abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154843711
Een tijdje terug heb ik een zwangere poes in huis genomen, ze was van een vrouw uit onze straat die is overleden.
Ze is bevallen van 3 kittens. Helaas heeft maar eentje het overleefd. Ik wilde haar hierna laten steriliseren. 1,5 week na de bevalling was ze weer krols! Ik heb haar binnen gehouden, maar ze is ontsnapt en weer zwanger geworden.. :(
Omdat ik inmiddels erg aan het kitten gehecht was geraakt heb ik besloten dat die ook maar mag blijven :). Kitten is nu 10 weken oud.
Inmiddels is moederpoes alweer zo'n 8,5 week zwanger, dus ze gaat bijna weer bevallen.
Alleen nu doet ze sinds een week erg raar naar het kitten. Ze wil er niets meer mee te maken hebben. Ze is een paar dagen helemaal niet binnen gekomen omdat ze niet in de buurt van het kitten wilde zijn. Nu moet ik haar toch binnen gaan houden, anders ben ik bang dat ze straks ergens buiten bevalt. Maar dat is dus niet makkelijk, want zodra het kitten in de buurt komt gaat ze grommen, blazen, slaan.. Kitten is helemaal van slag en loopt mij nu overal achterna. En moederpoes is ook van slag, die gaat nu zelfs naar mij toe grommen en blazen en zodra ik haar probeer aan te raken haalt ze uit..
Verstoot ze haar kitten nu omdat ze weer een nieuw nestje krijgt? En wat kan ik nu het beste doen, want dit is voor kitten en moederpoes niet echt een fijne situatie en voor mijzelf ook niet, ik zit onder de krabben..
  zondag 2 augustus 2015 @ 16:55:23 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_154844008
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 16:45 schreef windmolentje het volgende:
Verstoot ze haar kitten nu omdat ze weer een nieuw nestje krijgt?
Ik denk dat het dit is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_154844234
Wat een slettebak.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_154844753
Zal vast met haar zwangerschap te maken hebben. In de natuur was het kitten nu ook zijn eigen weg gegaan.
Kun je moeder en kitten niet in gescheiden ruimtes houden? Want het is inderdaad wel handig om haar binnen te houden, nu ze op punt van bevallen staat.
Zelf gebruik ik vaak Feliway verdamper voor onrustige poezen. Daarin zitten feelgood stofjes en ze worden er echt rustiger van. Aparte kamer voor moder is het meest ideale, dan kan ze daar haar eigen veilige plek van maken en de komende weken verblijven.

Enig idee waaraan de andere kittens zijn overleden? Kun je ergens al rekening mee houden wat dat betreft? En laat haar zsm steriliseren! Dat kan al als de kittens vier of vijf weken zijn. Melkproductie gaat gewoon door en moeder kan nooit meer zwanger worden. Want twee nestjes in zo'n korte tijd is al zwaar zat voor haar.

Lief dat je moeder en kind opvangt. O+

Als je moeder en kitten niet gescheiden kunt houden tot het nieuwe nestje geboren en groter is, dan zou je erover kunnen denken een van de twee bij het asiel aan te bieden. Geen gemakkelijke keuze natuurlijk, maar twee katten in de stress is ook niet fijn. En voor een gestresste poes is het een stuk lastiger een goede moeder te zijn.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154845450
Het lijkt mij beter het kitten nu ergens anders onder te brengen en later één van dit nieuwe nestje te houden.
pi_154855372
Twee aparte kamers wordt een beetje lastig, ik woon nogal klein. Voor nu heb ik de moederpoes in de douche gezet.. Gelukkig lijkt ze het zelf niet eens erg te vinden. Ze heeft nog helemaal niet lopen miauwen dat ze eruit wil. Ik heb haar bevallingsdoos daar gezet en ze ligt er al de hele dag in te slapen. Ik heb het idee dat ze ieder moment kan bevallen. Ze is nu rustiger en ik mocht haar aaien en ze begon zelfs te spinnen. Maar ik kan haar natuurlijk geen weken in de douche gaan houden..
Ik wil het nog even aanzien, het asiel is echt de laatste optie voor mij.
Ik hoop dat ze rustiger wordt nadat ze is bevallen. Mocht het echt niet gaan dan zal het kitten echt naar een ander baasje of naar het asiel moeten..
  zondag 2 augustus 2015 @ 23:27:16 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154855765
Ik weet niet waar je woont, maar ik weet wel een 'asiel' waar deze poes heel goed opgevangen zou worden.

En bijv. Cat22 kan je ook ervaringen van andere asiels vertellen die jonge poezenfamilies in tijdelijke gastgezinnen onderbrengen.

Het lijkt mij geen doen om die moederpoes in de badkamer te moeten houden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_154856478
Tja als 1 van de twee weg moet wordt het waarschijnlijk het kitten.. Om moederpoes nu nog te verhuizen geeft ook nogal wat stress denk ik.
Blijft nog even een lastige keuze, ik moet er nog over nadenken. Sowieso wil ik het nog eventjes aanzien tot na de bevalling.
pi_154856675
Het is vrij normaal dat als de bevalling in de buurt komt moederpoezen minder te maken willen hebben met andere katten. Geef de moederpoes rust, een plek voor haar zonder de andere kat. Ook als straks de kittens er zijn is de kans groot dat ze ronduit agressief is naar de andere kat als die bij het nest komt. Pas als de kittens wat groter zijn beginnen ze dat weer te accepteren. Nou ja, meestal dan.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_154856748
Lastige keuze en ik snap dat je er even over moet nadenken, maar ik zou niet te lang wachten.
Moederpoezen moeten ook na de bevalling ontzwangeren en gedrag wat ze voorheen toonden blijven ze nog wel even volhouden. Sterker nog: meestal zijn ze voor de bevalling meer aanhankelijk dan vlak erna.
En weken wonen in de douche is geen optie.

Hoe lastig het ook is, want je hebt je natuurlijk al gehecht aan het kitten, ik zou je toch sterk aanraden haar naar het asiel te brengen. Bel ze even op met je verhaal, dan geloof ik echt dat je geen afstandskosten oid hoeft te betalen. Met 10 weken is ze nog lekker jong en vindt snel een nieuwe baas. Als je een paar weken wacht dan is ze ook weer zoveel ouder, waardoor ze wellicht langer moet wachten.

In 'mijn' asiel worden kittens ondergebracht in een grote kittenkamer. Lekker samen spelen en slapen. Ze hebben het er niet slecht.
Hoe ga je het eigenlijk doen met het nestje wat nu gaat komen? Al baasjes op het oog? Is daar misschien iemand die het kitten kan overnemen? Dan kun je haar ook nog wat blijven volgen.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 3 augustus 2015 @ 00:10:40 #12
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_154857129
Welke regio woon je? Ik ben het, helaas voor jou, ook eens met Catata.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  maandag 3 augustus 2015 @ 00:11:26 #13
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_154857161
Heb je geen vrienden/familie/buren die het kitten willen verzorgen tot het nieuwe nest klaar is? Of dit kitten afstaan en éen uit het nieuwe nest houden..
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  maandag 3 augustus 2015 @ 09:11:27 #14
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_154861136
Copy paste uit F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 36

quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 23:19 schreef windmolentje het volgende:
Heb vanmiddag een topic geopend, maar ik zet het ook hier maar even neer..
Een tijdje terug heb ik een zwangere poes in huis genomen, ze was van een vrouw uit onze straat die is overleden.
Ze is bevallen van 3 kittens. Helaas heeft maar eentje het overleefd. Ik wilde haar hierna laten steriliseren. 1,5 week na de bevalling was ze weer krols! Ik heb haar binnen gehouden, maar ze is ontsnapt en weer zwanger geworden.. :(
Omdat ik inmiddels erg aan het kitten gehecht was geraakt heb ik besloten dat die ook maar mag blijven :). Kitten is nu 10 weken oud.
Inmiddels is moederpoes alweer zo'n 8,5 week zwanger, dus ze gaat bijna weer bevallen.
Alleen nu doet ze sinds een week erg raar naar het kitten. Ze wil er niets meer mee te maken hebben. Ze is een paar dagen helemaal niet binnen gekomen omdat ze niet in de buurt van het kitten wilde zijn. Nu moet ik haar toch binnen gaan houden, anders ben ik bang dat ze straks ergens buiten bevalt. Maar dat is dus niet makkelijk, want zodra het kitten in de buurt komt gaat ze grommen, blazen, slaan.. Kitten is helemaal van slag en loopt mij nu overal achterna. En moederpoes is ook van slag, die gaat nu zelfs naar mij toe grommen en blazen en zodra ik haar probeer aan te raken haalt ze uit..
Verstoot ze haar kitten nu omdat ze weer een nieuw nestje krijgt? En wat kan ik nu het beste doen, want dit is voor kitten en moederpoes niet echt een fijne situatie en voor mijzelf ook niet, ik zit onder de krabben..
Een drachtige kat moet privacy hebben, dus veel ruimte waar zij zich terug kan trekken. Anders heeft zij stress en dat is niet goed voor de kittens en voor de bevalling. Je heb dan ook een kans dat zij ergens op straat gaat bevallen omdat zij niet thuis durft te komen.

Een kitten van 10 weken snapt niet wat privacy is. Heel tragisch dat de moeder weer drachtig is, want het is niet gezond voor haar of de kittens. Je heb dus meer kans op complicaties: een bevalling dat niet goed verloopt of dode kittens. Zeker daarom moet de poes gewoon thuis bevallen zonder alle stress om zich heen. Het is dus verstandig of de drachtige kat of het kitten uit huis te plaatsen. Als je de moeder ergens plaatst (Cat 22? ;) ), dan moet het natuurlijk een rustige omgeving zijn.

En laat je kat svp zo snel mogelijk steriliseren! Waarom heb je het eigenlijk niet laten doen in het vroege stadium van haar dracht? Anyway, nu dus goed thuis houden (een lacterende kat heeft ook niks op straat te zoeken :N ) en als kittens 4-5 weken is, kan je haar rustig laten steriliseren. Eerder kan ook hoor, maar dan zitten de kittens te porren in de sterilisatie wond tijdens het eten, dat is niet zo fijn voor de poes.

Bedenk wel dat elke keer dat je kat door wildvreemde katers gedekt wordt, zij een kans loopt op kattenaids, katten-leukemie en nog andere ziektes. Daarom laten de fokkers van raskatten hun katten dan ook eerst controleren voor de dekking (sowieso op FIV en FeLV).
pi_154946671
Ik wist eigenlijk niet dat ze al gesteriliseerd kon worden, ik dacht dat zoiets niet kon zolang de kitten nog drinkt.
Heb ze een paar dagen gescheiden gehouden en alleen onder toezicht samen gelaten. Ging redelijk, poes blaast nog wel naar het kitten, maar lijkt niet meer zo gestrest als een paar dagen geleden. Ze liggen zelfs weer bij elkaar in de buurt :)
Poes heeft inmiddels door dat ze een rustig plekje in de douche heeft en volgens mij accepteert ze daardoor het kitten wat meer.
Vandaag had ik ze weer apart gedaan, toen ik thuiskwam van mijn werk heb ik ze samen gelaten. Tot mn verbazing gingen ze direct naar elkaar toe om elkaar te begroeten, moederpoes begon het kitten te likken en liet haar zelfs drinken! Daarna was ze weer aan het blazen. Maar nu liggen ze weer samen en kitten is weer aan het drinken.
Zou het een teken zijn dat de bevalling eraan komt? Ze geeft ook al flink wat melk.
pi_154952263
Fijn dat het weer goed gaat, maar ik weet niet of het een goed plan is om het kitten nog te laten drinken.
De allereerste moedermelk voor het nieuwe nest bevat allerlei stofjes die helpen bij groei en afweer, zou zonde zijn als die nu naar het grotere kitten gaan die dat feitelijk niet meer nodig heeft.

Ik verwacht dat moederpoes het oudere kitten ook weer gaat verstoten als het nestje er is, zodat die kleintjes kunnen drinken. Zo niet, dan moet jij dat doen. Want die groterik is ze vast allemaal de baas.

Nu is dit ook voor mij een nieuwe situatie, dus ik lok DiDa nog even hier naartoe. Die weet er vast meer van.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 12:12:58 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154952330
Wat ik zorgelijk vind: als het met dit nestje ook niet goed gaat, kan TS dan wel de benodigde hulp van een dierenarts betalen?

Nog een argument om de aanstaande moeder naar een goed opvangadres te brengen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_154952399
Reken erop dat moederpoezen zelfs ronduit agressief kunnen zijn naar andere katten als ze kleintjes hebben!
Heb aardig wat opvangmoeders in huis gehad en vrijwel allemaal pikte ze het niet als er andere katten bij hun nest in de buurt kwamen. Die hadden dan ook een eigen ruime kraamkamer.

Als de kittens oud genoeg waren stelde ik ze, zonder moeder, voor aan wat van mijn katten (de katten die bekend stonden om hun grote liefde voor kittens). Andere katten bij moederpoes in de buurt leveren meestal erg veel stress op voor de moeder. Krijg je ellende dat ze de kittens willen verhuizen, niet genoeg rust kunnen vinden om goed voor de kittens te zorgen, agressie en ga zo maar door.

Als je geen fijne ruimte hebt waar je moederpoes met de kittens kan verblijven doe je het dier een groter plezier door het weg te brengen naar een plek waar dat wel geregeld kan worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_154952465
quote:
15s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:12 schreef Lienekien het volgende:
Wat ik zorgelijk vind: als het met dit nestje ook niet goed gaat, kan TS dan wel de benodigde hulp van een dierenarts betalen?

Nog een argument om de aanstaande moeder naar een goed opvangadres te brengen.
Ik lees nergens dat TS financiële problemen heeft, ze was domweg te laat met steriliseren.
Maar, al in al, lijkt het me voor iedereen het beste om voor het grote kitten een andere plek te zoeken. Rust in huis en betere kansen voor dit nestje om groot te groeien.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 12:20:23 #20
406821 verified  DigitaleDierenArts