Het zal zijn omdat ik gisteren 18 uur gewerkt heb en vandaag niet goed wakker kan worden, maar hoe is die restschuld dan aftrekbaar, die zul je toch op moeten vangen met eigen vermogen of consumptief krediet, anders gaat de bank niet met verkoop akkoord.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:16 schreef sanger het volgende:
Het verschil is dan effectief p.p. "maar" 7.500 (10.000 pp -/- de helft van de uitgespaarde advieskosten). De rentekosten hierover zijn aftrekbaar gedurende 10 jaar, en aflossen hiervan is in 10 jaar goed mogelijk.
Je kan deze kosten onder een lening voor een huis/verkoop huis wegschrijven. Als ik het even goed herinner.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het zal zijn omdat ik gisteren 18 uur gewerkt heb en vandaag niet goed wakker kan worden, maar hoe is die restschuld dan aftrekbaar, die zul je toch op moeten vangen met eigen vermogen of consumptief krediet, anders gaat de bank niet met verkoop akkoord.
De rentelasten over een restschuld zijn gewoon fiscaal aftrekbaar. Zelfs gedurende 15 jaar zie ik nu: http://www.belastingdiens(...)heekrente/restschuldquote:Op donderdag 16 juli 2015 11:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het zal zijn omdat ik gisteren 18 uur gewerkt heb en vandaag niet goed wakker kan worden, maar hoe is die restschuld dan aftrekbaar, die zul je toch op moeten vangen met eigen vermogen of consumptief krediet, anders gaat de bank niet met verkoop akkoord.
Sterker nog als moeder de restwaarde wel wil financieren, dan vraag ik mij af waarom moeder niet een schenking geeft waarbij de hypotheek tot draaglijk niveau word afgelost, dan kan TS de boel op zijn naam laten zetten en is er van uitkoop of iets dergelijks geen sprake, ook de EX springt hier goed uit, maar eventueel laat je die tekenen dat ze toch nog een geldbedrag aan TS schuldig blijft, op de manier blijven vele andere uitgaven beiden ook bespaard.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:50 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ik snap punt 2 en 4 niet helemaal.
In 4 vraag je blijkbaar een hypotheek aan voor de volledige aankoopprijs van het huis.
Waarom koop je in punt 2 niet zelf het huis?? (of in elk geval de helft van je ex, want de eerste helft heb je al)
En als je de hele hypotheek niet kan betalen dan kan je jouw stappen ook niet betalen want die maakt het alleen maar duurder.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:00 schreef brulaap112 het volgende:
2. Het verschil delen, 1 deel krijg jij van je moeder en deel 2 van je ex. Hiermee neem je de hele hyptheek op je.
Dat worden wel hele grote bossen bloemen met moederdag.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:08 schreef hottentot het volgende:
Ook "grappig" als TS de hypotheek hierna niet rond krijgt zit zijn moeder met "zijn" woning in de maag gesplitst.
Kan hij misschien als huur in natura verrekenenquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:10 schreef RavigotteSaus het volgende:
[..]
Dat worden wel hele grote bossen bloemen met moederdag.
Ik kan de huidige verwachte waarde inderdaad betalen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:50 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ik snap punt 2 en 4 niet helemaal.
In 4 vraag je een hypotheek aan voor de volledige aankoopprijs+kostenkoper van het huis. Je gaat er dus vanuit dat je het huis kan betalen. (Overigens gaat een NHG hairkut dus ook niet lukken want je kan het huis blijkbaar betalen)
Omdat ik dat niet kan hypotheken dus.quote:Waarom koop je in punt 2 niet zelf het huis?? (of in elk geval de helft van je ex, want de eerste helft heb je al). Ga met de bank om tafel en bekijk deze mogelijkheid is.
Dat is duidelijk, en onvermijdelijk in deze constructiequote:En je betaal in elk geval 1x de overdrachtsbelasting en 2x notaris (met korting) als je jouw stappen zet. Als je het zelf rechtsteeks regelt betaal je max 1/2x overdrachtsbelasting (of niets) en mogelijk 1x notaris.
Om het op mijn naam te krijgen zou ca. 30.000 afgelost moeten worden ineens. Dat is nogal een verschil met de 7.500 - 10.000 die het in mijn idee kost.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:57 schreef hottentot het volgende:
[..]
Sterker nog als moeder de restwaarde wel wil financieren, dan vraag ik mij af waarom moeder niet een schenking geeft waarbij de hypotheek tot draaglijk niveau word afgelost, dan kan TS de boel op zijn naam laten zetten en is er van uitkoop of iets dergelijks geen sprake, ook de EX springt hier goed uit, maar eventueel laat je die tekenen dat ze toch nog een geldbedrag aan TS schuldig blijft, op de manier blijven vele andere uitgaven beiden ook bespaard.
Waar blijft die 10.000 dan volgens jou??quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Om het op mijn naam te krijgen zou ca. 30.000 afgelost moeten worden ineens. Dat is nogal een verschil met de 7.500 - 10.000 die het in mijn idee kost.
Nee, want dan is het nog steeds duurder doordat ik dan de lening in twee delen moet opsplitsen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:00 schreef brulaap112 het volgende:
1. We laten het huis taxeren door een taxateur, op een realistische verkoopwaarde. Niet een taxatiewaarde voor een aanvraag of e.d.
2. Het verschil delen, 1 deel krijg jij van je moeder en deel 2 van je ex. Hiermee neem je de hele hyptheek op je.
Klaar?
De hele hypotheek is nu (stel) 240.000.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:05 schreef RavigotteSaus het volgende:
[..]
En als je de hele hypotheek niet kan betalen dan kan je jouw stappen ook niet betalen want die maakt het alleen maar duurder.
Dat is ook nog iets waar naar gekeken moet worden inderdaad.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:08 schreef hottentot het volgende:
En als de EX de restschuld niet kan financieren keurt de bank de verkoop niet goed.
Mijn moeder? Door de schenking? En ik zet dit pas door als de hypotheek rond is natuurlijk. Desnoods leen ik het geld van dezelfde geldschieter.quote:Ook "grappig" als TS de hypotheek hierna niet rond krijgt zit zijn moeder met "zijn" woning in de maag gesplitst.
In mijn voorbeeld keert de verzekeringspolis ook uit. Dat is het verschil.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:18 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Waar blijft die 10.000 dan volgens jou??
Zoals gesteld kun je met de ex een afspraak maken waarbij zij jou nog geld schuld is. Desnoods buiten het hele huis om.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Om het op mijn naam te krijgen zou ca. 30.000 afgelost moeten worden ineens. Dat is nogal een verschil met de 7.500 - 10.000 die het in mijn idee kost.
Je vergeet de opgebouwde gelden in de verzekeringspolisquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:23 schreef Anoniemos het volgende:
Oké, even wat getallen om een en ander te berekenen:
- Huis is waard 200k
- Gekocht voor 230k, restschuld 30k.
- Je wilt het aan iemand verkopen voor 210k, restschuld 20k die jullie zelf gaan financieren. Iedere 10k.
- Jij koopt het huis voor 210k van de verkoper.
Resultaat:
Jij hypotheek van 210k, restschuld van 10k. Ex restschuld van 10k.
Als je hem gewoon in stap 2 zelf koopt, is het resultaat exact hetzelfde:
Jij hypotheek van 210k, restschuld van 20k, iedere restschuld van 10k dus.
Waar zit volgens jou het "voordeel"? Je gaat nooit die hypotheek van 210k krijgen aan het einde, dus je kunt nooit het huis terugkopen van de persoon die hem van jou gaat kopen. Hoe denk je dat te regelen?
Zou toch 240.000 - 15.000 = 225.000 - 10.000 ex = 215.000 voor jou = precies hetzelfde??quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:22 schreef sanger het volgende:
[..]
De hele hypotheek is nu (stel) 240.000.
Verkoopwaarde verwacht ik op 205.000.
In de nieuwe situatie zou mijn hypotheek dus 205.000 worden (in mijn constructie). en hou ik een restschuld van 10.000 (240.000 -/- opbouw polis 15.000 -/- restschuld ex 10.000 -/- restschuld zelf). En die restschuld wordt aflossingsvrij geleend (of desnoods geschonken).
In de geopperde constructie zou de hypotheek 240.000 -/- 17.500 (aflossing ex) -/- 10.000 restschuld zelf = 212.500 worden. Dat is te hoog volgens de normen, vanwege mijn lasten aan alimentatie (en ook omdat ik nog twee variabele componten in mijn salarisstructuur heb van bij elkaar meer dan 2 maandsalarissen).
Nee, want in mijn voorbeeld hoef ik maar een hypotheek aan te gaan voor 205.000 en geen 215.000.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:26 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Zou toch 240.000 - 15.000 = 225.000 - 10.000 ex = 215.000 voor jou = precies hetzelfde??
Ok jij moet wel een troll zijnquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:28 schreef sanger het volgende:
[..]
Nee, want in mijn voorbeeld hoef ik maar een hypotheek aan te gaan voor 205.000 en geen 215.000.
Check mijn pohi, geen trollquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:28 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Ok jij moet wel een troll zijnik ga niet meer reageren.
Je gaat er hierbij trouwens vanuit dat de polis evengoed uitkeert, maar als ik alleen deel partner overneem zal die niet uitkeren (want daarmee zou de hypotheek volledig aflossingsvrij worden en dus geen recht meer op HRA).quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:26 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Zou toch 240.000 - 15.000 = 225.000 - 10.000 ex = 215.000 voor jou = precies hetzelfde??
Je bedoeld dus eigenlijk dat die 10 ook alsnog afgelost wordt op de hypotheek. Dan kom je op hetzelfde, alleen zie ook mijn post hierboven.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:29 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
215 is toch 205 + 10 restschuld financieren/krijgen van je moeder.
Dat kan, dat zeg je zelf.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:25 schreef sanger het volgende:
en ten tweede moet dat ook maar net kunnen.
Naar mijn mening zou je vanavond met je moeder om tafel moeten gaan zitten om de opties te bespreken, ik denk als zij verstandig is dat zij het met ons ééns is. Het is zo jammer om zoveel geld naar allemaal instanties te brengen terwijl je het allemaal zelf kunt houden. Tevens is die 30.000,- volledig belastingvrij rond te pompen. Of 15.000,- als ze besluit je opgebouwde vermogen eraan toe te voegen, het is vaak voordeliger om voor de schenking te gaan en de opgebouwde pot aan te houden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:16 schreef sanger het volgende:
2. Het huis wordt overgekocht door iemand met liggende gelden. Deze kan het geld zo overmaken, dus er is verder geen lening etc.
Mijn moeder en de persoon met liggende gelden zijn twee verschillende personenquote:
In mijn constructie kost het mijn moeder maar 10k, in jouw idee toch 30k?quote:Naar mijn mening zou je vanavond met je moeder om tafel moeten gaan zitten om de opties te bespreken, ik denk als zij verstandig is dat zij het met ons ééns is. Het is zo jammer om zoveel geld naar allemaal instanties te brengen terwijl je het allemaal zelf kunt houden. Tevens is die 30.000,- volledig belastingvrij rond te pompen. Of 15.000,- als ze besluit je opgebouwde vermogen eraan toe te voegen, het is vaak voordeliger om voor de schenking te gaan en de opgebouwde pot aan te houden.
Ah, dat werd mij niet duidelijk uit het verhaal.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Mijn moeder en de persoon met liggende gelden zijn twee verschillende personen
[..]
In mijn constructie kost het mijn moeder maar 10k, in jouw idee toch 30k?
Mijn moeder hoeft het dus niet te kopenquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ah, dat werd mij niet duidelijk uit het verhaal.
Kan je moeder dan wel het huis kopen? Als zij een eigen woning heeft (huur of koop) dan word dat allemaal tot haar vaste lasten gerekend.
Ah, je moeder is een beetje een eigen leven gaan leiden gedurende het verhaalquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:37 schreef sanger het volgende:
[..]
Mijn moeder hoeft het dus niet te kopen
Is het op de lange duur echt voordeliger als het opgebouwd vermogen hiervoor gebruikt word?quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:36 schreef sanger het volgende:
Ter verduidelijking. Die 15k opgebouwde verzekering keert alleen uit als de hypotheek stopt zeg maar. Als de huidige hypotheek doorloopt in de huidige vorm is die nodig om op einddatum af te lossen. Dus als ik de huidige hypotheek hou kun je die niet in mindering brengen op de hypotheekschuld.
Dus het grootste voordeel is er als de polis uitkeert, en dus de hypotheek beeindigd wordt. Daarvoor moet er verkocht worden.
Op deze manier wordt mijn hypothgecaire lening haalbaar, en de lening onderhands aflossingsvrij. Enige wat het mij extra kost zijn 1x de notariskosten (1x notaris en overdrachtsbelasting betaal je sowieso, ook als je van je partner overkoopt).quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:40 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ven de formule compleet maken:
- Huis is waard 200k
- Afkoopwaarde polis levensverzekering 15k
- Gekocht voor 235k, restschuld dus 20k.
- Je wilt het aan iemand verkopen voor 200k, restschuld 20k die jullie zelf gaan financieren. Iedere 10k.
- huis verkopen voor 200k: koper betaald dus ca 205k (overdrachtsbelasting, notaris uit eigen zak)
- Jij koopt het huis voor 205k van de verkoper.
- Jij betaald daarvoor ca 205k. (kosten financiering uit eigen zak, overdrachtsbelasting niet, er is geen verschil)
Oude hypotheek is een levenhypotheek, 50% aflossingsvrij. Opbouw in een levensverzekering (polis momenteel beetje achter op plan). Rente staat nog 7 jaar vast tegen 4,95%, dus hoog. Wel optimaal HRA voordeel.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:41 schreef hottentot het volgende:
Is het op de lange duur echt voordeliger als het opgebouwd vermogen hiervoor gebruikt word?
Hoe verhouden de voorwaarden en rente van de huidige hypotheek zich tot een nieuwe hypotheek?
Ze is er wel bij gebaat omdat ze haar deel in de lasten van de woning niet kan blijven betalen zodra ze een eigen huurhuis heeft. Zij zal dat deel ook onderhands moeten financieren waarschijnlijk.quote:En daarnaast is er de aanname dat de Ex haar deel onmiddellijk kan financieren, is dat wel zo? En indien zo tegen wat voor voorwaarden? Een duur consumptief krediet, dan is zij toch ook gebaat bij een oplossing waarbij niet verkocht word.
Er is wat spaargeld inderdaad wat aangewend kan worden. Auto niet, die is nodig voor haar werk (ze begint op tijden dat de treinen nog niet rijden).quote:Heb je geen auto van bijvoorbeeld 10.000,- die "bijgelegd" kan worden.
Het NHG haircut traject wordt door Argenta (waar hypotheek loopt) alleen in behandeling genomen als de aanvraag samen met een adviseur naar hun keuze gedaan wordt. De Hypotheker of de Hypotheekshop alleen bij ons in de buurt).quote:Nog los van het adviestraject van 5.000,- die heb je helemaal niet nodig, dat is in mijn beleving weggegooid geld tezamen met nieuwe taxatie, dubbele notariskosten en anders spul wat erbij komt kijken.
Ja dat is een lastige maar niet onbelangrijkquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Oude hypotheek is een levenhypotheek, 50% aflossingsvrij. Opbouw in een levensverzekering (polis momenteel beetje achter op plan). Rente staat nog 7 jaar vast tegen 4,95%, dus hoog. Wel optimaal HRA voordeel.
Bied het voordeel dat zij ongetwijfeld bereid zal zijn aan verschillende opties mee te werken. Als de huidige auto 10.000,- waard zou zijn, dan kan er overwogen worden om bijvoorbeeld 1 van 3000,- te nemen, scheelt toch weer 7000,- op die manier bedoelde ik het.quote:[..]
Ze is er wel bij gebaat omdat ze haar deel in de lasten van de woning niet kan blijven betalen zodra ze een eigen huurhuis heeft. Zij zal dat deel ook onderhands moeten financieren waarschijnlijk.
Dan kunnen jullie zelf ook al bijdragen om de hypotheek te verlagen, hoeft je moeder geen 30.000,- bij te leggenquote:Er is wat spaargeld inderdaad wat aangewend kan worden. Auto niet, die is nodig voor haar werk (ze begint op tijden dat de treinen nog niet rijden).
Maar die kosten zijn met andere versies te vermijden, scheelt toch weer 5000,- op alleen dit al.quote:Het NHG haircut traject wordt door Argenta (waar hypotheek loopt) alleen in behandeling genomen als de aanvraag samen met een adviseur naar hun keuze gedaan wordt. De Hypotheker of de Hypotheekshop alleen bij ons in de buurt).
En als je het uit eigen zak betaald dan kost het nietsquote:Op donderdag 16 juli 2015 12:49 schreef sanger het volgende:
- Jij betaald daarvoor ca 205k. (kosten financiering uit eigen zak, overdrachtsbelasting niet, er is geen verschil)
Je betaald namelijk lang niet altijd overdrachtsbelasting als je het deel van je partner overneemt.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:49 schreef sanger het volgende:
[..]
Op deze manier wordt mijn hypothgecaire lening haalbaar, en de lening onderhands aflossingsvrij. Enige wat het mij extra kost zijn 1x de notariskosten (1x notaris en overdrachtsbelasting betaal je sowieso, ook als je van je partner overkoopt).
Is een optie inderdaadquote:Op donderdag 16 juli 2015 13:39 schreef miss_dynastie het volgende:
Kan diegene met de 'liggende gelden' niet iets betekenen dan tegen een leuke rente?
Ik zie nog niet echt hoe. Er moet hoe dan ook gepasseerd worden bij een notaris. Overdrachtsbelasting komt er sowieso aan te pas.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:05 schreef hottentot het volgende:
Maar die kosten zijn met andere versies te vermijden, scheelt toch weer 5000,- op alleen dit al.
Dat zeg ik niet., Maar het verlaagd wel het hypotheekbedrag. Het probleem is niet de maandlasten, maar de max hypotheek die ik nog kan krijgen door de alimentatielasten.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:08 schreef RavigotteSaus het volgende:
[..]
En als je het uit eigen zak betaald dan kost het niets
Die 205k kan ik lenen in de nieuwe situatie. Is al berekend. Alleen kan ik geen offertes aanvragen omdat de scheiding nog niet definitief is, dus nog geen convenant met definitieve alimentatiebedragen.quote:Maar goed, ik geef het op. Doe eerst maar eens echt rekenen en aan de bank vragen of je een lening kan krjgen ter waarde van het huis. Dat zijn al twee hobbels die je eerst over moet.
50-50, in gemeenschap inderdaad.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:23 schreef hottentot het volgende:
Maakt de woning deel uit van de huwelijkse gemeenschap TS? Of bezit één van jullie een belang van groter dan 60% in de woning?
In de situatie van sanger inderdaad geen overdrachtsbelasting als hij het deel van de partner rechtstreeks overneemt.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je betaald namelijk lang niet altijd overdrachtsbelasting als je het deel van je partner overneemt.
Welke nieuwe regel als ik vragen mag?quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:30 schreef sanger het volgende:
[..]
50-50, in gemeenschap inderdaad.
Ik moet dus haar 50% kopen, tegen de nieuwe regels.
In mijn geval maar dat is een aantal jaar geleden, huis, hypotheek, spaarfonds voor huis allemaal zonder een cent belasting naar mij overgegaan. Maar regels veranderen, maar ik vind alleen nergens waarom hij zou moeten betalen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:36 schreef Sometimes het volgende:
[..]
In de situatie van sanger inderdaad geen overdrachtsbelasting als hij het deel van de partner rechtstreeks overneemt.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook zo gedaan. Kan niet helemaal inschatten hoe de nieuwe hypotheekregels een en ander meer in de weg zitten, maar heb het huis nu 100% op mijn naam staan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |