abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 juni 2015 @ 10:09:26 #151
409579 LuDann
All the way
pi_153375345
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar dit is toch iets wat vrijwel iedereen doet?
Ja, iedereen manipuleert tot op zekere hoogte. Mensen die zich niet kunnen inleven in anderen, geen empathie voelen, die stoppen echter niet waar anderen wel zouden stoppen.

Hoewel je voor de waarheid verdraaien in een topic op Fok! natuurlijk geen stoornis hoeft te hebben. :+
pi_153375376
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is een bewering die hij doet over zichzelf. Daar zou ik niet aan ophangen of hij wel of niet die diagnose heeft.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik twijfel ook meer aan zijn woorden dan aan zijn diagnose. ;)
pi_153375417
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Jij vindt het fout als ik sarcastisch ben, dat maakt het nog niet fout. :) Ga nu maar weer inhoudelijk.
Straw, jij vindt het al fout als mijn username erboven staat, dat maakt het ook niet fout. (maar je zou alvast kunnen beginnen door gewoon inhoudelijk op mijn posts te reageren ipv alleen maar naar mijn username kijkend) En idd, ik ga ook weer inhoudelijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:09 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ja, iedereen manipuleert tot op zekere hoogte. Mensen die zich niet kunnen inleven in anderen, geen empathie voelen, die stoppen echter niet waar anderen wel zouden stoppen.

Hoewel je voor de waarheid verdraaien in een topic op Fok! natuurlijk geen stoornis hoeft te hebben. :+
En andere mensen beginnen niet waar anderen zouden beginnen. Ding is, ik heb de indruk dat manipuleren (of misschien beter gezegd, feitjes verdraaien) een beetje mens-eigen is.
Sowieso is het bijna ondoenlijk om dat niet te doen, omdat de mens altijd nog gelimiteerd is door de taal die die daarvoor gebruikt.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 10:13:25 #154
262 Re
Kiss & Swallow
pi_153375422
er staat trouwens iets in de FAQ over diagnoses en zo }:|
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_153375502
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:13 schreef Re het volgende:
er staat trouwens iets in de FAQ over diagnoses en zo }:|
Waar doel je dan op
  dinsdag 9 juni 2015 @ 10:20:06 #156
262 Re
Kiss & Swallow
pi_153375551
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:17 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waar doel je dan op
over de discussie hier, hou het gewoon wat vriendelijker, iedereen bedoel ik dan specifiek :)
pi_153375720
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:03 schreef -Strawberry- het volgende:

Beweer ik dingen over jouw naasten dan?
Ja, dat ze geen ASPS kunnen hebben omdat ze niet al op jonge leeftijd iets op hun kerfstok hadden.

quote:
Mijn indruk van de TS is alleen dat hij dingen wat rooskleuriger schetst dan ze zijn. Je moet wel iets op je kerfstok hebben wil je die diagnose krijgen en daarmee bedoel ik niet dat je een strafblad moet hebben, maar wel dat je op de een of andere manier verkeerde dingen hebt gedaan. Dat hele "ik heb een sterk moraal kompas" vind ik vrij lachwekkend in deze context. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Ik weet niet of ik TS moet geloven, of af moet gaan op wat hij zegt. Maar ik weet wel dat een van mijn twee bekenden het ook heeft. Hij / zij weet prima hoe het hoort en weet dat ook te gebruiken. Lachwekkend vind ik het niet. In tegendeel; juist doordat hij / zij zo goed weet hoe het hoort en dat nagenoeg feilloos weet te gebruiken, is het (als omgeving) zo lastig om ermee om te gaan.

Als TS dát bedoelt, dan geloof ik het zonder meer.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 10:48:04 #158
262 Re
Kiss & Swallow
pi_153376163
psychiatrie is vooralsnog geen zwart/wit
pi_153376740
potatopotato,

probeer trauma releasing exercises:

https://vimeo.com/111005679

Als je dit iedere dag 1 uur doet denk ik dat je dan binnen een jaar geen persoonlijkheidsstoornis meer hebt.
pi_153377049
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:26 schreef Queller het volgende:

[..]

Ja, dat ze geen ASPS kunnen hebben omdat ze niet al op jonge leeftijd iets op hun kerfstok hadden.

Klopt. Ik probeer echt open te staan voor nieuwe inzichten wat persoonlijkheidsproblematiek betreft, want ik vind het een van de meer interessante onderwerpen binnen de psychologie, maar we kunnen het er toch wel over eens zijn dat iemand niet aan zo'n diagnose komt door zich altijd voorbeeldig te hebben gedragen? Anders praten we over appels en peren. Het kan natuurlijk zijn dat jij niet alles weet over je naaste(n) met die diagnose en daardoor een ander, meer rooskleurig beeld hebt. Of misschien begrijp ik het gewoon verkeerd.

quote:
Ik weet niet of ik TS moet geloven, of af moet gaan op wat hij zegt. Maar ik weet wel dat een van mijn twee bekenden het ook heeft. Hij / zij weet prima hoe het hoort en weet dat ook te gebruiken. Lachwekkend vind ik het niet. In tegendeel; juist doordat hij / zij zo goed weet hoe het hoort en dat nagenoeg feilloos weet te gebruiken, is het (als omgeving) zo lastig om ermee om te gaan.

Als TS dát bedoelt, dan geloof ik het zonder meer.
Het rijmt voor mijn gevoel totaal niet met waar de stoornis voor staat. Wat maakt dan dat die persoon de diagnose krijgt en dat de omgeving er last van heeft, als die persoon blijkbaar weet zich moreel te gedragen?

Laat ik voorop stellen dat geen twee personen met een stoornis hetzelfde zijn. Natuurlijk, zoals gezegd zijn er bepaalde criteria voor het stellen van een diagnose, maar daarbij zijn verschillende combinaties tussen symptomen mogelijk en heb je ook verschillende gradaties. De een zal inderdaad van jongs af aan in aanraking zijn geweest met justitie, terwijl de ander het houdt bij zonder wroeging liegen, bedriegen en manipuleren van mensen voor eigen gewin. Is dat dan niets op je kerfstok hebben?

Daarbij zijn mensen met ASP zijn doorgaans (net als narcisten) geen mensen die uit zichzelf hulp zoeken, maar uiteindelijk tegen de lamp lopen. Persoonlijkheidsstoornissen zijn per definitie pervasief, pathologisch en persisterend. Het is niet een kwestie van op een andere manier denken en daardoor minder moeite hebben met het manipuleren van mensen, bijvoorbeeld. Dat is een karaktertrek, geen stoornis. Persoonlijkheidsproblematiek veroorzaakt problemen in het functioneren op meerdere vlakken. Dan kan je nagaan dat een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis zich niet kan manifesteren zonder de rechten van anderen op de een of andere manier geschonden te hebben. Voor zover ik weet komt deze stoornis vaak voort uit gedragsstoornissen ODD of de ernstigere CD, die zich voordoen in de kindertijd.

In de OP wordt een beeld geschetst van een (rationeel) invoelend persoon met een moreel kompas die zich niet op een slechte manier heeft geuit 'zoals andere ASPDers'. Dat komt op mij over als zeggen: "Ik heb alzheimer, maar eigenlijk is mijn geheugen wel prima, ik denk alleen wat anders".

Ik ben wel benieuwd of TS een boekje open wil doen over zijn gedrag en de dingen die bij hem tot deze diagnose hebben geleid.
pi_153377297
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 11:15 schreef pompoen20 het volgende:
potatopotato,

probeer trauma releasing exercises:

https://vimeo.com/111005679

Als je dit iedere dag 1 uur doet denk ik dat je dan binnen een jaar geen persoonlijkheidsstoornis meer hebt.
Jammer dat dit geen stupiditeit oplost..
pi_153377330
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 11:45 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Jammer dat dit geen stupiditeit oplost..
haha..
pi_153377378
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 11:47 schreef pompoen20 het volgende:

[..]

haha..
Ga toch knikkeren jonguh en kom maar terug als je wat verstandigers te melden hebt, wat daadwerkelijk aansluit bij de genoemde problematiek in plaats van jouw tactiek als alles oplossend hier aan de man proberen te brengen.
pi_153377413
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 11:49 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Ga toch knikkeren jonguh en kom maar terug als je wat verstandigers te melden hebt, wat daadwerkelijk aansluit bij de genoemde problematiek in plaats van jouw tactiek als alles oplossend hier aan de man proberen te brengen.
Het leuke is ook juist dat het veel oplost. Wie ben jij om te zeggen dat ik hier geen mogelijke oplossingen mag melden.

zie bijvoorbeeld http://bpdfamily.com/message_board/index.php?topic=168593.0
pi_153377468
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 11:51 schreef pompoen20 het volgende:

[..]

Het leuke is ook juist dat het veel oplost. Wie ben jij om te zeggen dat ik hier geen mogelijke oplossingen mag melden.
Kom dan terug met een fatsoenlijke onderbouwing ofzo..

Oh wacht..
pi_153377566
quote:
Één heel borderlinertje denkt verbetering te hebben geboekt, dus ik snap je punt in dit topic nu helemaal ja.
pi_153377594
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 11:54 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Kom dan terug met een fatsoenlijke onderbouwing ofzo..

Oh wacht..
De meeste psychiatrische stoornissen zijn het gevolg van trauma, waarschijnlijk ook persoonlijkheidsstoornissen, al ben ik hier niet helemaal zeker van. De oefeningen waar ik het over heb zijn trauma releasing exercises. Het woord zegt het al, het verwijdert trauma uit het lichaam en brein (in de psychologie en psychiatrie zijn lichaam en geest één geheel). Dat de trauma releasing exercises effect hebben op de gevolgen van trauma is redelijk bekend, alleen is er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Er zijn wel veel ervaringsverhalen te vinden op internet, bijvoorbeeld van mensen met PTSS, maar ook van mensen met hele andere stoornissen. Ik zal deze ervaringsverhalen snel opzoeken en hier ook posten. Daarnaast had ik zelf ook last van persoonlijksheidsproblemen, maar nu niet meer, met behulp van deze oefeningen.

Groeten.
pi_153377649
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:00 schreef pompoen20 het volgende:

[..]

De meeste psychiatrische stoornissen zijn het gevolg van trauma, waarschijnlijk ook persoonlijkheidsstoornissen, al ben ik hier niet helemaal zeker van.
Ik, als in ervaringsdeskundige?

quote:
Er zijn wel veel ervaringsverhalen te vinden op internet, bijvoorbeeld van mensen met PTSS, maar ook van mensen met hele andere stoornissen. Ik zal deze ervaringsverhalen snel opzoeken en hier ook posten.
Graag uitsluitend met betrekking tot de ASPS waar dit topic over gaat, alvast bedankt.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 12:05:07 #169
262 Re
Kiss & Swallow
pi_153377698
ik vroeg dus om het wat minder te doen, was niet zo moeilijk toch?
pi_153377707
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:03 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

[..]

Graag uitsluitend met betrekking tot de ASPS waar dit topic over gaat, alvast bedankt.
Je snapt het punt nog niet helemaal. Persoonlijkheidsstoornissen zijn slechts verschillende vormen van Coping met allemaal een zelfde oorzaak. Het heeft dus weinig zin om alleen onderzoek te doen naar ASPS en alleen naar BPS. De persoonlijksheidsstoornissen zouden als één geheel benaderd moeten worden om goede resultaten te boeken. Ik probeer alleen mijn kennis een beetje te delen op fora. Als je er echt veel meer van wilt weten kan ik je wel het nodige aan literatuur opsturen.

Groeten
  Moderator dinsdag 9 juni 2015 @ 12:09:59 #171
441859 crew  Lenny77
pi_153377801
Een psychopaat is wel net iets anders dan iemand met ptss ..
Dit zijn effectief andere bedradingen in de hersenen. Wat zeg ik.. Het zijn gewoon andere hersenen. Dus nee, een beetje trauma releasing gaat hier niet helpen.
Hetgeen mij hier het meeste verwart is het feit dat ts zich vrijwillig heeft laten testen op psychopatie. Ik denk dat de doorsnee psychopaat zich echt niet vrijwillig gaat laten testen en die diagnose open en bloot op papier laat zetten. De eerste waar ze aan komen bellen of wie ze in het oog houden ben jij dan.
Dus de beweegreden om zich te laten testen vind ik wat vreemd?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_153377875
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:09 schreef Lenny77 het volgende:
Dit zijn effectief andere bedradingen in de hersenen. Wat zeg ik.. Het zijn gewoon andere hersenen. Dus nee, een beetje trauma releasing gaat hier niet helpen.
Hetgeen mij hier het meeste stoort is het feit dat ts zich vrijwillig heeft laten testen op psychopatie. Ik denk dat de doorsnee psychopaat zich echt niet vrijwillig gaat laten testen en die diagnose open en bloot op papier laat zetten. Hoe dom ben je dan als psychopaat.. De eerste waar ze aan komen bellen of wie ze in het oog houden ben jij dan.
En laat dat nu het hetgene zijn wat een psychopaat niet wil.
Iedere psychiatrische stoornis is een andere bedrading van de hersenen. Maar omdat er neuroplasticiteit is is het altijd op één of andere manier op te lossen. Ik zeg niet dat het gegarandeerd werkt. Jij zegt wel dat het niet kan werken..
pi_153377972
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:13 schreef pompoen20 het volgende:

[..]

Iedere psychiatrische stoornis is een andere bedrading van de hersenen. Maar omdat er neuroplasticiteit is is het altijd op één of andere manier op te lossen. Ik zeg niet dat het gegarandeerd werkt. Jij zegt wel dat het niet kan werken..
Ik denk dat de feitelijkheid van jouw statement een beetje afhankelijk is van hoe jij "oplossen" defineert :P
  Moderator dinsdag 9 juni 2015 @ 12:20:14 #174
441859 crew  Lenny77
pi_153378062
Dus iemand die hersenschade heeft door een ongeval kan dit ook oplossen? En iemand die parkinson of alsheimer heeft ook?
Nee dus. Niet alles valt op te lossen. Dat is net alsof je tegen iemand met maar 1 been zegt: doe niet flauw, oefen elke dag en je krijgt een nieuw been !
Ok dat zijn appels en peren maar iets wat er niet is kan je niet herstellen.
Over psychologische schade zoals ptss daar laat ik mij niet over uit. Daar zullen best veel dingen kunnen helpen..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_153378079
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 11:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Klopt. Ik probeer echt open te staan voor nieuwe inzichten wat persoonlijkheidsproblematiek betreft, want ik vind het een van de meer interessante onderwerpen binnen de psychologie, maar we kunnen het er toch wel over eens zijn dat iemand niet aan zo'n diagnose komt door zich altijd voorbeeldig te hebben gedragen? Anders praten we over appels en peren. Het kan natuurlijk zijn dat jij niet alles weet over je naaste(n) met die diagnose en daardoor een ander, meer rooskleurig beeld hebt. Of misschien begrijp ik het gewoon verkeerd.
Ik probeer het netjes te zeggen, maar het komt erop neer dat jij misschien iets minder moet pretenderen te weten hoe het zit. Ga er maar gerust van uit dat de naaste dermate 'naast' is dat ik er meer dan voldoende van weet.
quote:
Het rijmt voor mijn gevoel totaal niet met waar de stoornis voor staat. Wat maakt dan dat die persoon de diagnose krijgt en dat de omgeving er last van heeft, als die persoon blijkbaar weet zich moreel te gedragen?
Er is een verschil tussen weten hoe het hoort en je laten tegenhouden door hoe het hoort. Soms is er meer te winnen door je te gedragen hoe het hoort, en sommigen weten daar redelijk feilloos mee te spelen. Voldoende feilloos om erg ver te kunnen komen zonder dat iemand werkelijk weet wat er allemaal speelt.

quote:
Laat ik voorop stellen dat geen twee personen met een stoornis hetzelfde zijn. Natuurlijk, zoals gezegd zijn er bepaalde criteria voor het stellen van een diagnose, maar daarbij zijn verschillende combinaties tussen symptomen mogelijk en heb je ook verschillende gradaties. De een zal inderdaad van jongs af aan in aanraking zijn geweest met justitie, terwijl de ander het houdt bij zonder wroeging liegen, bedriegen en manipuleren van mensen voor eigen gewin. Is dat dan niets op je kerfstok hebben?
Het is maar hoe je kerfstok definieert. Ik heb vast ook wel eens gelogen voor eigen gewin. Begint 'kerfstok' daar dan al?

quote:
Daarbij zijn mensen met ASP zijn doorgaans (net als narcisten) geen mensen die uit zichzelf hulp zoeken, maar uiteindelijk tegen de lamp lopen. Persoonlijkheidsstoornissen zijn per definitie pervasief, pathologisch en persisterend. Het is niet een kwestie van op een andere manier denken en daardoor minder moeite hebben met het manipuleren van mensen, bijvoorbeeld. Dat is een karaktertrek, geen stoornis. Persoonlijkheidsproblematiek veroorzaakt problemen in het functioneren op meerdere vlakken. Dan kan je nagaan dat een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis zich niet kan manifesteren zonder de rechten van anderen op de een of andere manier geschonden te hebben. Voor zover ik weet komt deze stoornis vaak voort uit gedragsstoornissen ODD of de ernstigere CD, die zich voordoen in de kindertijd.

In de OP wordt een beeld geschetst van een (rationeel) invoelend persoon met een moreel kompas die zich niet op een slechte manier heeft geuit 'zoals andere ASPDers'. Dat komt op mij over als zeggen: "Ik heb alzheimer, maar eigenlijk is mijn geheugen wel prima, ik denk alleen wat anders".
Ik snap best wat je bedoelt, maar het is een beetje 'boekenwerkelijkheid'. Het is in werkelijkheid gewoon niet zo zwart/wit als jij schetst. In elk geval niet altijd en zeker niet bij ons.

Onze naaste zegt: "Mijn geheugen is niet best, maar dat ligt ergens anders aan. Inderdaad vergeet ik van alles en zo en zo zie ik de wereld, net als mensen met Alzheimer, maar ik heb geen Alzheimer. En dat zal ik laten zien, want nu begrijp ik het: van nu af aan lijkt het voor jullie ook niet meer alsof ik Alzheimer heb. Let maar op!!!1111einzzz@"

quote:
Ik ben wel benieuwd of TS een boekje open wil doen over zijn gedrag en de dingen die bij hem tot deze diagnose hebben geleid.
Staat ergens in het topic; is gesteld na een test. Geen idee of het waar is (het ging hier in elk geval een stúk anders).
pi_153378311
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 10:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Beweer ik dingen over jouw naasten dan? Mijn indruk van de TS is alleen dat hij dingen wat rooskleuriger schetst dan ze zijn. Je moet wel iets op je kerfstok hebben wil je die diagnose krijgen en daarmee bedoel ik niet dat je een strafblad moet hebben, maar wel dat je op de een of andere manier verkeerde dingen hebt gedaan. Dat hele "ik heb een sterk moraal kompas" vind ik vrij lachwekkend in deze context. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Er stond een tijdje geleden een stuk in Psychologie Magazine over een man die psychopaat bleek. Hij was zelf onderzoeker bij een universiteit en had in het kader van een onderzoek een hersenscan van zijn eigen hersenen gemaakt. Ze bleken wonderbaarlijk veel te lijken op scans van psychopaten.

Hij had echter nooit echt iets slechts gedaan. Wel eens een collega genaaid of iets egoïstisch gedaan, maar nooit echt misdaden. Zijn idee was dat hij, omdat hij in een fijne omgeving was opgegroeid en nog steeds in een fijne situatie zat, dat niet nodig had. Veel psychopaten groeien (mede wegens erfelijke factoren) op in een problematisch gezin. Ze worden zelf mishandeld en kennen niks anders dan geweld.

De conclusie was dus kort gezegd: Je kan aanleg hebben/de hersenen hebben van een psychopaat, maar je hoeft er niet altijd naar te handelen. Dat hangt ook van triggers af.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 12:34:02 #177
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153378423
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 09:35 schreef -Strawberry- het volgende:
Psychopaten zijn trouwens vaak roekeloos. Hebben last van prikkelhonger. De echte narcisten en machiavellisten in het bedrijfsleven kunnen wel zeer succesvol zijn. Dan gaat het echter niet om een stoornis, maar een combinatie van karaktertrekken.
Inderdaad, een stoornis is wat mij betreft pas een stoornis als het leidt tot problemen voor het individu en/of de omgeving.

Een persoon die prima in de samenleving functioneert en die geen problemen heeft met de sociale omgang kan dan wel een koude klootzak zijn, maar hij heeft dan nog geen anti-sociale stoornis.

Het heet ook niet voor niets "anti-sociaal" natuurlijk, van iemand met zo'n stoornis verwacht je crimineel gedrag of op zijn minst asociaal gedrag naar de omgeving toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 09-06-2015 13:12:47 ]
  dinsdag 9 juni 2015 @ 12:54:48 #178
433811 I-care
Trainee
pi_153379001
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:03 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

[..]

Veel zaken kunnen ook overlap hebben, en dus informatief ook binnen dit topic.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  dinsdag 9 juni 2015 @ 13:02:07 #179
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153379202
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 01:32 schreef hugecooll het volgende:
Kan trouwens ook best dat ik bij 'sociopathie' aan een sociopaat denk en dat jij daar een psychopaat mee bedoelt
'sociopaat' is gewoon een woord dat wat aardiger klinkt hoor. Psychopaat gewoon erg beladen. Ander woordje, zelfde inhoud. ;)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_153379539
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:20 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik probeer het netjes te zeggen, maar het komt erop neer dat jij misschien iets minder moet pretenderen te weten hoe het zit. Ga er maar gerust van uit dat de naaste dermate 'naast' is dat ik er meer dan voldoende van weet.
:+ Ik neem het voor het gemak dan maar van je aan.

quote:
Er is een verschil tussen weten hoe het hoort en je laten tegenhouden door hoe het hoort. Soms is er meer te winnen door je te gedragen hoe het hoort, en sommigen weten daar redelijk feilloos mee te spelen. Voldoende feilloos om erg ver te kunnen komen zonder dat iemand werkelijk weet wat er allemaal speelt.
Wat dus maakt dat die 'sommigen' eigenlijk wel goed kunnen functioneren. Het klinkt niet pathologisch. Gevoelloos, geraffineerd, sure, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De grens tussen pathologisch en menselijke variatie is sowieso een lastige discussie. Een persoon die machtsbelust en narcistisch in elkaar zit zal vast geen pretje zijn voor zijn omgeving, maar als hij op normaal tot hoog niveau kan blijven functioneren zal men misschien beter kunnen spreken over menselijke variatie dan over een stoornis. Zo iemand zal zichzelf ook niet snel laten testen, wat het idee sterkt dat er wel op meerdere vlakken problemen in het functioneren moeten zijn wil je kunnen spreken over een persoonlijkheidsstoornis.

quote:
Het is maar hoe je kerfstok definieert. Ik heb vast ook wel eens gelogen voor eigen gewin. Begint 'kerfstok' daar dan al?
Semantiek. Laten we zeggen dat het liegen voor eigen gewin dus pathologisch, pervasief en persisterend moet zijn wil je last hebben van een persoonlijkheidsstoornis. ;) En dan kan je inderdaad 'boekenwerkelijkheid' noemen, maar de theorie waar diagnoses op gesteld zijn lijken mij waardevoller dan anekdotes uit de praktijk. Diagnoses zijn niet zwart/wit, maar de criteria zijn er niet alleen voor op papier. En hoewel mijn alzheimer voorbeeld een beetje flauw was, geeft het ook aan dat symptomen wel kunnen afwijken, maar toch wel overeen moeten blijven komen met het ziektebeeld. Anders is het niet geloofwaardig en neem ik aan, zoals in het geval van TS, dat we een te eenzijdig verhaal geschetst krijgen.

quote:
Staat ergens in het topic; is gesteld na een test. Geen idee of het waar is (het ging hier in elk geval een stúk anders).
Ik mag hopen dat er een test aan vooraf is gegaan. :D Maar ik doel op de aanloop.
pi_153379629
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:29 schreef Toeps het volgende:

[..]

Er stond een tijdje geleden een stuk in Psychologie Magazine over een man die psychopaat bleek. Hij was zelf onderzoeker bij een universiteit en had in het kader van een onderzoek een hersenscan van zijn eigen hersenen gemaakt. Ze bleken wonderbaarlijk veel te lijken op scans van psychopaten.

Hij had echter nooit echt iets slechts gedaan. Wel eens een collega genaaid of iets egoïstisch gedaan, maar nooit echt misdaden. Zijn idee was dat hij, omdat hij in een fijne omgeving was opgegroeid en nog steeds in een fijne situatie zat, dat niet nodig had. Veel psychopaten groeien (mede wegens erfelijke factoren) op in een problematisch gezin. Ze worden zelf mishandeld en kennen niks anders dan geweld.

De conclusie was dus kort gezegd: Je kan aanleg hebben/de hersenen hebben van een psychopaat, maar je hoeft er niet altijd naar te handelen. Dat hangt ook van triggers af.
http://www.ted.com/talks/(...)the_mind_of_a_killer

Deze man? Want die ken ik wel. Dan zou je onderscheid kunnen maken tussen hoogfunctionerende psychopaten en mensen met een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Maar het is zeker interessant voor de discussie, want die man zou (ondanks zijn hersenen) niet de diagnose anti-sociale persoonlijkheidsstoornis krijgen.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 13:26:40 #182
433811 I-care
Trainee
pi_153379863
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:18 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Deze man? Want die ken ik wel. Dan zou je onderscheid kunnen maken tussen hoogfunctionerende psychopaten en mensen met een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Maar het is zeker interessant voor de discussie, want die man zou (ondanks zijn hersenen) niet de diagnose anti-sociale persoonlijkheidsstoornis krijgen.
Inderdaad, puur omdat de man keuzes heeft gemaakt die in zijn voordeel werkten. Maar de onderliggende afwijking, oftewel gebrek aan emoties en inlevingsvermogen bv is wel aanwezig.

Het is pas een stoornis als er op geacteerd word op een destructieve maner, voor zichzelf of andere. Wat je al stelde eigenlijk.

En daarmee is gelijk deels aangetoond dat wanneer er in voldoende mate het bewustzijn aanwezig is om de 'juiste' keuzes te maken een dergelijke stoornis leefbaar gehouden kan worden, voor het individu, en voor de omgeving. Er is dus geen causaal verband, maar een sterk risico voor deviant gedrag aanwezig.
pi_153379909
quote:

[..]

Ja dat lijkt me dan dezelfde.

Misschien zou je verschil kunnen maken tussen een anti-sociale persoonlijkheid versus een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Want ik vind dat altijd zo'n gek criterium, dat je er last van moet hebben in je functioneren, wil je in aanmerking komen voor de diagnose. Zo heb ik bijvoorbeeld Asperger, vastgesteld in een periode dat ik vastliep. Inmiddels heb ik coaching en heb ik dingen geleerd waardoor ik niet zo vaak meer vastloop. Sterker nog, ik functioneer vrij aardig. Heb ik dan geen Asperger meer? Mijn hersenen zijn niet veranderd of zo, ik ben niet genezen van Asperger. Hoewel ik niet meer in aanmerking zou komen voor de diagnose nu. Heel gek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2015 13:29:24 ]
pi_153379922
Foutje.

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2015 13:29:02 ]
  dinsdag 9 juni 2015 @ 13:38:45 #185
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153380225
quote:

[..]

Alternatieve hypothese: onze meetapparatuur voor hersenen is te primitief om te kunnen zien welke individuen psychopatisch gedrag gaan laten zien en welke niet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:26 schreef I-care het volgende:

[..]

Inderdaad, puur omdat de man keuzes heeft gemaakt die in zijn voordeel werkten. Maar de onderliggende afwijking, oftewel gebrek aan emoties en inlevingsvermogen bv is wel aanwezig.

Het is pas een stoornis als er op geacteerd word op een destructieve maner, voor zichzelf of andere. Wat je al stelde eigenlijk.

En daarmee is gelijk deels aangetoond dat wanneer er in voldoende mate het bewustzijn aanwezig is om de 'juiste' keuzes te maken een dergelijke stoornis leefbaar gehouden kan worden, voor het individu, en voor de omgeving. Er is dus geen causaal verband, maar een sterk risico voor deviant gedrag aanwezig.
Het brein is het enige wat keuzes maakt.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 13:40:26 #186
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153380276
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:09 schreef Lenny77 het volgende:
Hetgeen mij hier het meeste verwart is het feit dat ts zich vrijwillig heeft laten testen op psychopatie. Ik denk dat de doorsnee psychopaat zich echt niet vrijwillig gaat laten testen en die diagnose open en bloot op papier laat zetten. De eerste waar ze aan komen bellen of wie ze in het oog houden ben jij dan.
Dus de beweegreden om zich te laten testen vind ik wat vreemd?
Je zou het interview uit mijn eerdere post eens moeten lezen (2e of 3e pagina van dit topic). Ik denk dat TS veel van 'dat type' heeft; de goed gesocialiseerde 'psychopaat', met psychopathie weliswaar in het genenpakket, maar door een goede basis mee te hebben gekregen, op cruciale punten in het leven, de psychopathie niet tot de kwade variant tot uiting hebben lopen komend. Ik denk dat dit net zo interessant is, en dat de psychopathische aanleg niet wegneemt.
Mensen met een psychopathische hersenstructuur, kunnen denk ik in de ontwikkelingsfase, door op 'de juiste knoppen' te drukken zichzelf best als 'brave burgers' ontwikkelen. Vergelijkbaar met een pitbull dat op agressiviteit is gefokt, en met een verkeerde opvoeding idd een 'psychopatische hond' wordt, maar met een juiste opvoeding toch nog vrij lieve honden kunnen worden. Dat neemt echter de psychopate basis nog niet weg; alleen het haalt de scherpe kantje er vanaf. Zo zijn er denk ik vele onder de mensheid. Verklaart ook wel waarom je van het eigenlijk gigantische aantal van 1 tot 4% psychopaten onder de mensheid, vrij onzichtbaar lijkt in de praktijk.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_153380305
Heb medelij met TS.
pi_153380308
Waar ik me niet echt in kan vinden is het idee dat iemand geen stoornis zou hebben als anderen (of hijzelf) daar geen last van hebben, want dan zit die stoornis daar toch gewoon nog? Alleen het labeltje ontbreekt, maar dat wil dan toch niet zeggen dat de stoornis dus afwezig is?
pi_153380355
Leuk om te lezen dat het onderwerp leeft en dat er een boel mensen zijn die er een beetje over meedenken.
Ik heb alleen wel het idee dat veel mensen hier een eenzijdig beeld hebben van ASPD, dus geef
me de kans om het een en ander op te helderen en het uit te leggen vanuit mijn perspectief.
Ik ben altijd bezig geweest met zelfontwikkeling, het begrijpen van anderen, en wetenschap. Toen een vriendin van me een keer grappend met de opmerking kwam dat ik eigenlijk best een psychopaat zou kunnen zijn, hebben we dit vervolgens serieus besproken. Zoals ik al eerder heb gezegd had ik vroeger altijd het idee dat ik later huurmoordenaar zou worden (net zoals veel anderen het beroep van James Bond interessant en spannend vinden, of prinses), en heb ik regelmatig bepaalde gedachten. Ik schaam me niet voor die gedachten, maar ik weet wel dat het ongepast is om deze in normale sociale omgevingen te delen. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de meeste mensen op dezelfde manier dachten, alleen dit niet besproken net zoals ik er voor koos om het niet te bespreken. Na het gesprek kwam ik er dus achter dat mijn manier van denken uitzonderlijk was, en uit interesse heb ik vervolgens een gesprek bij een psycholoog aangevraagd om het te laten testen.

Ik heb de psychologische vragenlijsten en testen in het ziekenhuis laten doen, evenals een test waarbij ik afbeeldingen zag en er werd gemeten hoe mijn lichaam hierop reageerde. SIdenote; het was voor het eerst dat ik er voor koos om helemaal eerlijk te zijn, wederom uit interesse voor wat er uit de testen zou komen. Uit de testen bleek dat ik alle kenmerken heb van iemand die ASPD heeft, maar mijn omgeving heeft hier nooit last van ondervonden. Ik gedraag me altijd keurig, ben beleefd naar mensen, ik ben goed in mijn werk, en ben nog nooit met justitie in aanraking geweest.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 13:44:12 #190
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153380385
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 12:29 schreef Toeps het volgende:

Juistum. James Fallon gaat dit over dus. Waar ik een interview van heb geplaatst heb gisteren :P
  dinsdag 9 juni 2015 @ 13:45:42 #191
262 Re
Kiss & Swallow
pi_153380431
je stoornis blijft gewoon, alleen als je niet meer goed functioneert kun je de symptomen van je stoornis eventueel (pharmaco)therapeutisch laten behandelen... als je functioneren niet wordt verstoort heb je in principe geen behandeling nodig
pi_153380519
Wat een hel moet het zijn om aardig te doen zodat je er iets voor terug krijgt. En dat altijd zo te bespelen. Afschuwelijk om geen onvoorwaardelijke liefde te kennen. ;(
pi_153380592
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:48 schreef Stimorol- het volgende:
Wat een hel moet het zijn om aardig te doen zodat je er iets voor terug krijgt. En dat altijd zo te bespelen. Afschuwelijk om geen onvoorwaardelijke liefde te kennen. ;(
Naja, ik had zelf een beetje het idee gekregen dat deze mensen dat eigenlijk nieteens zo erg missen.
Het is natuurlijk lastig je voor te stellen iets te missen wat je nooit gekend hebt.
pi_153380595
Ter aanvulling wat ik zojuist geschreven heb;

Nogmaals ik deed de testen uit interesse, en ik heb dus de kenmerken van iemand met ASPD.
Ik gedraag me dus vriendelijk en sociaal naar anderen, want ik vind dat dit gewoon hoort. Het enige
wat bij mij ontbreekt is dat ik de emoties die een ander persoon heeft niet overneem zoals velen wel doen. Een voorbeeld daarvan; wanneer iemand aan meerdere personen tegelijk een vervelend verhaal verteld dan zullen die andere personen vervolgens ook verdrietig zijn en huilen. Ik heb dit niet, maar ik zal wel begripvol reageren, want ik weet dat dit troostend is voor die persoon. Ik doe mijn uiterste best naar de mensen in mijn omgeving, en ben goed in het troosten. Daarom vind ik het dan ook een beetje storend om te lezen dat ik emotieloos en gevoelloos zou moeten zijn, want ik ben er werkelijk niet toe in staat om emoties over te nemen, maar doe wel mijn uiterste best om een ander te troosten. Maakt dit mij dan een slecht mens?
pi_153380846
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:28 schreef Toeps het volgende:

[..]

Ja dat lijkt me dan dezelfde.

Misschien zou je verschil kunnen maken tussen een anti-sociale persoonlijkheid versus een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Want ik vind dat altijd zo'n gek criterium, dat je er last van moet hebben in je functioneren, wil je in aanmerking komen voor de diagnose. Zo heb ik bijvoorbeeld Asperger, vastgesteld in een periode dat ik vastliep. Inmiddels heb ik coaching en heb ik dingen geleerd waardoor ik niet zo vaak meer vastloop. Sterker nog, ik functioneer vrij aardig. Heb ik dan geen Asperger meer? Mijn hersenen zijn niet veranderd of zo, ik ben niet genezen van Asperger. Hoewel ik niet meer in aanmerking zou komen voor de diagnose nu. Heel gek.
Goede punten. Ik heb daar zelf ook moeite mee. Je wil toch enige objectiviteit in het vaststellen van aandoeningen, maar de grenzen zijn vaag. Dan komt er weer een nieuwe DSM waardoor veel mensen met voorheen de diagnose autisme ineens niet meer voldoen aan de strengere criteria. Of dat je er inderdaad zelf beter mee leert omgaan, terwijl je hersenen nog wel hetzelfde (anders) werken.

Maar bij persoonlijkheid ligt het wel iets anders dan met autisme vind ik. Je kan een persoonlijkheid hebben zonder dat je last hebt van een persoonlijkheidsstoornis, terwijl je andersom geen asperger kunt hebben zonder een ontwikkelingsstoornis. Asperger is aangeboren, een persoonlijkheidsstoornis niet (alleen de aanleg). Ik zou het inderdaad benoemen als het verschil tussen een anti-sociale persoonlijkheid en het daadwerkelijk hebben van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:00:52 #196
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153380861
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:48 schreef Stimorol- het volgende:
Wat een hel moet het zijn om aardig te doen zodat je er iets voor terug krijgt. En dat altijd zo te bespelen. Afschuwelijk om geen onvoorwaardelijke liefde te kennen.
Voor mensen die zoiets hebben, is dat een tweede natuur. Ze zijn simpelweg altijd al anders geweest, van jongs af aan. Dus dat zit gewoon helemaal in het systeem om allerlei (wenselijke) gedaantes aan te nemen en daartussen te switchen. Coping heet dat.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:01:34 #197
433811 I-care
Trainee
pi_153380883
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 13:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Alternatieve hypothese: onze meetapparatuur voor hersenen is te primitief om te kunnen zien welke individuen psychopatisch gedrag gaan laten zien en welke niet.

[..]

Het brein is het enige wat keuzes maakt.
Inderdaad. Maar waar wat geef je daarmee aan?
pi_153380920
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:00 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Voor mensen die zoiets hebben, is dat een tweede natuur. Ze zijn simpelweg altijd al anders geweest, van jongs af aan. Dus dat zit gewoon helemaal in het systeem om allerlei (wenselijke) gedaantes aan te nemen en daartussen te switchen. Coping heet dat.
Vind dat echt raar om te vatten.
pi_153381176
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:02 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Vind dat echt raar om te vatten.
Dat is toch ook een beetje vergelijkbaar met autisme in de zin dat je anders bent, maar nooit echt kunt snappen hoe de ander denkt omdat je datzelfde simpelweg niet hebt?
  dinsdag 9 juni 2015 @ 14:17:27 #200
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_153381400
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:01 schreef I-care het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar waar wat geef je daarmee aan?
Dat als je hersenen op precies dezelfde manier geprogrammeerd zijn als dat van een seriemoordenaar, dat je dan per definitie ook het gedrag van een seriemoordenaar laat zien. Het feit dat James Fallon een psychopathisch hersenprofiel heeft maar een leven leid als brave wetenschapper zegt wat mij betreft alleen dat onze meetapparatuur t.a.v. hersenen nog veel te primitief is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')