Ik denk - eerlijk gezegd - dat het niet zo veel uitmaakt. Ik denk dat Griekenland een bubbel heeft gehad die is leeggelopen, en dat met meer bezuinigingen de bodem vanaf waar het weer langzaam bergop gaat sneller en met minder schulden had kunnen worden bereikt. Een punt dat nu na vjijf jaar alsnog wel is bereikt.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 09:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een nee houdt niet perse een faillisement in.
Waarom zou nog meer austerity wel opeens binnen 5 jaar tot groei leiden. Als jullie zo lovend zijn over het troika beleid waarom zou het nu wel gaan werken terwijl het de afgelopen 5 jaar desatreuze gevolgen voor de griekse economie gehad heeft.
Ja, ik ben bang dat je te makkelijk denkt; want het centrale punt blijft het ontbreken van echte hervormingen in Griekenland.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 11:22 schreef DrSnuggle het volgende:
Maar stel je voor, stel je eens voor. Dat de Grieken toch "ja" gaan stemmen. Dan stapt Tsipras en zijn vriendjes op en komt er een nieuwe regering in Griekenland. Die accepteren de eisen van Europa, die krijgen daarna steun van Europa en alles loopt af met een sisser.
Ik denk te makkelijk waarschijnlijk...
Zo denken Dijsselbloem en zijn vriendjes al weken, alleen dan gewoon een ''ja'' van Tsipras.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 11:22 schreef DrSnuggle het volgende:
Maar stel je voor, stel je eens voor. Dat de Grieken toch "ja" gaan stemmen. Dan stapt Tsipras en zijn vriendjes op en komt er een nieuwe regering in Griekenland. Die accepteren de eisen van Europa, die krijgen daarna steun van Europa en alles loopt af met een sisser.
Ik denk te makkelijk waarschijnlijk...
Ik wil graag een referendum in Nederland over de toe-eigening van het het eiland Rhodos. Elke bewering dat wij niet het recht hebben op Rhodos als wij dat besluiten in een referendum getuigt van een ondraaglijk gebrek aan respect voor diepe democratische gevoelens.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 11:38 schreef Japie77 het volgende:
De Amerikaanse econoom Joseph Stiglitz, winnaar van de Prijs van de Zweedse Rijksbank voor de economie in 2011, sympathiseert met Griekenland in een opiniestuk in The Guardian.
Hij verwijt de eurolanden de democratie in Griekenland te negeren en schrijft dat de eurozone eigenlijk nooit een democratisch project is geweest. Hij adviseert de Grieken ‘nee’ te stemmentegen de voorgestelde hervormingen van de schuldeisers. Zo zou Griekenland de toekomst weer in eigen handen kunnen nemen.
http://www.theguardian.co(...)the-greek-referendum
Maar moet Tsipras dat ook niet doen dan?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 11:39 schreef bascross het volgende:
[..]
Zo denken Dijsselbloem en zijn vriendjes al weken, alleen dan gewoon een ''ja'' van Tsipras.
Kun je niet zeggen van Griekenland. Die hebben al 30 jaar geen enekele goede beslissing weten te nemen. Met gun of zonder.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 10:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Omdat mensen nou eenmaal tot veel betere maategelen komen ZONDER een gun tegen hun hoofd....
inderdaad. Griekenland mag zelf, democratisch beslissen wat ie doet, zolang ie de gemaakte afspraken nakomt (dus terugbetaalt) en niet van iemand anders vraagt (geen extra geld). Beide zijn nu niet het geval en zijn ze afhankelijk van de democratische gevoelens van elk van de andere 18 euro landen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 11:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik wil graag een referendum in Nederland over de toe-eigening van het het eiland Rhodos. Elke bewering dat wij niet het recht hebben op Rhodos als wij dat besluiten in een referendum getuigt van een ondraaglijk gebrek aan respect voor diepe democratische gevoelens.
Waarom spant Griekenland nu dan een rechtszaak aan om juist in de EU te mogen blijven?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 10:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Er is absoluut geen deadline aangezien de EU niet wil dat Griekenland vertrekt uit de euro of de EU. Wat er ook gebeurt Griekenland moet in de EU blijven anders is het prestigeproject wat de heren opgezet hebben voorbij en dat is het ergste wat er kan gebeuren.
Doen ze dat dan? Ik las dat ze "de opties aan het bestuderen zijn voor als ze uit de EU getrapt worden."quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:30 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Waarom spant Griekenland nu dan een rechtszaak aan om juist in de EU te mogen blijven?
Dat geeft toch aan dat ze in de EU willen blijven. Verder maakt het niet uit voor wie het bestemd is nog afgezien van het feit dat het niet aan jou is om uit te maken voor wie het bestemd zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:43 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Doen ze dat dan? Ik las dat ze "de opties aan het bestuderen zijn voor als ze uit de EU getrapt worden."
Oftewel, een (nietszeggend) bericht wat niet aan ons bestemd is, maar aan de Griekse pro-European.
quote:Griekenland vraagt om nieuw steunprogramma van twee jaar
De Griekse regering heeft voorgesteld dat er voor de komende twee jaar een nieuw steunprogramma komt voor Griekenland.
Dit blijkt dinsdag uit een verklaring van de Griekse premier Alexis Tsipras.
Als onderdeel van het steunprogramma willen de Grieken financiering van het permanente Europese noodfonds ESM. Dit geld zou alleen worden gebruiken om bestaanden leningen van de Griekse staat te herfinancieren.
Ook stelt Tsipras voor dat de schulden van Griekenland vanuit het EFSF, het tijdelijke noodfonds, worden geherstructureerd. Dit betekent dat de schuld simpelweg deels wordt geschrapt, waardoor de schuldenlast van Griekenland moet dalen naar een "duurzaam" niveau.
Het voorstel van Griekenland komt enkele enkele uren voordat het huidige Europese steunprogramma, het tweede, afloopt. Een paar uur later, om 06.00 uur Nederlandse tijd op woensdag, loopt de deadline voor het terugbetalen van een lening van zo'n 1,5 miljard euro aan het Internationaal Monetair Fonds (IMF) af.
De Griekse minister van Financiën, Yanis Varoufakis, bevestigde dinsdag nog dat de Grieken de lening niet gaan terugbetalen waardoor het land ingebreke blijft.
De Griekse overheid zegt zich verder te blijven inzetten voor een "levensvatbaar akkoord" tussen Griekenland en de schuldeisers van het land. Naar verluidt is Tsipras ook naar Brussel onderweg voor onderhandelingen.
Eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem schrapte dinsdag een interview bij RTL Z om 'acute verplichtingen', zonder op details in te gaan. Volgens een bron van persbureau Reuters zou Angela Merkel hebben gezegd dat er geen nieuwe ontwikkelingen komen op dinsdag.
Yep, 19 nationale parliamenten moeten er mee eens om zelfs te bepalen hoe laat de koffiepauze zal zijn bij de vergaderingen van de Eurogroep.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:20 schreef miro86 het volgende:
[..]
inderdaad. Griekenland mag zelf, democratisch beslissen wat ie doet, zolang ie de gemaakte afspraken nakomt (dus terugbetaalt) en niet van iemand anders vraagt (geen extra geld). Beide zijn nu niet het geval en zijn ze afhankelijk van de democratische gevoelens van elk van de andere 18 euro landen.
Toch functioneert de Euro in de praktijk eigenlijk al heel lang prima.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:30 schreef de_ier het volgende:
[..]
En mededaarom is de euro vanaf 01/01/1999 gedoemd om te falen.
Hoe groot moet dat bord voor je kop zijn als je nu wéér gaat praten over een ongeloofwaardig voorstel?quote:Extraordinary Eurogroup teleconference tonight 19:00 Brussels time to discuss official request of Greek government received this afternoon
https://twitter.com/j_dijsselbloem
En hoe toevallig dat ze het spel zo spelen dat het IMF voor de deur wordt gezet.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:51 schreef bascross het volgende:
[..]
Hoe groot moet dat bord voor je kop zijn als je nu wéér gaat praten over een ongeloofwaardig voorstel?
Wellicht staat ergens in een reglement dat men over officiële voorstellen van lidstaten. Die videoconferentie hoeft natuurlijk ook niet erg lang te duren.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:51 schreef bascross het volgende:
[..]
Hoe groot moet dat bord voor je kop zijn als je nu wéér gaat praten over een ongeloofwaardig voorstel?
Dit dus.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:53 schreef Falco het volgende:
Dit Griekse voorstel slaat echt kant noch wal: "Geef maar een derde steunprogramma, ook al is het tweede steunprogramma nu één grote zooi geworden". De telco om 19:00 zal wel voor de vorm zijn, aangezien meerdere malen is benadrukt dat de deur open staat. Denk dat ze binnen een uurtje er wel uit zijn.
Geef nog wat geld, scheld de vorige schulden kwijt.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:53 schreef Falco het volgende:
Dit Griekse voorstel slaat echt kant noch wal: "Geef maar een derde steunprogramma, ook al is het tweede steunprogramma nu één grote zooi geworden". De telco om 19:00 zal wel voor de vorm zijn, aangezien meerdere malen is benadrukt dat de deur open staat. Denk dat ze binnen een uurtje er wel uit zijn.
Terechte eisen. De EU is toch degene die Griekenland niet kwijt willen? Dan kan je flinke eisen stellen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:09 schreef marsan het volgende:
[..]
Geef nog wat geld, scheld de vorige schulden kwijt.
En dan huilen als ze hun zin niet krijgen.
Wat een klapjosti's
Ik weet niet of het je is opgevallen, maar er is een eurocrisis geweest die de belastingbetalers in heel Europa enorm veel geld heeft gekost.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch functioneert de Euro in de praktijk eigenlijk al heel lang prima.
Was die crisis er niet geweest als de euro er niet was geweest?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:28 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ik weet niet of het je is opgevallen, maar er is een eurocrisis geweest die de belastingbetalers in heel Europa enorm veel geld heeft gekost.
he he, kan gaan kosten. Het heeft ons nog maar relatief weinig gekost.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:28 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ik weet niet of het je is opgevallen, maar er is een eurocrisis geweest die de belastingbetalers in heel Europa enorm veel geld heeft gekost.
Er zijn genoeg crises door en over dollars en olie geweest, maar nog nooit heeft iemand voorgesteld een van beiden af te schaffen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:28 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ik ga er wel van uit dat hij binnenkort een pensioenvoorziening nodig heeft, net zoals zijn baas. Game-theory in de praktijk is kennelijk wat lastiger dan in de studeerkamer.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:58 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Er zijn genoeg crises door en over dollars en olie geweest, maar nog nooit heeft iemand voorgesteld een van beiden af te schaffen.
In het geval van de dollar kunnen ze hun crises oplossen i.p.v. een decennia lang laten doormodderen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:58 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Er zijn genoeg crises door en over dollars en olie geweest, maar nog nooit heeft iemand voorgesteld een van beiden af te schaffen.
Wat er nu gebeurt komt anders gevaarlijk dicht in de buurt van een oplossing.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:44 schreef de_ier het volgende:
[..]
In het geval van de dollar kunnen ze hun crises oplossen i.p.v. een decennia lang laten doormodderen.
Nee, het was er niet geweest. Want dan had elke euroland nog een afzonderlijke centrale bank met afzonderlijke rente en was overkreditiering in het zuiden domweg niet mogelijk geweest omdat er een valuatakoers was geweest.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:10 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Was die crisis er niet geweest als de euro er niet was geweest?
De problematiek is daar niet te vergelijken met die in Griekenland. Waarom verwacht jij dat het daar nu mis zal gaan?quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:09 schreef Perrin het volgende:
En dan is de volgende Italie, Spanje of Frankrijk?
Onhoudbaarheid van schulden.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De problematiek is daar niet te vergelijken met die in Griekenland. Waarom verwacht jij dat het daar nu mis zal gaan?
Wel een interessant gezichtspunt. Toch kan ik me voorstellen dat het niet goed valt bij de kiezers van de landen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:06 schreef arjan1112 het volgende:
Griekenland moet koste wat het kost in de EU en euro blijven.
De staatschuld van Griekenland is nu 300 miljard, het begrotingstekort is 0
Laat de hele staatschuld van Griekenland overnemen door Duitsland en schrap de rente erop
Weg met het imf en de ecb , en die 60 miljard die nog uitstaat bij normale schuldeisers ook overnemen.
Vervolgens meer geld uit structuurfondsen en landbouwfondsen naar Griekenland en meer geld van de wereldbank en europese investeringsbank
Dit vervolgens ook doen bij alle andere landen die in de problemen zitten of komen.
En élk europees land toelaten tot de EU en de euro
Dit is bepaald geen spectaculair plaatje.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Onhoudbaarheid van schulden.
[ afbeelding ]
Nóg nietquote:Op woensdag 1 juli 2015 09:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit is bepaald geen spectaculair plaatje.
Gezien de opzet van de euro, de wereldwijde economische problemen en het zeer matige effect van de 'austerity'-maatregelen slechts een kwestie van tijd.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar waarom zou je op basis hiervan dan concluderen dat het mis zal gaan met deze landen?
Is dit niet vooral een vorm van wensdenken? Je komt niet echt met serieuze argumenten waarom voor die landen het Griekse scenario op zou kunnen gaan.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gezien de opzet van de euro, de wereldwijde economische problemen en het zeer matige effect van de 'austerity'-maatregelen slechts een kwestie van tijd.
Duitsland als melkkoe? Zullen ze zeker ja op zeggen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:06 schreef arjan1112 het volgende:
Griekenland moet koste wat het kost in de EU en euro blijven.
De staatschuld van Griekenland is nu 300 miljard, het begrotingstekort is 0
Laat de hele staatschuld van Griekenland overnemen door Duitsland en schrap de rente erop
Weg met het imf en de ecb , en die 60 miljard die nog uitstaat bij normale schuldeisers ook overnemen.
Vervolgens meer geld uit structuurfondsen en landbouwfondsen naar Griekenland en meer geld van de wereldbank en europese investeringsbank
Dit vervolgens ook doen bij alle andere landen die in de problemen zitten of komen.
En élk europees land toelaten tot de EU en de euro
En hoeveel staatsschuld hadden we toen in verhouding tot ons bnp?quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:32 schreef arjan1112 het volgende:
de rente is irrelevant
zogenaamd is er een probleem als de rente boven de 7% is
in 1982 was de Nederlandse rente 12%
maakt niks uit
80%quote:Op woensdag 1 juli 2015 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel staatsschuld hadden we toen in verhouding tot ons bnp?
De ecb moet bepalen of het de ela gaat verlengen en verhogen na zondag, dat wordt interessante discussie nu de grieken als wanbetaler te boek staan bij het IMFquote:
twitter:beursanalist twitterde op woensdag 01-07-2015 om 11:16:00*TSIPRAS SAID TO BE READY TO ACCEPT MOST BAILOUT CONDITIONS: FT http://t.co/lJF1KJ7LNm reageer retweet
Lijkt me stug...quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:31 schreef Perrin het volgende:
twitter:beursanalist twitterde op woensdag 01-07-2015 om 11:16:00*TSIPRAS SAID TO BE READY TO ACCEPT MOST BAILOUT CONDITIONS: FT http://t.co/lJF1KJ7LNm reageer retweet
Zeer matig? De Spaanse economie groeit dit jaar met minstens 3%.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gezien de opzet van de euro, de wereldwijde economische problemen en het zeer matige effect van de 'austerity'-maatregelen slechts een kwestie van tijd.
Het is niet voor niets dat Podemos zo populair aan het worden is..quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:02 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Zeer matig? De Spaanse economie groeit dit jaar met minstens 3%.
Maar daar ging het niet om. Ik hoop trouwens wel dat de Spanjaarden daarop stemmen want dat geeft ons AEX forum weer extra bestaansrecht (en veel lol).quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat Podemos zo populair aan het worden is..
http://fortune.com/2015/05/11/spain-economic-recovery/
Zie vooral ook dat artikel, de spaanse groeicijfers zijn behoorlijk te nuanceren.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:08 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar daar ging het niet om. Ik hoop trouwens wel dat de Spanjaarden daarop stemmen want dat geeft ons AEX forum weer extra bestaansrecht (en veel lol).
Kwijtschelding is een vorm van vergeving. Voorwaarde daarvoor is dat de Grieken berouw tonen, erkennen dat ze er een puinhoop van hebben gemaakt en Europa toestaan om Griekenland direct onder curatele te stellen (wmb. met Nederlandse ambtenaren in de Griekse belastingdienst oid.). Want dat stond in Duitsland ook tegenover die kwijtschelding!quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:37 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Mijn persoonlijke mening is verigens dat je de grieken de schulden volledig kwijt zou moeten schelden en vervolgens mbv de europese structuurfondsen werkgelegenheid creeeren en de economie en het land heropbouwen. Doordat de Grieken dan wel een realistische oplossing wordt geboden is er straks wel degelijk de mogelijkheidheid om die gelden terug te verdienen.... Men heeft weinig geleerd van het verdrag van Versailles wat dat betreft..
.. Ik snap dat mijn oplossing politiek onverkoopbaar is, maar ik ben ervan overtuigd dat dit een betere en goedkopere oplossing is dan het eeuwig dooronderhandelen en onwerkbare economische programmas doorvoeren die de griekse economie nog verder kapot maken, of het volledig laten vallen van Griekenland. Helaas ontbreekt elke realiteitszin in europa op dit vlak. Precies de reden dat een monetaire unie altijd een sluitstuk moet zijn van integratie en niet een begin. De monetaire unie zorgt ervoor de europa uit elkaar gedreven wordt.
Sindsdien is het alweer een 0,5% minder genuanceerd (plus dat ze toegeven dat de toekomst er toch wel goed uitziet).quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zie vooral ook dat artikel, de spaanse groeicijfers zijn behoorlijk te nuanceren.
Hoezo berouw. De grieken zijn niet de hoofdschuldige van deze puinhoop. Het idiote programma dat de grieken hebben moeten doorvoeren de afgelopen 5 jaar heeft ervoor gezorgd dat de schuld isngestegen van 105 naar bijna 180% van het bbp , dat er inmiddels meer dan 25 % werkeloosheid is, waarbij de werkeloosheid van jongeren bijna 70% is en iedereen moet leven van de afgeknepen pensioentjes , die al gemiddeld 30% zijn gedaald. Wat wil men nu, hogere pensioenleeftijd en pre pensioen helemaal afschaffen terwijl er al geen werk is, verder nog de btw verhogen, zodat er nog minder werk komt. Men is helemaal krankjorum en de grieken kunnen hier ook niet mee accoord gaan!! Dit is allemaal niet de schuld van de Grieken, want waren zij in 2010 failliet gegaan was het lang zo slecht niet verlopenquote:Op woensdag 1 juli 2015 14:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Kwijtschelding is een vorm van vergeving. Voorwaarde daarvoor is dat de Grieken berouw tonen, erkennen dat ze er een puinhoop van hebben gemaakt en Europa toestaan om Griekenland direct onder curatele te stellen (wmb. met Nederlandse ambtenaren in de Griekse belastingdienst oid.). Want dat stond in Duitsland ook tegenover die kwijtschelding!
Als ik Griekenland was zou ik nu put (toch dat ie gaat dalen?) opties kopen met al het geld wat je nog hebt. En dan de EU wel zo geweldig in de bek schijten dat de hele beurs naar beneden klapt. Dan incasseren, en je koopt Brussel zo over.quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:31 schreef Perrin het volgende:
Als dank voor het maken van die schulden geven we ze nog een berg geld in de hoop dat het nu wel goedkomt.quote:Op woensdag 1 juli 2015 15:53 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Hoezo berouw. De grieken zijn niet de hoofdschuldige van deze puinhoop. Het idiote programma dat de grieken hebben moeten doorvoeren de afgelopen 5 jaar heeft ervoor gezorgd dat de schuld isngestegen van 105 naar bijna 180% van het bbp , dat er inmiddels meer dan 25 % werkeloosheid is, waarbij de werkeloosheid van jongeren bijna 70% is en iedereen moet leven van de afgeknepen pensioentjes , die al gemiddeld 30% zijn gedaald. Wat wil men nu, hogere pensioenleeftijd en pre pensioen helemaal afschaffen terwijl er al geen werk is, verder nog de btw verhogen, zodat er nog minder werk komt. Men is helemaal krankjorum en de grieken kunnen hier ook niet mee accoord gaan!! Dit is allemaal niet de schuld van de Grieken, want waren zij in 2010 failliet gegaan was het lang zo slecht niet verlopen
Wil je de grieken in de euro houden zijn dit de enige oplossingen
1 de schulden zullen voor het grootste deel kwijtgescholden moeten worden
2 er moet een riant investeringsplan komen om de economie op gang te helpen en de werkeloosheid aan te pakken.
3 als aan 1 en 2 is voldaan en het begint zijn vruchten af te werpen kun je pas weer aan andere zaken gaan denken, zoals het aanpakken van de belastingmoraal en kapitaalvlucht. En efficienter maken van het griekse bedrijfsleven.
Ik vond eerst het idee van 'berouw' wat over de top, maar het is wel iets wat past bij een situatie waar de nationale mythologie is dat het allemaal van buitenlandse makelij is.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Kwijtschelding is een vorm van vergeving. Voorwaarde daarvoor is dat de Grieken berouw tonen, erkennen dat ze er een puinhoop van hebben gemaakt en Europa toestaan om Griekenland direct onder curatele te stellen (wmb. met Nederlandse ambtenaren in de Griekse belastingdienst oid.). Want dat stond in Duitsland ook tegenover die kwijtschelding!
Tja wie is er zo dom geweest om al dat geld te geven? Als je een drugsverslaafde drugs gaat voeren, gaat het ook mis. In 2010 was er de mogelijkheid de grieken te laten defaulten en zo hun schulden kwijt te raken, de duitsers en fransen hadden vervolgens hun banken kunnen helpen en de eurolanden hadden met een schone lei de grieken voor relatief geringe kosten hun economie kunnen laten hervormen.. Toen was daar ook nog draagvlak voor.... Nu ruim 5 jaar in een absurd programma die de situatie alleen maar veel erger heeft gemaakt en waar alle schulden zijn overgegaan van private schuldeisers naar overheden, zijn de kosten vele malen hoger en is het onmogelijk om zonder grote schuldkwijtschelding en het opruimen van het door dit troijka programma veroorzaakte puihopen orde op zaken te stellen.... We moeten niet naar de grieken kijken , maar naar ons eigen gefaalde leiderschap, denk dan onmiddelijk weer an jk de jager met zijn "elke euro komt terug met rente..."quote:Op woensdag 1 juli 2015 15:55 schreef marsan het volgende:
[..]
Als dank voor het maken van die schulden geven we ze nog een berg geld in de hoop dat het nu wel goedkomt.
Ja, dat is wss de droom van elke griek.
Bij een drugsverslaafde wil je ook dat die erkent verslaafd te zijn en afkickt, voor je een privefaillissement gunt.quote:Op woensdag 1 juli 2015 16:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Tja wie is er zo dom geweest om al dat geld te geven? Als je een drugsverslaafde drugs gaat voeren, gaat het ook mis.
Een beetje gemakkelijke terugkijk actie wel he? Ten eerste waren alleen de Grieken echt op de hoogte van de omvang van het probleem (omdat ze er domweg keihard over logen) en daarna zaten 'wij' al met ons hoofd in de strop op het moment dat we wisten dat de Grieken 'eigenlijk al failliet' waren. Na 5 jaar Griekse onwil om te hervormen kan ik ook wel zeggen dat we het beter niet hadden kunnen proberen, maar het is natuurlijk wel zo dat we dan óók de Ieren, Portugezen, Spanjaarden en god mag weten wie nog meer over de klif hadden geduwd. En voor die landen is het bailout mechanisme helemaal niet zo dramatisch slecht geweest.quote:Op woensdag 1 juli 2015 16:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Tja wie is er zo dom geweest om al dat geld te geven? Als je een drugsverslaafde drugs gaat voeren, gaat het ook mis. In 2010 was er de mogelijkheid de grieken te laten defaulten en zo hun schulden kwijt te raken, de duitsers en fransen hadden vervolgens hun banken kunnen helpen en de eurolanden hadden met een schone lei de grieken voor relatief geringe kosten hun economie kunnen laten hervormen.. Toen was daar ook nog draagvlak voor.... Nu ruim 5 jaar in een absurd programma die de situatie alleen maar veel erger heeft gemaakt en waar alle schulden zijn overgegaan van private schuldeisers naar overheden, zijn de kosten vele malen hoger en is het onmogelijk om zonder grote schuldkwijtschelding en het opruimen van het door dit troijka programma veroorzaakte puihopen orde op zaken te stellen.... We moeten niet naar de grieken kijken , maar naar ons eigen gefaalde leiderschap, denk dan onmiddelijk weer an jk de jager met zijn "elke euro komt terug met rente..."
Tja dat doe je dan door nog meer drugs te geven?? De griekse problemen hebben hun oorsprong in het goedkope geld dat de oneigenlijke toetreding tot de muntunie met zich meebracht. De private investeerders hadden oogkleppen op mbt de risico's die ze bewust hebben genomen.. Alleen daarom al hadden zij de verliezen moeten nemen en dus niet de europese belastingbetaler...en zoals ik al zei, toen het klimaat nog gunstig om samen met het afstrepen van de private schulden de grieken op een goede manier te hervormen.. het failllissement was in 2010 al een feit, we hebben de wonden alleen nog 5 jaar door laten etteren zodat de politien en financiele schade nu vele malen groter is , de grieken in armoede en chaos leven en alle verliezen worden afgewenteld op de belastingbetaler...... Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 1 juli 2015 16:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij een drugsverslaafde wil je ook dat die erkent verslaafd te zijn en afkickt, voor je een privefaillissement gunt.
Dan hadden we wel een echte systeemreset gehad en waren we nu zonder euro en verziekt bankensysteem een stuk beter af geweest.quote:Op woensdag 1 juli 2015 17:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een beetje gemakkelijke terugkijk actie wel he? Ten eerste waren alleen de Grieken echt op de hoogte van de omvang van het probleem (omdat ze er domweg keihard over logen) en daarna zaten 'wij' al met ons hoofd in de strop op het moment dat we wisten dat de Grieken 'eigenlijk al failliet' waren. Na 5 jaar Griekse onwil om te hervormen kan ik ook wel zeggen dat we het beter niet hadden kunnen proberen, maar het is natuurlijk wel zo dat we dan óók de Ieren, Portugezen, Spanjaarden en god mag weten wie nog meer over de klif hadden geduwd. En voor die landen is het bailout mechanisme helemaal niet zo dramatisch slecht geweest.
Het egoïsme straalt er weer vanaf.quote:Op woensdag 1 juli 2015 17:55 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
@tsipras_eu: We owe it to our parents, our children, ourselves. It is our duty.
We owe it to history. #Greece #Greferendum #dimopsifisma #OXI
OXI?quote:Op woensdag 1 juli 2015 17:55 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
@tsipras_eu: We owe it to our parents, our children, ourselves. It is our duty.
We owe it to history. #Greece #Greferendum #dimopsifisma #OXI
Dat zal allemaal best, maar het is de junk die de boel voorliegt om die naald in zijn arm te zetten. En nu eist dat we hem van meer dope voorzien want daar heeft hij recht op vindt hij.quote:Op woensdag 1 juli 2015 16:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Tja wie is er zo dom geweest om al dat geld te geven? Als je een drugsverslaafde drugs gaat voeren, gaat het ook mis. In 2010 was er de mogelijkheid de grieken te laten defaulten en zo hun schulden kwijt te raken, de duitsers en fransen hadden vervolgens hun banken kunnen helpen en de eurolanden hadden met een schone lei de grieken voor relatief geringe kosten hun economie kunnen laten hervormen.. Toen was daar ook nog draagvlak voor.... Nu ruim 5 jaar in een absurd programma die de situatie alleen maar veel erger heeft gemaakt en waar alle schulden zijn overgegaan van private schuldeisers naar overheden, zijn de kosten vele malen hoger en is het onmogelijk om zonder grote schuldkwijtschelding en het opruimen van het door dit troijka programma veroorzaakte puihopen orde op zaken te stellen.... We moeten niet naar de grieken kijken , maar naar ons eigen gefaalde leiderschap, denk dan onmiddelijk weer an jk de jager met zijn "elke euro komt terug met rente..."
Ik geloof dat Bassie en Adriaan dat ooit nog uitgelegd hebben, in hun serie over de EU E(E)G.quote:Op woensdag 1 juli 2015 19:29 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Oke dan, tegen alle logica in dus weer.
Zou kunnen, dat kijk ik niet zo vaakquote:Op woensdag 1 juli 2015 19:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik geloof dat Bassie en Adriaan dat ooit nog uitgelegd hebben, in hun serie over de EU E(E)G.
In de Verzonken Stad of in De Geheimzinnige Opdrachtquote:Op woensdag 1 juli 2015 19:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik geloof dat Bassie en Adriaan dat ooit nog uitgelegd hebben, in hun serie over de EU E(E)G.
En als wanbetaler bij de Griekse Centrale Bank.quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:15 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
De ecb moet bepalen of het de ela gaat verlengen en verhogen na zondag, dat wordt interessante discussie nu de grieken als wanbetaler te boek staan bij het IMF
Nou neem bitcoins. Dan heb je je money gewoon op een usb stick.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:29 schreef HiZ het volgende:
Hoe functioneert eigenlijk een land zonder banken?
Ik zat te spelen met de gedachte wat er nou gebeurt als de Grieken weigeren de euro te verlaten ondanks een nee. De ECB zal toch ooit moeten besluiten dan om de ELA in te trekken waarna de Griekse banken omvallen. Maar anders dan in andere landen is er geen regering die het geld kan opbrengen om die banken te nationaliseren en te (her)kapitaliseren. M.a.w. alle Griekse banken zijn tot op de grond afgebrand.
Moet de Griekse overheid dan gaan fuctioneren op basis van een budget waar er niet meer uitgaat dan er binnenkomt en zelfs op cash-basis tot een andere (buitenlandse) partij het kapitaal ophoest om een bank te starten in Griekenland?
Toch wel pijnlijk dat zelfs een clown meer visie heeft dan Dijsselbloem.quote:Op woensdag 1 juli 2015 20:00 schreef Falco het volgende:
[..]
In de Verzonken Stad of in De Geheimzinnige Opdracht?
Overigens:
quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:16 schreef bascross het volgende:
[..]
Toch wel pijnlijk dat zelfs een clown meer visie heeft dan Dijsselbloem.
Wat de grieken nodig hebben zijn investeringen en geld dat niet alleen gaat naar aflossingen, maar ook in de economie van het land gestoken kan worden. Daarom schulafschrijvingen+nieuw geld.quote:Op donderdag 2 juli 2015 19:55 schreef arjan1112 het volgende:
Volgens het IMF is er nog eens 50 miljard nodig en tegelijkertijd een haircut van 30% van het BNP
Wat is dat nou weer? Eerst 50 miljard geven en vervolgens gelijk 50 miljard afschrijven ???
Ik verwacht dan dat Varoufakis al zijn economische theorieën kan herschrijven.quote:
Even een triljard krijgen, vanzelfsprekend dat de Grieken dat schitterend vinden.quote:Op donderdag 2 juli 2015 21:18 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Wat de grieken nodig hebben zijn investeringen en geld dat niet alleen gaat naar aflossingen, maar ook in de economie van het land gestoken kan worden. Daarom schulafschrijvingen+nieuw geld.
Wil je de grieken echt helpen, gaat het om veel grotere bedragen. schuldreductie naar 0 en bovendien zon 300 miljard nieuw geld aan investeringen. Als je zon pakket biedt, weet ik zeker dat de grieken stukken bereidwilliger zullen zijn de nodige maatregelen te nemen.. Ik las in de volkskrant een aardige vergelijking met de ddr en de investeringen die west duitsland zich heeft moeten getroosten om de ddr op hetzelfde niveau te krijgen als de brd. De Duitsers betalen hier nog steeds een extra belasting voor,
Gewoon een jubel jaar voor alle westerse landen instellen dus een reset van alle schulden.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 09:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Even een triljard krijgen, vanzelfsprekend dat de Grieken dat schitterend vinden.
Sterker nog ik stel het zelfde voor NL voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |