abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155786177
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:16 schreef djh77 het volgende:
Niet consistent:

Mail van GvE: De lening overeenkomst is volledig tot stand gekomen. Conform de overeengekomen voorwaarden en betaalschema's ontvangt u over ongeveer één maand uw eerste maandtermijn op uw rekening. Vanaf nu is het betaalschema zichtbaar in uw eigen omgeving op "mijn geldvoorelkaar".

Kijk ik in MijnGeldvoorelkaar is de eerste betaling: medio oktober 2015

Lijkt erop dat er 2 weken gesmokkeld wordt...
Mijn ervaring is dat GVE zeer consistent is in betalen. Na de dag van tot standkomen lening volgt na een maand en 2 tot3 dagen de eerste betaling. Vermoedelijk hebben ze die twee tot 3 dagen nodig om het binnengekomen geld van de leningnemer naar mij door te sluizen. Tot nu toe werden hier geen weken gesmokkeld. Wat ik wel soms vervelend vind is de langere tijd tussen storten en het tot standkomen van de lening. In deze periode is men niet consistent.
Dit laatste is al vaker hier besproken en ligt vermoedelijk aan het (te) late betalen van sommige investeerders maar ook in het ( te) laat terug sturen van de getekende papieren van de lening nemer. Ik hou deze periode bij en die ligt bij mijn projecten tussen de 5 en 25 dagen!
Heb nog even het gemiddelde berekend:
Gemiddelde wachttijd tot totstandkomen na storten 10.2 dagen bij mijn projecten GvE.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-09-2015 15:09:55 ]
pi_155786320
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat GVE zeer consistent is in betalen. Na de dag van tot standkomen lening volgt na een maand en 2 tot3 dagen de eerste betaling. Vermoedelijk hebben ze die twee tot 3 dagen nodig om het binnengekomen geld van de leningnemer naar mij door te sluizen. Tot nu toe werden hier geen weken gesmokkeld. Wat ik wel soms vervelend vind is de langere tijd tussen storten en het tot standkomen van de lening. In deze periode is men niet consistent.
Dit laatste is al vaker hier besproken en ligt vermoedelijk aan het (te) late betalen van sommige investeerders maar ook in het ( te) laat terug sturen van de getekende papieren van de lening nemer.
het is mij wel eens opgevallen dat twee weken na het eerste overmaakverzoek de lening opnieuw tot stand is gekomen. Dan is het nog even wachten tot de leningnemer heeft getekend en is hij ook vrij snel tot stand gekomen.
  donderdag 3 september 2015 @ 14:49:37 #278
62913 Blik
The one and Only!
pi_155786336
Omdat HIN nu eindelijk is uitbetaald zit ik nu eindelijk op 50% terug ontvangen bedrag van het totaal terug te ontvangen bedrag. Nog altijd 0 defaults. Als alles goed blijft gaan heb ik rond juni 2017 mijn volledige inleg terug ontvangen, alles wat daarna binnenkomt is puur rendement
pi_155786444
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:49 schreef Blik het volgende:
Als alles goed blijft gaan heb ik rond juni 2017 mijn volledige inleg terug ontvangen, alles wat daarna binnenkomt is puur rendement
Beetje bijzondere manier om naar rendement te kijken...
pi_155786793
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:56 schreef namliam het volgende:

[..]

Wellicht niet de standaard manier van boekhouding maar de mogelijkheid van default ligt altijd om de hoek natuurlijk. Gevaar van default is op dat moment verdwenen dus snap het wel.
pi_155786831
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:48 schreef najra1990 het volgende:

[..]

het is mij wel eens opgevallen dat twee weken na het eerste overmaakverzoek de lening opnieuw tot stand is gekomen. Dan is het nog even wachten tot de leningnemer heeft getekend en is hij ook vrij snel tot stand gekomen.
Zo is ook mijn ervaring, grootste deel van mijn investeringen wordt op deze manier twee weken opgeschoven. Vervelend als sommige mensen hun toegezegde investering niet overmaken. Zorgt voor vertraging voor overige investeerders, opnieuw en opnieuw. :N
pi_155787228
Duurt best een tijd voordat het een beetje gaat lopen.... 17 juli mijn allereerste investering gedaan, vandaag eerste betaling van ¤ 1,07 binnengekregen. Wel een aantal projecten op de lijst inmiddels dus het maandbedrag gaat gestaag oplopen :)
pi_155787790
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:
ook in het ( te) laat terug sturen van de getekende papieren van de lening nemer.
Dit opnieuw tekenen door lening nemer is alleen maar nootzakelijk als investeerders veel te laat of niet betalen. Dat is dus inderdaad heel vervelend :(
pi_155788412
quote:

[..]

CF is dan ook een bijzondere manier van investeren.

Verder maakt het ook niet uit wat je er aan over houdt, het gaat erom dat er meer uit komt dan erin gaat. En dat je er wat van leert.

Er zijn diverse manieren om je rendement te berekenen en voor alles is wat te zeggen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  donderdag 3 september 2015 @ 17:29:50 #285
62913 Blik
The one and Only!
pi_155790193
quote:

[..]

Is dat zo? Als op dat moment alle resterende projecten default gaan is mijn totaalrendement toch echt 0%. Of eigenlijk zelfs negatief t.o.v. een spaarrekening. Het is misschien niet de standaard manier van berekenen, maar dat is wel hoe ik mijn crowdfunding investeringen zie
pi_155790470
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 17:29 schreef Blik het volgende:

[..]

Is dat zo? Als op dat moment alle resterende projecten default gaan is mijn totaalrendement toch echt 0%. Of eigenlijk zelfs negatief t.o.v. een spaarrekening. Het is misschien niet de standaard manier van berekenen, maar dat is wel hoe ik mijn crowdfunding investeringen zie
Bij mij duurt het tot 2018 maar zo kijk ik er eigenlijk ook naar. Zolang die datum niet gehaald is heb ik negatief rendement.
pi_155790764
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 17:37 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
berekenen, maar dat is wel hoe ik mijn crowdfunding investeringen zie
moment nu staat het hier op sept '18, maar elke keer als ik investeer gaat die ietsjes naar achteren natuurlijk
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_155790835
Ik kijk er op dezelfde wijze tegenaan. Ik heb een break even point wat bij nieuwe projecten constant iets opschuift. Door een behoorlijke toename van uitstaand vermogen ligt het break even point op dit moment op november 2018. Dat duurt dus wel even voordat dat is bereikt.

Het bedrag wat per maand/jaar binnen komt is leuk, maar het is pas echt winst als het gehele bedrag is uitbetaald.
pi_155791019
De eerste betaling vanuit de derdenrekening van GVE is binnen. Blijkbaar hebben ze de zaken nu op orde.
pi_155791057
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:00 schreef djh77 het volgende:
De eerste betaling vanuit de derdenrekening van GVE is binnen. Blijkbaar hebben ze de zaken nu op orde.
Oke, dat is mooi!!
  donderdag 3 september 2015 @ 18:03:57 #291
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155791099
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:00 schreef djh77 het volgende:
Ik nog niet. Verwachtte vandaag IIC Assembly. Zal morgen dan wel komen.
pi_155796366
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 14:49 schreef Blik het volgende:
Omdat HIN nu eindelijk is uitbetaald zit ik nu eindelijk op 50% terug ontvangen bedrag van het totaal terug te ontvangen bedrag. Nog altijd 0 defaults. Als alles goed blijft gaan heb ik rond juni 2017 mijn volledige inleg terug ontvangen, alles wat daarna binnenkomt is puur rendement
Zo te lezen zijn er veel meer die er zo tegenaan kijken. Ik ook. Leuk dat je bij iedere termijn ook een stukje rente krijgt maar je kunt ook beredeneren dat je zo snel mogelijk de onzekerheid wilt wegnemen uit je investering. Winst nemen doe je dan pas als je zeker weet dat er niets meer mis kan gaan, en dat is pas nà het break-evenpunt.

Enige verschil is misschien dat ik het per project bekijk en niet voor de totale som.
Pecunia non olet
pi_155797146
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:03 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik nog niet. Verwachtte vandaag IIC Assembly. Zal morgen dan wel komen.
Ik had er zeven verwacht vandaag, dus dat zal allemaal wel dezelfde oorzaak hebben.
Pecunia non olet
pi_155797173
Zo denk ik er ook over, op het moment dat je je geld terug hebt ga je winst maken, de meeste projecten zitten op minder dan 50% van de aflossing, de grootste kans op defaults is na 50%, de grootste risico's zijn dus nog niet weg. Kijk er de meeste defaults maar op na, die katenburg zat ook ongeveer op 50%, ik denk dat na 80% de rest wel afgelost wordt omdat men dan geen problemen meer wil zowel platform als lener.
pi_155808340
Meer conventioneel zou zijn om een stroppen pot op te bouwen, dus iets in de richting van

Stel, je hebt 600 euro geinvesteerd in een project dat over 60 maanden aflost, a 7,5%
Per maand krijg je 10 euro terug + rente
Even zonder Fee gerekend...
Dus de eerste maand 10 euro retour en 3,75 euro rente
De tweede maand 10 euro retour en 3,69 euro rente
Derde maand 10 euro retour en 3,63 euro rente
Vierde maand 10 euro retour en 3,56 euro rente
etc...

Als je jezelf 5% rendement "gunt" pak je respectievelijk 2,50 euro, 2,46 euro, 2,42 euro, 2,38 euro rendement
Daarnaast bouw je per maand een stroppen pot op voor 1,25 euro, 1,23 euro, 1,21 euro, 1,18 euro
Of eventueel boek je per maand een vast bedrag ad 63 cent in de stroppen pot, je houd dan in het begin wat meer rendement maar gaat dan het laatste jaar je volledige rente vergoeding (en een deel van de aflossing) naar de stroppen pot

Zo haal je en een aardig rendement ad 5% en bouw je een reserve op voor het geval dat er een default komt. Het rendement kan je natuurlijk (direct) herbeleggen, de reservering van je stroppen pot afhankelijk van je situatie... Maar ik denk dat als je het risico van een default hier of daar niet (al dan niet tijdelijk) kan dragen je ook niet zou moeten stappen in CF

Als dit project succesvol verloopt heb je 38,12 euro in de stroppenpot gereserveerd (ruim 6% van het geïnvesteerde bedrag) en heb je een net rendement gemaakt van 5%
Gaat dan 1 op de 16 DIRECT default en krijg je geen cent retour, heb je nog steeds 5% rendement

Stijgt je stroppenpot naar meer dan 2 maal het gemiddeld geïnvesteerde bedrag, dan kan je gaan afromen en extra rendement pakken uit de pot.
pi_155808615
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 15:31 schreef AapNootMuis het volgende:
Duurt best een tijd voordat het een beetje gaat lopen.... 17 juli mijn allereerste investering gedaan, vandaag eerste betaling van ¤ 1,07 binnengekregen. Wel een aantal projecten op de lijst inmiddels dus het maandbedrag gaat gestaag oplopen :)
Voordat het serieus gaat tellen ben je wel even bezig ja. Pas als je meerdere projecten hebt wordt het leuker en ga je ook het aantal stortingen gedurende de maand zien toenemen.
Schip ahoy!
pi_155809069
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 08:02 schreef namliam het volgende:
Meer conventioneel zou zijn om een stroppen pot op te bouwen, dus iets in de richting van

Stel, je hebt 600 euro geinvesteerd in een project dat over 60 maanden aflost, a 7,5%
etc...

Als je jezelf 5% rendement "gunt" pak je respectievelijk 2,50 euro, 2,46 euro, 2,42 euro, 2,38 euro rendement
Daarnaast bouw je per maand een stroppen pot op voor 1,25 euro, 1,23 euro, 1,21 euro, 1,18 euro
Of eventueel boek je per maand een vast bedrag ad 63 cent in de stroppen pot, je houd dan in het begin wat meer rendement maar gaat dan het laatste jaar je volledige rente vergoeding (en een deel van de aflossing) naar de stroppen pot

Zo haal je en een aardig rendement ad 5% en bouw je een reserve op voor het geval dat er een default komt. Het rendement kan je natuurlijk (direct) herbeleggen, de reservering van je stroppen pot afhankelijk van je situatie... Maar ik denk dat als je het risico van een default hier of daar niet (al dan niet tijdelijk) kan dragen je ook niet zou moeten stappen in CF

Als dit project succesvol verloopt heb je 38,12 euro in de stroppenpot gereserveerd (ruim 6% van het geïnvesteerde bedrag) en heb je een net rendement gemaakt van 5%
Gaat dan 1 op de 16 DIRECT default en krijg je geen cent retour, heb je nog steeds 5% rendement

Stijgt je stroppenpot naar meer dan 2 maal het gemiddeld geïnvesteerde bedrag, dan kan je gaan afromen en extra rendement pakken uit de pot.
Ik begrijp het, maar hier heb ik dus totaal geen tijd voor om bij te houden. Ik ga mijn 1,97 euro die ik voor "elk" project niet apart bekijken op hoeveel rente dit is en hoeveel ik van die paar cent naar een stroppenpot ga doen. Die 1,97 euro van mij komen op 1 rekening en als ik weer 100 euro heb gaat het er weer uit.

En afromen bij 2 maal het gemiddeld geïnvesteerd bedrag, dus je wil zeggen dat je via deze rare manier zorgt dat je iets van 200 euro bij elkaar "spaart" dit maanden op een spaarrekening zet en dan pas weer gaat investeren?
pi_155809506
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 09:09 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
En afromen bij 2 maal het gemiddeld geïnvesteerd bedrag, dus je wil zeggen dat je via deze rare manier zorgt dat je iets van 200 euro bij elkaar "spaart" dit maanden op een spaarrekening zet en dan pas weer gaat investeren?
Daarom zou je dus ook kunnen kiezen voor een vast bedrag per storting, scheelt een hoop rekenwerk. In mijn voorbeeld eerder is er 63 cent gemiddeld per storting of 1,25% van 600 / 12
Je zou dus 1% / 12 van je originele bedrag elke maand als stroppen post kunnen reserveren.

Of je je stroppen post liquide moet houden of die weer herinvesteerd, ligt aan je eigen situatie.
In mijn voorbeeld, kan je die 10 euro in de maand missen als een project default gaat?
Of wil/moet je die direct uit eigen middelen kunnen aanvullen?
Als je die 10 euro per maand niet kan missen, zal je de pot liquide moeten houden. (zou je dan wel in CF moeten stappen?)
Als je die 10 euro per maand (of een deel) wel kan missen, dan kan je de pot direct herinvesteren.
De stroppenpot is maar een administratieve pot, in principe, door een deel van je rendement nu te reserveren druk je je huidige rendement met de kosten van een toekomstig default. In dit voorbeeld ergens tussen de 1 op de 15 en 1 op de 20 waar je helemaal geen geld meer van terug ziet.
Of ongeveer 1 op de 8 of 9 waar je maar de helft van terug ziet.

Nog een alternatief is "simpelweg" als je een investering doet, 5% van het investerings bedrag als stroppenpot reserveren (voorlopig op een spaarrekening) totdat je zeg 100 euro bij elkaar hebt en er een project voorbij komt waarin je geïnteresseerd bent. Kan je kiezen, of alleen de pot, of je normale investering + de pot.

Voor bedrijven is het normaal om per verzonden factuur een deeltje te reserveren voor facturen die uiteindelijk niet betaald worden, dit is zelfs onderdeel van de kosten structuur.

Welke methode ook, lijkt mij "beter" dan te zeggen ik heb geen rendement tot ergens in 2018
  vrijdag 4 september 2015 @ 09:45:08 #299
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155809601
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 08:02 schreef namliam het volgende:

etc...

Het idee is aardig. Maar het is wel wat ingewikkeld.
Waarom kies je ervoor om als aflossing een vast bedrag te kiezen en voor de rente een variabel bedrag? Je krijgt namelijk maandelijks 12,02 terug. Eerste maand 3,75 rente en 8,27 aflossing, laatste maand 0,07 rente en 11,95 aflossing.
pi_155809700
Ik ben wel met je eens dat dit op zich een mooi idee is maar te ingewikkeld voor mijn beperkte investeringen in crowdfunding. Ik houd een percentage bij wat ik terug ontvangen heb tov de totale investering en ik heb een sheet die op basis van alle termijnbedragen het totaalrendement berekent. Als ik een default zou krijgen verwijder ik het restant van de termijnbedragen van de investering in default en dan weet ik wat het (negatieve) rendement op de investering is en wat het gevolg is voor het totale rendement
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')