Bron: 'Rokers straks ook van terras geweerd'quote:'Rokers straks ook van terras geweerd'
In restaurants en cafés mag niet meer worden gerookt. Het terras wordt het volgende strijdtoneel waarop niet-rokers hun rokende medemens verjagen. Dat voorspelt horecakenner Wouter Verkerk in het AD. Volgens hem is het een kwestie van tijd voordat ook de buitenruimte rookvrij wordt.
De dagen van de rokende terrasbezoeker zijn geteld, denkt Verkerk. 'Steeds meer klanten vragen naar een rookvrij terras. Ze vinden het vies om in de rook van een ander te zitten. Ook op het terras is roken steeds moeilijker houdbaar.' Verkerk, die trainingen geeft in de horeca, hoort regelmatig van zijn klanten: 'we zullen eraan moeten geloven'.
Hoogleraar tabakontmoediging Marc Willemsen: 'Niet roken is de norm geworden. Roken is niet meer van deze tijd. Het wordt steeds minder geaccepteerd, ook in de buitenruimte.' Ook al zijn de gezondheidsrisico's voor meerokers veel minder groot dan binnen, de hinder is er niet minder om. Ton Voeten van Clean Air Nederland zegt: 'Wij krijgen dagelijks mails van mensen die roken op het terras buitengewoon irritant vinden.'
Behoefte
Sommige kroegen hebben inmiddels rookvrije gedeelten op hun terras. Café Kobus Kuch in Delft ging ruim 2 jaar geleden overstag. Eigenaar Jasja van Leeuwen: 'Wij willen de gasten die last hebben van de rook tegemoetkomen. Daar is behoefte aan. Ik denk dat het over 10 jaar verplicht is.' Horecabaas Gert Boonen uit Harderwijk: 'Vroeger moesten de niet-rokers in de horeca zich maar aanpassen aan de rokers. Nu is het andersom. Een rookvrij terras is de volgende stap. Dat gaat er zeker van komen.'
Horeca Nederland ziet een volledig rookvrije horeca helemaal niet zitten. Woordvoerder Joris Prinssen: 'Het terras is juist de enige mogelijkheid voor ondernemers om roken aan te bieden. Bovendien zou handhaving van een rookverbod op het terras erg lastig te organiseren zijn.' Ton Wurtz van Stichting Rokersbelangen: 'Buiten kijken mensen je vreemd aan als je rookt. Dat leidt op het terras soms tot spanning tussen rokers en niet-rokers. Ik hoop dat mensen er steeds samen proberen uit te komen. Je mag van de wet al op zo weinig plekken roken.'
Bij de horecakwestie zie je ook heel duidelijk dat de antirokers niet tevreden zijn met een rookvrije locatie, maar dat ze het gezelschap van de rokers en rookvriendelijke opeisen met hulp van de staat. Ze moeten en zullen met rokers in dezelfde kroeg staan, die dan vervolgens niet roken om hun een plezier te doen. Extreem egoistisch natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:03 schreef maryen65 het volgende:
Bij mijn vorige baan jaren geleden zaten de collega's gezellig samen pauze houden. Met een sigaretje erbij. Totdat sommige collega's die sigaret wel vonden stinken of last hadden van de rook. Oke de rokers gezellig samen naar een andere hok. Tja de niet rokers vonden dat toch wel erg ongezellig en kwamen erbij zitten. Toen vonden ze dat de rokers beter op het balkon konden gaan zitten. En nu moeten de rokers van het terras af want niet rokers hebben er last van. Als de niet rokers nu allemaal gezellig binnen in de schone rook vrije ruimte gaan zitten is er niks aan de hand. Maar de niet rokers zijn net verwende kinderen die hun zin moeten hebben
Zal niet rusten totdat jij alleen nog maar mag roken in dichtgeklapte een kartonnen doos naast de vuilcontainer waar geen interactie met andere mensen mogelijk is inderdaad.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bij de horecakwestie zie je ook heel duidelijk dat de antirokers niet tevreden zijn met een rookvrije locatie, maar dat ze het gezelschap van de rokers en rookvriendelijke opeisen met hulp van de staat. Ze moeten en zullen met rokers in dezelfde kroeg staan, die dan vervolgens niet roken om hun een plezier te doen. Extreem egoistisch natuurlijk.
Dat verbod is een verzinsel van het AD om even lekker deze discussie aan te wakkeren waarin mensen hun rare theorieën over het andere kamp kunnen spuien.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:33 schreef Rattataki het volgende:
Maar goed, een algeheel horecaverbod vind ik dus ook te ver gaan.
In de kroeg stinkt het zweet en drank meer, dus ook maar verbieden?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:25 schreef FritzWepper het volgende:
Het stinkt en veroorzaakt dus overlast. Compleet verbieden in het openbaar.
Dat zullen we in de toekomst wel zien, al hoeft het er van mij ook niet te komen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat verbod is een verzinsel van het AD om even lekker deze discussie aan te wakkeren waarin mensen hun rare theorieën over het andere kamp kunnen spuien.
Ik heb als niet-roker nog nooit last gehad van rokende mensen op een terras. Een verbod op roken op het terras hoeft van mij dan ook niet. Een uitzondering is wanneer tafeltjes heel dicht op elkaar staan en iemand zit te eten. Ik kan me indenken dat het niet prettig is als je tijdens het eten de rooklucht van een ander meekrijgt. Maar dat lijkt me vooral een kwestie van rekening met elkaar houden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:23 schreef OProg het volgende:
Ik vraag met vooral af hoeveel van dit soort mensen daadwerkelijk op het terras komen. Na het rookverbod binnen heb ik ook vrijwel geen nieuwe mensen in de kroeg gezien. Dus die groep 'ik kom niet door het roken maar daarna echt wel' is nogal klein in tegenstelling tot beweringen van sommigen.
Dus de mening van heel Nederland is net zo min relevant als mijn mening over bijvoorbeeld dingen met de kinderopvang.
Dat is aan de uitbater om te reguleren. Iemand die het niet uitmaakt mag toch gewoon overal zitten lijkt me.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kan ik best leven met een gedeeltelijk rookvrij terras. Al zal je dan zien dat er van die niet-rokende pipo's zijn die dan toch weer tegen het rookgedeelte aan gaan zitten. Zo zijn ze dan ook wel weer.
Verder is het over een paar jaar gedaan met roken op het terras. Dat weet ik bijna zeker.
Ja, tot die conclusie kwamen ze in de OP ookquote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Verder is het over een paar jaar gedaan met roken op het terras. Dat weet ik bijna zeker.
Dan krijg je het nog.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:34 schreef Chai het volgende:
[..]
Zal niet rusten totdat jij alleen nog maar mag roken in dichtgeklapte een kartonnen doos naast de vuilcontainer waar geen interactie met andere mensen mogelijk is inderdaad.
Nee de doos is dichtgeklapt. Dus je zit in je eigen rookkubus.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:24 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dan krijg je het nog.![]()
"Ach, wat sta je daar zielig in je eentje naast die container, wij komen wel gezellig bij je staan. Ik kan alleen niet zo tegen rook, dus zou je wel even die sigaret weg willen doen?"
Nu wel, dat werd nu juist mooi verdoezeld door de rook.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef dimmak het volgende:
[..]
In de kroeg stinkt het zweet en drank meer, dus ook maar verbieden?
Komen ze allemaal in je doos zitten, kan je helemaal niet meer aan ze ontsnappen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:25 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee de doos is dichtgeklapt. Dus je zit in je eigen rookkubus.
Tja, iemand moet daar zitten als de rest vol isquote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kan ik best leven met een gedeeltelijk rookvrij terras. Al zal je dan zien dat er van die niet-rokende pipo's zijn die dan toch weer tegen het rookgedeelte aan gaan zitten. Zo zijn ze dan ook wel weer.
Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd of de voorstanders van dit zwakke plan zelf een auto besturen
en geen kwaad zien in de overlast en vervuiling die dit gedrag voor de medemens veroorzaakt...
Dit is m.i. hypocriet maar daar zullen "ze" het denk ik liever niet over willen hebben.
Zou je dan feitelijk ook van rokers kunnen zeggen, iets met de rekening spekken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.
Dat zeg ik ook als Camel jockey... maar dan verzinnen ze toch wel weer iets om over te zeiken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:52 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Zou je dan feitelijk ook van rokers kunnen zeggen, iets met de rekening spekken.
Dan hebben ze het over het "nut" voor zichzelf toch?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.
Ik doe Lucky Strike. Waarheid, want dat is dan niet zo, omdat het altijd anders kan. Beter stopt iedereen met roken en heffen we met z'n allen gewoon lekker accijns op brood. Kijken hoe snel mensen daarmee stoppen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook als Camel jockey... maar dan verzinnen ze toch wel weer iets om over te zeiken.
Dat probeerde ik in de vorige draad al enigzins aan te geven ja.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan hebben ze het over het "nut" voor zichzelf toch?
Je mag dus wel overlast en vervuiling veroorzaken als het voor jezelf nut heeft...
Nu weet ik zeker dat het hypocriet is.
Jij stinkt ook, zegt je moeder.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:25 schreef FritzWepper het volgende:
Het stinkt en veroorzaakt dus overlast. Compleet verbieden in het openbaar.
Ja, dat slaat ook helemaal nergens op. Ik rookte op het station overal waar ik wilde, fuck die rokersvierkant of wat voor achterlijk iets, een rokerspaal,quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Op het station mag t ook niet overal, ds op het terras al helemaal niet
en toen kreeg je een boete van 60,- ?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat slaat ook helemaal nergens op. Ik rookte op het station overal waar ik wilde, fuck die rokersvierkant of wat voor achterlijk iets, een rokerspaal,
Heb je een auto?quote:
Bron?quote:Op woensdag 17 juni 2015 03:33 schreef Monopoly het volgende:
Op perrons zonder overkapping mag je overigens gewoon roken buiten de rokerspaal om.
Hebben eigenlijk alle stations wel een rokerspaal? Ik kan me niet herinneren dat ik er één op station Lammenschans heb gezien.quote:Op woensdag 17 juni 2015 03:33 schreef Monopoly het volgende:
Op perrons zonder overkapping mag je overigens gewoon roken buiten de rokerspaal om.
Veel kleinere stations hebben geeneens een rookpaal.quote:Op woensdag 17 juni 2015 06:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Hebben eigenlijk alle stations wel een rokerspaal? Ik kan me niet herinneren dat ik er één op station Lammenschans heb gezien.
Stond laatst met een beveiliger op het station te praten + te roken buiten de overkapping. Ik moest de trein rijden maar we moesten overstappers mee nemen (laatste trein). Die zei dat het buiten de overkapping gewoon mocht. Ik ben het nu aan het opzoeken of het ergens in de regels staat, maar ik kan vrij weinig vinden. Ik ga dit nog een keer navragen bij NS medewerkers voor je.quote:
Kunnen we dan niet gewoon beter een beroep doen op gezond verstand? Natuurlijk, steeds minder mensen lijken het te hebben, maar als we nou eens normaal met elkaar omgingen, niet meteen in de verdediging schieten en op redelijk rekening met elkaar houden, kan er ook gewoon gevraagd worden om te wachten met het aansteken van een sigaret, of gewoon ergens anders te gaan staan.quote:Op woensdag 17 juni 2015 03:18 schreef Rattataki het volgende:
De meeste mensen die roken lopen zichzelf vaak voor de gek te houden. Het is vaak conditionering/gewenning. Op de vraag over het waarom krijg je vaak als antwoord: "Ik weet ook dat het een slechte gewoonte is,maar"....en dan komen alle excusen uit de kast. Het grootste gedeelte van de rokers geeft ook aan dat ze willen stoppen in de toekomst of al serieuze pogingen hebben gedaan om te stoppen. maar ja, die verslaving he. Het is toch ook puur vergif. Ierland had als eerste een rookverbod en opvallend is dat een meerderheid van de rokers daar het er zelf mee eens waren. Ook hier is een gedeelte van de rokers te vinden in een rookverbod,maar veel minder als daar. En een meerderheid is nu ook te vinden voor een rookverbod op het terras.Voor mij hoeft het ook niet,maar als uiteindelijk een meederheid hiervoor te vinden is, vind ik ook dat ze nu maar eens rekening moet houden met de meerderheid. Vooral nu er steeds minder mensen gaan roken. Het is trouwens toch onhoudbaar.Maar let maar niet op mij,want ik ben een zeikertje en een egoïst.Ik weet het. Dat kan ik beter omdraaien.
Roken is een redelijk onschuldig plezier?quote:Op woensdag 17 juni 2015 08:57 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Kunnen we dan niet gewoon beter een beroep doen op gezond verstand? Natuurlijk, steeds minder mensen lijken het te hebben, maar als we nou eens normaal met elkaar omgingen, niet meteen in de verdediging schieten en op redelijk rekening met elkaar houden, kan er ook gewoon gevraagd worden om te wachten met het aansteken van een sigaret, of gewoon ergens anders te gaan staan.
Wil van de meerderheid is leuk voor een richting. Maar als de meerderheid een redelijk onschuldig plezier van een minderheid wil verbieden, dan ben ik daar altijd op tegen. (Roken verbieden in openbare gebouwen kan ik nog wel volgen, maar buiten?!)
Mooi verwoord Alentejana (gvd wat een usernaam)quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:
Niet om het een of ander, maar rokers worden niet geweerd . Rokers kunnen overal komen. Er wordt alleen verzocht hier en daar geen sigaret op te steken terwijl je daar bent. Je wordt niet als persoon gediscrimineerd, je kunt alleen heel tijdelijk je voorkeursgenotsmiddel ergens niet gebruiken.
Het misprijzen ontstaat omdat men zich als mens ergens weggejaagd voelt.
Maar dat is een verkeerde opvatting.
Je bent overal welkom zolang je maar geen sigaret opsteekt. Dat is net zoiets als zolang je maar je mobieltje niet gebruikt, of geen muziekmaker aan hebt, je fluistert, of wat dan ook wat men wel eens op openbare plekken vraagt.
Gewoon een kwestie van even aanpassen aan een situatie. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn.
Het is alleen zo moeilijk omdat sommigen niet langer dan een uur (soms korter) buiten een sigaret kunnen en zich dus gedwongen voelen om dan van zo´n plek waar je niet mag roken, weg te gaan en als dat niet kan, zit men dus met effect van het niet kunnen roken dat zich over het algemeen uit in irritatie en rusteloosheid. Iets dat ze normaal simpel vermijden door een sigaret op te steken, maar dat kan dan dus niet.
Maar de irritatie heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat de roker er niet buiten kan, dan met het verzoek van de eigenaar/uitbater van de plek om er niet te roken.
Als je nl wel langer buiten je sigaret kunt of niet rookt heb je er geen last van....
Ik snap dat een niet-roken verzoek een en ander alleen verlegd, want de roker zal roken, dan maar ergens anders. Ik denk niet dat een roker zich geroepen voelt om te stoppen zodat hij dan wel hier of daar kan komen.
Buiten roken is een redelijk onschuldig, als in schadelijk voor een ander, plezier.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:54 schreef Wut het volgende:
[..]
Roken is een redelijk onschuldig plezier?
Eens, totdat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Eigenaren kunnen prima zelf beslissen of ze wel of geen rokers op hun terras(of delen van hun terras) willen, zolang het maar niet verboden wordt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:
Niet om het een of ander, maar rokers worden niet geweerd . Rokers kunnen overal komen. Er wordt alleen verzocht hier en daar geen sigaret op te steken terwijl je daar bent. Je wordt niet als persoon gediscrimineerd, je kunt alleen heel tijdelijk je voorkeursgenotsmiddel ergens niet gebruiken.
Je bent overal welkom zolang je maar geen sigaret opsteekt. Dat is net zoiets als zolang je maar je mobieltje niet gebruikt, of geen muziekmaker aan hebt, je fluistert, of wat dan ook wat men wel eens op openbare plekken vraagt.
Gewoon een kwestie van even aanpassen aan een situatie. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn.
Het is alleen zo moeilijk omdat sommigen niet langer dan een uur (soms korter) buiten een sigaret kunnen en zich dus gedwongen voelen om dan van zo´n plek waar je niet mag roken, weg te gaan en als dat niet kan, zit men dus met effect van het niet kunnen roken dat zich over het algemeen uit in irritatie en rusteloosheid. Iets dat ze normaal simpel vermijden door een sigaret op te steken, maar dat kan dan dus niet.
Maar de irritatie heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat de roker er niet buiten kan, dan met het verzoek van de eigenaar/uitbater van de plek om er niet te roken.
Als je nl wel langer buiten je sigaret kunt of niet rookt heb je er geen last van....
Ik snap dat een niet-roken verzoek een en ander alleen verlegd, want de roker zal roken, dan maar ergens anders. Ik denk niet dat een roker zich geroepen voelt om te stoppen zodat hij dan wel hier of daar kan komen.
Heb ik ook al in het eerdere topic ook genoemd.quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:10 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Eens, totdat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Eigenaren kunnen prima zelf beslissen of ze wel of geen rokers op hun terras(of delen van hun terras) willen, zolang het maar niet verboden wordt.
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen. Dan weet je bij voorbaat al wat ze gaan doen. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft een keer berekend dat bij een 100 % rookvrije horeca 39 procent van de cafés 13 procent minder inkomsten binnenhalen. Omdat er bij de rest van de cafe's al niet tot nauwelijks rokers meer zijn. En dat ze overal gezien dan nog steeds goede zaken doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:18 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Heb ik ook al in het eerdere topic ook genoemd.
Ik geloof niet dat een algemeen rookverbod handig is.
Er is een soort-zoekt-soort cultuur in de horeca, dus de uitbaters kunnen zelf prima inschatten wat voor hen handig is of niet.
Ik denk ook niet dat het er gaat komen.
Het gaat meer om een movement ,of trend, zo je wilt.
Zolang zij hoge omzet halen, wil dat zeggen dat hun klanten in elk geval niet wegblijven.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen. Dan weet je bij voorbaat al wat ze gaan doen. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft een keer berekend dat bij een 100 % rookvrije horeca 39 procent van de cafés 13 procent minder inkomsten binnenhalen. Omdat er bij de rest van de cafe's al niet tot nauwelijks rokers meer zijn. En dat ze overal gezien dan nog steeds goede zaken doen.
Het gaat toch ook om omzet. Hoe wil je overleven als ondernemer als je allerlei verboden gaat opleggen terwijl er vraag is voor rookruimtes. De meeste cafe's dus niet de restaurants hebben nog hun klandizie omdat mensen nog buiten mogen roken. Verdwijnt dit ook dan wil ik het nog wel mee maken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen. Dan weet je bij voorbaat al wat ze gaan doen. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft een keer berekend dat bij een 100 % rookvrije horeca 39 procent van de cafés 13 procent minder inkomsten binnenhalen. Omdat er bij de rest van de cafe's al niet tot nauwelijks rokers meer zijn. En dat ze overal gezien dan nog steeds goede zaken doen.
Dit.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:12 schreef Alentejana het volgende:
Ik denk trouwens dat een café baas van een hardrockcafé waar bijna alleen verstokte rokers komen en zelf ook zo af en toe zijn sigaretje voor de deur rookt, echt niet gaat roepen van "nou laat ik mijn terras nou ook maar rookvrij maken, want dat is hip" om maar wat te noemen.
Hoezo is dat niet objectief?quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen.
Ik heb deze sinds gisteren:quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:57 schreef Bart2002 het volgende:
Ik doe sinds vandaag deze:
[ afbeelding ]
Om het goede voorbeeld te geven.![]()
Ik heb vorig jaar een maand of acht elektrisch gerookt. Toen toch weer met het echte werk begonnen.
Nu dit weer eens proberen.
Inderdaad,er zijn nog keuzes genoeg. En zijn nog plekken genoeg waar het wel mag en als het aan mij lag blijft dat ook zo. Maar je kan het ook omdraaien. Als niet-roker heb je ook niet altijd de keuze. Je vind het café dan misschien wel leuk,maar gaat er toch niet heen omdat het helemaal blauw staat van de rook. Of als je loopt te eten of drinken en alles smaakt naar rook. Lekker hoor. Dan vraag je dan ook weer niet om. Ik heb zelf ook jarenlang gestaan in de rook van een ander, nu wordt het tijd voor wat meer inschikking. Speciale gelegenheden waar rokers niet mogen komen vind ik ook een te gek idee ,maar of dat gaat lopen is nog maar de vraag natuurlijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:12 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Zolang zij hoge omzet halen, wil dat zeggen dat hun klanten in elk geval niet wegblijven.
Ik zie je bezwaar niet?
Je hebt als consument keuze om ergens heen te gaan en keuze om ergens te roken of niet en door die laatse keuze ben je al of niet beperkter in je keuzes, maar het blijft een keuze.
De horeca zijn slechts aanbieders van mogelijkheden tot verpozen.
Ik denk trouwens dat een café baas van een hardrockcafé waar bijna alleen verstokte rokers komen en zelf ook zo af en toe zijn sigaretje voor de deur rookt, echt niet gaat roepen van "nou laat ik mijn terras nou ook maar rookvrij maken, want dat is hip" om maar wat te noemen.
Klopt, maar dat maakt toch juist dat op de meest objectieve manier in de behoeft wordt voorzien?quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:51 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ondernemers willen toch zo veel mogelijk omzet maken. Dat weet je van te voren.
Juist niet. Want hier wordt alleen gedacht aan geld en niet aan wat mensen nu eigenlijk willen. Er is juist behoefte aan minder,maar dat zal de caféhouders natuurlijk worst wezen als dat ook maar een kliene marge meer oplevert aan winst.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar dat maakt toch juist dat op de meest objectieve manier in de behoeft wordt voorzien?
Dat is nieuw voor mij. Het is natuurlijk een organisatie als Stivoro die dit zo zal brengen en teveel invloed krijgt. Een hardnekkige organisatie.quote:
Een kroeg is geen liefdadigheidsinstelling, wat mensen nu eigenlijk willen is slechts relevant voor zover het in de hoedanigheid van klant is. Heel veel Nederlanders zouden immers eigenlijk hun eigen drank mee willen nemen en dat op dat terras opzuipen, maar dan ga je voorbij aan de hoedanigheid van klant in de relatie tussen ondernemer en die klant.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:04 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Juist niet. Want hier wordt alleen gedacht aan geld en niet aan wat mensen nu eigenlijk willen. Er is juist behoefte aan minder,maar dat zal de caféhouders natuurlijk worst wezen als dat ook maar een kliene marge meer oplevert aan winst.
Lulkoek.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Stop nu eens allemaal met dingen erbij te halen die er niks mee te maken hebben en totaal geen raakvlak hebben. Al die slappe excusen...Ja maar dit , ja maar dat.Het gaat hier over roken en dat de meeste mensen daar hinder van ondervinden en vies vinden. Daar kan ik ook niks aan doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:13 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Lulkoek.
Moet niet gekker worden, is geld verdienen en hard werken nu ook al vies voor de policor?
Kun je net zo goed een slager gaan verbieden vlees te verkopen want slecht voor de gezondhed van de dieren, als je het aan de slagers overlaat dan weet je het wel, die blijven dan vlees verkopen alleen maar om geld te verdienen, de horror, stel je voor zeg!!!
Ja fijn allemaal, ik kan er ook niets aan doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:18 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Stop nu eens allemaal met dingen erbij te halen die er niks mee te maken hebben en totaal geen raakvlak hebben. Al die slappe excusen...Ja maar dit , ja maar dat.Het gaat hier over roken en dat de meeste mensen daar hinder van ondervinden en vies vinden. Daar kan ik ook niks aan doen.
Ja tuurlijk, ik ga express tegen rokers aan zitten omdat ik dat leuk vind en drie uur op een terras blijven zitten in de rook. En het gaat hier niet om een ekele "zuurpruim". Je loopt de boel weer aardig te bagatelliseren.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een kroeg is geen liefdadigheidsinstelling, wat mensen nu eigenlijk willen is slechts relevant voor zover het in de hoedanigheid van klant is. Heel veel Nederlanders zouden immers eigenlijk hun eigen drank mee willen nemen en dat op dat terras opzuipen, maar dan ga je voorbij aan de hoedanigheid van klant in de relatie tussen ondernemer en die klant.
In die hoedanigheid van klant telt de 'stem' van degene die veel geld wil uitgeven nou eenmaal zwaarder dan die van de zuurpruim die op een sapje een terrasstoel drie uur bezet houdt om te kijken of er nog ergens een rookpluim valt op te snuiven om schande van te spreken.
Wedden van niet?quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:20 schreef ems. het volgende:
Als een meerderheid het vies vindt is er helemaal geen probleem natuurlijk. Dan schieten de rookvrije cafés/eetgelegenheden uit de grond.
Ja, ik wed van niet. Dat is omdat er helemaal geen "meerderheid" is die het weg wil hebben. Slechts een vocale minderheid met een klaag-fetish.quote:
De horeca draait nou eenmaal niet op de doorsnee Nederlander, maar voor een heel groot deel op de bovengemiddeld alcohol consumerende en vaker rokende of rooktolerante Nederlander. Wat de incidentele terrasbezoeker nou eigenlijk echt wil is slechts relevant naarmate hoeveel die nou eigenlijk echt uit wil geven.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:22 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, ik ga express tegen rokers aan zitten omdat ik dat leuk vind en drie uur op een terras blijven zitten in de rook. En het gaat hier niet om een ekele "zuurpruim". Je loopt de boel weer aardig te bagatelliseren.
Ik denk dat je daar naast zit. Ik denk dat de horeca wel degelijk draait op de "doorsnee" Nederlander. Wat betreft de alcoholconsumptie ga ik met je mee. Dat,in combinatie met eten en drinken. Roken is eigenlijk maar een klein gedeelte van de omzet en eigenlijk irrelevant. Dat in het achterhoofd houdende in combinatie dat mensen er hinder van schijnen te hebben.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De horeca draait nou eenmaal niet op de doorsnee Nederlander, maar voor een heel groot deel op de bovengemiddeld alcohol consumerende en vaker rokende of rooktolerante Nederlander. Wat de incidentele terrasbezoeker nou eigenlijk echt wil is slechts relevant naarmate hoeveel die nou eigenlijk echt uit wil geven.
Ik kan dan natuurlijk meerdere enquettes opgeven,maar de vraag is of dat wel objectief is en wordt voor de rest toch een wellus nietus discussie. Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.quote:
Feit blijft dat dat waarschijnlijk leugens zijn van de, nogmaals, vocale minderheid aan klagers. Als men echt zo graag roken had geweerd uit de cafés dan was deze discussie er niet en was het gros van de horeca al lang rookvrij.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:52 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Wat mij bestaat van de discussie over het wettelijk rookverbod in de binnenruimte van de horeca is het nogal egocentrisch perspectief van menig antiroker. Die gingen dan vertellen over hoe ze op zaterdagavond vaak gingen stappen met allemaal mensen die niet rookten. Allemaal leuk en aardig voor zover correct, maar een kroeg moet ook omzet draaien als jij er zelf niet bent. Dat is voor een terras niet anders.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:46 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar naast zit. Ik denk dat de horeca wel degelijk draait op de "doorsnee" Nederlander.
Logisch volgens jouw, niet voor mij. Maar die rede had ik al opgegeven. Zoals ik al zei wordt het verder dan een wellus nietus discussie, want alles wat je dan zegt en opgeeft zijn dan weer leugens. Em je weet zelf denk ook wel dat dat niet zo makkelijk gaat.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:55 schreef ems. het volgende:
[..]
Feit blijft dat dat waarschijnlijk leugens zijn van de, nogmaals, vocale minderheid aan klagers. Als men echt zo graag roken had geweerd uit de cafés dan was deze discussie er niet en was het gros van de horeca al lang rookvrij.
Even los van het feit dat hoeveel rokers er zijn of hoeveel mensen last ervan ondervinden irrelevant is als je de horeca-eigenaars gewoon zelf laat beslissen, wat natuurlijk nog steeds de meest logische oplossing is.
Reed jij nou auto, trouwens?quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:52 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ik kan dan natuurlijk meerdere enquettes opgeven,maar de vraag is of dat wel objectief is en wordt voor de rest toch een wellus nietus discussie. Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:23 schreef ems. het volgende:
Ja, ik wed van niet. Dat is omdat er helemaal geen "meerderheid" is die het weg wil hebben. Slechts een vocale minderheid met een klaag-fetish.
Je hebt gelijk,het zijn allemaal egoïsten. Vooral als ze een eigen mening hebben en zelf besluiten dat ze niet in de rook willen zitten. Tweede gedeelte klopt gewoon niks van,sorry.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat mij bestaat van de discussie over het wettelijk rookverbod in de binnenruimte van de horeca is het nogal egocentrisch perspectief van menig antiroker. Die gingen dan vertellen over hoe ze op zaterdagavond vaak gingen stappen met allemaal mensen die niet rookten. Allemaal leuk en aardig voor zover correct, maar een kroeg moet ook omzet draaien als jij er zelf niet bent. Dat is voor een terras niet anders.
Het zou mij niks verbazen als 10% van Nederlanders meer dan de helft van de omzet genereert. Het is de wil om geld uit te geven die telt, en van die groep is nou eenmaal een heel groot gedeelte roker of rooktolerant.
Als ze dat niet willen, dan gaan ze toch fijn naar zo'n anti-rook café die als paddestoelen uit de grond zijn gerezen?quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:05 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Je hebt gelijk,het zijn allemaal egoïsten. Vooral als ze een eigen mening hebben en zelf besluiten dat ze niet in de rook willen zitten. Tweede gedeelte klopt gewoon niks van,sorry.
Nee,ik rij geen auto.Ik weet waar je heen wilt gaan,maar het gaat hier even over roken. Één probleem tegelijk graag.quote:
Lekker makkelijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:08 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Nee,ik rij geen auto.Ik weet waar je heen wilt gaan,maar het gaat hier even over roken. Één probleem tegelijk graag.
Dat wat niet zo makkelijk gaatquote:Op woensdag 17 juni 2015 15:00 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Zoals ik al zei wordt het verder dan een wellus nietus discussie, want alles wat je dan zegt en opgeeft zijn dan weer leugens. Em je weet zelf denk ook wel dat dat niet zo makkelijk gaat.
Excuus? Waarvoor? Ik zeg gewoon waar het op staat. 'Nut' is kennelijk de doorslaggevende factor wanneer het gaat om onze gezondheid.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:09 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Niet makkelijk. Je loopt een excuus te vinden voor één probleem met een ander.
Amen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:11 schreef Jigzoz het volgende:
Doe nou niet zo moeilijk. Er zijn mensen die wel graag roken, mensen die absoluut een rookvrije omgeving hebben en mensen die het niet zoveel uitmaakt. Als er voor iedereen ruimte is, dan heeft niemand wat te zeuren.
Je doet net of dat weinig is, 25% is - in een democratie - een substantieel gedeelte waar normaal gesproken rekening mee wordt gehouden. Iedere machtsgeile politicus krijgt een erectie van een dergelijke aanhang.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:52 schreef Rattataki het volgende:
Ik kan dan natuurlijk meerdere enquettes opgeven,maar de vraag is of dat wel objectief is en wordt voor de rest toch een wellus nietus discussie. Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Ja,uitlaatgassen zijn ook schadelijk en moet ook aangepakt worden. Maar het ging hier over roken,dus hoef je dat er niet bij te halen. Daarom zeg ik ook één probleem tegelijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Excuus? Waarvoor? Ik zeg gewoon waar het op staat. 'Nut' is kennelijk de doorslaggevende factor wanneer het gaat om onze gezondheid.
En toch zeurt niemand daarover, die auto's...quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ja,uitlaatgassen zijn ook schadelijk en moet ook aangepakt worden. Maar het ging hier over roken,dus hoef je dat er niet bij te halen. Daarom zeg ik ook één probleem tegelijk.
Dat is zo, al tel ik er dan nog geeneens de rokers bij op die het er mee eens zijn en ook niet het gegeven dat de meerderheid van de rokers er uberhaubt mee wilt stoppen. Dan worden het al een stuk minder.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef highender het volgende:
[..]
Je doet net of dat weinig is, 25% is - in een democratie - een substantieel gedeelte waar normaal gesproken rekening mee wordt gehouden. Iedere machtsgeile politicus krijgt een erectie van een dergelijke aanhang.
Ja ik weet het, over over al die troep in je eten.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch zeurt niemand daarover, die auto's...
quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:18 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ja ik weet het, ook over al die troep in je eten.
Ik zou zeggen maak een topic aan, wie weet wat er allemaal los komt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch zeurt niemand daarover, die auto's...
Als je zelf niet(meer) rookt is het gewoon heel erg irritant om rook in je neus te krijgen van iemand die naast je zit, of in je huis, alles gaat naar rook ruiken. Nou ruikt dat niet smerig ofzo, vind ik, maar je kan je hele huis elke jaar opnieuw in de verf zetten, alles wordt er gelig/bruinig van: Bah!quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:13 schreef Alentejana het volgende:
Wat een gemopper om klagers. Die zitten aan beide kanten. Een roker die niet mag roken klaagt immers toch ook?
Waar hebben we het eigenlijk over?
Een aantal café bazen denkt hun klanten een plezier te doen als ze hun terras rookvrij maken en denken dat die trend wel eens aan zou kunnen slaan. Dat zien we dan wel. De gevolgen van een rookvrij terras ook. Misschien gaan er dan meer naar het café ernaast, die ook weer blij.
Als mensen graag een sigaret op steken als ze ergens zitten en klagen als er een plan op tafel voor rookvrij, wordt het heus ook gehoord. Aan de horeca baas de taak om te kijken welke klanten hij liever heeft. Maar je moet die klacht dan wel daar neerleggen waar ze het willen invoeren.
Prima.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:17 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Dat is zo, al tel ik er dan nog geeneens de rokers bij op die het er mee eens zijn en ook niet het gegeven dat de meerderheid van de rokers er uberhaubt mee wilt stoppen. Dan worden het al een stuk minder.
Wat is dit nou weer voor stukje offtopic? Jouw huis, jouw regels, daar heeft niemand problemen mee.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:24 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Als je zelf niet(meer) rookt is het gewoon heel erg irritant om rook in je neus te krijgen van iemand die naast je zit, of in je huis, alles gaat naar rook ruiken. Nou ruikt dat niet smerig ofzo, vind ik, maar je kan je hele huis elke jaar opnieuw in de verf zetten, alles wordt er gelig/bruinig van: Bah!
Daarom wil ik geen mensen die willen roken in me huis, in me huis, en zeker niet van die neurotische kettingrokers. Zij komen mijn huis niet schilderen elke jaar.
Roken kan je buiten doen, zeker met dit mooie weer. waarom voelen sommigen rokers zich beledigd als je vraagt of ze niet in je huis willen roken?Ik beledig ze niet, ik wil alleen niet dat ze roken in mijn huis.
Inderdaad!quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:26 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor stukje offtopic? Jouw huis, jouw regels, daar heeft niemand problemen mee.
Niet waar, heb zelf een jaar of 20 gerookt, nu helemaal niet meer, nergens last van al gaan ze naast me in de auto een peuk roken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:24 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Als je zelf niet(meer) rookt is het gewoon heel erg irritant om rook in je neus te krijgen van iemand die naast je zit, of in je huis, alles gaat naar rook ruiken. Nou ruikt dat niet smerig ofzo, vind ik, maar je kan je hele huis elke jaar opnieuw in de verf zetten, alles wordt er gelig/bruinig van: Bah!
Daarom wil ik geen mensen die willen roken in me huis, in me huis, en zeker niet van die neurotische kettingrokers. Zij komen mijn huis niet schilderen elke jaar.
Roken kan je buiten doen, zeker met dit mooie weer. waarom voelen sommigen rokers zich beledigd als je vraagt of ze niet in je huis willen roken?Ik beledig ze niet, ik wil alleen niet dat ze roken in mijn huis.
Stel je niet zo aan. Ze kunnen toch achter huis/op je balkon roken als ze per sé willen roken?quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:28 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Inderdaad!
Maar je moet ze de kost geven, zogenaamde vrienden die alleen langs willen komen als ze mogen roken in je huis.
Daarom.
Nou, dan blijven ze toch lekker weg?? Boeien...quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:28 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Inderdaad!
Maar je moet ze de kost geven, zogenaamde vrienden die alleen langs willen komen als ze mogen roken in je huis.
Daarom.
Ik heb er wel last van, naast me roken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:30 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Niet waar, heb zelf een jaar of 20 gerookt, nu helemaal niet meer, nergens last van al gaan ze naast me in de auto een peuk roken.
Daarnaast woon ik letterlijk een paar meter boven een behoorlijk groot terras waar 90% rookt, nergens last van, het is gewoon onzin en puur een gevalletje eigen zin doordrijven dat eventuele rookverbod buiten.
Ja.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:31 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan. Ze kunnen toch achter huis/op je balkon roken als ze per sé willen roken?
Het punt is dat als 25% rookt, dat nog niet meteen wil zeggen dat 25% het niet kan laten om tijdens het uitgaan te roken....quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef highender het volgende:
[..]
Je doet net of dat weinig is, 25% is - in een democratie - een substantieel gedeelte waar normaal gesproken rekening mee wordt gehouden. Iedere machtsgeile politicus krijgt een erectie van een dergelijke aanhang.
Dat is toch gewoon een legitieme vraag waarop je nee kunt antwoorden? Ik zie het manipulatieve er niet aan af.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:38 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja.
Je hebt, iig ik ken ze, van die manipulators, die als ze bij je komen van te voren zeggen of ze dan wél kunnen roken in je huis.
Dat is vervelend, manipulatie. zeg ik nee, is men beledigt. Maar dat zijn dan ook geen echte vrienden; echte vrienden houden rekening.
Dat komt in beeld als ze zeggen dat ze alleen maar komen als ze wel mogen roken...quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een legitieme vraag waarop je nee kunt antwoorden? Ik zie het manipulatieve er niet aan af.
Dat vind ik geen manipulatie. Rokers zijn verslaafden, en er zitten ertussen die echt niet urenlang ontspannen zonder sigaret kunnen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:42 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Dat komt in beeld als ze zeggen dat ze alleen maar komen als ze wel mogen roken...
Ja dat wel.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een legitieme vraag waarop je nee kunt antwoorden? Ik zie het manipulatieve er niet aan af.
Dan blijven ze toch lekker weg, wat kan jou dat nou schelen, het is jouw huis, jouw regels, ze dealen er maar mee of blijven lekker weg.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:42 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Dat komt in beeld als ze zeggen dat ze alleen maar komen als ze wel mogen roken...
Sommigen kunnen echt niet zonder. Ik ben zelf gestopt omdat ik ook zo was.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:46 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja dat wel.
En als ik nee zeg zijn sommigen dus gewoon beledigt, dat is vervelend, meer niet.
En jammer. Toen ik nog rookte, rookte ik gewoon niet bij mensen thuis die niet roken.
Helemaal gelijk, zo ga ik er nu ook tegenaan kijken!quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:46 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Dan blijven ze toch lekker weg, wat kan jou dat nou schelen, het is jouw huis, jouw regels, ze dealen er maar mee of blijven lekker weg.
Vreemd, dat soort mensen ken ik niet. 'In huis wordt niet gerookt' is een regel waar geen enkele bezoekende roker moeite mee heeft.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:38 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja.
Je hebt, iig ik ken ze, van die manipulators, die als ze bij je komen van te voren zeggen of ze dan wél kunnen roken in je huis.
Dat is vervelend, manipulatie. zeg ik nee, is men beledigt. Maar dat zijn dan ook geen echte vrienden; echte vrienden houden rekening.
Idd. Niet alle vrienden gelukkig, en wel enkelen: niet willen komen als je niet aan me regels(niet roken in mijn huis) wilt houden, dan niet. Zo gaan ik dat doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:49 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Vreemd, dat soort mensen ken ik niet. 'In huis wordt niet gerookt' is een regel waar geen enkele bezoekende roker moeite mee heeft.
Misschien wordt het tijd voor een andere vriendenkring voor je?
Grow some balls zeg.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:52 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Idd. Niet alle vrienden gelukkig, en wel enkelen: niet willen komen als je niet aan me regels(niet roken in mijn huis) wilt houden, dan niet. Zo gaan ik dat doen.
Hetzelfde voor mij. Niet alleen ken ik niemand die rookt en daar moeilijk over doet, veel mensen die roken roken eveneens niet in hun eigen huis, daar hebben ze goede redenen voor.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:49 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Vreemd, dat soort mensen ken ik niet. 'In huis wordt niet gerookt' is een regel waar geen enkele bezoekende roker moeite mee heeft.
Misschien wordt het tijd voor een andere vriendenkring voor je?
Ik denk dat jij gelijk hebt...quote:
Dat is een beetje het probleem, hier op Fok! heb je al die voorbeeldige en hoffelijke rokers, in het echte leven zijn velen lang niet zo hoffelijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bij mij in de buurt is er een bosje waarin duidelijk bij de ingang staat dat er niet gerookt mag worden wegens brandgevaar, bij de bankjes zie je talloze peuken liggen (hoe sociaal), blijkbaar trekken rokers zich er weinig van aan dus je zal wel moeten handhaven. Die handhaving kan gefinancierd worden met de boeteopbrengsten, zo gauw die boete-opbrengsten dalen is er minder handhaving nodig.
Ik zie nooit een roker netjes zijn peuk opruimen, ze laten het altijd op straat liggen. Het duurt jaren voordat dat is afgebroken en het werkt verloederend: afval trekt afval aan, als het ware. Als er al zwerfafval ligt dan gooien mensen sneller afval op straat, dat is gebleken uit allerlei onderzoekjes.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:56 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem, hier op Fok! heb je al die voorbeeldige en hoffelijke rokers, in het echte leven zijn ze velen lang niet zo hoffelijk.
Helemaal waar, tis rommel!quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom is iedereen hier zo geobsedeerd door de stank van het roken? Ja, het stinkt. Je maakt je echter beter zorgen om wat je niet met je beperkte zintuigen waarneemt: de troep die in je longen komt, de DNA-mutaties die het veroorzaakt in je longen, de acute klachten (allergie) etc.
Datzelfde spul dat in auto uitlaatgassen zit?quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom is iedereen hier zo geobsedeerd door de stank van het roken? Ja, het stinkt. Je maakt je echter beter zorgen om wat je niet met je beperkte zintuigen waarneemt: de troep die in je longen komt, de DNA-mutaties die het veroorzaakt in je longen, de acute klachten (allergie) etc.
Het is dan ook net zo zinloos als de vicieuze spiraal van steeds het geluid harder zetten doordat je steeds meer je gehoor sloopt. Mensen roken niet omdat het iets toevoegt, mensen roken omdat ze lijden op het moment dat ze even niet roken. Je kan dan beter helemaal ermee stoppen. Het is net als met het eten van toegevoegd suiker, doe het 10 dagen niet of nauwelijks en je bent van je verslaving af.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat vind ik geen manipulatie. Rokers zijn verslaafden, en er zitten ertussen die echt niet urenlang ontspannen zonder sigaret kunnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat een overheid hier wat in wil sturen is volkomen logisch en positief.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ergens anders kunnen we het hebben over al die andere zaken, hier gaat het over roken!quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Datzelfde spul dat in auto uitlaatgassen zit?
Wacht liever een jaar of 20 af of dat dat wel veilig is!quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:01 schreef Eficaz het volgende:
Daarom kan men beter gaan dampen! [ afbeelding ]
quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is dan ook net zo zinloos als de vicieuze spiraal van steeds het geluid harder zetten doordat je steeds meer je gehoor sloopt. Mensen roken niet omdat het iets toevoegt, mensen roken omdat ze lijden op het moment dat ze even niet roken. Je kan dan beter helemaal ermee stoppen. Het is net als met het eten van toegevoegd suiker, doe het 10 dagen niet of nauwelijks en je bent van je verslaving af.Mensen denken ook vaak dat roken stress vermindert. Het omgekeerde is het geval.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat een overheid hier wat in wil sturen is volkomen logisch en positief.
Precies. Ik steek er nog eentje op.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ergens anders kunnen we het hebben over al die andere zaken, hier gaat het over roken!
Ik vind het maar vreemd, ken echt niemand die daar moeilijk over doet. In mijn eigen huis wordt ook niet gerookt en ik ben een roker. Als ik ergens anders ben vraag ik niet eens of er wel in huis gerookt mag worden, maar ga ik er vanuit dat dat niet te bedoeling is. Als me dan wordt aangeboden binnen te roken zeg ik ook nog dat dat niet nodig is.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:52 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Idd. Niet alle vrienden gelukkig, en wel enkelen: niet willen komen als je niet aan me regels(niet roken in mijn huis) wilt houden, dan niet. Zo gaan ik dat doen.
same herequote:Op woensdag 17 juni 2015 16:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies. Ik steek er nog eentje op.
Laat ik ervan uitgaan dat ik alles opruim. Maar er zijn mensen die pure shag roken en blauwe rizla gebruiken als vloeitje(rijstpapier) dat uiteindelijk allemaal afgebroken word. Niet iedereen rookt met filter en gooit het achteloos op straat. Dit even ter informatie voor de niet roker die niet bekend is met het fenomeen roken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie nooit een roker netjes zijn peuk opruimen, ze laten het altijd op straat liggen. Het duurt jaren voordat dat is afgebroken en het werkt verloederend: afval trekt afval aan, als het ware. Als er al zwerfafval ligt dan gooien mensen sneller afval op straat, dat is gebleken uit allerlei onderzoekjes.
Hoffelijk roken is niet mogelijk (het is intrinsiek een asociale handeling) maar er zijn wel gradaties van hoe onhoffelijk je dat doet.
Dat sluit aan bij wat ik in mijn omgeving zien, de rokers zijn de grootste stresskippen en dit vooral net voordat ze er weer een opsteken. Ontwenningsverschijnselen?quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Mensen denken ook vaak dat roken stress vermindert. Het omgekeerde is het geval.
De meeste rokers roken met een filter, op straat kan je bijna niet meer komen zonder over tientallen peuken heen te lopen. Vooral bij sommige kruispunten. Wat is het met rokers en kruispunten/bankjes?quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Laat ik ervan uitgaan dat ik alles opruim. Maar er zijn mensen die pure shag roken en blauwe rizla gebruiken als vloeitje(rijstpapier) dat uiteindelijk allemaal afgebroken word. Niet iedereen rookt met filter en gooit het achteloos op straat. Dit even ter informatie voor de niet roker die niet bekend is met het fenomeen roken.
[ afbeelding ]
Hemeltergend inderdaad, Bram.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De meeste rokers roken met een filter, op straat kan je bijna niet meer komen zonder over tientallen peuken heen te lopen. Vooral bij sommige kruispunten. Wat is het met rokers en kruispunten/bankjes?
Het kan zijn dat het zo werkt, ik heb me er nooit in verdiept. Ik weet wel dat roken het denken en handelen behoorlijk overheerst. Toen ik merkte dat ik problemen kreeg met het rookverbod op talloze plaatsen, ben ik (inderdaad cold turkey) gestopt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat sluit aan bij wat ik in mijn omgeving zien, de rokers zijn de grootste stresskippen en dit vooral net voordat ze er weer een opsteken. Ontwenningsverschijnselen?
Biologisch gebeurt het volgende bij elke verslaving: het deel van je brein wat je beloont wordt geactiveerd, het aantal receptoren op die cellen worden verminderd, dat deel van het brein wordt dus vervolgens minder geactiveerd tenzij je meer die verslavende substantie nuttigt. Je gaat je dus slechter voelen en moet steeds meer roken/suiker eten/ drugs gebruiken om hetzelfde gevoel te krijgen als wat je zou hebben wanneer je niet die verslaving zou hebben. In het geval van suiker en cafeïne heb je dan ook nog eens het effect dat de korte energieboost wordt gevolgd door een lange energiedip, een extra reden dat je snel weer suiker/cafeïne inneemt.
Het is volkomen begrijpelijk dat mensen zo'n verslaving ontwikkelen maar als je eenmaal begrijpt hoe dat het werkt dan kan je enkel concluderen dat je beter cold turkey stopt.
Mag dat dan wel bij jou thuis? Zo ja, kun je je vrienden een alternatief voorstellen, of je zorgt dan zelf dat je er een of twee in huis hebt, wie weet help je je vrienden nog van roken af..quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:01 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Helemaal waar, tis rommel!
Daarom kan men beter gaan dampen! [ afbeelding ]
Doe ik ook, als ik kan. en ja dan kreeg ik van dat dat dampen toch wel heel iets anders is dan roken, en 'geef mij maar gewoon roken, etc.'. Meesten die ik ken roken gewoon, terwijl ze wel dampspullen hebben, en gaan toch weer roken .....quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:27 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Mag dat dan wel bij jou thuis? Zo ja, kun je je vrienden een alternatief voorstellen, of je zorgt dan zelf dat je er een of twee in huis hebt, wie weet help je je vrienden nog van roken af..
Of met ChamPix, een 12 weken kuur die de stoffen in je hersenen vervangt waardoor je geen behoefte meer hebt aan nicotine, gratis via de huisarts, ik heb de kuur niet eens afgemaakt en rook sinds 7 november niet meer, wereldspul om te stoppen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat sluit aan bij wat ik in mijn omgeving zien, de rokers zijn de grootste stresskippen en dit vooral net voordat ze er weer een opsteken. Ontwenningsverschijnselen?
Biologisch gebeurt het volgende bij elke verslaving: het deel van je brein wat je beloont wordt geactiveerd, het aantal receptoren op die cellen worden verminderd, dat deel van het brein wordt dus vervolgens minder geactiveerd tenzij je meer die verslavende substantie nuttigt. Je gaat je dus slechter voelen en moet steeds meer roken/suiker eten/ drugs gebruiken om hetzelfde gevoel te krijgen als wat je zou hebben wanneer je niet die verslaving zou hebben. In het geval van suiker en cafeïne heb je dan ook nog eens het effect dat de korte energieboost wordt gevolgd door een lange energiedip, een extra reden dat je snel weer suiker/cafeïne inneemt.
Het is volkomen begrijpelijk dat mensen zo'n verslaving ontwikkelen maar als je eenmaal begrijpt hoe dat het werkt dan kan je enkel concluderen dat je beter cold turkey stopt.
Lang niet iedereen doet er moeilijk over. en wel veel.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind het maar vreemd, ken echt niemand die daar moeilijk over doet. In mijn eigen huis wordt ook niet gerookt en ik ben een roker. Als ik ergens anders ben vraag ik niet eens of er wel in huis gerookt mag worden, maar ga ik er vanuit dat dat niet te bedoeling is. Als me dan wordt aangeboden binnen te roken zeg ik ook nog dat dat niet nodig is.
Het enige wat ik als roker te ver vond gaan was toen ik ergens was waar ze een ruime 3 hectare land hadden en er op het gehele terrein niet gerookt mocht worden. Die waren erg anti roker en tolereerde dat in het geheel niet op hun terrein. Was vooral ook vervelend omdat dit niet om een paar uurtjes ging, maar over een paar dagen daar verblijven.
Her zorgde er wel voor dat de meeste mensen regelmatig net buiten het terrein stonden, de niet rokers gingen mee met de rokers.
Gratis? Vijf jaar geleden moest je het helemaal zelf betalen en het was behoorlijk prijzig.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Of met ChamPix, een 12 weken kuur die de stoffen in je hersenen vervangt waardoor je geen behoefte meer hebt aan nicotine, gratis via de huisarts, ik heb de kuur niet eens afgemaakt en rook sinds 7 november niet meer, wereldspul om te stoppen.
Ik wel, het werkt zo.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Het kan zijn dat het zo werkt, ik heb me er nooit in verdiept.
Ik geloof dat ze het zelfs kunnen zien op medische beeldvorming, dat de hersenen daadwerkelijk een beetje veranderd zijn.quote:
Privatisering. Het kost de medische verzekeringsbedrijven minder als mensen stoppen met roken dus vergoeden ze deze behandeling. Daarentegen worden allerlei andere behandelingen die eveneens noodzakelijk zijn niet vergoed, ik heb er al 2 uit eigen zak mogen betalen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:32 schreef Disana het volgende:
[..]
Gratis? Vijf jaar geleden moest je het helemaal zelf betalen en het was behoorlijk prijzig.
Dat klopt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:35 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Ik geloof dat ze het zelfs kunnen zien op medische beeldvorming, dat de hersenen daadwerkelijk een beetje veranderd zijn.
Ging via zorgverzekeraar, huisarts vraagt aan, zorgverzekeraar stuurt ChamPix met de post naar je toe.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:32 schreef Disana het volgende:
[..]
Gratis? Vijf jaar geleden moest je het helemaal zelf betalen en het was behoorlijk prijzig.
Ja, zo ben ik ook van verstokte roker naar nietroker gegaan. Met dat verschil dat ik het zelf moest betalen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:36 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Ging via zorgverzekeraar, huisarts vraagt aan, zorgverzekeraar stuurt ChamPix met de post naar je toe.
Echt topspul, ik stampte een pakje van veertig per dag erdoorheen, van de ene op de andere dag, geen enkele behoefte meer.
Ergerlijk en vooral buitengewoon asociaal. De enige manier waarop die troep verdwijnt is als een ander het opruimt en ondertussen heeft iedereen last van al dat zwerfafval. Wat zegt het over de roker die die peuk op de grond gooit en laat liggen dat hij zich daar niets van aantrekt of dat niet eens inziet?quote:
Zou het niet weten, aangezien mijn peuk in de prullenbak verdwijnt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ergerlijk en vooral buitengewoon asociaal. De enige manier waarop die troep verdwijnt is als een ander het opruimt. Wat zegt dat over de roker die die peuk op de grond gooit en laat liggen?
Puur uit nieuwsgierigheid,quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:36 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, zo ben ik ook van verstokte roker naar nietroker gegaan. Met dat verschil dat ik het zelf moest betalen.
Ik meen dat het 25 euro was per strip van 14 pillen. Maar ik heb de kuur niet eens afgemaakt, zo snel was mijn behoefte aan roken verdwenen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:41 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid,
Kost dat nou, zo'n kuur van twaalf weken?
Precies dit, en als ze niet roken rook ik buiten, ook als ze "doe maar"roepen, op een terras lijkt me dat je prima onderscheid kan maken tussen daghoreca/restaurants/kroegen, de laatste wat meer rook tolerant dan de eerste twee.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:06 schreef erodome het volgende:
Als ik ergens anders ben vraag ik niet eens of er wel in huis gerookt mag worden, maar ga ik er vanuit dat dat niet te bedoeling is. Als me dan wordt aangeboden binnen te roken zeg ik ook nog dat dat niet nodig is.
En dan heb je op bepaalde punten rookplekken met grote logge asbakken en zie je nog allemaal peuken op de grond liggen. Echt zo aso, kleine moeite om het in die asbak te dumpenquote:Op woensdag 17 juni 2015 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ergerlijk en vooral buitengewoon asociaal. De enige manier waarop die troep verdwijnt is als een ander het opruimt en ondertussen heeft iedereen last van al dat zwerfafval. Wat zegt het over de roker die die peuk op de grond gooit en laat liggen dat hij zich daar niets van aantrekt of dat niet eens inziet?
Hypocriet is het wel Bram. Een schertsprobleem als dit is blijkbaar een issue voor velen en ze zouden het maar wat graag verbieden. Maar een echt probleem waarmee onvergelijkbaar meer schade wordt aangericht (aan anderen) is niet bespreekbaar omdat het "nut" voor ze heeft en dan zijn de externaliteiten blijkbaar niet zo boeiend.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ergens anders kunnen we het hebben over al die andere zaken, hier gaat het over roken!
Nee, dat is hier niet bespreekbaar omdat het als smoes wordt gebruikt om de aandacht af te leiden van het probleem waar het hier over gaat. Ik ga er daarom hier en nu niet verder op in, ik maak slechts de kanttekening dat het een een bijproduct van een iets is wat nut kan hebben, afhankelijk van hoe je het gebruikt, terwijl het ander geen nut heeft.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hypocriet is het wel Bram. Een schertsprobleem als dit is blijkbaar een issue voor velen en ze zouden het maar wat graag verbieden. Maar een echt probleem waarmee onvergelijkbaar meer schade wordt aangericht (aan anderen) is niet bespreekbaar omdat het "nut" voor ze heeft en dan zijn de externaliteiten blijkbaar niet zo boeiend.
Nergens last meer van.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wacht liever een jaar of 20 af of dat dat wel veilig is!Los hiervan vervang je dan de ene zinloze verslaving door de andere. Hooguit is die andere wat minder destructief maar daar valt nu nog niets zinnigs over te zeggen. Allerlei chemische stofjes die we niet al vele miljoenen jaren innemen en waar ons lichaam dus niet op is aangepast. Dat wil wel eens wat probleempjes geven.
Ik rook al jaren niet meer op mijn werk, maar als ik van een drukke dag thuiskom vind ik een sigaretje in combinatie met een koud biertje een heerlijke ontspanning.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Mensen denken ook vaak dat roken stress vermindert. Het omgekeerde is het geval.
Ga dan naar Alaska ofzo!quote:Op donderdag 18 juni 2015 01:24 schreef Slip het volgende:
Roken in het openbaar is ondermijning van ander zijn vrijheid.
Laten we het maar gewoon e-roken noemen, dan is het voor iedereen duidelijk waar het over gaat. In die damp zitten allerlei stofjes opgelost, het is zeker dat die stofjes niets bijdragen aan je gezondheid, de vraag is of dat ze je gezondheid schaden, dat zullen we pas de komende decennia te weten komen als mensen lang genoeg dit spul hebben gebruikt dat voldoende klachten zichtbaar worden bij specifiek deze groep. Daarom is het ook verstandig dat dit net als het andere roken wordt verboden op de bekende plaatsen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 01:15 schreef Eficaz het volgende:
Bij dampen adem je damp in en geen verbrandingen.
Zoals bij ouders thuis, bedoel je.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze zouden trouwens nu ook dat rookverbod moeten uitbreiden naar alle plaatsen waar kinderen in de buurt zijn. Dat zou volkomen logisch zijn.
Ook dat ja. Van mijn part handhaaf je dat deel van het rookverbod niet, het heeft een goede signaalfunctie en het bevordert de sociale controle.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zoals bij ouders thuis, bedoel je.
Welja joh.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook dat ja. Van mijn part handhaaf je dat deel van het rookverbod niet, het heeft een goede signaalfunctie en het bevordert de sociale controle.
Altijd een goed plan, verboden invoeren die je toch niet handhaaft. Of verboden invoeren waarbij je controleambtenaren bij mensen thuis langs moet sturen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook dat ja. Van mijn part handhaaf je dat deel van het rookverbod niet, het heeft een goede signaalfunctie en het bevordert de sociale controle.
Ik zeg altijd dampen, als ik e-roken ga zeggen dan impliceer ik dat er nog gerookt wordt door mij.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we het maar gewoon e-roken noemen, dan is het voor iedereen duidelijk waar het over gaat. In die damp zitten allerlei stofjes opgelost, het is zeker dat die stofjes niets bijdragen aan je gezondheid, de vraag is of dat ze je gezondheid schaden, dat zullen we pas de komende decennia te weten komen als mensen lang genoeg dit spul hebben gebruikt dat voldoende klachten zichtbaar worden bij specifiek deze groep. Daarom is het ook verstandig dat dit net als het andere roken wordt verboden op de bekende plaatsen.
Ze zouden trouwens nu ook dat rookverbod moeten uitbreiden naar alle plaatsen waar kinderen in de buurt zijn. Dat zou volkomen logisch zijn.
Jij maakt dus graag jezelf wijs dat jij gestopt bent met roken?quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:18 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik zeg altijd dampen, als ik e-roken ga zeggen dan impliceer ik dat er nog gerookt wordt door mij.
Jij onderschat sterk de sociale controle. Het effect dat andere mensen die regelmatig bij zo'n gezin over de vloer komen hun wenkbrauwen fronsen als iemand daar in dat huis rookt waar een kind bij is omdat er via de wetgeving een heel duidelijk signaal wordt gegeven dat dat niet de bedoeling is.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Altijd een goed plan, verboden invoeren die je toch niet handhaaft.
Dat zou je nu wel gemakkelijk kunnen handhaven.quote:Ik woon tegenover een speeltuintje. Als ik bezoek heb, mogen die dan roken op het balkon?
En jij weet helemaal niet, ofdat ik zoals sommigen de hele dag met dampen bezig ben.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij maakt dus graag jezelf wijs dat jij gestopt bent met roken?
No offence maar jij hebt de ene verslaving vervangen door de andere, je bent niet gestopt. Ik hoop voor jou dat deze verslaving geen nadelige gezondheidseffecten heeft en slechts een dure hobby is. Time will tell.
Dan moet je een grotere tuin nemen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 08:14 schreef Szikha het volgende:
Als het zo doorgaat mag je ook niet meer roken in je eigen tuin. De buren hebben dan last
Levensgevaarlijk!quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik woon tegenover een speeltuintje. Als ik bezoek heb, mogen die dan roken op het balkon?
Je kan anders best vraagtekens zetten bij de beslissing van ouders om te roken in een woning waar hun kinderen zijn, gelet op de gezondheidsschade die dat met zich brengt.quote:
Het illustreert vooral dat jij steeds maar hetzelfde loopt te roepen, ongeacht. Vind ik dan.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit topic illustreert maar weer eens dat de domineetjes hun opgeheven vingertje niet eens onder controle kunnen houden in een discussie over hinder.
Leuke samenleving.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan anders best vraagtekens zetten bij de beslissing van ouders om te roken in een woning waar hun kinderen zijn, gelet op de gezondheidsschade die dat met zich brengt.
Ik schat in dat het op termijn inderdaad niet zal mogen...
In dat verband hoorde ik gisteren een verhaal dat een moeder op school werd aangesproken op het feit dat ze haar kind een pannenkoek voor ontbijt had gegeven. Zweden, uiteraard...
Dat vond ik op zich heel bizar omdat een pannenkoek op de juiste wijze klaargemaakt niet onder doet voor het smakeloze brood uit Zweden, maar het zegt ook wel iets over waar we heen gaan (we volgen immers al langer de gekkigheid uit Zweden).
En als een pannenkoek voor ontbijt een no-no is, dan gaat roken in huis voor ouders dat zeker ook zijn.
En: In maart 2015 nog publiceerde het RIVM een dergelijk deels onjuist rapport volgens de brancheorganisatie. De uitkomst van dit RIVM-rapport zorgde voor felle discussies onder voor- en tegenstanders van de e-sigaret. Zowel de brancheorganisatie Elektronische Sigaretten Bond Nederland als de consumentenorganisatie Acvoda hebben kritiek geuit over de wijze waarop het onderzoek is uitgevoerd. Ook in dit geval bleek een onrealistische testopstelling te zijn gebruikt door het RIVM waardoor langdurige "dryhits" onoverkomelijk waren, volgens de brancheorganisatie. In Nederland leidde dit tot grote koppen in de media. Bron: http://www.esigbond.nl/nieuws/77-news/107-vraagtekens-bij-e-sigaret-onderzoekenquote:Op donderdag 18 juni 2015 14:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij maakt dus graag jezelf wijs dat jij gestopt bent met roken?
No offence maar jij hebt de ene verslaving vervangen door de andere, je bent niet gestopt. Ik hoop voor jou dat deze verslaving geen nadelige gezondheidseffecten heeft en slechts een dure hobby is. Time will tell.
Mensen die beter weten dan jezelf wat je bent...quote:Jij maakt dus graag jezelf wijs dat jij gestopt bent met roken?
Niet echt. Vandaar ook dat ik steeds jeuk krijg als Zweden wordt gepresenteerd als lichtend voorbeeld.quote:
Nou, om hierover te oordelen is er wel meer info nodig. Misschien had die school wel een legitieme reden, maar enkel en alleen 'een pannekoek als ontbijt' dat zou inderdaad wat snel zijn om dan de ouders hierover aan te spreken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
In dat verband hoorde ik gisteren een verhaal dat een moeder op school werd aangesproken op het feit dat ze haar kind een pannenkoek voor ontbijt had gegeven. Zweden, uiteraard...
Dat vond ik op zich heel bizar omdat een pannenkoek op de juiste wijze klaargemaakt niet onder doet voor het smakeloze brood uit Zweden, maar het zegt ook wel iets over waar we heen gaan (we volgen immers al langer de gekkigheid uit Zweden).
Je moet gewoon helemaal stoppen, niet telkens je lichaam weer triggeren. En dat helemaal stoppen, kan prima.quote:Op donderdag 18 juni 2015 07:13 schreef arjan1112 het volgende:
Het probleem met roken is dat je er niet mee ophoud, eigenlijk zou ik maar 5 peuken per dag willen roken.
Iemand die in staat is om 1 keer in de 6 weken 1 peuk te roken, heeft een ijzeren wil.
Het was enkel en alleen pannenkoek als ontbijt (dame in kwestie komt uit Canada, daar is dat iets gebruikelijker, van die dikke kleine, die inderdaad niet het toppunt van een gezond ontbijt inhouden).quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:59 schreef kl1172 het volgende:
Nou, om hierover te oordelen is er wel meer info nodig. Misschien had die school wel een legitieme reden, maar enkel en alleen 'een pannekoek als ontbijt' dat zou inderdaad wat snel zijn om dan de ouders hierover aan te spreken.
Fantastisch. Het summum van de maakbare samenleving met de controleurs achter je voordeur.quote:
Dat je dat als samenleving accepteert is mij al een raadsel. Ik snap daar echt niets meer van.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan anders best vraagtekens zetten bij de beslissing van ouders om te roken in een woning waar hun kinderen zijn, gelet op de gezondheidsschade die dat met zich brengt.
Ik schat in dat het op termijn inderdaad niet zal mogen...
En als een pannenkoek voor ontbijt een no-no is, dan gaat roken in huis voor ouders dat zeker ook zijn.
Studie van het WHO toonde dat kinderen die opgroeiden met rokende ouders minder kans op longkanker hadden.quote:Op donderdag 18 juni 2015 17:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat je dat als samenleving accepteert is mij al een raadsel. Ik snap daar echt niets meer van.
Dat onderzoek wil ik wel eens zien.quote:Op donderdag 18 juni 2015 17:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Studie van het WHO toonde dat kinderen die opgroeiden met rokende ouders minder kans op longkanker hadden.
Roken is natuurlijk ongezond. Maar laten we het dan bij voorlichting houden. En als je elkander iets gunt dan zijn de problemen lang niet zo groot als dat ze lijken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 17:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Studie van het WHO toonde dat kinderen die opgroeiden met rokende ouders minder kans op longkanker hadden.
Omdat ze zagen dat roken niet stoer is, maar smerig en ze daardoor zelden zelf gingen roken?quote:Op donderdag 18 juni 2015 17:35 schreef crystal_meth het volgende:
Ja en nee.quote:Op donderdag 18 juni 2015 17:39 schreef Cherna het volgende:
Roken is natuurlijk ongezond. Maar laten we het dan bij voorlichting houden. En als je elkander iets gunt dan zijn de problemen lang niet zo groot als dat ze lijken.
Maar steeds roepen om regels en verboden als je iets niet zint lijkt me zeker niet verstandig.
Dan leef je straks onder een stulp.
http://jnci.oxfordjournals.org/content/90/19/1440.fullquote:
in werkelijkheid tonen de cijfers een invers verband, en het zijn de enige resultaten die statistisch significant waren...quote:Conclusions: Our results indicate no association between childhood exposure to ETS and lung cancer risk. We did find weak evidence of a dose-response relationship between risk of lung cancer and exposure to spousal and workplace ETS.
Het ligt wel voor de hand dat een huis waar gerookt wordt meer verlucht wordt, waardoor de radon concentratie lager ligt.quote:Op donderdag 18 juni 2015 17:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat ze zagen dat roken niet stoer is, maar smerig en ze daardoor zelden zelf gingen roken?
Het ligt immers niet echt voor de hand dat meeroken bij kinderen positieve effecten heeft op de gezondheid...
quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:
WTF. Het lijkt er op dat jij uitmaakt dat rokers best welkom zijn (in de horeca godbetert) als ze maar even niet willen roken. Het moet echt niet gekker worden hoor.quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:
Zoals de gehele publieke ruimte?quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
2,67 Euro per dag, dus 975 Euro per jaar. Dat is een erg dure hobby, zo duur dat ik weinig hobby's kan bedenken waar je meer geld voor kwijt bent. Golven misschien, maar ook dat kan je voor minder geld doen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:31 schreef Eficaz het volgende:
Dure hobby? Dampen kost mij 1/3 aan geld als toen ik rookte dat koste me 7 euro per dag!
Van dezelfde webpagina: "nicotine. Dit is een sterke verslavende stof die bovendien slecht is voor hart en bloedvaten"quote:*Wanneer u niet wilt of simpelweg niet kunt stoppen, dan is een e-‐sigaret voor u een uitstekend alternatief om de schadelijke effecten van roken drastisch te verminderen.
Praktisch elke hobby gaat daar wel overheen. Al zijn die wel iets plezieriger dan roken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
2,67 Euro per dag, dus 975 Euro per jaar. Dat is een erg dure hobby, zo duur dat ik weinig hobby's kan bedenken waar je meer geld voor kwijt bent. Golven misschien, maar ook dat kan je voor minder geld doen.
Nicotine is niet zo verslavend, het is de handeling van het roken. zie mijn linken! Dat staat er nml ook.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
2,67 Euro per dag, dus 975 Euro per jaar. Dat is een erg dure hobby, zo duur dat ik weinig hobby's kan bedenken waar je meer geld voor kwijt bent. Golven misschien, maar ook dat kan je voor minder geld doen.
[..]
Van dezelfde webpagina: "nicotine. Dit is een sterke verslavende stof die bovendien slecht is voor hart en bloedvaten"
Dit stofje zit in de damp die jij inademt en uitblaast, ook de omgeving ademt dat in. Jouw longen nemen immers niet 100% van die nicotine op in die korte tijd.
Van al die andere stofjes zullen we nog moeten afwachten hoe schadelijk ze zijn, dat blijkt pas na verloop van tijd. Van de gewone sigaret is het ruimschoots onderzocht, van de e-sigaret nog niet omdat het nog niet zo lang bestaat. Als jij jezelf wijs wil maken dat het geen kwaad kan, prima. Probeer het andere mensen niet wijs te maken, vertel hen het eerlijke verhaal dat we pas over enkele tientallen jaren met enige zekerheid kunnen stellen wat de risico's zijn van e-roken.
Noem eens een hobby die duurder is. Wielrennen, balsporten, kajakken en muscieren kosten minder. Je zit soms met hoge aanschafkosten (racefiets, muziekinstrument) maar dat spul gaat lang mee. Zelfs zweefvliegen kan je voor minder dan 975 Euro per jaar doen (in ruil voor diensturen).quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:32 schreef Adames het volgende:
[..]
Praktisch elke hobby gaat daar wel overheen. Al zijn die wel iets plezieriger dan roken.
en/en, niet of/of. Nicotine is in ieder schadelijk, ook voor jouw omstanders die dat inademen als jij aan het e-roken bent. Het is daarom dan ook goed dat voor e-roken dezelfde verboden gelden als voor het gewone roken. Ook omdat we niet weten wat de effecten zijn van al die andere niet-natuurlijke stoffen die in die damp/rook van jouw e-sigaret zitten.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:37 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Nicotine is niet zo verslavend, het is de handeling van het roken.
Het grootste deel hiervan, dat zou de logische consequentie zijn. Als je onschuldige kinderen wil beschermen dan is dit de prijs die je als fatsoenlijke maatschappij hiervoor betaalt.quote:
Wel. Dat is allang onderzocht: niet schadelijk.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
en/en, niet of/of. Nicotine is in ieder schadelijk, ook voor jouw omstanders die dat inademen als jij aan het e-roken bent. Het is daarom dan ook goed dat voor e-roken dezelfde verboden gelden als voor het gewone roken. Ook omdat we niet weten wat de effecten zijn van al die andere niet-natuurlijke stoffen die in die damp/rook van jouw e-sigaret zitten.
Dan had die fatsoenlijke maatschappij roken 50 jaar geleden toen al bekend was dat het slecht en verslavend is, het niet moeten toelaten dat het werd verkocht, zelfde geldt voor snoepen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het grootste deel hiervan, dat zou de logische consequentie zijn. Als je onschuldige kinderen wil beschermen dan is dit de prijs die je als fatsoenlijke maatschappij hiervoor betaalt.
Dan zit ik sowieso veilig want ik lucht heel erg veel. Nu ja, bij mijn huis. Helaas heb ik het buiten de deur niet in de hand. Ook nu staat het raam open, boven zelfs twee tegenover elkaar.quote:Op donderdag 18 juni 2015 17:48 schreef crystal_meth het volgende:
Het ligt wel voor de hand dat een huis waar gerookt wordt meer verlucht wordt, waardoor de radon concentratie lager ligt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nee, het is niet onderzocht! Het kan nog niet zijn onderzocht omdat mensen nog niet lang genoeg deze slechte gewoonte hebben. Pas als na 20 jaar blijkt dat onder e-rokers bepaalde pathologie veel meer voorkomt dan onder niet-e-rokers kan je vaststellen dat het e-roken bepaalde risico's heeft. Verder moeten er allerlei proeven in het labo worden gedaan met de substanties die in die e-sigarettendamp zitten op longweefsel en dergelijke om vast te stellen wat de effecten zijn. Ik weet niet wat voor raar beeld jij hebt bij de wetenschap maar dat lukt niet in die paar jaartjes sinds dat het e-roken enigszins populair is geworden. Wacht nu maar rustig een jaar of 20 af, tegen die tijd kan er iets zinnigs over worden gezet. Als jij zo dom bent om jezelf bloot te stellen aan dergelijke risico's dan moet je dat maar doen maar probeer andere mensen geen onzin wijs te maken!quote:
quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Van dezelfde webpagina: "nicotine. Dit is een sterke verslavende stof die bovendien slecht is voor hart en bloedvaten"
Dit stofje zit in de damp die jij inademt en uitblaast, ook de omgeving ademt dat in. Jouw longen nemen immers niet 100% van die nicotine op in die korte tijd.
Van al die andere stofjes zullen we nog moeten afwachten hoe schadelijk ze zijn, dat blijkt pas na verloop van tijd. Van de gewone sigaret is het ruimschoots onderzocht, van de e-sigaret nog niet omdat het nog niet zo lang bestaat. Als jij jezelf wijs wil maken dat het geen kwaad kan, prima. Probeer het andere mensen niet wijs te maken, vertel hen het eerlijke verhaal dat we pas over enkele tientallen jaren met enige zekerheid kunnen stellen wat de risico's zijn van e-roken.
Schadelijke stoffen in e-sigaretten tot 250 maal lager dan in tabaksigaretten LEIDEN, 22 mei 2015 - Uit een studie die deze week gepubliceerd werd in het internationaal wetenschappelijk tijdschrift "Addiction" blijkt volgens de desbetreffende onderzoeker dat wetenschappers vaak een gebrek aan inzicht ten toon spreiden inzake de werking van e-sigaretten, maar ook geen idee hebben hoe deze door d…quote:Probeer het andere mensen niet wijs te maken, vertel hen het eerlijke verhaal dat we pas over enkele tientallen jaren met enige zekerheid kunnen stellen wat de risico's zijn van e-roken.
Als het nog niet onderzocht is, kun je ook nog niet stellen dat het een slechte gewoonte is.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, het is niet onderzocht! Het kan nog niet zijn onderzocht omdat mensen nog niet lang genoeg deze slechte gewoonte hebben.
Uit eigen ondervinding kan ik zeggen dat het "dampen" tot volle tevredenheid kan voor minder dan 100 euro per jaar. Wel kan je het zo duur maken als je wilt. Er is een hoop geile gear.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is al zo dat het ronduit not done is om bij kinderen te roken. Er wordt zelfs aan rokers gevraagd of ze binnen roken voordat de eerste speelafspraak van de kinderen vast wordt gezet. Als mensen weten dat iemand bij hun kind rookt wordt daar schande van gesproken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij onderschat sterk de sociale controle. Het effect dat andere mensen die regelmatig bij zo'n gezin over de vloer komen hun wenkbrauwen fronsen als iemand daar in dat huis rookt waar een kind bij is omdat er via de wetgeving een heel duidelijk signaal wordt gegeven dat dat niet de bedoeling is.
[..]
Dat zou je nu wel gemakkelijk kunnen handhaven.
Ook dat.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Uit eigen ondervinding kan ik zeggen dat het "dampen" tot volle tevredenheid kan voor minder dan 100 euro per jaar. Wel kan je het zo duur maken als je wilt. Er is een hoop geile gear.
Daar zal zelfs de verstokste roker het mee eens zijn. Maar het ging over het terras. Heel andere situatie.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:56 schreef erodome het volgende:
Het is al zo dat het ronduit not done is om bij kinderen te roken.
Een eigen paard hebben, motorsport en wekelijks naar de kroeg gaan om weer een beetje terug bij het onderwerp te komen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Noem eens een hobby die duurder is. Wielrennen, balsporten, kajakken en muscieren kosten minder. Je zit soms met hoge aanschafkosten (racefiets, muziekinstrument) maar dat spul gaat lang mee. Zelfs zweefvliegen kan je voor minder dan 975 Euro per jaar doen (in ruil voor diensturen).
Welke stoffen zijn dat dan die zo onbekend zijn? Nieuw verzonnen en vooral toegepast in die e peuk zonder dat er andere voorbeelden zijn van gebruik?quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
en/en, niet of/of. Nicotine is in ieder schadelijk, ook voor jouw omstanders die dat inademen als jij aan het e-roken bent. Het is daarom dan ook goed dat voor e-roken dezelfde verboden gelden als voor het gewone roken. Ook omdat we niet weten wat de effecten zijn van al die andere niet-natuurlijke stoffen die in die damp/rook van jouw e-sigaret zitten.
2 x per week 2 uur een dame van plezier (helaas doktersvoorschrift, wel een hobby evengoed)quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Een eigen paard hebben, motorsport en wekelijks naar de kroeg gaan om weer een beetje terug bij het onderwerp te komen.
Er zijn zoveel dingen duurder, maar dat is dan ook niet echt een argument, waar mensen hun geld aan willen verspillen moeten ze lekker zelf weten.
Dan zal het wel vergoed worden, toch?quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:06 schreef Bart2002 het volgende:
2 x per week 2 uur een dame van plezier (helaas doktersvoorschrift, wel een hobby evengoed)
Het is:quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke stoffen zijn dat dan die zo onbekend zijn? Nieuw verzonnen en vooral toegepast in die e peuk zonder dat er andere voorbeelden zijn van gebruik?
Nou inderdaad. Anders zou ik me geen raad weten.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan zal het wel vergoed worden, toch?
Dit dacht ik ook, maar omdat hij zo stellig is vraag ik maar wat hij dan precies bedoeld. Wie weet weet hij meer dan ik, dat is zeker niet ondenkbaar.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is:
De basis vloeistof is PG (propyleenglycol) of VG (plantaardige glycerine)
En dat vaak in een mix van 70/30.
Wat daar mee gebeurt als je dat verhit (niet verbrand) is bekend.
Ik heb er nog iets aan toegevoegd. Vanquote:Op donderdag 18 juni 2015 22:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook, maar omdat hij zo stellig is vraag ik maar wat hij dan precies bedoeld. Wie weet weet hij meer dan ik, dat is zeker niet ondenkbaar.
Idd uit je link: Schadelijke gezondheidseffectenquote:Op donderdag 18 juni 2015 22:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb er nog iets aan toegevoegd. Van
http://www.rivm.nl/Onderw(...)abak/Propyleenglycol
Het is inderdaad enigszins onbekend terrein en het is mogelijk dat wij vapers in retrospectief zoiets als pure asbest hebben geïnhaleerd. Ik ben in ieder geval weer met etappes aan het overstappen naar elektrisch.
Aha. Dat is wel een verschil ja.quote:Op donderdag 18 juni 2015 23:06 schreef Eficaz het volgende:
Dus alleen tijdens verbranding.
En niet tijdens verdamping.....
Daarom dus niet roken en zeker niet in het bijzijn van niet-rokers of kinderen.quote:
Je hebt de volgende keuze:quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
2 x per week 2 uur een dame van plezier (helaas doktersvoorschrift, wel een hobby evengoed)
Wat dat kost zal ik hier niet zeggen.
Meestal volg ik Bram wel in zijn logica. Maar om het nou af te meten aan wat het kost...
Haiquote:Op vrijdag 19 juni 2015 07:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom dus niet roken en zeker niet in het bijzijn van niet-rokers of kinderen.
[..]
Je hebt de volgende keuze:
• een hobby van 975 Euro, of in zijn geval toen hij nog gewoon rookte 2925 Euro, per jaar die niets toevoegt en enkel een verslaving in stand houdt. Heel de reden dat je blijft roken is dat het beloningscentrum van je brein (nucleus accumbens) door het roken (downregulatie receptoren) gemiddeld genomen veel minder wordt geactiveerd, enkel tijdens het roken wordt het meer geactiveerd. Zinloos dus! Eigenlijk goed te vergelijken met de suiker- en cafeïneverslaving, en met geluidsdoping (steeds de muziek harder zetten => slechter gehoor => harder => slechter gehoor). Ondertussen levert het roken ook nog eens allerlei gezondheidsproblemen op, laat het een gele laag achter op je wit geverfde plafond en de verf op je muren, heb je de hele tijd een gore smaak in je mond (als je er zelf geen last van hebt dan wel je partner) en heb je een slechtere conditie.
• een andere hobby voor hetzelfde bedrag die je wekelijks veel plezier en een uitdaging geeft , waarmee je een passie hebt ,waarmee je jezelf ontwikkelt...
• leuke vakanties, een vette computer, audiofiele geluidsapparatuur, mooie meubels...
Rationeel gezien is die keuze zeer eenvoudig, nietwaar?
Ik schreef dat natuurlijk in het algemeen. Omdat ik zovaak grote twijfels hoor.quote:
Dat kan ik me voorstellen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Anders zou ik me geen raad weten.
Dan nog moet het een eigen keuze zijn. Ik hou van een gestimuleerd brein die ter ontspanning mij wat gelukstofjes oplevert. Dat geldt ook voor mensen die in het weekend geld uitgeven voor een paar biertjes of wijntjes en daarmee hun avond wat leuker maken. Of voor de persoon die ter ontspanning een jointje rookt en daarmee zijn waarnemingsveld verbreed. We kunnen dit zelfs aanvullen met de gemiddelde huisvrouw die geniet van haar pas gekochte slagroomgebakje. We betalen nu eenmaal voor dit soort gelukstofjes, ongeacht dit voor genotsmiddelen, fastfood of een dure sportschool is.quote:Je hebt de volgende keuze:
• een hobby van 975 Euro, of in zijn geval toen hij nog gewoon rookte 2925 Euro, per jaar die niets toevoegt en enkel een verslaving in stand houdt. Heel de reden dat je blijft roken is dat het beloningscentrum van je brein (nucleus accumbens) door het roken (downregulatie receptoren) gemiddeld genomen veel minder wordt geactiveerd, enkel tijdens het roken wordt het meer geactiveerd. Zinloos dus! Eigenlijk goed te vergelijken met de suiker- en cafeïneverslaving, en met geluidsdoping (steeds de muziek harder zetten => slechter gehoor => harder => slechter gehoor). Ondertussen levert het roken ook nog eens allerlei gezondheidsproblemen op, laat het een gele laag achter op je wit geverfde plafond en de verf op je muren, heb je de hele tijd een gore smaak in je mond (als je er zelf geen last van hebt dan wel je partner) en heb je een slechtere conditie.
• een andere hobby voor hetzelfde bedrag die je wekelijks veel plezier en een uitdaging geeft , waarmee je een passie hebt ,waarmee je jezelf ontwikkelt...
• leuke vakanties, een vette computer, audiofiele geluidsapparatuur, mooie meubels...
Mee eens.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 07:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zeg jij bent best wel vrij slim he ?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 07:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom dus niet roken en zeker niet in het bijzijn van niet-rokers of kinderen.
[..]
Ja, daarom sta ik nooit achter een bromfiets bij een verkeerslicht. Desnoods zet ik mijn fiets schuin daarnaast zodat ik ervoor sta. Die troep adem ik niet vrijwillig in voor zo'n lange tijd.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 12:28 schreef MouzurX het volgende:
Ik was/ben niet echt tegen roken in de kroeg, maar op een terras is het wel vrij irritant.
Zit je lekker in het zonnetje een biertje op te drinken.. krijg je bij iedere inademing de rook van je buurman naar binnen.
En voor de mensen die de vergelijking trekken met autos: dat is ook niet fijn, om naast een drukke weg te wonen of te fietsen.
Maar je kan roken op het terras( mits de wind precies verkeerd staat) een beetje vergelijken met achter een scooter/brommer staan bij een stoplicht ( als fietser) dan ruik je ook meteen al die uitlaatgassen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Brommertjes gewoon afschaffen zou een goede zaak zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sowieso triestig en lame, 99% van de bromfietsbestuurders: een brandstofmotor gebruiken en dan ook nog vaak een tweetakt, voor maximaal 5-10 km. en een grote meerderheid van heeft nog minstens een fors overgewicht ook, als ze niet obees zijn.
quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Brommertjes gewoon afschaffen zou een goede zaak zijn.
Ja! Laten we eens beginnne met de bromfietsen die met een brandstofmotor rijden te verbieden. Op zijn minst zou de tweetakt snel verboden moeten worden. Ik zie zelfs al een of ander junkfoodbedrijf wat bezorgt enkel elektrische bromfietsen gebruiken, blijkbaar begint het aardig kosteneffectief te worden als je er voldoende gebruik van maakt.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het krijgt wel een beetje enge trekjes zo Bram. Zoals je alles naar je hand wilt zetten en verbieden wat je niet aanstaat...quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja! Laten we eens beginnnen met de bromfietsen die met een brandstofmotor rijden te verbieden. Op zijn minst zou de tweetakt snel verboden moeten worden. Ik zie zelfs al een of ander junkfoodbedrijf wat bezorgt enkel elektrische bromfietsen gebruiken, blijkbaar begint het aardig kosteneffectief te worden als je er voldoende gebruik van maakt.
De tweetakt is al bijna uitgestorven. Want waar vind je nog een pompstation waar je zo mengsmering kan kopen als brandstof.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja! Laten we eens beginnne met de bromfietsen die met een brandstofmotor rijden te verbieden. Op zijn minst zou de tweetakt snel verboden moeten worden. Ik zie zelfs al een of ander junkfoodbedrijf wat bezorgt enkel elektrische bromfietsen gebruiken, blijkbaar begint het aardig kosteneffectief te worden als je er voldoende gebruik van maakt.
De tweetaktscooter heeft ook vaak een olietankje. Die tanken gewoon Euro95.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
De twee takt is al bijna uitgestorven. Want waar vind je nog een pompstation waar je zo mengsmering kan kopen als brandstof.
En om nu apart olie te kopen en dan zelf te mengen wie doet dat nu nog?
Oke, het is al een hele tijd geleden dat ik een brommer heb gereden(Kreidler) maar het viel me op dat je bij pompstations niet overal mengsmering kan kopen. Daarom dacht ik al dat de tweetakt al zowat uitgestorven was en alleen hobbyisten nog zelf mengsmering aanmaakte.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De tweetaktscooter heeft ook vaak een olietankje. Die tanken ook vaak gewoon Euro95.
Het zijn nog de damesbrommertjes en de antieke Zundapps en Kreidlers die mengsmering moeten tanken. De scooters volgens mij zonder uitzondering niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Oke, het is al een hele tijd geleden dat ik een brommer heb gereden(Kreidler) maar het viel me op dat je bij pompstations niet overal mengsmering kan kopen. Daarom dacht ik al dat de tweetakt al zowat uitgestorven was en alleen hobbyisten nog zelf mengsmering aanmaakte.
Nou ja het dampt in ieder geval net zoals een peuk in de open lucht.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zijn nog de damesbrommertjes en de antieke Zundapps en Kreidlers die mengsmering moeten tanken. De scooters volgens mij zonder uitzondering niet.
Maar we zijn offtopic mensen!
quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja! Laten we eens beginnne met de bromfietsen die met een brandstofmotor rijden te verbieden. Op zijn minst zou de tweetakt snel verboden moeten worden. Ik zie zelfs al een of ander junkfoodbedrijf wat bezorgt enkel elektrische bromfietsen gebruiken, blijkbaar begint het aardig kosteneffectief te worden als je er voldoende gebruik van maakt, al krijgen die bedrijven wel een beetje subsidie. Hell, zelfs een elektrische fiets zou voor de meeste mensen die nu op zo'n bromfiets rijden prima zijn. Zo groot zijn de afstanden die ze rijden niet, 25 km/u met een actieradius van 40 km. (dat is blijkbaar normaal als je zelf niet trapt en de motor maximaal laat rijden) is prima voor deze doelgroep. Er zijn er een paar die wel serieuze afstanden afleggen maar dat is een grote uitzondering.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Lees even de bovenste regels. Ik had er even geen rekening mee gehouden dat een draad over het roken zoveel reactie trekt.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:13 schreef Bart2002 het volgende:
Je hebt nog steeds geen nieuwe muis Bram.
#NoDAPL
Dat is pertinente onzin, lees heel mijn reactie in plaats van enkel het deel wat je al had gelezen en reageer dan nog eens.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:13 schreef Bart2002 het volgende:
Verder is de (goedpresterende) elektrische meuk alleen interessant voor lease-rijders. Want voor de particulier veel te duur.
Ik weet hier toevallig heel veel van Bram.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is pertinente onzin, lees heel mijn reactie in plaats van enkel het deel wat je al had gelezen en reageer dan nog eens.
Je moet je niet blindstaren op de aanschafkosten, de gebruikskosten van een brandstofmotor zijn veel hoger, zowel door de brandstofkosten (en accijns) als door het onderhoud.
quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:17 schreef Bart2002 het volgende:
Ik heb nog wat toegevoegd. Een goede elektrische scooter zoals uit mijn hoofd de Govecs 2.2 kost iets van 5500 euro. Dat is voor velen niet te doen uiteraard.
Ik heb al met een berekening laten zien dat dat niet waar is.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:19 schreef Bart2002 het volgende:
Ik heb het voor mezelf ook uitgerekend en de conclusie was dat dit iets is uitsluitend voor de kapitaalkrachtige wereldverbeteraar.
Voor een niet roker mogelijk een makkelijke keuze. Voor een roker is dat anders. Dat geld trouwens voor alles. Voor een gamer is het vaak een moeilijke keuze om een keer niet een spel te kopen. Voor een niet gamer is die vraag niet eens interessant.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 07:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zal ik doen.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb al met een berekening laten zien dat dat niet waar is.
Laten we stellen dat het ongeveer twee keer zo duur is als een gewone scooter, je bespaart per jaar gemakkelijk meer dan 400 Euro, in 6 jaar tijd heb je het terugverdiend en in al die tijd heb je niet de batterijen hoeven te vervangen.
Lees nu alsjeblieft eerst alsnog heel mijn reactie, alvorens je weer reageert. Ik heb er moeite in gestoken om het te onderbouwen, dan hoef ik ook niet de reeds gepresenteerde argumenten nodeloos te herhalen. Probeer er daarna rustig gaten in te schieten.
en twee jaar openbaar vervoer betalen omdat je het geld bijeen moet sparen, op hoeveel kom je dan uit?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb al met een berekening laten zien dat dat niet waar is.
Laten we stellen dat het ongeveer twee keer zo duur is als een gewone scooter, je bespaart per jaar gemakkelijk meer dan 400 Euro, in 6 jaar tijd heb je het terugverdiend en in al die tijd heb je niet de batterijen hoeven te vervangen.
Lees nu alsjeblieft eerst alsnog heel mijn reactie, alvorens je weer reageert. Ik heb er moeite in gestoken om het te onderbouwen, dan hoef ik ook niet de reeds gepresenteerde argumenten nodeloos te herhalen. Probeer er daarna rustig gaten in te schieten.
Het gamen is een minder ongezonde verslaving zolang je enigszins matigt. Veel gamers gamen af en toe erg intensief maar op de momenten dat het kan en op andere momenten wekenland niet of enkel op een vrije dag/avond een flink aantal uren.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Voor een niet roker mogelijk een makkelijke keuze. Voor een roker is dat anders. Dat geld trouwens voor alles. Voor een gamer is het vaak een moeilijke keuze om een keer niet een spel te kopen. Voor een niet gamer is die vraag niet eens interessant.
Idem voor mij.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zal ik doen.
Die Govecs kost trouwens ¤ 5.797. Dat is voor de gemiddelde particulier niet te doen.
Een 4-takt Kimco kost 1.100 euro. De keuze zal voor de meesten dan niet zo moeilijk zijn.
Als ik achteraf ongelijk blijk te hebben neem ik alles terug.
Het scootervolk geeft momenteel ook al 2000-3000 Euro uit voor zo'n scooter.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:22 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
en twee jaar openbaar vervoer betalen omdat je het geld bijeen moet sparen, op hoeveel kom je dan uit?
Je moet om het spel te beginnen zo'n 6000 euro hebben liggen voor de initiële aanschaf.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Idem voor mij.
Wel rekening houden met de gebruikskosten van zowel de brandstof als het onderhoud. Niet valsspelen.
5000-6000 volgens jou eigen eerdere reactie, dat is slechts het dubbele van een die op brandstof rijdt. Iets langer wachten voordat je er een koopt en blijven fietsen, ondertussen bespaar je veel kosten. Het gaat uiteindelijk wel om de totale kosten, niet om het verschil in aanschafprijs, hooguit moet je een jaar langer wachten voordat je kan starten met te rijden. Als de overheid de brandstofbromfiets verbiedt dan hebben de mensen geen andere keuze.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je moet om het spel te beginnen zo'n 6000 euro hebben liggen voor de initiële aanschaf.
Daarna kun je gaan rekenen. Je snapt denk ik wel dat die 1e stap voor velen al veel te hoog gegrepen is zodat het al bij voorbaat een kansloze zaak is.
Njet. Een Kymco kost 1.100 euro.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
5000-6000 volgens jou eigen eerdere reactie, dat is slechts het dubbele van een die op brandstof rijdt.
Dan kom je bezweet aan op je werk? Niet douchen. Is dat dan gezond. En om nu naast iemand te zitten die ruikt naar de uienparfum heb ik ook niet zoveel trek in. Maar dat moet dan maar geaccepteerd worden want zij die fietsen zijn immers gezond bezig.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het scootervolk geeft momenteel ook al 2000-3000 Euro uit voor zo'n scooter.
Ik heb geen idee waarom ze het doen maar ze doen het. Dat is blijkbaar geen probleem voor deze doelgroep.
Laten we wel wezen: extra aanschafkosten van 2000 Euro voor een el. scooter of wat meer voor een el. motor (meer batterijtjes, hogere snelheden, grotere actieradius) is prima te doen voor 90% van de mensen. Een kwestie van prioriteiten stellen. Je bent sowieso niet goed bezig als je geen financiële buffer hebt wanneer dat dat mogelijk is. Als het niet kan dan is het een ander verhaal maar die groep mensen kan überhaupt geen motorvoertuig betalen.
Trouwens, OV?
Gewoon fietsen man!![]()
Als het om grote afstanden gaat dan zou ik trouwens graag nog eens een velomobiel gebruiken.![]()
[ afbeelding ]
Gemiddeldes van 50 km/u, topsnelheden van 70 km/u, brandstofkosten hooguit 2 Euro aan voeding.
Gezond is het wel, fijn is het niet. Is het echter zo'n gekke gedachte om een douchegelegenheid te regelen zoals je nu een veelvoud per werknemer besteedt aan parkeerplaatsen?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan kom je bezweet aan op je werk? Niet douchen. Is dat dan gezond.
Hoeveel mensen ken jij die zo'n goedkope scooter kopen?quote:
Natuurlijk is dat een haalbare kaart voor de mensen die nu al op zo'n toestel rijden, het is in het ergste geval een kwestie van wat later starten met zo'n toestel te gebruiken wat sowieso geen slechte zaak is gezien het feit dat veel mensen die jonger dan 24 jaar oud zijn nog onvoldoende volwassen zijn om veilig aan het verkeer deel te nemen met die snelheden. Bovendien moeten jongeren gewoon lekker fietsen, dat is veel gezonder voor hen. Er is een duidelijk verband tussen het op een scooter rijden en vet zijn, vaker wel dan niet zie je dat de bestuurder flinke zwembanden heeft, regelmatig zelfs morbide obees.quote:Je moet om het spel te beginnen zo'n 6000 euro hebben liggen voor de initiële aanschaf.
Ik snap niet dat jij niet snapt dat dit geen haalbare kaart is voor de meesten.
Ik ken niemand die een nieuwe scooter zou kopen. Tweedehands vind je reeds voor 100 - 250¤quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoeveel mensen ken jij die zo'n goedkope scooter kopen?
[..]
Zo'n handel zal je in de toekomst ook met elektrische scooters en de volwassen variant (motors) krijgen. De overheid zal de eerste stap moeten zetten door de brandstofscooters te verbieden. Wat mij betreft op termijn ook de brandstofmotors, die dankzij het lage gewicht ideaal zijn voor elektrisch rijden. Voor de auto is het nu nog niet haalbaar, ook omdat er veel te weinig lithium is in de wereld om dat mogelijk te maken.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:46 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik ken niemand die een nieuwe scooter zou kopen. Tweedehands vind je reeds voor 250¤
Een fijne optimistische berekening.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
er illustratie: in geval van 5 dagen per week, 30 kilometer per dag woon-werkverkeer, gemiddeld brandstofverbruik 1 liter per 30 kilometer en een literprijs van ¤1,75 (euro95-benzine). Dit kost per maand circa ¤35 aan brandstof. Voor een elektrische scooter zouden ongeveer 8 oplaadbeurten nodig zijn per maand à plusminus 50 cent. Totale stroomkosten bedragen dan ¤4 per maand. Per jaar kan de besparing in dit rekenvorbeeld dus oplopen tot ruim ¤370.
http://www.bovag.nl/faq/?faqID=40906
Niet voor de bromfiets, dat kan je op dezelfde website vinden door naar de FAQ te kijken waarop o.a. deze vraag staat.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een fijne optimistische berekening.
Je moet je accu afschrijven want die moet na een x aantal laadbeurten vervangen worden.
Kan je misschien even de link geven, want ik zie het niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet voor de bromfiets, dat kan je op dezelfde website vinden door naar de FAQ te kijken waarop o.a. deze vraag staat.
Dus ja, daar had ik rekening mee gehouden.
staat niets over de levensduur van de batterijquote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.bovag.nl/faq/?categoryID=40
Je moet me even helpen Bram.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.bovag.nl/faq/?categoryID=40
Inderdaad.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
staat niets over de levensduur van de batterij
Ja, het is idd makkelijk lullen voor een niet-roker.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Voor een niet roker mogelijk een makkelijke keuze. Voor een roker is dat anders. Dat geld trouwens voor alles. Voor een gamer is het vaak een moeilijke keuze om een keer niet een spel te kopen. Voor een niet gamer is die vraag niet eens interessant.
quote:Op vrijdag 19 juni 2015 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, daarom sta ik nooit achter een bromfiets bij een verkeerslicht. Desnoods zet ik mijn fiets schuin daarnaast zodat ik ervoor sta. Die troep adem ik niet vrijwillig in voor zo'n lange tijd.
Het is idd niet leuk, zit je lekker te fietsen, sta je achter een brommer/scooter, gatv......SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga ook altijd schuin staan....
Of achter een bus
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
En Lithium batterijen verouderen ook als ze niet gebruikt worden. Hebben een levensduur van 3 tot maximaal 5 jaar. Met een accu van 2000¤ kom je in het rekenvoorbeeld hierboven dus op 400 tot 666¤ extra per jaar.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad.
De elektrische scooter is zeer goedkoop in verbruik en gebruik. De kosten voor eenmalig volledig opladen zijn ongeveer ¤ 0,30. Een elektrische scooter is daarmee ongeveer 10 keer goedkoper in gebruik dan een scooter die rijdt op benzine.
Maar bij de betere accu moet je bij die 30 cent denk ik nog wel 2 euro per laadbeurt optellen voor de afschrijving.
Het valt me wel een beetje tegen van de Bovag. Ik geloofde altijd wel in hun eerlijke verhaal.
Er zijn gamers die echt altijd gamen, ken iemand die slaapt twee uur per nacht doordat hij tot 3 uur gamet, en om 5 uur op moet staan....elke dag...quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gamen is een minder ongezonde verslaving zolang je enigszins matigt. Veel gamers gamen af en toe erg intensief maar op de momenten dat het kan en op andere momenten wekenland niet of enkel op een vrije dag/avond een flink aantal uren.
Vandaar dat ik sprak over een "eerlijke" berekening.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:32 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
En Lithium batterijen verouderen ook als ze niet gebruikt worden. Hebben een levensduur van 3 tot maximaal 5 jaar. Met een accu van 2000¤ kom je in het rekenvoorbeeld hierboven dus op 400 tot 666¤ extra per jaar.
Het is uit 2012, iets beters kan ik niet vinden.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoeveel mensen ken jij die zo'n goedkope scooter kopen?
Ik had straks op een van de sites gelezen dat het normaal gesproken niet nodig is om die te vervangen binnne de levensduur van het voertuig. Eerder zal het een probleem zijn dat de capaciteit afneemt met 1% per graad onder 25 graden Celsius bij lithiumbatterijen. Maar goed, waarom überhaupt een scooter kopen?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je moet me even helpen Bram.
Waar zien we dat de afschrijving van de accu mee wordt gerekend in de TCO?
En dat we niet alleen zien dat de "tankbeurt" voor een elektrisch ding slechts 2 dubbeltjes kost.
De prijzen zijn inderdaad moeilijk te vinden aangezien ze bang zijn dat het mensen afschrikt.quote:Het verschil in prijs tussen de 2.2 en de 2.4 is ongeveer 2.000 euro. Zodat de totale prijs voor zo'n accu vermoedelijk op 3.000 euro neerkomt. Dit is (voor mij) nergens te vinden en bevestigen. 1 van de beter bewaarde geheimen blijkbaar.
Natuurlijk. Hij moet zich er echter wel bewust van zijn dat de verbruikskosten veel schelen, ik denk dat dat eerder het probleem is voor veel mensen die zo'n apparaat kopen. Laat bedrijven verder maar leningen zonder winstoogmerk geven voor de mensen die wel de kosten per maand kunnen betalen maar niet in 1 keer zo'n hoog bedrag op tafel kunnen leggen. Van mijn part geeft de overheid die leningen als dat het verbannen van de brandstofmotor voor scooters en motoren faciliteert. Voor de auto zitten we nog even vast aan de brandstofmotor, wegens te weinig lithium, voor deze voertuigen is het een reële optie. Ik pleit tegen mijn eigen belang! Ik mag straks meer betalen voor batterijen omdat mensen te lui zijn om te fietsen.quote:Maar de forens die in zo'n elektrisch avontuur stapt dient dit natuurlijk wel te weten voor een eerlijke berekening.
Voor deze is het hetzelfde verhaal.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Van mijn part koop je een elektrische motor met een lager vermogen, gericht op zo'n 70-80 km/u, voor de iets minder lange afstanden (enkele tientallen kilometers)
Hybride is een heel ander verhaal, elektrisch daarentegen scheelt enorm veel uitstoot. Alleen daarom al zou de brandstofmotor voor de motor en de bromfiets moeten worden verboden. Voor de auto is het nog niet haalbaar, voor deze voertuigen wel! Een kostenloze lening van de winkel of de staat lost de hoge aanvangskosten op, dankzij het lagere verbruik blijft er maandelijks geld over om die lening af te betalen.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Voor deze is het hetzelfde verhaal.
Het geeft wel te denken dat hier volstrekt niets over te vinden is.
Het is een mooi positief verhaal met behoorlijk scherpe randjes achteraf voor de early adoptor.
En verder is het verhaal van subsidies en renteloze leningen altijd een voordeel voor een bepaalde groep, betaald door een andere niet geheel onverwacht grotere groep. Dat is geen goede zaak voor laatstgenoemde groep. Wat dat betreft ben ik rechts: als je om jou moverende reden elektrisch wilt rijden dan betaal je dat (plus externaliteiten) maar lekker zelf.
Het lijkt erop dat men wat betreft in het nieuwe belastingstelsel ook het licht heeft gezien qua subsidie voor hybride meuk. Een goed zaak.
De prijzen kan ik met een educated guess wel bedenken.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De prijzen zijn inderdaad moeilijk te vinden aangezien ze bang zijn dat het mensen afschrikt.
Als je een e-mail stuurt of belt dan kom je het wel te weten.
Spoiler!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar goed, nu weer terug naar het roken?ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nee, want ik wil dat iedereen het vetgedrukte in dat artikel leest! Dan kunnen ze in ieder geval niet achteraf beweren dat het niet hebben geweten hoe ze de rest van het volk naaien door 2700 keer zo veel troep uit te stoten als een bestelbus.quote:
Wat mij betreft.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar goed, nu weer terug naar het roken?
Prima. We kunnen trouwens elders verder discussiëren.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:09 schreef Bart2002 het volgende:
Heb nog wat toegevoegd over de verhouding.
Een goed punt, daarom heb ik ook even een nieuwe draad geopend voor de discussie over de tweetakt, in het verlengde daarvan kunnen we het eventueel over de viertakt hebben. Dan kunnen we ons hier beperken tot het roken.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat mij betreft.
Wat je hier ook weer ziet is dat het ongecontroleerd alle richtingen uitswingt.
Het gaat te snel, je moet je standpunt binnen enkele seconden bepalen..
Hierdoor nogal oppervlakkig ook. Wat dat betreft zouden we inderdaad iets meer ontopic moeten zijn.
Ik begrijp niet dat men niet gewoon een rokers en een niet-rokers terras creëert. Dat hadden ze ook met rokers en niet-rokers uitgaansgelegenheden moeten doen. Dan is iedereen tevreden en bepaal je zelf jouw eigen keuze.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 12:28 schreef MouzurX het volgende:
Ik was/ben niet echt tegen roken in de kroeg, maar op een terras is het wel vrij irritant.
Zit je lekker in het zonnetje een biertje op te drinken.. krijg je bij iedere inademing de rook van je buurman naar binnen.
En voor de mensen die de vergelijking trekken met autos: dat is ook niet fijn, om naast een drukke weg te wonen of te fietsen.
Maar je kan roken op het terras( mits de wind precies verkeerd staat) een beetje vergelijken met achter een scooter/brommer staan bij een stoplicht ( als fietser) dan ruik je ook meteen al die uitlaatgassen.
Gewoon roken in het openbaar verbieden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 08:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik begrijp niet dat men niet gewoon een rokers en een niet-rokers terras creëert. Dat hadden ze ook met rokers en niet-rokers uitgaansgelegenheden moeten doen. Dan is iedereen tevreden en bepaal je zelf jouw eigen keuze.
Hoe zie jij dat voor je? Het niet-rokersterrast ligt ten oosten van het rokersterras en er komt wind uit westen. Het niet-rokersterras van café X ligt pal naast het rokersterras van café Y.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 08:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik begrijp niet dat men niet gewoon een rokers en een niet-rokers terras creëert.
Het meerookverhaal is een door de antirooklobby verzonnen mythe. Niemand leidt bewezen schade van het meeroken. Als ik sigarettenrook inadem worden alle kwalijke stoffen door mijn eigen longen gefilterd en is de uitgeademde rook volkomen onschuldig voor de directe omstander. Alleen de rook afkomstig van de sigaret bevat dezelfde schadelijke stoffen die niet door de longen van de roker in kwestie is gefilterd. Maar daar moet je zulke hoeveelheden van binnenkrijgen dat de kans op longschade nihil is. Dus je kunt gerust bij een kind een sigaret roken, het kind in kwestie leidt daar geen bewezen schade van. In mijn kindertijd rookte de leraar nog gewoon voor de klas. Toen kregen mijn voormalige klasgenoten daar ook niet op grote schaal longkanker van.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat voor je? Het niet-rokersterrast ligt ten oosten van het rokersterras en er komt wind uit westen. Het niet-rokersterras van café X ligt pal naast het rokersterras van café Y.
Dit werkt zo mogelijk nog slechter dan die ventialtieruimte waarvan de rokers steeds de deuren open lieten en de ventilator uit lieten. Bij mij op de universiteit was er ook zo'n gebouw met zo'n ellendig hok waarin gerookt mocht worden, overal in de buurt van dat hok stonk het gigantisch, ik hield maar mijn adem in als ik daar langs liep omwille van wat daar nog meer in de lucht zat. Gewoon categorisch verbieden op het terras of het niet verbieden. Wat mij betreft het eerste! En neem dan ook direct kinderen mee in de wet en kijk ook eens naar alle andere publieke plaatsen waar mensen ter ontspanning zitten. We moeten dus toe naar een situatie waarin mensen enkel nog in hun eigen woning of tuin mogen roken, indien de huisgenoten het goed vinden en er geen kinderen in dat huis leven. Ik begrijp dat de overheid het in stappen wil doen om de compliance te vergroten en mensen aan de nieuwe norm te laten wennen maar iets meer ambitie dan enkel het terras mag wel, al is het wel een goede volgende stap en een noodzakelijke stap voor de bescherming van zowel die werknemers (daar ging het in eerste instantie officieel om) als de niet-rokende klanten en kinderen.
Als jij rookt dan absorberen jouw longen niet 100% van de schadelijke stoffen die in die rook zitten, een deel daarvan adem jij uit, dat wordt door mensen in jouw omgeving ingeademd. Maak jezelf wijs wat je wil maar je bent asociaal bezig wanneer je rookt.quote:
Waarom moet er een argument tegenover staan alsof men zich moet verantwoorden als men brandende sigaretten wil weren? Als iemand besluit dat hij geen werkende telefoontjes op zijn terras wil, kan dat ook gewoon, hoeft niemand met bewijzen voor te komen hoe slecht of hinderlijk telefoontjes wetenschappelijk ondersteund wel niet zijn.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:29 schreef maryen65 het volgende:
Als het meeroken zo slecht voor je is dan moet ieder mens die in de jaren 40,50,60 geboren is nu in slechte staat zijn. Toen werd er echt overal gerookt, in bijna ieder huis zat een kind in de rook. Goh dat ik die tijd heb overleeft
Ik reageerde op de post van Elzies en Bram van Loon over meerokenquote:Op zondag 21 juni 2015 15:35 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Waarom moet er een argument tegenover staan alsof men zich moet verantwoorden als men brandende sigaretten wil weren? Als iemand besluit dat hij geen werkende telefoontjes op zijn terras wil, kan dat ook gewoon, hoeft niemand met bewijzen voor te komen hoe slecht of hinderlijk telefoontjes wetenschappelijk ondersteund wel niet zijn.
Van beide kanten komen slappe argumenten, van rokers nog het meest drogredenen.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:51 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Ik reageerde op de post van Elzies en Bram van Loon over meeroken
De anti rooklobby maakt toch ook gebruik van argumenten waarom er niet op terrassen of in cafés mag worden gerookt. Maar rokers mogen niet met argumenten aankomen?
Goed, ik deel die mening dus niet, maar daarover zal altijd een eeuwig ja-nietus blijven bestaan tussen voor-en tegenstanders van het roken. Hard bewijs dat je doodgaat van meeroken is nooit met onomstotelijk bewijs vastgesteld. Daarvoor spelen teveel andere factoren een rol die de anti-roker per definitie uitsluit. Logisch, want dat ondermijnt zijn aanname over de schadelijkheid van het meeroken die hij als enige waarheid probeert te verkopen.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij rookt dan absorberen jouw longen niet 100% van de schadelijke stoffen die in die rook zitten, een deel daarvan adem jij uit, dat wordt door mensen in jouw omgeving ingeademd. Maak jezelf wijs wat je wil maar je bent asociaal bezig wanneer je rookt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |