abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:13:27 #126
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155736498
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:09 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

:') Sint Nicolaas is gebaseerd op een heilige. Deze heilige heeft als weldoener een vader en zijn dochters een bruidschat gegeven, die hadden ze namelijk niet en was nodig in de tijd.

Hoe dit zich heeft mogen veranderen in sinterklaas is mij een raadsel maar het is een zelfde soort geval als Sint Maarten waar we ook een weldoener en heilige herdenken. Het is dan ook bij uitstek een katholiek feest eigenlijk dat de protestanten hebben meegenomen. Dat sinterklaas uit Spanje zou komen heeft wellicht te maken dat de katholieke invloeden vanuit Spanje kwamen pin me daar niet op vast.
Van wat ik heb begrepen heeft Sint Nicolaas eens moeten vluchten naar Spanje.

Er gaan verschillende verhalen in de rondte, alleen een ding is zeker, Zwarte piet is niet zwart door de schoorsteen. ;)

http://kunst-en-cultuur.i(...)nis-sinterklaas.html
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155736508
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar als een kind mishandeld (geestelijk of lichamelijk) wordt binnen een gezin komen er wel buitenstaanders bij, tenminste, dat is de bedoeling, toch?
Maar halen we dan een buitenstaander er bij die onze cultuur en gebruiken kent of een imam uit Saoudie Arabië die vanuit zijn culturele achtergrond en historie hele andere ideeën heeft over geestelijke of lichamelijke mishandeling?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:15:45 #128
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155736551
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar halen we dan een buitenstaander er bij die onze cultuur en gebruiken kent of een imam uit Saoudie Arabië die vanuit zijn culturele achtergrond en historie hele andere ideeën heeft over geestelijke of lichamelijke mishandeling?
Zijn Nederlanders niet de eerste die zich bemoeien met culturen van andere? Maar nu het andersom gebeurd is het ineens schandalig en onbedenkelijk.

Ik vind het wel goed dat we eens kritisch kijken naar onze cultuur, daarmee zeg ik nogmaals niet dat zwarte piet verbannen moet worden, maar een kritische blik ( waardoor ook de roe is gestopt) kan geen kwaad.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:16:38 #129
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_155736572
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:13 schreef snakelady het volgende:

[..]

Van wat ik heb begrepen heeft Sint Nicolaas eens moeten vluchten naar Spanje.

Er gaan verschillende verhalen in de rondte, alleen een ding is zeker, Zwarte piet is niet zwart door de schoorsteen. ;)

http://kunst-en-cultuur.i(...)nis-sinterklaas.html
De Legenda Aurea vertelt het verhaal van een arme man, die drie dochters had. In die dagen werd van de vader verwacht, dat hij de toekomstige echtgenoot iets van waarde aanbood: een bruidsschat. Hoe hoger de bruidsschat, des te groter de kans dat een jonge vrouw een goede echtgenoot zou vinden. Zonder bruidsschat was het waarschijnlijk dat de vrouw nooit zou trouwen. Vanwege de armoede van de man waren zijn dochters gedoemd als slaven te worden verkocht. Echter, op drie verschillende gelegenheden verscheen een buidel met goud in het huis, een volwaardige bruidsschat. Van de geldbuidels, die door een open raam werden gegooid, wordt gezegd dat ze in de schoenen terecht kwamen die voor de haard stonden te drogen. Soms zijn de geldbuidels weergegeven dan wel geïnterpreteerd als sinaasappels of mandarijnen, hetgeen kan verklaren waarom de Sint uit Spanje komt. Dit verhaal verklaart ook het strooigoed en het zetten van de schoen. Drie zakjes met goud staan symbool voor Sint Nicolaas. Ook de munten van chocolade die vaak deel uitmaken van het strooigoed gaan op dit verhaal terug.
Liefde voor God
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:18:01 #130
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155736609
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:16 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

De Legenda Aurea vertelt het verhaal van een arme man, die drie dochters had. In die dagen werd van de vader verwacht, dat hij de toekomstige echtgenoot iets van waarde aanbood: een bruidsschat. Hoe hoger de bruidsschat, des te groter de kans dat een jonge vrouw een goede echtgenoot zou vinden. Zonder bruidsschat was het waarschijnlijk dat de vrouw nooit zou trouwen. Vanwege de armoede van de man waren zijn dochters gedoemd als slaven te worden verkocht. Echter, op drie verschillende gelegenheden verscheen een buidel met goud in het huis, een volwaardige bruidsschat. Van de geldbuidels, die door een open raam werden gegooid, wordt gezegd dat ze in de schoenen terecht kwamen die voor de haard stonden te drogen. Soms zijn de geldbuidels weergegeven dan wel geïnterpreteerd als sinaasappels of mandarijnen, hetgeen kan verklaren waarom de Sint uit Spanje komt. Dit verhaal verklaart ook het strooigoed en het zetten van de schoen. Drie zakjes met goud staan symbool voor Sint Nicolaas. Ook de munten van chocolade die vaak deel uitmaken van het strooigoed gaan op dit verhaal terug.
Ik heb ook van dat verhaal gehoord inderdaad, maar dat heeft verders geen toegevoegde waarde voor de zwarte piet discussie, en het een sluit het ander niet uit.
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:18:22 #131
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_155736618
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:15 schreef snakelady het volgende:

[..]

Zijn Nederlanders niet de eerste die zich bemoeien met culturen van andere? Maar nu het andersom gebeurd is het ineens schandalig en onbedenkelijk.

Ik vind het wel goed dat we eens kritisch kijken naar onze cultuur, daarmee zeg ik nogmaals niet dat zwarte piet verbannen moet worden, maar een kritische blik ( waardoor ook de roe is gestopt) kan geen kwaad.
Waar bemoeit de Nederlander zich dan mee op globale schaal?
Liefde voor God
pi_155736628
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:15 schreef snakelady het volgende:

[..]

Met welke cultuur bemoeien wij ons dan?

En wat mij betreft mag iedereen zijn mening over onze cultuur geven, dat wil niet zeggen dat we dan ook iets met die mening moeten doen.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:22:01 #133
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_155736696
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:18 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik heb ook van dat verhaal gehoord inderdaad, maar dat heeft verders geen toegevoegde waarde voor de zwarte piet discussie, en het een sluit het ander niet uit.
Waar het omgaat is dat dit een katholieke heilige is, net als Sint Maarten. Sint Maarten heeft geen hulpjes je gaat gewoon langs de deur. Maar met Sint Maarten heb je ook problemen in Amerika met Halloween gooie mensen gif door het snoepgoed bv.

Wat veel gevaarlijker is dan zwarte Piet. Overigens is het pas 1 september en moet het nu al beginnen die discussie. Schaf heel sinterklaas dan maar af, of haal de hele traditie weg met gedichten en pakketjes. Maak er een Sint Maarten van. Mij kan het geen flikker meer schelen want ik ben het moe.

Ik vind het ook racistisch wanneer mij de slavernij wordt aangerekend terwijl mijn over overgrootvader in die tijd in de mijn stond te zwoegen voor een kwartje per dag of minder.
Liefde voor God
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:22:43 #134
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155736719
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:18 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Waar bemoeit de Nederlander zich dan mee op globale schaal?
Besnijdenissen (zowel meisjes als jongens), eten van honden in China, stierenvechten, halal eten enz.

En nogmaals, dit is natuurlijk van veel grote schaal (understatement), en punten waar ik achter sta om je mee te bemoeien, maar dat neemt niet weg dat wij ons ook bemoeien met de culturen uit andere landen.

Het gaat er om, er zijn mensen die zich benadeeld voelen door onze cultuur, in plaats van boos te worden ben ik van mening dat er best geluisterd mag worden naar hun mening, met gegronde argumenten komen waarom wij vinden dat onze cultuur een ander geen kwaad doet en vanuit daar verder gaan.
Want zoals het nu gaat wordt er alleen haat gecreëerd en dat is onnodig.
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:24:53 #135
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_155736762
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:22 schreef snakelady het volgende:

[..]

Besnijdenissen (zowel meisjes als jongens), eten van honden in China, stierenvechten, halal eten enz.

En nogmaals, dit is natuurlijk van veel grote schaal (understatement), en punten waar ik achter sta om je mee te bemoeien, maar dat neemt niet weg dat wij ons ook bemoeien met de culturen uit andere landen.

Het gaat er om, er zijn mensen die zich benadeeld voelen door onze cultuur, in plaats van boos te worden ben ik van mening dat er best geluisterd mag worden naar hun mening, met gegronde argumenten komen waarom wij vinden dat onze cultuur een ander geen kwaad doet en vanuit daar verder gaan.
Want zoals het nu gaat wordt er alleen haar gecreëerd en dat is onnodig.
Wat deze baas onder mij zegt. En daarbij niet alleen Nederland heeft een mening over dat soort dingen andere landen ook. Maar niemand dwingt China te stoppen of gooien we sancties op ze?

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Met welke cultuur bemoeien wij ons dan?

En wat mij betreft mag iedereen zijn mening over onze cultuur geven, dat wil niet zeggen dat we dan ook iets met die mening moeten doen.
Liefde voor God
pi_155736804
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:22 schreef snakelady het volgende:

[..]

Want zoals het nu gaat wordt er alleen haat gecreëerd en dat is onnodig.
Wanneer heeft Nederland een ander land aangesproken over besnijdenissen, halal slachten en het eten van honden?
Dat is volgens mij nog nooit gebeurd. Lijkt me sterk want het valt allemaal onder godsdienstvrijheid waar nederland veel waarde aan hecht. En mocht Nederland dat wel hebben gedaan is wel gebleken dat de desbetreffende landen zich er helemaal niets van hebben aangetrokken.

Iedereen mag zijn mening geven en zich benadeeld voelen. Dat nemen we dan voor kennisgeving aan. Ik voel me ook weleens benadeeld. Daar zul je mee moeten leren leven.

Verder leef ik in de stellige overtuiging dat echt een zeer kleine minderheid van de zwarte mensen in Nederland zich benadeeld voelt door Zwarte Piet.
  dinsdag 1 september 2015 @ 17:37:12 #137
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155736986
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Wanneer heeft Nederland een ander land aangesproken over besnijdenissen, halal slachten en het eten van honden?
Dat is volgens mij nog nooit gebeurd. Lijkt me sterk want het valt allemaal onder godsdienstvrijheid waar nederland veel waarde aan hecht. En mocht Nederland dat wel hebben gedaan is wel gebleken dat de desbetreffende landen zich er helemaal niets van hebben aangetrokken.
Jawel, door druk vanuit Nederland en andere landen is meisjesbesnijdenissen verboden geworden in Nigeria.

http://www.theguardian.co(...)dent-say-campaigners

quote:
Iedereen mag zijn mening geven en zich benadeeld voelen. Dat nemen we dan voor kennisgeving aan. Ik voel me ook weleens benadeeld. Daar zul je mee moeten leren leven.
Mee eens, maar luisteren kan geen kwaad.
quote:
Verder leef ik in de stellige overtuiging dat echt een zeer kleine minderheid van de zwarte mensen in Nederland zich benadeeld voelt door Zwarte Piet.
Dat denk ik ook.
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:28:35 #138
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_155741764
Ok, volgens mij zijn er maar een beperkt aantal scenarios:
Je bent gekleurd / allochtoon en bent:
A. Tegen zwarte Piet: Waarschijnlijk heb je een minderwaardigheidscomplex. Iedereen voelt zich weleens beledigd of aangesproken door iets, deal with it.
B. Het interesseert je geen reet: Oke, waarschijnlijk vier je het Sinterklaasfeest ook niet of ben je op late leeftijd naar NL verhuisd. Ben je er wel mee opgegroeid, dan doe je waarschijnlijk vooral wat van je verwacht wordt nu en durf je je niet voor zwarte piet meer uit te spreken.
C. Je bent voor zwarte piet: Hoera, je bent geïntegreerd, hebt zelfvertrouwen en bent niet op geld of medelijden uit.

Je bent blank / NL-er en bent
A. Tegen zwarte piet: Je laat je ontzettend door de media beïnvloeden. Je denkt te weten hoe kinderen denken en voelt je superieur boven de meeste mensen om je heen. Je kan maar niet aandacht genoeg krijgen. Je zet bovendien de vorige generaties aan NL-ers nu al racisten weg, maar dat maakt je niet uit, jij bent immers superieur.
Een tweede optie is dat je die-hard racist bent en het liefst helemaal geen zwarten in het straatbeeld ziet.
B. Het interesseert je geen reet: een beetje vreemd, want door te zeggen dat Piet wel mag veranderen, lijk je toe te geven dat het wel racistisch zou zijn. Dit neigt naar bovenstaande: het wegzetten van generaties aan Nederlanders aan racisten. Of..het interesseert je echt geen reet, maar dan had je dit niet eens gelezen.
C. Je bent voor zwarte Piet: Je hebt het begrepen. Zwarte piet is een negroide superheld. Je hebt vroeger nooit minderwaardig over zwarte mensen gedacht, maar krijgt helaas wel racistische neigingen van deze discussie.
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:38:08 #139
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155742072
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:28 schreef PietPossum het volgende:
Ok, volgens mij zijn er maar een beperkt aantal scenarios:
Je bent gekleurd / allochtoon en bent:
A. Tegen zwarte Piet: Waarschijnlijk heb je een minderwaardigheidscomplex. Iedereen voelt zich weleens beledigd of aangesproken door iets, deal with it.
B. Het interesseert je geen reet: Oke, waarschijnlijk vier je het Sinterklaasfeest ook niet of ben je op late leeftijd naar NL verhuisd. Ben je er wel mee opgegroeid, dan doe je waarschijnlijk vooral wat van je verwacht wordt nu en durf je je niet voor zwarte piet meer uit te spreken.
C. Je bent voor zwarte piet: Hoera, je bent geïntegreerd, hebt zelfvertrouwen en bent niet op geld of medelijden uit.

Je bent blank / NL-er en bent
A. Tegen zwarte piet: Je laat je ontzettend door de media beïnvloeden. Je denkt te weten hoe kinderen denken en voelt je superieur boven de meeste mensen om je heen. Je kan maar niet aandacht genoeg krijgen. Je zet bovendien de vorige generaties aan NL-ers nu al racisten weg, maar dat maakt je niet uit, jij bent immers superieur.
Een tweede optie is dat je die-hard racist bent en het liefst helemaal geen zwarten in het straatbeeld ziet.
B. Het interesseert je geen reet: een beetje vreemd, want door te zeggen dat Piet wel mag veranderen, lijk je toe te geven dat het wel racistisch zou zijn. Dit neigt naar bovenstaande: het wegzetten van generaties aan Nederlanders aan racisten. Of..het interesseert je echt geen reet, maar dan had je dit niet eens gelezen.
C. Je bent voor zwarte Piet: Je hebt het begrepen. Zwarte piet is een negroide superheld. Je hebt vroeger nooit minderwaardig over zwarte mensen gedacht, maar krijgt helaas wel racistische neigingen van deze discussie.
Dat er in jouw ogen maar een beperkt aantal scenario's zijn zegt meer over jouw fantasie en/of inlevingsvermogen dan over het werkelijk aantal scenario's.

Ook opvallend dat al jouw scenario's uiteindelijk leiden tot een conclusie die betrekking heeft op de persoon i.p.v op de mening, waarbij voorstanders goed zijn en tegenstanders achterlijk (minderwaardigheidscomplex of superioriteitsgevoel).
Krekker is de bom!
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:44:38 #140
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_155742308
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat er in jouw ogen maar een beperkt aantal scenario's zijn zegt meer over jouw fantasie en/of inlevingsvermogen dan over het werkelijk aantal scenario's.

Ook opvallend dat al jouw scenario's uiteindelijk leiden tot een conclusie die betrekking heeft op de persoon i.p.v op de mening, waarbij voorstanders goed zijn en tegenstanders achterlijk (minderwaardigheidscomplex of superioriteitsgevoel).
ik zou zeggen, kom met jouw kant van het verhaal: wat maakt het dat mensen zich beledigd voelen door een negroide sprookjesfiguur?
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:45:31 #141
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_155742336
tevens

en nou kappen met die onzinvergelijking met blackface, wat nooit in Nederland heeft plaatsgevonden
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:49:37 #142
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155742444
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:44 schreef PietPossum het volgende:

[..]

ik zou zeggen, kom met jouw kant van het verhaal: wat maakt het dat mensen zich beledigd voelen door een negroide sprookjesfiguur?
Sommige mensen beschouwen het uiterlijk als in stand houding van een negatief beeld dat in het verleden heerste m.b.t. zwarten.
Krekker is de bom!
pi_155742506
Oke dus TS vindt dat een neger geen schoorsteenveger zou kunnen worden, vuile racist!
pi_155742516
Het enige wat ik niet snap zijn mensen die vinden dat het feest verpest wordt als zwarte piet een andere kleur wordt dan zwart. Kinderen gaan echt geen neuk geven.

Geef dan gewoon eerlijk toe dat je het eng vindt dat mensen van andere etniciteiten je feest willen aanpassen.

[ Bericht 1% gewijzigd door NobodyKerz op 01-09-2015 20:58:16 ]
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:52:55 #145
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155742554
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:45 schreef PietPossum het volgende:
tevens
[ afbeelding ]
en nou kappen met die onzinvergelijking met blackface, wat nooit in Nederland heeft plaatsgevonden
Wanneer kinderen in glorietijden van de KKK zich in KKK-outfit uitdossen om langs de deuren te gaan en snoep op te halen en honderden jaren later heeft de KKK-outfit zijn negatieve betekenis verloren en is het simpelweg onderdeel geworden van een onschuldige of zelfs positieve traditie, dan nog kan het zijn dat er mensen tegen de outfit zijn vanwege de betekenis die 't in het verleden had.
Krekker is de bom!
  dinsdag 1 september 2015 @ 20:59:01 #146
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155742753
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:51 schreef NobodyKerz het volgende:
Het enige wat ik niet snap zijn mensen die vinden dat het feest verpest wordt als zwarte piet een andere kleur wordt dan zwart. Kinderen gaan echt geen neuk geven.

Geef dan gewoon eerlijk toe dat je het eng vindt dat mensen van andere landen je feest willen aanpassen.
Inderdaad!! Dat heb ik dus ook, het gaat helemaal niet om de kinderen, het gaat om de volwassenen die hun cultuur niet op willen geven.

Dat kan ik overigens begrijpen, maar kom niet met die slappe excuses aanzetten.
pi_155742883
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 16:15 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Wat is nu eigenlijk het probleem als Zwarte Piet een slaaf voor moet stellen? Aangezien kinderen Zwarte Piet associeren met snoepgoed, feest en gezelligheid lijkt het me toch een positieve ontwikkeling? Of mogen we negatieve zaken uit het verleden nooit meer associeren met iets leuks? Dan ook meteen kappen met piraten of vikingen of cowboys als we dan zo ver gaan.
Ik weet niet hoe het met jou zit. Maar op de middelbare school elk jaar rond sinterklaas vond men het oh zo leuk om zwarte pieten met negers te vergelijken. Zo spannend om naar een voorbij fietsende neger "zwarte piet" te roepen.

Erg kleine kinderen zien er geen neger in, maar zodra ze rond de 10 zijn wordt die vergelijking erg makkelijk getrokken.

Je argument slaat dus eigenlijk nergens op. Kinderen intereseert het helemaal niks welke kleur zwarte piet is. Deze discussie gaat dus eigenlijk, net als bij de tegenpartij, om je eigen gevoelens. Maar je probeert het dusdanig te verbuigen dat het lijkt alsof je namens de kinderen spreekt. Kom echt heel dom over om eerlijk te zijn.
pi_155742992
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 20:44 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Nobody cares like a dog, de dog zegt niks terug.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:06:28 #149
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155743003
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:02 schreef NobodyKerz het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het met jou zit. Maar op de middelbare school elk jaar rond sinterklaas vond men het oh zo leuk om zwarte pieten met negers te vergelijken. Zo spannend om naar een voorbij fietsende neger "zwarte piet" te roepen.

Erg kleine kinderen zien er geen neger in, maar zodra ze rond de 10 zijn wordt die vergelijking erg makkelijk getrokken.

Je argument slaat dus eigenlijk nergens op. Kinderen intereseert het helemaal niks welke kleur zwarte piet is. Deze discussie gaat dus eigenlijk, net als bij de tegenpartij, om je eigen gevoelens. Maar je probeert het dusdanig te verbuigen dat het lijkt alsof je namens de kinderen spreekt. Kom echt heel dom over om eerlijk te zijn.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:06:42 #150
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155743013
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 16:15 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Wat is nu eigenlijk het probleem als Zwarte Piet een slaaf voor moet stellen? Aangezien kinderen Zwarte Piet associeren met snoepgoed, feest en gezelligheid lijkt het me toch een positieve ontwikkeling? Of mogen we negatieve zaken uit het verleden nooit meer associeren met iets leuks? Dan ook meteen kappen met piraten of vikingen of cowboys als we dan zo ver gaan.
Een feest waarbij mensen in nazi-uniformen ronddansen zou waarschijnlijk ook gevoelig liggen.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')