abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 juni 2015 @ 13:24:04 #1
14505 OProg
A Life in Music
pi_153580796
Originale OP:

quote:
'Rokers straks ook van terras geweerd'
In restaurants en cafés mag niet meer worden gerookt. Het terras wordt het volgende strijdtoneel waarop niet-rokers hun rokende medemens verjagen. Dat voorspelt horeca­kenner Wouter Verkerk in het AD. Volgens hem is het een kwestie van tijd voordat ook de buitenruimte rookvrij wordt.

De dagen van de rokende terrasbezoeker zijn geteld, denkt Verkerk. 'Steeds meer klanten vragen naar een rookvrij terras. Ze vinden het vies om in de rook van een ander te zitten. Ook op het terras is roken steeds moeilijker houdbaar.' Verkerk, die trainingen geeft in de horeca, hoort regelmatig van zijn klanten: 'we zullen eraan moeten geloven'.

Hoogleraar tabakontmoediging Marc Willemsen: 'Niet roken is de norm geworden. Roken is niet meer van deze tijd. Het wordt steeds minder geaccepteerd, ook in de buitenruimte.' Ook al zijn de gezondheidsrisico's voor meerokers veel minder groot dan binnen, de hinder is er niet minder om. Ton Voeten van Clean Air Nederland zegt: 'Wij krijgen dagelijks mails van mensen die roken op het terras buitengewoon irritant vinden.'

Behoefte
Sommige kroegen hebben inmiddels rookvrije gedeelten op hun terras. Café Kobus Kuch in Delft ging ruim 2 jaar geleden overstag. Eigenaar Jasja van Leeuwen: 'Wij willen de gasten die last hebben van de rook tegemoetkomen. Daar is behoefte aan. Ik denk dat het over 10 jaar verplicht is.' Horecabaas Gert Boonen uit Harderwijk: 'Vroeger moesten de niet-rokers in de horeca zich maar aanpassen aan de rokers. Nu is het andersom. Een rookvrij terras is de volgende stap. Dat gaat er zeker van komen.'

Horeca Nederland ziet een volledig rookvrije horeca helemaal niet zitten. Woordvoerder Joris Prinssen: 'Het terras is juist de enige mogelijkheid voor ondernemers om roken aan te bieden. Bovendien zou handhaving van een rookverbod op het terras erg lastig te organiseren zijn.' Ton Wurtz van Stichting Rokersbelangen: 'Buiten kijken mensen je vreemd aan als je rookt. Dat leidt op het terras soms tot spanning tussen rokers en niet-rokers. Ik hoop dat mensen er steeds samen proberen uit te komen. Je mag van de wet al op zo weinig plekken roken.'
Bron: 'Rokers straks ook van terras geweerd'

Dit artikel is een beknopte versie van het oorspronkelijke artikel in het AD, waarin nog meer informatie staat: Rokers ook persona non grata op 't terras

Goede zaak, zo'n rookverbod op het terras? Is eraan te ontkomen? Ik kan zelf niet zeggen dat ik last heb van rokers op het terras.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 16 juni 2015 @ 13:25:17 #2
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_153580824
Het stinkt en veroorzaakt dus overlast. Compleet verbieden in het openbaar.
pi_153580842
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:03 schreef maryen65 het volgende:
Bij mijn vorige baan jaren geleden zaten de collega's gezellig samen pauze houden. Met een sigaretje erbij. Totdat sommige collega's die sigaret wel vonden stinken of last hadden van de rook. Oke de rokers gezellig samen naar een andere hok. Tja de niet rokers vonden dat toch wel erg ongezellig en kwamen erbij zitten. Toen vonden ze dat de rokers beter op het balkon konden gaan zitten. En nu moeten de rokers van het terras af want niet rokers hebben er last van. Als de niet rokers nu allemaal gezellig binnen in de schone rook vrije ruimte gaan zitten is er niks aan de hand. Maar de niet rokers zijn net verwende kinderen die hun zin moeten hebben
Bij de horecakwestie zie je ook heel duidelijk dat de antirokers niet tevreden zijn met een rookvrije locatie, maar dat ze het gezelschap van de rokers en rookvriendelijke opeisen met hulp van de staat. Ze moeten en zullen met rokers in dezelfde kroeg staan, die dan vervolgens niet roken om hun een plezier te doen. Extreem egoistisch natuurlijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 13:27:47 #4
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_153580888
Merk eigenlijk nooit dat mensen om mij roken als ik op een terras zit.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_153581032
Maar goed, een algeheel horecaverbod vind ik dus ook te ver gaan.
pi_153581046
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Bij de horecakwestie zie je ook heel duidelijk dat de antirokers niet tevreden zijn met een rookvrije locatie, maar dat ze het gezelschap van de rokers en rookvriendelijke opeisen met hulp van de staat. Ze moeten en zullen met rokers in dezelfde kroeg staan, die dan vervolgens niet roken om hun een plezier te doen. Extreem egoistisch natuurlijk.
Zal niet rusten totdat jij alleen nog maar mag roken in dichtgeklapte een kartonnen doos naast de vuilcontainer waar geen interactie met andere mensen mogelijk is inderdaad.
pi_153581073
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:33 schreef Rattataki het volgende:
Maar goed, een algeheel horecaverbod vind ik dus ook te ver gaan.
Dat verbod is een verzinsel van het AD om even lekker deze discussie aan te wakkeren waarin mensen hun rare theorieën over het andere kamp kunnen spuien.
pi_153581262
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:25 schreef FritzWepper het volgende:
In de kroeg stinkt het zweet en drank meer, dus ook maar verbieden?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_153581266
Overigens kan ik best leven met een gedeeltelijk rookvrij terras. Al zal je dan zien dat er van die niet-rokende pipo's zijn die dan toch weer tegen het rookgedeelte aan gaan zitten. Zo zijn ze dan ook wel weer.

Verder is het over een paar jaar gedaan met roken op het terras. Dat weet ik bijna zeker.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_153581275
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:35 schreef Chai het volgende:

[..]

Dat verbod is een verzinsel van het AD om even lekker deze discussie aan te wakkeren waarin mensen hun rare theorieën over het andere kamp kunnen spuien.
Dat zullen we in de toekomst wel zien, al hoeft het er van mij ook niet te komen.
pi_153581307
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:23 schreef OProg het volgende:
Ik vraag met vooral af hoeveel van dit soort mensen daadwerkelijk op het terras komen. Na het rookverbod binnen heb ik ook vrijwel geen nieuwe mensen in de kroeg gezien. Dus die groep 'ik kom niet door het roken maar daarna echt wel' is nogal klein in tegenstelling tot beweringen van sommigen.

Dus de mening van heel Nederland is net zo min relevant als mijn mening over bijvoorbeeld dingen met de kinderopvang.
Ik heb als niet-roker nog nooit last gehad van rokende mensen op een terras. Een verbod op roken op het terras hoeft van mij dan ook niet. Een uitzondering is wanneer tafeltjes heel dicht op elkaar staan en iemand zit te eten. Ik kan me indenken dat het niet prettig is als je tijdens het eten de rooklucht van een ander meekrijgt. Maar dat lijkt me vooral een kwestie van rekening met elkaar houden.
pi_153581326
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kan ik best leven met een gedeeltelijk rookvrij terras. Al zal je dan zien dat er van die niet-rokende pipo's zijn die dan toch weer tegen het rookgedeelte aan gaan zitten. Zo zijn ze dan ook wel weer.

Verder is het over een paar jaar gedaan met roken op het terras. Dat weet ik bijna zeker.
Dat is aan de uitbater om te reguleren. Iemand die het niet uitmaakt mag toch gewoon overal zitten lijkt me.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 13:44:40 #13
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_153581376
quote:
Ja, tot die conclusie kwamen ze in de OP ook :+
pi_153581420
Op het station mag t ook niet overal, ds op het terras al helemaal niet
5 Ferrari's op videoband!
pi_153581547
Je mag nergens meer roken maar tabak en sigaretten kun je overal kopen :P
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_153582252
Ik ben tegen het roken maar dit vind ik absurd. Eerst een rookverbod IN cafés en nu ook daarbuiten. Het volgende is dan dat rokers ook op straat geweerd worden.

Daarna huis-aan-huis politie en buurtwacht om te kijken of er stiekem sigaretten thuis worden opgerookt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_153582572
Oplossing: Een windrichtingwijzer midden op het terras met een bordje "rokerscorner". Dan wordt de sigarettenrook van het terras weggeblazen.

En nu ga ik even naar:
http://www.sbs6.nl/programmas/het-beste-idee-van-nederland/

tot zo!
;)
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 14:24:36 #18
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_153582600
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:34 schreef Chai het volgende:

[..]

Zal niet rusten totdat jij alleen nog maar mag roken in dichtgeklapte een kartonnen doos naast de vuilcontainer waar geen interactie met andere mensen mogelijk is inderdaad.
Dan krijg je het nog. :(

"Ach, wat sta je daar zielig in je eentje naast die container, wij komen wel gezellig bij je staan. Ik kan alleen niet zo tegen rook, dus zou je wel even die sigaret weg willen doen?" :{w
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
pi_153582626
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 14:24 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Dan krijg je het nog. :(

"Ach, wat sta je daar zielig in je eentje naast die container, wij komen wel gezellig bij je staan. Ik kan alleen niet zo tegen rook, dus zou je wel even die sigaret weg willen doen?" :{w
Nee de doos is dichtgeklapt. Dus je zit in je eigen rookkubus.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 14:25:40 #20
345170 Roger_Epiales
pi_153582628
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:40 schreef dimmak het volgende:

[..]

In de kroeg stinkt het zweet en drank meer, dus ook maar verbieden?
Nu wel, dat werd nu juist mooi verdoezeld door de rook.
Feel free to insult me.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 14:28:17 #21
345170 Roger_Epiales
pi_153582700
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 14:25 schreef Chai het volgende:

[..]

Nee de doos is dichtgeklapt. Dus je zit in je eigen rookkubus.
Komen ze allemaal in je doos zitten, kan je helemaal niet meer aan ze ontsnappen. :(

Ja, ik ga uit van een ruime doos.
Feel free to insult me.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 16:27:07 #22
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_153585720
quote:

Tja, iemand moet daar zitten als de rest vol is
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_153591165
Ik ben nog steeds benieuwd of de voorstanders van dit zwakke plan zelf een auto besturen
en geen kwaad zien in de overlast en vervuiling die dit gedrag voor de medemens veroorzaakt...
Dit is m.i. hypocriet maar daar zullen "ze" het denk ik liever niet over willen hebben. :{
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 19:51:46 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_153591248
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd of de voorstanders van dit zwakke plan zelf een auto besturen
en geen kwaad zien in de overlast en vervuiling die dit gedrag voor de medemens veroorzaakt...
Dit is m.i. hypocriet maar daar zullen "ze" het denk ik liever niet over willen hebben. :{
Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_153591271
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Auto's hebben 'nut', zeggen ze dan. Kennelijk is gezondheid ondergeschikt aan 'nut'.
Zou je dan feitelijk ook van rokers kunnen zeggen, iets met de rekening spekken.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 19:53:14 #26
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_153591291
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:52 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Zou je dan feitelijk ook van rokers kunnen zeggen, iets met de rekening spekken.
Dat zeg ik ook als Camel jockey... maar dan verzinnen ze toch wel weer iets om over te zeiken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_153591316
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan hebben ze het over het "nut" voor zichzelf toch?
Je mag dus wel overlast en vervuiling veroorzaken als het voor jezelf nut heeft...
Nu weet ik zeker dat het hypocriet is. :)
pi_153591322
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook als Camel jockey... maar dan verzinnen ze toch wel weer iets om over te zeiken.
Ik doe Lucky Strike. Waarheid, want dat is dan niet zo, omdat het altijd anders kan. Beter stopt iedereen met roken en heffen we met z'n allen gewoon lekker accijns op brood. Kijken hoe snel mensen daarmee stoppen.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 19:54:36 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_153591327
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan hebben ze het over het "nut" voor zichzelf toch?
Je mag dus wel overlast en vervuiling veroorzaken als het voor jezelf nut heeft...
Nu weet ik zeker dat het hypocriet is. :)
Dat probeerde ik in de vorige draad al enigzins aan te geven ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_153591335
Ik zelf heb niks tegen rokers, mijn moeder heeft al jaren gerookt, alleen ze rookt nooit waar ik en mijn broertje bij waren. Meestal gaat ze naar de schuur of al naar buiten, en als ze binnen rookt ga ik er gewoon bij staan. Ik heb er geen moeite mee, ik kan het wel snappen dat bepaalde mensen er last van gaan hebben maar als anderen roken maar soms kan je gewoon niks aan de situatie doen.

Vroeger was het heel normaal dat sigaretten in een glas werden geserveerd, of dat bepaalde mensen rookten waar baby's bij waren, maar kom op zeg ik heb zelf als niet roker geen last van rokers. Maar van de mensen die er een scene gaan schoppen of overdreven gaan doen zodra er iemand is die wel rookt.
pi_153591363
Dronken mensen veroorzaken overlast, dus drank verbieden!
Motoren veroorzaken soms overlast, verbieden! (want niet nodig)

En zo voort, flikker toch op man, saaie mongols, en laat mensen leven.
pi_153591443
Ik doe sinds vandaag deze:

Om het goede voorbeeld te geven. :)

Ik heb vorig jaar een maand of acht elektrisch gerookt. Toen toch weer met het echte werk begonnen.
Nu dit weer eens proberen.
pi_153591449
Wat is dit toch verworden tot een land vol ontzettende zeikerds... :r Volgens mij hebben we het allemaal te goed en gaan we ons druk maken om zeer basale zaken.
pi_153591485
En dit.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 19:59:16 #35
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153591492
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:25 schreef FritzWepper het volgende:
Jij stinkt ook, zegt je moeder.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_153591540
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Op het station mag t ook niet overal, ds op het terras al helemaal niet
Ja, dat slaat ook helemaal nergens op. Ik rookte op het station overal waar ik wilde, fuck die rokersvierkant of wat voor achterlijk iets, een rokerspaal, :')
pi_153592637
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 20:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dat slaat ook helemaal nergens op. Ik rookte op het station overal waar ik wilde, fuck die rokersvierkant of wat voor achterlijk iets, een rokerspaal, :')
en toen kreeg je een boete van 60,- ?
pi_153601621
De meeste mensen die roken lopen zichzelf vaak voor de gek te houden. Het is vaak conditionering/gewenning. Op de vraag over het waarom krijg je vaak als antwoord: "Ik weet ook dat het een slechte gewoonte is,maar"....en dan komen alle excusen uit de kast. Het grootste gedeelte van de rokers geeft ook aan dat ze willen stoppen in de toekomst of al serieuze pogingen hebben gedaan om te stoppen. maar ja, die verslaving he. Het is toch ook puur vergif. Ierland had als eerste een rookverbod en opvallend is dat een meerderheid van de rokers daar het er zelf mee eens waren. Ook hier is een gedeelte van de rokers te vinden in een rookverbod,maar veel minder als daar. En een meerderheid is nu ook te vinden voor een rookverbod op het terras.Voor mij hoeft het ook niet,maar als uiteindelijk een meederheid hiervoor te vinden is, vind ik ook dat ze nu maar eens rekening moet houden met de meerderheid. Vooral nu er steeds minder mensen gaan roken. Het is trouwens toch onhoudbaar.Maar let maar niet op mij,want ik ben een zeikertje en een egoïst.Ik weet het. Dat kan ik beter omdraaien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rattataki op 17-06-2015 03:26:17 ]
pi_153601711
Op perrons zonder overkapping mag je overigens gewoon roken buiten de rokerspaal om.
pi_153602210
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 03:18 schreef Rattataki het volgende:
Het is trouwens toch onhoudbaar.
Heb je een auto?
pi_153602236
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juni 2015 03:33 schreef Monopoly het volgende:
Op perrons zonder overkapping mag je overigens gewoon roken buiten de rokerspaal om.
Bron?
pi_153602246
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juni 2015 03:33 schreef Monopoly het volgende:
Hebben eigenlijk alle stations wel een rokerspaal? Ik kan me niet herinneren dat ik er één op station Lammenschans heb gezien.
ROBODEMONS..................|:(
pi_153602754
quote:
11s.gif Op woensdag 17 juni 2015 06:36 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Hebben eigenlijk alle stations wel een rokerspaal? Ik kan me niet herinneren dat ik er één op station Lammenschans heb gezien.
Veel kleinere stations hebben geeneens een rookpaal.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 06:33 schreef niels0 het volgende:

[..]

Bron?
Stond laatst met een beveiliger op het station te praten + te roken buiten de overkapping. Ik moest de trein rijden maar we moesten overstappers mee nemen (laatste trein). Die zei dat het buiten de overkapping gewoon mocht. Ik ben het nu aan het opzoeken of het ergens in de regels staat, maar ik kan vrij weinig vinden. Ik ga dit nog een keer navragen bij NS medewerkers voor je.

Volgens het webcare team van de NS op Twitter mag je buiten de overkapping gewoon roken.

Dat bericht is van 2013, ik heb het ze net weer gevraagd, ik wacht nog even op reactie (ik ben overigens niet die persoon op bovenste plaatje.)

Edit: Echt wijzer word ik hier ook niet van....

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2015 08:53:26 ]
pi_153603094
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 03:18 schreef Rattataki het volgende:
De meeste mensen die roken lopen zichzelf vaak voor de gek te houden. Het is vaak conditionering/gewenning. Op de vraag over het waarom krijg je vaak als antwoord: "Ik weet ook dat het een slechte gewoonte is,maar"....en dan komen alle excusen uit de kast. Het grootste gedeelte van de rokers geeft ook aan dat ze willen stoppen in de toekomst of al serieuze pogingen hebben gedaan om te stoppen. maar ja, die verslaving he. Het is toch ook puur vergif. Ierland had als eerste een rookverbod en opvallend is dat een meerderheid van de rokers daar het er zelf mee eens waren. Ook hier is een gedeelte van de rokers te vinden in een rookverbod,maar veel minder als daar. En een meerderheid is nu ook te vinden voor een rookverbod op het terras.Voor mij hoeft het ook niet,maar als uiteindelijk een meederheid hiervoor te vinden is, vind ik ook dat ze nu maar eens rekening moet houden met de meerderheid. Vooral nu er steeds minder mensen gaan roken. Het is trouwens toch onhoudbaar.Maar let maar niet op mij,want ik ben een zeikertje en een egoïst.Ik weet het. Dat kan ik beter omdraaien.
Kunnen we dan niet gewoon beter een beroep doen op gezond verstand? Natuurlijk, steeds minder mensen lijken het te hebben, maar als we nou eens normaal met elkaar omgingen, niet meteen in de verdediging schieten en op redelijk rekening met elkaar houden, kan er ook gewoon gevraagd worden om te wachten met het aansteken van een sigaret, of gewoon ergens anders te gaan staan.

Wil van de meerderheid is leuk voor een richting. Maar als de meerderheid een redelijk onschuldig plezier van een minderheid wil verbieden, dan ben ik daar altijd op tegen. (Roken verbieden in openbare gebouwen kan ik nog wel volgen, maar buiten?!)
pi_153603888
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 08:57 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Kunnen we dan niet gewoon beter een beroep doen op gezond verstand? Natuurlijk, steeds minder mensen lijken het te hebben, maar als we nou eens normaal met elkaar omgingen, niet meteen in de verdediging schieten en op redelijk rekening met elkaar houden, kan er ook gewoon gevraagd worden om te wachten met het aansteken van een sigaret, of gewoon ergens anders te gaan staan.

Wil van de meerderheid is leuk voor een richting. Maar als de meerderheid een redelijk onschuldig plezier van een minderheid wil verbieden, dan ben ik daar altijd op tegen. (Roken verbieden in openbare gebouwen kan ik nog wel volgen, maar buiten?!)
Roken is een redelijk onschuldig plezier?
pi_153604465
Niet om het een of ander, maar rokers worden niet geweerd . Rokers kunnen overal komen. Er wordt alleen verzocht hier en daar geen sigaret op te steken terwijl je daar bent. Je wordt niet als persoon gediscrimineerd, je kunt alleen heel tijdelijk je voorkeursgenotsmiddel ergens niet gebruiken.
Het misprijzen ontstaat omdat men zich als mens ergens weggejaagd voelt.
Maar dat is een verkeerde opvatting.
Je bent overal welkom zolang je maar geen sigaret opsteekt. Dat is net zoiets als zolang je maar je mobieltje niet gebruikt, of geen muziekmaker aan hebt, je fluistert, of wat dan ook wat men wel eens op openbare plekken vraagt.
Gewoon een kwestie van even aanpassen aan een situatie. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn.

Het is alleen zo moeilijk omdat sommigen niet langer dan een uur (soms korter) buiten een sigaret kunnen en zich dus gedwongen voelen om dan van zo´n plek waar je niet mag roken, weg te gaan en als dat niet kan, zit men dus met effect van het niet kunnen roken dat zich over het algemeen uit in irritatie en rusteloosheid. Iets dat ze normaal simpel vermijden door een sigaret op te steken, maar dat kan dan dus niet.

Maar de irritatie heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat de roker er niet buiten kan, dan met het verzoek van de eigenaar/uitbater van de plek om er niet te roken.
Als je nl wel langer buiten je sigaret kunt of niet rookt heb je er geen last van....

Ik snap dat een niet-roken verzoek een en ander alleen verlegd, want de roker zal roken, dan maar ergens anders. Ik denk niet dat een roker zich geroepen voelt om te stoppen zodat hij dan wel hier of daar kan komen.
  woensdag 17 juni 2015 @ 10:26:48 #47
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_153604503
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:
Niet om het een of ander, maar rokers worden niet geweerd . Rokers kunnen overal komen. Er wordt alleen verzocht hier en daar geen sigaret op te steken terwijl je daar bent. Je wordt niet als persoon gediscrimineerd, je kunt alleen heel tijdelijk je voorkeursgenotsmiddel ergens niet gebruiken.
Je bent overal welkom zolang je maar geen sigaret opsteekt. Dat is net zoiets als zolang je maar je mobieltje niet gebruikt, of geen muziekmaker aan hebt, je fluistert, of wat dan ook wat men wel eens op openbare plekken vraagt.
Gewoon een kwestie van even aanpassen aan een situatie. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn.

Het is alleen zo moeilijk omdat sommigen niet langer dan een uur (soms korter) buiten een sigaret kunnen en zich dus gedwongen voelen om dan van zo´n plek waar je niet mag roken, weg te gaan en als dat niet kan, zit men dus met effect van het niet kunnen roken dat zich over het algemeen uit in irritatie en rusteloosheid. Iets dat ze normaal simpel vermijden door een sigaret op te steken, maar dat kan dan dus niet.

Maar de irritatie heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat de roker er niet buiten kan, dan met het verzoek van de eigenaar/uitbater van de plek om er niet te roken.
Als je nl wel langer buiten je sigaret kunt of niet rookt heb je er geen last van....

Ik snap dat een niet-roken verzoek een en ander alleen verlegd, want de roker zal roken, dan maar ergens anders. Ik denk niet dat een roker zich geroepen voelt om te stoppen zodat hij dan wel hier of daar kan komen.
Mooi verwoord Alentejana (gvd wat een usernaam)
pi_153605383
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:54 schreef Wut het volgende:

[..]

Roken is een redelijk onschuldig plezier?
Buiten roken is een redelijk onschuldig, als in schadelijk voor een ander, plezier.
pi_153605436
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 10:24 schreef Alentejana het volgende:

Eens, totdat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Eigenaren kunnen prima zelf beslissen of ze wel of geen rokers op hun terras(of delen van hun terras) willen, zolang het maar niet verboden wordt.
pi_153605604
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 11:10 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Eens, totdat de overheid zich daarmee gaat bemoeien. Eigenaren kunnen prima zelf beslissen of ze wel of geen rokers op hun terras(of delen van hun terras) willen, zolang het maar niet verboden wordt.
Heb ik ook al in het eerdere topic ook genoemd.
Ik geloof niet dat een algemeen rookverbod handig is.
Er is een soort-zoekt-soort cultuur in de horeca, dus de uitbaters kunnen zelf prima inschatten wat voor hen handig is of niet.
Ik denk ook niet dat het er gaat komen.
Het gaat meer om een movement ,of trend, zo je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')