Dus? Het maakt geen onderdeel uit van het basispakket, dus individuen die voor dit specifieke 'risico' betalen doen dat compleet vrijwillig.quote:Op zondag 19 juli 2015 14:20 schreef BaardaapAd het volgende:
Wist je dat het verwijderen van een tattoo door sommige ziektekostenverzekeringen wordt vergoed?
Mee eens, maar in een boel gevallen is het niet mogelijk of te duur om te controleren op gedrag van individuen dat de kosten voor anderen verhoogt (noemen economen ook wel moral hazard).quote:Ook lijkt het me niet meer dan redelijk om voor bepaalde zaken een HOGER EIGEN RISICO in te voeren - en als je op 't voetbalveld verrot geschopt bent dan mag ook de dader meebetalen aan de ziektekosten als het aan mij ligt. En de comazuipers mogen ook hun eigen kosten betalen; waarom moet 'de maatschappij'* opdraaien voor het verhelpen van een medisch probleem dat je jezelf bezorgt?
En homeopathie w.s. ook wel.quote:Op zondag 19 juli 2015 14:20 schreef BaardaapAd het volgende:
Wist je dat het verwijderen van een tattoo door sommige ziektekostenverzekeringen wordt vergoed?
Ik wist geen beter praktijkvoorbeeld te bedenken van een welbewust zelf veroorzaakt 'medisch' probleem. Nou ja, behalve comazuipen dan.quote:Op zondag 19 juli 2015 15:08 schreef De_Kaas- het volgende:
Dus? Het maakt geen onderdeel uit van het basispakket, dus individuen die voor dit specifieke 'risico' betalen doen dat compleet vrijwillig.
Mwah zie bijvoorbeeld hier LIF / Vraagje over duizeligheid bij staan de meerderheid daar gaat dus bijzonder snel naar een huisarts.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:04 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
maar een normaal mens zal dan niet voor een verkoudheidje of griepje naar de huisarts gaan.
En dat kost de samenleving maar liefst ¤9,60. Nee, aan de huisartsbezoeken zelf ligt het ook niet hoor.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:16 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Mwah zie bijvoorbeeld hier LIF / Vraagje over duizeligheid bij staan de meerderheid daar gaat dus bijzonder snel naar een huisarts.
Wet van de grote getallen, volgens mij zit driekwart van de wachtkamer vol met zulke gevallen. Idem bij de SEH. Daarna gaan ze uiteraard bloedprikken om alles uit te sluiten.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
En dat kost de samenleving maar liefst ¤9,60. Nee, aan de huisartsbezoeken zelf ligt het ook niet hoor.
Dan worden de kosten dus veroorzaakt doordat de patient allerlei onderzoeken wil en dat de (huis)arts die ook uitvoert, in plaats van het bezoek an sich. Vragen om onderzoeken en doorverwijzingen is denk ik wel een goede reden voor de hoge zorgkosten.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:26 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Wet van de grote getallen, volgens mij zit driekwart van de wachtkamer vol met zulke gevallen. Idem bij de SEH. Daarna gaan ze uiteraard bloedprikken om alles uit te sluiten.
Zeer juist. En nooit accepteren dat je bent uitbehandeld.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:32 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dan worden de kosten dus veroorzaakt doordat de patient allerlei onderzoeken wil en dat de (huis)arts die ook uitvoert, in plaats van het bezoek an sich. Vragen om onderzoeken en doorverwijzingen is denk ik wel een goede reden voor de hoge zorgkosten.
Als huisarts moet je sterk in je schoenen staan om alleen maar zinvolle onderzoeken te doen, je wil ook een goede band met je patient houden.
quote:Op zondag 19 juli 2015 17:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
En dat kost de samenleving maar liefst ¤9,60. Nee, aan de huisartsbezoeken zelf ligt het ook niet hoor.
Daarom schreef ik NORMAAL MENSquote:Op zondag 19 juli 2015 17:16 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Mwah zie bijvoorbeeld hier LIF / Vraagje over duizeligheid bij staan de meerderheid daar gaat dus bijzonder snel naar een huisarts.
en het was een pars pro toto uiteraard. Het idee is dat je met een no claim systeem er mogelijk voor zorgt dat bepaalde mensen niet meer zo absurd vaak bij de huisarts zitten .... dus dat bijvoorbeeld als de huisarts vaststelt dat de 'patient' al voor de derde keer in een jaar zonder iets te hebben zijn / haar kostbare tijd komt verspillen die patient het consult zélf moet betalen. In de hoop dat het bij die drie keer blijft.quote:normaal is alles wat dom, lelijk en onbelangrijk is --- F. Hoogendijk
Luister even naar mevrouw Puff in deze. We richten de pijlen niet op de juiste doelen.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:56 schreef BaardaapAd het volgende:
en het was een pars pro toto uiteraard. Het idee is dat je met een no claim systeem er mogelijk voor zorgt dat bepaalde mensen niet meer zo absurd vaak bij de huisarts zitten .... dus dat bijvoorbeeld als de huisarts vaststelt dat de 'patient' al voor de derde keer in een jaar zonder iets te hebben zijn / haar kostbare tijd komt verspillen die patient het consult zélf moet betalen. In de hoop dat het bij die drie keer blijft.
De grootste kosten worden nou eenmaal in de laatste paar levensjaren gemaakt, dus als je echt wilt bezuinigen dan moet je een realistische kosten / baten analyse maken (wat kost het, wat levert het - en dat afhankelijk van de patientclassificering - op) en besluiten wat een extra maand leven mag kosten.quote:Op zondag 19 juli 2015 18:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Luister even naar mevrouw Puff in deze. We richten de pijlen niet op de juiste doelen.
Maar zit het probleem in de curatieve zorg of in de langdurige zorg (ouderen/gehandicapten)?quote:Op zondag 19 juli 2015 18:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Luister even naar mevrouw Puff in deze. We richten de pijlen niet op de juiste doelen.
Dat is ook weer 1 van die valse dilemma's: OF dit of DAT.quote:Op zondag 19 juli 2015 18:27 schreef Underdoggy het volgende:
Maar zit het probleem in de curatieve zorg of in de langdurige zorg (ouderen/gehandicapten)?
Dat zal wel een factor zijn dat mee speelt. Ze zeggen dat het 10 jaar per persoon aan levensverwachting kan schelen.quote:Op zondag 19 juli 2015 14:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Relevante vraag is natuurlijk wat de oorzaken zijn. Het aantal rokers is bijvoorbeeld al een stuk hoger onder lageropgeleiden dan onder hogeropgeleiden.
Een leven beëindigen is niet zomaar iets. Er is een hele zorgvuldigheidscommissie en daarnaast heb je nog al je eigen sores om zoiets wel of niet te doen.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:04 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hoorde laatst nog een gruwelverhaal over een mevrouw die bij volle verstand aangaf dat haar leven voltooid was en dat ze graag wilde sterven om zichzelf verdere aftakeling te besparen. Huisarts wilde niet helpen en de hele heisa om het alsnog via andere wegen voor elkaar te krijgen duurde zo lang dat ze al op natuurlijke wijze was overleden voor het zover was.
Zolang wij mensen die graag waardig willen sterven dat beletten, hen als het ware dwingen om tegen hun wil verder te leven met alle kosten van dien, geeft het geen pas om een ander, die wel dolgraag nog wil leven, een behandeling te ontzeggen omdat de kosten te hoog zouden zijn.
Mensen een behandeling ontzeggen vind ik ook niet zomaar iets. Een oncoloog gaf afgelopen week (artikel in De Correspondent) aan dat mensen soms, zonder dat zij daarover worden ingelicht, om budgettaire redenen niet het beste medicijn krijgen.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een leven beëindigen is niet zomaar iets. Er is een hele zorgvuldigheidscommissie
Absoluut, maar dat is geen reden om een arts op te zadelen met een wens voor levensbeëindiging zonder medische reden.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:27 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Mensen een behandeling ontzeggen vind ik ook niet zomaar iets. Een oncoloog gaf afgelopen week (artikel in De Correspondent) aan dat mensen soms, zonder dat zij daarover worden ingelicht, om budgettaire redenen niet het beste medicijn krijgen.
Daar geen zorgvuldigheidscommissie, niet eens het kleinste beetje informatie. Krom en absurd.
Wat dan wel? Levenseindekliniek? De situatie dat we de een tegen zijn wil in leven houden en de ander tegen zijn wil een behandeling ontzeggen lijkt me iig niet wenselijk. Behoorlijk onmenselijk zelfs, voor beiden.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
Absoluut, maar dat is geen reden om een arts op te zadelen met een wens voor levensbeëindiging zonder medische reden.
Met alle respect Klopkoek.quote:Op zondag 19 juli 2015 18:55 schreef Klopkoek het volgende:
Overigens ben ik van mening dat het exces aan zorgkosten door roken
Als je de levensverlengende medicijnen staakt, hou je diegene dus niet tegen zijn wil in, in leven. Je laat de natuur zijn gang gaan. Ik vind niet dat je meer moet verwachten van een arts.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:41 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Wat dan wel? Levenseindekliniek? De situatie dat we de een tegen zijn wil in leven houden en de ander tegen zijn wil een behandeling ontzeggen lijkt me iig niet wenselijk. Behoorlijk onmenselijk zelfs, voor beiden.
Nog steeds geen antwoord hierop.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 08:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zorg voor mensen boven de 75 moet sowieso een keer uit dat basispakket. Als er iets is dat het systeem opblaast, is dat het.
Ik denk dat de vele tonnen kostende vergoedingen voor medicijnen die niet genezen maar alleen het leven een paar maanden verlengen uit het basispakket moeten.quote:Op maandag 20 juli 2015 07:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nog steeds geen antwoord hierop.
Stel iemand heeft nooit iets gedeclareerd bij een ziektekostenverzekering. En op zijn 75ste verjaardag krijgt hij last van een ingegroeide teennagel. Dan moet die behandeling uit het basispakket, op grond van zijn leeftijd? En als ie een week eerder was gekomen dan werd het wel vergoed?
Hmmm.quote:Op maandag 20 juli 2015 10:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk dat de vele tonnen kostende vergoedingen voor medicijnen die niet genezen maar alleen het leven een paar maanden verlengen uit het basispakket moeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |