quote:Terwijl iedereen op de speech van Alexis Tsipras lette, werd met een stemronde in het Europarlement een ander hoofdpijndossier voorlopig gesloten. Zojuist stelde het Europees parlement de onderhandelingen met de VS over het omstreden mega-handelsverdrag TTIP (Trans Atlantic Trade and Investment Partnership) veilig.
Het Europees parlement stemde vóór het handhaven van een vorm van speciale geschillenbeslechting voor bedrijven in het TTIP. Een door parlementsvoorzitter Martin Schulz en Sociaaldemocraat Bernd Lange in elkaar geknutseld compromisvoorstel trok het merendeel van de aanvankelijk tegenstribbelende Sociaaldemocraten over de streep. Nederlandse sociaaldemocraten, onder aanvoering van Agnes Jongerius, stemden tegen het compromis.
Het parlement raakte het afgelopen jaar diep verdeeld over ISDS, ofwel Investor State Dispute Settlement, een arbitragemechanisme dat bedrijven het recht geeft regeringen voor een speciaal tribunaal te dagen als zij hun investeringen door nieuwe wetgeving in gevaar zien komen.
Nou ja, ik vind de naaktfoto van Patricia Paay in de Playboy ook jammer.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:15 schreef Scorpie het volgende:
Dit is by far het ergste nieuws van de afgelopen 10 jaar.
Vind je?quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:28 schreef Arashimashou het volgende:
Goh, verbazingwekkend. Helaas verdient het volk deze ellende.
https://nl.wikipedia.org/(...)Grondwet_voor_Europaquote:Op woensdag 8 juli 2015 17:33 schreef Arashimashou het volgende:
[..]
Als je je soevereiniteit weggeeft aan de EU? Ja.
En waar stemde men de afgelopen 10 jaar op?quote:Het kamp van de voorstanders van het verdrag bestond uit zowel de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 alsmede de linkse oppositiepartijen PvdA en GroenLinks. Deze partijen hadden samen een zeer ruime meerderheid in de Tweede Kamer. Deze partijen pleitten voor een verdergaan met de Europese integratie, al dan niet om een economisch blok tegenover de Verenigde Staten te vormen.
Kek.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:46 schreef Arashimashou het volgende:
een economisch blok tegenover de Verenigde Staten te vormen.
Kan het gewoon niet oneens zijn met deze opmerking.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:28 schreef Arashimashou het volgende:
True.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:28 schreef Arashimashou het volgende:
Eindelijk. Ik verbaasde me al over de hoeveelheid negatieve reacties hier.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:19 schreef luxerobots het volgende:
De EU heeft in het verleden zeer slecht onderhandeld tegenover de VS (denk aan persoonsgegevens). Maar over het algemeen is vrije handel alleen maar positief voor de welvaart en economie van een land.
Kortom, ik ben op voorhand niet heel erg negatief.
Ik zie het overigens nog wel gebeuren dat wij overspoeld worden met goedkoop hormoonvlees en gentechvoedsel, waarna daar weer een rel over ontstaat, waarna één en ander rechtgezet wordt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:22 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Eindelijk. Ik verbaasde me al over de hoeveelheid negatieve reacties hier.
Overigens is alleen nog maar ingestemd met het voortzetten van de onderhandelingen op de huidige basis. Het is dus niet dat TTIP er ineens is.
Vrije handel ja, maar dit dus niet: Indien een investeerder-staatarbitrage (Investor-State Dispute Settlement, ISDS) wordt opgenomen in het verdrag, kunnen bedrijven staten aanklagen als hun winst in het gedrang komt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:19 schreef luxerobots het volgende:
De EU heeft in het verleden zeer slecht onderhandeld tegenover de VS (denk aan persoonsgegevens). Maar over het algemeen is vrije handel alleen maar positief voor de welvaart en economie van een land.
Kortom, ik ben op voorhand niet heel erg negatief.
Ik vraag me die rel af, in de praktijk. Volgens mij koopt 90% van de mensen die nu bang is voor de 'chloorkip' gewoon de goedkoopste kip in de supermarkt, die al vol hormonen en antibiotica zit.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zie het overigens nog wel gebeuren dat wij overspoeld worden met goedkoop hormoonvlees en gentechvoedsel, waarna daar weer een rel over ontstaat, waarna één en ander rechtgezet wordt.
Dit klinkt prima eigenlijk:quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Vrije handel ja, maar dit dus niet: Indien een investeerder-staatarbitrage (Investor-State Dispute Settlement, ISDS) wordt opgenomen in het verdrag, kunnen bedrijven staten aanklagen als hun winst in het gedrang komt.
quote:Een investeerder investeert in land A, dat deelnemer is van een internationaal handelsverdrag dat een ISDS-clausule bevat. Als land A een wet aanneemt die het verdrag schendt, kan de investeerder een schadeclaim indienen bij de overheid van land A. Deze schadeclaim wordt vervolgens behandeld door een daarvoor opgericht tribunaal.
ISDS is een onderdeel van vrije handelsverdragen, staat ook in het artikel uit de OP:quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Vrije handel ja, maar dit dus niet: Indien een investeerder-staatarbitrage (Investor-State Dispute Settlement, ISDS) wordt opgenomen in het verdrag, kunnen bedrijven staten aanklagen als hun winst in het gedrang komt.
Het is dus niet dat ISDS wordt opgenomen in het verdrag, sterker nog, in dit verdrag komt door het compromis waar het hier over gaat juist een minder sterke versie van ISDS dan 'standaard'.quote:Tot voor kort zat ISDS standaard in handelsverdragen, maar het maatschappelijk verzet ertegen is sterk gegroeid.
quote:
Dat soort zaken zijn eenvoudig te omzeilen door gewoon bij een goede slager te kopen. Is dan wel wat duurder, maar het is ook totaal niet nodig dat je iedere dag vlees eet.quote:
Dat de macht en vrijheid van overheden wordt ingeperkt, dat vind ik een uitstekende zaak.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat is er prima aan als commerciële bedrijven wetgeving kunnen beïnvloeden?
Lekker kort door de bocht. Om in hetzelfde jargon te blijven. Wat is er prima aan als overheden hun macht misbruiken om bedrijven te bedonderen?quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:41 schreef remlof het volgende:
[..]
land geeft subsidies voor groene stroom of biedt taxvoordelen voor elektrische wagens, oliemaatschappij klaagt land aan en krijgt vette schadevergoeding.quote:
Bedrijven hebben winstmaximalisatie als streven, overheden het leefbaar houden en rijker maken van hun land, nogal wat anders.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lekker kort door de bocht. Om in hetzelfde jargon te blijven. Wat is er prima aan als overheden hun macht misbruiken om bedrijven te bedonderen?
Dus het is goed dat bv MacDonalds de Nederlands staat kan aanklagen omdat wij bv een vettax in het leven roepen en dat daardoor hun winst keldert?quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat de macht en vrijheid van overheden wordt ingeperkt, dat vind ik een uitstekende zaak.
Dat is niet wat daar staat:quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Een commercieel bedrijf kan een andere staat aanklagen als deze staat terug komt op de afspraken waar het land eerder mee had ingestemd. Het betreft dus géén nieuwe wetgeving, tenzij deze onder de eerder gemaakte afspraken valt.quote:Een investeerder investeert in land A, dat deelnemer is van een internationaal handelsverdrag dat een ISDS-clausule bevat. Als land A een wet aanneemt die het verdrag schendt, kan de investeerder een schadeclaim indienen bij de overheid van land A. Deze schadeclaim wordt vervolgens behandeld door een daarvoor opgericht tribunaal.
Als een land de wet overtreedt kan een bedrijf dat daar last van heeft dit land aanklagen, in plaats van moeten wachten tot het thuisland actie onderneemt of met lege handen staan omdat er niets is afgesproken. Basis juridische bescherming dus, als een land de wet overtreedt.quote:If an investor from one country (the "Home State") invests in another country (the "Host State"), both of which have agreed to ISDS, and the Host State violates the rights granted to the investor under public international law, then that investor may bring the matter before an arbitral tribunal.
Uitstekend. En nee, ik trol niet.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
land geeft subsidies voor groene stroom of biedt taxvoordelen voor elektrische wagens, oliemaatschappij klaagt land aan en krijgt vette schadevergoeding.
Bedrijven creëren werk en welvaart, overheden verplaatsen geld van broekzak naar vestzak.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Bedrijven hebben winstmaximalisatie als streven, overheden het leefbaar houden en rijker maken van hun land, nogal wat anders.
Er moet in ieder geval op Europees niveau nog over gestemd worden.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:10 schreef Elfletterig het volgende:
Ik neem aan dat hier op landelijk niveau ook nog over gestemd moet worden?
Ok, maar dan kunnen bedrijven dus wel toekomstige wetgeving beïnvloeden, nog steeds een zeer kwalijke zaak.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:46 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is niet wat daar staat:
[..]
Een commercieel bedrijf kan een andere staat aanklagen als deze staat terug komt op de afspraken waar het land eerder mee had ingestemd. Het betreft dus géén nieuwe wetgeving, tenzij deze onder de eerder gemaakte afspraken valt.
Of in andere woorden, van wikipedia:
[..]
Als een land de wet overtreedt kan een bedrijf dat daar last van heeft dit land aanklagen, in plaats van moeten wachten tot het thuisland actie onderneemt of met lege handen staan omdat er niets is afgesproken. Basis juridische bescherming dus, als een land de wet overtreedt.
Ja, ik vind het prima als dat soort willekeur tegengegaan kan worden door bedrijven.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dus het is goed dat bv MacDonalds de Nederlands staat kan aanklagen omdat wij bv een vettax in het leven roepen en dat daardoor hun winst keldert?
Het moet natuurlijk van geval tot geval bekeken worden. Een vette schadevergoeding voor oliebedrijven vanwege groener beleid lijkt me weinig kansrijk.quote:
quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik vind het prima als dat soort willekeur tegengegaan kan worden door bedrijven.
Dat kan McDonalds alleen doen als die vettax een eerder gemaakte afspraak schendt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dus het is goed dat bv MacDonalds de Nederlands staat kan aanklagen omdat wij bv een vettax in het leven roepen en dat daardoor hun winst keldert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |