Ik heb er niet vreselijk veel verstand van, maar ik geloof dat veel aspecten van persoonlijkheidsstoornissen elkaar overlappen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 00:47 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat kan ook niet, omdat een sociopaat (uit bijvoorbeeld woede) heel impulsief reageert, terwijl een psychopaat dat juist niet doet. Ik vind het alleen opmerkelijk dat hij, volgens zichzelf, de diagnose ASPS heeft gekregen en dat hij zichzelf het sticker sociopaat én psychopaat heeft gegeven.
In dit topic komt het vooralsnog meer over alsof hij een lijstje met kenmerken heeft gezien, 'bij zoveel of meer heb je ASPS' tot de conclusie kwam dat hij ASPS heeft en dat hij zichzelf toen maar zowel sociopaat als psychopaat noemde.
Volgens mij heeft hij dan ook uit zijn diagnose de verkeerde conclusie(s) getrokkenquote:Op dinsdag 9 juni 2015 00:57 schreef LuDann het volgende:
[..]
Ik heb er niet vreselijk veel verstand van, maar ik geloof dat veel aspecten van persoonlijkheidsstoornissen elkaar overlappen.
Het is voor mij al weer 10 jaar geleden dat ik erin verdiept heb. Of verdiept... ik heb er over gelezen in een poging er iets van te snappen om er beter mee om te kunnen gaan. Maar helemaal helder heb ik het niet meer voor de geest. Dus als ik iets geks heb gezegd, dan komt het daardoorquote:Op dinsdag 9 juni 2015 00:54 schreef LuDann het volgende:
Ik heb even gekeken wat er in de DSM V staat nu, persoonlijkheidsstoornissen zijn weer anders ingedeeld nu ja.
Op het gevaar af dat ik iemand beledig: als je kop een beetje goed op je schouders staat en een redelijk ontwikkeld onderbuikgevoel hebt, dan raak je er doorlopend compleet van in de war. Het gaat namelijk steeds anders dan je verwacht, de ander reageert op een manier die je niet snapt (omdat je - als 'normaal' mens - die manier niet kunt invoelen).quote:Ik heb zelf alleen van een afstand gezien wat deze stoornis voor invloed kan hebben en dat is niet mals. Lijkt me verdomd moeilijk om mee om te gaan.
Klinkt als de gemiddelde vrouwquote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:00 schreef Queller het volgende:
Op het gevaar af dat ik iemand beledig: als je kop een beetje goed op je schouders staat en een redelijk ontwikkeld onderbuikgevoel hebt, dan raak je er doorlopend compleet van in de war. Het gaat namelijk steeds anders dan je verwacht, de ander reageert op een manier die je niet snapt (omdat je - als 'normaal' mens - die manier niet kunt invoelen).
Nou ja, chaos
Dit interview heb ik gelezen inderdaad, het stond destijds in de Quest. Ik vond het ook vrij herkenbaar. We're not all bad!quote:Op dinsdag 9 juni 2015 00:54 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Je doet me wat denken aan een een stuk dat ik laatst heb gelezen, waarin James Fallon wordt geïnterviewd. Ken je hem toevallig? Hij is een gerenommeerd hersenonderzoeker die bij zichzelf ontdekte, bij het zien van foto's van zijn eigen hersenstructuur, dat zijn hersenstructuur gelijk was aan dat van psychopatische hersenen. Het bleek ook veel in zijn familie voor te komen, dus hij had de genen. Maar zijn nurture invloeden (vooral door zijn liefdevolle en begripvolle moeder) hebben ervoor gezorgd dat hij niet het verkeerde pad opgegaan is en een bad mf is geworden.
Interessesant stuk: https://blendle.com/item/(...)ein_van_james_fallon
Kon het effe niet anders terug vinden dan via deze site waar je lid van moet worden (maar wel eerst 4 of 5 artikelen gratis kan lezen (wat ik dus gedaan heb, en verder niet lid van geworden benwat je ook kan doen dus )
Het is wel interessant... Ik denk dat mensen die anti-sociale of psychopate genen hebben, met de juiste opvoeding in de kwetsbare jaren, toch wel redelijk 'netjes' oud kunnen wordenMaar heb je dat genenpakket en er gaan wat dingen mis in de eerste, belangrijke jaren, kunnen er duivels geschapen worden... hetgeen ook volop gebeurt dus.
Ik erger me eraan dat je me afdoet als leugenaar. Ik heb uitgelegd op welke manier ik het heb laten testen en ik weet wel degelijk het verschil tussen een sociopaat en een psychopaat. Het heeft een heleboel overlappingen en het kost een hoop moeite om dat uit te leggen. Uiteindelijk meldt zich wel iemand die dit uitlegd, en als dit niet zo is, dan is dat ook geen probleem.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 00:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij dan ook uit zijn diagnose de verkeerde conclusie(s) getrokken
Het interesseert me werkelijk waar niets of jij je daaraan ergert, want ik doe je niet af als leugenaar. Ik plaats wat kritische noten bij 'ik heb ASPS dus ik ben een sociopaat dus ik ben een psychopaat'quote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:22 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Ik erger me eraan dat je me afdoet als leugenaar. Ik heb uitgelegd op welke manier ik het heb laten testen en ik weet wel degelijk het verschil tussen een sociopaat en een psychopaat. Het heeft een heleboel overlappingen en het kost een hoop moeite om dat uit te leggen. Uiteindelijk meldt zich wel iemand die dit uitlegd, en als dit niet zo is, dan is dat ook geen probleem.
Dat is ook niet echt vriendelijk wat je zegt. Ik hou er ook rekening mee met wat jou ergert, en moedig het juist aan om je mening te delen. Fijn dat je kritische noten plaatst bij wat je leest, houd jezelf scherpquote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:28 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het interesseert me werkelijk waar niets of jij je daaraan ergert, want ik doe je niet af als leugenaar. Ik plaats wat kritische noten bij 'ik heb ASPS dus ik ben een sociopaat dus ik ben een psychopaat'
Kap eens met die linkdump. Het is niet grappig en voegt niets toe.quote:
Ja nee. Als ik zou zeggen dat ik denk dat jij liegt, dan zou ik het me wellicht enigszins aantrekken als jij dat vervelend vindt. Als de oorsrong van jouw ergernis in jouw verkeerde aanname ligt, dan heeft het ook weinig nut om me daar iets van aan te trekken.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:33 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Dat is ook niet echt vriendelijk wat je zegt. Ik hou er ook rekening mee met wat jou ergert, en moedig het juist aan om je mening te delen. Fijn dat je kritische noten plaatst bij wat je leest, houd jezelf scherp
Sorryquote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:34 schreef LuDann het volgende:
[..]
Kap eens met die linkdump. Het is niet grappig en voegt niets toe.
Ja, maar daar kiezen ze dus niet zelf voorquote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:35 schreef potatopotato het volgende:
Maar om precies te zijn, zou het in mijn geval psychopathie zijn. Ik vind het impulsieve gedrag van sommige ASPD'ers zo onnodig, je werkt jezelf er alleen maar mee in de problemen
Waarom zou je het je totaal niet wellicht enigszins aantrekken dat iemand iets dat je zegt vervelend vind?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:35 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja nee. Als ik zou zeggen dat ik denk dat jij liegt, dan zou ik het me wellicht enigszins aantrekken als jij dat vervelend vindt. Als de oorsrong van jouw ergernis in jouw verkeerde aanname ligt, dan heeft het ook weinig nut om me daar iets van aan te trekken.
totaal niet wellicht enigszinsquote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:38 schreef potatopotato het volgende:
[..]
Waarom zou je het je totaal niet wellicht enigszins aantrekken dat iemand iets dat je zegt vervelend vind?
Ik had het niet tegen jou, ik had het tegen Libertarisch die linkjes van Youtubjes blijft dumpen.quote:
Als het je werkelijk interesseert is het artikel dat villas Rubin deelde misschien leuk om te lezen. Eigenlijk alles wat hij zegt kan ik herkennen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:41 schreef LuDann het volgende:
[..]
Ik had het niet tegen jou, ik had het tegen Libertarisch die linkjes van Youtubjes blijft dumpen.![]()
Ontopic: mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis kunnen volgens mij over het algemeen niet zo simpel redeneren dat ze bepaald gedrag beter kunnen laten. Ze zijn immers nogal impulsief. Uit jouw beschrijving begrijp ik dat jij dit niet bent?
Naja is niet 'over het algemeen'; ASPS is een heel ruim begrip. Sociopatische mensen zijn impulsief en vallen daarin voornamelijk op door woedeuitbarstingen en dergelijke; een zogenaamd kort lontje. Een sociopatische seriemoordenaar moordt bijvoorbeeld als de gelegenheid zich voordoet: hij ziet een kans en grijpt 'm.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:41 schreef LuDann het volgende:
[..]
Ik had het niet tegen jou, im had het tegen Libertarisch die linkjes van Youtubjes blijft dumpen.![]()
Ontopic: mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis kunnen volgens mij over het algemeen niet zo simpel redeneren dat ze bepaald gedrag beter kunnen laten. Ze zijn immers nogal impulsief.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |