Mensen die binnen de SP eerder kritiek hadden over het democratische gehalte zijn er uit gegooid.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmm, ik zou het eerlijk gezegd beter vinden als alle leden gewoon konden stemmen denk ik.
Enkel D66 en GroenLinks hebben een volledig democratische partijstructuur.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die binnen de SP eerder kritiek hadden over het democratische gehalte zijn er uit gegooid.
Verder heeft men het niet zo met democratie
Düzgün Yildirim, was wel op de SP-lijst verkozen voor de 1ste kamer, maar hij werd niet toegelaten tot de fractie en moest zijn zetel afstaan. Hij is op 7 september 2007 als lid van de SP geroyeerd
Volgens mij is dit helaas wel zo. Ik hoop dat de voornemens voor een democratischere SP worden waargemaakt.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Enkel D66 en GroenLinks hebben een volledig democratische partijstructuur.
De PVV ook. Alle leden hebben stemrecht.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Enkel D66 en GroenLinks hebben een volledig democratische partijstructuur.
Hehe.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De PVV ook. Alle leden hebben stemrecht.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:36 schreef Janneke141 het volgende:
Ben wel benieuwd hoe veel we van deze man gaan zien trouwens. De meeste aandacht gaat in de regel uit naar de fractievoorzitter natuurlijk, maar Marijnissen is altijd van belang gebleven omdat Marijnissen. Het is nog even afwachten hoe duidelijk het stempel van Ron Meijer wordt.
En of Marijnissen zich niet alsnog overal mee blijft bemoeien. Meestal ben je pas van die partijmastrodonten af als ze de kist ingaan.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:36 schreef Janneke141 het volgende:
Ben wel benieuwd hoe veel we van deze man gaan zien trouwens. De meeste aandacht gaat in de regel uit naar de fractievoorzitter natuurlijk, maar Marijnissen is altijd van belang gebleven omdat Marijnissen. Het is nog even afwachten hoe duidelijk het stempel van Ron Meijer wordt.
Jan Marijnissen maar terugquote:Op zaterdag 28 november 2015 19:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Heel eerlijk gezegd vind ik het tijd voor een nieuwe fractievoorzitter. Roemer is een aardige man, maar ik vrees dat je iemand moet hebben met een ander imago.
Nou ja, nu niet meer misschien, maar wat ik op zich best verrassend vond was dat iemand die bij de laatste verkiezingen nog als 22ste op de lijst stond en daardoor net niet in de 2e kamer kwam, nu blijkbaar goed genoeg bevonden werd om de nieuwe voorzitter de zijn, ipv Sharon Gesthuizen die wel in de kamer zit en aanzienlijk hoger op de kieslijst stond, 7e namelijk.quote:
Ron Meyer heeft vooral binnen vakbondskringen veel aanzien verworven. De schoonmakersstaking en de huidige acties tegen het minimum jeugdloon van de FNV komen uit zijn koker.quote:Op zondag 29 november 2015 01:01 schreef contactpersoon het volgende:
[..]
Nou ja, nu niet meer misschien, maar wat ik op zich best verrassend vond was dat iemand die bij de laatste verkiezingen nog als 22ste op de lijst stond en daardoor net niet in de 2e kamer kwam, nu blijkbaar goed genoeg bevonden werd om de nieuwe voorzitter de zijn, ipv Sharon Gesthuizen die wel in de kamer zit en aanzienlijk hoger op de kieslijst stond, 7e namelijk.
Maar ik zit niet bij de SP dus ik weet niet hoe dat gegaan is verder, het valt me gewoon op. Had trouwens tot voor kort nog nooit van die Ron Meyer gehoord.
Is dat wel toegestaan dan? Lijkt me toch een vorm van belangenverstrengeling. Hoewel, moet ineens aan Wim Kok denken, weet alleen niet meer of hij nog voorzitter van de FNV was op het moment dat hij fractievoorzitter van de PvdA werd.quote:Op zondag 29 november 2015 09:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ron Meyer heeft vooral binnen vakbondskringen veel aanzien verworven. De schoonmakersstaking en de huidige acties tegen het minimum jeugdloon van de FNV komen uit zijn koker.
Met Ron Meyer heeft de SP een sterke man binnen de FNV om daar de zaken meer naar hun hand te zetten, iets dat Gesthuizen niet heeft. Het zou me ook niets verbazen als de SP nog verder denkt en die mogelijk als een opstap ziet om Meyer op de voorzittersstoel van de FNV te krijgen.
Ik denk wel dat hij zijn functie zal moeten neerleggen (even aangenomen dat het SP voorzitterschap een betaalde baan is). Maar zo'n man houdt natuurlijk wel zijn contacten en zijn kennis.quote:Op zondag 29 november 2015 14:02 schreef contactpersoon het volgende:
[..]
Is dat wel toegestaan dan? Lijkt me toch een vorm van belangenverstrengeling. Hoewel, moet ineens aan Wim Kok denken, weet alleen niet meer of hij nog voorzitter van de FNV was op het moment dat hij fractievoorzitter van de PvdA werd.
De SP is vermoed ik een slecht betalende werkgever.quote:Op zondag 29 november 2015 18:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij zijn functie zal moeten neerleggen (even aangenomen dat het SP voorzitterschap een betaalde baan is). Maar zo'n man houdt natuurlijk wel zijn contacten en zijn kennis.
Meyer is in die zin een ideale zet om de invloed van de SP op de FNV te vergroten.
Ik denk het ook, maar dat maakt al die actievelingen niet zoveel uit.quote:Op zondag 29 november 2015 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De SP is vermoed ik een slecht betalende werkgever.
Eens, maar een sluipende machtsgreep is al jaren gaande volgens mij.quote:En de SP macht te geven over de FNV vind ik een erg slecht idee.
FNV vergrijst ook sterk, hebben veel aversie gewekt door oudere werknemers in het verleden allerlei voordelen te gunnen onder het mom van solidariteit en die zijn goed weggekomen, jongeren krijgen alleen de lasten, niet de lusten.quote:Op zondag 29 november 2015 18:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk het ook, maar dat maakt al die actievelingen niet zoveel uit.
[..]
Eens, maar een sluipende machtsgreep is al jaren gaande volgens mij.
Voor een congres wordt minimaal 1 Algemene Ledenvergadering (ALV) gehouden.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:
En wie bepalen hoe deze afgevaardigden stemmen moeten? Zijzelf? Het lokale bestuur wat ze stuurt? De meerderheid van de lokale leden?
Is het niet een beetje vreemd om tegen de wens van de kiezer en zelfs tegen de grondwet in te willen gaan als het gaat om de keuze van een volksvertegenwoordiger? Als je iemand niet goed genoeg vindt, zet hem dan niet op de lijst ipv op een "onverkiesbare" plek. Je eigen partijregels en de 'contracten' die getekend moeten worden gaan natuurlijk niet boven de grondwet.quote:Op zondag 29 november 2015 22:03 schreef Ronaldussen het volgende:
Over Düzgün Yildirim, die stond destijds op een "onverkiesbare plaats", oftewel, die stond op een plek waarbij het vrijwel zeker was dat de SP dat zetelaantal niet zou halen bij die verkiezingen. Bij de SP geldt de regel dat men vasthoudt aan de lijstvolgorde, ongeacht de voorkeursstemmen. (dus bij 7 zetels, de eerste 7 van de lijst gaan de Kamer/raad in) Daar teken je ook voor (net als voor de afdrachtregeling). Hou je je daar niet aan, dan kan dat reden zijn om je te royeren.
Het lijkt mij dat een partij wel het recht heeft om iemand te royeren als die zich niet aan gemaakte afspraken houdt. De SP heeft Yildirim immers niet uit de Kamer gezet, alleen uit de partij en de fractie.quote:Op zondag 29 november 2015 22:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Is het niet een beetje vreemd om tegen de wens van de kiezer en zelfs tegen de grondwet in te willen gaan als het gaat om de keuze van een volksvertegenwoordiger? Als je iemand niet goed genoeg vindt, zet hem dan niet op de lijst ipv op een "onverkiesbare" plek. Je eigen partijregels en de 'contracten' die getekend moeten worden gaan natuurlijk niet boven de grondwet.
Dat doet me denken aan het democratisch centralisme van Lenin. https://en.wikipedia.org/wiki/Democratic_centralismquote:Op zondag 29 november 2015 22:03 schreef Ronaldussen het volgende:
Wel is de regel dat je, wanneer er iets besloten is, je conformeert aan het besluit dat de meerderheid genomen heeft en je vanaf dat moment het partijstandpunt uitdraagt naar de buitenwereld. (Op enkele uitzonderingen na zoals abortus en euthanasie, daar mag ieder voor zich beslissen, zelfs binnen de Tweede Kamerfractie). Doe je dat niet, dan kan de uiterste consequentie zijn dat je uit de partij gegooid wordt, maar daar gaat vaak een lang traject aan vooraf en op dat vlak verschilt de SP niet zoveel met andere partijen.
Ze hebben het recht, maar ik vind het wel vrij opvallend dat een partij een lid royeert omdat hij de democratische procedure zoals vastgelegd in de grondwet wil volgen en zoals de kiezer er over gestemd heeft. Een partij mag een lid altijd royeren, maar ik vind het wel veelzeggend dat ze hun eigen procedure/contractje belangrijker vinden dan de wil van de kiezer en de grondwet.quote:Op zondag 29 november 2015 23:12 schreef freako het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat een partij wel het recht heeft om iemand te royeren als die zich niet aan gemaakte afspraken houdt. De SP heeft Yildirim immers niet uit de Kamer gezet, alleen uit de partij en de fractie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |