abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:59:52 #126
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154541899
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 12:47 schreef Monolith het volgende:
stellen om ook de 'swing voters' binnen te halen, maar in mijn ogen is het mantra van SGP vs D66 / VVD wel flink achterhaald aan het raken.
Democrats - PvdA past redelijk goed (vooral zolang ze een kabinet met de VVD vormen) en dan heb je Republicans - VVD met een fikse dosis PVV (Trump's haar, Wilders' haar) en een scheut CU/SGP (van de anti abortussen en zo).

Maar de Democrats zijn dus een beetje right of center; als je ziet dat de vorige presidentsverkiezingen zo ongeveer een MILJARD DOLLAR aan campagne uitgaven is gedaan en dat de roemruchte Koch broers voor de volgende bijna 900 MILJOEN willen gaan uitgeven (zie artikel)
http://www.nytimes.com/20(...)6-campaign.html?_r=0
ofwel ongeveer zoveel als de 'GROTE TWEE' samen, dan begrijp je wel dat de Democrats een piece of that pie willen. En dus wat rijkeluisvriendelijke programmapuntjes (rechts, dus) zullen presenteren.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:22:38 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154542623
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 13:20 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ook zo (ook al ontkennen velen dat hier) dat alle Nederlandse politieke partijen naar rechts zijn opgeschoven.
Als alle Nederlandse partijen naar rechts zijn opgeschoven, ten opzichte van wat zijn ze dan opgeschoven?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154542788
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:59 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

Democrats - PvdA past redelijk goed (vooral zolang ze een kabinet met de VVD vormen) en dan heb je Republicans - VVD met een fikse dosis PVV (Trump's haar, Wilders' haar) en een scheut CU/SGP (van de anti abortussen en zo).

Maar de Democrats zijn dus een beetje right of center; als je ziet dat de vorige presidentsverkiezingen zo ongeveer een MILJARD DOLLAR aan campagne uitgaven is gedaan en dat de roemruchte Koch broers voor de volgende bijna 900 MILJOEN willen gaan uitgeven (zie artikel)
ofwel ongeveer zoveel als de 'GROTE TWEE' samen, dan begrijp je wel dat de Democrats een piece of that pie willen. En dus wat rijkeluisvriendelijke programmapuntjes (rechts, dus) zullen presenteren.
Ik snap de sprong van 'lijkt op de PvdA' naar 'is centrum-rechts' niet zo. In de tradionele twee-assen plaatjes met een links / rechts en een conservatief / progressief as staat de PvdA toch echt links c.q. centrumlinks.

Daarbij zegt een artikeltje over vermeende campagnedonaties niet zoveel over de daadwerkelijke posities van partijen in het politieke spectrum.

De verschuiving in de zelfidentificatie van de democratische achterban is vrij zichtbaar het laatste anderhalve decennium. Zie ook deze polls van Gallup. Dat heeft ook duidelijk effect op de kandidaten, zoals b.v. te zien is aan de verschuivingen bij Clinton.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:45:46 #129
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154543368
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:28 schreef Monolith het volgende:
Ik snap de sprong van 'lijkt op de PvdA' naar 'is centrum-rechts' niet zo. In de tradionele twee-assen plaatjes met een links / rechts en een conservatief / progressief as staat de PvdA toch echt links c.q. centrumlinks.
Zo eentje bedoel je?

( hee, Democrats staan in dat plaatje in het midden )
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:48:09 #130
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154543438

Ah, hier heb ik 'm; het Nederlandse spectrum. Waarin over tijd je dus de PvdA en VVD allebei naar rechts ziet gaan.
pi_154543498
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:48 schreef BaardaapAd het volgende:
[ afbeelding ]

Ah, hier heb ik 'm; het Nederlandse spectrum. Waarin over tijd je dus de PvdA en VVD allebei naar rechts ziet gaan.
Klopt, maar de PvdA zit dus nog steeds ter linkerzijde van het midden.
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:02:45 #132
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154543915
Nou, het is een raar plaatje, met GroenLinks net zo ver links van het midden als de PvdA :P terwijl GL dat rare samengeraapte zooitje is (uit onder andere de Communistische Partij Nederland samengesteld). Om over het naar het midden schuiven van de PVV maar te zwijgen.

En nogmaals, dankzij de coalitie met de VVD krijgt de PvdA nou eenmaal een rechtser aroma.

---- maar laten we terug on Amerikaans topic gaan alsjeblieft? ----

Trump is verschrikkelijk slim; hij weet gewoon dat hij een enorm platform heeft. Het imperium dat hij heeft bestaat vooral dankzij het uitmelken van de naamsbekendheid; bij diverse projecten heeft hij een percentage gekregen zonder ook maar iets anders te hoeven doen dan de lui achter het project toestemming te geven zijn naam te gebruiken.

Neem nou de Amerikaanse versie van THE APPRENTICE; ik weet niet wat hij daarvoor betaald krijgt, maar de gratis media aandacht die dat baantje hem brengt is veel meer waard dan z'n salaris (net zoals Michael Jordan, Lance Armstrong en Tiger Woods veel meer verdienden aan reclame contracten en zo dan aan het beoefenen van hun sport).

Ik vraag me dan ook af of Trump werkelijk van zins is dé Republikeinse kandidaat te worden; het lijkt me waarschijnlijker dat 'ie de lui waar hij het niet mee eens is lekker blijft jennen om dan uit de race (om de primaries) te stappen en mensen op te roepen op een bepaalde andere kandidaat (waar hij het wel mee eens is) te stemmen. Tenslotte kan Donald veel meer verdienen met zijn imperium dan als president ($ 450 000 per jaar, levenslang).
pi_154543979
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:59 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

Volgens mij kun je de Democraten echt niet met de PvdA vergelijken en de Republikeinen ook niet met de VVD. Jaren geleden, toen Bolkestein nog de VVD-voorman was, zei een politiek verslaggever ooit: "In de VS zouden ze Bolkestein als een gevaarlijke linkse rakker zien."

De Republikeinen zijn veel rechtser dan de VVD. Ze zijn ook nog conservatiever dan de SGP. Een dergelijke partij hebben we in Nederland niet eens. De democraten zijn een centrumpartij; echt links zijn ze niet. Ze zitten het dichtst bij D66.
pi_154544057
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als alle Nederlandse partijen naar rechts zijn opgeschoven, ten opzichte van wat zijn ze dan opgeschoven?
Ten opzichte van eerdere verkiezingsprogramma's. Zie de OP van dit topic uit 2012: VKZ / D66-kiezers willen naar links, partij is steeds rechtser

Ah.... :P ik zie dat het plaatje al in dit topic is geplaatst.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2015 16:07:38 ]
pi_154544172
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Volgens mij kun je de Democraten echt niet met de PvdA vergelijken en de Republikeinen ook niet met de VVD. Jaren geleden, toen Bolkestein nog de VVD-voorman was, zei een politiek verslaggever ooit: "In de VS zouden ze Bolkestein als een gevaarlijke linkse rakker zien."

De Republikeinen zijn veel rechtser dan de VVD. Ze zijn ook nog conservatiever dan de SGP. Een dergelijke partij hebben we in Nederland niet eens. De democraten zijn een centrumpartij; echt links zijn ze niet. Ze zitten het dichtst bij D66.
De hele discussie (met bijbehorende bronnen boven) is nu juist of dit traditionele beeld uit de tijd van Paars nog wel opgaat voor de hedendaagse Democraten, omdat daar juist een heel duidelijke verschuiving naar links te zien is, zowel bij de achterban als bij de kandidaten.
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:11:35 #136
45206 Pietverdriet
pi_154544200
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Net zoals de meeste Nederlanders het amerikaanse politieke spectrum niet snappen, snappen amerikanen het spectrum in Noord-Europa niet.
Hell, de meeste Nederlanders hebben al moeite met begrijpen hoe onze buurlanden sporen.
De aandacht voor de verkiezingen in de VS vind ik dan ook niet in verhouding staan, het is nieuws omdat het nieuws is. Dit komt imho vooral omdat op de school voor de journalistiek de amerikaanse verkiezingen een belangrijk thema is, daar krijgen de scribentjes het aangeleerd en daarom is het heel belangrijk nieuws, heus, echt waar.
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:13:45 #137
45206 Pietverdriet
pi_154544292
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ten opzichte van eerdere verkiezingsprogramma's. Zie de OP van dit topic uit 2012: VKZ / D66-kiezers willen naar links, partij is steeds rechtser

Ah.... :P ik zie dat het plaatje al in dit topic is geplaatst.
Zie dat de PVV als steeds linkser wordt gezien.
pi_154544335
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net zoals de meeste Nederlanders het amerikaanse politieke spectrum niet snappen, snappen amerikanen het spectrum in Noord-Europa niet.
Hell, de meeste Nederlanders hebben al moeite met begrijpen hoe onze buurlanden sporen.
De aandacht voor de verkiezingen in de VS vind ik dan ook niet in verhouding staan, het is nieuws omdat het nieuws is. Dit komt imho vooral omdat op de school voor de journalistiek de amerikaanse verkiezingen een belangrijk thema is, daar krijgen de scribentjes het aangeleerd en daarom is het heel belangrijk nieuws, heus, echt waar.
De aandacht voor de Amerikaanse verkiezingen is redelijk beperkt in de Nederlandse media, dat klopt. Toch moet ik zeggen dat er bij elk van de 21 kandidaten keurig een artikel is verschenen over diens kandidatuur.

Onder dit artikel op de FP: Wie is de opvolger van president Obama?
... vind je bij "Lees ook" 21 links naar artikelen. Sommige hebben we zelf geschreven, het leeuwendeel komt van ANP / Novum / NOS. Verder is er in de media ook aandacht voor de perikelen rond Donald Trump.
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:26:37 #139
45206 Pietverdriet
pi_154544686
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

De hele discussie (met bijbehorende bronnen boven) is nu juist of dit traditionele beeld uit de tijd van Paars nog wel opgaat voor de hedendaagse Democraten, omdat daar juist een heel duidelijke verschuiving naar links te zien is, zowel bij de achterban als bij de kandidaten.
Ik denk niet dat de Democraten de laatste pakweg 30-40 jaar zoveel naar links zijn opgeschoven, maar dat vooral de Republikeinen van conservatief rechts naar knettergek zijn gegaan. Daardoor lijken ze linkser.
De door de "politiek correcten" zo tot op het bot gehate Barry Goldwater omdat hij zo conservatief rechts zou zijn, zou tegenwoordig eerder een gematigd democraat zijn.
Goldwater had volledig gelijk met zijn waarschuwingen en campagne tegen de gristenfundies die de republikeinse partij over nemen en de agenda bepalen. Of in zijn worden, ze zijn overgenomen door "a brunch of kooks"
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:29:44 #140
45206 Pietverdriet
pi_154544785
pi_154545157
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de Democraten de laatste pakweg 30-40 jaar zoveel naar links zijn opgeschoven, maar dat vooral de Republikeinen van conservatief rechts naar knettergek zijn gegaan. Daardoor lijken ze linkser.
De door de "politiek correcten" zo tot op het bot gehate Barry Goldwater omdat hij zo conservatief rechts zou zijn, zou tegenwoordig eerder een gematigd democraat zijn.
Goldwater had volledig gelijk met zijn waarschuwingen en campagne tegen de gristenfundies die de republikeinse partij over nemen en de agenda bepalen. Of in zijn worden, ze zijn overgenomen door "a brunch of kooks"
Lees het topic even terug. Er staan genoeg bronnen. In algemene zin is er overigens ook een hele duidelijk sprake van een verschuiving vanuit c.q. segregatie naar de flanken. Zie bijvoorbeeld deze uitgebreide analyse van Pew of deze iets beknoptere.
  woensdag 22 juli 2015 @ 17:44:37 #142
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_154547123
Er stond overigens een leuk artikel over Trump's populariteit in de Volkskrant van vandaag.

Daar werd onder andere gesproken over te weinig uitdagers bij de Democraten (daardoor kan Hillary niet echt getest worden en blijft ze vrij vaag/onopvallend) en teveel bij de Republikeinen (waardoor iedereen z'n eigen niche opzoekt en misschien wel teveel kleur moet bekennen).

Trump en Sanders zijn, van allebei de flanken, de grootste uitdagers voor de Bush vs. Clinton-verkiezing. Ben benieuwd hoeveel schade Sanders kan aanrichten bij de Democraten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 22 juli 2015 @ 17:54:59 #143
45206 Pietverdriet
pi_154547334
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Lees het topic even terug. Er staan genoeg bronnen. In algemene zin is er overigens ook een hele duidelijk sprake van een verschuiving vanuit c.q. segregatie naar de flanken. Zie bijvoorbeeld deze uitgebreide analyse van Pew of deze iets beknoptere.
Ik geef mijn mening over de data.
pi_154547924
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik geef mijn mening over de data.
Kun je wat concreter zijn? De data stookt duidelijk niet met jouw claims.
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:25:16 #145
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_154551300
Questions linger about Trump’s draft deferments during Vietnam War
A few weeks after his 22nd birthday, Donald Trump received a notice from the federal government. On July 9, 1968, his local draft board had scrawled a “1A” beside his name in its handwritten ledger, classifying him as available for unrestricted military service. (Washington Post).

Lekker graven.
pi_154551448
http://www.politico.com/s(...)120444.html?hp=lc1_4

Wel een interessant artikel over wat de andere Republikeinse kandidaten de afgelopen week hebben gedaan/gezegd, en waar de media dankzij hun obsessie met Trump zo goed als geen aandacht aan heeft geschonken.
  woensdag 22 juli 2015 @ 21:18:01 #147
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154552829
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit komt imho vooral omdat op de school voor de journalistiek de amerikaanse verkiezingen een belangrijk thema is, daar krijgen de scribentjes het aangeleerd en daarom is het heel belangrijk nieuws, heus, echt waar.
Nou :) ik denk dat het journaille gewoon slim is; liever een pretnummer in de VS dan een kogelregen in .... uhm .... nou ja, kies maar ergens waar het kogels regent. In Griekenland is het nu ook gewoon te warm dus hup naar de VS.

quote:
15s.gif Op woensdag 22 juli 2015 17:44 schreef GSbrder het volgende:
Er stond overigens een leuk artikel over Trump's populariteit in de Volkskrant van vandaag.

Daar werd onder andere gesproken over te weinig uitdagers bij de Democraten (daardoor kan Hillary niet echt getest worden en blijft ze vrij vaag/onopvallend) en teveel bij de Republikeinen (waardoor iedereen z'n eigen niche opzoekt en misschien wel teveel kleur moet bekennen).

Trump en Sanders zijn, van allebei de flanken, de grootste uitdagers voor de Bush vs. Clinton-verkiezing. Ben benieuwd hoeveel schade Sanders kan aanrichten bij de Democraten.
Niks te weinig uitdagers :) het werkt zo juist heel goed; rust in de D tent, gedonder in de R tent. Als dat geen D beleid is zou het dat moeten zijn!

Intussen wacht ik nog steeds op een Nederlands interview met Jill Stein van de Green Party; dat zou heel interessant kunnen zijn (al was het maar omdat ze de vorige keer - toen ze ook kandidate was - is gearresteerd bij een protest).
  woensdag 22 juli 2015 @ 22:32:05 #148
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154555150
De rechtse media beginnen bang te worden voor Bernie Sanders. :)
Ik hoop dat hij het wint. Het liefst zou ik hebben dat Elizabeth Warren meedoet maar van de huidige kandidaten is hij met afstand de meest geschikte kandidaat. Hij heeft een lange geschiedenis in de politiek en wat hij nu beweert heeft hij al die tijd waar gemaakt. Zulke eerlijkheid en integriteit is zeldzaam in de politiek, in elk land.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154555333
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 22:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De rechtse media beginnen bang te worden voor Bernie Sanders. :)
Ik hoop dat hij het wint. Het liefst zou ik hebben dat Elizabeth Warren meedoet maar van de huidige kandidaten is hij met afstand de meest geschikte kandidaat. Hij heeft een lange geschiedenis in de politiek en wat hij nu beweert heeft hij al die tijd waar gemaakt. Zulke eerlijkheid en integriteit is zeldzaam in de politiek, in elk land.
Bang? Ik denk niet dat ze bang zijn. Een erg realistische kans maakt hij al niet tegen Hillary, laat staan in een hypothetische GE.
Afgezien daarvan is het een vrij stompzinnig stuk, maar van de NR had ik al nooit echt een hoge pet op. Wel het lijfblad van een aantal users hier, geloof ik.
  woensdag 22 juli 2015 @ 22:40:18 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_154555376
Sanders is een beetje de Tony Benn van de VS. Alleen wat minder charismatisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')