abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155743354
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 16:17 schreef jankipbacon het volgende:

[..]

Slaaf van een blanke man, beetje link he :') !!!!!
Sinds vorig jaar niet meer toch ? We hebben nu officieel een zwarte en een witte Sinterklaas.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:23:11 #152
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155743493
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 13:51 schreef snakelady het volgende:

[..]

En daardoor heeft hij ook krulharen gekregen, heeft gouden oorringen in zijn oren en draagt pagekleding.

Ik begrijp dat kinderen dat verhaal geloven, maar als je ouder bent dan 12 moet je toch kunnen inzien dat er iets niet klopt.

Schoorsteenveger.

[ afbeelding ]

Slaaf/knecht/bediende

[ afbeelding ]

Zwarte piet

[ afbeelding ]
Er staat ook gewoon Zwarte Piet bij je plaatje van een 'slaaf/knecht/bediende' :')
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:31:37 #153
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155743823
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:23 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Er staat ook gewoon Zwarte Piet bij je plaatje van een 'slaaf/knecht/bediende' :')

Beter?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155743850
Nobody cares like a dog, de dog zegt niks terug.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:32:39 #155
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155743860
quote:
De rukarm van die eerste :')
pi_155743935
Weetnie ma is mijn mening ma ik vind dat alle pieten blank moeten zijn en Sinterklaas lekker zwart
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:34:52 #157
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155743937
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:32 schreef hugecooll het volgende:

[..]

De rukarm van die eerste :')
Dat heet een pofmouw...
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155744543
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:52 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wanneer kinderen in glorietijden van de KKK zich in KKK-outfit uitdossen om langs de deuren te gaan en snoep op te halen en honderden jaren later heeft de KKK-outfit zijn negatieve betekenis verloren en is het simpelweg onderdeel geworden van een onschuldige of zelfs positieve traditie, dan nog kan het zijn dat er mensen tegen de outfit zijn vanwege de betekenis die 't in het verleden had.
Dat is een onzinnige vergelijking. De kkk heeft zwarten gelyncht ed, zwarte piet strooit met pepernoten. Je kunt vrij succesvol betogen dat de kkk een door en door verdorven organisatie is en het enige wat je over zp kunt concluderen is dat hij enige gelijkenissen met een zwarte man vertoont.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:51:48 #159
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155744701
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is een onzinnige vergelijking. De kkk heeft zwarten gelyncht ed, zwarte piet strooit met pepernoten. Je kunt vrij succesvol betogen dat de kkk een door en door verdorven organisatie is en het enige wat je over zp kunt concluderen is dat hij enige gelijkenissen met een zwarte man vertoont.
Enige gelijkenissen? Kom op, zie de plaatjes die ik eerder heb gepost, je kan niet ontkennen dat zwarte piet zijn kleding, huidskleur en hoofddeksel daar van af is geleid, bij sommige zelfs de oorbellen.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:52:37 #160
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155744740
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee. Zijn punt is als volgt:

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 16:15 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Of mogen we negatieve zaken uit het verleden nooit meer associeren met iets leuks? Dan ook meteen kappen met piraten of vikingen of cowboys als we dan zo ver gaan.
En DAT is waar ik op doel.

In hoeverre er een connectie is met het negatieve, dat is een tweede discussie. Maar voor de tegenstanders is ZP de voortzetting van een bepaald negatief beeld dat men had van zwarten. Net zoals in mijn voorbeeld de kinderen die 200 jaar later een KKK-outfit dragen, ondanks hun positief gedrag, qua outfit nog steeds iets van die negatieve organisatie voortzetten.
Krekker is de bom!
pi_155744769
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:02 schreef NobodyKerz het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het met jou zit. Maar op de middelbare school elk jaar rond sinterklaas vond men het oh zo leuk om zwarte pieten met negers te vergelijken. Zo spannend om naar een voorbij fietsende neger "zwarte piet" te roepen.

Ja? Dus?

Vroeger riepen ze roetmop. Roetmoppen afschaffen?
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_155744792
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:51 schreef snakelady het volgende:

[..]

Enige gelijkenissen? Kom op, zie de plaatjes die ik eerder heb gepost, je kan niet ontkennen dat zwarte piet zijn kleding, huidskleur en hoofddeksel daar van af is geleid, bij sommige zelfs de oorbellen.
En wat is daar op tegen?
pi_155744820
Ik vraag me van die obsessieve voorstanders van zwarte piet af, of ze niet iets autistisch in zich hebben.
pi_155744824
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:52 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nee. Zijn punt is als volgt:

[..]

En DAT is waar ik op doel.

In hoeverre er een connectie is met het negatieve, dat is een tweede discussie. Maar voor de tegenstanders is ZP de voortzetting van een bepaald negatief beeld dat men had van zwarten. Net zoals in mijn voorbeeld de kinderen die 200 jaar later een KKK-outfit dragen, ondanks hun positief gedrag, qua outfit nog steeds iets van die negatieve organisatie voortzetten.
Wat is dat negatieve beeld dan?
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:58:24 #165
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155744960
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja? Dus?

Vroeger riepen ze roetmop. Roetmoppen afschaffen?
Zwarten werden in die tijd (over het algemeen) als domme lagere wezens gezien. Bij dit beeld hoorde ook een typische manier waarop zwarten toen werden af- en uitgebeeld. Dit zie je vrij duidelijk terug in ZP, al zie je het al sinds tijden langzaam veranderen.

[ Bericht 1% gewijzigd door KreKkeR op 01-09-2015 22:05:33 ]
Krekker is de bom!
pi_155745265
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:58 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Zwarten werden in die tijd als domme lagere wezens gezien. Bij dit beeld hoorde ook een typische manier waarop zwarten toen werden af- en uitgebeeld. Dit zie je vrij duidelijk terug in ZP, al zie je het al sinds tijden langzaam veranderen.
Dat is dus heden niet meer waar. Zwarte piet draagt een pagepak. Dat is dus niet per definitie een slaaf. Hij spreekt niet meer met een gek accent. Hij is eerder de helper dan de bediende van sinterklaas. Hij is de werkelijke ster van het feest die de cadeautjes en pepernoten brengt. Je kunt zeker niet stellen dat hij een inferieure rol ten opzichte van de sint heeft.
  dinsdag 1 september 2015 @ 22:08:55 #167
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155745377
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

En wat is daar op tegen?
Dat ze overduidelijk slaven/knechten moeten voorstellen, wat ook nog al voor de hand ligt gezien de tekst ''Piet de knecht zo zwart als roet, met een ketting aan zijn voet''...

Maar we willen als volk maar niet begrijpen dat de afstammelingen van die knechten zich er niet zo heel prettig bij voelen. :')
  dinsdag 1 september 2015 @ 22:12:05 #168
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155745501
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is dus heden niet meer waar. Zwarte piet draagt een pagepak. Dat is dus niet per definitie een slaaf. Hij spreekt niet meer met een gek accent. Hij is eerder de helper dan de bediende van sinterklaas. Hij is de werkelijke ster van het feest die de cadeautjes en pepernoten brengt. Je kunt zeker niet stellen dat hij een inferieure rol ten opzichte van de sint heeft.
Dus de jongen op deze tekening heeft volgens jou niet zo heel veel weg van zwarte piet?

Deze tekening is overigens genaamd ''Woman with Black slave child Black Musician'' en is ergens in 1600 gemaakt...
pi_155746178
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat ze overduidelijk slaven/knechten moeten voorstellen, wat ook nog al voor de hand ligt gezien de tekst ''Piet de knecht zo zwart als roet, met een ketting aan zijn voet''...

Maar we willen als volk maar niet begrijpen dat de afstammelingen van die knechten zich er niet zo heel prettig bij voelen. :')
Ik zei net dat piet een pagepakje draagt en daardoor niet per definitie slaaf is. Er werden destijds slaven tot page gemaakt maar piet is dus gekleed als page, niet als slaaf. Dat Piet slaaf zou zijn is veel te veel context. Dat is helemaal geen onderdeel van de traditie. Piet is een mythische figuur. Hij straft de stoute kinderen en beloont de lieve. Hij beweegt zich snachts op het dak en is zo zwart als roet. Hij komt door de schoorsteen in je huis maar je ziet hem nooit. Dat is wie piet is in de traditie. Geen slaaf en zo is hij ook niet gekleed.

Dat afstammelingen van die knechten zich er niet zo heel prettig bij voelen valt best mee. Het is een zeer zeer kleine groep die zich erover opwindt. En als zij zich eraan storen dan hebben ze er maar mee te leven. Voor sommige mensen zijn lingeriemodellen in abri's of koppzondagen diep grievend. Die hebben er ook mee te leren leven dat dat in Nederland mag.

Het toeval wil dat ik behoorlijk wat afstammelingen van die knechten ken. Ik ben er namelijk zelf een. Van mijn hele familie heeft werkelijk waar 1 persoon er moeite mee. Het gaat helemaal nergens over.
pi_155746922
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:12 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dus de jongen op deze tekening heeft volgens jou niet zo heel veel weg van zwarte piet?

[ afbeelding ]

Deze tekening is overigens genaamd ''Woman with Black slave child Black Musician'' en is ergens in 1600 gemaakt...
Ken je dit schilderij?

Het heet de Nachtwacht. Er staat geen nachtwacht op maar een schutterijvereniging.

Maar even serieus. Ja dat lijkt op zwarte piet. Ze dragen beiden een page pakje. Het is geen slavenpakje. Dit kind kan best een slaaf zijn. Dat is best aannemelijk. Maar bij piet ontbreekt die context.

dinsdag 1 september 2015 @ 22:51:56 #171
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_155747352
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 16:23 schreef jankipbacon het volgende:

[..]

Ja dus? Mensen gaan dan toch ook naar dat feest kijken van wtf is dit allemaal mensen met slavenuiterlijk die werken voor de blanke man.
Ze zien er ook zo onderdrukt uit.
  dinsdag 1 september 2015 @ 23:01:03 #172
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_155747671
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:54 schreef jankipbacon het volgende:
Ik vraag me van die obsessieve voorstanders van zwarte piet af, of ze niet iets autistisch in zich hebben.
Of willen ze het hek op de dam houden?
Was je het ook eens met dat gezeik over dat hoofdtooitje bij dat Eurovisiesongfestival-meisje een aantal jaar geleden? :')
  dinsdag 1 september 2015 @ 23:02:33 #173
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155747716
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 22:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik stel ook niet dat hij een inferieure rol heeft ten opzichte van Sinterklaas. Ik heb het over het beeld waar ZP (in ieder geval ten dele) op is geïnspireerd.
Krekker is de bom!
pi_155751346
quote:

[..]

Nouja, pepernoten zijn volgens de folklore natuurlijk wel de tot snoepgoed vermalen stoute kindertjes ;) Piet moedigt dus kannibalisme aan.. wat weer als stereotiep gezien kan worden.
  woensdag 2 september 2015 @ 07:05:57 #175
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_155751476
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Een feest waarbij mensen in nazi-uniformen ronddansen zou waarschijnlijk ook gevoelig liggen.
Dat is misschien een vergezochte vergelijking, maar op zich zit er iets in: stel dat zo'n feest nu geintroduceerd wordt op een of andere manier als verering van Nazi's. Jaren verstrijken, en over 150 jaar is het enige element nog dat het mensen met blonde pruiken zijn. Zou je dan nog steeds vinden dat het afgeschaft moet worden vanwege de oorsprong.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')