abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155472356
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 18:49 schreef ems. het volgende:

[..]

Het lijkt me sowieso sterk dat iemand die een hekel heeft aan negers zich als een verkleed en dan allemaal coole dingen gaat doen.

[..]

Dat sowieso niet. Maar gezien de impasse waar we ons nu min of meer in bevinden lijkt de meest logische oplossing dat iedereen het gewoon voor zichzelf blijft bepalen. Als je dan moeite hebt met zwarte of juist kleuren-pieten kan je eventueel de gordijnen dicht doen en jezelf in alle kleuren van de regenboog verven.
Hmja, probleem is niet zo zeer wat er privé gebeurt, maar wat er op televisie en bij centrale intochten te zien is.

Ik zie verder geen impasse. Ik zie wel dat dit er vanuit een internationaal perspectief nogal bizar uitziet en dat er in Nederland een aantal mensen aangeven er echt last van te hebben. Ik zie ook dat het kinderfeestje erdoor besmet raakt.

Vandaar. Pas het aan, dan zijn we ervan af.
pi_155472846
Nogmaals, voeg wat gekleurde exemplaren toe aan het Pietenkorps en de die hard klagers hebben geen poot meer om op te staan.

De kinderen maakt het toch geen flikker uit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator zondag 23 augustus 2015 @ 22:01:46 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155481160
Er zijn toch gekleurde pieten toegevoegd, maakt geen kut uit want de 'discussie' begint alleen maar vroeger
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155481211
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 19:10 schreef KoosVogels het volgende:
Nogmaals, voeg wat gekleurde exemplaren toe aan het Pietenkorps en de die hard klagers hebben geen poot meer om op te staan.

De kinderen maakt het toch geen flikker uit.
Afgelopen intocht gemist ?
pi_155489349
gewoon roetpieten, weg met die gekleurde pieten.
pi_155489989
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 08:28 schreef pokkerdepok het volgende:
gewoon roetpieten, weg met die gekleurde pieten.
Gewoon zwarte pieten, weg met dat gezeur.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_155492676
quote:
7s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:32 schreef Karrs het volgende:

[..]

gaat niet meer weg.
een roetpiet is ook gewoon een zwarte piet. het is de perfecte compromis.
  maandag 24 augustus 2015 @ 19:05:50 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155505543
Ik denk dat Nederlanders Zwarte Piet best willen veranderen, als daar een goede reden voor is. Maar tot dus ver is het alleen dat vermeende racisme. De gemiddelde Nederlander heeft Zwarte Piet nooit met negers geassocieerd, laat staan met iets racistisch, dus is dat geen goede reden om iets te veranderen - het een heeft totaal niets met het andere te maken.

Sterker nog, zonder echt de discussie aan te gaan stellen een aantal nitwits "Zwarte Piet is racisme" waarbij de stelling is gebaseerd op een aanname van een aantal personen die hun eigen gevoel meer laten spreken dan gedegen cultureel/antropologisch onderzoek. Door direct de aanval te kiezen (jullie zijn racisten) werd elke intelligente discussie onmogelijk gemaakt.
Dan mogen de pro-pieten, die bovendien betere (historische) argumenten hebben, toch ook wel dicht bij hun gevoel blijven en Zwarte Piet per se niet willen wijzigen? Ook niet een heel klein beetje? Waarom zou je tegemoet komen aan een stel luie, domme donders of een compromis willen, waarbij je alleen maar inlevert (je wordt gedwongen iets te wijzigen) en de ander alleen maar wint (je hebt de ander gedwongen iets te wijzigen) - dat is niet eens een compromis, dat is onderwerping. Culturele slavernij, zou je het kunnen noemen.
Overigens... racisme is niet verboden in Nederland.

Als je iets waaraan je gehecht bent volgens sommigen MOET wijzigen omdat andere mensen hun huiswerk niet hebben gedaan, is dat enorm frustrerend. Daar gaat de discussie meer over dan wat anders. Want als Zwarte Piet op oneigenlijke gronden moet veranderen, wat is dan het volgende offer dat gebracht moet worden op het policor altaar omdat iemand "voelt dat het racisme is"?
Want het is allang duidelijk dat het helemaal niet om idealisme gaat, maar om de poen. Anti-piet zal pas rusten als hij (veel) geld heeft gebeurd qua herstelbetalingen. Ik zie al gebeuren dat Sail 2020 het slachtoffer wordt "want het doet denken aan de VOC-mentaliteit en de slavenschepen".
pi_155509236
quote:
7s.gif Op maandag 24 augustus 2015 09:32 schreef Karrs het volgende:

[..]

De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_155570971
Ik denk dat Zwarte Piet praktisch gezien al is afgeschaft, in ieder geval op landelijk niveau. Internationale instellingen oefenen druk uit en in Nederland zijn steeds meer mensen bereid een compromis te accepteren. Het is maar een kwestie van tijd voordat je alleen nog maar 'roetpieten' hebt.

quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 12:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah er komen hele rare racisten op het debat af, echt gewoon gekke mensen aan beide kanten, die zijn niet ineens weg als Piet weg (of niet weg) is, die gaan dan gewoon naar het volgende 'vraagstuk'
Vroeger hadden die mensen ook geen internet. In principe maakt het niet uit dat er allerlei debielen met racistische denkbeelden rondlopen. Als ze op volwassen leeftijd echt zo denken, sla je dat er toch niet meer uit. Alleen nu wordt elke poep en scheet van die mensen onderdeel van een gerelateerd, maar uiteindelijk toch heel ander debat.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 20:51:07 #136
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_155571392
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

gaat niet meer weg.
een roetpiet is ook gewoon een zwarte piet. het is de perfecte compromis.
Nee man gewoon zwarte Piet en dan gewoon zeggen dat hij heeeel veeeel roet op z'n gezicht heeft
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 26 augustus 2015 @ 21:29:55 #137
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155573064
In het liedje gaat het over "zwart als roet", niet over "zwart van het roet" en al helemaal niet over "grauw van de as" waar die zogenaamde roetpieten het meest op lijken. Maar ja, het verschil tussen as en roet is ook wel heel moeilijk te begrijpen.
Dus: roetzwarte pieten, gitzwarte pieten. Niks roetvegen en al helemaal geen chocoladebruine pieten.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 21:34:14 #138
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155573229
Zwarte piet is de knecht van sinterklaas. Niks geen slaaf maar gewoon knecht :
quote:
Een knecht is iemand die als beroep hulptaken uitoefent die ter ondersteuning dienen van een hoofdtaak.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_155573593
Ik heb vanavond zo'n klassieke negerzoen op. En lekkah dat ie was _O_
Zonder wrijving geen glans
  Moderator woensdag 26 augustus 2015 @ 21:44:54 #140
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155573693
wat een super interessant verhaal, vertel ons er nog wat meer over alstublieft

werden je vingers bruin van het smullen?
  Moderator woensdag 26 augustus 2015 @ 21:45:16 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155573705
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:51 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Nee man gewoon zwarte Piet en dan gewoon zeggen dat hij heeeel veeeel roet op z'n gezicht heeft
gewoon zeggen dat het een neger is

nou en

die bestaan ook gewoon
  woensdag 26 augustus 2015 @ 21:45:24 #142
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_155573716
juist, lekker en neger is synoniem als het op de negerzoen aankomt! positieve connotaties, ga zo door
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_155574290
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 21:44 schreef sp3c het volgende:
wat een super interessant verhaal, vertel ons er nog wat meer over alstublieft

werden je vingers bruin van het smullen?
Zelfs dat nog. ;)
Zonder wrijving geen glans
pi_155580450
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:51 schreef Enchanter het volgende:

[..]

dat is zo niet houdbaar, zoveel is duidelijk. niemand gelooft het.
pi_155580509
Daarom, zo zwart als roet.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_155588772
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zij begrijpen gewoon niets van de Nederlandse cultuur. Ze lezen wat bullshitverhaaltjes van extremisten, waaronder die Shepard, waar veel fouten in staan en trekken op basis daarvan conclusies.
Shepard viel al direct door de mand door zich hardop af te vragen, in het officiële rapport wat ze voor de UN opstelde nota bene, "waarom Nederland zo nodig een tweede kerstman moet hebben" terwijl de kerstman juist een tweede Sinterklaas is. Je hoort het zelfs aan de naam, spreek Sinterklaas maar eens uit zoals een Americaan het zou uitspreken, een beetje verbastering en je komt uit op Santa Claus. Klaas => Claus
Sinter => Santa
Dit dus. Het totale gebrek aan kennis, de arrogantie, en de bijbehorende militantheid bij types als Gario en Stephard zorgt voor een tegenreactie vanuit de Nederlandse samenleving.
pi_155618882
quote:
VN-comité bespreekt voor- en nadelen Piet

Het College voor de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties, CERD, komt vrijdag met conclusies en aanbevelingen over discriminatie in Nederland. Ook Zwarte Piet komt zeker aan de orde, een heikel onderwerp sinds hij door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met racisme en discriminatie.

Mensenrechtenexperts uit het comité houden in de gaten of landen de VN-verdragen naleven die ze hebben getekend. Vorige week praatte het comité al met een Nederlandse delegatie over zaken als noodopvang voor vluchtelingen, de situatie op de arbeidsmarkt en discriminerende uitlatingen in de media. De rol van Zwarte Piet kreeg toen al een prominente rol en leidde tot 'een levendige discussie'.

Donderdag liet Nickelodeon weten dat eind dit jaar ongeschminkte pieten te zien zijn. Na de felle zwartepietendiscussie liet de kinderzender vorig jaar helemaal geen pieten zien, alleen Sinterklaas. Eerder deze maand zei warenhuis de Bijenkorf dit jaar te kiezen voor vergulde klimpieten. V&D laat de versiering afhangen van wat het Sinterklaasjournaal van de publieke omroep gaat doen. Die laat dat pas veel later dit jaar weten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)elt_over_Piet__.html
ben benieuwd naar hun bevindingen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:07:19 #148
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_155620104
quote:
Of kritiek leidt tot reprimande, blijkt volgende week vrijdag

De Verenigde Naties hebben zich dinsdag in Genève opnieuw heel kritisch uitgelaten over het Sinterklaas-feest. Het antiracisme-comité van de VN sprak zelfs over 'schendingen van mensenrechten' die 'nooit gerechtvaardigd kunnen worden door tradities of gebruiken'.

Ook zei het comité met nadruk dat zo'n feest als 'Santa Claus' voor kinderen 'van alle rassen en etnische achtergronden' een 'vrolijke en gelukkige happening' moet zijn. En dat het nu voor verre nakomelingen van slaven niet zo is. ,,Kinderen moeten niet de last van zo'n verleden dragen. Ze moeten er niet elk jaar aan herinnerd worden dat ze kinderen van slaven zijn.''

Nou als ik deze indicatie uit het stukje uit de OP lees dan verwacht ik hevige kritiek.
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:00:30 #149
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155628625
tsss

De bemoeizucht..... Als iemand er moeite mee heeft dat zwarte piet nu eenmaal het knechtje is van sinterklaas moeten we dat maar ff veranderen ? 8)7
Het gaat niet over slavernij hoor, maar gewoon nijd omdat * maar een knecht*.... en ja dat is toch wel kwetsend hé, waarom niet de baas ? Is toch niet eerlijk : omdat zwart altijd maar knecht spelen.... ;(
grow up :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_155628679
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:07 schreef Bramito het volgende:

[..]

Nou als ik deze indicatie uit het stukje uit de OP lees dan verwacht ik hevige kritiek.
Beter dan dat kan je niet demonstreren dat je echt niets begrijpt van Sinterklaas en Zwarte Piet. Bovendien is het sowieso al heel erg dom als je door het zien van een zwart gekleurd iemand - wat in het echt niet eens bestaat (donkerbruin is geen zwart) - eraan herinnerd wordt dat je overoveroveroveroveroverovergrootvader een slaaf waas. Who gives a fuck? Dat is net zo'n abstracte onbekende als de overoveroveroveroveroverovergrootvader van koning Willy. :s)
Het gaat ook nog eens volstrekt voorbij aan het gegeven dat meer dan 90% van de kaukasische mensen hun voorouders ook bepaald geen rooskleurig leven hadden als je meer dan een paar generaties terug gaat. Hell, zelfs in de jaren 50 konden veel mensen hier niet studeren maar ga terug naar de jaren 0 van de twintigste eeuw en we spreken over een tijd waarin Jan Modaal 6 dagen per week saai arbeiderswerk verrichtte en waarin velen van hen noodgedwongen hun kinderen mee lieten werken in plaats van hen naar school te laten gaan. Ga nog wat verder terug en het wordt nog minder rooskleurig: heel erg hard werken voor een landheer die de vruchten van je arbeid plukte en je net genoeg gaf om te overleven, je kon kindjes krijgen als je de kindjes op het land liet werken zo gauw ze oud genoeg (ruim voor de start van de pubertijd) waren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')