Bron: 'Rokers straks ook van terras geweerd'quote:'Rokers straks ook van terras geweerd'
In restaurants en cafés mag niet meer worden gerookt. Het terras wordt het volgende strijdtoneel waarop niet-rokers hun rokende medemens verjagen. Dat voorspelt horecakenner Wouter Verkerk in het AD. Volgens hem is het een kwestie van tijd voordat ook de buitenruimte rookvrij wordt.
De dagen van de rokende terrasbezoeker zijn geteld, denkt Verkerk. 'Steeds meer klanten vragen naar een rookvrij terras. Ze vinden het vies om in de rook van een ander te zitten. Ook op het terras is roken steeds moeilijker houdbaar.' Verkerk, die trainingen geeft in de horeca, hoort regelmatig van zijn klanten: 'we zullen eraan moeten geloven'.
Hoogleraar tabakontmoediging Marc Willemsen: 'Niet roken is de norm geworden. Roken is niet meer van deze tijd. Het wordt steeds minder geaccepteerd, ook in de buitenruimte.' Ook al zijn de gezondheidsrisico's voor meerokers veel minder groot dan binnen, de hinder is er niet minder om. Ton Voeten van Clean Air Nederland zegt: 'Wij krijgen dagelijks mails van mensen die roken op het terras buitengewoon irritant vinden.'
Behoefte
Sommige kroegen hebben inmiddels rookvrije gedeelten op hun terras. Café Kobus Kuch in Delft ging ruim 2 jaar geleden overstag. Eigenaar Jasja van Leeuwen: 'Wij willen de gasten die last hebben van de rook tegemoetkomen. Daar is behoefte aan. Ik denk dat het over 10 jaar verplicht is.' Horecabaas Gert Boonen uit Harderwijk: 'Vroeger moesten de niet-rokers in de horeca zich maar aanpassen aan de rokers. Nu is het andersom. Een rookvrij terras is de volgende stap. Dat gaat er zeker van komen.'
Horeca Nederland ziet een volledig rookvrije horeca helemaal niet zitten. Woordvoerder Joris Prinssen: 'Het terras is juist de enige mogelijkheid voor ondernemers om roken aan te bieden. Bovendien zou handhaving van een rookverbod op het terras erg lastig te organiseren zijn.' Ton Wurtz van Stichting Rokersbelangen: 'Buiten kijken mensen je vreemd aan als je rookt. Dat leidt op het terras soms tot spanning tussen rokers en niet-rokers. Ik hoop dat mensen er steeds samen proberen uit te komen. Je mag van de wet al op zo weinig plekken roken.'
Bij de horecakwestie zie je ook heel duidelijk dat de antirokers niet tevreden zijn met een rookvrije locatie, maar dat ze het gezelschap van de rokers en rookvriendelijke opeisen met hulp van de staat. Ze moeten en zullen met rokers in dezelfde kroeg staan, die dan vervolgens niet roken om hun een plezier te doen. Extreem egoistisch natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:03 schreef maryen65 het volgende:
Bij mijn vorige baan jaren geleden zaten de collega's gezellig samen pauze houden. Met een sigaretje erbij. Totdat sommige collega's die sigaret wel vonden stinken of last hadden van de rook. Oke de rokers gezellig samen naar een andere hok. Tja de niet rokers vonden dat toch wel erg ongezellig en kwamen erbij zitten. Toen vonden ze dat de rokers beter op het balkon konden gaan zitten. En nu moeten de rokers van het terras af want niet rokers hebben er last van. Als de niet rokers nu allemaal gezellig binnen in de schone rook vrije ruimte gaan zitten is er niks aan de hand. Maar de niet rokers zijn net verwende kinderen die hun zin moeten hebben
Zal niet rusten totdat jij alleen nog maar mag roken in dichtgeklapte een kartonnen doos naast de vuilcontainer waar geen interactie met andere mensen mogelijk is inderdaad.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bij de horecakwestie zie je ook heel duidelijk dat de antirokers niet tevreden zijn met een rookvrije locatie, maar dat ze het gezelschap van de rokers en rookvriendelijke opeisen met hulp van de staat. Ze moeten en zullen met rokers in dezelfde kroeg staan, die dan vervolgens niet roken om hun een plezier te doen. Extreem egoistisch natuurlijk.
Dat verbod is een verzinsel van het AD om even lekker deze discussie aan te wakkeren waarin mensen hun rare theorieën over het andere kamp kunnen spuien.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:33 schreef Rattataki het volgende:
Maar goed, een algeheel horecaverbod vind ik dus ook te ver gaan.
In de kroeg stinkt het zweet en drank meer, dus ook maar verbieden?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:25 schreef FritzWepper het volgende:
Het stinkt en veroorzaakt dus overlast. Compleet verbieden in het openbaar.
Dat zullen we in de toekomst wel zien, al hoeft het er van mij ook niet te komen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat verbod is een verzinsel van het AD om even lekker deze discussie aan te wakkeren waarin mensen hun rare theorieën over het andere kamp kunnen spuien.
Ik heb als niet-roker nog nooit last gehad van rokende mensen op een terras. Een verbod op roken op het terras hoeft van mij dan ook niet. Een uitzondering is wanneer tafeltjes heel dicht op elkaar staan en iemand zit te eten. Ik kan me indenken dat het niet prettig is als je tijdens het eten de rooklucht van een ander meekrijgt. Maar dat lijkt me vooral een kwestie van rekening met elkaar houden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:23 schreef OProg het volgende:
Ik vraag met vooral af hoeveel van dit soort mensen daadwerkelijk op het terras komen. Na het rookverbod binnen heb ik ook vrijwel geen nieuwe mensen in de kroeg gezien. Dus die groep 'ik kom niet door het roken maar daarna echt wel' is nogal klein in tegenstelling tot beweringen van sommigen.
Dus de mening van heel Nederland is net zo min relevant als mijn mening over bijvoorbeeld dingen met de kinderopvang.
Dat is aan de uitbater om te reguleren. Iemand die het niet uitmaakt mag toch gewoon overal zitten lijkt me.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kan ik best leven met een gedeeltelijk rookvrij terras. Al zal je dan zien dat er van die niet-rokende pipo's zijn die dan toch weer tegen het rookgedeelte aan gaan zitten. Zo zijn ze dan ook wel weer.
Verder is het over een paar jaar gedaan met roken op het terras. Dat weet ik bijna zeker.
Ja, tot die conclusie kwamen ze in de OP ookquote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Verder is het over een paar jaar gedaan met roken op het terras. Dat weet ik bijna zeker.
Dan krijg je het nog.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:34 schreef Chai het volgende:
[..]
Zal niet rusten totdat jij alleen nog maar mag roken in dichtgeklapte een kartonnen doos naast de vuilcontainer waar geen interactie met andere mensen mogelijk is inderdaad.
Nee de doos is dichtgeklapt. Dus je zit in je eigen rookkubus.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:24 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dan krijg je het nog.![]()
"Ach, wat sta je daar zielig in je eentje naast die container, wij komen wel gezellig bij je staan. Ik kan alleen niet zo tegen rook, dus zou je wel even die sigaret weg willen doen?"
Nu wel, dat werd nu juist mooi verdoezeld door de rook.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef dimmak het volgende:
[..]
In de kroeg stinkt het zweet en drank meer, dus ook maar verbieden?
Komen ze allemaal in je doos zitten, kan je helemaal niet meer aan ze ontsnappen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 14:25 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee de doos is dichtgeklapt. Dus je zit in je eigen rookkubus.
Tja, iemand moet daar zitten als de rest vol isquote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kan ik best leven met een gedeeltelijk rookvrij terras. Al zal je dan zien dat er van die niet-rokende pipo's zijn die dan toch weer tegen het rookgedeelte aan gaan zitten. Zo zijn ze dan ook wel weer.
Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd of de voorstanders van dit zwakke plan zelf een auto besturen
en geen kwaad zien in de overlast en vervuiling die dit gedrag voor de medemens veroorzaakt...
Dit is m.i. hypocriet maar daar zullen "ze" het denk ik liever niet over willen hebben.
Zou je dan feitelijk ook van rokers kunnen zeggen, iets met de rekening spekken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.
Dat zeg ik ook als Camel jockey... maar dan verzinnen ze toch wel weer iets om over te zeiken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:52 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Zou je dan feitelijk ook van rokers kunnen zeggen, iets met de rekening spekken.
Dan hebben ze het over het "nut" voor zichzelf toch?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.
Ik doe Lucky Strike. Waarheid, want dat is dan niet zo, omdat het altijd anders kan. Beter stopt iedereen met roken en heffen we met z'n allen gewoon lekker accijns op brood. Kijken hoe snel mensen daarmee stoppen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook als Camel jockey... maar dan verzinnen ze toch wel weer iets om over te zeiken.
Dat probeerde ik in de vorige draad al enigzins aan te geven ja.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan hebben ze het over het "nut" voor zichzelf toch?
Je mag dus wel overlast en vervuiling veroorzaken als het voor jezelf nut heeft...
Nu weet ik zeker dat het hypocriet is.
Jij stinkt ook, zegt je moeder.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:25 schreef FritzWepper het volgende:
Het stinkt en veroorzaakt dus overlast. Compleet verbieden in het openbaar.
Ja, dat slaat ook helemaal nergens op. Ik rookte op het station overal waar ik wilde, fuck die rokersvierkant of wat voor achterlijk iets, een rokerspaal,quote:Op dinsdag 16 juni 2015 13:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Op het station mag t ook niet overal, ds op het terras al helemaal niet
en toen kreeg je een boete van 60,- ?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat slaat ook helemaal nergens op. Ik rookte op het station overal waar ik wilde, fuck die rokersvierkant of wat voor achterlijk iets, een rokerspaal,
Heb je een auto?quote:
Bron?quote:Op woensdag 17 juni 2015 03:33 schreef Monopoly het volgende:
Op perrons zonder overkapping mag je overigens gewoon roken buiten de rokerspaal om.
Hebben eigenlijk alle stations wel een rokerspaal? Ik kan me niet herinneren dat ik er één op station Lammenschans heb gezien.quote:Op woensdag 17 juni 2015 03:33 schreef Monopoly het volgende:
Op perrons zonder overkapping mag je overigens gewoon roken buiten de rokerspaal om.
Veel kleinere stations hebben geeneens een rookpaal.quote:Op woensdag 17 juni 2015 06:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Hebben eigenlijk alle stations wel een rokerspaal? Ik kan me niet herinneren dat ik er één op station Lammenschans heb gezien.
Stond laatst met een beveiliger op het station te praten + te roken buiten de overkapping. Ik moest de trein rijden maar we moesten overstappers mee nemen (laatste trein). Die zei dat het buiten de overkapping gewoon mocht. Ik ben het nu aan het opzoeken of het ergens in de regels staat, maar ik kan vrij weinig vinden. Ik ga dit nog een keer navragen bij NS medewerkers voor je.quote:
Kunnen we dan niet gewoon beter een beroep doen op gezond verstand? Natuurlijk, steeds minder mensen lijken het te hebben, maar als we nou eens normaal met elkaar omgingen, niet meteen in de verdediging schieten en op redelijk rekening met elkaar houden, kan er ook gewoon gevraagd worden om te wachten met het aansteken van een sigaret, of gewoon ergens anders te gaan staan.quote:Op woensdag 17 juni 2015 03:18 schreef Rattataki het volgende:
De meeste mensen die roken lopen zichzelf vaak voor de gek te houden. Het is vaak conditionering/gewenning. Op de vraag over het waarom krijg je vaak als antwoord: "Ik weet ook dat het een slechte gewoonte is,maar"....en dan komen alle excusen uit de kast. Het grootste gedeelte van de rokers geeft ook aan dat ze willen stoppen in de toekomst of al serieuze pogingen hebben gedaan om te stoppen. maar ja, die verslaving he. Het is toch ook puur vergif. Ierland had als eerste een rookverbod en opvallend is dat een meerderheid van de rokers daar het er zelf mee eens waren. Ook hier is een gedeelte van de rokers te vinden in een rookverbod,maar veel minder als daar. En een meerderheid is nu ook te vinden voor een rookverbod op het terras.Voor mij hoeft het ook niet,maar als uiteindelijk een meederheid hiervoor te vinden is, vind ik ook dat ze nu maar eens rekening moet houden met de meerderheid. Vooral nu er steeds minder mensen gaan roken. Het is trouwens toch onhoudbaar.Maar let maar niet op mij,want ik ben een zeikertje en een egoïst.Ik weet het. Dat kan ik beter omdraaien.
Roken is een redelijk onschuldig plezier?quote:Op woensdag 17 juni 2015 08:57 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Kunnen we dan niet gewoon beter een beroep doen op gezond verstand? Natuurlijk, steeds minder mensen lijken het te hebben, maar als we nou eens normaal met elkaar omgingen, niet meteen in de verdediging schieten en op redelijk rekening met elkaar houden, kan er ook gewoon gevraagd worden om te wachten met het aansteken van een sigaret, of gewoon ergens anders te gaan staan.
Wil van de meerderheid is leuk voor een richting. Maar als de meerderheid een redelijk onschuldig plezier van een minderheid wil verbieden, dan ben ik daar altijd op tegen. (Roken verbieden in openbare gebouwen kan ik nog wel volgen, maar buiten?!)
Mooi verwoord Alentejana (gvd wat een usernaam)quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:
Niet om het een of ander, maar rokers worden niet geweerd . Rokers kunnen overal komen. Er wordt alleen verzocht hier en daar geen sigaret op te steken terwijl je daar bent. Je wordt niet als persoon gediscrimineerd, je kunt alleen heel tijdelijk je voorkeursgenotsmiddel ergens niet gebruiken.
Het misprijzen ontstaat omdat men zich als mens ergens weggejaagd voelt.
Maar dat is een verkeerde opvatting.
Je bent overal welkom zolang je maar geen sigaret opsteekt. Dat is net zoiets als zolang je maar je mobieltje niet gebruikt, of geen muziekmaker aan hebt, je fluistert, of wat dan ook wat men wel eens op openbare plekken vraagt.
Gewoon een kwestie van even aanpassen aan een situatie. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn.
Het is alleen zo moeilijk omdat sommigen niet langer dan een uur (soms korter) buiten een sigaret kunnen en zich dus gedwongen voelen om dan van zo´n plek waar je niet mag roken, weg te gaan en als dat niet kan, zit men dus met effect van het niet kunnen roken dat zich over het algemeen uit in irritatie en rusteloosheid. Iets dat ze normaal simpel vermijden door een sigaret op te steken, maar dat kan dan dus niet.
Maar de irritatie heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat de roker er niet buiten kan, dan met het verzoek van de eigenaar/uitbater van de plek om er niet te roken.
Als je nl wel langer buiten je sigaret kunt of niet rookt heb je er geen last van....
Ik snap dat een niet-roken verzoek een en ander alleen verlegd, want de roker zal roken, dan maar ergens anders. Ik denk niet dat een roker zich geroepen voelt om te stoppen zodat hij dan wel hier of daar kan komen.
Buiten roken is een redelijk onschuldig, als in schadelijk voor een ander, plezier.quote:Op woensdag 17 juni 2015 09:54 schreef Wut het volgende:
[..]
Roken is een redelijk onschuldig plezier?
Eens, totdat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Eigenaren kunnen prima zelf beslissen of ze wel of geen rokers op hun terras(of delen van hun terras) willen, zolang het maar niet verboden wordt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:
Niet om het een of ander, maar rokers worden niet geweerd . Rokers kunnen overal komen. Er wordt alleen verzocht hier en daar geen sigaret op te steken terwijl je daar bent. Je wordt niet als persoon gediscrimineerd, je kunt alleen heel tijdelijk je voorkeursgenotsmiddel ergens niet gebruiken.
Het misprijzen ontstaat omdat men zich als mens ergens weggejaagd voelt.
Maar dat is een verkeerde opvatting.
Je bent overal welkom zolang je maar geen sigaret opsteekt. Dat is net zoiets als zolang je maar je mobieltje niet gebruikt, of geen muziekmaker aan hebt, je fluistert, of wat dan ook wat men wel eens op openbare plekken vraagt.
Gewoon een kwestie van even aanpassen aan een situatie. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn.
Het is alleen zo moeilijk omdat sommigen niet langer dan een uur (soms korter) buiten een sigaret kunnen en zich dus gedwongen voelen om dan van zo´n plek waar je niet mag roken, weg te gaan en als dat niet kan, zit men dus met effect van het niet kunnen roken dat zich over het algemeen uit in irritatie en rusteloosheid. Iets dat ze normaal simpel vermijden door een sigaret op te steken, maar dat kan dan dus niet.
Maar de irritatie heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat de roker er niet buiten kan, dan met het verzoek van de eigenaar/uitbater van de plek om er niet te roken.
Als je nl wel langer buiten je sigaret kunt of niet rookt heb je er geen last van....
Ik snap dat een niet-roken verzoek een en ander alleen verlegd, want de roker zal roken, dan maar ergens anders. Ik denk niet dat een roker zich geroepen voelt om te stoppen zodat hij dan wel hier of daar kan komen.
Heb ik ook al in het eerdere topic ook genoemd.quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:10 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Eens, totdat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Eigenaren kunnen prima zelf beslissen of ze wel of geen rokers op hun terras(of delen van hun terras) willen, zolang het maar niet verboden wordt.
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen. Dan weet je bij voorbaat al wat ze gaan doen. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft een keer berekend dat bij een 100 % rookvrije horeca 39 procent van de cafés 13 procent minder inkomsten binnenhalen. Omdat er bij de rest van de cafe's al niet tot nauwelijks rokers meer zijn. En dat ze overal gezien dan nog steeds goede zaken doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:18 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Heb ik ook al in het eerdere topic ook genoemd.
Ik geloof niet dat een algemeen rookverbod handig is.
Er is een soort-zoekt-soort cultuur in de horeca, dus de uitbaters kunnen zelf prima inschatten wat voor hen handig is of niet.
Ik denk ook niet dat het er gaat komen.
Het gaat meer om een movement ,of trend, zo je wilt.
Zolang zij hoge omzet halen, wil dat zeggen dat hun klanten in elk geval niet wegblijven.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen. Dan weet je bij voorbaat al wat ze gaan doen. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft een keer berekend dat bij een 100 % rookvrije horeca 39 procent van de cafés 13 procent minder inkomsten binnenhalen. Omdat er bij de rest van de cafe's al niet tot nauwelijks rokers meer zijn. En dat ze overal gezien dan nog steeds goede zaken doen.
Het gaat toch ook om omzet. Hoe wil je overleven als ondernemer als je allerlei verboden gaat opleggen terwijl er vraag is voor rookruimtes. De meeste cafe's dus niet de restaurants hebben nog hun klandizie omdat mensen nog buiten mogen roken. Verdwijnt dit ook dan wil ik het nog wel mee maken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen. Dan weet je bij voorbaat al wat ze gaan doen. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft een keer berekend dat bij een 100 % rookvrije horeca 39 procent van de cafés 13 procent minder inkomsten binnenhalen. Omdat er bij de rest van de cafe's al niet tot nauwelijks rokers meer zijn. En dat ze overal gezien dan nog steeds goede zaken doen.
Dit.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:12 schreef Alentejana het volgende:
Ik denk trouwens dat een café baas van een hardrockcafé waar bijna alleen verstokte rokers komen en zelf ook zo af en toe zijn sigaretje voor de deur rookt, echt niet gaat roepen van "nou laat ik mijn terras nou ook maar rookvrij maken, want dat is hip" om maar wat te noemen.
Hoezo is dat niet objectief?quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Een veelgebruikt argument is dat horecahouders er zelf over moeten kunnen beslissen. Maar dat vind ik hier dan weer niet. Ze denken uiteraard toch alleen in termen van omzet en dat is niet erg objectief te noemen.
Ik heb deze sinds gisteren:quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:57 schreef Bart2002 het volgende:
Ik doe sinds vandaag deze:
[ afbeelding ]
Om het goede voorbeeld te geven.![]()
Ik heb vorig jaar een maand of acht elektrisch gerookt. Toen toch weer met het echte werk begonnen.
Nu dit weer eens proberen.
Inderdaad,er zijn nog keuzes genoeg. En zijn nog plekken genoeg waar het wel mag en als het aan mij lag blijft dat ook zo. Maar je kan het ook omdraaien. Als niet-roker heb je ook niet altijd de keuze. Je vind het café dan misschien wel leuk,maar gaat er toch niet heen omdat het helemaal blauw staat van de rook. Of als je loopt te eten of drinken en alles smaakt naar rook. Lekker hoor. Dan vraag je dan ook weer niet om. Ik heb zelf ook jarenlang gestaan in de rook van een ander, nu wordt het tijd voor wat meer inschikking. Speciale gelegenheden waar rokers niet mogen komen vind ik ook een te gek idee ,maar of dat gaat lopen is nog maar de vraag natuurlijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:12 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Zolang zij hoge omzet halen, wil dat zeggen dat hun klanten in elk geval niet wegblijven.
Ik zie je bezwaar niet?
Je hebt als consument keuze om ergens heen te gaan en keuze om ergens te roken of niet en door die laatse keuze ben je al of niet beperkter in je keuzes, maar het blijft een keuze.
De horeca zijn slechts aanbieders van mogelijkheden tot verpozen.
Ik denk trouwens dat een café baas van een hardrockcafé waar bijna alleen verstokte rokers komen en zelf ook zo af en toe zijn sigaretje voor de deur rookt, echt niet gaat roepen van "nou laat ik mijn terras nou ook maar rookvrij maken, want dat is hip" om maar wat te noemen.
Klopt, maar dat maakt toch juist dat op de meest objectieve manier in de behoeft wordt voorzien?quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:51 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ondernemers willen toch zo veel mogelijk omzet maken. Dat weet je van te voren.
Juist niet. Want hier wordt alleen gedacht aan geld en niet aan wat mensen nu eigenlijk willen. Er is juist behoefte aan minder,maar dat zal de caféhouders natuurlijk worst wezen als dat ook maar een kliene marge meer oplevert aan winst.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar dat maakt toch juist dat op de meest objectieve manier in de behoeft wordt voorzien?
Dat is nieuw voor mij. Het is natuurlijk een organisatie als Stivoro die dit zo zal brengen en teveel invloed krijgt. Een hardnekkige organisatie.quote:
Een kroeg is geen liefdadigheidsinstelling, wat mensen nu eigenlijk willen is slechts relevant voor zover het in de hoedanigheid van klant is. Heel veel Nederlanders zouden immers eigenlijk hun eigen drank mee willen nemen en dat op dat terras opzuipen, maar dan ga je voorbij aan de hoedanigheid van klant in de relatie tussen ondernemer en die klant.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:04 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Juist niet. Want hier wordt alleen gedacht aan geld en niet aan wat mensen nu eigenlijk willen. Er is juist behoefte aan minder,maar dat zal de caféhouders natuurlijk worst wezen als dat ook maar een kliene marge meer oplevert aan winst.
Lulkoek.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:42 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Stop nu eens allemaal met dingen erbij te halen die er niks mee te maken hebben en totaal geen raakvlak hebben. Al die slappe excusen...Ja maar dit , ja maar dat.Het gaat hier over roken en dat de meeste mensen daar hinder van ondervinden en vies vinden. Daar kan ik ook niks aan doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:13 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Lulkoek.
Moet niet gekker worden, is geld verdienen en hard werken nu ook al vies voor de policor?
Kun je net zo goed een slager gaan verbieden vlees te verkopen want slecht voor de gezondhed van de dieren, als je het aan de slagers overlaat dan weet je het wel, die blijven dan vlees verkopen alleen maar om geld te verdienen, de horror, stel je voor zeg!!!
Ja fijn allemaal, ik kan er ook niets aan doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:18 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Stop nu eens allemaal met dingen erbij te halen die er niks mee te maken hebben en totaal geen raakvlak hebben. Al die slappe excusen...Ja maar dit , ja maar dat.Het gaat hier over roken en dat de meeste mensen daar hinder van ondervinden en vies vinden. Daar kan ik ook niks aan doen.
Ja tuurlijk, ik ga express tegen rokers aan zitten omdat ik dat leuk vind en drie uur op een terras blijven zitten in de rook. En het gaat hier niet om een ekele "zuurpruim". Je loopt de boel weer aardig te bagatelliseren.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een kroeg is geen liefdadigheidsinstelling, wat mensen nu eigenlijk willen is slechts relevant voor zover het in de hoedanigheid van klant is. Heel veel Nederlanders zouden immers eigenlijk hun eigen drank mee willen nemen en dat op dat terras opzuipen, maar dan ga je voorbij aan de hoedanigheid van klant in de relatie tussen ondernemer en die klant.
In die hoedanigheid van klant telt de 'stem' van degene die veel geld wil uitgeven nou eenmaal zwaarder dan die van de zuurpruim die op een sapje een terrasstoel drie uur bezet houdt om te kijken of er nog ergens een rookpluim valt op te snuiven om schande van te spreken.
Wedden van niet?quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:20 schreef ems. het volgende:
Als een meerderheid het vies vindt is er helemaal geen probleem natuurlijk. Dan schieten de rookvrije cafés/eetgelegenheden uit de grond.
Ja, ik wed van niet. Dat is omdat er helemaal geen "meerderheid" is die het weg wil hebben. Slechts een vocale minderheid met een klaag-fetish.quote:
De horeca draait nou eenmaal niet op de doorsnee Nederlander, maar voor een heel groot deel op de bovengemiddeld alcohol consumerende en vaker rokende of rooktolerante Nederlander. Wat de incidentele terrasbezoeker nou eigenlijk echt wil is slechts relevant naarmate hoeveel die nou eigenlijk echt uit wil geven.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:22 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, ik ga express tegen rokers aan zitten omdat ik dat leuk vind en drie uur op een terras blijven zitten in de rook. En het gaat hier niet om een ekele "zuurpruim". Je loopt de boel weer aardig te bagatelliseren.
Ik denk dat je daar naast zit. Ik denk dat de horeca wel degelijk draait op de "doorsnee" Nederlander. Wat betreft de alcoholconsumptie ga ik met je mee. Dat,in combinatie met eten en drinken. Roken is eigenlijk maar een klein gedeelte van de omzet en eigenlijk irrelevant. Dat in het achterhoofd houdende in combinatie dat mensen er hinder van schijnen te hebben.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De horeca draait nou eenmaal niet op de doorsnee Nederlander, maar voor een heel groot deel op de bovengemiddeld alcohol consumerende en vaker rokende of rooktolerante Nederlander. Wat de incidentele terrasbezoeker nou eigenlijk echt wil is slechts relevant naarmate hoeveel die nou eigenlijk echt uit wil geven.
Ik kan dan natuurlijk meerdere enquettes opgeven,maar de vraag is of dat wel objectief is en wordt voor de rest toch een wellus nietus discussie. Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.quote:
Feit blijft dat dat waarschijnlijk leugens zijn van de, nogmaals, vocale minderheid aan klagers. Als men echt zo graag roken had geweerd uit de cafés dan was deze discussie er niet en was het gros van de horeca al lang rookvrij.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:52 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Wat mij bestaat van de discussie over het wettelijk rookverbod in de binnenruimte van de horeca is het nogal egocentrisch perspectief van menig antiroker. Die gingen dan vertellen over hoe ze op zaterdagavond vaak gingen stappen met allemaal mensen die niet rookten. Allemaal leuk en aardig voor zover correct, maar een kroeg moet ook omzet draaien als jij er zelf niet bent. Dat is voor een terras niet anders.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:46 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar naast zit. Ik denk dat de horeca wel degelijk draait op de "doorsnee" Nederlander.
Logisch volgens jouw, niet voor mij. Maar die rede had ik al opgegeven. Zoals ik al zei wordt het verder dan een wellus nietus discussie, want alles wat je dan zegt en opgeeft zijn dan weer leugens. Em je weet zelf denk ook wel dat dat niet zo makkelijk gaat.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:55 schreef ems. het volgende:
[..]
Feit blijft dat dat waarschijnlijk leugens zijn van de, nogmaals, vocale minderheid aan klagers. Als men echt zo graag roken had geweerd uit de cafés dan was deze discussie er niet en was het gros van de horeca al lang rookvrij.
Even los van het feit dat hoeveel rokers er zijn of hoeveel mensen last ervan ondervinden irrelevant is als je de horeca-eigenaars gewoon zelf laat beslissen, wat natuurlijk nog steeds de meest logische oplossing is.
Reed jij nou auto, trouwens?quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:52 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ik kan dan natuurlijk meerdere enquettes opgeven,maar de vraag is of dat wel objectief is en wordt voor de rest toch een wellus nietus discussie. Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:23 schreef ems. het volgende:
Ja, ik wed van niet. Dat is omdat er helemaal geen "meerderheid" is die het weg wil hebben. Slechts een vocale minderheid met een klaag-fetish.
Je hebt gelijk,het zijn allemaal egoïsten. Vooral als ze een eigen mening hebben en zelf besluiten dat ze niet in de rook willen zitten. Tweede gedeelte klopt gewoon niks van,sorry.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat mij bestaat van de discussie over het wettelijk rookverbod in de binnenruimte van de horeca is het nogal egocentrisch perspectief van menig antiroker. Die gingen dan vertellen over hoe ze op zaterdagavond vaak gingen stappen met allemaal mensen die niet rookten. Allemaal leuk en aardig voor zover correct, maar een kroeg moet ook omzet draaien als jij er zelf niet bent. Dat is voor een terras niet anders.
Het zou mij niks verbazen als 10% van Nederlanders meer dan de helft van de omzet genereert. Het is de wil om geld uit te geven die telt, en van die groep is nou eenmaal een heel groot gedeelte roker of rooktolerant.
Als ze dat niet willen, dan gaan ze toch fijn naar zo'n anti-rook café die als paddestoelen uit de grond zijn gerezen?quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:05 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Je hebt gelijk,het zijn allemaal egoïsten. Vooral als ze een eigen mening hebben en zelf besluiten dat ze niet in de rook willen zitten. Tweede gedeelte klopt gewoon niks van,sorry.
Nee,ik rij geen auto.Ik weet waar je heen wilt gaan,maar het gaat hier even over roken. Één probleem tegelijk graag.quote:
Lekker makkelijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:08 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Nee,ik rij geen auto.Ik weet waar je heen wilt gaan,maar het gaat hier even over roken. Één probleem tegelijk graag.
Dat wat niet zo makkelijk gaatquote:Op woensdag 17 juni 2015 15:00 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Zoals ik al zei wordt het verder dan een wellus nietus discussie, want alles wat je dan zegt en opgeeft zijn dan weer leugens. Em je weet zelf denk ook wel dat dat niet zo makkelijk gaat.
Excuus? Waarvoor? Ik zeg gewoon waar het op staat. 'Nut' is kennelijk de doorslaggevende factor wanneer het gaat om onze gezondheid.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:09 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Niet makkelijk. Je loopt een excuus te vinden voor één probleem met een ander.
Amen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:11 schreef Jigzoz het volgende:
Doe nou niet zo moeilijk. Er zijn mensen die wel graag roken, mensen die absoluut een rookvrije omgeving hebben en mensen die het niet zoveel uitmaakt. Als er voor iedereen ruimte is, dan heeft niemand wat te zeuren.
Je doet net of dat weinig is, 25% is - in een democratie - een substantieel gedeelte waar normaal gesproken rekening mee wordt gehouden. Iedere machtsgeile politicus krijgt een erectie van een dergelijke aanhang.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:52 schreef Rattataki het volgende:
Ik kan dan natuurlijk meerdere enquettes opgeven,maar de vraag is of dat wel objectief is en wordt voor de rest toch een wellus nietus discussie. Feit blijft wel dat ongeveer een kwart,tot iets minder dan een kwart van de nederlanders nog rookt en dat er blijkbaar steeds minder mensen op zitten te wachten. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Ja,uitlaatgassen zijn ook schadelijk en moet ook aangepakt worden. Maar het ging hier over roken,dus hoef je dat er niet bij te halen. Daarom zeg ik ook één probleem tegelijk.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Excuus? Waarvoor? Ik zeg gewoon waar het op staat. 'Nut' is kennelijk de doorslaggevende factor wanneer het gaat om onze gezondheid.
En toch zeurt niemand daarover, die auto's...quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ja,uitlaatgassen zijn ook schadelijk en moet ook aangepakt worden. Maar het ging hier over roken,dus hoef je dat er niet bij te halen. Daarom zeg ik ook één probleem tegelijk.
Dat is zo, al tel ik er dan nog geeneens de rokers bij op die het er mee eens zijn en ook niet het gegeven dat de meerderheid van de rokers er uberhaubt mee wilt stoppen. Dan worden het al een stuk minder.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef highender het volgende:
[..]
Je doet net of dat weinig is, 25% is - in een democratie - een substantieel gedeelte waar normaal gesproken rekening mee wordt gehouden. Iedere machtsgeile politicus krijgt een erectie van een dergelijke aanhang.
Ja ik weet het, over over al die troep in je eten.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch zeurt niemand daarover, die auto's...
quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:18 schreef Rattataki het volgende:
[..]
Ja ik weet het, ook over al die troep in je eten.
Ik zou zeggen maak een topic aan, wie weet wat er allemaal los komt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch zeurt niemand daarover, die auto's...
Als je zelf niet(meer) rookt is het gewoon heel erg irritant om rook in je neus te krijgen van iemand die naast je zit, of in je huis, alles gaat naar rook ruiken. Nou ruikt dat niet smerig ofzo, vind ik, maar je kan je hele huis elke jaar opnieuw in de verf zetten, alles wordt er gelig/bruinig van: Bah!quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:13 schreef Alentejana het volgende:
Wat een gemopper om klagers. Die zitten aan beide kanten. Een roker die niet mag roken klaagt immers toch ook?
Waar hebben we het eigenlijk over?
Een aantal café bazen denkt hun klanten een plezier te doen als ze hun terras rookvrij maken en denken dat die trend wel eens aan zou kunnen slaan. Dat zien we dan wel. De gevolgen van een rookvrij terras ook. Misschien gaan er dan meer naar het café ernaast, die ook weer blij.
Als mensen graag een sigaret op steken als ze ergens zitten en klagen als er een plan op tafel voor rookvrij, wordt het heus ook gehoord. Aan de horeca baas de taak om te kijken welke klanten hij liever heeft. Maar je moet die klacht dan wel daar neerleggen waar ze het willen invoeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |