Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:
(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn. Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...
Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden), vetverbranding en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure . Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen. HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine
Peptides: peptides zijn aminozuurketens die de bouwstenen vormen van proteïnen. Peptides zijn de nieuwe generatie van dopingmiddelen te noemen. - GHRP: afkorting voor growth hormone releasing peptide. aminozuurketens die ons lichaam triggeren om meer groeihormoon af te geven waardoor het lichaam de voordelen van extra groeihormoon krijgt. Worden blijkbaar vrij snel gemetaboliseerd en zijn daardoor niet makkelijk op te sporen. Bv. GHRP - 6, CJC 1295, TB-500, ...
- GW1516:een stofje dat zich bind aan de PPARdelta receptor en er voor zorgt dat er meer proteïnen vrijkomen die helpen bij de energie uitstoot. In combinatie met AICAR zou het een erg goede verbetering moeten geven van het uithoudingsvermogen. Bij ratten hielp GW1516 bij het vetmetabolisme en bescherming tegen zwaarlijvigheid. Omdat het erg kankerverwekkend was, werd deze stof niet meer verder ontwikkeld en is enkel op de zwarte markt te verkrijgen. Ze is zo gevaarlijk dat het WADA atleten specifiek voor deze stof waarschuwt , maar ondanks deze waarschuwing zijn er toch al meerdere atleten betrapt op het gebruik ervan.
- SARM: afkorting voor Selective Androgen Receptor Modulator. SARMs binden aan de androgeen receptor, maar hebben weefselafhankelijke effecten door bijv. de verschillen in co-expressie van relevante cofactoren. Streven in het kader van sport is hierbij het maximaliseren van androgene activiteit in skeletspierweefsel, maar het minimaliseren in bijv. de prostaat om zodoende sportprestaties te maximaliseren, en tegelijkertijd androgene bijwerkingen te minimaliseren.
- AICAR afkorting voor amino-imidazole carboxamide ribotide een stof die de aanmaak van nucleotiden stimuleert. Nucleotiden spelen een rol bij het doorgeven van signalen in en tussen cellen en de energielevering in cellen. Het zorgt voor een verandering naar spiervezeltype 1 dat belangrijk is bij duursporten, zorgt voor een betere doorbloeding en heeft effect op het koolhydraat en vetmetabolisme. Gebruik is moeilijk te traceren omdat het een lichaamseigen stof is, maar ondertussen zijn er wel limieten vastgesteld.
- GAS6 een lichaamseigen eiwit dat de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. Is ontwikkeld om nierpatiënten met anemie, die slecht of niet reageren op EPO, te helpen om hun hematocriet terug richting een normaler niveau te brengen. Als GAS6 werd gebruikt, reageerde de patient ook beter op EPO. Terwijl bij EPO voorzichtig moet omgesprongen worden met de dosering om geen trombose te veroorzaken, is dit bij GAS6 minder het geval en dus veiliger in gebruik. dan EPO. Volgens de onderzoeken gaf de combinatie van de 2 de beste resultaten in functie van het hematocrietniveau.
EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden. Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA
Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.
Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker. efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...
Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen. Clenbuterol, Salbutamol
Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.
Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen. Furosemide, Xipamide, ...
Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.
Dopingtesten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Docu's, interviews en lezingen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Filmpjes van legendarische prestaties op doping
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze is nu 24 zie ik , dacht dat ze al veel ouder was. In 2009 was ze dus net 18 Raar verhaal dit weer....
Door een uitspraak van het CAS rondom de Indiase Dutee Chand (zelfde soort geval) mogen in elk geval de komende 2 jaar dit soort atleres zonder probleem meedoen, maar mogen in principe ook omgebouwde mannen bij de vrouwen meedoen.
Door een uitspraak van het CAS rondom de Indiase Dutee Chand (zelfde soort geval) mogen in elk geval de komende 2 jaar dit soort atleres zonder probleem meedoen, maar mogen in principe ook omgebouwde mannen bij de vrouwen meedoen.
Valt me nog mee t.o.v. Semenya. Alhoewel andere foto's op google ook haar mannelijkheid tonen. Maarja... daar kunnen we bijna alle kogelslingeraars bij de vrouwen toch ook wel toe rekenen...
Valt me nog mee t.o.v. Semenya. Alhoewel andere foto's op google ook haar mannelijkheid tonen. Maarja... daar kunnen we bijna alle kogelslingeraars bij de vrouwen toch ook wel toe rekenen...
Het gaat ook om haar nogal buitengewoon hoge natuurlijke testosterongehalte volgens mij
Dat was een misleidende, schadelijke constatering, oordeelde Herman Ram van de Dopingautoriteit. Een afwijkende bloedwaarde zegt niets, twee evenmin. Het is uiterst ingewikkeld om bloeddoping vast te stellen. Daarvoor zijn minimaal acht tot twaalf controles nodig in twee jaar tijd, plus allerlei aanvullende informatie over hoogtestages, medicijngebruik of de menstruatiecyclus.
Kan Ram ook even laten zien wanneer zij die bloedtesten hebben gedaan, want daar geloof ik niks van, gewoon te weinig geld!
Dafne Schippers voelt zich ’topfit’ voor het aankomende WK atletiek, deze maand in Peking. ,,Ik ben lichter geworden. Ik denk dat ik nog nooit zo straks ben geweest”, zegt de topsprintster uit Utrecht over haar lichaam.
„Richting het trainingskamp in Japan voor het WK in China zal ik nog een of twee kilo afvallen. Dat gaat vanzelf. Het gebeurt gewoon richting mijn topvorm. Mijn doel is om op een gewicht van 68 kilo te komen. Nu zit ik laag in de 69 kilo. Ik eet al een jaar geen brood en weinig koolhydraten, dus weinig pasta. Ik eet veel groenten en vlees. Dat werkt heel goed bij mij.”
zou ze er niet gewoon een zevenkampje naast kunnen doen? Zo zwaar moet dat toch niet zijn voor haar
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Tja ik wil haar ook weer niet zomaar afschrijven omdat ze altijd al wel een groot talent was op de zevenkamp en op loopnummers, maar haar prestatiecurve op de loopnummers schiet nu wel vrij snel richting tijden die het twijfelachtig maken of je dat clean kunt lopen
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
soort van Froome, erg licht maar met dezelfde kracht.
die herstelde niet meer zo best in de Tour
DeLuna vindt me dik ;( Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende: pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
Thomas Dekker heeft nog een onthullinkje achter de hand wachten op zijn boek en een rechtzaak
DeLuna vindt me dik ;( Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende: pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
Op vrijdag 7 augustus 2015 18:43 schreef rubbereend het volgende: Thomas Dekker heeft nog een onthullinkje achter de hand wachten op zijn boek en een rechtzaak
Ik neem aan dat ie nog wat wil verdienen aan zijn boek
Ik ben wel benieuwd wat hij heeft. Verwacht er alleen weinig van.
Ik neem aan dat ie nog wat wil verdienen aan zijn boek
Ik ben wel benieuwd wat hij heeft. Verwacht er alleen weinig van.
zal wel zijn hoe en dankzij wie hij de doping ingerold is. Of was dat al bekend?
Over zijn sprintjes zelf of de manier hoe fit raakt om te kunnen sprinten? Dat hij snel is, is toch niet gek? De rest er om heen, mag hij blij zijn dat hij geen wielrenner is geworden
Vooral de hoeveelheid sprintjes.... 90 of 120 minuten lang als een malle sprintjes trekken met 30 graden is toch wel opmerkelijk te noemen.
En ja, hoe ze Robben hebben klaar gestoomd voor het WK in Zuid-Afrika kan geen zuivere koffie zijn geweest. Daar moet redelijk zijn gerotzooid.
Wellicht nog wat over z'n Rabo-periode. Erik Dekker ofzo. Of hij onthult dat Jan Boven jarenlang tot aan de nok toe vol zat met alles wat verboden was.
Wellicht nog wat over z'n Rabo-periode. Erik Dekker ofzo. Of hij onthult dat Jan Boven jarenlang tot aan de nok toe vol zat met alles wat verboden was.
Jan Boven blijkt straks de spil in het Rabo dopingnetwerk te zijn geweest. De Rodolfo Massi van Rabobank dus.
Volgens mij eerder dat eerste. En dat Knaven hangt.
Knaven is een teflonboy, als er nog iets geplakt had was hij wel door Sky aan de kant gezet. Sky dekt hem echter volledig en anders geven ze er nog wel een Pr-spin aan. Hebben ze al een keer gedaan en in de tussentijd zijn ze nog wat arroganter geworden bij die ploeg.
De simpele ontkenning, het zich wentelen in een slachtofferrol, het benadrukken van de eigen positieve eigenschappen, het verschuiven van de verantwoordelijkheid en het hanteren van de ongevalstheorie zijn de meest gehanteerde strategieën waarmee dopingzondaars in de sport hun imago trachten op te poetsen. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Lucas Vansnick aan de KU Leuven onlangs de master in de Bedrijfscommunicatie behaalde.
In het kader van zijn onderzoek analyseerde Vansnick 221 citaten waarmee 47 atleten uit 7 verschillende sporttakken (tennis, voetbal, atletiek, judo, badminton, ijshockey en gewichtheffen) zich trachtten te verdedigen tegen beschuldigingen over dopinggebruik. Het gaat hierbij enkel om atleten die gesanctioneerd werden door een dopingautoriteit of die zelf bekenden. Het gaat enkel over cases na het jaar 2000. Naast bekende buitenlandse namen zoals John McEnroe, Marion Jones en Tyson Gay komen ook Belgische atleten aan bod zoals Charline Van Snick.
De simpele ontkenning is met 14 procent der citaten de meest populaire strategie, gevolgd door het zich wentelen in een publieke slachtofferrol - omdat men zich onvoldoende kan verdedigen tegen aanvallen door media en publieke opinie - met 10,4 procent.
Het benadrukken van positieve eigenschappen bij zichzelf zoals negatieve dopingtests uit het verleden haalt 9,5 procent en een doorschuiven van de verantwoordelijkheid naar dokters en coaches 8,6 procent. De ongevalstheorie - van het kussen van een vrouw in een discotheek tot cortisone voor geslachtsdelen - sluit de top-5 af met 8,1 procent.
Knaven is een teflonboy, als er nog iets geplakt had was hij wel door Sky aan de kant gezet. Sky dekt hem echter volledig en anders geven ze er nog wel een Pr-spin aan. Hebben ze al een keer gedaan en in de tussentijd zijn ze nog wat arroganter geworden bij die ploeg.
iedereen is ook weer vergeten dat froome zich onafhankelijk zou laten testen na de tour
Bayern München en het hele Duitse voetbal is ook wel mooi natuurlijk. Bij testen blijken ze massaal een hematocriet >50 te hebben, Dortmund dat als briljante tactiek had om gewoon veel meer te rennen dan tegenstanders, natuurlijk Arjens favoriete arts Müller-Wolfahrt en een aangetoonde doping cultuur vanuit de jaren 70. Gewoon doorlopen.
Is Christine Arron ook een verdacht geval? Daar zit Schippers nog wel even onder
Deuger, Woke & Gutmensch "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Wat is de redenering? "Ik zie Robben heel veel sprintjes trekken dus dan moet hij wel aan de doping zitten"?
Kom op joh, er zijn behoorlijk wat statistieken te vinden, probeer het op zijn minst te onderbouwen.
En we weten allemaal de bijwerking van Clenbuterol, namelijk een extreme tunnelvisie. Plus 20 jaar geleden wist jij niks ban doping plus jij leest van iedereen op fok het meest over doping. Dus makkelijk sommetje. Hoe ontloop jij die dopingcontroles?
10,73, lijkt me wel duidelijk hoe die tijd bereikt is. Ook tijdens een opvallende gouden periode van het Franse sprinten. Zeker de estafette ploegen waren jarenlang wereldtop
Wat is de redenering? "Ik zie Robben heel veel sprintjes trekken dus dan moet hij wel aan de doping zitten"?
Kom op joh, er zijn behoorlijk wat statistieken te vinden, probeer het op zijn minst te onderbouwen.
En we weten allemaal de bijwerking van Clenbuterol, namelijk een extreme tunnelvisie. Plus 20 jaar geleden wist jij niks ban doping plus jij leest van iedereen op fok het meest over doping. Dus makkelijk sommetje. Hoe ontloop jij die dopingcontroles?
er zijn eigenlijk zeer weinig dopingcontroles en nog niet eens bloedtesten in het voetbal, die lopen behoorlijk achter omdat het niet hoeft, aangezien er zo weinig positief testen.
Beetje dezelfde redenering als "die Froome gaat best wel hard een berg omhoog, daar moet wel iets aan de hand zijn"
Maargoed, zoiets mag natuurlijk niet over onze nationale knuffelberen Schippers en Robben gezegd worden...
Ah jongen, doet het pijn dat ik enige onderbouwing vraag aaahhh nee laten we allemaal als echte schapen elkaar nablaten en als iemand niet meteen meedoet dan zal hij het wel niet aankunnen dat iemand twijfelt aan een knuffelbeer Trouwens ik weet nog wel een waardeloos kutargument om doping gebruik van Robben te bevestigen. Zijn kaalheid. Ow en die Samsom van de PvdA zit ook aan de doping, durf hier maar eens aan te twijfelen vuige gristenhond
Hop opgelost toch, laten we vooral doen alsof andere teamsporters niet sprinten (of ze gebruiken alle 100%) en alsof Robben die bepaalde spuiten niet in zijn knie heeft gehad.
Vergeet je niet om mijn dopingbeschuldiging aan het adres van thefxr na te papegaaien?
10,73, lijkt me wel duidelijk hoe die tijd bereikt is. Ook tijdens een opvallende gouden periode van het Franse sprinten. Zeker de estafette ploegen waren jarenlang wereldtop
Was het Franse sprinten van die tijd verdacht? Wie zijn er tegen de lamp gelopen?
Deuger, Woke & Gutmensch "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Ah jongen, doet het pijn dat ik enige onderbouwing vraag aaahhh nee laten we allemaal als echte schapen elkaar nablaten en als iemand niet meteen meedoet dan zal hij het wel niet aankunnen dat iemand twijfelt aan een knuffelbeer Trouwens ik weet nog wel een waardeloos kutargument om doping gebruik van Robben te bevestigen. Zijn kaalheid. Ow en die Samsom van de PvdA zit ook aan de doping, durf hier maar eens aan te twijfelen vuige gristenhond
Hop opgelost toch, laten we vooral doen alsof andere teamsporters niet sprinten (of ze gebruiken alle 100%) en alsof Robben die bepaalde spuiten niet in zijn knie heeft gehad.
Vergeet je niet om mijn dopingbeschuldiging aan het adres van thefxr na te papegaaien?
gast, als robben een wielrenner was je geweest, was hij voor het leven geschorst met zijn 100 cortisone spuiten. een wielrenner staat nl met 1 spuit 8 dagen aan de kant, doping vind ik niet erg maar voor elke sport een andere mate van controle en regels hebben wel.
gast, als robben een wielrenner was je geweest, was hij voor het leven geschorst met zijn 100 cortisone spuiten. een wielrenner staat nl met 1 spuit 8 dagen aan de kant, doping vind ik niet erg maar voor elke sport een andere mate van controle en regels hebben wel.
Dat heb ik al gezegd vorig pagina. En ik zei toch dat we spuiten maar moeten negeren. Ik weet ook wel dat hij gebruikt zoals bijna elke Nederlandse sporter maar zelfs kinderen van vier kunnen iets onderbouwen maar ik verwachtte te veel van jou en Poppel. Dat is hierbij aangepast.
Ik noteer 'willekeurige sporter gebruikt en als onderbouwing 'een fokker denkt dat'. Toppie, klasse, en als iemand doorvraagt zal ik wel verwijten maken dat het zijn of haar knuffelbeer betreft
Dat heb ik al gezegd vorig pagina. En ik zei toch dat we spuiten maar moeten negeren. Ik weet ook wel dat hij gebruikt zoals bijna elke Nederlandse sporter maar zelfs kinderen van vier kunnen iets onderbouwen maar ik verwachtte te veel van jou en Poppel. Dat is hierbij aangepast.
Ik noteer 'willekeurige sporter gebruikt en als onderbouwing 'een fokker denkt dat'. Toppie, klasse, en als iemand doorvraagt zal ik wel verwijten maken dat het zijn of haar knuffelbeer betreft
ik onderbouw wel degelijk alleen wil jij dat niet lezen en dan ga je maar verder met op de man te spelen, daar houdt het dan gelijk op.
ik onderbouw wel degelijk alleen wil jij dat niet lezen en dan ga je maar verder met op de man te spelen, daar houdt het dan gelijk op.
Ah ik had het niet goed gelezen maar in dit topic had je inderdaad al heel wat onderbouwing gegeven over het doping gebruik van mijn knuffelbeer Robben, pagina één wow dat ik dat niet gelezen heb, bi-zar!! Excuus, dank ik ben helemaal om
Ik hou mijn vorige posting aan, eens kijken of ik Verstappen junior fans over de zeik kan krijgen
Op vrijdag 7 augustus 2015 23:30 schreef fathank het volgende: Bron van de cortisonenspuiten van robben? Of die hematocrietwaarde van 50+ in t Duitse voetbal?
Op vrijdag 7 augustus 2015 22:19 schreef Van_Poppel het volgende: Het is de vraag wanneer de grote dopingbom in het voetbal gaat barsten...of gaat daar te veel geld in om?
Dat laatste is wel gebleken met Fuentes. Milan en Alfredo vinden dit leuk.
Ik zeg alleen dat Robben best wel hard en vaak sprint in vergelijking met z'n collega's...en dat daar de wenkbrauwen over gefronst mogen worden.
Die opmerking dat ik een "vuige gristenhond" ben, negeer ik maar.
Op vrijdag 7 augustus 2015 23:30 schreef fathank het volgende: Bron van de cortisonenspuiten van robben? Of die hematocrietwaarde van 50+ in t Duitse voetbal?
Ik ga proberen het topic te redden. Mijn zoontje van negen zit aan de shit. Hij hockeyt en trekt meerdere sprintjes per wedstrijd. Tevens gaat hij wel naar de huisarts.
Of ga ik nu te ver en had ik niks meer moeten typen na 'zit aan de shit'?
Net zoals een teflonpan, er blijft niks aan plakken. Knaven zal misschien nog wel gedropt worden door Sky bij keiharde bewijzen maar normaal gesproken worden aantijgingen via een pr-spin afgedaan als geen bewijs.
Ik ga proberen het topic te redden. Mijn zoontje van negen zit aan de shit. Hij hockeyt en trekt meerdere sprintjes per wedstrijd. Tevens gaat hij wel naar de huisarts.
we zullen eerst de kinderbescherming bellen en dan zien we wel verder, ja!
we zullen eerst de kinderbescherming bellen en dan zien we wel verder, ja!
Dat is sowieso wijs om te doen, dat bellen want ik heb niet eens een kind. Maar dat sluit doping gebruik niet uit natuurlijk.
Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om nogmaals te herhalen dat ik denk dat de meeste Nederlandse sporters gebruiken. Ik zal wel in het vervolg alles wat iedereen hier zegt als feitelijk materiaal beschouwen
was dat niet al eerder bekend? en dan toch een aantal TDF, DNF
En 3 jaar lang bij de beste 10 renners van de wereld in de Wereldbeker. TDF was in die jaren niet echt zijn focus natuurlijk. Armstrong was voor zijn ziekte meer een specialist in 1 daagse wedstrijden en rondje van een week.
Je hebt wel een punt hoor, maar je brengt het wel op een hele bizarre manier
Opgebaarde ben jij al eens de geschiedenis ingedoken van verschillende sporten? Dan kun je haast niet anders dan concluderen dat de kans erg groot is dat topsporters aan de doping zitten. Onderbouwing, in principe zullen we nooit een onderbouwing kunnen geven op voorhand omdat bonden, atleten, de hele meute er rond meestal heel erg goed zijn om de potjes gedekt te houden. Alle schandalen van de laatste 40 jaar kun je niet omheen en de manier waarop jij het opneemt voor de atleten is langs een kant erg mooi maar langs de andere kant ook erg naief. Ik heb 1 ding geleerd ivm. doping en sport, de mens kan heel erg goed liegen. Behalve Ludo Dierckxens die gaf gewoon eerlijk toe, ook al bleek zijn test later negatief te zijn.
Dit neemt niet weg dat ik enorm kan genieten van sport. Bv. Justin Gatlin loopt op zijn 33 nog sneller dan 10 jaar geleden toen ie positief testte, al enorm genoten van die man in 2015 (fantastische start heeft ie dit jaar). Dat zullen vast die moderne trainingsmethoden zijn.
[ Bericht 4% gewijzigd door kl1172 op 10-08-2015 09:25:45 ]
Op vrijdag 7 augustus 2015 22:19 schreef Van_Poppel het volgende: Het is de vraag wanneer de grote dopingbom in het voetbal gaat barsten...of gaat daar te veel geld in om?
gaat hij ook nog verklaren hoeveel overwinningen hij gekocht heeft?
Zoals welke? Armstrong in zijn beste jaren hoefde weinig te kopen of je moet het over het kopen van grote hoeveelheden doping hebben om zijn overwinningen mogelijk te maken.
Zoals welke? Armstrong in zijn beste jaren hoefde weinig te kopen of je moet het over het kopen van grote hoeveelheden doping hebben om zijn overwinningen mogelijk te maken.
hij had boogerd 250.000 dollar geboden voor zijn overwinning.
Tsja, al die tests met 8 maanden ertussen, dat zijn dus echt momentopnames. En van de ene op andere test variëren de waarden ook nog +/- 20-30% gerust, wat ik ook vrij gek vind. Dan heb je een aardige bandbreedte om in te kunnen spelen...
Wel prima dat ze wat data loslaten, beter dan niks laten zien. Al laat het vooral zien dat een betrouwbaar bloedpaspoort in mijn ogen veel meer inspanning kost, want in mijn ogen moet je dan gewoon elke week een meting hebben en niet alleen kijken of die waarden in een bandbreedte passen, maar ook of er grote veranderingen in gemiddelde en variantie te zien zijn bij een atleet. Alleen kost dat allemaal onwijs veel geld en moeite, dus dat gaat er niet snel van komen...
Ongeveer één op de vier atleten die grote marathons wonnen tussen 2001 en 2012 had abnormale bloedwaarden. Dat meldde de Britse krant The Sunday Times zondag. Daarmee opent de krant een nieuw hoofdstuk in een dopingschandaal dat vorig weekend samen met de Duitse zender ARD werd geopenbaard.
De krant en de zender baseren zich op een gelekte database van atletiekunie IAAF. Daaruit bleek volgens journalisten en gerenomeerde onderzoekers dat tussen 2001 en 2012 achthonderd atleten verdachte bloedwaarden hebben vertoond. Slechts een derde van hen kreeg te maken met sancties of nader onderzoek. Het staat niet vast dat de atleten doping hebben gebruikt.
Zondag schrijft The Sunday Times dat de marathon van Londen in twaalf jaar tijd tot zeven keer toe is gewonnen door iemand die verdachte bloedwaarden had. Volgens experts hadden die waarden ,,moeten leiden tot uitsluiting of op zijn minst een onderzoek naar mogelijke bloeddoping''.
De krant keek naar de resultaten van zes grote marathons: die van Londen, Tokio, Berlijn, New York, Chicago en Boston. De winst ging in een kwart van de gevallen naar een atleet wiens bloedwaarden ongebruikelijk hoog waren. Dat kan duiden op het gebruik van doping, al staat dat niet vast.
De onthullingen van de krant komen drie dagen na de dopingschorsing voor de Russische marathonloopster Lilija Sjoboekhova. Al haar resultaten sinds 2009 zijn geschrapt door de IAAF, omdat ze doping had gebruikt. Ze won tussen 2009 en 2011 drie keer de marathon van Chicago. Ook won ze goud in 2010 en zilver in 2011 op de marathon van Londen.
Wat ik niet snap, als de Franse ploegen in die periode zo goed waren dan kan dat toch net zo goed door een samenloop van omstandigheden (talent en trainingsmethoden) komen? Zeker omdat in die periode de concurrentie vast net zo goed aan de doping zat. Gouden periodes zijn nu eenmaal een onderdeel van de sport.
In dit topic wordt echt op alles het stickertje doping geplakt. Ik geloof heus wel dat er heel veel doping wordt/werd gebruikt, maar elke milliseconde die een atleet harder gaat dan een ander wordt hier aan doping toegeschreven.
Terwijl bv Lewis en Johnson beiden dopeurs waren en Johnson toch veel harder liep. Kortom de verklarende factor hierbij is ook een deel talent, vorm etc.
Zelfde verhaal bij Armstrong. Die reed ook een hele rits andere dopeurs op minuten en heus niet omdat z'n doping zo veel beter was.
Op maandag 10 augustus 2015 12:41 schreef thettes het volgende: Zelfde verhaal bij Armstrong. Die reed ook een hele rits andere dopeurs op minuten en heus niet omdat z'n doping zo veel beter was.
Dit is dus een misverstand he.
Er zijn heel veel sporters die aan doping zitten, maar er zit wel een verschil tussen de hoeveelheid doping. Sommige jongens roven de hele apotheek leeg, terwijl er ook sporters zijn die maar één of een paar producten gebruiken.
Bovendien reageert ieder lichaam anders op doping. Als je EPO wil gebruiken maar je hebt een natuurlijk hoog hematocriet, ben je in het nadeel ten opzichte van iemand met een natuurlijk laag hematocriet. Kan je meer talent hebben, maar als iemand anders veel meer EPO kan gebruiken dan jij lijk jij toch de sukkel.
Enfin, zo simpel is het in ieder geval allemaal niet.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Mooi wel dat Harting daar ook bij staat, met zijn Oost-Duitse coach die voor de val van de Muur tot aan de toppen van zijn haar in de dopingwereld rondzwom.
Er zijn heel veel sporters die aan doping zitten, maar er zit wel een verschil tussen de hoeveelheid doping. Sommige jongens roven de hele apotheek leeg, terwijl er ook sporters zijn die maar één of een paar producten gebruiken.
Bovendien reageert ieder lichaam anders op doping. Als je EPO wil gebruiken maar je hebt een natuurlijk hoog hematocriet, ben je in het nadeel ten opzichte van iemand met een natuurlijk laag hematocriet. Kan je meer talent hebben, maar als iemand anders veel meer EPO kan gebruiken dan jij lijk jij toch de sukkel.
Enfin, zo simpel is het in ieder geval allemaal niet.
Zeker waar het aankwam op bloeddoping was er geen gelijkheid onder gebruikers. Vreemd genoeg was het EPO tijdperk haast nog het meest 'eerlijk', dat kon je gewoon bij de apotheek halen, en toen er nog geen 50% grens was, kon je zoveel spuiten als je zelf medisch verantwoord vond.
Bloeddoping was wel anders, dat kan je niet in je eentje doen, dat vereist toch wel een behoorlijke organisatie, en dus ook geld. Armstrong betaalde gedurende zijn carrière Ferrari meer dan een miljoen. Dat deed hij echt niet om uiteindelijk dezelfde doping te krijgen die Marc Lotz bij een Duitse apotheek haalde voor een paar honderd euro. Er waren in die tijd zeer weinig renners die zich een vergelijkbaar programma konden veroorloven, misschien alleen Ullrich. En dan gaat het ook nog niet eens alleen om de producten (Armstrong gebruikte niet echt dopingproducten die afweken van de rest), maar ook kennis over wanneer te gebruiken, hoe te combineren met trainingen, hoe ervoor te zorgen dat je maximaal profijt hebt zonder betrapt te worden etc.
Zelfs als iedereen gebruikt hoeft er nog geen 'level playing field' te zijn.
Zelfs als iedereen gebruikt hoeft er nog geen 'level playing field' te zijn.
Dat snap ik ook wel, maar er wordt in dit topic bij bijna iedere uitzonderlijke prestatie direct gewezen naar doping. Terwijl uitzonderlijke prestaties ook ver voor de jaren van serieuze en effectieve doping al geleverd werden.
Dat snap ik ook wel, maar er wordt in dit topic bij bijna iedere uitzonderlijke prestatie direct gewezen naar doping. Terwijl uitzonderlijke prestaties ook ver voor de jaren van serieuze en effectieve doping al geleverd werden.
Het gaat om 2 dingen: verbetering van records of snelle verbetering van persoonlijke ontwikkeling, deze 2 zijn in het verleden altijd gekomen door doping. Het menselijk lichaam heeft nu eenmaal fysiologische grenzen waar je niet door heen komt zonder doping. We zijn hier altijd het gevolg en weinig de oorzaak.
Mooi wel dat Harting daar ook bij staat, met zijn Oost-Duitse coach die voor de val van de Muur tot aan de toppen van zijn haar in de dopingwereld rondzwom.
en dan ook nog te bedenken dat de Oost-duitsers een staats doping programma hadden, waarbij ze heel veel hebben uitgevonden.