quote:
Op donderdag 2 juli 2015 19:14 schreef Esje-lief het volgende:Super leuk dat je ook bent geweest en wat fijn dat je het lekker vond. Enige foutje is dat het Erikson is op de foto. Hani is de donkere god die er rondloopt :-)
Nog een keer als Job (de chef) er is. Hij is geniaal met smaken!
Maak je vwb dat laatste geen zorgen want ik heb begrepen dat hij bij cul fanatici zoals ik echt los kan gaan en zich dan graag uitleeft. Uiteraard houd ik van dit soort koks die buiten kaders denken en baanbrekend en verfrissend nieuwe smaken weten te produceren. En dat moment zou weleens sneller kunnen komen dan dan dat het weer nu ineens omslaat naar 12 graden Celsius.
Dank verder trouwens voor de correctie op de door mij eerder genoemde personen in de OP.
On topic:
Waar? Fitzgerald RotterdamGelderseplein 49, 3011WZ Rotterdam
Wat at/dronk je?
Zalm met meiraap,asperge en duinboornbesGerecht:Schol met zeeuwse mossel,couer-de boeuf,ansjovis en cantrabico
Kalfszwezerik met amandel,abrikoos en flespompoen
Kalfsbloemstuk met oerbiet,cantharel en mais
Dat extra supplement waarover ik geinformeerd werd dat het E 30+ p.p.koste
Zadel en nek van Hollands lam met tuinbonen,advocado en tijgertomaat
Kruisbes met cocos,lavendel en blacava
*burp* en wil acclimatiseren.. Impressie/ op of aanmerkingenHet is even zoeken als je niet zo bekend bent met het stukje Oude Haven van Rotterdam,maar restaurant Fitzgerald van eigenaar Danny Gonzalez ligt onder het moderne gebouw van
hotel CitizenM., net onder de doorsteek als je naar het Grand Café 't Witte Huis ('t Bolwerk) mariniersmuseum loopt.
Hoe restaurant Fitzgerald eruit ziet kun je al
hier uitgebreid via Google zien. Daar wil ik het dan niet over hebben maar wel over het eten en met name de service/afspraken en waarom ik er i.i.g. niet meer zal komen.
Oh jee. Dat klinkt al niet goed.Vertel!Ik was vooraf gewaarschuwd dat men bij restaurant Fitzgerald en met name de eigenaar arrogant,kil en afstandelijk was. Hautain dus! Mooi,ben ik vaker tegen gekomen in mijn leven en ik hield rekening met een eventuele woordenwisseling mocht mijnheer te bijdehandt gaan doen of afspraken niet na komen. Ik nam bewust een eigen fles champagne mee ( zie eerste foto) die men bij restaurant Fitzgerald zeker niet had.(geen enkel top/sterren restaurant in Rotterdam) en wilde hiermee gelijk het welbekende kurkengeld uittesten en waar duidelijke afspraken over zijn en hoeveel deze mag kosten en..... in hoeverre de toprestaurants zich hieraan houden. Niet dus bleek later.
Vooraf werd de fles getoond bij binnenkomst en een ijzige stille blik was de eerste reactie van de eigenaar Op een vraag of men hier bij restaurant Fitzgerald aan kurkengeld deed volgde voor een tweede keer een ijzige stilte. Toen ik vroeg of mijnheer geen Nederlands verstond klonk het met de zelfde starre blik: "
Ja,dat spreek ik en nee, we doen niet aan kurkengeld" Mooi,dus bied ik zometeen wanneer de fles wordt ontkurkt mijnheer ook maar een glaasje aan.
Dus concreet: Geen kurkengeld! En als het eten en de service verder ook prima zijn dan sluiten we de avond af met een mooie tip, want
zo heurt het. Weet je wat? Geld moet rollen en ik ben er nou toch: We bestellen van de wijnkaart 1 van zijn topwijnen,verdiend de beste man ook wat.
Mooi,kunnen we het nu over het eten en de service hebben? Hoe was dat?
Zoals
al eerder werd opgemerkt was het allemaal goed bereidt, goede garing,op smaak, alleen totaal niet 'spannend',laat staan verrassend.Let wel: ik heb lekker gegeten maar dat was meer omdat de bijbehorende champagne en wijn ook hun werk deden om het allemaal naar een niveautje "top" te tillen i.c.m.de aanwezigheid van mijn vriendin.
Daarbij vond ik de service te geforceerd (zou ik ook zijn als ik een baas had die zou kil en afstandelijk is en schijnbaar op elk foutje van zijn personeel let = heeft niets van doen met het veelgehoorde adagium "ik ben een professional") en teveel van het niveau 'knipmessen' die ook allemaal van die standaard beleefdheidsantwoorden gaven waaruit ik opmerkte dat het allemaal ingestudeerd was en men totaal niet meeleefde met de stemming van zijn gasten en meer bezig was zelf geen fouten te maken. Stel vooral geen quasi-lollige vragen (hoe onschuldig ook) want dan geraakt men helemaal van hun à propos en zie je ze zoeken naar een zo politiek correct mogelijk antwoord. Ook de opmerking van het hoofd van de bediening, hoe stuitend, ook toen ik een extra supplement naast het zoveel gangen topmenu bestelde "
Maar mijheer..u weet dat deze E30+,- extra p.p.kost? "deed mij erg de wenkbrauwen fronsen. Is men het niet gewend dat er gasten zijn die als ze langskomen gelijk het beste van het beste willen uitproberen en om zo de goede wil te tonen en het Huis goed te laten verdienen?(nou ja,ze eten je arm maar drinken je rijk luidt een bekende horeca gezegde..)
Vw.b. de prijs-kwaliteit verhoudingen: Nou ja, stevig,heel stevig en voor mensen met een kleine beurs niet echt te doen
tenzij er weer kortingen zijn via IENS of AMEX of zelfs de restaurantweek...
Men vraagt voor het eten eigenlijk sterren restaurantprijzen en de topwijnen gaan meer dan 4x? over de kop hier. Belachelijk maar goed,dat vond ik van ondergeschikt belang in deze.
Nou...heb je na deze lap tekst nog meer te jammeren want ik heb het gevoel dat het klapstuk nog moet komen.Ja die komt er inderdaad! Toen ik wilde gaan afrekenen merkte ik dat de eigenaar geheel tegen de afspraak en verwachting in wel kurkgeld in rekening had gebracht,niet veel +/- E30,- op een rekening van E500+ en waar ik om opheldering vroeg. Dit werd beantwoordt met diezelfde stoïcijnse en ijzige blik die ik kende aan het begin van de avond. Daar het al laat was en ik geen zin had om de man de les te lezen en mijn avond te verpesten,betaalde ik op de cent af wat ik verschuldigd was en verliet toen met m'n vriendin in allerijl de zaak om ergens anders de avond toch nog goed af te sluiten, en i.i.g nooit meer voet in dit restaurant te zetten.Kortom restaurant Fred,FG,IDW,Wijnbar Jansen krijgen nog meer gezelschap als horeca-gelegenheden die ik in de ban heb gedaan.
Zo... hoe heb jij je avond verder afgesloten na deze 'ervaring'?
Erg lekker die piña colada,dus eentje extra bestelt terwijl 'miep ventiel'weer aan het berichten is met haar vriendinnen. Jeugd he... Nawoord inzake bovenstaande gebeurtenissen:Toch blijft het verbazend (nou niet wat dit is Nederland zoals gewoonlijk met zijn al bekrompenheid) dat iemand die
volgens zegge gelouterd is in de horeca zo raar/gast-onvriendelijk reageert in eerste instantie zeker als het een fles betreft die hij zelf niet in het assortiment heeft maar toch van kwaliteit is. Integendeel,een ware kenner zou in zijn nopjes zijn en hopen dat hij ook een glaasje mocht meedrinken, iets dat een goede gast altijd aanbiedt aan de maitre, in deze de eigenaar.
Maar ik weet heus wel waarom er zo wordt gereageerd in eerste instantie want de meeste horeca-uitbaters zijn zelfingenomen,hebberige geldwolven die zoveel mogelijk geld willen binnenharken met hun te hoge prijzen,komende vanuit hun eigen assortiment. Zelfs al betreft het zoals nu een uitstekende fles die men zelf niet in het assortiment heeft. Nee, dan "verliest men geld" volgens zegge.
Niet dus, want een ware cul fanaticus wil kwaliteit en zal altijd wat extra's bij bestellen om te zorgen dat een uitbater nooit en te nimmer erop achteruit gaat,gewoon omdat die weet hoe
het heurt.
Cijfer?
8- / 10
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2015 11:42:59 ]