De Hypotheekshopquote:Op donderdag 16 juli 2015 14:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Welke nieuwe regel als ik vragen mag?
Echtscheidingswinkel, ABN-Amro en Eigenhuis en anderen geven mij die info niet, maar die geven mij juist gelijk in dat jullie geen overdrachtsbelasting betalen.
Waar vind jij dat dit wel moet?
Door de andere leenvorm hogere maandlastenquote:Op donderdag 16 juli 2015 14:36 schreef Sometimes het volgende:
Kan niet helemaal inschatten hoe de nieuwe hypotheekregels een en ander meer in de weg zitten, maar heb het huis nu 100% op mijn naam staan.
Sanger schrijft het wat ongelukkig op, volgens mij. Het gaat er denk ik om dat de hypotheekverstrekker wel de boel opnieuw toetst tegen de nieuwe regels.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
In mijn geval maar dat is een aantal jaar geleden, huis, hypotheek, spaarfonds voor huis allemaal zonder een cent belasting naar mij overgegaan. Maar regels veranderen, maar ik vind alleen nergens waarom hij zou moeten betalen.
Welke andere leenvorm? Als jij het bezit 100% naar de toetrekt dan verandert er aan de hypotheek toch niets? Je moet dan alleen wel de volle mep betalen in plaats van 50/50.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:42 schreef sanger het volgende:
[..]
Door de andere leenvorm hogere maandlasten
Euh?quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:41 schreef sanger het volgende:
[..]
De Hypotheekshop![]()
De nieuwe hypotheekregels. Dus alleen HRA bij annuiteit of lineair aflossen.
Je sluit (bij rechtstreekse overname van het 50% deel van je aanstaande ex) geen nieuwe hypotheek af, je neemt de huidige tegen de huidige voorwaarden over.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:41 schreef sanger het volgende:
[..]
De Hypotheekshop![]()
De nieuwe hypotheekregels. Dus alleen HRA bij annuiteit of lineair aflossen.
Maar wel vrij van overdrachtsbelasting.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:30 schreef sanger het volgende:
[..]
50-50, in gemeenschap inderdaad.
Ik moet dus haar 50% kopen, tegen de nieuwe regels.
Die toetsing en alles is wel duidelijk, en dat begrijp ik ook wel, (Been there, done that) maar ik snap niet wat de term overdrachtsbelasting in dit verhaal doet, daar is namelijk helemaal geen sprake van. Scheelt bij een verwachte taxatie van 205.000,- toch weer 2010,-quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:42 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Sanger schrijft het wat ongelukkig op, volgens mij. Het gaat er denk ik om dat de hypotheekverstrekker wel de boel opnieuw toetst tegen de nieuwe regels.
Overnemen is in dit geval meer het schuiven met hypotheekschuld-delen.
Was bij ons - met wat kunst en vliegwerk - niet nodig.
Achteraf niet verstandig, maar dat is een ander verhaal.
ja, volgens de hypotheekadviseur kun je niet alleen haar van de akte schrappen. Ik zal haar deel moeten kopen. En daardoor zal mijn lening deel ontoereikend zijn, en zal ik dat deel moeten lenen. En omdat dat een nieuwe lening is gelden de nieuwe regels.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:43 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Welke andere leenvorm? Als jij het bezit 100% naar de toetrekt dan verandert er aan de hypotheek toch niets? Je moet dan alleen wel de volle mep betalen in plaats van 50/50.
Of mis ik iets?
De Hypotheekshop ziet dat anders....quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:47 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Je sluit (bij rechtstreekse overname van het 50% deel van je aanstaande ex) geen nieuwe hypotheek af, je neemt de huidige tegen de huidige voorwaarden over.
quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:53 schreef sanger het volgende:
[..]
ja, volgens de hypotheekadviseur kun je niet alleen haar van de akte schrappen. Ik zal haar deel moeten kopen. En daardoor zal mijn lening deel ontoereikend zijn, en zal ik dat deel moeten lenen. En omdat dat een nieuwe lening is gelden de nieuwe regels.
Het kan natuurlijk zijn dat in de afgelopen 5 jaar de regels op dat gebied (ingrijpend) veranderd zijn, maar ik zou er een telefoontje naar de hypotheekverstrekker (niet de tussenpersoon) aan wagen...quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:53 schreef sanger het volgende:
[..]
De Hypotheekshop ziet dat anders....
Nogmaals dan.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:57 schreef sanger het volgende:
De verstrekker verwijst juist naar de adviseurIs een niet NL bank, met een administratief uitvoerder die geen advies mogen geven.
quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:44 schreef hottentot het volgende:
Wat bedoel jij met overdrachtsbelasting en waarover betaal je die?
Nee, zijn ze niet.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:56 schreef Sometimes het volgende:
[..]
[..]
Het kan natuurlijk zijn dat in de afgelopen 5 jaar de regels op dat gebied (ingrijpend) veranderd zijn, maar ik zou er een telefoontje naar de hypotheekverstrekker (niet de tussenpersoon) aan wagen...
Dat zou zuur zijn, zo te zien (en voor zover Google resultaten betrouwbaar zijn) is de constructie die ik beschrijf nog steeds gangbaar.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:57 schreef sanger het volgende:
De verstrekker verwijst juist naar de adviseurIs een niet NL bank, met een administratief uitvoerder die geen advies mogen geven.
Ah.....quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:00 schreef sanger het volgende:
Er is met de adviseur niet over overdrachtsbelasting gesproken, mijn hele idee is niet besproken met hem. Ik ben er vanuit gegaan dat die er tussen zit.
Is niet correct. (of hooguit ten dele)quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:27 schreef sanger het volgende:
Toetsing of ik alleen de hypotheek kan dragen wordt gedaan op de nieuwe regels. Niet de oude.
Vergeet ook niet dat als het wel mogelijk is de NHG bij eventuele verkoop geen cent bijlegt.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 13:12 schreef sanger het volgende:
Nou, wat kleine ontwikkelingen.
Maandag komt makelaar voor een waardebepaling. Ben benieuwd.
Afhankelijk van dat resultaat nemen we/neem ik de beslissing of ik wil blijven, en te gaan onderzoeken of dat lukt. Op basis van de info door de telefoon en de feedback van de makelaar kreeg ik de indruk dat het nog weleens mee kon gaan vallen, met name vanwege de garage en oprit.
Ik kan volgens een andere hypotheekadviseur een groot deel van mijn variabele inkomen mee laten nemen in de berekening en dan zou het een stuk meer mogelijk moeten zijn.
Ondertussen ben ik ook aan het kijken naar andere woningen, en de bijbehorende netto maandlasten. Verschil is dan vaak niet eens zo heel groot met bv. een groot appartement. Scheelt maar iets van ¤ 90 per maand....
Als het wel mogelijk is moet ik toch eens gaan nadenken of ik er ook tegend e hogere woonlasten per se wil blijven wonen.
Zoals we er nu instaan gaan we ook geen aanspraak maken op NHG. De restschuld lijkt dusdanig klein te worden dat dat niet echt noodzakelijk is.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 14:04 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat als het wel mogelijk is de NHG bij eventuele verkoop geen cent bijlegt.
quote:Wanneer betaalt u geen overdrachtsbelasting?
U hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen en geen aangifte te doen, als u:
• gaat scheiden en daardoor eigenaar wordt van een onroerende zaak die eerder het eigendom van u en uw echtgenoot of geregistreerd partner was
Dit geldt niet als u op huwelijkse voorwaarden was getrouwd of geregistreerd partnerschap met partnerschapvoorwaarden had.
quote:Hypotheek oversluiten
Gaat u uw hypotheek oversluiten? Dan bepaalt de afsluitdatum van uw oorspronkelijke hypotheek of de nieuwe regels voor (hypotheek)renteaftrek voor u gelden.
Afgesloten voor 1 januari 2013
Hebt u een hypotheek of lening afgesloten voor 1 januari 2013, en gaat u deze oversluiten? Dan gelden tot het bedrag van uw eigenwoningschuld op 31 december 2012 de oude regels, en bent u dus niet verplicht om af te lossen.
Leent u een extra bedrag bij voor uw eigen woning? Dan moet het extra bedrag binnen 360 maanden (30 jaar) en ten minste annuïtair worden afgelost.
Gezien de schrijfstijl de belastingdienst.quote:
http://www.belastingdiens(...)overdrachtsbelastingquote:
Thanksquote:
quote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:35 schreef sanger het volgende:
[..]
Thanks
Ik zie het inmiddels alweer iets rooskleuriger in ook.
quote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:35 schreef sanger het volgende:
Ik zie het inmiddels alweer iets rooskleuriger in ook.

Precies ja, zorgen en emotiesquote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:53 schreef Hallmark het volgende:
[ afbeelding ]
Goed zo. Ook ik ben hier doorheen gegaan en uiteindelijk viel het allemaal redelijk op zijn plaats. Maar we weten precies de zorgen en emoties waar je doorheen moet.
sanger gaat in dit geval geen hypotheek oversluiten.quote:Hypotheek oversluiten
Gaat u uw hypotheek oversluiten? Dan bepaalt de afsluitdatum van uw oorspronkelijke hypotheek of de nieuwe regels voor (hypotheek)renteaftrek voor u gelden.
Afgesloten voor 1 januari 2013
Hebt u een hypotheek of lening afgesloten voor 1 januari 2013, en gaat u deze oversluiten? Dan gelden tot het bedrag van uw eigenwoningschuld op 31 december 2012 de oude regels, en bent u dus niet verplicht om af te lossen.
Leent u een extra bedrag bij voor uw eigen woning? Dan moet het extra bedrag binnen 360 maanden (30 jaar) en ten minste annuïtair worden afgelost.
Daar verschillende de meningen dus over... Dat is het stomme juist.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
sanger gaat in dit geval geen hypotheek oversluiten.
De helft van de hypotheek is van hem en die blijft onder de oude regels vallen.
De helft van de hypotheek van zijn (toekomstige) ex is voor hem een nieuwe hypotheek die onder de nieuwe regels valt.
Vreemd, oversluiten betekent dat een bestaande lening bij een andere verstekker of tegen andere voorwaarden wordt aangegaan.quote:Op zondag 19 juli 2015 13:33 schreef sanger het volgende:
[..]
Daar verschillende de meningen dus over... Dat is het stomme juist.
Zie ook de meningen hier in het topic bv.quote:Op zondag 19 juli 2015 13:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vreemd, oversluiten betekent dat een bestaande lening bij een andere verstekker of tegen andere voorwaarden wordt aangegaan.
Als jij jouw 50% bij een andere geldverstrekker onderbrengt, is dat oversluiten. (Dan ben je niet verplicht om af te lossen.)
Vergroot jij jouw aandeel in het eigendom dan betreft het het aangaan van een nieuwe lening. (Dan ben je wel verplicht om af te lossen.)
(Als ik het aandeel van jouw ex overneem, verandert dat iets aan jouw eigendom en eigenwoningschuld? Nee, dus hoezo zou dat voor jou oversluiten zijn?)
Als je de gehele financiering wilt oversluiten, maak er dan twee leningdelen van. Mocht een inspecteur moeilijk gaan doen, staat niet gelijk de hele eigenwoningschuld op de tocht.quote:Op zondag 19 juli 2015 13:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Zie ook de meningen hier in het topic bv.
Maar als ik dat zo lees zou oversluitem misschien wel de beste optie zijn om dezelfde hypotheekvorm enzo te behouden?
quote:Zelfs als u het gedeelte van de bestaande lening van uw ex-partner overneemt, bent u voor
de extra financiering voortaan verplicht deze minstens annuïtair af te lossen om recht te
behouden op renteaftrek. U valt namelijk alleen voor de hoogte van uw eigen leningdeel op
31 december 2012 onder het overgangsrecht.
We hebben woensdag een afspraka bij de Hypotheker om het ontslag hoofdelijkse aansprakelijkheid formulier in te vullen. Van Argenta moet dat per se bij Argenta of de Hypotheekshop namelijk.quote:Op zondag 19 juli 2015 13:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je de gehele financiering wilt oversluiten, maak er dan twee leningdelen van. Mocht een inspecteur moeilijk gaan doen, staat niet gelijk de hele eigenwoningschuld op de tocht.
De ene is jouw reeds bestaande deel. (Met daarbij behorende fiscale voorwaarden.)
De ander is het deel van je ex dat je overneemt. (Met de daarbij behorende fiscale voorwaarden.)
Het ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid is een civiel rechtelijke actie. Dat wil nog niet zeggen dat je ook aan de fiscale voorwaarden voldoet. Ook al betaal je je hypotheeklasten net als voorheen.quote:Op zondag 19 juli 2015 13:47 schreef sanger het volgende:
[..]
We hebben woensdag een afspraka bij de Hypotheker om het ontslag hoofdelijkse aansprakelijkheid formulier in te vullen. Van Argenta moet dat per se bij Argenta of de Hypotheekshop namelijk.
Als zij uit hoofdelijke aansprakelijkheid wordt ontslagen moet ik dus nog steeds dat deel anders financieren? Dan hou ik dus maar de helft van de bestaande totale hypotheek over (105k aflossingsvrij, 130k levensverzekering)?
Dan moet ik dus annuitair 52,5k + 65k lenen en aflossen?
Onzin.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:50 schreef ManAtWork het volgende:
De helft van de hypotheek van zijn (toekomstige) ex is voor hem een nieuwe hypotheek die onder de nieuwe regels valt.
Oversluiten... Waarom zou je TS met 70.000,- extra schuld willen opzadelen? Dan zit hij in elk geval volledig aan de grond.quote:Op zondag 19 juli 2015 13:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Zie ook de meningen hier in het topic bv.
Maar als ik dat zo lees zou oversluitem misschien wel de beste optie zijn om dezelfde hypotheekvorm enzo te behouden?
Hoe kom je hierbij?quote:Op zondag 19 juli 2015 13:56 schreef ManAtWork het volgende:
Fiscaal verhoog jij namelijk het aandeel in de eigen woning van 50% naar 100% nadat de scheiding is afgewikkeld en de eigendommen zijn verdeeld.
Dat er maar een hypotheek is, wil niets zeggen over de fiscale kwalificatie daarvan.quote:
Ik zou maar eens contact opnemen met een inspecteur.quote:Er is 1 hypotheek op twee namen, die word nu op 1 naam gezet, veranderd verder niets behalve misschien een 0,1% hoger omdat ze bij één persoon denken een hoger risico te lopen.
Zoals gezegd: de belastingdienst waarschuwt er zelf voor dat dit vaak fout gaat.quote:
Dat zeg ik nergens.quote:Waarom zou je eerst de scheiding afhandelen en dan pas de woning verdelen, dat zou toch de grootst mogelijke waanzin zijn.
En wat zou er dan zoal fout gaan?quote:Op zondag 19 juli 2015 18:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoals gezegd: de belastingdienst waarschuwt er zelf voor dat dit vaak fout gaat.
Dat zei je letterlijk, maar maakt niet uit je bedoelt het anders.quote:Dat zeg ik nergens.
Het verdelen van de woning is onderdeel van de afhandeling van de scheiding, natuurlijk.
Hypotheek nog wel aftrekbaar na scheiding ?quote:Stel: de man en de vrouw zijn gehuwd geweest in gemeenschap van goederen en hebben een woning met een waarde van 260.000 euro en een hypotheekschuld van 200.000 euro. Een van de twee (stel de man) neemt de woning en hypotheek over na de scheiding en hij koopt de vrouw dus uit met een bedrag van (260.000 – 200.000 = 60.000 : 2 =) 30.000 euro. Hij sluit daarvoor een nieuwe hypotheek af. Die nieuwe hypotheek van euro 30.000,= valt onder het nieuwe regime en moet dus worden afgelost. Dat is niet zo vreemd.
Maar wat wel vreemd is en vaak over het hoofd gezien wordt, is het volgende: de man neemt het aandeel van de vrouw (de helft) in de totale hypotheek van 200.000 euro ook over, oftewel een bedrag van euro 100.000,=; ook dat is, fiscaal gezien, een “nieuwe” hypotheek. Die valt, na overname, ook onder het nieuwe regime en daarvoor moet dus ook worden afgelost, indien de man in aanmerking wil (blijven) komen voor hypotheekrenteaftrek !
Dat de man voor dat deel van die schuld altijd al aansprakelijk was, maakt dat niet anders. Die annuïtaire aflossingsplicht moet bovendien contractueel worden vastgelegd met de bank.
Ik geef mijn ongelijk toe.quote:Op maandag 20 juli 2015 00:28 schreef MyTiredFeet het volgende:
Hypotheek nog wel aftrekbaar na scheiding ?
Sinds 1 januari 2013 (Wet herziening fiscale behandeling eigen woning). Vanaf die datum moeten alle nieuwe hypotheken ten minste annuïtair worden afgelost.quote:Op maandag 20 juli 2015 00:43 schreef hottentot het volgende:
Maar was dit altijd al zo, of speelt dit pas sinds een tijdje?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |