Dankjewel. Het was idd helder. En de volgende dag weer weg. Normaal heeft ze niet van die gekke dingen dus de schrik zat er een beetje in... Maar ze oogt gewoon normaal verder ook in haar gedrag. Ik kijk het dus maar even aan hoe ze de komende dagen gaat zijn.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dit klinkt niet al een (bekende) bijwerking van novacam of een maagbeschermer. Waarschijnlijk is het iets eenmaligs, of is de kat licht verkouden. Als de uitvloeiing held is en de kat is verder niet ziek, kan je even afwachten. Als de ooguitvloeiing troebel, dik of groen wordt, en/of de kat ziek is (niezen, niet eten, koorts enz), dan moet je uiteraard je analoge DA bellen.
Nou ja, misschien een vuiltje in het oog of misschien even licht verkouden geweest. Fijn dat het nu beter gaat.quote:Op maandag 27 juli 2015 13:12 schreef Lingue het volgende:
[..]
Dankjewel. Het was idd helder. En de volgende dag weer weg. Normaal heeft ze niet van die gekke dingen dus de schrik zat er een beetje in... Maar ze oogt gewoon normaal verder ook in haar gedrag. Ik kijk het dus maar even aan hoe ze de komende dagen gaat zijn.
Die heb ik al een poos niet meer. Enkel laminaatquote:
Vervelend voor Linkquote:Op maandag 27 juli 2015 14:01 schreef Qwea het volgende:
Hoi DDA!
Nou bloeduitslag van Link is terug. We weten waar hij allergisch voor is. Meelmijt, copramijt, huisstofmijt, hooimijt en farinemijt. Dus toch datgeen waar hij vorig jaar hoger maar nog wel net binnen de norm op teste.
Nu gaan we elke 3 weken hem injecteren met een allergeen wat op basis van bovenstaande mijten gemaakt is om zo zijn imuumsysteem te laten wennen. We moeten alleen nog naar een korte termijn oplossing zoeken want de apoquel doet niks. Misschien idd even Atopica.
Heb jij verder nog wat te zeggen hierover?
Edit: http://www.mcvoordieren.nl/desensibilisatie dit dus
Harry is een rare katquote:Op dinsdag 28 juli 2015 00:37 schreef tonja het volgende:
Precies een jaar geleden was ik nog bang dat ie dood zou gaan of dat ik hem in zou moeten laten slapen.
Hij gedraagt zich nu weer als een idioot
Lol op de bank, met een plank
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo snel mogelijk verwijderen! Zeer gifitig!quote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:24 schreef Gwywen het volgende:
Hoi DDA, hoe krijg je motorolie van een kat?
Kwam onder een auto vandaan die gelekt heeft.
Ik neem niet aan dat je een kat met wasbenzine schoon kunt maken.
En als hij eraan gaat likken, is dat dan gevaarlijk?
Las ik al jaquote:Op maandag 27 juli 2015 21:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Vervelend voor LinkHoop dat hyposensibilisatie zou aanslaan. Bij ongeveer 1/3 werkt het helaas niet, bij de andere 1/3 krijg je iets vooruitgang en bij de laatste 1/3 krijg je duidelijke verbetering.
Ja de assistente zei al dat er wel iets bij gegeven moet worden tijdelijk omdat hij maar blijft jeuken en krabben. Hij heeft op zijn scheerplek een wond gekrabt. Zit nu een korst op, die flapdrol zit er telkens maar aan te krabben met zijn achterpoot waardoor het weer open gaat. Heb er maar hydrocortiderm opgesmeerd, dat lijkt te werken.quote:Of je Atopica erbij mag gebruiken, dat moet de dermatoloog beslissen. In principe willen zij het liefst helemaal geen andere behandeling naast de hyposensibilisatie (anders weet je niet waardoor de verbetering komt), maar als Link omkomt van de jeuk, zou er natuurlijk toch iets moeten gebeuren.
Ja lijkt me puik planquote:Lastig hoor, met die mijten... Want zij zitten door het hele huis en ook wel buiten (in stallen, hooi, landbouwterreinen ed...) Verhuizen ergens naar toe waar het koud en droog is? Bij het googlen op "droog koud klimaat" kom ik op Mars uit![]()
Goeie tip, ga ik eens naar kijken. Misschien sowieso wel handig want we hebben ook last van schimmel in huis. Als je de luchtvochtigheid naar benee kwakt ben je daar ook van af.quote:Maar serieus: misschien is de luchtontvochtiger niet zo gek idee om de luchtvochtigheid onder 70% te krijgen. Dan gaan de mijten hopelijk dood.
Ja, alleen wat ik begreep, is dat je kan wassen wat je wil bij een matras, de mijten gaan in het schuimrubber zitten. Dus daarom had ik gekeken naar een doc bed. Hypoallergeen, antimijt (alhoewel ik geen idee heb hoe iets antimijt kan zijn) en wasbaar op 95 graden.quote:Je moet zijn matras/kussenhoesjes heel vaak wassen op 60 graden (daar moeten de hoesjes natuurlijk tegen kunnen).
Nou, ik begreep dus dat dat niet alleen in brok zat, maar ook bij ons eten cq in de voorraadkast. En daarom we sowieso alle zakken zoals meel e.d in een plastic bak met deksel konden doen?quote:Brokken voer je niet, dus van die voorraadmijten hebben jullie geen last...
Mijten leven van schimmels, waar zijn schimmels daar zijn ook mijten. Dus het is zeer verstandig om de luchtvochtigheid te verlagen. Maar de luchtvochtigheid moet eigenlijk echt onder 50% zijn (wat niet erg goed is voor je ogen/contact lenzen, slijmvliezen en huisplanten, maar tja, alles went)quote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:56 schreef Qwea het volgende:
we hebben ook last van schimmel in huis. Als je de luchtvochtigheid naar benee kwakt ben je daar ook van af.
Als je de kussen zelf kan wassen, dan zal het helemaal ideaal zijn!quote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:56 schreef Qwea het volgende:
Hypoallergeen, antimijt (alhoewel ik geen idee heb hoe iets antimijt kan zijn) en wasbaar op 95 graden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yep, het zit overal. Mijten houden van eiwitrijk eten en alles wat kan gaan beschimmelen. Ik weet niet of een plastic bak met deksel voldoende is... Misschien toch alles in zakken vacuüm verpakken? Of in de diepvries bewaren? Meel kan je waarschijnlijk wel in de diepvries bewaren? Dat doe ik ook met amandelmeel...quote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:56 schreef Qwea het volgende:
Nou, ik begreep dus dat dat niet alleen in brok zat, maar ook bij ons eten cq in de voorraadkast. En daarom we sowieso alle zakken zoals meel e.d in een plastic bak met deksel konden doen?
Ik ga duimen dat het gauw weg gaatquote:Op dinsdag 28 juli 2015 10:29 schreef Prof_Hoax het volgende:
Gisteravond toch maar even met onze chihuahua naar de analoge DA gegaan. Deze vermoede een reactie op de enting. Wilde het nog enkele dagen aankijken, vrijdag afspraak om terug te komen als de schijf (2cm doorsnee, 0,5 cm hoogte ongeveer) nog niet geslonken is wil hij erin prikken (geen idee hoe) om te zien wat het is.
Hij vond het een rare plaats voor vaccinatie (rechter zijkant eind van de ribbenkast) omdat als er een reactie ontstaat het hier de meest onaangename plaats is, hij gaf eerlijk toe uit zichzelf dat zijn collega dat beter niet had kunnen doen (god wat hou ik toch van eerlijkheid, ook de reden waarom we nog steeds naar onze oude stad naar de DA gaan). De bovenkant van de schijf voelde zacht aan (?) en hij wilde zeker zijn dat het geen abces oid was.
To be continued. Gelukkig heeft ze nergens last meer van, eet zoals normaal - drinkt zoals normaal - loopt zoals normaal, is alleen iet wat beschermend (wegtrekken) als je haar aait in de buurt van "de schijf"
Vrijdag zien we verder.
Ik heb geen huisplantenquote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mijten leven van schimmels, waar zijn schimmels daar zijn ook mijten. Dus het is zeer verstandig om de luchtvochtigheid te verlagen. Maar de luchtvochtigheid moet eigenlijk echt onder 50% zijn (wat niet erg goed is voor je ogen/contact lenzen, slijmvliezen en huisplanten, maar tja, alles went)
Oke, dus ik zoek een kussen/deken die ik kan wassen. En niet alleen de hoes?quote:Als je de kussen zelf kan wassen, dan zal het helemaal ideaal zijn!
Kun je een leren bank stoomreinigen? Die benzyl benzoaat ga ik naar kijken, want daar kan ik dan wel mee dweilen toch?quote:Banken ed kan je misschien stoomreinigen? Of behandelen met benzyl benzoaat? (weet niet zeker of banken daar tegen kunnen...)
Yes, las ik. Ga ik zo ook naar kijkenquote:Verder moet je een stofzuiger met een HEPA filter hebben, anders blaast de stofzuiger die mijten net zo hard naar buiten.
quote:Ik heb dus ook leren bank! En leren eetkamerstoelen! Enige wat niet van leer is op de bank zijn de kleine kussentjes waar Link op ligt telkens en mijn dekbed op de bank. Die laatste kan ik er beter afhalen zeker? Ik vind het fijn om een dekentje op de bank te hebben, maar ik lees overal dat dat juist een bron van mijten is?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vacuum verpakken moet weer met zo'n apparaat he?quote:Yep, het zit overal. Mijten houden van eiwitrijk eten en alles wat kan gaan beschimmelen. Ik weet niet of een plastic bak met deksel voldoende is... Misschien toch alles in zakken vacuüm verpakken? Of in de diepvries bewaren? Meel kan je waarschijnlijk wel in de diepvries bewaren? Dat doe ik ook met amandelmeel...
Het heeft nogal wat voeten in de aardeHey en we gaan binnenkort ff naar de Ardennen en Link gaat mee, is het nog zin vol om het huis te sprayen met anti mijt zooi? En zo ja, welke moet ik dan?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
wij ookquote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ga duimen dat het gauw weg gaat
Mijten zie je echt niet met het blote oog hoor.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:56 schreef Qwea het volgende:
hele kolonie inieminie kleine spinnetjes hadden op de schimmel... mijten dus
Ik dacht dat je die Doc bed helemaal kon wassen, toch? Een kussen moet natuurlijk wel in je wasmachine kunnen en op minimaal 60 graden gewassen moeten worden. Schuimrubber matrassen zijn het slechts, want zij zijn erg moeilijk te stoomreinigen, maar de mijten houden er heel erg van.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:56 schreef Qwea het volgende:
Oke, dus ik zoek een kussen/deken die ik kan wassen. En niet alleen de hoes?
Ik denk niet dat de leer goed tegen stoomreinigen kan. Ik neem mijn banken gewoon af en laat het goed drogen. Ik heb geen praktische ervaringen met benzyl benzoaat, ik weet alleen dat het redelijk goed mijten-dodend werkt (maar de stoomreiniging is volgens mij toch beter)quote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:56 schreef Qwea het volgende:
Kun je een leren bank stoomreinigen? Die benzyl benzoaat ga ik naar kijken, want daar kan ik dan wel mee dweilen toch?
Gewoon vaak wassen op 60 graden (of warmer als de kussens en het dekentje daar tegen kunnen). Minimaal 1x maand, liefst nog vaker.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:56 schreef Qwea het volgende:
Ik vind het fijn om een dekentje op de bank te hebben, maar ik lees overal dat dat juist een bron van mijten is?
Ik heb er geen ervaring mee... Iemand anders? Als het werkt, dan werkt het natuurlijk maar tijdelijk, daarna komen er de nieuwe mijten aanwaaien. Ik weet dat de stoomreiniging van bijv. je matras minimaal 4 x jaar moet gebeuren, want na 3 maanden zit het weer vol met mijten.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:56 schreef Qwea het volgende:
Het heeft nogal wat voeten in de aarde Hey en we gaan binnenkort ff naar de Ardennen en Link gaat mee, is het nog zin vol om het huis te sprayen met anti mijt zooi? En zo ja, welke moet ik dan?
Ooh lol, google zei dat het mijten warenquote:Op dinsdag 28 juli 2015 13:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mijten zie je echt niet met het blote oog hoor.
Deken van doc bed kun je wassen, kussen verwacht ik ook niet helemaal. En ik zat net te kijken omdat jij zei leer, maar een kussen van kunstleer / 1 met polyester hoes en die afnemen met benzyl benzoaat? Is dat een optie? Polyester is waterdicht, dus dan kunnen er geen mijten doorkomen? Of is mijn redenatie verkeerd?quote:Ik dacht dat je die Doc bed helemaal kon wassen, toch? Een kussen moet natuurlijk wel in je wasmachine kunnen en op minimaal 60 graden gewassen moeten worden. Schuimrubber matrassen zijn het slechts, want zij zijn erg moeilijk te stoomreinigen, maar de mijten houden er heel erg van.
Afnemen met een sopje gewoon? Heb jij enig idee waar ik benzyl benzoaat kan krijgen?quote:Ik denk niet dat de leer goed tegen stoomreinigen kan. Ik neem mijn banken gewoon af en laat het goed drogen. Ik heb geen praktische ervaringen met benzyl benzoaat, ik weet alleen dat het redelijk goed mijten-dodend werkt (maar de stoomreiniging is volgens mij toch beter)
Dus, dekbed van de bank en dekentje (fleece) erop die gewassen kunnen worden. Wilde eigenlijk 1x per week of 1x per 2 weken alles wassen.quote:Gewoon vaak wassen op 60 graden (of warmer als de kussens en het dekentje daar tegen kunnen). Minimaal 1x maand, liefst nog vaker.
Ik heb mijn matras nog nooit gestoomreinigtquote:Ik heb er geen ervaring mee... Iemand anders? Als het werkt, dan werkt het natuurlijk maar tijdelijk, daarna komen er de nieuwe mijten aanwaaien. Ik weet dat de stoomreiniging van bijv. je matras minimaal 4 x jaar moet gebeuren, want na 3 maanden zit het weer vol met mijten.
Maar je heb toch ook geen huisstofmijt allergie?quote:
Durf ik niet te zeggen, ik vermoed dat de temperatuur erg hoog moet zijn om mijten de doden (anders denken zij juist: vocht + warmte = lekker), dus misschien gaat je vloer er van kapot...quote:En je zegt dat stoomreinigen beter werkt dan dweilen met benzyl benzoaat... dus ik moet eigenlijk zo'n vloer stoom ding?
Goed puntquote:Op dinsdag 28 juli 2015 13:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Maar je heb toch ook geen huisstofmijt allergie?
Volgens mij kan laminaat easy 100 graden hebben. Je kan laminaat immers gewoon stoomreinigen. En als mijten in de wasmachine doodgaan bij 60 dan gaan ze toch met stoom dood bij 100? Thnx ff kijken!quote:Durf ik niet te zeggen, ik vermoed dat de temperatuur erg hoog moet zijn om mijten de doden (anders denken zij juist: vocht + warmte = lekker), dus misschien gaat je vloer er van kapot...
Google maar even op allergie sites (gewoon humane). Deze heeft bijv. veel tips. https://www.allergie-center.nl/Saneren
Oeh, jij hebt zo'n ding? Reageer eens op FB danquote:Op dinsdag 28 juli 2015 13:46 schreef Valerie. het volgende:
Stoomreiniger is wel prettig, hoor! Ik heb geen allergie of zo maar af en toe ff lekker de stoomreiniger erdoor, omnomnom. Verder dweil ik gewoon, maar ik vind het een prettig idee dat je af en toe even lekker alles doodmaakt
quote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Harry is een rare katMaar zijn niet alle katten per definitie "rare" mysterieuze wezens?
![]()
Fijn om te zien dat het zo goed gaat!Het was een gewone snijplank, tot Harry 'm zich toe eigende. Het is een houtsoort waar ie helemaal gek van wordt, volgens mij olijfbomenhout. Ik kan t ding niet op tafel zetten met een kaasje erop ofzoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heel erg goed eruit wassen met Dreft toch? Doen ze ook bij van die vogels die in olievlekken gezwommen hebben. Dreft ontvet heel erg goed.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk verwijderen! Zeer gifitig!
Uiteraard geen wasbenzine oid gebruiken.
Het beste is de kat eerst goed deppen met een droge handdoek/ lap stof zodat alles wat je droog kan afvegen, je droog afveegt. Als er daarna nog veel zit op de haren, dan is het toch het beste om het haar af te knippen. Of je kan de motorolie proberen om te lossen met zonnebloemolie of olijfolie. Daarna ga je de kat heel goed wassen met speciale dierenshampoo of met een baby-shampoo. Meerdere malen wassen, tussendoor goed uitspoelen totdat de vacht en de huid niet meer vettig aanvoelen.
Bij twijfel altijd je dierenarts bellen en die kan eventueel het Vergiftigingcentrum bellen voor de instructies.
Voor jezelf: dikke leren handschoenen aantrekken, betadine en pleisters bij de hand houden. Als je tot bloedens toe gebeten wordt, de wond goed uitspoelen en je huisarts bellen (tetanusvaccinatie herhalen?)
Succes!
quote:Op dinsdag 28 juli 2015 13:50 schreef Qwea het volgende:
DDA, ik ga even zelf een topic openen en niet je topic kapenIk zit met nog meer vragen namelijk
mocht je daar willen reageren of meedenken dan heel graag
Je ben een goede kattenpersoneelquote:Op dinsdag 28 juli 2015 14:58 schreef tonja het volgende:
[..]
Het was een gewone snijplank, tot Harry 'm zich toe eigende. Het is een houtsoort waar ie helemaal gek van wordt, volgens mij olijfbomenhout. Ik kan t ding niet op tafel zetten met een kaasje erop ofzo
Yep, met Dreft wassen kan ook. Maar als het heel erg is, dan moet de kat toch geknipt/geschoren worden.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 15:23 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Heel erg goed eruit wassen met Dreft toch? Doen ze ook bij van die vogels die in olievlekken gezwommen hebben. Dreft ontvet heel erg goed.
Gwywen, hoe is het afgelopen?quote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:24 schreef Gwywen het volgende:
Hoi DDA, hoe krijg je motorolie van een kat?
Kwam onder een auto vandaan die gelekt heeft.
Ik neem niet aan dat je een kat met wasbenzine schoon kunt maken.
En als hij eraan gaat likken, is dat dan gevaarlijk?
quote:Op dinsdag 28 juli 2015 17:00 schreef Twinky het volgende:
Hoi DDA!
Sinds een paar dagen hebben wijRavel
in huis, een extreem lief en schattig katertje. Het is een kruising tussen een zeer stoere heilige Birmaan en een brit/perscombinatie.
[ afbeelding ]
quote:Nu merk ik dat een kitten toch heel anders is dan de volwassen autistische
Je moet kijken wat zijn etenspatroon is. Idealiter kan je een kat "ad libitum" voeren, dus onbeperkt. Het betekent dat de kat zelf beslist wanneer hij eet en eet dan naar zijn behoefte. Helaas vreten sommige katten zich wel helemaal klem op zo'n manier en worden zij te dik. In NL hebben helaas heel veel katten overgewicht. Het komt omdat wij vrij energierijk voer aanbieden: brokjes. Een kat die met name natvoer eet of KVV of Barft zal niet snel te veel energie opnemen, want die bevatten 60-70% water, en dus veel minder calorieën. In de natuur eet een (verwilderde) kat ongeveer 6-8 kleine prooidieren per dag. Maar daarnaast loopt zo'n poezenbeest natuurlijk meerdere km en moet zijn spieren hard inzetten om de prooi te vangen. Een soort bootcamp, dus je ziet niet zo snel een te dikke wilde kat.quote:kater die ik 8 jaar heb gehad! In plaats van "ach komt wel goed" hebben we toch wat meer zorg voor dit hummeltje.
Zo zou ik bijvoorbeeld graag willen weten hoe het 'officieel' moet met eten. Op dit moment heeft hij eten tot zijn beschikking gewoon. Niet te veel, en het is ook af en toe op, maar dan vul ik het bij. Hij groeit als kool (is nu bijna 2 kilo met 16 weken) en speelt veel, maar hoe weet ik of hij teveel eet?
Het is niet afwijkendquote:En.. hij is nog niet gecastreerd. Toch maakt hij regelmatig sproei-bewegingen, en dat zijn niet de enthousiaste trilstaarten naar ons toe (dat gebeurt ook vaak). Er komt niks uit maar hij gaat echt ergens met zijn billen tegenaan staan en even lekker 'sproeien'... Is dit afwijkend,
Sommige katers zijn wat eerder dan andere. Hij is al 2 kg, dus zijn lijf zegt waarschijnlijk: testosteron aanmaken en voortplanten maar! Officieel kan de castratie met 6 maanden, in sommige gevallen iets eerder (5 maanden of zelfs eerder). Qua gewicht is hij al "volwassen" genoeg om gecastreerd te worden. Ik zou er niet te lang mee wachten, anders gaat hij steeds meer sproeien. Wat hij nu doet is ook sproeien hoor, hij hoeft daarvoor geen urine te gebruiken (doen de poezen meestal ook niet hoor), hij gebruikt de uitscheiding van zijn klieren (pheromonen) om jullie en zijn huis even lekker te markeren. Urine-markeren is meer een volwassen-kater gedrag, om zijn territorium af te bakenen tegen andere katers. Als hij urine gaat sproien, dan ben je misschien al te laat met de castratie om dit gedrag te voorkomen.quote:moet ik al een afspraak maken voor castratie, komt het door zijn stoere papa of moet ik me niet zo'n zorgen maken?
Yeah, I am a pussyquote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je ben een goede kattenpersoneel
Omdat katquote:Op woensdag 29 juli 2015 01:42 schreef Valerie. het volgende:
Waarom hebben katten eigenlijk een gek uurtje? Een logisch antwoord is misschien dat ze energie kwijt moeten, maar waarom dan niet lafjes verspreid over de dag of zo?
Lichte overbeet kan nog goed komen. Gewoon regelmatig laten controleren. Heeft je DA een junior controle op de praktijk (vaak door de assistentes gedaan voor gratis/klein prijsje)? Het beste is om elke maand te laten controleren sowieso tot 6 maanden oud.quote:Op woensdag 29 juli 2015 09:25 schreef deedeetee het volgende:
Daar ben ik weer
Fonzie blijkt een lichte overbeet te hebben - de da heeft t ontdekt- zijn boven tanden staan helemaal over de ondertanden heen en ze zouden er op moet staan. tanden staan wel netjes volgens de da.
Is het mogelijk dat hij er na het wisselen last van gaat krijgen ?
De fokker vroeg of Fonzie veel trekspelletjes heeft gedaan maar daar kan het toch niet van komen ? Hij mag volgens haar nu beslist geen trekspelletjes meer doen. Nu gebeurde dat toch al niet veel dus dat is geen probleem.
ehhh beugel ?quote:Op woensdag 29 juli 2015 09:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Lichte overbeet kan nog goed komen. Gewoon regelmatig laten controleren. Heeft je DA een junior controle op de praktijk (vaak door de assistentes gedaan voor gratis/klein prijsje)? Het beste is om elke maand te laten controleren sowieso tot 6 maanden oud.
Wat je op moet letten is dat de hoektandjes van zijn onderkaak niet in zijn bovenkaak (gehemelte) prikken. Als dat gebeurt, dan kan je nog proberen om de onderste hoektanden licht naar buiten te laten wijzen door het laten spellen met een harde rubberen bal. De hond moet die bal dan zoveel mogelijk in de bek houden (overleg eerst met je DA of dat bij Fonzie al nodig zijn).
Als de overbeet flink is, dan moet Fonzie een beugel... En dat is, net als bij mensenkindjes, vrij prijzig.
Overbeet kan aangeboren/ erfelijk zijn, kan komen door de voedingsfouten tijdens de dracht/ eerste levensweken, kan ook komen door trekspelletjes, maar dan moeten jullie wel heel fanatiek geweest zijn. Voorlopig dan liever geen trekspelletjes idd.
Qwea heeft wel ervaring met overbeet, misschien heeft zij nog tips van de Links tandarts
Update : is al wat geslonken - hebben het nu accuraat gemeten (precies net zo groot als een 2 euro stuk) als het vandaag nog maar 1 euro is dan gaan we dansenquote:Op dinsdag 28 juli 2015 12:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ga duimen dat het gauw weg gaat
Ja! Link heeft dat ook. Die komt 1 cm te kort. Die heeft dat nog steeds. Is niet boeiend. Enige wat boeiend is, is dat je moet opletten dat zijn snijtanden niet in zijn gehemelte prikken heel erg. Hij kan er gewoon alles mee. Mee eten, mee spelen, alles.quote:Op woensdag 29 juli 2015 09:25 schreef deedeetee het volgende:
Daar ben ik weer
Fonzie blijkt een lichte overbeet te hebben - de da heeft t ontdekt- zijn boven tanden staan helemaal over de ondertanden heen en ze zouden er op moet staan. tanden staan wel netjes volgens de da.
Is het mogelijk dat hij er na het wisselen last van gaat krijgen ?
De fokker vroeg of Fonzie veel trekspelletjes heeft gedaan maar daar kan het toch niet van komen ? Hij mag volgens haar nu beslist geen trekspelletjes meer doen. Nu gebeurde dat toch al niet veel dus dat is geen probleem.
Ja maar nog niks aan doen! Pas nadat hij heeft gewisseld! Link had dit ook namelijk. Elke week laten checken bij de DA en die was het eens: Afwachten hoe het met het volwassen gebit gaat. In nood kunnen de hoektanden getrokken worden nu, maar ik zou dat overleggen met de dierenartsquote:Op woensdag 29 juli 2015 09:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
ehhh beugel ?kom op zeg ! sorry maar dit klinkt me als zot in de oren
Ik heb net gekeken en zijn onderhoektanden staan tegen de zijkant van zijn bovenkaak aan geklemd. Pffff hoektanden laten afvijlen in noodgeval ? Kan dat niet ?
edit nog eens goed gekeken : je ziet idd deukjes in zijn bovenkaak waar de hoektanden in bijten![]()
THNX ik heb ook gelezen dat de kaken onafhankelijk van elkaar groeien maar bij een cocker vanwege de grote kop kan het er over heen groeien toch tegenvallen. De overbeet van de voortanden is geen probleem. Daar heeft hij vast geen last van. Wel dat zijn hoek tandjes in zijn bovenkaak drukken. Onder kaakje is wat smal. Hoop dat dit nog bijtrekt.quote:Op woensdag 29 juli 2015 11:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja! Link heeft dat ook. Die komt 1 cm te kort. Die heeft dat nog steeds. Is niet boeiend. Enige wat boeiend is, is dat je moet opletten dat zijn snijtanden niet in zijn gehemelte prikken heel erg. Hij kan er gewoon alles mee. Mee eten, mee spelen, alles.
Kijk : [ afbeelding ]
Zo ziet het eruit als hij ligt
[..]
Ja maar nog niks aan doen! Pas nadat hij heeft gewisseld! Link had dit ook namelijk. Elke week laten checken bij de DA en die was het eens: Afwachten hoe het met het volwassen gebit gaat. In nood kunnen de hoektanden getrokken worden nu, maar ik zou dat overleggen met de dierenarts
En een beugel is ook een optie idd als het bij het volwassen gebit blijft bestaan. Hebben we bij Link ook aan gedacht, maar was niet nodig want zijn volwassen hoektanden scharen mooi.
Beugel indien het absoluut nodig is he. En niet voor de cosmetische reden, maar omdat anders de hond er last heeft (bijv. hij heeft wonden/ pijn in de bek door verkeerde stand van de tanden, of hij kan niet eten). Wij doen in NL geen cosmetische ingrepen bij de honden hoor.quote:Op woensdag 29 juli 2015 09:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
ehhh beugel ?kom op zeg ! sorry maar dit klinkt me als zot in de oren
Niet in de paniek raken, rustig ademhalen. Heel grote kans dat het met 6 maanden gewoon normaal scharrend gebit is, de pupsel is nog in groei en moet nog wisselen. Pas met 6 maanden kan je iets over zeggen.quote:Ik heb net gekeken en zijn onderhoektanden staan tegen de zijkant van zijn bovenkaak aan geklemd. Pffff hoektanden laten afvijlen in noodgeval ? Kan dat niet ?
edit nog eens goed gekeken : je ziet idd deukjes in zijn bovenkaak waar de hoektanden in bijten![]()
quote:Op woensdag 29 juli 2015 10:14 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Update : is al wat geslonken - hebben het nu accuraat gemeten (precies net zo groot als een 2 euro stuk) als het vandaag nog maar 1 euro is dan gaan we dansen
Ik kreeg van de fokker een foto van het zusje dat bij haar blijft voor de fok en dat heeft precies zo'n gebitje als Fonzie. Volgens haar groeit het echt wel goed. dus zoals mijn man al boos op merkte : paniek om niksquote:Op woensdag 29 juli 2015 13:10 schreef oh-oh het volgende:
Elke dag even in het bekkie kijken doe ik sowieso altijd bij pups, en nu nog steeds wel.
Die kaken blijven groeien hoor, ik had ineens met 5 jaar een onderbijter en geloof het of niet, die van 8 nijgt ineens naar tanggebit ipv keurig schaargebit
THANKSquote:Op dinsdag 28 juli 2015 22:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Hij lijkt op een Blauwe Rus
(gelukkig geen platte Pers-neus overgeërfd
)
[..]Bestaat niet. "Verkeerd begrepen door zijn kattenpersoneel" is de correcte medische term.
[..]
Je moet kijken wat zijn etenspatroon is. Idealiter kan je een kat "ad libitum" voeren, dus onbeperkt. Het betekent dat de kat zelf beslist wanneer hij eet en eet dan naar zijn behoefte. Helaas vreten sommige katten zich wel helemaal klem op zo'n manier en worden zij te dik. In NL hebben helaas heel veel katten overgewicht. Het komt omdat wij vrij energierijk voer aanbieden: brokjes. Een kat die met name natvoer eet of KVV of Barft zal niet snel te veel energie opnemen, want die bevatten 60-70% water, en dus veel minder calorieën. In de natuur eet een (verwilderde) kat ongeveer 6-8 kleine prooidieren per dag. Maar daarnaast loopt zo'n poezenbeest natuurlijk meerdere km en moet zijn spieren hard inzetten om de prooi te vangen. Een soort bootcamp, dus je ziet niet zo snel een te dikke wilde kat.
Als je kat neigt om naar te dik te worden, dan is het verstandig om meerdere malen per dag kleine porties te voeren. En dan ook eventuuel overwegen om toch natvoer ipv brokjes te gaan voeren. Wel wat slechter voor zijn gebit, maar beter voor zijn vochtopname, dus beter voor zijn blaas en de nieren en geeft sneller een verzadigd gevoel.
Of de poezel te dik is, kan je voelen aan zijn ribben. Bij een kat moet je altijd de ribben kunnen voelen, en bij zo'n jonge kat al helemaal.
[..]
Het is niet afwijkendGefeliciteerd, je poezenkind is aan het puberen. Binnenkort komt hij met een poes na de andere bij je over de vloer. Ben je al klaar om de poezen-oma te worden?
[..]
Sommige katers zijn wat eerder dan andere. Hij is al 2 kg, dus zijn lijf zegt waarschijnlijk: testosteron aanmaken en voortplanten maar! Officieel kan de castratie met 6 maanden, in sommige gevallen iets eerder (5 maanden of zelfs eerder). Qua gewicht is hij al "volwassen" genoeg om gecastreerd te worden. Ik zou er niet te lang mee wachten, anders gaat hij steeds meer sproeien. Wat hij nu doet is ook sproeien hoor, hij hoeft daarvoor geen urine te gebruiken (doen de poezen meestal ook niet hoor), hij gebruikt de uitscheiding van zijn klieren (pheromonen) om jullie en zijn huis even lekker te markeren. Urine-markeren is meer een volwassen-kater gedrag, om zijn territorium af te bakenen tegen andere katers. Als hij urine gaat sproien, dan ben je misschien al te laat met de castratie om dit gedrag te voorkomen.
Overweeg dus goed met je dierenarts wanneer castreren. Ik zou het op 6 maanden doen (en eventueel dus nog eerder), en niet te lang mee wachten.
Succes met de poezenmans!
Omdat ik er nooit eerder een opmerking over kreeg van een da dacht ik alweer iets niet goedquote:Op woensdag 29 juli 2015 14:11 schreef oh-oh het volgende:
Tanden hoef je je echt niet druk over te maken tot ie uitgegroeid is en het moet wel superextreem zijn wil ie er last van hebben. Kijk maar naar bulldoggen en zo, die hebben centenbakken en die gaan ook niet dood van de honger
Ja dat van die onderkaak had Link dus ook. Maar zolang als je het elke week even laat checken kunnen kleine drukplekjes geen kwaad.quote:Op woensdag 29 juli 2015 11:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
THNX ik heb ook gelezen dat de kaken onafhankelijk van elkaar groeien maar bij een cocker vanwege de grote kop kan het er over heen groeien toch tegenvallen. De overbeet van de voortanden is geen probleem. Daar heeft hij vast geen last van. Wel dat zijn hoek tandjes in zijn bovenkaak drukken. Onder kaakje is wat smal. Hoop dat dit nog bijtrekt.
Ik zou het even laten checkenquote:Ik las ook dat een balletje dat niet indaald vaker met meer problemen kan komen. Geen idee of dit er dan ook mee te maken heeft dat het niet zo lekker zit met zijn genen bedoel ik.![]()
De bovenkaak is duidelijk breder en 1 van de hoektanden steekt helemaal naar buiten. De situatie is niet gelijk aan beide kanten.
Wat zij zegtquote:Op woensdag 29 juli 2015 13:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Beugel indien het absoluut nodig is he. En niet voor de cosmetische reden, maar omdat anders de hond er last heeft (bijv. hij heeft wonden/ pijn in de bek door verkeerde stand van de tanden, of hij kan niet eten). Wij doen in NL geen cosmetische ingrepen bij de honden hoor.
[..]
Niet in de paniek raken, rustig ademhalen. Heel grote kans dat het met 6 maanden gewoon normaal scharrend gebit is, de pupsel is nog in groei en moet nog wisselen. Pas met 6 maanden kan je iets over zeggen.
Wat belangrijk is: regelmatige controles bij je dierenarts. Spreek dat dus af met je DA. Zoals ik het al gezegd heb, meestal kan het door een paraveterinair gedaan worden en vaak is het tegen klein prijsje/ gratis.
P.S. Het is trouwens belangrijk om de pupsel goed aan te leren dat je in zijn bek kan kijken, aan zijn tanden mag komen enz. Scheelt veel ellende in zijn latere leven. Je ben dus goed bezig![]()
Ja ik vind het stiekem ook echt wel geniaalquote:
Mja dat zei mijn fokker ook, maar trok niet bijquote:Op woensdag 29 juli 2015 14:06 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik kreeg van de fokker een foto van het zusje dat bij haar blijft voor de fok en dat heeft precies zo'n gebitje als Fonzie. Volgens haar groeit het echt wel goed. dus zoals mijn man al boos op merkte : paniek om niks
Fijn dat je er zo goed op in gaat, ik begon mezelf alweer een idioot te vindenquote:Op woensdag 29 juli 2015 19:24 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja dat van die onderkaak had Link dus ook. Maar zolang als je het elke week even laat checken kunnen kleine drukplekjes geen kwaad.
[..]
Ik zou het even laten checkenEn elke dag even zelf ook kijken.
[..]
Wat zij zegtEn helemaal dat laatste
Ik moet Link zijn tanden poetsen maar Link denkt daar heel anders over
[..]
Ja ik vind het stiekem ook echt wel geniaal
[..]
Mja dat zei mijn fokker ook, maar trok niet bij
Kleine praktijk Alleen de da en haar man als assistent.quote:Op woensdag 29 juli 2015 13:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Beugel indien het absoluut nodig is he. En niet voor de cosmetische reden, maar omdat anders de hond er last heeft (bijv. hij heeft wonden/ pijn in de bek door verkeerde stand van de tanden, of hij kan niet eten). Wij doen in NL geen cosmetische ingrepen bij de honden hoor.
[..]
Niet in de paniek raken, rustig ademhalen. Heel grote kans dat het met 6 maanden gewoon normaal scharrend gebit is, de pupsel is nog in groei en moet nog wisselen. Pas met 6 maanden kan je iets over zeggen.
Wat belangrijk is: regelmatige controles bij je dierenarts. Spreek dat dus af met je DA. Zoals ik het al gezegd heb, meestal kan het door een paraveterinair gedaan worden en vaak is het tegen klein prijsje/ gratis.
P.S. Het is trouwens belangrijk om de pupsel goed aan te leren dat je in zijn bek kan kijken, aan zijn tanden mag komen enz. Scheelt veel ellende in zijn latere leven. Je ben dus goed bezig![]()
Misschien moet je meer ontspannen en genieten van de pup. Je ziet er volgens overal beren op de weg.quote:Op woensdag 29 juli 2015 21:23 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Kleine praktijk Alleen de da en haar man als assistent.![]()
Ik ben idd errug paniekerig, vind het zelf ook heel vervelend dat ik steeds in de stress schiet.
Die tandjes zien er in mijn ogen toch vrij normaal uit... Als dit al een overbeet is dan is het wel een zeer lichte zou ik denken. Dat van die hoektandjes is ook gewoon normaal volgens mij. Kijk, zo ziet het gebit van pup Boris (nu 10 weken) er uit:quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:37 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Fijn dat je er zo goed op in gaat, ik begon mezelf alweer een idioot te vindenIk kan bij al mijn honden altijd gewoon in de bek kijken, aan de tanden en de tong zitten en ben ook goed in het de etensbak wegpakken, er in roeren of wat dan ook. Geen fratsen gewoon vaak doen dan vinden ze het gewoon.
Lukte niet om een foto van Fonzie te maken maar het ziet er net zo uit als bij zijn zusje. Ook de voortanden die iets te ver staan.
[ afbeelding ]
Bij hun moeder zit de onder hoektand er ook in met net zo'n deukje maar dat ziet er normaal uit.
Mijn fokker bood aan om de pup op te halen vanmiddag en met hem naar haar da te gaan om te kijken wat die zegt. Ze heeft hem al 3 x gezien en nooit iets gezegd van overbeet tenslotte. Maar ze gaat morgen op vakantie en ik vond het te bar om haar dan vandaag de hele middag kwijt te laten zijn. Het is zoals het is en lijkt sprekend op wat haar eigen pup heeft en we wachten maar ff af hoe het verder gaat. Link zijn overbeet staat best charmant![]()
Als Fonzie er maar geen last van heeft vind ik allang het best hoor.
In principe mag je wel het voer tegen blaasgruis blijven geven, je moet alleen kijken wat voor voer het is. Als het alleen tegen struviet is, dan heb je wel kans dat hij op dit voer calcium oxalaat stenen kan ontwikkelen. Dat is een andere soort blaasgruis zeg maar. Maar tegenwoordig hebben eigenlijk alle "dierenarts" merken wel een beetje een middenweg gevonden om zowel struviet als calcium oxalaat aan te pakken. Bijv. Hills c/d of RC urinary (s/o index). RC high dilution en Hills s/d zijn echt alleen bedoeld om tijdelijk te geven om struviet op te lossen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:17 schreef fh101 het volgende:
Kan ik mijn kat (2 jaar oud) blaasgruisbrokjes blijven geven? Een tijdje terug had ze last van blaasgruis, nu niet meer en van de dierenarts mocht ik weer overstappen naar haar oude voer (Almo Nature). Maar met het dieetvoer was Noortje een stuk levendiger en speelser, en at ze haar bakje leeg. Nu met haar oude brokjes niet meer. Maar is het verantwoord om dieetvoer te blijven geven als ze eigenlijk geen last meer heeft?
Ik kan natuurlijk ook ander voer zoeken, maar Noortje is een behoorlijke kieskeurige eter en haar darmen verwerken ook niet alles even goed... Dus mocht iemand nog tips hebben voor andere brokjes? Natvoer trekt ze niet zo goed, en de stank die bij de verwerking er van voort komt trek ik dan weer niet zo goed
IK zie ook niet veel raars op deze foto. Een licht overbeet, maar dit kan nog zoveel veranderen in de aankomende maanden. De deukjes horen bij de hondquote:
quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:36 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Die tandjes zien er in mijn ogen toch vrij normaal uit... Als dit al een overbeet is dan is het wel een zeer lichte zou ik denken. Dat van die hoektandjes is ook gewoon normaal volgens mij. Kijk, zo ziet het gebit van pup Boris (nu 10 weken) er uit:
[ link | afbeelding ]
Ook met 'deukjes' voor zn hoektanden. Een net schaargebit, volgens onze dierenarts
Boris is het broertje van onze eigen Cookie (teefje dat we houden). Hij wordt maandag opgehaald, maar was daarnet toevallig het dichtst bij toen ik even een foto wilde makenquote:Op woensdag 29 juli 2015 22:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Goed aan het oefenen?
Ik dacht dat je een teefje zou houden, MissIris? Of heet zij gewoon Boris? (mag hoor, stoere naam)
Oh, ik zag al op de foto's: 2 pups. Ik dacht dat jij net als de fokker van mijn eigen hond, een hondenverzamelaar aan het worden benquote:Op woensdag 29 juli 2015 22:42 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Boris is het broertje van onze eigen Cookie (teefje dat we houden). Hij wordt maandag opgehaald, maar was daarnet toevallig het dichtst bij toen ik even een foto wilde maken
Misschien wordt ik wel een hondenhoarder, maar dan wat langzamerquote:Op woensdag 29 juli 2015 22:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, ik zag al op de foto's: 2 pups. Ik dacht dat jij als de fokker van mijn eigen hond, een hondenverzamelaar aan het worden ben![]()
Alles goed met Nori?
Uiteraardquote:Op woensdag 29 juli 2015 22:55 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Misschien wordt ik wel een hondenhoarder, maar dan wat langzamerEcht never nooit (meer) twee pups tegelijk, nu met Boris en Cookie merk ik precies hoe onhandig dat zo af en toe is
Maandag wordt Boris opgehaald en dan begint bootcamp voor Cookie, om er een nette sociale goed opgevoede Labrador van te maken. Met over twee jaar een Nimrod uitnodiging, natuurlijk
![]()
quote:Met Nori gaat het prima, ze is heel mooi opgedroogd inmiddels. We hebben haar op een natuurlijke manier zelf het spenen laten regelen (niet haar bij de pups weg gehouden oid) en dat ging heel goed. Ze heeft wel één flinke kloof gehad van die scherpe tandjes, maar dat is vanzelf (met regelmatig controleren en purelan smeren) goed gekomen. Nu is ze behoorlijk aan het verharen en ziet er een beetje zielig uit met kale plekken hier en daar, maar dat komt vanzelf wel weer goed. Ze is keurig op gewicht nog, beslist niet te mager maar ook niet te dik. Ze heeft het al met al echt super goed gedaan gewoon!![]()
En als bonus na het hele puppenavontuur kan ze nu heerlijk spelen met de pups en lijkt ze eindelijk (eindelijk!) over het slopen van speelgoed heen te zijn gegroeid. Ik durf nog niet te hard te juichen, maar ze heeft eigenlijk niet meer gesloopt sinds ze de pups heeft. Iets dat ze voorheen nog wel eens deed af en toe (stiekem 's nachts een speelgoedje van mijn dochtertje jatten en vernielen, bv). Ook qua plassen gaat het super, ze was tijdens de dracht op het laatst nog af en toe onzindelijk 's nachts (wat me meteen deed denken aan toen ze een blaasontsteking had en 's nachts in de keuken plaste) maar dat is sinds de pups geboren zijn ook niet meer voorgekomen. Al met al prima dus
Over die bal die nog niet ingedaald is. De DA waar ik eerst heen ging maakte daar ook een drama van, werden allerlei doemscenario's geschetst en dat moest echt geopereerd gaan worden. Ben overgestapt naar andere DA (niet specifiek daarom), en nieuwe DA had het alleen over in de gaten houden. Uiteindelijk is met een maand of 6 de tweede bal alsnog ingedaald, dus dat kan ook..quote:Op donderdag 30 juli 2015 08:58 schreef deedeetee het volgende:
Ik begin te denken dat mijn da eens graag overdrijft. De reactie op het ene balletje dat binnenboord blijft vond ik ook al zo absurd.
Ben blij om te horen dat er eik niks aan de hand is.
Volgende x kan ik bij de da mss beter alles wat ze zegt over dit soort zaken met een flinke korrel zout nemen.
Misschien ligt het aan hoe je DA het vertelt, maar misschien ligt het ook aan hoe je het opvatquote:Op donderdag 30 juli 2015 08:58 schreef deedeetee het volgende:
Ik begin te denken dat mijn da eens graag overdrijft. De reactie op het ene balletje dat binnenboord blijft vond ik ook al zo absurd.
Ben blij om te horen dat er eik niks aan de hand is.
Volgende x kan ik bij de da mss beter alles wat ze zegt over dit soort zaken met een flinke korrel zout nemen.
Nouhou.... ze zei gewoon hij heeft een lichte overbeet maar de tandjes staan wel netjes en begon toen meteen over iets anders en dat leidde mij af van het onderwerp overbeet. Ik heb naderhand gebeld en dan krijg je altijd haar man aan de foon. Die vroeg ik of er iets mis was en hij zei dat een overbeet altijd fout was maar en dat t mss vanzelf nog goed zou komen/meevallen maar dat daar nog niks over te zeggen was.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Misschien ligt het aan hoe je DA het vertelt, maar misschien ligt het ook aan hoe je het opvat![]()
Als er iets ernstigs is, dan maakt je DA toch duidelijke afspraken met jou? Zij had toch niet gezegd: je hond heeft een overbeet, doeiEn verder niks gezegd hoe ernstig het is en of je er iets aan moet doen (behalve in paniek raken en enge dingen googlen op internet)?
Maar misschien kan je DA ook niet inschatten hoe zij met je moet omgaan, elke eigenaar is verschillend en niet elke DA heeft een PhD in PsychologieMisschien moet je ook gewoon tegen je DA zeggen dat je zich al gauw zorgen maakt (ik maak mij zelf altijd vreselijk zorgen als het om mijn eigen dieren gaat, dus dit is heel begrijpelijk
). En dat zij je in vervolg meer uitleg moet geven over een en andere. Dierenartsen zijn net mensen, daar moet je tegen praten.
quote:Op donderdag 30 juli 2015 11:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nouhou.... ze zei gewoon hij heeft een lichte overbeet maar de tandjes staan wel netjes en begon toen meteen over iets anders en dat leidde mij af van het onderwerp overbeet. Ik heb naderhand gebeld en dan krijg je altijd haar man aan de foon. Die vroeg ik of er iets mis was en hij zei dat een overbeet altijd fout was maar en dat t mss vanzelf nog goed zou komen/meevallen maar dat daar nog niks over te zeggen was.
De da weet dat ik snel in paniek raak maar vind dat niet haar probleem.![]()
Ik gedraag me ook als een vreselijke, idiote zeurpiet hoor. Als ik de overgang niet allang achter de rug had zou ik het daar aan kunnen wijten. Nu weet ik helaas geen mooi excuus aan te voeren.![]()
Behalve mss een Joop trauma.![]()
![]()
quote:Op vrijdag 31 juli 2015 00:04 schreef TruusHenk het volgende:
Hallo DDA, nog even over Kevin-de-Labradorhond, we hebben het over hem gehad in het vorige topic i.v.m. het eten van gras en nare gevolgen. Hij heeft nu een tijdje rijst met kip gegeten, en sinds kort half rijst met kip en half brokjes voor honden met een gevoelige maag. Zijn ontlasting is er stukken op vooruit gegaan en is nu normaal, bovendien lijkt ie ook veel minder/geen trek in gras meer te hebben (misschien ook in combinatie met dat wij begonnen met het te `verbieden' een tijdje terug). Dus dat is allemaal erg goed!.
Damn it, is hij een kruising piranha/ alligator of zo??quote:Echter, een ander onderwerp was het geven van hertegewei om op te kauwen, en vanwege de mogelijke schade aan tanden hebben we op jullie advies ook zo'n Nylabone gehaald. En nu, een paar dagen nadat we het gegeven hebben en Kevin er enthousiast op gekauwd heeft ziet het er zo uit:
[ afbeelding ]
Er komen stukjes af, en het viel me net op dat er een klein beetje bloed op te zien is... Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?
Het is toch verstandig om naar je analoge dierenarts te gaan. Het klinkt als een miliaire dermatitis, de meest voorkomende oorzaak is dan vlooienallergie, maar andere allergien (voedsel, plastic bakjes enz enz) of andere huidparasieten (huidmijten) kunnen dat ook veroorzaken. Het moet dus goed bekeken worden door je analoge DA. Eventueel kan je natuurlijk al zelf een paar dingen aanpakken, zoals in de eerste instantie goede anti-vlooienbehandeling. Alle katten behandelen. De kat met huidproblemen kan je het beste toch een oraal middel geven ivm een druppel-preparaat of een band. Bijv. Vlo-kill van Beaphaar (doodt vlooien) en dan tegelijkertijd Vlooien Anti-conceptie (voorkomt dat vlooien zich voorplanten). Of Comfortis van je dierenarts. Je moet alle katten behandelen, anders heeft het niet zo veel zin. Verder moet je ook het huis behandelen, want 99% van de vlooien zitten in de omgeving. Alle eitjes, larven en poppen zitten op je vloer, banken, kussen, kattenmanden enz enz. Poppen zijn erg lastig te behandelen, zij blijven kleven aan de grond, dus het opzuigen met een stofzuiger gaat erg moeilijk, daarnaast zijn de poppen ongevoelig voor de meeste bestrijdingsmiddelen. Dus als je huis niet regelmatig blijf behandelen, komen er toch steeds nieuwe vlooien uit die poppen. De vloer moet je goed dagelijks stofzuigen en niet te vaak dweilen (vlooien houden van natte en warme omgeving). Alles wat op 60 graden gewassen kan worden (dekens, kussens, maanden enz), moet gewassen worden. Je vloer en tapijt kan je behandelen met een omgevingsspray (bijv. Tapijtspray = mag ook op de tegels en laminaat, even eerst testen dat het geen vlekken geeft). Banken ed moet je ook gewoon goed stofzuigen en eventueel op hoge temperaturen reinigen met stoomreiniger (als de banken daar tegen kunnen). Tapijtspray moet je elke 2 weken herhalen. Tapijtspray niet sprayen op de katten!quote:Op vrijdag 31 juli 2015 01:43 schreef EricOscuro het volgende:
Beste mejuffrouw of mevrouw de dierenarts;![]()
Ja het is weer zo ver, er is weer een (mogelijke) crisissituatie opgedoken betreft mijn oudste katertje (bijna 6 jaar).
- Meneer zit onder de kleine bultjes. En teken kunnen het haast niet zijn, want anders zouden er ook grotere bultjes tussen moeten zitten. Al die bultjes zijn kleiner dan een plastic speldenknop.
Daarnaast zitten de meeste bultjes op haar kop (naar niet direct in haar gezicht) en op de achterpoten en op de rugwervel... maar alleen op de huid.
- wel merk ik dat mijn katertje veelvuldig hele plukken haar uit zijn vacht trekt. Maar dat verklaart niet waarom ook zijn eigen hoofd vooral onder die bultjes zit (want daar kan hij niet bij met zin bekje).
- Daarnaast hebben mijn twee jongere katten totaal geen last van teken en ook niet al te veel van vlooien.
Dan is er daar waarschijnlijk iets gebeurd. Aangevallen door een andere kat? Misschien is er iets op hem gevallen? Of is hij van iets anders geschrokken? Waar is die andere kat aan dood gegaan?quote:Verdere achtergrond
Mijn katertje durft sinds bijna 3 weken niet meer naar huis terug te keren. Rond dezelfde tijd is een andere kat dood gevonden vlak bij mijn woning.
Mijn katertje moet ik nu telkens 100 meter verderop halen. En dan wil hij niet achter me aanlopen, maar op mijn schouders liggen. Sowieso ontwijkt hij alle routes waarbij hij over straat moet lopen. Het liefst klimt meneer zo snel mogelijk op afdakjes of op daken van woningen. En als mijn katertje op zijn plaats is, dan klimt hij in een oude treurwilg... en klimt zoveel mogelijk naar boven.
Anderzijds als hij mij ziet is hij wel weer dol enthousiast, en gaat weer snel naar beneden.
Bang voor mij is hij niet, bang voor de twee andere jongere poezen is hij ook niet... maar het feit dat hij amper over de begane grond hiernaar toe komt is wel veelzeggend.
Dus ja... een dubbele vraag voor "de prijs van 1, aan onze geliefde dierenarts" .
Het hangt vanaf waarom hij braakt. Als hij bijv. wormen heeft, dan zitten er wormen in de braaksel. Dan is het natuurlijk niet verstandig om het weer op te eten. Of hij heeft een virus/ bacteriele ziekte, dan is het ook niet verstandig om zijn braaksel op te eten. Of hij heeft net iets giftigs gegeten, dan is het uiteraard absoluut niet verstandig om dat op te eten.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 09:51 schreef Smikkelbeer het volgende:
DDA, kan het kwaad wanneer een kat zijn eigen kots, of dat van een andere kat, opeet?
Één van mijn katten heeft vanochtend namelijk zijn eten uitgespuugd (half uur ervoor gegeten) en terwijl ik spullen aan het pakken was om het op te ruimen, zat een ander het op te eten. Laatst at hij ook al zijn eigen kots op.
Is dit gewoon iets dat wij als mensen vies vinden maar dat geen kwaad kan, of moet ik even goed op de kots-eter letten?
Bedankt voor je antwoord! De spuger van vanochtend schrokt zijn eten zonder te kauwen naar binnen, waardoor het nog wel eens in vrijwel identieke vorm weer naar buiten komt. Wormen gelukkig niet aanwezig (zijn we erg alert op sinds ik wormen in de kattenbak vond een tijd geleden), ontwormen doen we regelmatigquote:Op vrijdag 31 juli 2015 10:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het hangt vanaf waarom hij braakt. Als hij bijv. wormen heeft, dan zitten er wormen in de braaksel. Dan is het natuurlijk niet verstandig om het weer op te eten. Of hij heeft een virus/ bacteriele ziekte, dan is het ook niet verstandig om zijn braaksel op te eten. Of hij heeft net iets giftigs gegeten, dan is het uiteraard absoluut niet verstandig om dat op te eten.
In het algemeen is het verstandig om braaksel zo snel mogelijk op te ruimen. Als de kat toch te snel is, tja, dan heb je pech. Hoe vaak braakt hij? Als hij steeds vaker gaat braken, dan is het verstandig om je dierenarts in te schakelen. Als het af en toe gebeurt, is het sowieso verstandig om te ontwormen (eventueel eerst zijn ontlasting laten onderzoeken op wormeieren, als je niet "blind" wil ontwormen). En eventueel iets tegen haarballen gaan geven: Maltpastaof Kat-a-lax oid.
quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:08 schreef Smikkelbeer het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord! De spuger van vanochtend schrokt zijn eten zonder te kauwen naar binnen, waardoor het nog wel eens in vrijwel identieke vorm weer naar buiten komt. Wormen gelukkig niet aanwezig (zijn we erg alert op sinds ik wormen in de kattenbak vond een tijd geleden), ontwormen doen we regelmatig. Maltpasta
heb ik in huis, maar dat vindt hij niet lekker (terwijl de andere drie hysterisch staan te miauwen zodra ik de tube pak). Ik hou het in de gaten, mocht hij vaker spugen de komende tijd schakel ik de analoge DA even in. Goed weekend!
Probeer anders 'ns om z'n voer in een activity board (in allerlei varianten te koop en ook prima zelf te maken) te doen, dan kan ie ze nog wel heel doorslikken als ie wil, maar schrokken niet meerquote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:08 schreef Smikkelbeer het volgende:
[..]
De spuger van vanochtend schrokt zijn eten zonder te kauwen naar binnen, waardoor het nog wel eens in vrijwel identieke vorm weer naar buiten komt.
Blaasontsteking, hormonale veranderingen (loopsheid?) en nog heleboel andere ziektes die veel/ vaak plassen kunnen veroorzaken. Als het al sinds maandag is, dan is het toch zeer verstandig om dat laten onderzoeken door je analoge DA. Het is ook verstandig om verse urine van je hond te laten nakijken (bij voorkeur max 30 min oud en niet uit de koelkast).quote:Op vrijdag 31 juli 2015 14:17 schreef JDx het volgende:
Sinds maandag ofzo moet onze hond opeens veel vaker plassen en vandaag vonden we klein plasje in huis, terwijl ze het normaal altijd prima op kon houden. Wat kan dit zijn?
Uiteraard zal ik zo snel mogelijk een analoge dierenarts raadplegen. Maar het is lastig een afspraak te maken. Want mijn oudere kater (degene die hier last van heeft slaapt zelden nog thuis)quote:
Bedankt, we bellen maandag meteen even.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 21:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Blaasontsteking, hormonale veranderingen (loopsheid?) en nog heleboel andere ziektes die veel/ vaak plassen kunnen veroorzaken. Als het al sinds maandag is, dan is het toch zeer verstandig om dat laten onderzoeken door je analoge DA. Het is ook verstandig om verse urine van je hond te laten nakijken (bij voorkeur max 30 min oud en niet uit de koelkast).
Hebben we gehad, toen at ie gewoon niet meerquote:Op vrijdag 31 juli 2015 14:36 schreef Holyme het volgende:
[..]
Probeer anders 'ns om z'n voer in een activity board (in allerlei varianten te koop en ook prima zelf te maken) te doen, dan kan ie ze nog wel heel doorslikken als ie wil, maar schrokken niet meer
Bij natvoer likt hij alleen de gelei die er omheen zit op, en de rest laat hij liggen. Natvoer in 'mousse'vorm eet hij helemaal niet. Heb volgens mij vrijwel alle merken die er zijn geprobeerd, en nu sinds een jaar ongeveer droogvoer gevonden dat hij zonder problemen opeet (behalve dan het schrokken, maar hij eet!). Verder is ie niet kieskeurig of zoquote:Op vrijdag 31 juli 2015 16:15 schreef Isegrim het volgende:
Of vers- / natvoer ipv brokjes. Natvoer zet niet uit. Ik dacht vroeger altijd dat het normaal was dat katten best vaak braken, maar sinds ik enkel nat (Grau graanvrij) en vers voer, wordt er maar zeer zelden gekotst.
Voerpuzzels komen in verschillende moeilijkheidsgraden, en niet elke kat snapt elke puzzel. Daarnaast vindt de ene kat bepaalde puzzels leuk, en de ander vindt juist andere weer leuk. Misschien snapt je kat 'm niet of heb je er een waar ie niks aan vindt? Sowieso moet je het wel even opbouwen en ook leren hoe het werkt, begin dus met een favo snoepje en leg dat duidelijk zichtbaar op je board (misschien is dit allemaal al lang bekend hoor, maar ik zeg het er maar even bijquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 11:36 schreef Smikkelbeer het volgende:
[..]
Hebben we gehad, toen at ie gewoon niet meer. Toch misschien maar weer eens neerzetten en kijken of hij er nu wel wat mee gaat doen.
[..]
Bij natvoer likt hij alleen de gelei die er omheen zit op, en de rest laat hij liggen. Natvoer in 'mousse'vorm eet hij helemaal niet. Heb volgens mij vrijwel alle merken die er zijn geprobeerd, en nu sinds een jaar ongeveer droogvoer gevonden dat hij zonder problemen opeet (behalve dan het schrokken, maar hij eet!). Verder is ie niet kieskeurig of zo![]()
Maar bedankt beide voor de tips!
Die had ik al opgezocht op Zooplus nav je vorige post, zal ik ook 'ns proberenquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 12:35 schreef Isegrim het volgende:
Grau is ook volledig vlees, lijkt in niets op de meuk uit de supermarkt. Grau ruikt ook zodanig dat ik gerust zelf een hap zou willen nemen.
O, sorry dat ik niets meer van me heb laten horen, je zult wel gedacht hebben...quote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Yep, met Dreft wassen kan ook. Maar als het heel erg is, dan moet de kat toch geknipt/geschoren worden.
[..]
Gwywen, hoe is het afgelopen?
Onze witte heeft zo een week of 5 rondgelopen...quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:01 schreef Gwywen het volgende:
Als goedmakertje voor het lange wachten een foto van de heer in kwestie.
[ afbeelding ]
En hier enkele van de olievlekken:
[ afbeelding ]
Hij wou niet stil zitten, op zijn rug/schouders zitten veel grotere vlekken, maar die kreeg ik niet op de foto.
Mooie katquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:01 schreef Gwywen het volgende:
[..]
O, sorry dat ik niets meer van me heb laten horen, je zult wel gedacht hebben...![]()
Het gaat om de witte(!) kat van de buren, ik heb zodra ik het zag het ergste eraf gehaald, tot het niet meer smeerde, zeg maar. In de hoop dat zijzelf voor de rest zorg zouden dragen.
Maar inmiddels een dag of vijf later loopt hij nog steeds met vlekken in zijn vacht.
Gelukkig zitten de meeste op vrij moeilijk bereikbare plekken (achter op de kop en bij de schouders, zeg maar waar je de vlooiendruppels doet) dus echt eraan likken zal hij niet kunnen.
Toch zit het me dwars dat ze hem niet helemaal goed schoongemaakt hebben. Maar goed, misschien is de combinatie Witje&water nogal riskant voor de onderarmen, ik weet 't niet. Of hebben ze het wel geprobeerd en is 't eenvoudigweg niet goed gelukt.
Ze erop aanspreken ligt nogal gevoelig, aangezien Witje praktisch bij ons woont (in de tuin dan) en zij daar niet blij mee zijn (hij vindt onze poezedames erg leuk).
Ik houd 'm in ieder geval goed in de gaten, zolang hij vrolijk en speels is zal het wel goed zijn.
Als goedmakertje voor het lange wachten een foto van de heer in kwestie.
[ afbeelding ]
En hier enkele van de olievlekken:
[ afbeelding ]
Hij wou niet stil zitten, op zijn rug/schouders zitten veel grotere vlekken, maar die kreeg ik niet op de foto.
Leuke wergeversquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:57 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
Beste Dida
Sind een paar dagen hebben wij deze 3 katjes als nieuwe werkgever. (Ze zijn 8'weken oud)
Vanmorgen zijn we met ze naar de analoge DA geweest omdat ze last hadden van oormijt.
Ze hebben een pipet stronghold in de nek gekregen en een flesje otospectrine. (10 dagen lang 1x per dag in de oortjes druppelen en inmasseren)
Ik kan niets vinden over bijwerkingen van stronghold.
Toch zijn de beestje de hele dag al sloom en slapen meer als de andere dagen. Kan dit toch aan de stronghold liggen of moet ik me zorgen maken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sloomheid is geen bekende bijwerking, maar alles kan natuurlijk (wel raar bij alle 3 de katten). Misschien zijn de poezenkinderen erg moe van alle indrukken. Die oortjes doen natuurlijk zeer. Misschien hebben zij wormen, die nu samen met de oormijt dood aan het gaan zijn, dan vergt ook wat van het lichaam. Als zij sloom blijven moet je uiteraard gauw je analoge DA bellen.
Het beste is 3 maanden na de loopsheid te laten steriliseren. Tenzij je een of andere bijzondere hond heeft die elke 3 maanden loops wordt oid. 3 maanden na de loopsheid is de hond in anoestrus, dat is een duur woord voor "buiten de cyclus", dus haar voorplantingsorganen zijn dan in rust. Het betekent dat de baarmoeder en de eierstokken bijv. veel minder doorbloed zijn dan tijdens de loopsheid of de schijndracht. Een teef is altijd soort of drachtig na de loopsheid, want zij maken altijd zwangerschapshormoon progesteron aan. Dat duurt 2-2,5 maanden bij niet-gedekte teven.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 18:02 schreef Helenamus het volgende:
Vraagje!
Mijn hond is nu schijnzwanger,
Afspraak staat al 3 maanden om aankomende maandag gesterreliseerd te worden, zijn hierbij nadelige gevolgen?
quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 19:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Leuke wergeversIs het niet erg druk met zijn 3en?
Otospectrine? Wonen jullie in Belgie?![]()
Anyway, otospectrine is een antibioticum preparaat, de oortjes zouden dus flink ontstoken zijn.
Stronghold werkt tegen oormijt, en ook tegen vlooien, spoelwormen, en ook preventief tegen hartworm (maar dat komt in Belgie/NL niet voor gelukkig). Stronghold is imho heel veilig, ik heb nog nooit bewerkingen er van gezien, eerlijk gezegd.
Bijwerkingen even voor je gegooledBedankt voor je snelle antwoord Dida.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sloomheid is geen bekende bijwerking, maar alles kan natuurlijk (wel raar bij alle 3 de katten). Misschien zijn de poezenkinderen erg moe van alle indrukken. Die oortjes doen natuurlijk zeer. Misschien hebben zij wormen, die nu samen met de oormijt dood aan het gaan zijn, dan vergt ook wat van het lichaam. Als zij sloom blijven moet je uiteraard gauw je analoge DA bellen.
Ja, we wonen in belgie.
Druk is het wel. Het gespuis stuiterd door het huis en speelt non stop. (Heerlijk om te zien)
We gingen eigenlijk voor 2 poesjes naar het asiel maar vonden het zielig om tom (de zwarte, het broertje van de 2 dames) alleen achter te laten. Vandaar dus het Crazy Catladystarterspakket.
Ze zijn net wakker geworden en beginnen weer te spelen. Het zouden dus best de indrukken van de dag geweest kunnen zijn.
Ontwormd waren ze al. En over 2 weken krijgen ze hun tweede en laatste enting. (De eerste enting was nobivac tricat trio)If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
Ontwormen moet je elke 2 weken op deze leeftijd. Is de laatste inenting op de leeftijd van 10 weken niet te vroeg? Is dat gebruikelijk in Belgie? Grote kans dat zij nog maternale antilichamen hebben en dus de vaccinatie "niet aanslaat".quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 20:20 schreef valentijn101 het volgende:
Ontwormd waren ze al. En over 2 weken krijgen ze hun tweede en laatste enting. (De eerste enting was nobivac tricat trio)
quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 20:46 schreef Helenamus het volgende:
Dankjewel voor je reactie,
ik heb juist 3 maanden gewacht, ze was precies 3 maanden geleden loops.
ik hoop dan dat haar schijndracht niet nog erger word na haar sterrelisatie, dit is overigens ook haar eerste schijndracht.
Even wat cijfers op een rij.quote:Op zondag 2 augustus 2015 00:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ontwormen moet je elke 2 weken op deze leeftijd. Is de laatste inenting op de leeftijd van 10 weken niet te vroeg? Is dat gebruikelijk in Belgie? Grote kans dat zij nog maternale antilichamen hebben en dus de vaccinatie "niet aanslaat".
Hebben de kittens helemaal geen moeder melk gehad? Want alle kittens krijgen wormen via de moedermelk. Daarom is de EU ontwormschema voor kittens: 3,5,7 weken, vervolgens maandelijks tot een half jaar. Daarna voor de buitenkatten: minimaal 4 x per jaar, of (nog beter) eerst de ontlasting laten onderzoeken en dan wel of niet ontwormen op basis van het onderzoek.quote:Op zondag 2 augustus 2015 08:28 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Even wat cijfers op een rij.
Geboren op 16-5-2015
Ontwormd 24-6-2015 met catminia
Eerste enting met nobivac tricat trio op 26-6-2015
Ontwormd 15-7-2015 met milbemax
23-07-2015 gesteriliseerd
1-8-2015 oormijt behandeling met stronghold en otospectrine (de DA vertelde ons dit 10 dagen te gebruiken. Internet zegt max 7 dagen te gebruiken. Wat raad jij aan?)
En 18-8-2015 zouden ze hun tweede enting moeten krijgen.
De analoge DA zei gisteren dat ontwormen momenteel niet meer nodig zou zijn omdat ze nog niet buiten komen.
Misschien ook belangrijk om te vermelden. Deze kitten waren zonder moeder gevonden en zijn met de fles groot gebracht.
Ik zou graag je mening/ advies hebben over hoe ik ze het beste kan verzorgen. En welke ontworming/ ontvlooing e.d ik het beste en wanneer kan gebruiken.
Beste DDA, helaas misschien toch wat te vroeg gejuicht wat voedsel betreft... Bovenstaande reply was op vrijdag, toen was Kevin een paar dagen over op half rijst & kip plus half speciale brokjes (http://www.skinnerspetfoods.co.uk/store/all-dogs/lamb-rice/) en zijn ontlasting was weliswaar wat zachter dan voorheen op enkel rijst & kip maar het had nog wel steeds een `goede vorm', en wij hoopten/verwachtten dat dat een tijdelijke reactie was op zijn nieuwe eten. Helaas, gisteren en vandaag is de ontlasting weer veel dunner geworden, zo dun dat het geen vorm meer heeft, en vannacht maakte hij ons wakker omdat hij dringend naar buiten moest -- wat echt maar heel zelden voorkomt.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 09:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Damn it, is hij een kruising piranha/ alligator of zo??![]()
De fabrikant van Nylabone zegt dat er een kleine stukjes kunnen afkomen "ter grootte van een rijstkorrel" en die stukjes kunnen dan gewoon veilig doorgeslikt worden. Dit zit eruit alsof het in een hakselaar geweest is![]()
Ok, als het in de loop van een paar dagen zo eruit ziet, is het misschien nog ok. En anders misschien toch iets van gedroogde kophuid oid gaan geven. Iets wat hij wel gewoon volledig mag/kan opeten. Maar daarbij moet je wel opletten dat hij goed kauwt en niet hap slik weg de hele stukken van kophuid naar binnen werkt (vooral het laatste stukje wordt soms te gretig naar binnen gewerkt terwijl het eigenlijk nog te groot is om door te slikken).
Beetje voer en water geven, die rusten vaak even uit en gaan altijd wel weer door naar huis eigenlijk.quote:Op zondag 2 augustus 2015 19:22 schreef Leandra het volgende:
Wat moet ik met een (wedstrijd?)duif die ineens denkt dat hij in m'n tuin woont?
Hij heeft aan iedere poot een ringetje, en wandelt over m'n terras, onder m'n stoel door enzo, niet het verlegen type...
We hebben al water en brood voor m neergezet, en dat is dan dus voldoende?quote:Op zondag 2 augustus 2015 19:25 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Beetje voer en water geven, die rusten vaak even uit en gaan altijd wel weer door naar huis eigenlijk.
Ja , alleen brood is niet echt heel goed, mss heb je wat rijst ( ongekookt ) voor hem?quote:Op zondag 2 augustus 2015 19:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
We hebben al water en brood voor m neergezet, en dat is dan dus voldoende?
In ieder geval zat hij heel zielig op het terras toen we vanmiddag thuiskwamen, maar er was me gisteren ook al een duif op het gras opgevallen, daar zitten eigenlijk nooit duiven.quote:Op zondag 2 augustus 2015 19:41 schreef oh-oh het volgende:
Ik denk dat ie morgen wel weer verder gaat, hoe lang zit ie er al?
Als de hond aan diarree is, dan moet je hem geen groente geven! Voorlopig alleen gekookte kip en rijst, als de ontlasting weer goed is, dan nog 1-2 dagen doorgaan met kip en rijst, en dan langzaam overgaan op de brokjes. Hij moet ongeveer 400 gram gekookte kip en 400 gram gekookte witte rijst per dag krijgen. Belangrijk is om vaak kleine beetjes te geven en niet 1-2 grote maaltijden.quote:Op zondag 2 augustus 2015 15:32 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Beste DDA, helaas misschien toch wat te vroeg gejuicht wat voedsel betreft... Bovenstaande reply was op vrijdag, toen was Kevin een paar dagen over op half rijst & kip plus half speciale brokjes (http://www.skinnerspetfoods.co.uk/store/all-dogs/lamb-rice/) en zijn ontlasting was weliswaar wat zachter dan voorheen op enkel rijst & kip maar het had nog wel steeds een `goede vorm', en wij hoopten/verwachtten dat dat een tijdelijke reactie was op zijn nieuwe eten. Helaas, gisteren en vandaag is de ontlasting weer veel dunner geworden, zo dun dat het geen vorm meer heeft, en vannacht maakte hij ons wakker omdat hij dringend naar buiten moest -- wat echt maar heel zelden voorkomt.
Dus het lijkt erop dat dit het ook niet helemaal is, of is dat een voorbarige conclusie?
Jouw aanbeveling was om hem groente bij de rijst met kip te geven ipv brokjes, de reden dat we voor die brokjes gekozen hebben was dat onze lokale DA zei dat hij geen fan van het geven van groente is vanwege mogelijke voedselallergieen in honden (in het algemeen). Maar als deze brokjes het ook niet goed doen, dan misschien toch maar groenten proberen en kijken hoe dat gaat? Kevin is ~40kg en redelijk actief (als in: elke dag minimaal 45-60 min wandelen met een hoop voluit rennen enz., stoeien in huis), hoeveel van de rijst, kip en groenten per dag zou jij dan doen?
Wat oh-oh zegt 1-2 dagen laten aansterken, maar als hij daarna nog zit, moet je hem eigenlijk vangen en de eigenaar bellen. Die heeft zorgplicht voor het beestje dus die moet hem komen halen. Een postduif overleeft het misschien wel in de natuur, maar erg gelukkig wordt hij er niet van.quote:Op zondag 2 augustus 2015 19:22 schreef Leandra het volgende:
Wat moet ik met een (wedstrijd?)duif die ineens denkt dat hij in m'n tuin woont?
Hij heeft aan iedere poot een ringetje, en wandelt over m'n terras, onder m'n stoel door enzo, niet het verlegen type...
Lijkt mij ook het beste. Moeder is hormonaal met een nieuw nest on the way, dat kan je niet fixen. Zeker niet op tijd.quote:
Ja, eens, sorry voor de onduidelijkheid, dat bedoelde ik eigenlijk ook: eerst weer terug naar kip met rijst en als het dan weer goed gaat kijken of groente er bijgeven beter gaat dan brokjes. Maar eerst weer terug naar kip met rijst inderdaad. Bedankt!quote:Op zondag 2 augustus 2015 20:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als de hond aan diarree is, dan moet je hem geen groente geven! Voorlopig alleen gekookte kip en rijst, als de ontlasting weer goed is, dan nog 1-2 dagen doorgaan met kip en rijst, en dan langzaam overgaan op de brokjes. Hij moet ongeveer 400 gram gekookte kip en 400 gram gekookte witte rijst per dag krijgen. Belangrijk is om vaak kleine beetjes te geven en niet 1-2 grote maaltijden.
Een drachtige kat moet privacy hebben, dus veel ruimte waar zij zich terug kan trekken. Anders heeft zij stress en dat is niet goed voor de kittens en voor de bevalling. Je heb dan ook een kans dat zij ergens op straat gaat bevallen omdat zij niet thuis durft te komen.quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:19 schreef windmolentje het volgende:
Heb vanmiddag een topic geopend, maar ik zet het ook hier maar even neer..
Een tijdje terug heb ik een zwangere poes in huis genomen, ze was van een vrouw uit onze straat die is overleden.
Ze is bevallen van 3 kittens. Helaas heeft maar eentje het overleefd. Ik wilde haar hierna laten steriliseren. 1,5 week na de bevalling was ze weer krols! Ik heb haar binnen gehouden, maar ze is ontsnapt en weer zwanger geworden..
Omdat ik inmiddels erg aan het kitten gehecht was geraakt heb ik besloten dat die ook maar mag blijven. Kitten is nu 10 weken oud.
Inmiddels is moederpoes alweer zo'n 8,5 week zwanger, dus ze gaat bijna weer bevallen.
Alleen nu doet ze sinds een week erg raar naar het kitten. Ze wil er niets meer mee te maken hebben. Ze is een paar dagen helemaal niet binnen gekomen omdat ze niet in de buurt van het kitten wilde zijn. Nu moet ik haar toch binnen gaan houden, anders ben ik bang dat ze straks ergens buiten bevalt. Maar dat is dus niet makkelijk, want zodra het kitten in de buurt komt gaat ze grommen, blazen, slaan.. Kitten is helemaal van slag en loopt mij nu overal achterna. En moederpoes is ook van slag, die gaat nu zelfs naar mij toe grommen en blazen en zodra ik haar probeer aan te raken haalt ze uit..
Verstoot ze haar kitten nu omdat ze weer een nieuw nestje krijgt? En wat kan ik nu het beste doen, want dit is voor kitten en moederpoes niet echt een fijne situatie en voor mijzelf ook niet, ik zit onder de krabben..
quote:Op maandag 3 augustus 2015 00:26 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Ja, eens, sorry voor de onduidelijkheid, dat bedoelde ik eigenlijk ook: eerst weer terug naar kip met rijst en als het dan weer goed gaat kijken of groente er bijgeven beter gaat dan brokjes. Maar eerst weer terug naar kip met rijst inderdaad. Bedankt!.
Het kan van de inenting komen als hij daar gevaccineerd is. Als er een plaatselijke ent-reactie ontstaat, dan ontstaat het meestal binnen een paar dagen. Een week later is wel wat vreemd, maar kan wel. Het is wel verstandig om het te melden bij je DA! (en/of de maker van de vaccine). Een plaatselijke ent-reactie verdwijnt meestal binnen 2-4 weken.quote:Op maandag 3 augustus 2015 18:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoi dida
Loebes heeft een bult op zijn nek. Viel mijn vriend vanmiddag ineens op. Mij was het nog niet opgevallen.
Dacht eerst dat het een insecten beet was maar het zit onder zijn huid. Op zijn spier ofzo.
Hij piept niet als ik er op druk of langs masseer.
Zou dit eventueel van zijn inenting van afgelopen dinsdag kunnen komen?
Lijkt me misschien wat gek na een week maar misschien zit het er al die tijd ook al.
Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft. Het gaat hier om de enting voor de ziekte van Weil trouwens. Hij moet over 3 weken weer voor een booster. Omdat ze nu beschermen voor 4 ipv 2 varianten. Zal ze morgen sowieso wel even bellen om het te melden. Maar Loebes gaat morgen mee op vakantie dus als er wat is mag hij naar de dierenarts op Texelquote:Op maandag 3 augustus 2015 20:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan van de inenting komen als hij daar gevaccineerd is. Als er een plaatselijke ent-reactie ontstaat, dan ontstaat het meestal binnen een paar dagen. Een week later is wel wat vreemd, maar kan wel. Het is wel verstandig om het te melden bij je DA! (en/of de maker van de vaccine). Een plaatselijke ent-reactie verdwijnt meestal binnen 2-4 weken.
Verder als je zich zorgen maakt, kan je natuurlijk dieren naar je DA gaan. Anders is het verstandig om te noteren hoe groot de bult is en waar het zit en een week later dan nog een keer opmeten. Als het kleine wordt, verder afwachten of het zakt, als het net zo groot is of groter wordt, moet je naar de DA.
Ik heb gelukkig nog geen bijwerkingen van L4 gezien, maar alles kan natuurlijk. De fabrikant schrijft wel in de bijsluiter bij de bijwerkingen: Een kleine voorbijgaande zwelling (≤ 4 cm), die in incidentele gevallen stevig aanvoelt en bij aanraking pijnlijk is, kan worden waargenomen op de plaats van injectie. Dergelijke zwellingen zullen verdwijnen of aanzienlijk slinken binnen een periode van 14 dagen na vaccinatie. Dus het komt wel eens voor. Daarom is het ook belangrijk om alle bijwerkingen te monitoren en dat te dat te melden bij je dierenarts, de fabrikant en/of de CBG-Meb.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft. Het gaat hier om de enting voor de ziekte van Weil trouwens. Hij moet over 3 weken weer voor een booster. Omdat ze nu beschermen voor 4 ipv 2 varianten. Zal ze morgen sowieso wel even bellen om het te melden. Maar Loebes gaat morgen mee op vakantie dus als er wat is mag hij naar de dierenarts op Texel![]()
Ik denk dat het idd op zijn ent plek is. Wel jammerlijk dat - dat nu nog op komt zetten. Ik hoop maar dat het snel weg trekt dan. Zou koelen ofzo helpen? Masseren?
Edit: hij heeft nu ook diarree. Even in de gaten houden.. Hij is verder nog wel gewoon vrolijk enzo
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig nog geen bijwerkingen van L4 gezien, maar alles kan natuurlijk. De fabrikant schrijft wel in de bijsluiter bij de bijwerkingen: Een kleine voorbijgaande zwelling (≤ 4 cm), die in incidentele gevallen stevig aanvoelt en bij aanraking pijnlijk is, kan worden waargenomen op de plaats van injectie. Dergelijke zwellingen zullen verdwijnen of aanzienlijk slinken binnen een periode van 14 dagen na vaccinatie. Dus het komt wel eens voor. Daarom is het ook belangrijk om alle bijwerkingen te monitoren en dat te dat te melden bij je dierenarts, de fabrikant en/of de CBG-Meb.
Diarree is geen bekend bijwerking (staat niet op de bijsluiter in ieder geval, maar alles kan).
Je moet het zowieso bij je dierenarts melden en even kijken of je moet boosteren en waar je moet boosteren en hoe de bult tegen die tijd eruit ziet.Ben ook niet in paniek vooral omdat hij zich buiten de diarree om volkomen normaal gedraagt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga ze vanmiddag even bellen als ik op het eiland ben. In de auto telefoneren is rete irritant.
Hij heeft heel veel knuffels gehad van de da en een dentastick in stukjes verdeeld en hij hoefde niet op de enge onderzoeks tafel. (Hij plofte neer op de weegschaal zo vab dit moet ik altijd en nu blijf ik hier en verder geen stap meer)
Bedankt voor het antwoord weer
I solemnly swear i'm up to no good
Veel plezier op Texel!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ben ook niet in paniek vooral omdat hij zich buiten de diarree om volkomen normaal gedraagt.
Ik ga ze vanmiddag even bellen als ik op het eiland ben. In de auto telefoneren is rete irritant.
Hij heeft heel veel knuffels gehad van de da en een dentastick in stukjes verdeeld en hij hoefde niet op de enge onderzoeks tafel. (Hij plofte neer op de weegschaal zo vab dit moet ik altijd en nu blijf ik hier en verder geen stap meer)
Bedankt voor het antwoord weer
Er zijn waarschijnlijk minder rassen voor specifieke toepassingen gefokt, dat geeft dan ook minder kans op rassen die verbeterd moeten worden. Maar een goede bekende is natuurlijk de soort met platte snoet. De Scottish fold (bv. de Youtube-kat Maru , maar die heeft geen gevouwen oortjes) blijkt ernstige ingebakken defecten te hebben en wordt daarom niet als ras erkend. Maar er wordt buiten rassencontrole om vrolijk verder gefokt. Ik zag dat de staartloze Manx ook ingebakken defecten heeft.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:51 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij is er bij katten wat minder extreem doorgefokt? Er zijn natuurlijk wel rassen met problemen, maar niet zo erg als bij sommige hondenrassen heb ik het idee.
Bedoel je Fairfok van de Raad van Beheer? Ik heb er eerlijk gezegd niet zo heel veel hoop op gevestigd. Misschien kunnen zij convenanten sluiten met een aantal rasverenigingen en misschien gaan die rasverenigingen een aantal kenmerken "verbeteren". Maar in Nederland wordt er maar een heel klein deel van de honden via de rasverenigingen gefokt. Sowieso niet alle honden met de stamboom worden via de rasverenigingen gefokt. En de rasverenigingen zijn dus degene die eventueel aanvullende eisen kunnen stellen, zoals verplichte gezondheidsonderzoeken bij de fok-honden ed. Maar de meeste "ras"honden in NL zijn "look-a-likes" zonder stamboom. Bij de chihuahua's hebben 95% geen stamboom, bij Labradors 80%, bij Franse bulldogen 88%. Dus stel voor dat je een niet-benauwde Franse bulldog wil fokken, dat kan je dus via Fairfok bij hooguit een paar % van de NL Franse bulldog populatie bewerkstelligen. De meeste pups komen illegaal uit de Oost-blok landen en daar doen zij echt niet aan Fairfok, maar aan wat de consument mooi vindt. En de consument wil graag een Franse bulldog met een zo plat mogelijke neus, uitpuilende oogjes, die "zo gezellig snurkt" (= benauwd is). Heel veel mensen doen meer pre-onderzoek bij het aanschaf van een nieuwe I-phone dan bij het kopen van een hond. Bij de raskatten wordt er (met name in Amerika) veel gefokt op de afwijkende kenmerken, zoals Munchkin en Scottish fold en Devon Rex ed. Er is in Nl ook geen 1 overkoepelde organisatie die het fokken van raskatten regelt. Dus ik denk niet dat wij daar een Fairfok-achtig plan kunnen verwachten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:49 schreef Teslynd het volgende:
Ik weet dat er in de hondenfokkerij heel langzaam gewerkt wordt na het wegfokken van ziekmakende vormen. Is dat bij katten ook het geval, of hebben ze in de kattenwereld niet iets groots als de Crufts waar je luidt protesteren kan tegen foute rassen en dan over de hele wereld gezien en gevolgd wordt?
De enige nederlandstalige site over Munchkin die ik zag, is een Belgische waar dit ras warm aanbevolen wordt als rustige gezinskat.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bedoel je Fairfok van de Raad van Beheer? Ik heb er eerlijk gezegd niet zo heel veel hoop op gevestigd. Misschien kunnen zij convenanten sluiten met een aantal rasverenigingen en misschien gaan die rasverenigingen een aantal kenmerken "verbeteren". Maar in Nederland wordt er maar een heel klein deel van de honden via de rasverenigingen gefokt. Sowieso niet alle honden met de stamboom worden via de rasverenigingen gefokt. En de rasverenigingen zijn dus degene die eventueel aanvullende eisen kunnen stellen, zoals verplichte gezondheidsonderzoeken bij de fok-honden ed. Maar de meeste "ras"honden in NL zijn "look-a-likes" zonder stamboom. Bij de chihuahua's hebben 95% geen stamboom, bij Labradors 80%, bij Franse bulldogen 88%. Dus stel voor dat je een niet-benauwde Franse bulldog wil fokken, dat kan je dus via Fairfok bij hooguit een paar % van de NL Franse bulldog populatie bewerkstelligen. De meeste pups komen illegaal uit de Oost-blok landen en daar doen zij echt niet aan Fairfok, maar aan wat de consument mooi vindt. En de consument wil graag een Franse bulldog met een zo plat mogelijke neus, uitpuilende oogjes, die "zo gezellig snurkt" (= benauwd is). Heel veel mensen doen meer pre-onderzoek bij het aanschaf van een nieuwe I-phone dan bij het kopen van een hond. Bij de raskatten wordt er (met name in Amerika) veel gefokt op de afwijkende kenmerken, zoals Munchkin en Scottish fold en Devon Rex ed. Er is in Nl ook geen 1 overkoepelde organisatie die het fokken van raskatten regelt. Dus ik denk niet dat wij daar een Fairfok-achtig plan kunnen verwachten.
Maar de grootste verandering moet dus bij de consument komen. Er moet besef komen dat sommige raskenmerken niet gezond en zelfs schadelijk voor de hond (kat) zijn. Als er geen markt zou zijn voor deze dieren, dan zouden zij ook niet gefokt worden.
In de VS, elke staat heeft natuurlijk eigen wetgeving. Maar bijv. het couperen van staarten en oren is, volgens mij, overal toegestaan. Alleen in sommige staten mag het alleen door een dierenarts en met de narcose gebeuren, terwijl in de andere mag iedereen het doen en zonder narcose. American Kennel Club laat de honden met gecoupeerde oren en gecoupeerde staart gewoon op de shows. Verder zijn de Amerikanen heel erg voor "freedom" en de algemene mening (die niet gedeeld wordt door PETA en dergelijke organisatiesquote:Op donderdag 6 augustus 2015 00:20 schreef Teslynd het volgende:
Hebben ze in de VS echt minder notie van huisdieren dan hier of lijkt dat maar zo door de publicaties?
Ik denk dat het onmogelijk is om dat via de wetgeving te regelen. Er zijn nu ook al best wel veel dierwelzijns-regels, die in de praktijk helaas niet worden gehandhaafd, omdat er geen controle/ consequenties zijn. Bijv. een dierenarts in NL mag geen oren of staart van een hond couperen. Maar je mag als de eigenaar wel een hond met gecoupeerde oren en staart elders anders kopen. Sterker nog, er worden nog steeds regelmatig pups ergens illegaal verminkt en ik geloof niet dat maar een van die eigenaren een boete oid daarvoor heeft gekregen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 00:25 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk dat je eerder van de wetgever iets kunt verwachten dan van rasverenigingen en (het merendeel van de) fokkers.
Sorry, verkeerd geschrevenquote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:14 schreef Lienekien het volgende:
NeutiCLES.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zijn dus implantaat- 'testiCLES'.
Oh ja, logisch!quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:14 schreef Lienekien het volgende:
NeutiCLES.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zijn dus implantaat- 'testiCLES'.
Dushi klinkt niet als een gezonde kat. Hij is sowieso dus een astma/ chronische bronchitis patient. Dat moet verder onderzocht worden. Wanneer zijn bijv. voor het laatst de rontgenfoto's gemaakt? Als meer dan een jaar geleden, dan is het zeker verstandig om dit te herhalen. Verder als het idd (op basis van klinisch onderzoek + rontgenfoto's) astma/ chronische bronchitis is, dan heeft het gebruik van inhalatie-medicatie de voorkeur boven het systemische toedienen van de hoge doseringen corticosteroiden. Zeker bij een patient met gastro-intestinale problemen (chronisch overgeven). Heb je daar wel eens over gehad met je DA? Ik snap dat het geven van inhalatie-medicatie lastig is (en meer geld kost van systemische corticosteroïden), toch heb ik een paar patienten die er goed opdoen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:21 schreef Anne het volgende:
Ik weet niet meer wat ik moet doen met onze kater Doesj.
Even kort het verhaal;
Ooit overgenomen met een duur dieet. Dat dieet lang volgehouden, maar ik merkte steeds vaker dat Dushi met enig regelmaat over zijn nek ging. Omdat zijn broer Minos ook op (brokken-) dieet was, besloot ik om Dushi dat ook eens te laten proberen, maar dat moest ie echt helemaal niet. Alle soorten brokken vond ie vies. Uiteindelijk van mijn vriend de tip gekregen om de brokken van Cat Lovers Gold te proberen en daar zijn ze inmiddels beide helemaal fan van. Het is daarna een lange tijd goed gegaan; niet veel overgeven, helemaal prima.
Totdat Dushi hoestbuien kreeg. Best wel erge soms waar ie ook echt in bleef hangen. Dus hup, naar de dierenarts, situatie uitgelegd. Onderzoek gedaan, foto gemaakt, niks bijzonders te zien, dus kreeg hij de diagnose "chronische bronchitis". Hier kregen we pilletjes prednisolon voor mee. De eerste keer werd Dushi daar héél erg ziek van. Een propje dat zichzelf had ondergekotst en wat geen enkele puf meer had (en dus niet tegenstribbelde toen we hem in de douchebak gingen wassen). De volgende dag ging het gelukkig weer een stuk beter, overlegd met de dierenarts en toch nog eens een half pilletje geprobeerd. En het werkte! En dat werkte voor een jaar heel erg goed, maar toen kwamen de hoestbuien toch weer terug.
Terug naar de dierenarts en daar kreeg hij moderin. Dat werkte ook weer perfect en die spuit krijgt hij nu al zo'n 4 jaar lang, elke 6 weken. Nu hij heeft hij 4 weken geleden ongeveer die spuit gehad en hij hoest inderdaad weer niet meer, maar ... Sinds twee week spuugt ie zijn eten continu uit. Of ik hem nou een beetje geef, of veel, of in etappes, het maakt allemaal niet uit; bij de eerste keer eten spuugt hij het ongeveer 5 minuten nadat ie gegeten heeft de boel weer uit. Veel later op de avond gaat ie vaak nog wel een keer eten en dan houdt hij het wél binnen.
Hij is al de dikste niet, dus hij moet zeker wat binnen krijgen, maar ik weet gewoon niet meer hoe ik dit voor elkaar krijg, zonder dat ie over zijn nek gaat. Wat kan dit toch zijn? Is het stress? Is het een vorm van aandacht vragen? (dat laatste vraag ik om dat Dushi oprecht veel moeite doet om aandacht te krijgen; drammen, stoute dingen doen, noem maar op)
Maar kan het overgeven alleen, komen door bronchitis/astma? Want dat is wat er op dit moment dus aan de hand is. Geen gehoest, enkel overgeven direct na het eten.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 11:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dushi klinkt niet als een gezonde kat. Hij is sowieso dus een astma/ chronische bronchitis patient. Dat moet verder onderzocht worden. Wanneer zijn bijv. voor het laatst de rontgenfoto's gemaakt? Als meer dan een jaar geleden, dan is het zeker verstandig om dit te herhalen. Verder als het idd (op basis van klinisch onderzoek + rontgenfoto's) astma/ chronische bronchitis is, dan heeft het gebruik van inhalatie-medicatie de voorkeur boven het systemische toedienen van de hoge doseringen corticosteroiden. Zeker bij een patient met gastro-intestinale problemen (chronisch overgeven). Heb je daar wel eens over gehad met je DA? Ik snap dat het geven van inhalatie-medicatie lastig is (en meer geld kost van systemische corticosteroïden), toch heb ik een paar patienten die er goed opdoen.
Hier een goed stukje over astma bij poezels http://www.mcvoordieren.nl/astma-bij-de-kat
En hier een goed stukje over (chronisch) gebruik van corticosteroiden bij hond en kat. Een citaat: "Geef de dierenarts de kans om goed onderzoek te doen, voordat er gestart wordt met een medicijn."
De citaat is niet bedoeld als een sneer richting jou. Meer een opmerking dat er te snel gekozen wordt voor een "makkelijke" oplossing om (goedkope) therapie aan te bieden in plaats van een uitgebreid onderzoek.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 11:32 schreef Anne het volgende:
[..]
Maar kan het overgeven alleen, komen door bronchitis/astma? Want dat is wat er op dit moment dus aan de hand is. Geen gehoest, enkel overgeven direct na het eten.
Ik vind dat citaat trouwens een sneer richting mij; ik heb er niet voor gekozen om medicijnen toe te dienen. Dat is het advies van de dierenarts geweest.
Liever niet zelf iets te prikken. Met een naald bereik je sowieso niet, want de wond moet groot genoeg zijn dat alle rotzooi naar buiten kan. Een wondje van een naald gaat direct dicht en dan heb je alleen de kans dat dat er nog meer rotzooi naar binnen sleept.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 11:39 schreef WinnieWana het volgende:
Mijn kat Brutus ontwikkelde dinsdag een abces. We zijn dinsdag ook gelijk naar de da geweest maar ze had nog geen koorts en abces was niet dik genoeg om open te maken. Gisteren is het toch open gegaan, waarschijnlijk omdat ze er zelf aan krabt maar het bleef dik. Ik heb de wond schoongemaakt met (gekookt) water. Maar vandaag is de wond weer groter en sijpelt er wel wat vocht uit maar er zit nog steeds een abces onder. Kan ik hem nu zelf openprikken met een schone naald of is dit toch iets voor de dierenarts.
Van de dierenarts kreeg ik novacam mee. Dit geef ik haar nu elke dag aanbevolen hoeveelheid. Dierenarts zei dat als het openknapt dat het dan meestal vanzelf weggaat.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:09 schreef Anne het volgende:
Bedankt voor je super uitgebreide antwoord.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:16 schreef Cat22 het volgende:
O, en als dank alvast een plaaaatje van een kitten (niet die van TS)
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
Je moet er zeker iets doen aan de pijnbestrijding. Een NSAID (een non-steroide pijnsiller) zoals carprofen is dan de eerste keuze middel. Als het niet voldoende werkt, dan moet je uiteraard samen met je DA verder kijken. Misschien toch een opiode preparaat, zoals tramadol. Of gabapentine bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:19 schreef JerryLee het volgende:
goedemiddag ,
Enkele weken geleden is bij mijn ODH spondylose vastgesteld .
ik ben bekend met het ziektebeeld en het feit dat de reguliere diergeneeskunde er weinig aan kan doen .
Daarom heb ik mijn momenteel gewend tot https://sites.google.com/site/tierarztschulze/allgemeines/gold-akupunktur voor permanente goudacupunctuur (pijnbestrijding)
Tot die tijd is mij aanbevolen door mijn DA om carprodyl 150 mg ter pijnbestrijding te gebruiken .
buiten het feit dat ik op pijnmomenten niet echt het idee heb dat het werkt ,dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat genoemd middel slecht werkt bij zenuwpijnen
Kunt U opheldering geven in deze zaak en een alternatief?
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:56 schreef WinnieWana het volgende:
Dank voor snelle antwoord. Is al weer een hele tijd geleden dat ik een open abces heb gezien en al helemaal niet zo'n grote. We gaan spoelen. Vind ze vast geweldig![]()
Foto van de kat in kwestie ( en Beaphar vlooienbandje, nog geen vlo gezien hele jaar)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooie poezel
![]()
Is het een dame? Door wie is zij dan gebeten?![]()
Handhaven is misschien lastig, maar wetgeving kan wel helpen om iets 'not done' te maken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat het onmogelijk is om dat via de wetgeving te regelen. Er zijn nu ook al best wel veel dierwelzijns-regels, die in de praktijk helaas niet worden gehandhaafd, omdat er geen controle/ consequenties zijn. Bijv. een dierenarts in NL mag geen oren of staart van een hond couperen. Maar je mag als de eigenaar wel een hond met gecoupeerde oren en staart elders anders kopen. Sterker nog, er worden nog steeds regelmatig pups ergens illegaal verminkt en ik geloof niet dat maar een van die eigenaren een boete oid daarvoor heeft gekregen.
Dezelfde met het import van illegale pups. Het is nu bekend dat elk jaar ongeveer de helft van alle nieuwe pups in NL uit Oost-blok komen. Tegenwoordig mag je een hond pas op de leeftijd van 15 weken met een geldige rabies-vaccinatie uit het buitenland invoeren. Deze pups worden echter op veel jongere leeftijd (en dus ook zonder geldige rabies vaccinatie) naar NL geïmporteerd en hier gretig door mensen gekocht. Die "fokkers" (eigenlijk zijn zij doorverkopers) zijn strafbaar, maar de kopers van de pups? Zolang de kopers van de pups niet strafbaar zijn en er geen controle er op is, blijft dit voorbestaan.
Zieligquote:Op donderdag 6 augustus 2015 14:05 schreef WinnieWana het volgende:
Het is inderdaad een vrouwtje. De abces zit in haar wang. Zielig wel. Maar gelukkig doet ze gewoon normaal en speelt ze wel. Ze kan buiten gebeten zijn door andere katten (lopen hier in de wijk wel veel ongecastreerde katten) of kleine kans door een van mijn andere 3 katten. Ze is zelf ook wel een felle dame.
Er wordt de laatste jaren veel onderzoek naar dit probleem gedaan. Oa onder leiding van Paul Overgaauw (dierenarts en wetenschapper aan de UU).quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Handhaven is misschien lastig, maar wetgeving kan wel helpen om iets 'not done' te maken.
Ik schrik trouwens wel van die cijfers.De helft van alle nieuwe pups? Wat zijn er toch veel domme mensen op de wereld.
Maar een opiaat werkt toch ook niet tegen zenuwpijn?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je moet er zeker iets doen aan de pijnbestrijding. Een NSAID (een non-steroide pijnsiller) zoals carprofen is dan de eerste keuze middel. Als het niet voldoende werkt, dan moet je uiteraard samen met je DA verder kijken. Misschien toch een opiode preparaat, zoals tramadol. Of gabapentine bijvoorbeeld.
Verder is aqua-fysiotherapie verstandig. En natuurlijk zo slank mogelijk houden.
Gezien het ras: is het zeker alleen spondylose? Geen verdenking op lumbo-sacrale stenose?
Ik heb geen ervaringen met alternatieve technieken, dus daar kan ik je helaas geen advies over kunnen geven.
Ik zou hem niet op dezelfde dag enten. Maar dat ben ik.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:39 schreef deedeetee het volgende:
Fonzie is nu ruim 12 weken en krijgt morgen de 3e enting. Kan ik hem ook meteen voor rabies laten enten ? Of kan dat niet tegelijk op de zelfde dag ?
en wat ben ik toch braaf geweest door toch maar weer een pup bij een goede fokker te halen hé ?![]()
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:18 schreef flugeltje het volgende:
Mijn lieve poes heeft vandaag het leven geschonken aan 2 prachtige kittens... Ik heb even gevoeld en volgens mij zit er nog 1 kitten in. Moeders is echter heel erg rustig en relaxed en ik zie geen weeen meer. Kan het zijn dat het volgende kitten gewoon wat langer op zich laat wachten?
Waarom niet?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:25 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar een opiaat werkt toch ook niet tegen zenuwpijn?
Het kan wel op dezelfde dag. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn eigen hond altijd apart vaccineer tegen diverse ziektes. Dat eigenlijk met name omdat the WSAVA guideline zegt dat je "bacterins" beter niet kan combineren. Dat zijn de vaccinaties tegen ziekte van Weil en de besmettelijke hondenhoest. Ik vaccineer mijn hond in het voorjaar tegen de ziekte van Weil en in het najaar tegen de hondenhoest. Ik heb het geprobeerd om in de praktijk te brengen, maar nog geen enkele eigenaar bereid gevonden om 2 x apart te komen en 2x de consult te betalen...quote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:39 schreef deedeetee het volgende:
Fonzie is nu ruim 12 weken en krijgt morgen de 3e enting. Kan ik hem ook meteen voor rabies laten enten ? Of kan dat niet tegelijk op de zelfde dag ?
en wat ben ik toch braaf geweest door toch maar weer een pup bij een goede fokker te halen hé ?![]()
Ze is echt compleet rustig, is ook al uit de werpdoos gesprongen voor eten/drinken... Ik ben ook maar een leek dus ik weet niet 100% zeker dat ik een derde voel, maar ik denk het wel. Ze geeft echter geen enkele reden om aan te nemen dat het lastig is ofzo.... Geen weeen, ze eet, ze drinkt en is erg rustig/relaxed...quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Doet zij helemaal niks? Ook geen zwakke weeën? Als zij flinke weeen heeft / perst en er komt niks, dan mag je max 20 min wachten. Als zij af en toe weeën heeft, dan max 1 uur wachten. Zeer zwakke weeen: max 2 uur. Als de poes verstoord is, dan kan zij rustig de bevalling stopzetten voor een paar uur. Ik zeg meestal: als er helemaal niks gebeurt en er 3 uur is na het laatste kitten, toch even bellen. Dus als je het niet vertrouwt, even je DA bellen. Het is net hoe belangrijk het voor jou is, dat alle kittens levend zijn. Het is vrij "normaal" dat 1 of meer kittens dood gaat. Het gebeurt helaas wel. Je kan ook rustig afwachten of zij 's nachts gaat bevallen. Als zij dus echt flink perst en er komt niks, of zij sloom /ziek oogt, dan is het spoed en moet je direct je DA bellen. Maar als zij niks doet en even een pauze neemt, dan komt het meestal goed. De vraag is alleen waarom het kitten zo lang op zich laat wachten (maar betekent ook niet automatisch of er iets mis is met het kitten hoor).
Mijn eigen hond stond 2 jaar probleemloos (en pijnloos) op tramadol. Elke hond (net als elke mens) is anders.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:21 schreef Valerie. het volgende:
Cairo kreeg op een gegeven moment ook tramadol, dat was echt verschrikkelijk. Vet lang schuimbekken en daarna was hij een paar uur zieker dan voorheen.
Tja, het is altijd lastig te zeggen via Internet (of telefoon...). Het beste is toch haar even met rust laten. Maar als er morgenochtend nog geen kitten is, dan toch even je DA bellen. En als zij s nachts onrustig maar er komt niks of juist sloom wordt, moet je ook je DA even wakker bellen (vinden wij heel leuk hoorquote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:22 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ze is echt compleet rustig, is ook al uit de werpdoos gesprongen voor eten/drinken... Ik ben ook maar een leek dus ik weet niet 100% zeker dat ik een derde voel, maar ik denk het wel. Ze geeft echter geen enkele reden om aan te nemen dat het lastig is ofzo.... Geen weeen, ze eet, ze drinkt en is erg rustig/relaxed...
De kittens drinken als Ajax hooligans voor de wedstrijd tegen Feijenoord ;-)quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, het is altijd lastig te zeggen via Internet (of telefoon...). Het beste is toch haar even met rust laten. Maar als er morgenochtend nog geen kitten is, dan toch even je DA bellen. En als zij s nachts onrustig maar er komt niks of juist sloom wordt, moet je ook je DA even wakker bellen (vinden wij heel leuk hoor). Gewoon doen bij twijfel. Drinken de kittens goed?
Het is ook wel duidelijk dat de Raad van Beheer alleen maar "iets" doet omdat ze er niet meer onderuit kunnen eindelijk iets te ondernemen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 16:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Handhaven is misschien lastig, maar wetgeving kan wel helpen om iets 'not done' te maken.
Ik schrik trouwens wel van die cijfers.De helft van alle nieuwe pups? Wat zijn er toch veel domme mensen op de wereld.
Hmm. Nooit geweten dat het ook voor zenuwpijn zou moeten helpenquote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Waarom niet?Tramadol is de tweede keuze middel (na paracetamol
) bij mensen met hernia.
Even kijken in het farmacotherapeutische kompas... "Tramadol is een relatief zwakke agonist met enige selectiviteit voor de μ-receptor en met tevens een remmende werking op de heropname van noradrenaline en serotonine. Het wordt daarom wel toegepast bij neurogene en neuropatische pijn."
Maar of het wel of niet werkt bij je hond, kan je natuurlijk alleen in de praktijk achter komen.
Als het niet werkt, moet je verder kijken naar de derde keuze middelen zeg maar.
Boe werd er vet high en onwijs onrustig van.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:21 schreef Valerie. het volgende:
Cairo kreeg op een gegeven moment ook tramadol, dat was echt verschrikkelijk. Vet lang schuimbekken en daarna was hij een paar uur zieker dan voorheen.
Klopt. Enige manier is om het te proberenquote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mijn eigen hond stond 2 jaar probleemloos (en pijnloos) op tramadol. Elke hond (net als elke mens) is anders.
Was die dierenpolitie niet weer afgeschaft?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 23:06 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Het is ook wel duidelijk dat de Raad van Beheer alleen maar "iets" doet omdat ze er niet meer onderuit kunnen eindelijk iets te ondernemen.
We konden intussen al lezen over broodfokkers/doorverkopers vooral in het zuiden des lands.
Nederland hééft toch een equivalent van de dierenpolitie? Die zou actief aan bestrijding moeten doen.
Akelig paardenverhaal. De dierenbescherming schiet dus zwaar te kort.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:46 schreef flugeltje het volgende:
[..]
De kittens drinken als Ajax hooligans voor de wedstrijd tegen Feijenoord ;-)
Volgens mij, heeft de dierenpolitie nu veel minder uren gekregen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 23:06 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Het is ook wel duidelijk dat de Raad van Beheer alleen maar "iets" doet omdat ze er niet meer onderuit kunnen eindelijk iets te ondernemen.
We konden intussen al lezen over broodfokkers/doorverkopers vooral in het zuiden des lands.
Nederland hééft toch een equivalent van de dierenpolitie? Die zou actief aan bestrijding moeten doen.
Akelig paardenverhaal. De dierenbescherming schiet dus zwaar te kort.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De dierenbescherming is een vrijwilligers organisatie en heeft geen wettelijke macht. Alleen de dierenpolitie, de LID en de NVWA mogen de wet handhaven, geloof ik.
Tja, de pijn is alleen er omdat de hersenen het waarnemen, als je het ergens kan blokkeren, dan werkt het. De NSAIDs (ibuprofen, carprofen en zulk) werken "op de plaats" van de pijn. Opioiden (zoals tramadol of morfine) blokkeren de "hoger gelegen" receptoren in de ruggenmerg en/of de hersenen. Maar bij zogenaamde "zenuwpijn" bij mensen is het in principe wel bekend dat het slecht te behandelen is met de "traditionele" pijnstillers. Ik lees dat bij mensen al vrij gauw anti-depressiva ingezet worden. Dat doen wij bij de honden niet... En bij mensen is de alternatief gabapentine of pregabaline (Lyrica). Gabapentine wordt wel steeds vaker voorgeschreven bij honden. Lyrica (nog) niet.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 23:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hmm. Nooit geweten dat het ook voor zenuwpijn zou moeten helpenhier deed het voor zowel mij als boe toen niks.
Over doorsnijden van de zenuw bij honden (sympathectomie) als de pijnbestrijding heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat sowieso het verschil is, dan je een mens kan vragen hoe hij de pijn ervaart en of het minder wordt. De dieren laten sowieso niet zo makkelijk de pijn zien, dus de effect is vrij lastig te beoordelen. Alles kan natuurlijk. Zij hebben deze ingrepen vast en zeker 50 jaar geleden eerst op honden geoefend voordat zij op mensen begonnen... Dus het kan wel bij de hond, maar ik denk dat er te weinig ervaring/ wetenschappelijke onderbouwing is om dat te doen.quote:Bestaan er eigenlijk neuropatisch specifieke pijnbestrijdings medicatie bij de hond? En ik heb geen verstand van spondylose, maar bij mensen doen ze bij zenuwpijn nog wel eens een zenuw doodmaken / de pijnprikkel uitschakelen. Kan dat überhaupt bij een hond?
Hoe is het met de poezels afgelopen?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:46 schreef flugeltje het volgende:
[..]
De kittens drinken als Ajax hooligans voor de wedstrijd tegen Feijenoord ;-)
Waarom niet ? Pakt het dan niet goed of juist té goed ?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:04 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik zou hem niet op dezelfde dag enten. Maar dat ben ik.
Ja is alweer weg bezuinigdquote:Op donderdag 6 augustus 2015 23:27 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Was die dierenpolitie niet weer afgeschaft?
Over Lyrica bij mensen zijn de meningen ook nogal verdeeld. Vooral ermee stoppen heeft nogal wat bijwerkingen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 00:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
En bij mensen is de alternatief gabapentine of pregabaline (Lyrica). Gabapentine wordt wel steeds vaker voorgeschreven bij honden. Lyrica (nog) niet.
Klopt. Plus dat lyrica voor honden best vaak aalvleesklier bijwerkingen geeft.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 14:51 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Over Lyrica bij mensen zijn de meningen ook nogal verdeeld. Vooral ermee stoppen heeft nogal wat bijwerkingen.
wordt het niet minder? Onze kitten van 12w was eerst ook sabbelig maar dat werd snel minder. Ik zou wel je oorlel uit de weg houden denk ik :pquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 20:46 schreef Puala het volgende:
DDA, hoe was je weekendje weg? Hopelijk heb je lekker kunnen genieten van het weer.
Ik heb sinds 2 weken 2 kittens in huis en nu heeft een van de twee nog echt zuigbehoefte. Ze komen uit het asiel en volgens schatting zijn ze nu 11-12 weken, maar in de eerste week bij mij verkleurde hun oogjes. Ik gok dus dat ze jonger zijn. Moet ik iets met zuigbehoefte? Ze ziet mijn oorlel namelijk aan voor een tepel!!!! En ze zoekt die dus regelmatig op.. Ik weet niet zo goed wat handig is. Afkappen, iets anders aanbieden? Ze eet wel gewoon vast voer en is op een prima gewicht.
Nee eerder meer. En ja, je oorlel weghouden. Makkelijk gezegd. Zodra ik op de bank zit/lig zoekt mevrouw hem opquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 21:04 schreef Twinky het volgende:
[..]
wordt het niet minder? Onze kitten van 12w was eerst ook sabbelig maar dat werd snel minder. Ik zou wel je oorlel uit de weg houden denk ik :p
Als het goed is neemt de natuurlijke behoefte wel af. Als zij (en jijquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 20:46 schreef Puala het volgende:
DDA, hoe was je weekendje weg? Hopelijk heb je lekker kunnen genieten van het weer.
Ik heb sinds 2 weken 2 kittens in huis en nu heeft een van de twee nog echt zuigbehoefte. Ze komen uit het asiel en volgens schatting zijn ze nu 11-12 weken, maar in de eerste week bij mij verkleurde hun oogjes. Ik gok dus dat ze jonger zijn. Moet ik iets met zuigbehoefte? Ze ziet mijn oorlel namelijk aan voor een tepel!!!! En ze zoekt die dus regelmatig op.. Ik weet niet zo goed wat handig is. Afkappen, iets anders aanbieden? Ze eet wel gewoon vast voer en is op een prima gewicht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dan laat ik het maar. Ik kap het nu af als ik het zat ben en dan mag ze maar gewoon even. Op zich wel mooi dat ze zich al zo op haar gemak voelt bij mij.
quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 22:52 schreef Puala het volgende:
Dat aanbieden zit wel goed. Ik vind het niet zo lekker dus ja![]()
Maar zo lig ik dus 's avonds tv te kijken:Aaaw het ziet er wel schattig uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dan laat ik het maar. Ik kap het nu af als ik het zat ben en dan mag ze maar gewoon even. Op zich wel mooi dat ze zich al zo op haar gemak voelt bij mij.![]()
Vind het nog knap van je, ik zou er zelf geloof ik helemaal niet tegen kunnen.
Niet aanmoedigen, eigenlijk helemaal negeren, en gewoon wegzetten als je het zat bent idd.Kroelen en aaien alleen als ze op schoot of naast je ligt (al naar gelang wat je wilt aanleren)
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
Wat goed dat je er meteen 2 hebt genomenquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 20:46 schreef Puala het volgende:
Ik had al 2 katten, dus ik zocht er eigenlijk 1tje voor er bij. Maar deze zusjes hebben een verhaal en gingen alleen samen weg. En dag kan ook primaquote:Op zondag 9 augustus 2015 06:31 schreef Holyme het volgende:
[..]
Wat goed dat je er meteen 2 hebt genomenHoeveel wegen ze nu dan?
Dit sabbelen is iets wat je vooral ziet bij kittens die te vroeg bij moeder weg zijn, ik heb toevallig afgelopen tijd ook weer 2 kittens opgevangen die dat deden. Wat kan helpen (maar hier dus weinig deed, op elkaar sabbelen was veel fijner), is alsnog gaan flessen met kittenmelk (dus geen kattenmelk), sommige kittens pikken dat alsnog prima op en kunnen zo rustig gespeend worden. Maar hier trokken ze dat speentje uit elkaar en probeerden ze 't hele flesje te jattenDe kans daarop is ook wel wat groter volgens mij, oudere kittens zullen eerder gaan bijten dan zuigen lijkt me, dus kregen ze 't op een schoteltje uiteindelijk. Ik heb ze ook fluffy dekentjes aangeboden en ook gewikkeld om een SnuggleSafe, 1 dekentje werd ook op gesabbeld, de rest niet.
De reden dat ik andere dingen probeerde (in overleg met de gedragsdeskundige van het asiel), was dat het sowieso fijn was geweest als we zo die behoefte hadden kunnen doen afnemen, want het is schattig om te zien maar het waarom (te vroeg van moeder gescheiden) is gewoon erg sneu. En 1 was wat groter en enthousiaster en de andere kittens vonden het niet altijd even leuk.
Het is geen gedrag wat ik zou afleren (of verder aan zou leren natuurlijk), maar op je oorlel zou ik niet toelaten. Niet alle katten leren dit snel of volledig af, en zou je dit over een jaar nog ok vinden?Ik zou dus andere opties proberen, kijken of het haar helpt, en wegzetten als ze voor je oor gaat. Veel plezier met de kittens
Ik PM je evenquote:Op zondag 9 augustus 2015 09:40 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik had al 2 katten, dus ik zocht er eigenlijk 1tje voor er bij. Maar deze zusjes hebben een verhaal en gingen alleen samen weg. En dag kan ook prima![]()
Ze zijn inderdaad te vroeg bij de moeder weg gegaan. De gemeente Oss heeft een vervallen huis opgekocht en in dat huis heeft de moeder van deze 2 haar nestje gehad. De gemeente heeft opdracht gegeven om het huis dicht te timmeren en van dat lawaai is moederpoes gevlucht. Het nest met 6 kittens achter gelaten en toen de buurt door kreeg dat er nog kittens waren in het huis was het voor 4 al te laatMijn 2 dames zijn toen via via bij een gezin terecht gekomen waar een van de katten zich als moeder heeft gedragen. Maar die had naast haar eigen melk van haar eigen nestje niet genoeg voor deze 2 dames. Dus ze zijn met behulp van de fles groot gebracht.
Ik denk dat ik ook maar ga kijken voor kittenmelk en een fles. Kijken of ze het weer herkent en oppakt en dan maar zien hoe het loopt.
Britt, het tijgertje, is eerder te zwaar dan te licht. Tess, is wat aan de lichte kant. Maar die eet echt net zoveel als Britt. Dus echt zorgen om hun gewicht heb ik niet. Toen ze hier net waren vochten ze beide om het eten. Inmiddels weten ze dat ze genoeg krijgen, maar ze hebben gewoon te lang in dat stomme huis gezeten![]()
Heel goed, het is toch bij 2 kittens gebleven en ze zijn echt adorablequote:Op vrijdag 7 augustus 2015 10:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe is het met de poezels afgelopen?
Hoe gaat het nu met de poezel?quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 13:42 schreef Koettie het volgende:
Nou, spoeddienst gebeld want hij is oud en een kater dus dan zijn blaasproblemen potentieel gevaarlijk.
Urine getest, geen bacterie dus waarschijnlijk door stress. Zijn nog niet zo lang geleden verhuist, stuk minder ruimte hier dus allemaal wennen. We hebben een feliway maar die was nu een week op. Duidelijk verschil.![]()
aar 'iets' wat te laag of urine te waterig ofzo en kan wijzen op iets met z'n nieren. Viel al op dat ie meer is gaan drinken de laatste tijd. Maandag weer dierenarts voor verder onderzoek, nu heeft hij alleen ontstekingsremmers.
En nieuwe feliway gekocht. 60 euro vandaag en maandag komt daar nog wel wat bovenop.![]()
Maarja, alles voor de poesjes.![]()
Jazekerquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 20:46 schreef Puala het volgende:
Als het kitten te vroeg bij de moeder weggehaald wordt, dan kan er idd een soort zuigbehoefte ontstaan. Het is in principe niet schadelijk, mits de kat niet op bijv. textiel, wol, fleece ed zuigt en daar ook stukken van opeet (sommige Oosterse poezels doen dat).quote:Ik heb sinds 2 weken 2 kittens in huis en nu heeft een van de twee nog echt zuigbehoefte. Ze komen uit het asiel en volgens schatting zijn ze nu 11-12 weken, maar in de eerste week bij mij verkleurde hun oogjes. Ik gok dus dat ze jonger zijn. Moet ik iets met zuigbehoefte? Ze ziet mijn oorlel namelijk aan voor een tepel!!!! En ze zoekt die dus regelmatig op.. Ik weet niet zo goed wat handig is. Afkappen, iets anders aanbieden? Ze eet wel gewoon vast voer en is op een prima gewicht.
quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 22:52 schreef Puala het volgende:
Dat aanbieden zit wel goed. Ik vind het niet zo lekker dus ja![]()
Maar zo lig ik dus 's avonds tv te kijken:Je moet wel consequent zijn: of de poezel mag het altijd of de poezel mag het nooit. Niet vandaag mag de poezel wel op je oorlel zuigen en morgen plots niet meer en overmorgen mag het weer wel. Dan snapt de kat er niks van.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dan laat ik het maar. Ik kap het nu af als ik het zat ben en dan mag ze maar gewoon even. Op zich wel mooi dat ze zich al zo op haar gemak voelt bij mij.
quote:Op zondag 9 augustus 2015 12:52 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Heel goed, het is toch bij 2 kittens gebleven en ze zijn echt adorableMoeders doet het geweldig trouwens...
Lastig om het zo op afstand te beoordelen... Maar in principe is een hard "knars-geluid" = het konijn heeft mogelijk pijn. Als het konijn happy is, dan zijn dan inderdaad wat zachte "knars-geluidjes".quote:Op zondag 9 augustus 2015 13:31 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Hoi dierenarts,
Ons konijn van bijna 3 jaar knarst de laatste paar dagen regelmatig. Ze eet wel goed (hooi en Science Selective brokken en wat groenvoer), drinkt normaal en keutelt normaal. Verder is ze net zo actief als gewoonlijk, misschien wat minder met dit warme weer, maar dat is niet vreemd lijkt me.
Het is een wat harder geluid dan wanneer ze knarst van plezier (tijdens een dutje bijvoorbeeld), maar ze doet het wel alleen als ze uitrust.
Zou ik met haar naar de dierenarts moeten om haar te laten controleren? Of kan het toch gewoon een knarsje van plezier zijn, maar nu wat luider?
Beetje aanhankelijk. En nu valt het wel op hoeveel hij drinkt.. Dus morgen inderdaad maar naar onze eigen dierenartsquote:Op zondag 9 augustus 2015 15:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe gaat het nu met de poezel?
Hoe je toch aan deze wijsheden?quote:Op zondag 9 augustus 2015 17:25 schreef deedeetee het volgende:
Varkensvlees is toch slecht voor een hond ?????
De kans dat je Karel besmet met staphylococcen is nul komma nulquote:Op zondag 9 augustus 2015 18:09 schreef SiGNe het volgende:
beste DA,
Ik heb zelf op het moment een staphylococcen ontsteking in m'n oor zitten en heb nu oordruppels (na een antibiotica kuur waar ik enorm misselijk van werd en m'n darmen een week van plat hebben gelegen (ik heb ook Crohn dus zwakke darmen en maag)).
Maar nu zie ik bij m'n kat Karel ook dat ie wat glinsterend oorvocht heeft, niet veel maar toch...
Hij lijkt er verder geen last van te hebben, krabt niet of nauwelijks aan dat oor, heeft geen last van jeuk zo te zien (ikzelf soms wel, vandaar dat ik daar op let).
Is het gewoon standaard oorvocht dat normaal altijd wel een klein beetje in een dun laagje aanwezig is (al glinstert dat niet, is meer vettig oorsmeer) of kan ik er beter even naar laten kijken?
Veel drinken is goed bij eventuele blaasontsteking (of nierproblemen). Het kan natuurlijk wel een symptoom van de onderliggende ziekte zijn, maar gewoon goed blijven drinken is zeer verstandig.quote:Op zondag 9 augustus 2015 19:19 schreef Koettie het volgende:
[..]
Beetje aanhankelijk. En nu valt het wel op hoeveel hij drinkt.. Dus morgen inderdaad maar naar onze eigen dierenarts
Mijn moeder had een obsessie voor gezond eten.... Sinds ze me opbelde met de waarschuwing dat ze net ontdekt had dat winterpeen ook slecht is voor de gezondheid want : ( weet ik veel ) doe ik mijn best om al die wijsheden te negeren, mja soms gaat t fout.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe je toch aan deze wijsheden?![]()
Ik heb ook altijd gehoord dat ze het Aujeszky-virus kunnen oplopen van varkensvlees, en heel veel mensen met ons hoorquote:Op zondag 9 augustus 2015 20:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Mijn moeder had een obsessie voor gezond eten.... Sinds ze me opbelde met de waarschuwing dat ze net ontdekt had dat winterpeen ook slecht is voor de gezondheid want : ( weet ik veel ) doe ik mijn best om al die wijsheden te negeren, mja soms gaat t fout.
Ja van vers varkensvlees, niet van geprocessed varkensvlees, die gedroogde oren en neuzen zijn ook prima voor ze hoorquote:Op zondag 9 augustus 2015 20:33 schreef Valerie. het volgende:
[..]
Ik heb ook altijd gehoord dat ze het Aujeszky-virus kunnen oplopen van varkensvlees, en heel veel mensen met ons hoor
In zijn kvv ( kivo compleet) zit rund en kip.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:56 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ja van vers varkensvlees, niet van geprocessed varkensvlees, die gedroogde oren en neuzen zijn ook prima voor ze hoorMaar in KVV zul je het nooit zien.
Ja maar ze zei "varkensvlees is toch slecht voor honden", ging toch niet over brok alleenquote:Op zondag 9 augustus 2015 20:56 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ja van vers varkensvlees, niet van geprocessed varkensvlees, die gedroogde oren en neuzen zijn ook prima voor ze hoorMaar in KVV zul je het nooit zien.
Oh gelukkig. Want de dierenarts zei iets van dat de urine te waterig was, of iets te weinig waarden door veel drinken. Maar goed, morgen bellen en dan gaat die oude even onder controle. Wilde ook al met de jongste gaan want die is opeens veel aangekomen dus dat wordt schoolgeld in termijnen helaas.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Veel drinken is goed bij eventuele blaasontsteking (of nierproblemen). Het kan natuurlijk wel een symptoom van de onderliggende ziekte zijn, maar gewoon goed blijven drinken is zeer verstandig.
ah. da's fijn om te horen, het ruikt namelijk niet (bij mij ruikt het naar kaas..) en het is ook niet een raar kleurtje en ook niet extreem veel.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
De kans dat je Karel besmet met staphylococcen is nul komma nul![]()
Bij oorontsteking zie je roodheid, jeuk, afwijkende ooruitvloeiing (bruin, geel, groen, stinkend), "soppende" oortjes, pijnlijke oortjes. Vettige doorzichtige oorsmeer in normaal bij poezels.
P.S. Beterschap!
Nederland heeft gewoon de artikel 10 status hoor. Wij zijn dus Aujeszky vrij en er worden onze varkens ook niet meer gevaccineerd tegen Aujeszky. Als er een varken of varkensvlees besmet met Aujeszky virus in NL opduikt, dan staat het hele land op zijn kop.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:33 schreef Valerie. het volgende:
[..]
Ik heb ook altijd gehoord dat ze het Aujeszky-virus kunnen oplopen van varkensvlees, en heel veel mensen met ons hoor
Mensen die het vlees bijquote:Op zondag 9 augustus 2015 20:58 schreef deedeetee het volgende:
[..]
In zijn kvv ( kivo compleet) zit rund en kip.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. kochten dachten ook dat het rundervlees was![]()
Oei, dat kan van alles zijn. Berenklauw of een andere irriterende stof kan hoor. Of een allergische reactie op iets. Of een uitslag op bijv. blauwalg in het water. Als het niet gauw overgaat, toch mee naar een DA, even goed bekijken/ afkrabseltje maken als het geen allergie/overgevoeligheidsreactie is.quote:Op zondag 9 augustus 2015 21:13 schreef Qwea het volgende:
Ey DDA,
Ik ben even nieuwsgierig. De buurvrouw heeft een flatcoat... en die post gisteren een foto op FB:
[ afbeelding ]
Hij had in ene Vrijdag avond een bultje bij zijn oog en zaterdag is het uit gaan breiden en groter geworden. Het was ook geen bloeden. Gisteren avond even gaan kijken en toen zag het er weer zo uit als of op foto.
Hij lijkt er geen last van te hebben. Ook geen jeuk of pijn. Heb jij enig idee wat dit kan zijn? Hij heeft gezwommen en door het riet gelopen.
Ik dacht eerst aan berenklauw, maar dan had hij toch onderhand open wonden moeten hebben?
Opeens veel aangekomen is meestal toch "hoeveel calorien > lichaamsbehoefte"quote:Op zondag 9 augustus 2015 22:31 schreef Koettie het volgende:
[..]
Oh gelukkig. Want de dierenarts zei iets van dat de urine te waterig was, of iets te weinig waarden door veel drinken. Maar goed, morgen bellen en dan gaat die oude even onder controle. Wilde ook al met de jongste gaan want die is opeens veel aangekomen dus dat wordt schoolgeld in termijnen helaas.
Ja, de jongste is sinds ze geholpen is al te dik. Naar ze krijgt nu afgewogen voer en opeens is ze aangekomen. Ze moet sowieso voor haar jaarlijkse check en misschien eens praten over dieet voer of iets.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Opeens veel aangekomen is meestal toch "hoeveel calorien > lichaamsbehoefte"Tenzij hij een hele dikke buik heeft, dat moet je uiteraard laten nakeken.
Ok, soortelijk gewicht van de urine van de kat nummer 1 was dus te laag. Het hoeft niks te betekenen als het eenmalig is, maar als het alweer zo is, dan moet er verder gekeken worden (nierwaarden ed).
Voorkomen dat ze dit kan uitvoeren. Dat is me een lastigequote:Op zondag 9 augustus 2015 15:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Jazeker
[..]
Als het kitten te vroeg bij de moeder weggehaald wordt, dan kan er idd een soort zuigbehoefte ontstaan. Het is in principe niet schadelijk, mits de kat niet op bijv. textiel, wol, fleece ed zuigt en daar ook stukken van opeet (sommige Oosterse poezels doen dat).
Als je dit gedrag vervelend vindt, dan moet je het voorkomen dat de kat dit gedrag kan uitvoeren. Dus weglopen/ de kat afleiden met een speeltje. Niet straffen.
Succes!quote:Op maandag 10 augustus 2015 02:00 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ja, de jongste is sinds ze geholpen is al te dik. Naar ze krijgt nu afgewogen voer en opeens is ze aangekomen. Ze moet sowieso voor haar jaarlijkse check en misschien eens praten over dieet voer of iets.
Ik laat het morgen even weten als ik geweest ben!
Opstaan en weglopen? Afleiden met iets anders?quote:Op maandag 10 augustus 2015 09:09 schreef Puala het volgende:
[..]
Voorkomen dat ze dit kan uitvoeren. Dat is me een lastigeZodra ik zit/lig komt de dame al bij mij en ziet haar kans schoon. Maar de opmerking van Holyme over een volwassen poes aan mijn oor zette mij aan het denken dat afleren misschien inderdaad wel slim is. Dus dat doe ik sindsdien consequent. Eerder kapte ik het alleen af als het voor mij zeer deed.
Ja moet even kijken. Ze trekt zich helemaal niets aan van corrigeren, maar dat is hopelijk iets waar ik nog een oplossing voor ga vinden. Plantenspuit, nekvel, tik op de neus/pootje/oor, oppakken en wegzetten.. ze draait zich om en gaat gewoon weer terug naar wat ze aan het doen was. Het enige wat werkt is haar met een stokje met veertjes afleiden, maar die neemt ze vervolgens mee dus dan ben ik hem kwijtquote:Op maandag 10 augustus 2015 10:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Opstaan en weglopen? Afleiden met iets anders?
quote:Op maandag 10 augustus 2015 10:11 schreef Puala het volgende:
Plantenspuit, nekvel, tik op de neus/pootje/oor, oppakken en wegzetten..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Slechte dingen negeren/ voorkomen, goede dingen belonen.
quote:Op maandag 10 augustus 2015 10:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]De poezel niet straffen!
Ik mag niet straffen als ze het eten van mijn bord af jat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Slechte dingen negeren/ voorkomen, goede dingen belonen.Doe ik bij de andere dames wel; ongewenst gedrag
![]()
Je mag de poezel (of de hond) niet straffen, punt. Een dier heeft geen analytische snap-vermogen, dus het snap jouw straffen echt niet. Zij kan misschien een soort reflex gedrag aangeleerd krijgen: mijn eigenaar komt op mij af met een plantenspuit = wegwezen. Maar die snapt echt niet: ik zit lekker te eten waar ik niet mag, en daarom pakt mijn eigenaar een plantenspuit om mij te straffen. Laat staan in de nekvel pakken! Daar leert zij alleen van "mijn eigenaar = pijn". Waar het woord "eigenaar" staat hoort uiteraard "katten-personeel" staan.quote:Op maandag 10 augustus 2015 10:28 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik mag niet straffen als ze het eten van mijn bord af jat?Doe ik bij de andere dames wel; ongewenst gedrag
Interessant. Dat is even een hele andere denkwijze. Even bedenken hoe ik dat kan toepassen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je mag de poezel (of de hond) niet straffen, punt. Een dier heeft geen analytische snap-vermogen, dus het snap jouw straffen echt niet. Zij kan misschien een soort reflex gedrag aangeleerd krijgen: mijn eigenaar komt op mij af met een plantenspuit = wegwezen. Maar die snapt echt niet: ik zit lekker te eten waar ik niet mag, en daarom pakt mijn eigenaar een plantenspuit om mij te straffen. Laat staan in de nekvel pakken! Daar leert zij alleen van "mijn eigenaar = pijn". Waar het woord "eigenaar" staat hoort uiteraard "katten-personeel" staan.
Zie een kat als een kind van 1,5. Die ga je toch niet straffen als hij zijn vingers in de stopcontact stopt? Je moet gewoon zorgen dat het kind niet bij de stopcontacten kan komen. Hetzelfde bij katten (honden): het dier moet gewoon niet in staat zijn om "slecht" gedrag te kunnen uitoefenen.
Als je niet wil dat de kat je eten opeet, dan moet je: 1. je eten zelf snel open en niet laten slingeren, 2. de kat afleren op de tafel te komen (altijd! dus niet vandaag mag het wel en morgen mag het weer niet). Dat kan je bijv. doen door aluminium folie op de tafel te plaatsen (altijd, dus ook in je afwezigheid).
Hier wat uitleg:
http://www.praktijkvoorka(...)ng/een-kat-straffen/
Ik weet het allemaal, maar het gaat me om het punt dat je het 'nooit' zou moeten (willen) doen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 13:49 schreef Candaasje het volgende:
Maar waarom zou je straffen of 'actief' gaan conditioneren als je ook voor een alternatief of afleiding kunt zorgen? Mijn konijnen doen ook wel eens iets wat ik liever niet heb, maar meestal is dat A)omdat er ergens iets lekkers te eten te vinden valt of B)ze zich vervelen/iets hen frustreert en ze daar uiting aan geven.
Ik gooi er heus wel eens een 'hey' uit (Soms wel luider, maar niet op kwade toon; om even de aandacht te trekken), maar ga geen konijnen oppakken (hebben ze een hekel aan) of bijvoorbeeld opsluiten in een ren als manier om te conditioneren. In plaats daarvan haal ik ze uit de situatie en geef ik ze een alternatief. In het geval van A bijvoorbeeld hun eigen eten, en bij B lok ik ze weg en ga ik als ze willen ergens anders met ze spelen. Werkt hier echt heel goed. (En ja, dat is soms nog best lastig. Als een konijn uit frustratie op allerlei plekken in huis gaat markeren en je niet kwaad mag worden. Ik heb Mara laatst ook een wat harder zetje van de bank af gegeven dan bedoeld hoor (ze sproeide me onder...) Maar ik probeer het te voorkomen)
Je hoeft natuurlijk niet alles maar goed te vinden, maar weghalen uit de situatie / negeren / rustig wegduwen/wegzetten lijkt me een fijnere manier dan tikken op de neus geven of de plantenspuit gebruiken. Van het laatste gaan ze niet per se dood, maar je krijgt er ook niet per se beter resultaat mee. En wel meer frustratie, in veel gevallen.
Frontline kan je pas na 4 weken herhalen. Want je wel kan doen is bijv. Vlo kill + geven, dan gaan de nu aanwezige vlooien in ieder geval direct dood. En ook Vlooien Anti-conceptie (lufenuron), dat kunnen de vlooien geen eitjes meer leggen. Lufenuron kan je gewoon combineren met Frontline.quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:47 schreef Duufje het volgende:
net ook een met een kam uit de vacht vd kat gehaald. Dus echt vlooien.
Edit: Ze hebben 2 augustus vlooienmiddel van frontline gehad. Ze komen alleen in de tuin af en toe maar ik ben veel in aanraking gekomen met andere (buitenkatten) de laatste tijd dus grote kans dat ze via mij zijn gekomen.. Resultaat na kamen (ze vinden dat niet tof..) Niels 3 Duvel 1
Ik ga gewoon wat info uit die link citerenquote:Op maandag 10 augustus 2015 13:30 schreef Lienekien het volgende:
Een plantenspuit is toch een middel om te conditioneren? Als ik dit doe, gebeurt er iets vervelends (ik word nat) dus ik doe dit niet meer. Soms 'snapt' een kat het onmiddellijk.
Ja, als je voortdurend met de plantenspuit in de aanslag moet zitten, wordt het een ander verhaal. Ik ben absoluut voor de nuance. Maar alle keren dat je een kat zou duidelijk maken dat hij iets doet wat niet mag bestempelen als 'straffen' en vervolgens 'straffen' geheel in de ban doen, gaat mij te ver.
quote:Een kat straffen met de plantenspuit?
Soms lijkt het wel alsof opvoeden van een kat niet mogelijk is zonder het inzetten van een plantenspuit. Alles wat ik hierboven noem in relatie tot ‘gewoon’ straffen, geldt ook voor de plantenspuit. Een kat is bovendien slim genoeg om wel degelijk de relatie te leggen tussen jouw af- of aanwezigheid en het gebruik van de plantenspuit.
Eigenaren roepen nog wel eens dat de plantenspuit wel degelijk helpt, want de kat loopt meteen weg als ze het ding zien. Daarbij vergeten ze de essentie:
zo lang je de plantenspuit moet pakken, heeft de kat het gedrag niet afgeleerd!!
quote:Op maandag 10 augustus 2015 13:49 schreef Candaasje het volgende:
Maar waarom zou je straffen of 'actief' gaan conditioneren als je ook voor een alternatief of afleiding kunt zorgen? Mijn konijnen doen ook wel eens iets wat ik liever niet heb, maar meestal is dat A)omdat er ergens iets lekkers te eten te vinden valt of B)ze zich vervelen/iets hen frustreert en ze daar uiting aan geven.
Ik gooi er heus wel eens een 'hey' uit (Soms wel luider, maar niet op kwade toon; om even de aandacht te trekken), maar ga geen konijnen oppakken (hebben ze een hekel aan) of bijvoorbeeld opsluiten in een ren als manier om te conditioneren. In plaats daarvan haal ik ze uit de situatie en geef ik ze een alternatief. In het geval van A bijvoorbeeld hun eigen eten, en bij B lok ik ze weg en ga ik als ze willen ergens anders met ze spelen. Werkt hier echt heel goed. (En ja, dat is soms nog best lastig. Als een konijn uit frustratie op allerlei plekken in huis gaat markeren en je niet kwaad mag worden. Ik heb Mara laatst ook een wat harder zetje van de bank af gegeven dan bedoeld hoor (ze sproeide me onder...) Maar ik probeer het te voorkomen)
Je hoeft natuurlijk niet alles maar goed te vinden, maar weghalen uit de situatie / negeren / rustig wegduwen/wegzetten lijkt me een fijnere manier dan tikken op de neus geven of de plantenspuit gebruiken. Van het laatste gaan ze niet per se dood, maar je krijgt er ook niet per se beter resultaat mee. En wel meer frustratie, in veel gevallen.
Ja, dat heb ik ook gelezen. Maar dat is ook helemaal niet niet wat ik propageer. Of schrijf ik echt zo onduidelijk?quote:Op maandag 10 augustus 2015 14:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ga gewoon wat info uit die link citeren
[..]
pleisters op je oorlellen?quote:Op maandag 10 augustus 2015 09:09 schreef Puala het volgende:
[..]
Voorkomen dat ze dit kan uitvoeren. Dat is me een lastigeZodra ik zit/lig komt de dame al bij mij en ziet haar kans schoon. Maar de opmerking van Holyme over een volwassen poes aan mijn oor zette mij aan het denken dat afleren misschien inderdaad wel slim is. Dus dat doe ik sindsdien consequent. Eerder kapte ik het alleen af als het voor mij zeer deed.
Maar dan leer je de kat hooguit dat ie niet op tafel moet komen als jij er bent, niet dat ie niet op tafel mag komen. Wil je dat leren, dan zou ik de tafel zelf eng gaan maken (dus alufolie (al kan het geluid daarvan bij sommige katten weer epilepsie veroorzaken), of bv zo'n sprayding met sensor wat lucht spuit als de kat op tafel komt). Of kijk 'ns naar wat er zo interessant is aan die tafel en biedt een alternatief aan. Is het de hoogste plek in die ruimte? Hogere plankjes/krabpaal er vlak bij aanbieden kan dan al helpenquote:Op maandag 10 augustus 2015 13:57 schreef Puala het volgende:
Ik heb als enige reden de plantenspuit er bij gepakt omdat het niet werkte om ze op te pakken en ergens anders neer te zetten, met een speeltje te zwiepen of nee te zeggen. En omdat ik na een werkdag ook wel eens 2 sec rustig op mijn kont wil zitten zonder dat er een kat op de eettafel staat
Ik lees hier vooral dat die kat een leuk spelletje/manier van aandacht heeft gevondenquote:Op maandag 10 augustus 2015 14:01 schreef Valerie. het volgende:
Mijn kat vindt het een leuk spel om elke keer harder en hoger de gordijnen in te springen als ik hem daar weghaal. Ik ga niet de gordijnen weghalen en iedereen naar binnen laten kijken omdat die kat er niet af kan blijven
Ik snap denk ik wel wat je bedoeld, zo van, moeten we dan maar alles toelaten zonder ooit te straffen? En als je maar 1 of 2 keer die plantenspuit moet gebruiken, en de kat doet 't nooit meer, dan is dat toch een prima oplossing? (Lees ik het zo goed?)quote:Op maandag 10 augustus 2015 14:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook gelezen. Maar dat is ook helemaal niet niet wat ik propageer. Of schrijf ik echt zo onduidelijk?
Nou er zijn voor mij wel grenzen, zoals gordijnen springen of m'n planten uitgraven, maar dat doen ze gelukkig ook niet, dat scheeltquote:Op maandag 10 augustus 2015 15:42 schreef Isegrim het volgende:
Onze katten mogen gewoon alles, scheelt een boel gedoe.
Binnen 48u na aankomst in mijn huis:quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:44 schreef Holyme het volgende:
[..]
Nou er zijn voor mij wel grenzen, zoals gordijnen springen of m'n planten uitgraven, maar dat doen ze gelukkig ook niet, dat scheelt
quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:45 schreef Puala het volgende:
[..]
Binnen 48u na aankomst in mijn huis:
[ afbeelding ]
Oh jeequote:Op maandag 10 augustus 2015 15:45 schreef Puala het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik kon alleen maar heel hard lachen eigenlijk. Inmiddels staat ie hoog in een nieuwe pot zodat die heel blijftquote:Op maandag 10 augustus 2015 15:54 schreef Holyme het volgende:
[..]
Oh jee![]()
(Al moet ik er wel bij zeggen dat zulke sprietenplanten hier ook wel 'ns als hapje kunnen dienen als ik niet genoeg gras heb groeien, maar ze laten ze iig wel in de pot)
Ik krijg een deja vuquote:Op maandag 10 augustus 2015 16:05 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik kon alleen maar heel hard lachen eigenlijk. Inmiddels staat ie hoog in een nieuwe pot zodat die heel blijft![]()
Ik wil best filmen wat ze met een andere sprietplant doen als ik die op de grond zet. Dat is echt nog veel erger
quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:42 schreef Isegrim het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:52 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]![]()
+1
En het scheelt imo ook dat onze drie dames hun energie lekker buiten kwijt kunnen, en dus binnenshuis gewoon lekker komen eten, knuffelen of slapen, en wat minder vang/klim/klauter/krab/graaf/verniel neigingen hebben. Dat maakt het voor iedereen prettiger samenleven![]()
Tevens vind ik de hele voorkomen/straffen/negeren/afleiden/belonen discussie (hoewel niet direct diergeneeskundig relevant misschien) toch wel heel interessant. Ik zit namelijk zelf met de volgende vraag:
Eén van onze pups (12 weken inmiddels) is nogal bijterig. Niet alleen maar 'gewoon' zoals een pup bijt op vanalles om te onderzoeken of te kauwen vanwege de tandjes e.d., of tijdens het knuffelen en spelen. Maar ook als zelf bedacht spel, ze 'bespringt' als het ware haar uitgekozen slachtoffer en bijt dan erg hard (dikke schrammen op handen, armen en kuiten, kleding kapot).
De trainer van deze mensen is erg van het voorkomen, afleiden en belonen. Dat werkt op zich goed voor het gewone bijten als ze bv een schoen heeft gejat of tijdens het knuffelen probeert te bijten, maar dat lijkt op niet echt te werken tegen het echte harde bijten. Want pup bespringt op onverwachte momenten het mens en bijt dan meteen flink hard, zodat er sowieso een reactie komt (namelijk: AUW!). De baasjes proberen dit nu op advies van hun trainer met afleiden en belonen in goede banen te leiden (AUW zeggen op hoge toon hebben ze ook geprobeerd, NEE zeggen op zware toon of de pup aanraken mag niet van de trainer), maar dat lijkt vooralsnog niet te werken. En voorkomen is niet altijd mogelijk, want ze willen gewoon normaal door hun huis kunnen lopen, en liefst zonder maliënkolder of harnas aan![]()
Pup 100% van de tijd in de gaten houden en altijd precies op het juiste moment afleiden is ook niet echt te doen, want pup bespringt vooral van achteren, dus ze zien het niet altijd aankomen. En er zijn ook (eigen en buur-)kinderen in het spel, die natuurlijk minder 'gefinetuned' zijn op de signalen van pup en minder effectief kunnen voorkomen.
Ik ben benieuwd wat in zo'n geval een goede oplossing zou zijn?Dit klinkt als onze hond toen ze klein was... Wij werden op een gegeven moment bijna gillend gek, onderarmen onder de sneetjes en krasjes.. Pffff.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat bij ons werkte was steeds als ze beet iets aanbieden waar ze wel op mag bijten en daarna heel erg belonen. Dus niet heel overdreven" nee!!" maar vooral " kijk s, goedzoooooo in het kluifje/balletje/flosje whatever
"
Was hier na bijna twee weken volhouden, en met een flosje in elke broekzak lopen,zo goed als over.
Meteen aanbieden is de truc, voorzichtig losmaken van je arm/hand en dan t speeltje aanbieden.
[ Bericht 2% gewijzigd door littledrummergirl op 10-08-2015 19:22:58 ]In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
Hoe lang heeft deze fase bij jullie pup geduurd? Deze is nu 12 weken, en het is inmiddels dusdanig vervelend hard dat kleding kapot gaat (en handen, armen en benen) en de kinderen en vriendjes/buurkinderen er echt grote moeite mee hebben en bijna bang worden. Baasjes vertrouwen pup ook niet zomaar met kleine kinderen, want als ze zich niet af laat leiden of het kind bijt heb je natuurlijk een probleem (en een huilend kind), ook al leidt je de hond dan na het bijten meteen af met een toegestaan speeltje. En de pup weghouden van kleine kinderen is ook niet wenselijk, natuurlijk.quote:Op maandag 10 augustus 2015 19:04 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Dit klinkt als onze hond toen ze klein was... Wij werden op een gegeven moment bijna gillend gek, onderarmen onder de sneetjes en krasjes.. Pffff.
Wat bij ons werkte was steeds iets aanbieden waar ze wel op mag bijten en daarna heel erg belonen. Dus niet heel overdreven" nee!!" maar vooral " kijk s, goedzoooooo in het kluifje/balletje/flosje whatever
"
Zo denk ik er dus ook wel over. Als onze Cookie te enthousiast of te hard de kat bijt per ongeluk (of expres...) dan krijgt ze eerst een waarschuwend tikje, en als ze daar niet naar luistert krijgt ze gewoon een lel om haar oren of over haar neus. En dat werkt verrassend goed, ze vergeet zichzelf soms wel eens maar over het algemeen heeft ze een behoorlijk respect voor de kat in kwestie.quote:Op maandag 10 augustus 2015 19:07 schreef Isegrim het volgende:
Honden 'straffen' elkaar toch ook? Als hond A hond B te hard bijt, dan gromt hond A in eerste instantie en vervolgens bijt hij flink van zich af als dat niet genoeg is.
Ik ben ook absoluut niet van het straffen, maar er zijn gedragingen waarbij afleiden / alternatief bieden geen solaas biedt. Zo kreeg ik mijn paard absoluut niet afgeleerd om tijdens een buitenrit de teugels uit mijn handen te rukken en het gras in te duiken. Tot ik een plantenspuitje meenam en in de richting van zijn hoofd sproeide als hij het gras in wilde duiken. Klaar. Soms komt de neiging weer terug, dan doe ik één ritje met het spuitje en dan is het weer voor maanden over.
Van een paard win je het absoluut niet fysiek, dus je moet toch iets verzinnen. Hij trok mijn hele handen aan gort, is een ontzettend vreetmonster.
Wij hebben bij die van ons serieus getwijfeld of we wel wilden doorzetten met de hond, ze deed ons echt flink pijn tot goed bloedens aan toe. We hebben getwijfeld of ze niet misschien een verstoorde bijtremming zou hebben (veel te jong bij moeder weg, slechte start ect) maar dat bleek gelukkig allemaal niet het gevalquote:Op maandag 10 augustus 2015 19:20 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Hoe lang heeft deze fase bij jullie pup geduurd? Deze is nu 12 weken, en het is inmiddels dusdanig vervelend hard dat kleding kapot gaat (en handen, armen en benen) en de kinderen en vriendjes/buurkinderen er echt grote moeite mee hebben en bijna bang worden. Baasjes vertrouwen pup ook niet zomaar met kleine kinderen, want als ze zich niet af laat leiden of het kind bijt heb je natuurlijk een probleem (en een huilend kind), ook al leidt je de hond dan na het bijten meteen af met een toegestaan speeltje. En de pup weghouden van kleine kinderen is ook niet wenselijk, natuurlijk.
[..]
Zo denk ik er dus ook wel over. Als onze Cookie te enthousiast of te hard de kat bijt per ongeluk (of expres...) dan krijgt ze eerst een waarschuwend tikje, en als ze daar niet naar luistert krijgt ze gewoon een lel om haar oren of over haar neus. En dat werkt verrassend goed, ze vergeet zichzelf soms wel eens maar over het algemeen heeft ze een behoorlijk respect voor de kat in kwestie.
En haar eigen moeder hanteert ook een soortgelijke opvoedmethode, als Cookie te hard bijt tijdens het spelen jankt ze, vervolgens gromt ze en als de pup dan nog niet luistert wordt ze gewoon omvergegooid met een poot en krijgt ze een (voorzichtige, maar toch) correctie in de vorm van een beet over haar neus of in haar hals. De andere twee honden zijn nog wat minder voorzichtig; die dulden geen gebijt en grommen gewoon direct als ze probeert te bijten. En als ze dan nog door zou gaan krijgt ze zo'n harde snauw met een waarschuwende hap dat ze zich de volgende keer wel 2x bedenkt (maar dat is dus eigenlijk bijna nooit nodig, dat is het mooie).
Oef, dat klinkt wel erg pittig... Ik moet eerlijk zeggen dat zo erg bijten voor mij echt totaal niet acceptabel zou zijn. Dan duren 5 weken wel héél lang lijkt mijquote:Op maandag 10 augustus 2015 19:26 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Wij hebben bij die van ons serieus getwijfeld of we wel wilden doorzetten met de hond, ze deed ons echt flink pijn tot goed bloedens aan toe. We hebben getwijfeld of ze niet misschien een verstoorde bijtremming zou hebben (veel te jong bij moeder weg, slechte start ect) maar dat bleek gelukkig allemaal niet het gevaldenk dat ze het deed vanaf n week of tien tot n week of 14/15 (wij moeten ook even t werkende wiel uitvinden
)
Dat is gelukkig ook wel vaak zo inderdaadquote:
Ik weet niet of die plantenspuit dan nog werkt als je niet thuis ben. Een kat is echt niet dom. Dus een plantenspuit werkt misschien op dat moment maar je kan geen biefstuk op je tafel achterlaten als je weg ben. Een kat gaat dan echt niet denken: ik jat nu dat lekker biefstukje, maar straks komt mijn personeel thuis en gaat mij natspuiten, dus dan doe ik het nu maar niet.quote:Op maandag 10 augustus 2015 14:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook gelezen. Maar dat is ook helemaal niet niet wat ik propageer. Of schrijf ik echt zo onduidelijk?
quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:42 schreef Isegrim het volgende:
Kattenquote:Op maandag 10 augustus 2015 15:45 schreef Puala het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:31 schreef Holyme het volgende:
Filmen is altijd leuk, maar misschien denken ze dadelijk dat het mag omdat je staat te filmenKittens
Zo heb ik ooit wat opvangertjes kattengras gegeven, ocherm plantje
KittensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
[..]![]()
+1
En het scheelt imo ook dat onze drie dames hun energie lekker buiten kwijt kunnen, en dus binnenshuis gewoon lekker komen eten, knuffelen of slapen, en wat minder vang/klim/klauter/krab/graaf/verniel neigingen hebben. Dat maakt het voor iedereen prettiger samenleven![]()
Tevens vind ik de hele voorkomen/straffen/negeren/afleiden/belonen discussie (hoewel niet direct diergeneeskundig relevant misschien) toch wel heel interessant. Ik zit namelijk zelf met de volgende vraag:
Eén van onze pups (12 weken inmiddels) is nogal bijterig. Niet alleen maar 'gewoon' zoals een pup bijt op vanalles om te onderzoeken of te kauwen vanwege de tandjes e.d., of tijdens het knuffelen en spelen. Maar ook als zelf bedacht spel, ze 'bespringt' als het ware haar uitgekozen slachtoffer en bijt dan erg hard (dikke schrammen op handen, armen en kuiten, kleding kapot).
De trainer van deze mensen is erg van het voorkomen, afleiden en belonen. Dat werkt op zich goed voor het gewone bijten als ze bv een schoen heeft gejat of tijdens het knuffelen probeert te bijten, maar dat lijkt op niet echt te werken tegen het echte harde bijten. Want pup bespringt op onverwachte momenten het mens en bijt dan meteen flink hard, zodat er sowieso een reactie komt (namelijk: AUW!). De baasjes proberen dit nu op advies van hun trainer met afleiden en belonen in goede banen te leiden (AUW zeggen op hoge toon hebben ze ook geprobeerd, NEE zeggen op zware toon of de pup aanraken mag niet van de trainer), maar dat lijkt vooralsnog niet te werken. En voorkomen is niet altijd mogelijk, want ze willen gewoon normaal door hun huis kunnen lopen, en liefst zonder maliënkolder of harnas aan![]()
Pup 100% van de tijd in de gaten houden en altijd precies op het juiste moment afleiden is ook niet echt te doen, want pup bespringt vooral van achteren, dus ze zien het niet altijd aankomen. En er zijn ook (eigen en buur-)kinderen in het spel, die natuurlijk minder 'gefinetuned' zijn op de signalen van pup en minder effectief kunnen voorkomen.
Ik ben benieuwd wat in zo'n geval een goede oplossing zou zijn?LastigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het belangrijkste is, dat onafhankelijk welke methode mensen dan ook kiezen, dat zij heel consequent zijn. En dat is in mijn ervaring bijna niet te doen voor een volwassen mens, maar als er nog kinderen erbij zijn, dan is het echt onmogelijk...
Om "nee" te gebruiken, moet de hond eerst weten wat dat betekent...
Hebben zij al geprobeerd om het stoppen met het spelen op zo'n moment en weglopen? Want als zij hem proberen te afleiden met een speeltje of een koekje terwijl hij hun net lekker gebeten heeft, dan gaat hij misschien denken "bijten = aandacht+ koekjes+ regenboog-eenhoorns". Dat moet natuurlijk ook niet.
Helaas spreken heel veel honden niet de hondentaal, laat staan dat mensen het doen. Ik zie regelmatig honden elkaar verkeerd benaderen of "bestraffen". Dus hoe de honden met elkaar omgaan zou ik niet als de gouden regel nemen. De hele dominantie/roedelleider theorie is nogal achterhaald. Honden zijn geen wolven. Hond is een opportunist, die blijft bij jou omdat jij voor hem zorgt. Een gemiddelde eigenaar gedraagt zich ook absoluut niet als een roedelleiderquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Honden vormen "roedels" omdat het gezellig en makkelijk is, niet omdat zij graag een roedelleider willen.
[ Bericht 0% gewijzigd door DigitaleDierenArts op 10-08-2015 22:45:42 ]
Als het tot bloedens toe is, dan even goed spoelen en het wondje zo lang mogelijk open houden. Een probleem ontstaat pas als het wondje dicht gaat en er rotzooi achterblijft (kattenbeten zitten boordevol bacterien). Gelukkig kunnen katten geen tetanus krijgen, dus daar hoef je geen zorgen over te maken.quote:Op maandag 10 augustus 2015 19:56 schreef MartabakManis het volgende:
Hoi, mijn kleine kat is in haar oor gebeten door de oudere (ongelukje denk ik, want ze kunnen wel goed met elkaar overweg). Het viel me pas net op en inmiddels is het al gestold, ze lijkt er ook geen last van te hebben. Kan dot veel kwaad? Toevallig moet ze morgen sowieso naar de dierenarts, maar ik neem liever geen risico‘s, zal ze het nog een half dagje overleven?
[..]![]()
+1
Ik ben benieuwd wat in zo'n geval een goede oplossing zou zijn?Bij loebes werkte het gedrag negeren nog het beste. Dus omdraaien en weg lopen. Kan even duren voor ze het snappen. Maar dit bleek bij loebes de manier te zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afleiding met speelgoed lijkt mij enkel meer uitlokken want als ik dit doe gaan ze met mij spelen.I solemnly swear i'm up to no good
Snap ik helemaal hoor, met een kleintje in huis moet je geen risico's nemen. Wij hadden het geluk dat een van ons toen de hond zo jong was studeerde en dus bijna altijd thuis was en met haar kon oefenen. Maar inderdaad met meerdere mensen en een kind reageer je op zon moment vast anders dan achteraf puppypedagogischquote:Op maandag 10 augustus 2015 20:01 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Oef, dat klinkt wel erg pittig... Ik moet eerlijk zeggen dat zo erg bijten voor mij echt totaal niet acceptabel zou zijn. Dan duren 5 weken wel héél lang lijkt mijIk ken het zelf ook helemaal niet zo erg van alle honden/pups die wij gehad hebben; wij leren het al direct af. Ik ben gelukkig nog nooit tot echte schrammen of bloeden toe gebeten *afklopt*
Wel een geluk dat het op een gegeven moment ophield in ieder gevalzou jammer zijn als je een pup daar om weg zou moeten doen.
[..]
Dat is gelukkig ook wel vaak zo inderdaad![]()
Maar ik ben zelf niet bereid zoveel geduld te hebben, en met een peuter in huis is dat imo ook geen optie. Ik ga haar niet laten bijten door een overenthousiaste pup, en uit elkaar houden is ook geen optie.
Zou trouwens wel een aparte situatie zijn; ons gezin dat gebeten zou worden door een wilde pup, en ondertussen in hetzelfde huis 3 volwassen honden en 3 katten die de pup prima onder controle hebben en waarbij ze praktisch een mak lammetje is
quote:Op maandag 10 augustus 2015 22:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Helaas spreken heel veel honden niet de hondentaal, laat staan dat mensen het doen. Ik zie regelmatig honden elkaar verkeerd benaderen of "bestraffen". Dus hoe de honden met elkaar omgaan zou ik niet als de gouden regel nemen. De hele dominantie/roedelleider theorie is nogal achterhaald. Honden zijn geen wolven. Hond is een opportunist, die blijft bij jou omdat jij voor hem zorgt. Een gemiddelde eigenaar gedraagt zich ook absoluut niet als een roedelleiderMaar honden vormen niet echt roedels. In Sri Lanka stikt het van de zwerfhonden. Die zie je nooit in groepen. Hooguit twee, drie stuks bij elkaar. Die zich gedragen als matties van elkaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Honden vormen roedels omdat het gezellig en makkelijk is, niet omdat zij graag een roedelleider willen.![]()
Moet ook "roedels" zijn.quote:Op maandag 10 augustus 2015 22:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Maar honden vormen niet echt roedels. In Sri Lanka stikt het van de zwerfhonden. Die zie je nooit in groepen. Hooguit twee, drie stuks bij elkaar. Die zich gedragen als matties van elkaar.
Ja die caesar Milan vind ik zomaar een engerdquote:Op maandag 10 augustus 2015 22:53 schreef Isegrim het volgende:
Dat is ook het foute van lui als Cesar Millan. Gebaseerd op bullshit-aannames.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is mijn grote inspiratie bron.Hier bijv. haar stukje over de dominantie theorie http://drsophiayin.com/philosophy/dominance
Maar hier kunnen de grote TV bazen geen sexy TV-programmas over maken voor "general public", dus ik vraag mij af of jullie ooit iets over haar gehoord hebben. Terwijl iedereen heeft blijkbaar een mening over Cesar Milan... En Sophia Yin is wel een van de grondleggers van de moderne dieren-gedrag wetenschap is.
Sophia Yin![]()
![]()
Dankjewel nog! Onze eigen DA zei dat het eerder op een oorontsteking leek en dat het wel ‘normaal' was voor kittens, dus moeten we het voorlopig gewoon even aankijken. Is mijn lieve grote poes toch onschuldig, ook fijn om te wetenquote:Op maandag 10 augustus 2015 22:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als het tot bloedens toe is, dan even goed spoelen en het wondje zo lang mogelijk open houden. Een probleem ontstaat pas als het wondje dicht gaat en er rotzooi achterblijft (kattenbeten zitten boordevol bacterien). Gelukkig kunnen katten geen tetanus krijgen, dus daar hoef je geen zorgen over te maken.
Oh, zielig dat de poezel dus onterecht beschuldigd isquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 14:11 schreef MartabakManis het volgende:
[..]
Dankjewel nog! Onze eigen DA zei dat het eerder op een oorontsteking leek en dat het wel ‘normaal' was voor kittens, dus moeten we het voorlopig gewoon even aankijken. Is mijn lieve grote poes toch onschuldig, ook fijn om te weten
Ja, dat lijkt mij ook... Nou zijn de eigen kinderen in dit gezin al ietsje ouder (tieners) maar er komen ook o.a. buurkinderen over de vloer en vriendjes van de kinderen, dus dat maakt het extra lastig.quote:Op maandag 10 augustus 2015 22:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
LastigHet belangrijkste is, dat onafhankelijk welke methode mensen dan ook kiezen, dat zij heel consequent zijn. En dat is in mijn ervaring bijna niet te doen voor een volwassen mens, maar als er nog kinderen erbij zijn, dan is het echt onmogelijk...
Nou, ik denk dat het woord 'nee' an sich voor een pup inderdaad niets betekend. Maar de intonatie en je lichaamshouding er bij kan toch denk ik wel duidelijk maken wat je bedoeld als je 'nee' zegt. Net als 'goedzo' of 'braaf', dat heeft ook geen enkele betekenis. Maar door het te gebruiken in bepaalde omstandigheden en met een bepaalde toon en houding (en door bv te combineren met aaien) leert een pup vrijwel direct dat het iets goeds is.quote:Om "nee" te gebruiken, moet de hond eerst weten wat dat betekent...
Het lastige is dat pup ze niet tijdens een spelletje, maar op onverwachte momenten (ook nog vaak van achteren, begreep ik) bespringt en direct bijt (in gedachten is pup vast een wolf die een kariboe bespringt en de sneeuw in sleurt... misschien heb ik ze teveel natuurdocu's laten kijken in het nestquote:Hebben zij al geprobeerd om het stoppen met het spelen op zo'n moment en weglopen?
Dat is dus ook een bijkomend probleem (en imo een groot nadeel van de afleiden/belonen tactiek, als deze niet 100% goed getimed wordt).quote:Want als zij hem proberen te afleiden met een speeltje of een koekje terwijl hij hun net lekker gebeten heeft, dan gaat hij misschien denken "bijten = aandacht+ koekjes+ regenboog-eenhoorns". Dat moet natuurlijk ook niet.
Helaas, zijn die hondjes niet vaak niet meer te "heropvoeden". Dan is de enige manier om het leven van hun eigenaren en van andere honden nog aangenaam te maken zijn deze hondjes afleiden met koekjes. Ik ken helaas heel veel (kleinere) hondjes met "blaf "issues, maar ken nog geen enkele succes-verhaal.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 15:24 schreef Miss_Isis het volgende:
met een al ietsje ouder (geen pup meer) erg blafferig hondje, trok aan de lijn, blafte en gromde naar alle pups die een eind verderop bij hun baasjes aan de lijn waren of op het veldje samen aan het spelen waren.
Mijn uitgangspunt is dat de kat nooit iets fout doet.quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:42 schreef Isegrim het volgende:
Ja, dit was iets chihuahua-achtigs (maar dan net een maatje groter, en Merle), daar hoor je dat wel meer van natuurlijk. Maar nog niet heel oud hoor, ik denk een puber of misschien 1,5-2 of zo. En volgens mij was de exercitie wel echt gericht op (een poging doen tot) afleren van dat geblaf. Mocht het enkel symptoombestreiding zijn dan kan ik het nog wat beter snappen, maar ook dan zou ik het zelf anders doen (eerst de aandacht van de hond trekken en proberen te laten zitten of in ieder geval *iets* doen voor je er snoep in stopt, niet voeren tijdens of direct na het blaffen zonder dat eerst te doorbreken).quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Helaas, zijn die hondjes niet vaak niet meer te "heropvoeden". Dan is de enige manier om het leven van hun eigenaren en van andere honden nog aangenaam te maken zijn deze hondjes afleiden met koekjes. Ik ken helaas heel veel (kleinere) hondjes met "blaf "issues, maar ken nog geen enkele succes-verhaal.
Mja, dan had deze wel een behoorlijk grote veilige zone (toch al gauw een meter of 10-20)quote:Ik zie trouwens ook vaak dat deze hondjes blaffen/ uitvallen omdat andere honden in hun "veilige zone" binnendringen. Dat is dus niet altijd een "abnormaal" gedrag, maar het is wel een sociaal ongewenst gedrag.
Eensquote:Maar van een hondje een sociale huishond te maken, begint eigenlijk al met het kiezen van de ouders (op hun character), het kiezen van een hondenras dat past bij de eigenaren, goede socialisatie enz enz. Het kan op zoveel momenten "mis" gaan. En bij sommige rassen zie ik helaas alleen maar problemen en snap echt niet waarom mensen deze rassen nog kopen... (zie wat de meest voorkomende rassen in de asiels zijn...)
quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:28 schreef Rica het volgende:
Mijn uitgangspunt is dat de kat nooit iets fout doet.
Tja, ik ben als de dood voor wawa's want zij bijten mij altijd.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik ken gelukkig wel een paar goed opgevoede chihuahua's, maar het grootste deel is helaas voor een dierenarts niet te benaderen zonder een muilkorfje. En dan heb je ook een probleem: waar vind ik een muilkorfje wat op een wawa past...![]()
Ik denk dat een chihuahua van 1,5 al geen puber is en al een stuk moeilijker te heropvoeden is dan een Labrador van 1,5...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In principe mag het al op dezelfde dag hoor. Alleen stel voor dat hij er ziek van wordt, dan weet je niet waar het door komt. Dus ik hou altijd minimaal 2 dagen er tussen. Fonzie mag nu dus prima zijn wormtabletjes krijgen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:39 schreef deedeetee het volgende:
Fonzie heeft vrijdag zijn 3 e enting gehad wanneer mag ik hem ontwormen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |