abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155810232

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieėn met rentepercentages tussen 3-4%
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K
Investormatch, kosteloos investeren, vorm: leningen

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_155810248
Omdat user namliam geen nieuwe opende en het tenslotte toch Project Friday is, gaan we hier gewoon verder :)
pi_155810464
Om even in te haken op de stroppenpot: ik doe er niks mee. Als het ploft, ploft het. Ik ga echt niet naar mezelf uit de stroppenpot maandenlang een bepaald bedrag doorbetalen na een default. Ik streep het gewoon weg en op het eind van de rit zie ik wel hoe het ervoor staat.
Schip ahoy!
pi_155810548
Leuk!
Vandaag de eerste betaling van AGD binnen!
Wel even zoeken hoe het gedocumenteerd is. Begint al met de rekening houder die ik niet had herkend: Stichting Derdengelden A.
Maar ja bij AGD kunnen ze ook niet weten dat de Rabobank maar een beperkt aantal letters van de bedrijfsnaam weergeeft. Heb ze bij AGD geadviseerd om de Rabo te vragen Stichting Derdengelden af te korten. Kunnen we tenminste zien waar het geld vandaan komt. :)
pi_155810556
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 09:38 schreef namliam het volgende:
Voor bedrijven is het normaal om per verzonden factuur een deeltje te reserveren voor facturen die uiteindelijk niet betaald worden, dit is zelfs onderdeel van de kosten structuur.
Pas als deze een x-aantal dagen over de betaaltermijn is wordt er doorgaans een voorziening gestart.

Met de huidige regels (40k +100 stuks) is het niet rendabel om zo een administratie bij te houden. De stroppenpot zit hier gewoon weer in CF, met een (dreigende) default schrijven we de overgebleven termijnen af. En dan komt er in vak B12 een nieuw saldo uit welke bepaalt of er ruimte is om te investeren. (B12 = alle ontvangen aflossing en rente termijnen -/- projecten gefund met deze termijnen -/- defaults)

Dus als er een default komt dan duurt het wat langer voor er weer 100+ staat in dat vak en deze groen wordt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_155810565
Een stroppenpot gebruik je doorgaans om onverwachte kosten te kunnen betalen die zich onverhoopt toch voordoen. Waarom je als kredietverlener via crowdfunding zelf een stroppenpot zou aanleggen, ontgaat mij. Het niet terugbetaald krijgen van een lening levert een financiėle strop op, maar geen extra kosten. Het creėren van een stroppenpot zorgt voor extra administratie en leidt er uiteindelijk toe dat een deel van je geld toch weer niks staat te doen op een spaarrekening. Waarom zou je dat willen? De enige omstandigheid waarin ik het nut van een stroppenpot zie, is wanneer je de terugbetaling van crowdfundingleningen nodig hebt om lopende kosten te dekken. Maar dan investeer je met geld dat je eigenlijk niet kunt missen.
pi_155810631
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Leuk!
Wel even zoeken hoe het gedocumenteerd is. Begint al met de rekening houder die ik niet had herkend: Stichting Derdengelden A.
Maar ja bij AGD kunnen ze ook niet weten dat de Rabobank maar een beperkt aantal letters van de bedrijfsnaam weergeeft. Heb ze bij AGD geadviseerd om de Rabo te vragen Stichting Derdengelden af te korten. Kunnen we tenminste zien waar het geld vandaan komt. :)
Bij GvE hebben ze gekozen voor Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl
  vrijdag 4 september 2015 @ 10:46:32 #8
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155810754
quote:
Leuk!
Ook hier binnen en bij ING hetzelfde probleem.
Mis wel een overzicht op de site van AGD waar je kunt zien wat er terug is.
pi_155810768
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:40 schreef djh77 het volgende:
Bij GvE hebben ze gekozen voor Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl
Grappig heb het net even nagekeken bij een oude storting van Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl, deze naam wordt bij mij wel door de Rabo geheel weergegeven. Zijn toch meer letters.
Vreemd.
Zit vermoedelijk in de manier hoe de stortende Bank de naam aanlevert. GvE gebruikt ING en AGD gebruikt RABO,

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:46 schreef crowd-fundi het volgende:

Heb ik ook naar gevraagd. Ze zijn op dit moment bezig om dit beschikbaar te maken. De site staat nog een beetje in de kinderschoenen. Maar ze staan wel open voor advies.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-09-2015 11:03:23 ]
pi_155811071
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 16:01 schreef Camogli het volgende:
Wat een flutreactie weer van KoM: 'Beste investeerders, binnen het toetsingsmodel kijken wij naar de totale periode van de financieringstermijn, daar wordt de rating op gebaseerd. Agium zal in de financiėle toelichting deze inzichten gaan vermelden. Let wel de rating is bepaald op basis van de totale looptijd en de prognoses van de ondernemer. Elk project is uniek, echter wij streven naar een zo duidelijk mogelijk weergave. Uw suggestie nemen we mee.'
De cijfers voor 2015 kloppen gewoon niet zoals hier al eerder vermeld.

Als ik ondernemer was zou ik woedend zijn na zo'n (ik vind) arrogante reactie: je betaalt goud geld voor het plaatsen van de pitch en KoM/Agium maakt er vervolgens een potje van waardoor er onvoldoende of te langzaam geld wordt opgehaald.
KoM is er eindelijk (5dgn) achter gekomen dat de berekening van Agium niet klopt:
Beste investeerders, in de samenvatting van de toetsing stond ten onrechte vermeld dat er privé-onttrekkingen zijn van 28k. Yvonne geniet een salaris bij Delta Loyd en dat is haar inkomstenbron. Normaal gesproken zijn er bij een eenmanszaak wel privé-onttrekkingen omdat je immers ergens van moet leven. De nieuwe samenvatting (V3) staat bij het project. De aanpassing heeft geen gevolgen voor de rating. De afloscapaciteit daarentegen is fors beter geworden.
pi_155811118
Burgerme Almere
Startkapitaal franchisevestiging Burgerme Almere
¤ 140.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfu(...)2Ft3MC7bIw3BvI-16396
జ్ఞ‌ా
pi_155811125
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 10:36 schreef Groepfunder het volgende:
van een lening levert een financiėle strop op, maar geen extra kosten. Het creėren van een stroppenpot zorgt voor extra administratie en leidt er uiteindelijk toe dat een deel van je geld toch weer niks staat te doen op een s
Klopt beetje nutteloos. Wat ik zelf wel doe is een soort van fictieve stroppenpot.

Ik verwacht namelijk dat er jaarlijk 1,25% default zal optreden. In mijn excel-sheet bouw ik dus elke maand een bedrag op. Dit om te kijken hoever mijn verwachting ook werkelijk wordt.

Heb nu nog 25 euro buffer.
pi_155811259
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:04 schreef µ het volgende:
Burgerme Almere
Startkapitaal franchisevestiging Burgerme Almere
¤ 140.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfu(...)2Ft3MC7bIw3BvI-16396
Die vestiging uit Leiden heeft ooit op GvE gestaan...
pi_155811278
Heeft er al iemand een goed systeem om het binnen gekomen bedrag gelijk naar je spaarrekening over te boeken?

Zoiets als automatische overboeking maar dan niet vast per maand of bedrag maar afhankelijk van de verstuurder (zoals emails in outlook).
pi_155811310
quote:

[..]

Je kan het per mail opvragen

per 250 euro is het 21,11 aflossing en 1.69 rente (2.25 Fee maar 20.55 op mijn rekening)
  vrijdag 4 september 2015 @ 11:23:13 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155811541
1e betaling AGD - Infraunion binnen.
pi_155811627
quote:
Leuk!
Hier ook de eerste twee betalingen van AgD ontvangen. Mooi dat dit goed loopt bij beide projecten.
pi_155811629
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:11 schreef najra1990 het volgende:
Die vestiging uit Leiden heeft ooit op GvE gestaan...
Uit 2013 GVE.
http://www.geldvoorelkaar(...)el_3333_1_123155.pdf

Burgerme Hoorn

Per 24 april 2015 is de crowdfunding propositie "Burgerme Hoorn" van start gegaan. Met een financieringsbehoefte van 180.000 euro heeft deze propositie als doel het financieren van het werkkapitaal.

Als investeerder ontvangt u 8,01% rente op investering met een looptijd van 5 jaar.

Deze crowdfunding propositie loopt nog tot 15 mei 2015 en is te vinden op Zencap en

Ze hoppen bij Burgerme wel van Platform naar Platform!
pi_155811825
Hier ook AGD betalingen CFS en InfraUnie binnen.
Ik heb per email een betaalschema gekregen.
Vooralsnog prima dus.
Nu nog wat nieuwe, goede projecten
pi_155811862
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:04 schreef Murene het volgende:

[..]

Klopt beetje nutteloos. Wat ik zelf wel doe is een soort van fictieve stroppenpot.

Ik verwacht namelijk dat er jaarlijk 1,25% default zal optreden. In mijn excel-sheet bouw ik dus elke maand een bedrag op. Dit om te kijken hoever mijn verwachting ook werkelijk wordt.

Heb nu nog 25 euro buffer.
Mag ik weten hoe je dit doet?
pi_155811880
Vandaag Lendico bedragen ontvangen, al 2 projecten van de 12 bij de 3e termijn die niet hebben betaald, dat wordt wat...
pi_155811894
dubbel
pi_155812233
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

KoM is er eindelijk (5dgn) achter gekomen dat de berekening van Agium niet klopt:
Beste investeerders, in de samenvatting van de toetsing stond ten onrechte vermeld dat er privé-onttrekkingen zijn van 28k. Yvonne geniet een salaris bij Delta Loyd en dat is haar inkomstenbron. Normaal gesproken zijn er bij een eenmanszaak wel privé-onttrekkingen omdat je immers ergens van moet leven. De nieuwe samenvatting (V3) staat bij het project. De aanpassing heeft geen gevolgen voor de rating. De afloscapaciteit daarentegen is fors beter geworden.
tsjonge...
De cijfers worden dus heel veel beter, maar de rating blijft C. Schiet mij maar lek.
pi_155812337
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Uit 2013 GVE.
http://www.geldvoorelkaar(...)el_3333_1_123155.pdf

Burgerme Hoorn

Per 24 april 2015 is de crowdfunding propositie "Burgerme Hoorn" van start gegaan. Met een financieringsbehoefte van 180.000 euro heeft deze propositie als doel het financieren van het werkkapitaal.

Als investeerder ontvangt u 8,01% rente op investering met een looptijd van 5 jaar.

Deze crowdfunding propositie loopt nog tot 15 mei 2015 en is te vinden op Zencap en

Ze hoppen bij Burgerme wel van Platform naar Platform!
Dat hoeft toch niks uit te maken? Het zijn tenslotte franchisers.

Het concept spreekt me wel aan, ik vraag me alleen af of mensen hamburgers via een bezorgdienst laten komen.
pi_155812490
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:56 schreef Coelho het volgende:
Dat hoeft toch niks uit te maken? Het zijn tenslotte franchisers.

Het concept spreekt me wel aan, ik vraag me alleen af of mensen hamburgers via een bezorgdienst laten komen.
Het lijkt me dat de franchise gever in deze toch wat sturing geeft. Dan vind ik hoppen van GVE via Zenkap naar Collin. toch wat veel van het goede. Maar inderdaad het kan wel en ja de Franchisenemer is de uiteindelijke lener. Toch blijf ik het vreemd vinden.
  vrijdag 4 september 2015 @ 12:05:05 #26
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_155812553
quote:

[..]

Bij ABN AMRO hetzelfde probleem!

Wel keurig op tijd, blijft jammer dat het aanbod van AGD wat achter blijft
pi_155812566
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 09:51 schreef komrad het volgende:
Ik ben wel met je eens dat dit op zich een mooi idee is maar te ingewikkeld voor mijn beperkte investeringen in crowdfunding. Ik houd een percentage bij wat ik terug ontvangen heb tov de totale investering en ik heb een sheet die op basis van alle termijnbedragen het totaalrendement berekent. Als ik een default zou krijgen verwijder ik het restant van de termijnbedragen van de investering in default en dan weet ik wat het (negatieve) rendement op de investering is en wat het gevolg is voor het totale rendement
En hoe druk je het totaalrendement dan uit? is dat som van de termijnbedragen minus inleg minus fee? En dan misschien per jaar? Of reken je het om naar een percentage, want daar worstel ik een beetje mee. Want ten opzichte van wat zou je dat dan moeten berekenen? Dat zou tegenover het gemiddelde uitstaande bedrag moeten zijn lijkt mij, maar dan wordt het ingewikkelder en dat kun je op basis van jouw sheet niet bepalen lijkt me?
  vrijdag 4 september 2015 @ 12:06:30 #28
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_155812588
Waarom wilt iedereen eigenlijk een betaalschema hebben? Deze kun je toch ook zelf opstellen?
pi_155812663
Vanaf dinsdag geen aflossingen meer gehad van GvE. Vreemd....
pi_155812790
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 11:52 schreef Camogli het volgende:
tsjonge...
De cijfers worden dus heel veel beter, maar de rating blijft C. Schiet mij maar lek.
Ik begrijp er ook niets van. Lijkt me wel een pittige onderneemster en het leenbedrag is niet zo hoog. Bovendien neem ik aan dat de mensen die voor haar werken geen vast contract krijgen dus daar zit ook het risico niet in.
pi_155812872
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 12:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik begrijp er ook niets van. Lijkt me wel een pittige onderneemster en het leenbedrag is niet zo hoog. Bovendien neem ik aan dat de mensen die voor haar werken geen vast contract krijgen dus daar zit ook het risico niet in.
Mee eens, ik zit hem net ook nog even te bekijken. Het enige wat mij een beetje tegen staat is dat ik een beetje klaar ben met dat gepruts met de cijfers iedere keer bij KoM. Daar kan deze beste dame natuurlijk ook niets aan doen. Echt er komt bijna geen project voorbij waarvan de cijfers in een keer juist zijn, ongelooflijk. Om een lang verhaal kort te maken, ik pak hem mee.
pi_155812893
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 12:10 schreef Justme7005 het volgende:
Heeft vermoedelijk te maken met de overgang naar de derden rekening. Had ze vannochtend aan de lijn dacht in eerste instantie dat Stichting Derdengelden A van GVE kwam. :)
Kreeg toen als antwoord dat er een mededeling komt aangaande derden geld rekening van GVE op of voor a.s. maandag.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-09-2015 12:49:21 ]
pi_155813028
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2015 12:06 schreef Sheffield het volgende:
Waarom wilt iedereen eigenlijk een betaalschema hebben? Deze kun je toch ook zelf opstellen?
De termijnen moet wel lukken, maar je kan moeilijk de betaaldatum zelf opstellen ;)
pi_155813068
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 september 2015 12:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mee eens, ik zit hem net ook nog even te bekijken. Het enige wat mij een beetje tegen staat is dat ik een beetje klaar ben met dat gepruts met de cijfers iedere keer bij KoM. Daar kan deze beste dame natuurlijk ook niets aan doen. Echt er komt bijna geen project voorbij waarvan de cijfers in een keer juist zijn, ongelooflijk. Om een lang verhaal kort te maken, ik pak hem mee.
voor mij valt het dubbeltje de andere kant op: ik doe niets meer met KoM juist omdat de cijfers onbetrouwbaar zijn.
Ik vertrouw ook de analyse niet. Ik bedoel: de cijfers zijn nu echt topcijfers, maar toch C??
pi_155813162
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 12:10 schreef Justme7005 het volgende:
Er is hier 1 betaling binnen (3-8: 1 dag te laat). Deze is gestort vanuit de nieuwe rekening derdengelden: STICHTING KLANTENGELDEN GELDVOORELKAAR.NL. In MijnGeldvoorElkaar zie ik dan vandaag weer 2 betalingen zijn gedaan (ook beiden 1 dag te laat).

Ik vermoed dat ze de betalingen eerst van de oude rekening moeten overboeken naar de derdenrekening en hierdoor een dag later betalen naar de investeerders. Zodra al het geld op de derderrekening staat, zal dit wel opgelost zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')