quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet de gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Dat zou je ook moeten zeggen tegen mensen die zich gekwetst voelen vanwege zwarte piet. Maar dan moet van jou maar het hele personage zp geschrapt worden. Hoezo meten met 2 maten?quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Wat vervelend voor die mensen.
Pardon?quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Maar dan moet van jou maar het hele personage zp geschrapt worden.
Zou het niet doen, straks vallen er VN soldaten binnen als we de intocht houden met zwarte pietjes.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:31 schreef Scorpie het volgende:
http://www.metronieuws.nl(...)-zwarte-piet-negeren
moeten we nog blauwhelmen leveren ookquote:Op dinsdag 1 september 2015 19:34 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Zou het niet doen, straks vallen er VN soldaten binnen als we de intocht houden met zwarte pietjes.
Tegen mensen die zich gekwetst voelen door zp zou je gewoon: 'Wat vervelend voor je' om vervolgens niets te veranderen. Iedereen voelt zich weleens gekwetst, deal with it!quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:34 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Pardon?
Hoe kom je hier precies bij? Dat is nou juist precies wat van mij niet moet.
Ja, dat is prima.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Tegen mensen die zich gekwetst voelen door zp zou je gewoon: 'Wat vervelend voor je' om vervolgens niets te veranderen. Iedereen voelt zich weleens gekwetst, deal with it!
hokjesdenker!quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:38 schreef Beathoven het volgende:
De gemiddelde halvezool en / of pvv'er vindt in het algemeen dat we geen respect hoeven te tonen voor gelovigen en bepaalde gebruiken. Wat dan weer botst met deze discussie waarin ze respect eisen voor eigen tradities.
Selectieve verontwaardiging.
quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
moeten we nog blauwhelmen leveren ook
grote smurf is racisme!
Als nou iedereen gewoon geen respect toont voor elkaar, dan is het weer eerlijk. Tokkies hebben hun Sinterklaasfeest en gelovigen slachten halal en lopen in boerkas en laten elkaar in leven, dat is tolerantie.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:38 schreef Beathoven het volgende:
De gemiddelde halvezool en / of pvv'er vindt in het algemeen dat we geen respect hoeven te tonen voor gelovigen en bepaalde gebruiken. Wat dan weer botst met deze discussie waarin ze respect eisen voor eigen tradities.
Selectieve verontwaardiging.
Outside the box :pquote:
quote:Op dinsdag 1 september 2015 21:15 schreef DrDentz het volgende:
10,000,000 Zwarte Pieten Fans Can't Be Wrong
1) "Out of the box" is an expression that describes nonconformal, creative thinking. The term is used as an adverb to describe the thinking or as an adjective to ...quote:
Iets kan "out of the box" werken. Zoals een camera met reeds opgeladen batterijen.quote:Op dinsdag 1 september 2015 21:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
1) "Out of the box" is an expression that describes nonconformal, creative thinking. The term is used as an adverb to describe the thinking or as an adjective to ...
Dan zal 't woordenboek 't wel fout hebben eh.quote:Op dinsdag 1 september 2015 21:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Iets kan "out of the box" werken. Zoals een camera met reeds opgeladen batterijen.
Maar denken doe je dus "outside the box".
Tenzij je al een denk ster was toen je uit je moeders doos kwam zetten
Deze non discussie is wel op zijn retour, ik houdt het dus op 19quote:Op dinsdag 1 september 2015 22:34 schreef Red_85 het volgende:
Ok ok ok, het is september en we hebben al topic 5 van seizoen 2015. Ik ga voor een reeks van 69 deze keer.
DIt samen met de eerste spotprent in de OP.quote:Op dinsdag 1 september 2015 22:50 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Deze non discussie is wel op zijn retour, ik houdt het dus op 19
[ afbeelding ]
Je kan beter voor standje 69 gaan. Dat is bevredigender.quote:Op dinsdag 1 september 2015 22:34 schreef Red_85 het volgende:
Ok ok ok, het is september en we hebben al topic 5 van seizoen 2015. Ik ga voor een reeks van 69 deze keer.
Niet het meest eervolle standje om mee betrapt te worden op het bureau op het werk.quote:Op dinsdag 1 september 2015 23:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je kan beter voor standje 69 gaan. Dat is bevredigender.
Argumentum ad populum a.k.a:quote:Op dinsdag 1 september 2015 21:15 schreef DrDentz het volgende:
10,000,000 Zwarte Pieten Fans Can't Be Wrong
Oeh. Lavenderrquote:Op dinsdag 1 september 2015 23:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
83% van de mensen in Nederland zijn racisten.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:31 schreef Scorpie het volgende:
http://www.metronieuws.nl(...)-zwarte-piet-negeren
Mjah, in dat geval.. Zullen we?quote:Op dinsdag 1 september 2015 23:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, 17% is racist want die veroordelen Piet vanwege zijn huidskleur.quote:Op woensdag 2 september 2015 09:34 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
83% van de mensen in Nederland zijn racisten.
Dat weten we niet heh! 16% kan het ook geen ruk interesseren.quote:Op woensdag 2 september 2015 09:45 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nee, 17% is racist want die veroordelen Piet vanwege zijn huidskleur.
dat is een fabeltje, mooi voorbeeld dusquote:Op woensdag 2 september 2015 08:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Argumentum ad populum a.k.a:
"I'm going to jump off this cliff, 10.000 lemmings can't be wrong."
Dat kan natuurlijk ook!quote:Op woensdag 2 september 2015 10:01 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dat weten we niet heh! 16% kan het ook geen ruk interesseren.
Lees de wiki zou ik zeggen.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:02 schreef bijdehand het volgende:
[..]
dat is een fabeltje, mooi voorbeeld dus
*kuch* Rusland *kuch*quote:
niet nodigquote:
Het is een domme vergelijking want ZP is niet feitelijk racistisch. Je kan het wel zo vinden. Maar 83% vindt dat blijkbaar niet.quote:
en dan iets noemen dat feitelijk ook niet juist isquote:Op woensdag 2 september 2015 10:10 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Het is een domme vergelijking want ZP is niet feitelijk racistisch. Je kan het wel zo vinden. Maar 83% vindt dat blijkbaar niet.
Daar heb ik het helemaal niet over. Ik heb het over het feit dat het aantal mensen wat ergens in gelooft / van overtuigd is nooit een argument voor het waarheidsgehalte van de stelling kan zijn.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:10 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Het is een domme vergelijking want ZP is niet feitelijk racistisch. Je kan het wel zo vinden. Maar 83% vindt dat blijkbaar niet.
waarom haal je dan een niet kloppend voorbeeld aan ipv iets te zoeken dat wel klopt?quote:Op woensdag 2 september 2015 10:21 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Daar heb ik het helemaal niet over. Ik heb het over het feit dat het aantal mensen wat ergens in gelooft / van overtuigd is nooit een argument voor het waarheidsgehalte van de stelling kan zijn.
Er zat een link bij maar die wou je niet lezen.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:23 schreef bijdehand het volgende:
[..]
waarom haal je dan een niet kloppend voorbeeld aan ipv iets te zoeken dat wel klopt?
Godverdomme, wat een domme 'cartoon'.quote:
Niemand zegt ook dat het de waarheid is. Enkel dat ze ZP niet racistisch vinden.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:21 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Daar heb ik het helemaal niet over. Ik heb het over het feit dat het aantal mensen wat ergens in gelooft / van overtuigd is nooit een argument voor het waarheidsgehalte van de stelling kan zijn.
Irrelevant of 83% dat vindt. 40 jaar geleden vond datzelfde percentage homoseksualiteit ook een ziekte.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:10 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
volgens mij snap jij het nietquote:Op woensdag 2 september 2015 10:23 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Er zat een link bij maar die wou je niet lezen.
En inderdaad, lemmings springen niet en masse van de rotsen.
Als ik nu iets zeg wat jij als beledigend opvat terwijl ik dat niet zo bedoel is het toch ook niet teveel moeite om in het vervolg de boodschap iets anders te formuleren?quote:Op woensdag 2 september 2015 10:25 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Niemand zegt ook dat het de waarheid is. Enkel dat ze ZP niet racistisch vinden.
bron?quote:Op woensdag 2 september 2015 10:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Irrelevant of 83% dat vindt. 40 jaar geleden vond datzelfde percentage homoseksualiteit ook een ziekte.
Moeite met sarcasme?quote:Op woensdag 2 september 2015 10:24 schreef Copycat het volgende:
[..]
Godverdomme, wat een domme 'cartoon'.
daar ben ik me van bewustquote:
Nooit. Moeite met deze domme, tendentieuze cartoon zonder enig spoortje van humor.quote:
En als het verder geen invloed heeft op je leven doet het er verder toch niet toe? Of worden mensen die anti ZP zijn ook in gestichten gestopt?quote:Op woensdag 2 september 2015 10:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Irrelevant of 83% dat vindt. 40 jaar geleden vond datzelfde percentage homoseksualiteit ook een ziekte.
Van mij hoeft dat niet als je het oprecht niet beledigend bedoelt.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als ik nu iets zeg wat jij als beledigend opvat terwijl ik dat niet zo bedoel is het toch ook niet teveel moeite om in het vervolg de boodschap iets anders te formuleren?
Dat heeft het dus wel.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:29 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
En als het verder geen invloed heeft op je leven doet het er verder toch niet toe?
Hoe dan?quote:
Om misverstanden te voorkomen is dat misschien wel zo makkelijk. Ik begrijp niet waarom je dat niet zou doen als mensen daar moeite mee hebben. Er verandert per saldo geen fuck.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:31 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Van mij hoeft dat niet als je het oprecht niet beledigend bedoelt.
Of de ander is gewoon niet zo kleinzerig. Of hij denkt 2 tellen na en weet dan dat het niet zo bedoelt isquote:Op woensdag 2 september 2015 10:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Om misverstanden te voorkomen is dat misschien wel zo makkelijk. Ik begrijp niet waarom je dat niet zou doen als mensen daar moeite mee hebben. Er verandert per saldo geen fuck.
wat verwacht je nou van volk dat iemand aanhangt die racisme zag in de reactie van de overheid op de mh17?quote:Op woensdag 2 september 2015 10:37 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Of de ander is gewoon niet zo kleinzerig. Of hij denkt 2 tellen na en weet dan dat het niet zo bedoelt is
Dat is voor mij niet echt een constructieve omgangsvorm en ik geloof ook niet dat dat voor jou geldt eigenlijk.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:37 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Of de ander is gewoon niet zo kleinzerig. Of hij denkt 2 tellen na en weet dan dat het niet zo bedoelt is
En welk bericht geeft ZP nu af dan? En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn andere vraag.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is voor mij niet echt een constructieve omgangsvorm en ik geloof ook niet dat dat voor jou geldt eigenlijk.
Op beide vragen heb je allang een antwoord, je leest dit topic tenslotte al wat langer mee dan alleen vandaag.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:43 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
En welk bericht geeft ZP nu af dan? En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn andere vraag.
Eigenlijk niet.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Op beide vragen heb je allang een antwoord, je leest dit topic tenslotte al wat langer mee dan alleen vandaag.
Komt je wel goed uit.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan ga ik daar ook geen moeite in steken.
Die Poolse Pieten zie ik al jaren hier rondlopen (Den Haag) en inderdaad precies in zulke gezellige kleding.quote:
Spanje is dan ook nogal uit de richting.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:08 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Die Poolse Pieten zie ik al jaren hier rondlopen (Den Haag) en inderdaad precies in zulke gezellige kleding.
Trainingspakken en jaren 80 outfits zijn ook favoriet bij de Poolse Piet.
Maar ze gaan helaas nooit meer mee terug met Sint zoals Zwarte Piet.
er is voor optie 1 gekozen maar dat was niet genoeg dus is het optie 2 gewordenquote:Op woensdag 2 september 2015 10:55 schreef DustPuppy het volgende:
Ik snap ook echt serieus deze discussie niet.
De huidige Zwarte Piet is grotendeels gemodelleerd naar een zwarte page uit voornamelijk een tekening van Jan Schenkman (maar ook andere bronnen). Dit is hoogstwaarschijnlijk geïnspireerd uit ons koloniale verleden.
Hiervoor had St. Nicolaas zelfs helemaal geen 'knecht'.
Nu zijn er tegenwoordig individuen die hier aanstoot aannemen. En daar kun je dan als samenleving als volgt op reageren:
1. Je kunt inderdaad erkennen dat het beeld inderdaad wat problematisch overkomt (en ja misschien zelf racistisch). Hierdoor zullen de meeste tegenstanders zich ook gehoord/begrepen voelen en dit haalt meteen ook de kou uit de lucht .
2. Je negeert/verwerpt/ontkent het probleem volledig en noemt de tegenstanders aanstellers (en ook een aantal racistische termen*) waardoor deze zich gesterkt voelen in hun overtuiging dat (de meeste) Nederlanders een stel racistische klootmongolen zijn.
Welke van deze 2 opties is denk je het meest constructief?
*Vooral dit is erg handig als je aan wilt tonen dat je geen racist bent
Dat is nog maar de vraag. In Oost- en West-Indië kwam de klederdracht van Piet niet voor. Het is eerder gemodelleerd naar de wat exotischer geklede Zuid-Europeanen. Een pagepakje en een page is niet per definitie een slaaf, ook niet als hij uit Afrika komt.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:55 schreef DustPuppy het volgende:
Ik snap ook echt serieus deze discussie niet.
De huidige Zwarte Piet is grotendeels gemodelleerd naar een zwarte page uit voornamelijk een tekening van Jan Schenkman (maar ook andere bronnen). Dit is hoogstwaarschijnlijk geïnspireerd uit ons koloniale verleden.
Hiervoor had St. Nicolaas zelfs helemaal geen 'knecht'.
Zo zijn er ook figuren die aanstoot aannemen aan christelijke kruizen, minaretten of varkens. Gaan we al die lange tenen faciliteren? Lijkt me niet.quote:Nu zijn er tegenwoordig individuen die hier aanstoot aannemen.
Geen van beide.quote:En daar kun je dan als samenleving als volgt op reageren:
1. Je kunt inderdaad erkennen dat het beeld inderdaad wat problematisch overkomt (en ja misschien zelf racistisch). Hierdoor zullen de meeste tegenstanders zich ook gehoord/begrepen voelen en dit haalt meteen ook de kou uit de lucht .
2. Je negeert/verwerpt/ontkent het probleem volledig en noemt de tegenstanders aanstellers (en ook een aantal racistische termen*) waardoor deze zich gesterkt voelen in hun overtuiging dat (de meeste) Nederlanders een stel racistische klootmongolen zijn.
Welke van deze 2 opties is denk je het meest constructief?
Ah, dus als ik onterecht beschuldigd wordt van racisme dan kan moet ik dat toch erkennen om aan te tonen dat ik geen racist ben?quote:*Vooral dit is erg handig als je aan wilt tonen dat je geen racist bent
Correct. Het idee dat de Sint een knecht had die Piet heette komt echter overduidelijk van Schenkman. Daarna is het uiterlijk van deze Piet (vooral de volle rode lippen en de gouden oorbellen) ontstaan door het beeld wat men toen van afrikanen had.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Dat is nog maar de vraag. In Oost- en West-Indië kwam de klederdracht van Piet niet voor. Het is eerder gemodelleerd naar de wat exotischer geklede Zuid-Europeanen. Een pagepakje en een page is niet per definitie een slaaf, ook niet als hij uit Afrika komt.
Die zijn er ongetwijfeld, maar deze 'aanstoot' is wel wat breder dan die enkele malloten die jij hier noemt.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Zo zijn er ook figuren die aanstoot aannemen aan christelijke kruizen, minaretten of varkens. Gaan we al die lange tenen faciliteren? Lijkt me niet.
Toch zie ik optie 2 vrij veel gebeuren. Dus wat zou jij voorstellen?quote:
Nee, maar als iemand jou beschuldigd van racisme, verdedig jij je dan door racistische leuzen naar die persoon te roepen, waarmee je tevens zijn beschuldiging bevestigd?quote:Op woensdag 2 september 2015 11:41 schreef Prutzenberg het volgende:
Ah, dus als ik onterecht beschuldigd wordt van racisme dan kan moet ik dat toch erkennen om aan te tonen dat ik geen racist ben?
ik gok zomaar dat er meer mensen problemen hebben met varkens (en dan vooral het halal slachten ervan) dan met zwarte Pietquote:Op woensdag 2 september 2015 11:50 schreef DustPuppy het volgende:
Die zijn er ongetwijfeld, maar deze 'aanstoot' is wel wat breder dan die enkele malloten die jij hier noemt.
Whut?quote:Op woensdag 2 september 2015 12:08 schreef sp3c het volgende:
ik gok zomaar dat er meer mensen problemen hebben met varkens (en dan vooral het halal slachten ervan) dan met zwarte Piet
veel meer
Waarom zou je je uberhaupt verdedigen als iemand je een racist noemt?quote:Op woensdag 2 september 2015 11:50 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Correct. Het idee dat de Sint een knecht had die Piet heette komt echter overduidelijk van Schenkman. Daarna is het uiterlijk van deze Piet (vooral de volle rode lippen en de gouden oorbellen) ontstaan door het beeld wat men toen van afrikanen had.
[..]
Die zijn er ongetwijfeld, maar deze 'aanstoot' is wel wat breder dan die enkele malloten die jij hier noemt.
[..]
Toch zie ik optie 2 vrij veel gebeuren. Dus wat zou jij voorstellen?
[..]
Nee, maar als iemand jou beschuldigd van racisme, verdedig jij je dan door racistische leuzen naar die persoon te roepen, waarmee je tevens zijn beschuldiging bevestigd?
Hier ben ik het helemaal mee eens! Het Nederlandse "Sorry, we begrijpen wat je zegt, maar het is echt niet zo bedoeld" (dat al jaren geleden het antwoord was, volgens mijn al in de jaren '80), wordt niet geaccepteerd. Niet de gevoelens van de piet-accepterende Nederlanders, noch enig bewijs voor dat standpunt.quote:Op woensdag 2 september 2015 11:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is voor optie 1 gekozen maar dat was niet genoeg dus is het optie 2 geworden
#waarverhaal
Met referenda zou de apartheid in Zuid Afrika mogelijk nog bestaan als de blanke bevolking de meerderheid voerde. Met dit soort punten lost het niets op.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
Gewoon totaal geen aandacht hier meer aan geven en de pieten lekker Zwart houden, gezeik allemaal om niets, laten we een referendum hierover houden, ik ben weleens benieuwd wat daarvan de uitslag is.
Wie heeft jou moderator gemaaktquote:Op woensdag 2 september 2015 12:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik gok zomaar dat er meer mensen problemen hebben met varkens (en dan vooral het halal slachten ervan) dan met zwarte Piet
veel meer
ja inderdaad, een goede mod die moet het met jou eens zijn en anders rotten ze maar op naar hun eigen land!quote:Op woensdag 2 september 2015 13:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wie heeft jou moderator gemaaktJe bent nog slechter dan ik ooit was.
Bij mij verandert er niets, niemand kan een verandering afdwingen. Ik verlies dus niets.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Met referenda zou de apartheid in Zuid Afrika mogelijk nog bestaan als de blanke bevolking de meerderheid voerde. Met dit soort punten lost het niets op.
Een referendum is ook helemaal niet nodig, de veranderingen zijn al in gang en je staat aan de verliezende kant.
sowieso kan je geen discussie voeren met mensen die Zwarte Piet vergelijken met de apartheid..quote:Op woensdag 2 september 2015 13:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij mij verandert er niets, niemand kan een verandering afdwingen. Ik verlies dus niets.
De enige verandering die ik zie is dat blanke Nederlanders eindelijk inzien welke nietsontziende racistische haat tegen witten er is bij een substantieel deel van de gekleurde Nederlanders (iets dat in de USA ook speelt, maar daar heeft het tenminste nog een aanleiding). Daar wint niemand iets mee.
Je doet je naam eer aanquote:Op woensdag 2 september 2015 13:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij mij verandert er niets, niemand kan een verandering afdwingen. Ik verlies dus niets.
De enige verandering die ik zie is dat blanke Nederlanders eindelijk inzien welke nietsontziende racistische haat tegen witten er is bij een substantieel deel van de gekleurde Nederlanders (iets dat in de USA ook speelt, maar daar heeft het tenminste nog een aanleiding). Daar wint niemand iets mee.
De wereld is van iedereen.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:31 schreef bijdehand het volgende:
[..]
ja inderdaad, een goede mod die moet het met jou eens zijn en anders rotten ze maar op naar hun eigen land!
Nee hoor. Je hebt een mening die je met maximaal 17% van Nederland deelt.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:35 schreef Copycat het volgende:
Ik ben wit en van mij mag Zwarte Piet ook van kleur verschieten, want andere tijden, andere zienswijzen, voortschrijdend inzicht.
Ben ik nu ook in het bezit van nietsontziende, racistische haat tegen witten?
Gelukkig.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:43 schreef 2Happy4U het volgende:
Nee hoor. Je hebt een mening die je met maximaal 17% van Nederland deelt.
Nee, wel een grenzeloze naïviteit ten opzichte van gekleurde medemensen.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:35 schreef Copycat het volgende:
Ik ben wit en van mij mag Zwarte Piet ook van kleur verschieten, want andere tijden, andere zienswijzen, voortschrijdend inzicht.
Ben ik nu ook in het bezit van nietsontziende, racistische haat tegen witten?
Ik denk oprecht dat een groter deel niet tegen verandering is, maar gewoon hun onvrede uit over de manier waarop de discussie opgedrongen en gevoerd wordt.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:43 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Nee hoor. Je hebt een mening die je met maximaal 17% van Nederland deelt.
Ja, dat zal het zijnquote:Op woensdag 2 september 2015 13:46 schreef Scorpie het volgende:
Nee, wel een grenzeloze naïviteit ten opzichte van gekleurde medemensen.
Welke discussie? Dit is een monoloog: ben je voor Zwarte Piet ben je een racist.quote:Op woensdag 2 september 2015 13:46 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat een groter deel niet tegen verandering is, maar gewoon hun onvrede uit over de manier waarop de discussie opgedrongen en gevoerd wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |