgeboekt. Maar het vollopen gaat mij veel te traag. Naast dat die advocaat hoogstwaarschijnlijk helemaal geen server gaat kopen, staat daar een paar k nu voor jan Dokus. Dan kan zomaar nog een paar weken. Die optie hebben ze nu wel net aangepast dat je pas later hoeft te betalen, maargoed, geld terug vragen en later opnieuw storten is ook weer irritant.
Ja, wat leuk! Glasaal heeft inderdaad een flinke stap in de goede richting gemaakt, dit mede door mijn investering . Dit is echt Hollands ondernemerschap wat mij betreft waar we trots op moeten zijn. Maar ja, zoals NaRegenDeZon ook al schrijft, ze zijn pas op bijna de helft, dus nog 159k te gaan voor de komende 15 dagen, pff gaat moeilijk worden maar ik hoop dat het ze lukt. Nogmaals het is een project met een zeer groot risico maar als ze het lukt ook een project met een zeer hoog rendement. Het stukje in het AD heb ik nog niet gelezen dus ga zo even kijken of ik het kan vinden.
Ja, wat leuk! Glasaal heeft inderdaad een flinke stap in de goede richting gemaakt, dit mede door mijn investering . Dit is echt Hollands ondernemerschap wat mij betreft waar we trots op moeten zijn. Maar ja, zoals NaRegenDeZon ook al schrijft, ze zijn pas op bijna de helft, dus nog 159k te gaan voor de komende 15 dagen, pff gaat moeilijk worden maar ik hoop dat het ze lukt. Nogmaals het is een project met een zeer groot risico maar als ze het lukt ook een project met een zeer hoog rendement. Het stukje in het AD heb ik nog niet gelezen dus ga zo even kijken of ik het kan vinden.
Zit deze nog eens te lezen. Dividenduitkering bij crowdfunding ben ik niet zo bekend mee. Begrijp ik het goed dat je eigenlijk per ¤ 100,- 1 aandeel koopt? En hier wordt (hopelijk) dividend over uitgekeerd (over enkele jaren)? En dit blijft enkele jaren doorgaan? En uiteindelijk is je aandeel ook weer verhandelbaar?
Zit deze nog eens te lezen. Dividenduitkering bij crowdfunding ben ik niet zo bekend mee. Begrijp ik het goed dat je eigenlijk per ¤ 100,- 1 aandeel koopt? En hier wordt (hopelijk) dividend over uitgekeerd (over enkele jaren)? En dit blijft enkele jaren doorgaan? En uiteindelijk is je aandeel ook weer verhandelbaar?
Ja, je koop eigenlijk een of meerdere aandelencertificaaten twv je investering. Dit is ook allemaal beschreven bij de notaris. De stukken kun je ook allemaal inzien via de site https://www.crowdaboutnow.nl/glasaal-volendam. Als het ze lukt praat je over rendementen (prognoses) van 24 tot 105% per jaar. De eerste paar jaar is het rendement echter 0 en nogmaals het kan ook zijn dat je al je centjes kwijt raakt als het ze niet lukt. Ik heb wel goede hoop dat het die Volendammers ooit gaat lukken. Daarnaast ben ik ook nog eens gek op paling
Ja, je koop eigenlijk een of meerdere aandelencertificaaten twv je investering. Dit is ook allemaal beschreven bij de notaris. De stukken kun je ook allemaal inzien via de site. Als het ze lukt praat je over rendementen (prognoses) van 24 tot 105% per jaar. De eerste paar jaar is het rendement echter 0 en nogmaals het kan ook zijn dat je al je centjes kwijt raakt als het ze niet lukt. Ik heb wel goede hoop dat het die Volendammers ooit gaat lukken.
Dank voor je antwoord! Maakt het wel heel erg leuk! En ik ben ook gek op paling. Ik ga er nog eens naar kijken
[ Bericht 0% gewijzigd door Sheffield op 04-09-2015 16:17:24 ]
Ik ben ook gek op gerookte paling. Als ze nu als incentive vanaf 2020 voor iedere aaandeelhouder van X aandelen een pondje gerookte paling per jaar beschikbaar stellen................... Moet je eens kijken hoe snel het volloopt.
Interessant project dat zeker de gun-factor heeft. Uit het feit dat er een insentive is bij een investering van ¤250,- maak ik op dat je ook een half aandelencertificaat kunt kopen. De constructie met aandelencertificaten levert overigens wel een extra risico op. Stel dat het project slaagt. Zijn de aandelencertificaten dan verhandelbaar? Zo ja, wie bepaalt de prijs? En als je voor de overdracht van een certificaat langs de notaris moet, wegen de notariskosten dan wel op tegen de inkomsten uit de verkoop van je certificaat? Ik krijg het gevoel dat je het als eenmalige investering moet zien en mag hopen dat je daarna tot in de eeuwigheid dividend blijft ontvangen.
rendement is in % per jaar. Excel heeft formules om rendementen te berekenen op basis van een serie cashflows , dat kun je op project en portefeuilleniveau doen. Het is wel belangrijk de rendementen vervolgens op een zuivere manier om te rekenen van maand naar jaar. Dit is alleen voor het geld in je investeringen , als je zou herinvesteren loopt dat over je portefeuille weer redelijk recht.
Thanks, ik combineer dit antwoord met de sheet van Investormatch
Op vrijdag 4 september 2015 19:14 schreef snoopy40 het volgende: Hier op ing ook 6 betalingen van gve binnen, naam stichting geld voor elkaar, men krijgt de zaak op,de rit 😀
Hier ook van ze inderdaad. Niet 6, maar wel van de stichting ja .
Ik heb het Excel-bestand van Investormatch nogmaals bekeken. Het ziet er mooi uit, maar ik zou hem toch wat willen aanpassen. Ik probeer hem daarom na te maken en te verbeteren. Zo heb ik op het tabblad 'Invoeren' een kolom 'servicekosten per maand (%)' toegevoegd, zodat het bestand ook gebruikt kan worden voor leningen bij Zencap en Lendico. Collin is lastiger. Je kunt de kolom 'losse ontvangsten' gebruiken en daar jaarlijks negatieve inkomsten bij elkaar optellen, maar het zou mooier zijn als ook dit onderdeel geautomatiseerd kon worden. Zijn er anderen die de Excel sheet hebben nagemaakt en daar een oplossing voor hebben?
[edit] Ik heb inmiddels een oplossing bedacht. [/edit]
[ Bericht 5% gewijzigd door Groepfunder op 05-09-2015 16:47:45 ]
Op Zencap staat een leningaanvraag van een vacaturesite voor 50k, met looptijd 60m en een rentevergoeding van 11,97%. Het zal een van de hoogste vergoedingen zijn die we een Nederland tegenkomen denk ik
Staat in de regel ook pas heel laat op "mijn transacties". Bij GVE wordt het 's morgens om 10 uur bijgewerkt, bij KOM kennelijk pas aan het eind van de middag. En als er dan een weekend volgt, heb je het inderdaad pas op maandag op je rekening. In het weekend werken de ponstypistes niet.
Ik heb ook nog geen betalingen van KoM. Maar ga er vanuit dat dit maandag komt. De dagen van uitbetaling die de website aangeeft is weleens wat later, en ook weleens wat eerder. Is ook bij GvE wel zo. Bij AGD was de eerste betaling net wat eerder dan ze toen in een mail aangaven. Mooi dat dat ook echt loopt.
Mis er nog een van KOM maar maak me voor alsnog geen zorgen.
Een A project vol zekerheden dat het me verbaasd dat hij zijn dochter nog niet heeft verpand. Maar dat zal wel niet mogen in Nederland.
Zal maandag wel komen. De anderen staan al op mijn ING rekening.
[ Bericht 38% gewijzigd door RavigotteSaus op 05-09-2015 10:39:33 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
heb nu 18 Procenten lopen bij gve bijna al 1 jaar en er komen 2 bij komende paar weken heb nu bijna al 10k Geļnvesteerd maar ben wel kieskeurig nu met welk ik pak
Op zaterdag 5 september 2015 11:03 schreef amp25 het volgende: heb nu 18 Procenten lopen bij gve bijna al 1 jaar en er komen 2 bij komende paar weken heb nu bijna al 10k Geļnvesteerd maar ben wel kieskeurig nu met welk ik pak
Bedoel je het volgende? Je bent bijna een jaar geleden begonnen met investeren bij GvE en hebt nu in totaal 18 projecten lopen. Je hebt in nog 2 projecten bij GvE geļnvesteerd, maar deze zijn nog nog niet tot stand gekomen. Het totale bedrag van de 20 projecten is bijna Eur10k.
Waar kies jij je projecten op uit? Hou je altijd hetzelfde bedrag aan? (Eur10k / 20 = Eur500,- ?)
Bedoel je het volgende? Je bent bijna een jaar geleden begonnen met investeren bij GvE en hebt nu in totaal 18 projecten lopen. Je hebt in nog 2 projecten bij GvE geļnvesteerd, maar deze zijn nog nog niet tot stand gekomen. Het totale bedrag van de 20 projecten is bijna Eur10k.
Waar kies jij je projecten op uit? Hou je altijd hetzelfde bedrag aan? (Eur10k / 20 = Eur500,- ?)
ja zoiets
maar het bedrag is verschilend ik doe meestal 200 tot 500 max als het goed aanvoelt en op minimaal 8% maar dat 10k is een beetje overdreven om precies te zijn met die 2 zit ik op 7.500
en projecten heb niet echt voorkeur alleen ben wel voorzichter met horeca's
Op zaterdag 5 september 2015 05:59 schreef djh77 het volgende: Op Zencap staat een leningaanvraag van een vacaturesite voor 50k, met looptijd 60m en een rentevergoeding van 11,97%. Het zal een van de hoogste vergoedingen zijn die we een Nederland tegenkomen denk ik
Rente valt natuurlijk niets anders over te zeggen dan WOW... Maar wel een hele hoge kans op default, 40k verlies per jaar (of lees ik het verkeerd?).
Dit is ook een soort Crowdfunding http://us11.campaign-arch(...)beae7e9&e=db538725dd Hoe het precies werkt met die investerings aftrek week ik niet en ga ik mij ook even niet in verdiepen. Ik ga zo wie zo niet meedoen op dit moment met een investering van minimaal 10k, in een film maar met een lagere inleg zou ik het misschien wel eens willen proberen. Ook hierbij is het risico weer groot om je inleg volledig kwijt te raken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 07-09-2015 09:49:17 ]
KoM heeft ook naar ING de betalingen gedaan. Ik mis er nog wel eentje (4e betaling). Staat ook nog niet in het overzicht op KoM. Het zal toch niet....?
Op maandag 7 september 2015 09:55 schreef Beagle_W het volgende: De 4e betaling van Sjenkels heb ik in ieder geval binnen, dus hoop voor je dat je die mist...
die heb ik ook al binnen... Tis die van de winkel in buitensportspullen.
Op maandag 7 september 2015 10:04 schreef Horsemen het volgende: Een nieuwe op HCN La Cubanita franchise Maastricht Project Nr. : 46 Type bedrijf : Restaurant Financiering : Opstart nieuwe vestiging
Kredietbedrag : ¤ 200.000,00 Geinvesteerd : ¤ 71.500,00 Rente per jaar : 7,5 %
Ik heb bij deze club nog nooit meegedaan. Wat zijn de ervaringen? Zijn er veel defauts en hoe worden die afgehandeld? Wie kan er iets over zeggen? Hij loopt ook snel vol zit al 150K in de pot.
Ik ook. Reeds vrijdag gemeld. Vooralsnog ga ik er vanuit dat de ondernemer te laat heeft betaald omdat het pas de 2e en 4e termijnbetaling betreft. Beiden staan niet in het betalingsoverzicht van KoM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2 niet uitbetaald (staan niet in het betaaloverzicht) en 4 nog niet ontvangen (staan wel in het betaaloverzicht)
[ Bericht 9% gewijzigd door djh77 op 07-09-2015 12:38:54 ]
Ik heb bij deze club nog nooit meegedaan. Wat zijn de ervaringen? Zijn er veel defauts en hoe worden die afgehandeld? Wie kan er iets over zeggen? Hij loopt ook snel vol zit al 150K in de pot.
Heb er twee projecten lopen. Hebben nu allebei vijf aflossingen volgens schema gedaan. gaat goed
Ik mis Tailor mates en LED Verlichting 2 Het vreemde is dat LED Verlichting wel in het betalingsoverzicht staat op mijn transactieoverzicht, maar Tailor Mates niet.
Maar ik heb verder ook geen bericht ontvangen van KoM, dus ik ga ze even een mail sturen om te
Op maandag 7 september 2015 10:04 schreef Horsemen het volgende: Een nieuwe op HCN La Cubanita franchise Maastricht Project Nr. : 46 Type bedrijf : Restaurant Financiering : Opstart nieuwe vestiging
Kredietbedrag : ¤ 200.000,00 Rente per jaar : 7,5 % Looptijd : 48 maanden
Kredietbedrag is veelal hoger dan de eerdere aanvragen Rente is lager dan dan de eerdere aanvragen Looptijd is veelal langer dan de eerdere aanvragen
Kredietbedrag : ¤ 200.000,00 Geinvesteerd : ¤ 71.500,00 Rente per jaar : 7,5 % Looptijd : 48 maanden
dan ben ik dus ook "te laat" maar als ik het zo hoor heb ik daar geen problemen mee.
Ik heb op dit moment ook 2 projecten lopen via HCN, waaronder 1 La Cubanita. De overige zaken waren op een na overnames of uitbreidingen. Bij het opstarten van een nieuwe vestiging zou je inderdaad eerder een hogere rentevergoeding verwachten, aan de andere kant zijn in de afgelopen periode de spaarrentes alleen maar gedaald dus daar heeft het misschien ook iets mee te maken. Zelf doe ik ook niet mee met dit project, mede omdat ik al een La Cubanita (Gouda) heb tegen 8% 36 maanden. Mijn ervaring is op zich goed met HCN. Ze hebben altijd hoofdelijke aansprakelijkheid en ik heb wel de indruk dat ze verstand hebben van horeca. Verder is de site e.d. allemaal erg simpel, een beetje vergelijkbaar met AgD. Ook is het aanbod in projecten nog vrij laag. De betaling komen netjes op tijd binnen. Voor zo ver ik weet hebben ze tot nu toe een defaut, de ons wel bekende Talamini.
Zoals eerder gepost, ben ik aan het kijken of ik enige zinnige (financiėle) conclusies kan trekken uit GvE projecten in de problemen. Inmiddels is mijn lijstje van leningen waar ik informatie over zoek met 3 projecten ingekort. Dank voor de informatie! Bovendien blijkt een ondernemer uit het lijstje niet een maar twee leningen (3 maanden na elkaar) gehad te hebben. (zie spoiler).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Coelho wil jij het lijstje in de de OP aanpassen voor 3476 en 4205?
Voor mijn wat uitgebreidere lijstje als in de OP heb ik nu dus nog van 4 projecten in problemen informatie nodig (zie spoiler) .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben op zoek naar de volgende gegevens: Totaalleenbedrag; rente %; looptijd; Rating1-5S; Rating Craydon; datum tot stand; aantal betaalde termijnen; eventueel andere bijzonderheden bij jullie bekend zoals betaling uit boedel, uit hoofdelijke aansprakelijkheid na tussenkomst deurwaarder etc.
Wie kan me er uit de eerste hand aan helpen? Als je de gegevens liever niet op het forum deelt dan graag per PM (Personal Mail)
Op maandag 7 september 2015 14:53 schreef leolinedance het volgende: Op vrijdag 3 april 2015 23:26 schreef Tikbalang het volgende: 3697 - Health Paspoort ,classificatie 5, 8% 4592 - Grahams Skincare, classificatie 4, 9%
Aan de zeer speculatieve kant dus, staan in de statistiek onder incasso bureau ingeschakeld. Maar eens zien dan wat ervan terugkomt.
Dank! Nu graag nog :
Totaalleenbedrag; ; looptijd; ; Rating Craydon; datum tot standkomen; aantal betaalde termijnen; eventueel andere bijzonderheden bij jullie bekend zoals betaling uit boedel, uit hoofdelijke aansprakelijkheid na tussenkomst deurwaarder etc.
Totaalleenbedrag; ; looptijd; ; Rating Craydon; datum tot standkomen; aantal betaalde termijnen; eventueel andere bijzonderheden bij jullie bekend zoals betaling uit boedel, uit hoofdelijke aansprakelijkheid na tussenkomst deurwaarder etc.
Ik heb de pitch van Grahams. Staat bovenstaande volgens mij niet in, maar zal hem doorsturen.
Ik heb wel begrepen van de investeerder waar ik de info van lening 2 kreeg, dat in de tweede pitch melding is gemaakt van de eerste lening.
Dat is dan netjes, maar ik heb geld gestoken in de eerste. Die tweede ronde bracht dus niet veel lucht, want business is ruim binnen jaar erna opgeheven.
[ Bericht 3% gewijzigd door ZeKraut op 07-09-2015 16:20:11 ]
Dan heeft hij door de tweede lening jou hopelijk langer door kunnen betalen!
Maar nu even serieus ik ben het met je eens dat stapel leningen een probleem blijft. Bij de tweede lening kan je nog zeggen ik doe het niet. Zit je in de eerste dan heb je niets meer te zeggen!
Dan heeft hij door de tweede lening jou hopelijk langer door kunnen betalen!
Maar nu even serieus ik ben het met je eens dat stapel leningen een probleem blijft. Bij de tweede lening kan je nog zeggen ik doe het niet. Zit je in de eerste dan heb je niets meer te zeggen!
Ha ha, ja maar dat gat was dus toch te groot. Had in een derde ronde veeeel meer moeten lenen..
Ik ben het niet :-) maar die Campersafe pak ik wel mee. Deels voor wat op RTLZ wordt genoemd. Bestaand bedrijf, ervaren manager, kortere looptijd, leuke rente en een basis om op terug te vallen.
Heb eerste mail van kom gehad over een bedrijf wat niet op tijd betaald heeft, Is de tweede aflossing dus het geld kan nog niet op zijn lijkt me. Kom geeft de ondernemer nog aantal dagen en dan wordt een deurwaarder ingeschakeld, lijkt me handiger om even met het bedrijf om de tafel te gaan zitten waarom dit gebeurd en hoe dit te voorkomen.
Op maandag 7 september 2015 19:46 schreef snoopy40 het volgende: Heb eerste mail van kom gehad over een bedrijf wat niet op tijd betaald heeft, Is de tweede aflossing dus het geld kan nog niet op zijn lijkt me. Kom geeft de ondernemer nog aantal dagen en dan wordt een deurwaarder ingeschakeld, lijkt me handiger om even met het bedrijf om de tafel te gaan zitten waarom dit gebeurd en hoe dit te voorkomen.
Ik heb juli en augustus binnen. Ging over de derde toch? Iig veel te vroeg. B+, 7,5%, 48mnd, 61 duizend euro trouwens.
Ja die is het, heb de mail echt met verbazing gelezen, dit soort mails bij de 3e aflossing? Wat is an je relatie met die klanten? Hij is 5 dagen te laat en er wordt al met een deurwaarder gedreigd. Ze zullen nu binnenkort het werkelijke gezicht van kom wel zien.
Volgens mij was er wat met die wijnhandel. Heb het nog even teruggezocht. Hoop niet dat wat we toen uitgevonden hebben een nasleep heeft voor de huidige investeerders.
Sorry maar ik heb geen tijd om elke investering in detail uit te pluizen, dat zou agium moeten doen, daar worden ze voor betaald om een risico aan te geven , B+ in de geval, als het bedrijf na twee aflossingen in default gaat hebben ze toch iets niet goed gedaan bij agium lijkt me. op de pitch worden de redenen aangegeven voor het sluiten van de website, etc. Ze zitten zelfs bij sparkholder, einde van dat systeem lijkt me
Op maandag 7 september 2015 19:59 schreef snoopy40 het volgende: Ja die is het, heb de mail echt met verbazing gelezen, dit soort mails bij de 3e aflossing? Wat is an je relatie met die klanten? Hij is 5 dagen te laat en er wordt al met een deurwaarder gedreigd. Ze zullen nu binnenkort het werkelijke gezicht van kom wel zien.
Brr, ik hoop dat er gewoon een misverstandje is en dat het niet direct een default is. Anders weet ik wel zeker dat ik nooit via KOM ga crowdfunden.
Ongelooflijk! Het vakantieseizoen bij Lendico is voorbij, de projecten stromen toe. Of ze vol stromen? Iemand met financiėle nood schrijft:
quote:
Als u dit krediet kunt financieren kan ik vrijwel alles in 1 keer aflossen én heb ik nog een klein beetje ruimte voor iets extra's. Daarnaast hoef ik nog maar 1 krediet af te lossen per maand in plaats van 5.
Ja ja, en voor dat gemak van slechts één krediet ga je dus dik 16 euro meer per maand betalen? Die financiėle nood wordt alleen maar groter. Sorry beste mevrouw, ik ga je niet aan nog meer ellende helpen.
Valt mij ook op dat de betalingen wat moeizaam lopen de laatste tijd. Ten op zichte van vorige maand wordt er een paar dagen later betaald. Beetje vreemd. Het valt me trouwens ook op dat er weinig nieuwe projecten zijn. Rustig geweest vanwege de zomervakantie?
Op maandag 7 september 2015 21:41 schreef gve74 het volgende: Valt mij ook op dat de betalingen wat moeizaam lopen de laatste tijd. Ten op zichte van vorige maand wordt er een paar dagen later betaald. Beetje vreemd. Het valt me trouwens ook op dat er weinig nieuwe projecten zijn. Rustig geweest vanwege de zomervakantie?
Hallo gve74,
Heb je volgens mij niet eerder gezien hier op dit forum. Nieuw hier? Heb je veel investeringen?
Op maandag 7 september 2015 19:59 schreef snoopy40 het volgende: Ja die is het, heb de mail echt met verbazing gelezen, dit soort mails bij de 3e aflossing? Wat is an je relatie met die klanten? Hij is 5 dagen te laat en er wordt al met een deurwaarder gedreigd. Ze zullen nu binnenkort het werkelijke gezicht van kom wel zien.
Dit is een standaard brief van KoM als er niet op tijd betaald is. Dit is dus niet nieuw. Zelf heb ik er overigens geen enkele moeite mee dat ze er bovenop zitten en het niet laten door etteren. Korte termijnen en er op tijd bij zijn. Afspraak is afspraak.
En volgens mij heeft de wijnhandel nog steeds geen winkel en in elk geval geen website. Ik weet niet of ik de vraag op KOM heb gesteld, maar het antwooord (of het ontbreken ervan) was voor mij de rede om niet te investeren.
[ Bericht 9% gewijzigd door RavigotteSaus op 07-09-2015 22:07:13 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Valt mij ook op dat de betalingen wat moeizaam lopen de laatste tijd. Ten op zichte van vorige maand wordt er een paar dagen later betaald. Beetje vreemd. Het valt me trouwens ook op dat er weinig nieuwe projecten zijn. Rustig geweest vanwege de zomervakantie?
Bij GvE zijn ze de laatste periode druk geweest met de perikelen rondom de derdenrekening. Als het goed is dan is dit deze week eindelijk allemaal goed geregeld.
Op maandag 7 september 2015 21:59 schreef RavigotteSaus het volgende: En volgens mij heeft de wijnhandel nog steeds geen winkel en in elk geval geen website. Ik weet niet of ik de vraag op KOM heb gesteld, maar het antwooord (of het ontbreken ervan) was voor mij de rede om niet te investeren.
Verbaasde mij eerlijk gezegd ook hierover. Als je op google het pand invult waar ze inzitten kom je uit bij een of ander uitzendbureau. Daarnaast valt er niets over het bedrijf zelf te vinden.
Heb zelf ook geļnvesteerd in Vinovat en ben wel benieuwd hoe het verder afloopt. Vandaar dat ik ook een account heb aangemaakt op fok na al maanden mee te lurken op dit forum.
Horseman, ze kunnen er nu wel,dicht op zitten maar het was beter geweest om dit te doen voordat het contract getekend was, ik weet dat je tegen fraudeurs weinig kunt doen maar we hebben al een paar van die gevallen gehad en 500 euro down the drain hakt er wel in op het rendement en geeft zeker geen fijn gevoel naar de toekomst, wetende dat het gros van de projecten op < 50% zit.
Ik zie tot mijn genoegen dat de toetsing door Agium is aangepast, ze vermelden o.a. nu twee volledige jaren naast elkaar bij de toetsing aflossingscapaciteit, zoals hier op Fok is voorgesteld.
Ik neig voorzichtig naar een investering in Campersafe. Ik begrijp niet helemaal waarom het slechts een C+ is gezien de ruime aflossingscapaciteit. Bestaand bedrijf met goed management lijkt mij.
[ Bericht 17% gewijzigd door obligataire op 07-09-2015 23:43:47 ]
Bij GvE zijn ze de laatste periode druk geweest met de perikelen rondom de derdenrekening. Als het goed is dan is dit deze week eindelijk allemaal goed geregeld.
Vandaag een mail van GvE ontvangen betreffende dat de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl operationeel is. Ook is er nu een nieuw rekeningnummer dat gekoppeld is aan deze stichting. Mooi dat dit nu eindelijk ook goed geregeld is! We moeten wel eenmalig wat papieren ondertekenen maar dat heb ik er graag voor over.
Op maandag 7 september 2015 22:34 schreef snoopy40 het volgende: Horseman, ze kunnen er nu wel,dicht op zitten maar het was beter geweest om dit te doen voordat het contract getekend was.
Ja, dat spreekt voor zich lijkt mij. Mij reactie was ook bedoeld op jou verbazing waarmee je de mail gelezen hebt en dat dit soort mails al bij de 3e aflossing verzonden worden. Ook verbaasde het je dat, als je 5 dagen te laat bent, er al gedreigd wordt met een deurwaarder. Nou die verbazing deel ik niet en dat is prima wat mij betreft. En nogmaals, dit staat er natuurlijk los van dat KoM vooraf zijn huiswerk goed moet doen en daar ontbreekt het natuurlijk vaak aan lijkt het. Daarnaast heeft het er alle schijn van dat ze te weinig naar de crowd luisteren als deze opmerkingen maakt. Als de oorzaak eventueel zit bij verwijten / opmerkingen die de crowd vooraf gemaakt heeft en waar KoM niet of niet voldoende aktie op heeft genomen hebben ze natuurlijk wel een probleem denk ik.
Ik begrijp die rating ook zelden maar dat is eigenlijk niet zo vreemd omdat het niets meer is dan natte vinger werk. Ook zo iets wat ze moeten veranderen wat mij betreft, het zou een vast omlijnd gegeven moeten zijn. Ook KoM moet, zoals GvE nu wel ietsje beter doet, veel beter luister naar de crowd en misschien eens een paar mensen uitnodigen om mee van gedachten te wisselen, en er vervolgens natuurlijk wel iets mee doen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 08-09-2015 03:23:47 ]
Op dinsdag 8 september 2015 02:35 schreef Horsemen het volgende: Vandaag een mail van GvE ontvangen betreffende dat de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl operationeel is. Ook is er nu een nieuw rekeningnummer dat gekoppeld is aan deze stichting. Mooi dat dit nu eindelijk ook goed geregeld is! We moeten wel eenmalig wat papieren ondertekenen maar dat heb ik er graag voor over.
Keurige mail met duidelijke uitleg! Ik voel me een stuk prettiger nu de Stichting Derdengelden Geldvoorelkaar.nl in orde lijkt te zijn. Heb er behoorlijk wat centjes ondergebracht en deze zijn nu toch veiliger bij calamiteiten. Je weet het maar nooit in deze snel veranderende markt!
Onze inspanningen om GVE te "stimuleren" zijn dus niet voor niets geweest!
Meneer Adams nu doorpakken met de andere veranderingen die we besproken hebben!
Op dinsdag 8 september 2015 03:18 schreef Horsemen het volgende: Ik begrijp die rating ook zelden maar dat is eigenlijk niet zo vreemd omdat het niets meer is dan natte vinger werk. Ook zo iets wat ze moeten veranderen wat mij betreft, het zou een vast omlijnd gegeven moeten zijn. Ook KoM moet, zoals GvE nu wel ietsje beter doet, veel beter luister naar de crowd en misschien eens een paar mensen uitnodigen om mee van gedachten te wisselen, en er vervolgens natuurlijk wel iets mee doen.
Als ik het goed lees is het Campersafe bedrijf naar de toekomst toe op 4 manieren gefinancierd, Een achtergestelde lening vanuit de Holding Een externe financier Een rekening courant van Deutsche Bank De nieuwe KOM lening.
Waarbij Deutschebank geen Pandrecht toestaat. Dus vermoedelijk zelf de zekerheden heeft.
Veel verschillende partijen waarbij Deutschebank, als ik me goed herinner, aangegeven heeft zich van de NL markt terug te willen trekken. Daar moet ik nog eens verder over nadenken.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-09-2015 09:20:27 ]
Ik begrijp die rating ook zelden maar dat is eigenlijk niet zo vreemd omdat het niets meer is dan natte vinger werk. Ook zo iets wat ze moeten veranderen wat mij betreft, het zou een vast omlijnd gegeven moeten zijn. Ook KoM moet, zoals GvE nu wel ietsje beter doet, veel beter luister naar de crowd en misschien eens een paar mensen uitnodigen om mee van gedachten te wisselen, en er vervolgens natuurlijk wel iets mee doen.
KoM zou eigenlijk een dubbele score toe moeten gaan passen. Een kwantitatieve (gebaseerd op cijfers) en een kwalitatieve (gebaseerd op de ervaring van een professional)
Ben er wat minder mee eens dat GvE zo goed bezig is. Ze lopen op een aantal punten gewoon achter op de concurrentie. Het is eigenlijk schandalig dat de derdegeldstichting nu pas wordt toegepast. Maar goed beter laat dan nooit
Vandaag een mail van GvE ontvangen betreffende dat de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl operationeel is. Ook is er nu een nieuw rekeningnummer dat gekoppeld is aan deze stichting. Mooi dat dit nu eindelijk ook goed geregeld is! We moeten wel eenmalig wat papieren ondertekenen maar dat heb ik er graag voor over.
Ik heb het er ook prima voor over om deze papieren te ondertekenen, maar snap eigenlijk niet waarom ze deze documenten niet nu al naar de meest actieve groep gebruikers heeft verstuurd... Bij de volgende leningen gaat het nu zeker langer duren voordat alle administratie gedaan is en de lening dus loopt... Dit hadden ze kunnen spreiden door alvast een overeenkomst aan te bieden.
@ naregendezon: Zou jij dat eens aan KoM willen voorleggen? indien jij dat niet wil/kan, vind je het goed dat ik je post "kaap" en zelf die vraag aangaande de financieringsopbouw bij KoM neerleg?
Op dinsdag 8 september 2015 09:31 schreef bleyenburg het volgende: @ naregendezon: Zou jij dat eens aan KoM willen voorleggen? indien jij dat niet wil/kan, vind je het goed dat ik je post "kaap" en zelf die vraag aangaande de financieringsopbouw bij KoM neerleg?
Ik zou zeggen vragen staat vrij! Dus ga je gang. Volgens mij staat er al een vraag over Deutsche Bank met betrekking tot het terugtrekken van de NL markt.
Ben er wat minder mee eens dat GvE zo goed bezig is. Ze lopen op een aantal punten gewoon achter op de concurrentie. Het is eigenlijk schandalig dat de derdegeldstichting nu pas wordt toegepast. Maar goed beter laat dan nooit
Eens met Murene. Voorbeelden voor verbetering: • Wijze van administratie: Vreemde codes als betaalkenmerk. Heel veel handmatig werk door administratie. Nog steeds geen Ideal of AcceptEmail • Mijn betaalschema wat niet geschikt is voor Ipad
Als we dan toch bezig zijn met het maken van een feature-lijstje...
Ik zou graag bij het totstandkomen van een lening een .ics bestand ontvangen, met daarin de naam van de lening, het volgnummer van de betaling en het bedrag.
Dat bestand kun je dan in een (desnoods aparte) agenda importeren, zodat je een mooi overzicht krijgt wanneer je welk bedrag ontvangt.
Voor mij is één van de grootste pleziertjes van het crowdfunden dat je continu kleine bedragjes terug krijgt, en zo kun je dat prima volgen
Als we dan toch bezig zijn met het maken van een feature-lijstje...
Ik zou graag bij het totstandkomen van een lening een .ics bestand ontvangen, met daarin de naam van de lening, het volgnummer van de betaling en het bedrag.
Dat bestand kun je dan in een (desnoods aparte) agenda importeren, zodat je een mooi overzicht krijgt wanneer je welk bedrag ontvangt.
Voor mij is één van de grootste pleziertjes van het crowdfunden dat je continu kleine bedragjes terug krijgt, en zo kun je dat prima volgen
Een .ics bestand lijkt me niks. Dan komen er voor de komende 4 maanden alleen al 330 'afspraken' bij in m'n agenda. Dat wordt veel te onoverzichtelijk...
GvE was al operationeel toen de andere platformen nog niet bestonden. Nooit gehoord van de wet van de remmende voorsprong?
Het is nu zaak om ze te helpen de remmen los te gooien en de zaken die wat achter zijn gaan lopen te verbeteren. Ze staan daar voor open en zijn nu goed bezig te transformeren.
Men luistert de laatste maanden naar de investeerder en dat zie ik bij veel andere platformen nog te weinig gebeuren,
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-09-2015 10:23:39 ]
Een .ics bestand lijkt me niks. Dan komen er voor de komende 4 maanden alleen al 330 'afspraken' bij in m'n agenda. Dat wordt veel te onoverzichtelijk...
Zoals ik al schreef, in dat geval kun je er een aparte agenda op nahouden die je naar believen kunt zien of weer weglaten. Het gaat mij erom dat je een goed inzicht hebt wat wanneer binnenkomt.
aparte agenda aanmaken?
Zoals ik al schreef, in dat geval kun je er een aparte agenda op nahouden die je naar believen kunt zien of weer weglaten. Het gaat mij erom dat je een goed inzicht hebt wat wanneer binnenkomt.
Wat ik persoonlijk heb gedaan is in excel iedere betaling per maand overzichtelijk neergezet. Aan het begin van de regel geef ik de periode aan waarin het binnen zou moeten komen (1=begin, 2=medio, 3=eind) en deze verkleurd als het die periode van de maand is. Daardoor kan ik zelf eenvoudig zien welke betalingen binnen zouden moeten zijn en welke er wel of niet binnen zijn. Hierdoor hou ik ook alles administratief bij elkaar.
ik zit zelf niet bij GVE , slechts op KOM, AGD en LAH. Zijn de overzichten op gve zo slecht dat je het zelf in elkaar moet bakken? Ik log geregeld op bovengenoemde sites in en kijk of alles bij is. Het doorsluizen van platform naar mijn eigen rekening, dat geloof ik wel. (is een kwestie van stortingen tellen.)
Alleen AGD heeft nog geen overzicht. Maar ik neem aan dat dat geen jaren meer gaat duren.
Wat wil iedereen nog in spreadsheetjes uitrekenen?
Op dinsdag 8 september 2015 10:56 schreef bleyenburg het volgende: Overzicht bij GvE is de beste die ik ken. Dat er daar dingen nóg beter kunnen, ok. Maar qua dashboard zijn zij m.i. koploper hoor
Hmm dacht dit is een leuke. Standaard procedure bij mij is dan ff de holding checken. Solvabiliteit per eind 2014 is 29%. Na inbreng lening is deze dan 12,7%. Moeten ze dit jaar wel enorm veel winst maken om de genoemde 32% te halen.
Op dinsdag 8 september 2015 11:41 schreef rockenfeller het volgende: Hmm dacht dit is een leuke. Standaard procedure bij mij is dan ff de holding checken. Solvabiliteit per eind 2014 is 29%. Na inbreng lening is deze dan 12,7%. Moeten ze dit jaar wel enorm veel winst maken om de genoemde 32% te halen.
Hoef niet meer te denken; bijna vol.
Goed bezig, ik heb met deze classificatie en rente gewoon blind geļnvesteerd.
Zat net even voor het eerst te kijken op lendico... wat een puinhoop zeg.... 2500 lenen voor een nieuwe inrichting van een kamer, 7000 voor een graf monument, en dan deze, 9000 voor een lening omdat je geld bent verloren op de beurs
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en dus heef hij al zijn aandelen verkocht op het slechtste moment van de beurs...
Mijn aandelen op de beurs zijn ook zo'n 20K minder waard dan een paar maanden geleden (op een bedrag van zo'n 200K), maar die ga je toch niet verkopen nu? Juist een goed moment om bij te kopen... :-)
Goed bezig, ik heb met deze classificatie en rente gewoon blind geļnvesteerd.
Als je de voorziening bij het ev telt komen ze wel op de 32%. Weet iemand of dat mag? Het is toch een verplichting naar de toekomst ook als het een pensioenvoorziening betreft.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en dus heef hij al zijn aandelen verkocht op het slechtste moment van de beurs...
Mijn aandelen op de beurs zijn ook zo'n 20K minder waard dan een paar maanden geleden (op een bedrag van zo'n 200K), maar die ga je toch niet verkopen nu? Juist een goed moment om bij te kopen... :-)
Nou ja, als je in derivaten zat, door de bank verzocht bent bij te storten en/of te sluiten, dan houdt het gewoon op.
Nou ja, als je in derivaten zat, door de bank verzocht bent bij te storten en/of te sluiten, dan houdt het gewoon op.
Dat zou kunnen maar gewoon paniek lijkt me ook wel waarschijnlijk, ik heb voornamelijk dividend aandelen dus ik blijf rustig zitten altijd.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Dat doe ik dus niet! Wat ik vervelend vind is dat door voorinschrijving deze Collin lening bij het online komen al voor meer dan 50% volzit. Daardoor heb je dus geen tijd om fatsoenlijk een afweging te maken voor je investeert.
Dat zou kunnen maar gewoon paniek lijkt me ook wel waarschijnlijk, ik heb voornamelijk dividend aandelen dus ik blijf rustig zitten altijd.
Dan nog, als je na een daling van 20% 15.000euro kwijt ben dan ben je met 75.000euro begonnen. Waar is dan die andere 60.000euro gebleven? Of is de beurs 100% gedaald.
oh je, imtech zeker. Goede spreiding!
Ik hou mijn schema niet zo strak bij als anderen hier. Helaas geen tijd voor. Het is achteraf zeer moeilijk te achterhalen of je alle termijnen van ieder project hebt ontvangen.
Ik heb een VBA-script die alle betalingen van alle projecten chronologisch onder elkaar zet. Ik zie dus exact welke projecten op welke dag terug moeten komen. Vervolgens hoef ik alleen een kruisje te zetten achter de betaling om aan te geven dat de betaling daadwerkelijk binnen is gekomen. Dit wordt door de rest van de sheet weer gebruikt om rendementen en verloop van projecten en totalen vast te leggen. Appeltje-eitje dus!
Op dinsdag 8 september 2015 13:23 schreef Scooper het volgende: Ik heb een VBA-script die alle betalingen van alle projecten chronologisch onder elkaar zet. Ik zie dus exact welke projecten op welke dag terug moeten komen. Vervolgens hoef ik alleen een kruisje te zetten achter de betaling om aan te geven dat de betaling daadwerkelijk binnen is gekomen. Dit wordt door de rest van de sheet weer gebruikt om rendementen en verloop van projecten en totalen vast te leggen. Appeltje-eitje dus!
Vandaag inderdaad de eerste betalingen gekregen van het nieuwe derden rekening nummer van Geldvoorelkaar.nl. NL39 INGB 0700 0710 16 wordt nu bij mij het meest gebruikte nummer op mijn rekening
Exact, bij projecten van 36 maanden kom je natuurlijk aan een veel hoger bedrag per maand met 40K uitstaand dan wanneer je projecten van 60 maanden hebt lopen. Ik zit ook ver boven dat bedrag aan uitstaand saldo, maar ik krijg geen 2K per maand retour.
dan heb jij leningen die niet zo lang lopen of met hoge rente. Bij een gemiddelde portefeuille zal het net boven de 1000 per maand liggen schat ik in.
1.000 per maand haal ik niet. Stel de gemiddelde looptijd per project is 50 (dat zal bij mij ongeveer kloppen), dus dat is 800 euro gemiddeld, plus de rente. Ik heb denk ik veel lange en 'veilige' projecten zonder extreme rentes.
Naar mijn mening is dat advocatenproject op investormatch ook vrij solide, maar kennelijk denkt niet iedereen er zo over. Hij loopt alweer twee weken...
Heeft iemand trouwens meegedaan met die zonnepanelen op Greencrowd? Dat project is zondag vol gekomen maar ik heb (nog) geen email notificatie oid. ontvangen.
Op dinsdag 8 september 2015 14:26 schreef CRWD het volgende: Zo bespreken wij hier het advocaten project van Investormatch, en zo wordt in een paar minuten de resterende 16.1K erin gegooid.
Er is een max van 5K pp, dus moeten toch verschillende mensen geweest zijn.
nu afwachten of iedereen zijn toezegging gestand doet.
Op dinsdag 8 september 2015 14:15 schreef CRWD het volgende: Naar mijn mening is dat advocatenproject op investormatch ook vrij solide, maar kennelijk denkt niet iedereen er zo over. Hij loopt alweer twee weken...
Heeft iemand trouwens meegedaan met die zonnepanelen op Greencrowd? Dat project is zondag vol gekomen maar ik heb (nog) geen email notificatie oid. ontvangen.
Op dinsdag 8 september 2015 14:26 schreef CRWD het volgende: Zo bespreken wij hier het advocaten project van Investormatch, en zo wordt in een paar minuten de resterende 16.1K erin gegooid.
Er is een max van 5K pp, dus moeten toch verschillende mensen geweest zijn.
Dat ging inderdaad hard. Wat een invloed heeft het Fok forum!
bij 90% moet je volgens mij ook direct betalen bij Investormatch, dus dat laatste beetje heeft direct betaald als het goed is. Al reserveert het platform wel direct het bedrag wat je in klopt voor 15 a 30 minuten oid.
Ik had in ingeschreven toen er nog geen toezegging gedaan kon worden. dus alles onder de 20K is ook al direct gestort
ik heb ook meegedaan. Je krijgt binnenkort een investeringsverzoek en als iedereen heeft gestort het contract/bewijs.
Ah, oke. Ik ben aan al die automatische e-mailtjes gaan wennen van GVE e.d. Dan is het ineens verdacht stil als je via een ander platform inlegt. Ik heb hier voor 15 jaar ingelegd tegen 8%. Het zal mij benieuwen.
Hij zit echt vol, mits alle toezeggingen overboeken komende 72 uur. Laatste grote investering is direct gedaan en geen toezegging overigens.
- grote investeerder verbrak eerst per ongeluk het proces, waardoor het bedrag weer vrijkwam... -
Groet,
Peter
Mooi! Netjes gedaan. Gefeliciteerd met het succesvolle project Peter! 60K voor een wat nieuw platform blijkt dit in de praktijk toch een behoorlijk hoog bedrag
Ah, oke. Ik ben aan al die automatische e-mailtjes gaan wennen van GVE e.d. Dan is het ineens verdacht stil als je via een ander platform inlegt. Ik heb hier voor 15 jaar ingelegd tegen 8%. Het zal mij benieuwen.
Ik vond 300,- wel een leuk bedragje voor dat project... 15.8K is me iets teveel voor mijn eerste IM project... Ik hoef geen premium investor te worden daar :-)
Dat lijkt mij ook ja, het is immers niet meer dan een erg groot handschoenenkastje met een wat beter slot erop. Zou je dat echt willen hebben als fervent campeerder? Als je op pad gaat neem je toch je fotocamera en telefoon gewoon mee.
Dat lijkt mij ook ja, het is immers niet meer dan een erg groot handschoenenkastje met een wat beter slot erop. Zou je dat echt willen hebben als fervent campeerder? Als je op pad gaat neem je toch je fotocamera en telefoon gewoon mee.
't Is het idéé van veiligheid waar behoorlijk wat geld voor uitgegeven wordt. Misschien keert de verzekering ook makkelijker uit als je kunt aantonen dat je er echt alles aan gedaan hebt om je spullen veilig op te bergen.
het idee is prima. 's nachts in zo'n kluis opbergen lijkt mij ok. ook verzekeringstechnisch kan het een plus zijn. product lijkt me wel wat. ik probeer alleen ff de risico's in kaart te brengen. de zekerheden vertrouw ik eerlijk gezegd niet zo op
uit het antwoord op KOM van de kluisjesman maak ik op dat, als het fout gaat, de crowd noppes heeft/krijgt. m.i. zijn de zekerheden boterzacht, voor zover ze al aanwezig zijn voor de laatste in de rij (wij dus). anyway. schiet er maar op.
Op dinsdag 8 september 2015 15:39 schreef CRWD het volgende: Greencrowd en Investormatch werken beide zonder Fee. Dat is ook wel positief.
Jazeker, bij Investormatch is 7% bruto gelijk aan 7% netto rendement bij GvE met het nieuwe tarief 7% bruto is 6.4% netto rendement en bij Collin is het nog beroerder daar is 7% Bruto net even minder dan 6% netto.( 5.96 %) KOM is eigenlijk het oude tarief van GVE. Netto rendement fluctueert met de looptijd. Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen Bruto en Netto. Bijvoorbeeld bij 60 maanden Bruto 7% netto 6.7%.en bij 36 maanden Bruto 7% wordt netto 6.4%
En dan krijg je daarboven natuurlijk nog de onvoorspelbare kosten voor ............je defaults.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-09-2015 17:35:18 ]
Is, samen met de bank, aangepast. Vanaf de volgende uitbetaling staat er "stg derdengeld. Aygodutch". Rabobank heeft daadwerkelijk een beperkt aantal tekens
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In ieder geval nu uit de problemen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In ieder geval nu uit de problemen.
Er waren klachten dat Kom dit niet zo moest doen, maar ik vind het prima.
Is, samen met de bank, aangepast. Vanaf de volgende uitbetaling staat er "stg derdengeld. Aygodutch". Rabobank heeft daadwerkelijk een beperkt aantal tekens
Leuk bericht van Faja Lobi in de nieuwsbrief van KOM: Hoe gaat het met Faja Lobi? Onlangs ontvingen wij een super bericht van Faja Lobi. Jay B. Laigsingh: "Beste Pim, Faja Lobi heeft een haast onmogelijke ambitie mogelijk gemaakt. Albert Heijn neemt 1 volle plank Faja Lobi producten op in haar schappen in 900 filialen, met de mogelijke verdere uitrol in de toekomst in de Delhaize supermarkten (Belgiė). Zonder de crowdfunding hadden wij dit nimmer kunnen realiseren. Graag delen wij dit goede nieuws ook met jou en onze crowd." Waarvan akte!
Op dinsdag 8 september 2015 22:16 schreef crowd-fundi het volgende: Leuk bericht van Faja Lobi in de nieuwsbrief van KOM: Hoe gaat het met Faja Lobi? Onlangs ontvingen wij een super bericht van Faja Lobi. Jay B. Laigsingh: "Beste Pim, Faja Lobi heeft een haast onmogelijke ambitie mogelijk gemaakt. Albert Heijn neemt 1 volle plank Faja Lobi producten op in haar schappen in 900 filialen, met de mogelijke verdere uitrol in de toekomst in de Delhaize supermarkten (Belgiė). Zonder de crowdfunding hadden wij dit nimmer kunnen realiseren. Graag delen wij dit goede nieuws ook met jou en onze crowd." Waarvan akte!
Ik wilde het net posten. Deze ondernemer snapt het.
quote:
Op dinsdag 8 september 2015 13:23 schreef Scooper het volgende: Ik heb een VBA-script die alle betalingen van alle projecten chronologisch onder elkaar zet. Ik zie dus exact welke projecten op welke dag terug moeten komen. Vervolgens hoef ik alleen een kruisje te zetten achter de betaling om aan te geven dat de betaling daadwerkelijk binnen is gekomen. Dit wordt door de rest van de sheet weer gebruikt om rendementen en verloop van projecten en totalen vast te leggen. Appeltje-eitje dus!
Op dinsdag 8 september 2015 22:16 schreef crowd-fundi het volgende: Leuk bericht van Faja Lobi in de nieuwsbrief van KOM: Hoe gaat het met Faja Lobi? Onlangs ontvingen wij een super bericht van Faja Lobi. Jay B. Laigsingh: "Beste Pim, Faja Lobi heeft een haast onmogelijke ambitie mogelijk gemaakt. Albert Heijn neemt 1 volle plank Faja Lobi producten op in haar schappen in 900 filialen, met de mogelijke verdere uitrol in de toekomst in de Delhaize supermarkten (Belgiė). Zonder de crowdfunding hadden wij dit nimmer kunnen realiseren. Graag delen wij dit goede nieuws ook met jou en onze crowd." Waarvan akte!
Geweldig en helemaal gegund! Hier doe ik het ook voor....
Die Paul Bakx is mij er wel eentje. Eind 2014 - begin 2015 heeft hij er ook 4 maanden over gedaan om mensen hun geld terug te betalen voor kaartjes voor een feest dat hij heeft gecanceld. Hij had eerder aangegeven binnen een week iedereen terug te betalen. Ook heeft hij winkel zijn Vinovat toen gesloten.
Uiteindelijk schijnt hij iedereen na 4 (!) maanden terugbetaald te hebben, maar ik blijf het zeker na deze recente late betaling een onbetrouwbaar figuur vinden.
KoM geeft aan dat de communicatie fors moet verbeteren, maar komt hier natuurlijk veel te laat mee. Het ontbreekt blijkbaar aan een goede screening.
Welke wil je verkopen en wat wil je ervoor hebben?
Ik gok op iets met wijn.
Je kan ook niet een dag niet kijken, weer een leuke investering gemist
Edit: Zou wel een aardige optie zijn als je de mogelijkheid had om gedane investeringen te verkopen, omstandigheden kunnen zomaar tegen zitten. Of bijvoorbeeld de investeerder zelf overlijd en de nabestaanden willen er zo snel mogelijk vanaf....
Edit: Zou wel een aardige optie zijn als je de mogelijkheid had om gedane investeringen te verkopen, omstandigheden kunnen zomaar tegen zitten. Of bijvoorbeeld de investeerder zelf overlijd en de nabestaanden willen er zo snel mogelijk vanaf....
Ik ben het met je eens dat dat een handige optie zou zijn, maar administratief zal het een ramp worden. In het geval van GvE staan de investeerders ook in het contract, dus iedere keer dat een lening wordt overgenomen, zal het contract aangepast moeten worden...
Ik ben het met je eens dat dat een handige optie zou zijn, maar administratief zal het een ramp worden. In het geval van GvE staan de investeerders ook in het contract, dus iedere keer dat een lening wordt overgenomen, zal het contract aangepast moeten worden...
Dat lijkt mij niet toch, je koopt of verkoopt dan als het ware per datum X het investeerdersnummer waar alle leningen naar verwijzen.
Het 'vervelende' van CF vind ik dat wanneer mij iets gebeurd, mijn nabestaanden misschien fors erfbelasting moeten betalen terwijl het vermogen niet liquide is.
Dat lijkt mij niet toch, je koopt of verkoopt dan als het ware per datum X het investeerdersnummer waar alle leningen naar verwijzen.
Het 'vervelende' van CF vind ik dat wanneer mij iets gebeurd, mijn nabestaanden misschien fors erfbelasting moeten betalen terwijl het vermogen niet liquide is.
Dit is inderdaad een min-punt. Deposito's en spaarverzekering komen vrij na overlijden. Aandelen kan je verkopen. Dit probleem zal gelden bij alle soorten leningen
Op dinsdag 8 september 2015 17:07 schreef bleyenburg het volgende: uit het antwoord op KOM van de kluisjesman maak ik op dat, als het fout gaat, de crowd noppes heeft/krijgt. m.i. zijn de zekerheden boterzacht, voor zover ze al aanwezig zijn voor de laatste in de rij (wij dus). anyway. schiet er maar op.
Ik heb ook niet meegedaan. Lening zit wel vol. Is toch erg snel gegaan
Valt mee denk ik. Aangifte successie/erfbelasting doe je 8 maanden na overlijden. Daarna heb je nog zoveel weken tijd om te betalen. Tegen die tijd heb je genoeg liquiditeit terugontvangen op de leningen om de belasting te betalen. Het tarief is voor kinderen max. 20%. (10% voor de eerste 121K)
Plus, ik zou nooit mijn hele spaargeld (voor zover je het vermogen mag noemen) in CF stoppen. Zal toch altijd een deel in vrij/deposito's blijven, later misschien ook nog een deel op de beurs
Desnoods moet men een lening moeten afsluiten van voor een deel van zeg 100k, om de 100k te kunnen erven in CF projecten, zou ook geen ramp moeten zijn. Bovendien hoop ik dat als men dusdanig vermogen heeft, men ook bezig is met het "voorkomen" van erf belasting
Valt mee denk ik. Aangifte successie/erfbelasting doe je 8 maanden na overlijden. Daarna heb je nog zoveel weken tijd om te betalen. Tegen die tijd heb je genoeg liquiditeit terugontvangen op de leningen om de belasting te betalen. Het tarief is voor kinderen max. 20%. (10% voor de eerste 121K)
Na 8 maanden gaat echter wel de belastingrente lopen (momenteel 4%!). Daar de belastingdienst ook nog tijd nodig heeft om de aangifte te doorlopen doe je er goed aan om eerder dan 8 maanden later aangifte te doen om zodoende de belastingrente te vermijden.
Ik neem aan dat iemand niet alles of het overgrote deel in CF heeft? Ik heb er een beperkt deel in zitten, de rest is vrij opneembaar, zit in deposito's of is anderszins eenvoudig liquide te maken en ruim voldoende om de erfbelasting van te kunnen betalen. Maar als je niet op tijd de belastingschuld kunt voldoen omdat het geld niet liquide is, dan zal er vast wel een regeling zijn lijkt me (net als wanneer je een geėrfd huis met overwaarde niet op tijd kunt verkopen). Gelukkig zelf geen ervaring mee
Zo, weer ingestapt in 2 lendico parels (nieuwe auto en nieuwe inboedel), ben benieuwd
Ik zag gisteren dat de aandelen trustbuddy op 0.40 hebben gestaan, waar ze vorige week nog 0.13 deden. Vreemd verloop, ik heb voor 500 eur gekocht op 0.30 tijd geleden, ga ze er binnenkort maar uitdoen als ie weer wat boven de 0.30 staat.
Ik heb eens even gekeken bij die 2 auto-aanvragen. Vind dit echt bizarre aanvragen... Andere oplossingen (zonder lening) lijken zoveel meer voor de hand liggend.
Jazeker, bij Investormatch is 7% bruto gelijk aan 7% netto rendement bij GvE met het nieuwe tarief 7% bruto is 6.4% netto rendement en bij Collin is het nog beroerder daar is 7% Bruto net even minder dan 6% netto.( 5.96 %) KOM is eigenlijk het oude tarief van GVE. Netto rendement fluctueert met de looptijd. Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen Bruto en Netto. Bijvoorbeeld bij 60 maanden Bruto 7% netto 6.7%.en bij 36 maanden Bruto 7% wordt netto 6.4%
Is het een idee om in de openingspost te vermelden wat het verschil tussen bruto- en nettorendement is voor de verschillende platforms? Voor mensen die op meerdere platforms investeren is dat wel een erg handig lijstje voor het vergelijken.
[ Bericht 8% gewijzigd door zyxxyz op 09-09-2015 11:29:28 (Stukje over defaults verwijderd.) ]
Ja hij kwam om 11:00 uur al online, of althans, toen kreeg ik de mail. Ik had alleen even geen tijd om er naar te kijken.
quote:
Op woensdag 9 september 2015 11:34 schreef amp25 het volgende: ik wacht nog op 5 betalen van gve van begin september normaal altijd rond de 7 nu nog steeds niet
Zal wel weer door de derdengelden rekening komen, het valt ook allemaal niet mee
Op woensdag 9 september 2015 11:00 schreef MrBadGuy het volgende: Ik neem aan dat iemand niet alles of het overgrote deel in CF heeft? Ik heb er een beperkt deel in zitten
Het effectieve vermogens deel is voor iedereen anders. Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen. Als Dhr A 100K op een spaarrekening heeft staan voor 0,8% rente en verder doet hij niets aan vermogensbouw, acht ik de kans vrij hoog dat het bedrag in CF steeds meer zal oplopen bij positieve ervaringen. Een buffer van 20K liquide lijkt mij dan voldoende als men het risico op defaults kan en wilt nemen.
Op woensdag 9 september 2015 11:34 schreef amp25 het volgende: ik wacht nog op 5 betalen van gve van begin september normaal altijd rond de 7 nu nog steeds niet
ik heb alleen 2 betalingen staan die vorige maand op de 8ste overgemaakt waren.
Voor de rest ben ik helemaal bij...
ik heb alleen 2 betalingen staan die vorige maand op de 8ste overgemaakt waren.
Voor de rest ben ik helemaal bij...
Bij mij staan er nog een aantal die vorige maand de 7e zijn overgemaakt... heb het idee dat de derden rekening toch een dag extra kost. Op zich niet heel erg, maar ben wel bang dat de betalingen op de laatste dag van de maand (wat ik sowieso al vrij laat vind) opeens naar de 1e of 2e van volgende maand gaan... Dan gaan we opeens van eind maand X naar begin maand Y.
[Quote:Ik heb een VBA-script die alle betalingen van alle projecten chronologisch onder elkaar zet. Ik zie dus exact welke projecten op welke dag terug moeten komen. Vervolgens hoef ik alleen een kruisje te zetten achter de betaling om aan te geven dat de betaling daadwerkelijk binnen is gekomen. Dit wordt door de rest van de sheet weer gebruikt om rendementen en verloop van projecten en totalen vast te leggen. Appeltje-eitje dus!]
Je mag 'm delen hoor
Ik zou dat prima vinden, maar het is onderdeel van mijn volledige crowdfund administratie. Ik zou moeten kijken of dit onderdeel daar enigszins uit zou kunnen halen. Ik zal eens kijken of ik daar tijd voor kan vinden. Ik denk namelijk dat er best wat mensen zijn die daar baat bij zouden kunnen hebben, het werkt namelijk echt wel heel erg makkelijk en in één oogopslag zie je of er achterlopende betalingen zijn.
Ik mis overigens nog 4 betalingen van GvE, maar heb er vertrouwen in dat die binnenkort wel op mijn rekening zullen staan.
Bij mij staan er nog een aantal die vorige maand de 7e zijn overgemaakt... heb het idee dat de derden rekening toch een dag extra kost. Op zich niet heel erg, maar ben wel bang dat de betalingen op de laatste dag van de maand (wat ik sowieso al vrij laat vind) opeens naar de 1e of 2e van volgende maand gaan... Dan gaan we opeens van eind maand X naar begin maand Y.
Je bedoeld dat er elke maand een dag (of 2) bij slipt? Lijkt me sterk dat GVE dat kan verkopen.
Ik zou daar niet zo heel bang voor zijn. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken iig, de ene maand zijn ze op dag 14, de volgende op dag 16 en de maand erop weer op 14. Dit kan allerlei oorzaken hebben (weekend, een verlofdag, problemen met de bank, te laat betaald door de leningnemer etc etc)
Ik vind dat dhr. Koelewijn hier wel een sterk punt heeft dat banken met eigen geld investeren en GVE alleen als intermediair. Banken die een lening verstrekken hebben dan ook een veel grotere incentive om dit geld terug te halen bij een default.
Misschien moet er een nieuw platform opstaan die 50/50 leningen uitzet: 50% gefinancierd met eigen geld en de andere 50% ophalen bij de crowd. Dit wordt dan als 1 lening verstrekt en bij faillissement is dus zowel het platform als de particuliere investeerder zijn geld kwijt. Voordelen: het platform heeft meer belang bij een heldere, zorgvuldige en kwalitatief goede risicoafweging voorafgaand aan de investering en bij faillissement ook veel meer belang bij het terughalen van zoveel mogelijk gelden.
[..] Misschien moet er een nieuw platform opstaan die 50/50 leningen uitzet: 50% gefinancierd met eigen geld en de andere 50% ophalen bij de crowd. Dit wordt dan als 1 lening verstrekt en bij faillissement is dus zowel het platform als de particuliere investeerder zijn geld kwijt. Voordelen: het platform heeft meer belang bij een heldere, zorgvuldige en kwalitatief goede risicoafweging voorafgaand aan de investering en bij faillissement ook veel meer belang bij het terughalen van zoveel mogelijk gelden.
In lijn met deze constructie vroeg ik mijzelf laatst af of de directieleden van GvE zelf ook wat leningen verstrekken aan projecten binnen GvE. Inderdaad vanwege het belang om zorgvuldig met defaults om te gaan en ervoor te zorgen dat alles gedaan wordt om de investering terug te halen.
50% in elk project lijkt me overigens wat veel, dat zou betekenen dat GvE 65:2 = 32,5 miljoen beschikbaar moet hebben als investeringsmiddelen. Daarbij zouden de projecten natuurlijk nog veel sneller volstromen.
Op woensdag 9 september 2015 12:08 schreef MSR het volgende: 50% in elk project lijkt me overigens wat veel, dat zou betekenen dat GvE 65:2 = 32,5 miljoen beschikbaar moet hebben als investeringsmiddelen. Daarbij zouden de projecten natuurlijk nog veel sneller volstromen.
Van die 65mil is natuurlijk al een deel teruggestroomd, dus de volledige 32 mil hoeven ze niet beschrikbaar te stellen als middelen. Projecten zouden wel sneller vollopen en missen ze veel inkomsten van de fee's.
Van die 65mil is natuurlijk al een deel teruggestroomd, dus de volledige 32 mil hoeven ze niet beschrikbaar te stellen als middelen. Projecten zouden wel sneller vollopen en missen ze veel inkomsten van de fee's.
Dat is natuurlijk ook zo, toch blijft het een flinke sloot geld. De fee lopen ze inderdaad mis, maar dat wordt flink gecompenseerd door de renteopbrengsten. Ik zie 50% overigens niet zo snel gebeuren. Maar zullen ze af en toe een projectje meepakken?
Ik krijg haast het idee dat je persoonlijk belang hebt bij Lendico
Ha, nee hoor Ik zeg het toch ook bij GvE (kom en zencap doe ik alleen als ik iets echt interessants zie of hierover lees). Ik heb ook 2 bij Lendico die niet betaald zijn deze maand, dus ben niet heel tevreden. Ze hebben ineens wel veel projecten. Tijd voor een nieuwe op GvE.
Het eerste live crowdfunding festival komt eraan (25/9 en 26/9):
CROWDF¤ST is één groot experiment De vetste start-ups, waanzinnigste producten, hipste muzieknoten en heetste kunstwerken komen voor jou samen op een uniek festival! CROWDF¤ST is één groot experiment, want het is het eerste LIVE Crowdfunding Festival van Nederland. Hier is de crowd de baas; jij bepaalt welke ondernemer, muzikant, kunstenaar of foodtruck zijn of haar idee kan uitvoeren. Geloof je in een project? Slechts vanaf een paar euro al investeer je in een idee en pluk je de vruchten van het succes. En dit doen we natuurlijk vooral binnen een waanzinnige festival sfeer! Welkom, want dat is CROWDF¤ST.
Live crowdfunding: investeer direct in de nieuwste creaties Je loopt rond tussen onze verschillende stands, luistert naar presentaties en praat met onze creators. Zijn er ideeen bij waarin jij wilt investeren? In ruil voor je investering, geven de creators je graag iets terug! Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een uniek VIP-kaartje voor een theatervoorstelling, een must-have gadget die je ontvangt nog voor het in de winkels ligt of in de vorm van een lening met rente.
Speciaal voor crowdfest ontworpen we een app, waarmee jij live op het festival kunt aangeven in welke creators jij wilt investeren. Hier vind je alle informatie over de aanwezige creators en hun crowdfunding campagnes en kun je heel makkelijk aangeven welk bedrag (vanaf een paar euro) jij wilt investeren. Je ontvangt dan automatisch per mail van de creator hoe je je investering definitief kunt maken. EITJE
Festivals, klaar-zitten-om-12:00-om-zo-snel-mogelijk-te-investeren-alsof-het-een-iphone7-is, nieuwsprogramma's die de crowdfunding als hype/trend aankondigen
Volgens mij gaat dit de gekste leninggevers en -nemers opleveren.
Festivals, klaar-zitten-om-12:00-om-zo-snel-mogelijk-te-investeren-alsof-het-een-iphone7-is, nieuwsprogramma's die de crowdfunding als hype/trend aankondigen
Volgens mij gaat dit de gekste leninggevers en -nemers opleveren.
Die heb ik ook! Het is inderdaad leuk dat er nu eindelijk keus is.
Gisteren had ik een rare situatie met Lendico, 20-8 betaald voor een invessteering/lening, gisteren, 9-9 kreeg ik te horen dat de lening alweer afgelost was, de lener wilde het krediet toch niet... Hij zag er dus van af binnen 14 dagen (iets met online aankoop) en dus geen rente...Het lijkt op de manier van vertellen wel op Trustbuddy...
Gisteren had ik een rare situatie met Lendico, 20-8 betaald voor een invessteering/lening, gisteren, 9-9 kreeg ik te horen dat de lening alweer afgelost was, de lener wilde het krediet toch niet... Hij zag er dus van af binnen 14 dagen (iets met online aankoop) en dus geen rente...Het lijkt op de manier van vertellen wel op Trustbuddy...
Dat is bij Bondora ook, daar kost het je serieus moeite om alles geļnvesteerd te krijgen
Bij mij ook. Op zich goede zaak dat lener bedenktijd heeft, maar dit gaat op deze manier wel eenzijdig ten koste van (rendement) CFers. Heb het bedrag ook nog steeds niet retour ontvangen. Dit verdient een zuiverder afwikkeling. Gaat dit vaker gebeuren, dan gaat ook bij hen voor mij de lol eraf.
Niet liquide, misschien (bij default) zelfs niet bestaand.
Op woensdag 9 september 2015 14:03 schreef Zand60 het volgende: Het 'vervelende' van CF vind ik dat wanneer mij iets gebeurd, mijn nabestaanden misschien fors erfbelasting moeten betalen terwijl het vermogen niet liquide is.
Als je denkt dat er zoveel default gaan dat zelfs de erfbelasting niet meer betaald kan worden, kun je er maar beter niet aan beginnen denk ik.
Op woensdag 9 september 2015 14:03 schreef Zand60 het volgende: Het 'vervelende' van CF vind ik dat wanneer mij iets gebeurd, mijn nabestaanden misschien fors erfbelasting moeten betalen terwijl het vermogen niet liquide is.
Als ze defaulten hoef je er ook geen successie over te betalen
Op woensdag 9 september 2015 15:06 schreef djh77 het volgende: Dat weet ik nog zo net niet. Er moet ook vermogensbelasting betaald worden over de defaults
Dat lijkt me sterk. Als je het kwijt bent is er geen vermogen meer!
Dat lijkt me sterk. Als je het kwijt bent is er geen vermogen meer!
De vraag is wanneer je definitief het geld kwijt bent en het platform het bedrag daadwerkelijk afboekt. Er is nog heel lang (kan vele jaren duren) een kans dat het geld nog wordt terugbetaald. Alle bedragen die je nog moet ontvangen uit een lening, zullen op de jaaropgave van het platform vermeld staan en moet je opgeven aan de belastingdienst. Je moet hierover dus ook vermogensbelasting betalen (en ik vermoed bij een erfenis ook successie)
[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 09-09-2015 15:32:14 ]
De vraag is wanneer je definitief het geld kwijt bent en het platform het bedrag daadwerkelijk afboekt. Er is nog heel lang (kan vele jaren duren) een kans dat het geld nog wordt terugbetaald. Alle bedragen die je nog moet ontvangen uit een lening, zullen op de jaaropgave van het platform vermeld staan en moet je opgeven aan de belastingdienst. Je moet hierover dus ook vermogensbelasting betalen (en ik vermoed bij een erfenis ook successie)
Tja, dat is inderdaad het omslagpunt ja. Maar om nu jaren daar rekening mee te moeten gaan houden, of het misschien nog ooit terugkomt?
Is het in dat geval niet mogelijk om een default af te boeken als zijnde verlies en desnoods, als er ooit nog iets terugkomt, dat op dat moment aan te geven als incidentele winst? Lijkt mij een stuk praktischer en lijkt mij een logische manier om tegen defaults aan te kijken. Maar goed, of dat fiscaal/juridisch juist is weet ik niet.
GvE bepaalt niet wanneer ik iets als oninbaar aanmerk in mijn aangifte
Dat doet GvE ook niet maar wel de belastingdienst. Als de incasso loopt heb je nog steeds een vordering op een bedrijf. Dus ze blijven hem gewoon tellen als vermogen.
Of je moet hem via GvE kwijtschelden. Dat je zegt: Ik hoef het geld al niet meer terug
Helemaal correct. Box 3 en Successie zijn tijdstipbelastingen. Je moet met de kennis van dat moment, een inschatting maken. Weet je dat er een gerede kans is op niet terugbetaling, mag je m.i. afwaarderen. GvE geeft slechts het nominale bedrag van de vordering weer.