Ik weet niet op wat voor school jij hebt gezeten, maar op mijn middelbare school is dit uitgebreid aan bod gekomen, inclusief wat Nederland daar misdaan heeft.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:35 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Een beetje vergelijkbaar met hoe wij de kinderen niets vertellen over wat we in Nederlands-Indië hebben uitgevreten onder de walgelijke understatement 'politionele acties'?
Kan een leeftijdsdingetje zijn. Ik kom nog uit de tijd dat we 'trots' op de voormalige kolonieën warenquote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:16 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Ik weet niet op wat voor school jij hebt gezeten, maar op mijn middelbare school is dit uitgebreid aan bod gekomen, inclusief wat Nederland daar misdaan heeft.
In het hele atoombommuseum in Nagasaki of het soortgelijke museum in Hiroshima wordt letterlijk nergens gesproken over de aanleiding van de bom, alleen over de gevolgen ervan.
Inderdaad vergelijkbaar. Maar je kunt nog beter vergelijken met Duitsland. Daar leren kinderen wel wat er in de oorlog door hun grootouders is gedaan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:35 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Een beetje vergelijkbaar met hoe wij de kinderen niets vertellen over wat we in Nederlands-Indië hebben uitgevreten onder de walgelijke understatement 'politionele acties'?
Alleen de Amerikaanse slachtoffers al zouden afschrikwekkend zijn.quote:Admiral William Leahy estimated that there would be more than 250,000 Americans killed or wounded on Kyushu alone. General Charles Willoughby, chief of intelligence for General Douglas MacArthur, the Supreme Commander of the Southwest Pacific, estimated American casualties would be one million men by the fall of 1946. Willoughby's own intelligence staff considered this to be a conservative estimate.
De Jappen waren fanatiek, burgerslachtoffers zouden in de miljoenen zijn geweest. Ze mogen van geluk spreken dat de atoombommen zijn gebruikt.quote:Had these bombs not been dropped and had the invasion been launched as scheduled, combat casualties in Japan would have been at a minimum of the tens of thousands. Every foot of Japanese soil would have been paid for by Japanese and American lives.
One can only guess at how many civilians would have committed suicide in their homes or in futile mass military attacks.
Dan zou dit New York zijn:quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:15 schreef MichaelScott het volgende:
Hoeveel beter zou de wereld er uit hebben gezien als Amerika van Japan verloren had? Geen Korea, Vietnam, Panama, Afghanistan, Irak en Koude Oorlog.
Leuk, een heerser aan de macht welke mensen levend opensnijd omdat een verdoving de ingewanden kan beïnvloeden, een heerser welke het normaal vind om kinderen te verkrachten, moeders door hun eigen zoons onder dwang te laten verkrachten, bommen met pest en pokken op je vijand te gebruiken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:15 schreef MichaelScott het volgende:
Hoeveel beter zou de wereld er uit hebben gezien als Amerika van Japan verloren had? Geen Korea, Vietnam, Panama, Afghanistan, Irak en Koude Oorlog.
Dan was het misschien handig geweest als ze dat even aan de Amerikanen hadden meegedeeld. Ze hebben pas een week na Nagasaki gecapituleerd, speculeren over wat ze eventueel wilden staat los van de feiten. Als Amerika na de capitulatie alsnog een atoombom hadden gegooid dan zou dat duidelijk een oorlogsmisdaad zijn geweest. Maar dat hebben ze dus niet gedaan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:04 schreef k_man het volgende:
[..]
Heb je er zelf ook eentje gevouwen? Toen ik er was kwamen er schoolkinderen naar me toe die me leerden hoe dat moet.
Anyway, de bom op Nagasaki was echt onnodig. Japan had al besloten tot capitulatie op het moment dat die werd afgeworpen. Over de bom op Hiroshima kun je nog discussiëren, die op Nagasaki was een regelrechte oorlogsmisdaad.
Ik weet niet waar jij naar school bent geweest, maar op mijn middelbare school in de jaren 90 werd me uitgelegd dat Nederland zo ongeveer in zijn eentje verantwoordelijk was voor de transatlantische slavenhandel.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:39 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nee, vanwege het onderbelichten / weglaten van eigen wandaden in het onderwijs.
Denk je dat ze de tweede bom hadden gegooid als Japan zich na de eerste had overgegeven?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:44 schreef Oud_student het volgende:
De VS hadden 2 bommen, 1 gebaseerd op Plutonium en 1 op Uranium,
Voor de militairen was het een interessante test om de uitwerking op mensen te testen.
Orgaanweefsels van slachtoffers zijn dan ook naar de VS gestuurd om onderzocht te worden.
Het is dus een oorlogsmisdaad van het kaliber Mengele in het kwadraat![]()
Maar de overwinnaars bepalen wat een oorlogsmisdaad is of niet en passen de geschiedenis voor hun doeleinden aan.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:50 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Mooi vind ik die verhalen van Amerikanen en Japanners uit die tijd, die elkaar na zoveel jaren weer terug zien en het verleden achter zich kunnen laten. Des te treuriger vind ik het dat de generatie erna die er niks van hebben meegemaakt soms nog steeds vijandig is tegenover de ander.
Er zijn weinig verhalen van Amerikaanse soldaten die lukraak burgers vermoordden, en al helemaal niet van hogere leiders die dat aanmoedigden. Er zijn veel verhalen, in alle door Japan aangevallen landen, over officieel aangemoedigd beleid van vermoorden van burgers door Japanse soldaten.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 11:23 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik praat niets goed. Integendeel, ik loop al heel wat posts te fulmineren over de ontkenning die vooral in Japan leeft, en het bijbehorende slachtoffergedrag.
Maar wat de Amerikanen bereid waren uit de kast te halen verdient zeker geen schoonheidsprijs. En je kunt er prima een debat over voeren. Zijn dergelijke wapens ooit geoorloofd? Zoals Japan heeft huisgehouden in Mantsjoerije, zo zouden de Amerikanen huis hebben gehouden bij een invasie van Japan. Allebei overtuigd van dat het gerechtvaardigd is dit te doen.
Ik wil alleen maar zeggen dat het gebruik van dergelijk wapentuig nooit goed te praten is. Dat iets noodzakelijk is, maakt het natuurlijk niet "juist".
Nee, ze gaven zich toevallig na vier jaar oorlog net een week na de tweede atoombom over. Staat er verder helemaal los van natuurlijk.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 17:24 schreef Odaiba het volgende:
Vanmiddag op de radio kon je horen dat de 2 atoombommen die gegooid zijn waarschijnlijk helemaal geen reden waren voor de overgave van de Japanners. Dus voor de mensen die daar hier zo stellig zeggen dat dit wel zo was, daar zijn historici het dus niet allemaal over eens. Het was waarschijnlijk puur machtsvertoon van de Amerikanen in opdracht van de toenmalige president Truman, die daarmee de koude oorlog heeft aangewakkerd.
Niet toevallig... en ja, de reden is helder en duidelijk.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 21:26 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, ze gaven zich toevallig na vier jaar oorlog net een week na de tweede atoombom over. Staat er verder helemaal los van natuurlijk.
Gaven ze nog aan wat dan eventueel wel de reden zou kunnen zijn?
En dus werd massamoord gerechtvaardigdquote:Op donderdag 6 augustus 2015 21:16 schreef Viajero het volgende:
[..]
Denk je dat ze de tweede bom hadden gegooid als Japan zich na de eerste had overgegeven?
Je stelt hier een bij effect voor als hoofdzaak. De hoofdzaak is dat de door Japan begonnen oorlog gewonnen moest worden met zo weinig mogelijk slachtoffers.
Amerikaanse propaganda was de reden dat Japan zich overgaf?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 00:40 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Niet toevallig... en ja, de reden is helder en duidelijk.
Bekijk deze docu eens. Is vanavond op tv geweest op NPO2, dus wellicht nog terug te kijken. Denk dat we dus wel kunnen concluderen dat het pure Amerikaanse propaganda is geweest.
Nee, Amerikaanse propoganda omdat jij en nog miljoenen andere mensen op de wereld denken dat het door de Atoombom kwam dat ze zich overgaven, terwijl in documenten is terug te lezen dat men wist van de mogelijkheden van een atoombom, dat ze wisten dat Amerika er waarschijnlijk één had ontwikkeld en dat er vliegtuigen proefvluchten deden over steden die mogelijk doelwit waren en dat die steden waarschijnlijk de atoombom zouden krijgen, aangezien die steden grotendeels gespaard waren gebleven van bombardementen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 00:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Amerikaanse propaganda was de reden dat Japan zich overgaf?
Die signalen waren er al. Feitelijk ging het al niet meer om de vraag óf Japan zou capituleren, maar alleen nog over de voorwaarden waaronder.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 21:10 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dan was het misschien handig geweest als ze dat even aan de Amerikanen hadden meegedeeld. Ze hebben pas een week na Nagasaki gecapituleerd, speculeren over wat ze eventueel wilden staat los van de feiten. Als Amerika na de capitulatie alsnog een atoombom hadden gegooid dan zou dat duidelijk een oorlogsmisdaad zijn geweest. Maar dat hebben ze dus niet gedaan.
Hele simpele vraag, als ze al van plan waren te capituleren, waarom deden ze het dan niet?
Truman wou hier geen duidelijkheid (keizer) over geven en aangezien stalin de potsdam declaratie niet had ondertekend, dachten ze in Japan dat Stalin voor ze aan het bemiddelen waren. Ondertussen legde zij die potsdam declaratie ook naast zich neer, toen volgde de bom, niet veel later viel Rusland Mantsoerije binnen. En moesten de Japanners handelen, want bezet worden door communisten was erger dan overgeven aan de Amerikanen. Het is me niet helemaal duidelijk of de keizer hier verder nog druk achter heeft gezet, maar hij kwam uiteindelijk met de oproep aan het volk dat Japan zich had overgegeven aan de Amerikanen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 01:23 schreef k_man het volgende:
[..]
Die signalen waren er al. Feitelijk ging het al niet meer om de vraag óf Japan zou capituleren, maar alleen nog over de voorwaarden waaronder.
Het gekke is voor zover ik het begreep dat de uitvinder van de Atoombom helemaal geen kwaad in zin had een massavernietigingswapen te maken en was het vooral de bedoeling geweest het te gebruiken voor medische doeleinden zoals de röntgenstralen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 07:48 schreef hoas het volgende:
De grootste fout en uitvinding die de mensheid ooit gemaakt heeft en ook ons einde wordt.
wel hoor , tot 13 augustusquote:Op vrijdag 7 augustus 2015 01:18 schreef Odaiba het volgende:
Ga die docu maar eens kijken. Is waarschijnlijk niet meer terug te zien via uitzending gemist, helaas.
Invasie Japan door Amerika? Okinawa, maar merendeel van de bewoners sprongen van de klif......quote:Op donderdag 6 augustus 2015 11:23 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik praat niets goed. Integendeel, ik loop al heel wat posts te fulmineren over de ontkenning die vooral in Japan leeft, en het bijbehorende slachtoffergedrag.
Maar wat de Amerikanen bereid waren uit de kast te halen verdient zeker geen schoonheidsprijs. En je kunt er prima een debat over voeren. Zijn dergelijke wapens ooit geoorloofd? Zoals Japan heeft huisgehouden in Mantsjoerije, zo zouden de Amerikanen huis hebben gehouden bij een invasie van Japan. Allebei overtuigd van dat het gerechtvaardigd is dit te doen.
Ik wil alleen maar zeggen dat het gebruik van dergelijk wapentuig nooit goed te praten is. Dat iets noodzakelijk is, maakt het natuurlijk niet "juist".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |