Het gaat om de combinatie met andere slavenattributen...quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:22 schreef Arnold_Braunschweiger het volgende:
[..]
Omdat ze dat mooi vinden? Ook rijke afrikanen droegen vroeger (en nu nog steeds) gouden oorbllen. Waarom zouden ze die gouden oorbellen verkopen?
O jaquote:Op dinsdag 1 september 2015 16:23 schreef jankipbacon het volgende:
[..]
Ja dus? Mensen gaan dan toch ook naar dat feest kijken van wtf is dit allemaal mensen met slavenuiterlijk die werken voor de blanke man.
Het waren ex-slaven.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:23 schreef jankipbacon het volgende:
[..]
Ja dus? Mensen gaan dan toch ook naar dat feest kijken van wtf is dit allemaal mensen met slavenuiterlijk die werken voor de blanke man.
Ik heb vrij veel buitenlandse vrienden, ik studeer Deens samen met andere niet Denen vanuit heel de wereld, en toen ik begon uit te leggen over Sinterklaas en zwarte piet werd ik toch wel heel vreemd aangekeken inderdaad en waren ze er unaniem ( zowel de donkergekleurde als lichtgekleurde) over eens dat het toch wel vrij racistisch over komt.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:23 schreef jankipbacon het volgende:
[..]
Probeer het eens door een andere willekeurige traditie uit te leggen aan een vreemde cultuur. Offerfeest, kerstfeest, zelfs een verjaardag vieren ('o ja als iemand 365 keer de maan heeft gezien dan zingen andere voor hem en geeft ie zoetigheid aan ze met opgeklopte melk bovenop')quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb vrij veel buitenlandse vrienden, ik studeer Deens samen met andere niet Denen vanuit heel de wereld, en toen ik begon uit te leggen over Sinterklaas en zwarte piet werd ik toch wel heel vreemd aangekeken inderdaad en waren ze er unaniem ( zowel de donkergekleurde als lichtgekleurde) dat het toch wel vrij racistisch over komt.
Ik denk dat Nederlanders het niet zo zien omdat wij er mee opgroeien en die associatie niet leggen, maar voor buitenstaanders is die link enorm snel gemaakt.
Volgens mij zien mensen er tegenwoordig overigens racisme in omdat het verwacht wordt van je, je wordt er immers dood mee gegooit. Als ik zeg dat ik 2 zwarte collega's heb die onder me werken gaat iemand er ook racisme in zoeken, zelfs al zouden ze dik betaald krijgen.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:26 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Probeer het eens door een andere willekeurige traditie uit te leggen aan een vreemde cultuur. Offerfeest, kerstfeest, zelfs een verjaardag vieren ('o ja als iemand 365 keer de maan heeft gezien dan zingen andere voor hem en geeft ie zoetigheid aan ze met opgeklopte melk bovenop')
Moet je de IJslandse eens zien, die is helemaal erg.quote:[img]http://i.fokzine[img=650,919]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2e/3d/2c/2e3d2c811c110cd146bb5fe281dd186c.jpg[/img].net/p/0s.gif[/img] Op dinsdag 1 september 2015 16:26 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Probeer het eens door een andere willekeurige traditie uit te leggen aan een vreemde cultuur. Offerfeest, kerstfeest, zelfs een verjaardag vieren..
interessant verhaal van Gryla, kende het niet. Ik vind alleen niet dat met zwarte Piet hele bevolkingsgroepen benadeeld worden (sowieso vind ik zwarte piet positief en geen benadeling), maar Zwarte Piet lijkt net zoveel op een afrikaan uit 2015 als dat Gryla op een non of op m'n oma lijktquote:Op dinsdag 1 september 2015 16:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Moet je de IJslandse eens zien, die is helemaal erg.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar het verschil is dat er geen gehele bevolkingsgroep hiermee benadeeld wordt, ja oke, kinderen zelfs misschien, maar alleen de stoute.
En wat hierboven geschreven wordt klopt ook, niet alleen zwarte hebben te maken gehad met slavernij, alle rassen zijn slaaf geweest, ook blanken, misschien in zijn geheel blanke zelfs nog wel meer.
Ik vind het ook overdreven als mensen nu zich slachtoffer voelen van van de slavernij in het verleden, of dat nu zwart, bruin of wit is.
Maar dat neemt hun gevoelens over het geheel niet weg.
Dat zijn dan ook de mensen die je het niet zou moeten vragen. Die zijn namelijk onbekend met de traditie en weten dat niet in het juiste referentiekader te plaatsen en in plaats daarvan plaatsen ze het in hun eigen onjuiste referentiekader.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb vrij veel buitenlandse vrienden, ik studeer Deens samen met andere niet Denen vanuit heel de wereld, en toen ik begon uit te leggen over Sinterklaas en zwarte piet werd ik toch wel heel vreemd aangekeken inderdaad en waren ze er unaniem ( zowel de donkergekleurde als lichtgekleurde) over eens dat het toch wel vrij racistisch over komt.
Ik denk dat Nederlanders het niet zo zien omdat wij er mee opgroeien en die associatie niet leggen, maar voor buitenstaanders is die link enorm snel gemaakt.
Ja en nee, ik zie sommige buitenlandse traditie ook liever verdwijnen, zoals de stierengevechten in Spanje.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook de mensen die je het niet zou moeten vragen. Die zijn namelijk onbekend met de traditie en weten dat niet in het juiste referentiekader te plaatsen en in plaats daarvan plaatsen ze het in hun eigen onjuiste referentiekader.
Wat buitenlanders er van vinden is wat mij betreft volstrekt irrelevant.
Mijn man is IJslands dus hier komt het ieder kaar weer terug.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:37 schreef PietPossum het volgende:
[..]
interessant verhaal van Gryla, kende het niet. Ik vind alleen niet dat met zwarte Piet hele bevolkingsgroepen benadeeld worden (sowieso vind ik zwarte piet positief en geen benadeling), maar Zwarte Piet lijkt net zoveel op een afrikaan uit 2015 als dat Gryla op een non of op m'n oma lijkt
Zwarte Piet is geen slaaf en hij is niet gebaseerd op een slaaf. Ten eerste ziet hij er niet uit als een slaaf maar als een page, ten tweede moet je het een beetje in de historische context plaatsen. Sinterklaas werd vroeger vooral gevierd door de rijkere burgers uit de bovenste lagen van de maatschappij. Denk je werkelijk dat die hun kinderen zouden laten bedreigen door een slaaf met een roe?quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:20 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Nee, GEBASEERD op een slaaf, niet een huidige slaaf. Wat is het probleem nou?
Fair punt. Het is ook maar net wat je erin wilt zien. Een Spaanse edele, een page / schildknaap (een eer!)quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Zwarte Piet is geen slaaf en hij is niet gebaseerd op een slaaf. Ten eerste ziet hij er niet uit als een slaaf maar als een page, ten tweede moet je het een beetje in de historische context plaatsen. Sinterklaas werd vroeger vooral gevierd door de rijkere burgers uit de bovenste lagen van de maatschappij. Denk je werkelijk dat die hun kinderen zouden laten bedreigen door een slaaf met een roe?
Ik zie sommige buitenlandse tradities zoals het stierenvechten ook graag verdwijnen maar dat vind ik dan ook van een iets andere orde. Daar wordt namelijk een dier fysiek mishandeld tot de dood er op volgt, dat kun je dus met de beste wil van de wereld niet als onschuldig vermaak zien.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ja en nee, ik zie sommige buitenlandse traditie ook liever verdwijnen, zoals de stierengevechten in Spanje.
Terwijl de Spanjaarden zelf het als een onschuldige traditie zien vreemd genoeg.
Nu vind ik dat wel vele malen erger dan Zwarte Piet overigens.
Maar soms is de mening van een buitenstaander juist nodig om alles in perspectief te plaatsen.
En zelfs al zou 100% vast komen te staan dat ZP inderdaad een slaaf is en Sinterklaas een slavendrijver vind ik nog steeds dat hij in zijn huidige vorm moet blijven bestaan.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:47 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Fair punt. Het is ook maar net wat je erin wilt zien. Een Spaanse edele, een page / schildknaap (een eer!)
Faalklacht want de hele aanklacht van Quincy Gario waar jij ook voor valt is in de basis gewoon een leugen. En voor leugens hoef je geen sympathie voor op te brengen danwel te bespreken.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:16 schreef jankipbacon het volgende:
Oké, waar zal ik beginnen [knip= Quincy Gario fan geblaat]
Van wat ik heb begrepen en waar gegronde aanwijzingen voor zijn uit historische boeken, Sint Nikolaas heeft kindslaven bevrijd en die kindslaven hebben er toen zelf voor gekozen om bij hem te blijven en hem te dienen/helpen. Vandaar dat zwarte piet ook wat kinderachtig is in gedrag.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En zelfs al zou 100% vast komen te staan dat ZP inderdaad een slaaf is en Sinterklaas een slavendrijver vind ik nog steeds dat hij in zijn huidige vorm moet blijven bestaan.
hey hey, met dit soort voorstander praat begin je zelf tokkie te worden, he snakeladyquote:Op dinsdag 1 september 2015 16:55 schreef snakelady het volgende:
[..]
Van wat ik heb begrepen en waar gegronde aanwijzingen voor zijn uit historische boeken, Sint Nikolaas heeft kindslaven bevrijd en die kindslaven hebben er toen zelf voor gekozen om bij hem te blijven en hem te dienen/helpen. Vandaar dat zwarte piet ook wat kinderachtig is in gedrag.
Sint Nikolaas was erg vrijgevig en ging dus vaak in steden en dorpjes om arme kinderen eten en cadeaus te geven, die dus werden uitgedeeld door de kindslaven.
Later uit respect voor deze man is dus Sinterklaas een feestdag geworden, om hem te eren, een dag voor dat hij is overleden op 5 december.
Tenminste, dat is het meest aangenomen verhaal tot op heden.
Nee, want ik val geen onschuldige kinderen aan.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:59 schreef PietPossum het volgende:
[..]
hey hey, met dit soort voorstander praat begin je zelf tokkie te worden, he snakelady
Het is een sprookje ter vermaak voor kinderen. Piet is zwart omdat de kinderen anders de buurman (of wie dan ook) zouden herkennen. Om de kindervraag waarom Piet zwart is te kunnen beantwoorden is het heel makkelijk te zeggen dat dat door de schoorsteen komt. Wat heeft het voor nut om een hele geschiedenis les aan een kind van drie te gaan geven terwijl het nog steeds om een sprookje gaat?quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:08 schreef jankipbacon het volgende:
Waarom zegt men nog steeds dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen?
De meeste mensen hebben thuis niet eens een schoorsteen.
Het perspectief van een buitenlander. Als jij problemen hebt in je familie, haal je daar toch geen buitenstaander bij tenzij dit een therapeut etc is. Als jij iets vind kan ik zeggen dat het onzin is omdat ik een buitenstaander ben. Het perspectief van een buitenstaander is vaak niks waard.quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:44 schreef snakelady het volgende:
[..]
Mijn man is IJslands dus hier komt het ieder kaar weer terug.
En wij zien zwarte piet als positief omdat wij er prettige associatie mee hebben, zwarte piet is gezellig grappig, brengt cadeautjes, deelt snoep uit enz.
Ik denk dat het toch voornamelijk komt door de black face associatie in combinatie met waar Zwarte Piet oorspronkelijk vandaan komt.
Maar als een kind mishandeld (geestelijk of lichamelijk) wordt binnen een gezin komen er wel buitenstaanders bij, tenminste, dat is de bedoeling, toch?quote:Op dinsdag 1 september 2015 17:06 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Het perspectief van een buitenlander. Als jij problemen hebt in je familie, haal je daar toch geen buitenstaander bij tenzij dit een therapeut etc is. Als jij iets vind kan ik zeggen dat het onzin is omdat ik een buitenstaander ben. Het perspectief van een buitenstaander is vaak niks waard.
Bij stierenvechten is het niet zo dat de Spanjaard onwetend is. Bij zwarte Piet wordt niemand pijn gedaan, pas als je er iets achter gaat zoeken, en een stok om mee te slaan ligt overal wel.
quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:55 schreef snakelady het volgende:
[..]
Van wat ik heb begrepen en waar gegronde aanwijzingen voor zijn uit historische boeken, Sint Nikolaas heeft kindslaven bevrijd en die kindslaven hebben er toen zelf voor gekozen om bij hem te blijven en hem te dienen/helpen. Vandaar dat zwarte piet ook wat kinderachtig is in gedrag.
Sint Nikolaas was erg vrijgevig en ging dus vaak in steden en dorpjes om arme kinderen eten en cadeaus te geven, die dus werden uitgedeeld door de kindslaven.
Later uit respect voor deze man is dus Sinterklaas een feestdag geworden, om hem te eren, een dag voor dat hij is overleden op 5 december.
Tenminste, dat is het meest aangenomen verhaal tot op heden.
Maar wie wordt met sinterklaas geestelijk of lichamelijk mishandeld? Overigens komen er dan experts bij, stel voor dat je vroeger ging kijken naar Sparta en Rome. Een kind werd mishandeld in Sparta en ze haalde een romeinse expert erbij.quote:Op dinsdag 1 september 2015 17:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar als een kind mishandeld (geestelijk of lichamelijk) wordt binnen een gezin komen er wel buitenstaanders bij, tenminste, dat is de bedoeling, toch?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |