ben ik ook bang voorquote:Op woensdag 15 juli 2015 23:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dit wordt helemaal niet te doen..
Ik vind het zoeken 'wat is 90's' denk ik vrij lastig - het punt is dat mijn 90's-periode zich eigenlijk bovenmatig uitstrekt tot 90-93 (Ik roep vaker gekscherend dat Earth II het einde der tijden was voor de 'pop'muziek), maar dat ik ook latere britpop en riot grrl dingetjes een kans wil gevenquote:Op donderdag 16 juli 2015 00:02 schreef ranja het volgende:
[..]
ben ik ook bang voorhoewel bij de allertijdenlijst lukt het me ook om iets van 50 90s nummers er in te hebben dus waarom nu niet.
De versie met Run DMC is ook uit 89 toch? Neem aan dat die bedoeld wordt..quote:Op donderdag 16 juli 2015 19:40 schreef cafca het volgende:
Maarreeeeh.... Walk this way van Aerosmith alleen is toch echt uit de seventies. Of is ie opnieuw uitgebracht?
86 volgens mijquote:Op donderdag 16 juli 2015 19:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
De versie met Run DMC is ook uit 89 toch? Neem aan dat die bedoeld wordt..
Dat bedoel ik ja!quote:
Ik weet waar het fout is gegaan. Ik heb cd's met een releasedatum uit de jaren 90 uit mijn databeest getrokken en daar kwam Pandora's Box ook eruit maar dat is een compilatiealbum. Terwijl ik zo goed heb opgelet ook naar re-issues. Ik zal mijn lijst aanpassen!quote:Op donderdag 16 juli 2015 19:40 schreef cafca het volgende:
Maarreeeeh.... Walk this way van Aerosmith alleen is toch echt uit de seventies. Of is ie opnieuw uitgebracht?
Hoeveel stonden er op je longlist dan? 7000?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 13:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik heb alvast een shortlist van zo'n 1100 nummers
[ afbeelding ]
Neuh, was een pijl naar de spotifylink, mocht dat nog niet duidelijk zijnquote:Op vrijdag 17 juli 2015 15:37 schreef methodmich het volgende:
[..]
Hoeveel stonden er op je longlist dan? 7000?
post gewoon een intuitieve lijst, probeer zo veel mogelijk dubbele noteringen per artiest te voorkomen, en je komt al een stuk verder, desnoods post je in een spoiler een schaduwlijst van een stuk of 50 tot 100 nummers die je lijst niet gehaald hebben, zodat je die volgend jaar als referentiekader kunt gebruiken, dat doe ik doorgaans bij mij eindejaars lijsten.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 05:31 schreef female81 het volgende:
-Bij sommige jaren (1991-1993) zijn er +/- 25-45 nummers die ik als topfavoriet kan aanmerken, en zitten er een stuk of tien bij die m'n favoriete nummer van het desbetreffende jaar zouden kunnen zijn.
-En bij 1990+1996-1999 is de 'bovenkant' ook zo'n 20-30 nummers groot; ondanks dat ik dáár de top 3 wél helder heb.
Dat wordt niks. Zélfs al is het makkelijk dat m'n favoriete nummers op m'n site al gearchiveerd zijn, en geordend in 'mate van favoriet', zodat ik niet alles uit hoef te zoeken.
Alleen met het midden van het decennium ben ik wat sneller klaar, omdat daar relatief veel subtop en weinig bovenkant (maar een stuk of tien nummers) bij zit.
Óf ik moet voor mezelf de regel instellen dat bij gelijke voorkeuren die met het meeste jeugdsentiment voor gaat. Maar best wat huidige 90's-favorieten ken ik pas hooguit tien jaar, of deden me in de 90's nog niet zo veel.
Edit: de lijst als een absolute momentopname kunnen beschouwen, en er vrede mee hebben dat de volgorde een dag later weer anders zou kunnen zijn, kan mogelijk ook helpen.
Dat deed ze altijd al. Met een schaduwlijst van 2 á 300.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:03 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
post gewoon een intuitieve lijst, probeer zo veel mogelijk dubbele noteringen per artiest te voorkomen, en je komt al een stuk verder, desnoods post je in een spoiler een schaduwlijst van een stuk of 50 tot 100 nummers die je lijst niet gehaald hebben, zodat je die volgend jaar als referentiekader kunt gebruiken, dat doe ik doorgaans bij mij eindejaars lijsten.
Oh dan ben ik lui, want ik maak alleen schaduwlijsten als ik er zin in hebquote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:25 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Dat deed ze altijd al. Met een schaduwlijst van 2 á 300.
Ja, ik weet het.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:25 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Dat deed ze altijd al. Met een schaduwlijst van 2 á 300.
Hangt ervan af of ik het leuke nummers vind.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:28 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Maar deze lijst word zo te zien zo hiphop georienteerd dat female81 volgend jaar nog meer moeite krijgt
Ik ben al op nr 50 en kom er achter dat ik die al ben vergetenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:32 schreef female81 het volgende:
[..]
Hangt ervan af of ik het leuke nummers vind.
Maar goed, (softe) hiphop, acid jazz en wat ertussenin ligt komen bij m'n eigen voorkeuren wel regelmatig voorbij. Guru's eerste Jazzmatazz-cd levert er voor de top 100 sowieso gegarandeerd meerdere op.
Bedoelde er niets kwaads mee.quote:
Ik begrijp ook wat jij bedoelt, want als ik alleen al naar 1991 kijk, zou ik mn lijst al zo aan gaan passen dat ik er niet meer uitkom, vandaar ook een intuitieve voornamelijk hiphop gerelateerde lijst waar ik onderhand ook moeite mee begin te krijgenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:31 schreef female81 het volgende:
Hahaha, die lijstjes ontstonden juist mede doordat ik na (in 2010/2011) na een decenniumpje of twee muziek luisteren door de bomen het bos niet meer zag, aangezien het aantal nummers dat je leuk vindt eindeloos door blijft groeien.
Werkt dubbelop: ik heb voor mezelf een overzichtelijk muziek-archief, en kan anderen eventueel ook nog aansteken (mits ze open staan voor andermans mening).
Maar ik begrijp wél wat je bedoelt.
Dat dacht ik ook, maar ik was 2 uurtjes geleden op # 46, en ik zit nu op #79, en ben nog steeds aan het verdelen,zelf al bestaat 80% van mn lijst uit hiphopquote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:37 schreef ranja het volgende:
Ik denk dat ik het om mezelf iets makkelijker te maken gewoon begin met m'n allertijdenlijst en daar de 90s nummers uit vis, herordenen en dan kijken hoeveel ik nog kan toevoegen
Tja met een hiphop lijst zou ik ook 2 uur nodig hebben om 30 goede nummers te bedenkenquote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:51 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, maar ik was 2 uurtjes geleden op # 46, en ik zit nu op #79, en ben nog steeds aan het verdelen,zelf al bestaat 80% van mn lijst uit hiphop
Don't hate the player, hate the game.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:54 schreef ranja het volgende:
[..]
Tja met een hiphop lijst zou ik ook 2 uur nodig hebben om 30 goede nummers te bedenken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2015 21:38:50 ]
jij hebt the roots pas ontdekt na dat nummer met Erykah.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 20:58 schreef female81 het volgende:
.
En nee, ik ben het jaar 1995 níet vergeten, maar met een hoogste notering op nummer 52 en ook weinig ándere noteringen komt het er wat triestig vanaf. Slechte herinneringen aan die tijd? Valt wel mee.
Ach het is beter dat je ther roots ontdekt door erykah, dan dat je black eyed peas ontdekt door een feat van fergie die op het album is ingezongen door justin.quote:
Ik weet niet waar je die regel vandaan haaltquote:Op vrijdag 17 juli 2015 20:58 schreef female81 het volgende:
Edit: was nog vergeten de 'uitgebracht in 1989 maar in 1990 een hit'-nummers erbij te betrekken. Alsnog gedaan; het zijn vier stuks.
Tja, zoals ik bij de 80s ook al zei, wanneer een nummer op single uitkomt of wanneer het in de top 40 komt is niet hetzelfde natuurlijkquote:Op vrijdag 17 juli 2015 21:32 schreef female81 het volgende:
Dan heb ik dat regeltje in de openingspost verkeerd begrepen.
Zeker de gene waar geen rap in voorkomt.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 21:48 schreef cafca het volgende:
Parodiuz heeft er gewoon zeker 4 nummers in staan die vrijwel zeker ook in mijn lijst komen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 17 juli 2015 22:01 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Zeker de gene waar geen rap in voorkomt.
offtopic omdat dit jaarNiet allemaal...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het album kwam in 1990 uit, daarna of tegelijkertijd kwam ook de single in Nederland uit en werd het een hit.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 12:34 schreef ranja het volgende:
Ik zit nog wel een beetje met The La's, want waarom zou die in de 90s opnieuw mee mogen doen?
Is het een heropgenomen nummer?
Het zijn er zelfs 5, geen rap though, afgezien van de intro van no diggity.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 11:56 schreef cafca het volgende:
Voor mij meer schrapen dan schrappen, maar dit moet hem maar worden:
Dat is al heel erg rap, voor mijquote:Op zaterdag 18 juli 2015 12:55 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Het zijn er zelfs 5, geen rap though, afgezien van de intro van no diggity.
Hiermee geef je het antwoord eigenlijk wel.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 12:51 schreef cafca het volgende:
Hetzelfde geldt voor the sweetest thing, opnieuw uitgegeven en een hit in 1998
Nou ja, de bedoeling is dat heruitgaves niet mee doen. Dus geen Bohemian Raposidy of The Joker.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Overigens is bij de 1990 uitgave itt de 1988-uitgave Steve Lillywhite als mixer betrokken.
Wat waren de regels over remixes?
Ik hou me meestal aan internationale releases, puur om dit soort discussies te voorkomen.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:45 schreef cafca het volgende:
Ja, maar wat is een heruitgave?
In Nederland is hij niet voor 1990 uitgegeven, dus ik zeg: voor ons is dat de eerste uitgave.
Maar dat geldt voor The Sweetest Thing iig nietquote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:45 schreef cafca het volgende:
Ja, maar wat is een heruitgave?
In Nederland is hij niet voor 1990 uitgegeven, dus ik zeg: voor ons is dat de eerste uitgave.
Tja, het blijft lastig. Als het niet mag, haal ik hem er wel uit. Maar voor mij blijft het een jaren 90 nummer.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:50 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
En zou Mexicanobakkers inzending van dit nummer voor het 80s toernooi dan eigenlijk ook afgekeurd moeten worden, omdat het bij ons nog geen release had?
Scheelt wel een hoop discussiequote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:53 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik vermoed dat we volgend jaar weer gewoon een allertijdenlijst hebben
Ja dat maakt het dus wel lastigquote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:50 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
En zou Mexicanobakkers inzending van dit nummer voor het 80s toernooi dan eigenlijk ook afgekeurd moeten worden, omdat het bij ons nog geen release had?
Oeh, was er nog 1?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 14:20 schreef cafca het volgende:
Klinkt toch anders, inderdaad.![]()
Toch twee andere twijfelgevallen eruit gehaald.
Ja, ach..... De afwezigheid van Lucy Silvas maakt veel goedquote:Op zaterdag 18 juli 2015 14:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Oeh, was er nog 1?
En One? Jij?
die had dan weer niet gehoeven, want 90 op single voldoet gewoon dus.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 11:56 schreef cafca het volgende:
Wel eruit:
Melissa Etheridge - You Can Sleep While I Drive (89 op album, 90 op single)
tuurlijk, basiskennisquote:
quote:dank voor het doorgeven. met gelijke titels had ik nog op zoek kunnen gaan maar als niks gelijk is wordt het lastig.
Niet helemaal, ergens onderaan die spoiler had ik er nog eentje staan (1979). Al is dat dus niet bij de bovenste honderd.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Iedereen vergeet The Smashing Pumpkins
Dat is een goed nummer inderdaad..quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:03 schreef female81 het volgende:
[..]
Niet helemaal, ergens onderaan die spoiler had ik er nog eentje staan (1979). Al is dat dus niet bij de bovenste honderd.
Tonight tonight viel overigens nét buiten m'n lijst, zou ongeveer nummer 210 geweest zijn.
Tja, als the La's niet hadden gemogen, waren ze bij mij misschien op 100 belandquote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:03 schreef female81 het volgende:
[..]
Niet helemaal, ergens onderaan die spoiler had ik er nog eentje staan (1979). Al is dat dus niet bij de bovenste honderd.
Tonight tonight viel overigens nét buiten m'n lijst, zou ongeveer nummer 210 geweest zijn.
Ja, dat speelt hoe recenter de muziek steeds meerquote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:11 schreef Pleun2011 het volgende:
Merk bij mezelf dat ik van bands waar ik fan van ben vaak andere nummers goed vind dan de nummers die bekend zijn geworden.. maar dat is niet erg, ik zie in andere lijsten ook veel minder bekende nummers voorbij komen. Altijd leuk om te zien wat anderen voor smaak hebben
Dat is ook wel een beetje een doorgeprikte zeepbel.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Iedereen vergeet The Smashing Pumpkins
Nou, ik vond Gish altijd al beter dan het veels te lang Mellon Collie.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:18 schreef belsen het volgende:
[..]
Dat is ook wel een beetje een doorgeprikte zeepbel.
Melon collie werd toen ter tijd echt onthaald als een van de beste albums aller tijden, die mening is toch wel aardig bijgesteld.
Today is in de tijd geplaatst wel episch, maar toch wel gedateerd, net als bijvoorbeeld een Black hole sun. Veel verder zou ik niet komen qua echt goede nummers. Nou ja, Bullet with butterfly wings had ook wel wat en 1979 misschien.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:22 schreef ranja het volgende:
[..]
Nou, ik vond Gish altijd al beter dan het veels te lang Mellon Collie.
Maar ze hebben toch zeker een handvol geweldige singles gemaakt, en daar gaat het in dit topic toch om
I Am One en Siva? Silverfuck (geen single maar wel beter dan Today vind ik)quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:30 schreef belsen het volgende:
[..]
Today is in de tijd geplaatst wel episch, maar toch wel gedateerd, net als bijvoorbeeld een Black hole sun. Veel verder zou ik niet komen qua echt goede nummers. Nou ja, Bullet with butterfly wings had ook wel wat en 1979 misschien.
Maar goed, ik vond Zwan eigenlijk ook nog leuker dan SP, dus misschien heb ik er niet zo'n oor naar.
Met gedateerdheid bedoel ik dat de plaat in die tijd meer deed, dan in retrospectief, Ik heb hier zelf wel een paar planken volstaan met platen die ik ooit geweldig vond, maar achteraf toch tegenvielen. Verder hoeft muziek niet gedateerd te zijn en kan gedateerdheid zelfs een compliment zijn als een band op een bepaalde manier in de tijd stond.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:36 schreef ranja het volgende:
[..]
I Am One en Siva? Silverfuck (geen single maar wel beter dan Today vind ik)
Gedateerdheid geloof ik niet zo in
Een eventuele 10s-lijst van mijn hand gaat ongetwijfeld een flinke dosis ietwat mysterieus lijkende titels bevatten, in tegenstelling tot m'n 80's- en 90's-lijsten.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:15 schreef ranja het volgende:
[..]
Ja, dat speelt hoe recenter de muziek steeds meerIn de jaren 60/70 was de spreiding per band, afgezien van een aantal Grote Namen, een stuk minder dan bij de 80s (waar bv madonna , billy joel, guns n roses ternauwernood een nummer in de top 100 kregen) en in de 90s zal het nog meer zijn waarbij ik me afvraag of er bij de 00s en 10s überhaupt nog nummers door meer dan 1 iemand genoemd gaan worden
Wel een heel veelzijdige plaat, maar idd wel te lang waardoor zeker de tweede helft een hoop baggermateriaal heeftquote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:18 schreef belsen het volgende:
[..]
Dat is ook wel een beetje een doorgeprikte zeepbel.
Melon collie werd toen ter tijd echt onthaald als een van de beste albums aller tijden, die mening is toch wel aardig bijgesteld.
Valt wel mee hoor met je 80s en 90s lijstenquote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:55 schreef female81 het volgende:
Een eventuele 10s-lijst van mijn hand gaat ongetwijfeld een flinke dosis ietwat mysterieus lijkende titels bevatten, in tegenstelling tot m'n 80's- en 90's-lijsten.![]()
M'n decenniumfavoriet (Kid Sundance - April sun) is al zo'n titel die vast nooit op 538 geweest is, en daar ook nooit zal komen.
Zo'n albumlijst heeft wel mijn voorkeur.. vind een lijst maken van losse nummers behoorlijk lastigquote:Op zaterdag 18 juli 2015 19:59 schreef ranja het volgende:
[..]
Overigens is het 10s toernooi pas volgend jaar. De 00s wil ik van september tot ca half october doen, dan wel gewoon de allertijden albumlijst waarna de ruimte vrijgemaakt wordt voor de jaaroverzichten en top2000 perikelen. Dan in januari maar eens verder met de 10s.
Albums zijn sowieso makkelijker te rangschikken, vind ik ook.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 20:04 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zo'n albumlijst heeft wel mijn voorkeur.. vind een lijst maken van losse nummers behoorlijk lastig
Wij gaan er wel een paar overlappen, n00bie.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[ afbeelding ]
1. Sugar - If I Can't Change Your Mind
[...]
100. World Party - Way Down Now
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |