Had ik gisteren. Zit ik in mijn Foute Gezinswagen (Scénic), achter een blokkendoos (volgens mij een Cuore) op een oprit. Trekt blokkendoosbewoner op tot een eindsnelheid van 90 om vervolgens met die snelheid in te voegen (wat er best spannend uitzag, gezien het snelheidsverschil met het achteropkomende verkeer). Gevolg was dat ik kon wachten tot alles op de snelweg voorbij was gereden voor ik in kon voegen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:53 schreef Luxuria het volgende:
Sowieso, mensen die met 60 de snelweg oprijden....
Ik vraag mij echt af waarom die mensen in godsnaam niet meer vaart maken.
Dat. Je ziet het zo vaak gebeuren. Levensgevaarlijk soms.quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:53 schreef Luxuria het volgende:
Sowieso, mensen die met 60 de snelweg oprijden....
Ik vraag mij echt af waarom die mensen in godsnaam niet meer vaart maken.
Je weet ook niet wat je moet als het druk is en je erachter zit. Is het rustig en je hebt ruimte knal je naar links en geef je even een streep.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat. Je ziet het zo vaak gebeuren. Levensgevaarlijk soms.
Meestal zijn die 60-invoegers ook nog doodsbenauwd dat ze na het eerste blokje van de blokmarkering er niet meer tussen komen, dus dan heb ik nog 500m invoegstrook over om er rechts voorbij te knallen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:15 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat je moet als het druk is en je erachter zit. Is het rustig en je hebt ruimte knal je naar links en geef je even een streep.
Maar met drukte heb je maar te wachten
Zo iddquote:Op donderdag 4 juni 2015 15:53 schreef Luxuria het volgende:
Sowieso, mensen die met 60 de snelweg oprijden....
Ik vraag mij echt af waarom die mensen in godsnaam niet meer vaart maken.
Ze zetten wel heel braaf twee minuten voordat het moet gaan gebeuren al de linker knipperlicht aanquote:Op donderdag 4 juni 2015 17:32 schreef citywok het volgende:
[..]
Meestal zijn die 60-invoegers ook nog doodsbenauwd dat ze na het eerste blokje van de blokmarkering er niet meer tussen komen, dus dan heb ik nog 500m invoegstrook over om er rechts voorbij te knallen.
NIFOM.... Die voel ik wel. Ik hou hem erin. Dekt de lading uitstekendquote:Op woensdag 3 juni 2015 22:50 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik noem het NIFOM. [Not In Front Of Me] Zojuist verzonnen ( ) als wegvariant van NIMBY. Iedereen is heel sociaal, als het maar niet vóór hun gebeurt.
Pffff... Aannamesquote:Op donderdag 4 juni 2015 09:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bedoel je dat je je knipper aanzet omdat je zo nodig naar de linkerbaan moet?
Mja, dat mensen dan gaatjes gaan dichtrijden snap ik ergens wel. Het is kinderachtig, dat geef ik je mee. Maar ik erger me in files vaak echt kapot aan al die zenuwlijers die om de haverklap van rijstrook moeten wisselen omdat ze dan "sneller" denken te zijn. Waarom doet men dat??
Hou gewoon het -stay in your lane- principe aan in een file. Je gaat er toch nauwelijks mee opschieten om steeds van strook te wisselen en je houdt er alleen maar anderen steeds een paar seconden extra bij op.
Net als van die josti's die dan bij een tankstation snel er af gaan om er dan langs te rijden en 200m verderop zichzelf er weer tussen komen douwen die laat ik er ook niet tussen hoor.
De bestuurder was zeker ook nog 60 jaar oud?quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:10 schreef Vanillekwark het volgende:
Vanochtend een stuk achter een 60-rijder gezeten. Een wat? Een 60-rijder.
In een 50-zone? 60 rijden. Oke, geen last van. 80-weg? 60 rijden. Om vervolgens ook geen snelheid te maken als we de snelweg opgaan. Daar natuurlijk maar ingehaald. Hoop niet dat ie op de snelweg ook 60 bleef rijden
Mwa, dan moet je hem wel op z'n staart trappen. Als je dat met een koude motor doet, komt dat de levensduur van het koekblik niet echt ten goede.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:34 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En nee, het was geen ultrakorte invoegstrook, zelfs met een zwaar ondergemotoriseerd hok kun je prima 120 halen op die invoegstrook.
Rond de 50 gok ik.quote:Op donderdag 4 juni 2015 22:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
De bestuurder was zeker ook nog 60 jaar oud?
De lengte/tijd dat je je rijbewijs hebt staat mijns inziens niet gelijk aan een bepaalde rangorde/hiërarchie die je kunt "claimen" zoals jij nu zo mooi pleegt te doen. Dus, nee gewoon nee, bij dat non-argument krijg ik nogal een gevoel.quote:Op donderdag 4 juni 2015 20:49 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
NIFOM.... Die voel ik wel. Ik hou hem erin. Dekt de lading uitstekend
[..]
Pffff... Aannames
Ik MOET op de middelste baan komen van een weg die 3 rijstroken telt anders mis ik mijn afslag en kan ik opnieuw de snelweg op. Hier heb ik in totaal 800 meter voor, waar ik 30 kmph reed met mijn knipperlicht aan in de hoop dat iemand ruimte maakte.
Overigens rijd ik standaard op de meest rechter rijstrook tenzij ik inhaal. Ook tijdens een file. Derhalve maak ik me niet schuldig aan welk voorbeeld van jou dan ook
Ik vind het nogal ironisch dat een beginnend bestuurder zo belerend is tegenover iemand die al 10+ jaar zijn rijbewijs heeft, nota bene zonder de situatie te kennen. Ik krijg daar een beetje een Captain Obvious en gevoel bij.
No offence verder, maar zo kom je op mij over
Nee dat heb je niet, je hebt 1300km alleen maar rechtdoor gereden, leer je geen fuck van.quote:Op donderdag 4 juni 2015 23:43 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Heb overigens twee weken trug weer ruim 1300 km gereden vanaf NL tot aan de middellandse zee waar ik nu dus vertoef ... dus deze beginner heeft heus wel wat ervaring inmiddels hoor
50 tot 80 is niet echt file te noemen hoor.quote:Op donderdag 4 juni 2015 19:24 schreef opgebaarde het volgende:
Een mooie in de 'avondspits' op de A2. De A27 richting Den Bosch is er net op gedraaid dus het rijdt rustig (tussen de 50 en 80) zie ik rechts van mij als ik een vrachtwaggel inhaal een motorrijder voorbij komen op de vluchtstrook.
Hm ok, nou ja we bereiken het bord dat over 1200 meter de afslag Culemborg komt dus misschien moet hij er af en is zelfs 50 km per uur te langzaam.
Zie ik hem na een tweede vrachtwagen ingehaald te hebben naar de rechter rijstrook verplaatsen. Want er is ruimte dacht ik.
Rijdy nog even rustig rond en knalt dan ineens drie banen naar links met een behoorlijke snelheid om daar door te rijden. Ik zie hem nog een keer even iemand rechts inhalen (ik rijd zoals de rest tegen de 100 aan) en raak hem daarna uit het oog...
Wat een mafkees en ja pizzaboom ik weet dat je rechts mag inhalen bij een "file" maar deze actie is nieuw voor mij
Dat ligt aan je definitie van file.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 00:18 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
50 tot 80 is niet echt file te noemen hoor.
Bronquote:Wel blijkt uit de nota van toelichting op art. 13 RVV1990, zoals door de kantonrechter overwogen, dat de besluitgever is uitgegaan van het in de praktijk geldende en voor elke verkeersdeelnemer duidelijke beeld, dat een file een rij voertuigen is van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid wordt bepaald door het overige verkeer en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. De besluitgever sluit echter - kennelijk bij wijze van uitzondering op het gangbare filebegrip - niet uit, dat een beperkte rij voertuigen, die relatief snel rijdt een file kan vormen.
Geen mistachterlamp ofzo aan? Of remlicht dat blijft hangen? Of gewoon, als je over een bospad rijdt, de vraag om zelf even grootlicht voorop aan te zetten?quote:Op donderdag 4 juni 2015 23:43 schreef Platina het volgende:
Net even gereden. Een of andere malloot achter me continu seinen met groot licht en op een gegeven moment dit aan laten staan. Ik lekker afgeremd zodat hij/zij me kon inhalen en toen zelf het grootlicht aangezet. Geen idee wat de reden er voor was, misschien omdat ik alleen normale lichten aan had op een onverlichte weg door het bos. Achterlamp etc. Werkten gewoon. Het is iig zwaar vervelend om groot licht in je spiegels te hebben.
Je bron klopt wel, nu de interpretatie nog.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 01:41 schreef Light het volgende:
[..]
Dat ligt aan je definitie van file.
[..]
Bron
Deze post. Echt in het kwadraat.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 00:06 schreef chiren het volgende:
[..]
Nee dat heb je niet, je hebt 1300km alleen maar rechtdoor gereden, leer je geen fuck van.
Dat je nu nog zo groen als gras bent en nog haast geen verkeersinzicht hebt, zie je over een paar jaar wel in. Dat valt nu toch niet aan je verstand te brengen. Is niks mis mee verder, maar just sayin'.
Alleen tijdens het remmen? Of ook gewoon met het rijden? Zou ik wel eventjes naar laten kijken. Ga er voor het gemak even vanuit dat je trommelremmen hebt, het zou zomaar kunnen zijn dat er een remschoen losschiet en je wiel blokkeert.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:10 schreef CherryLips het volgende:
De achterremmen van m'n auto kraakten gisteren nogal M'n zus zei dat ze dat een tijdje terug ook al had gehoord toen ze achterin zat, maar nu hoorde ik het zelf ook goed. Of nou ja kraken, een beetje als een achtbaan die opgetakeld wordt
Waarom een mistachterlamp aan? Die heb ik volgens mij niet eens.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 02:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Geen mistachterlamp ofzo aan? Of remlicht dat blijft hangen? Of gewoon, als je over een bospad rijdt, de vraag om zelf even grootlicht voorop aan te zetten?
Ja hebt ook gelijk ook ja, ik hoef niks te bewijzen ik ga lekker van de zon genieten, beter plan!quote:
Vorige week nogquote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:05 schreef Chai het volgende:
Algemene irritatie: mensen die behoorlijk grove fouten maken doordat ze niet kijken, maar vervolgens ook nog eens totaal niet zien dat er iets niet helemaal goed gaat.
Alleen tijdens het remmen. Heb de garage gebeld en aangezien het nog een vrij nieuwe auto is met een lage km stand, die een paar maanden geleden nog door de APK is geweest en een grote beurt heeft gehad, leek het de man sterk dat er iets wezenlijk fout kon zijn. Maar ik rij zo nog een stukje en als hij dan weer loopt te klooien kon ik meteen langsrijden.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 09:54 schreef L0we het volgende:
[..]
Alleen tijdens het remmen? Of ook gewoon met het rijden? Zou ik wel eventjes naar laten kijken. Ga er voor het gemak even vanuit dat je trommelremmen hebt, het zou zomaar kunnen zijn dat er een remschoen losschiet en je wiel blokkeert.
Dus je rijdt al zo ver mogelijk links, 1e strook dus en ipv rechts in de gaten te houden waar WEL verkeer is kies je er voor om naar de geleiderail te kijken?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:30 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Vorige week nog
Op de snelweg, richting Maastricht. Ik rij op de linkerbaan, ben een vrachtwagen in aan het halen, maar we rijden op dat moment ook langs een invoegstrook. Op het moment dat ik voorbij de vrachtwagen ben, kijk ik naar links.
Voegde ze in vanaf links? Je zag haar immers?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:30 schreef Vanillekwark het volgende:
Zie ik een huisvrouw in een dikke Audi Q7, te telefoneren, en die wil invoegen, maar kijkt niet echt. Voegt in, merkt dat er eigenlijk te weinig ruimte was om in te vangen, en dat ze bijna tegen d'r voorganger aanligt. Schrikt zich vervolgens ogenschijnlijk wezenloos door de vrachtwagen achter d'r, en knalt -zonder te kijken- naar links.
Da's idd goed gereageerd en heb je goed gedaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:30 schreef Vanillekwark het volgende:
Exact daar waar ik op dat moment rij. Ik moet -vol- in de ankers op de snelweg om een botsing met mevrouw bellende huisvrouw te voorkomen, en dan heb ik geluk gehad dat de arme stakker -achter- mij ook op aan het letten was.
En daar ben je mijn positiviteit al weer kwijt.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:30 schreef Vanillekwark het volgende:Vervolgens mevrouw huisvrouw even willen inhalen (waar ik 170 voor ben moeten gaan rijden overigens ), en gebaar via het raam dat ze d'r telefoon maar 's weg moet leggen en op de weg moet letten, kreeg een middelvinger terug
Vertel me meer over dat handjevol goede beslissingen die je tot nu toe hebt genomen om je verhaal kracht bij te zetten!quote:Op vrijdag 5 juni 2015 09:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Deze post. Echt in het kwadraat.
Waar leer ik dan wel van volgens jou?
Die ene keer dat ik in super dichte mist richting Frankrijk reed vorig jaar en op de rechterbaan bleef met mistachterlicht aan.... vervolgens dat ik met grote vaart werd ingehaald door stoere mensen in dikke wagens, en dat ik diezelfde dikke wagen een kilometer of 10 verderop gecrashed op de weg tegen kwam, en toen met gevarenlicht en wel er omheen moest rijden (en ja politie was al ter plaatse dus die hoefde ik niet te bellen)
Of die keer dat ik op een kruispunt waar de verkeerslichten uitgeschakeld waren een auto zag die heel ongelukkig geparkeerd stond en toen stapvoets daar voorbij ging, en dat maar goed was ook, want van rechts kwam toen een malloot keihard aangereden die zijn voorrang wel heul fanatiek nam. Wat dus gegarandeerd een dikke aanrijding was geworden als ik niet zo anticiperend had gereden.
Om nog maar te zwijgen van de bergwegen, hellingproeven en het italiaanse verkeer waar ik hier nu al tig keer mee geconfronteerd ben.
Ohja en de inmiddels 5X ofzo dat ik door Berlijn heb gereden. Ohja en centrum München vorig jaar, was ook hilarisch. Stelde ook zeker niks voor en heb ik ook echt niks van geleerd.
Dus nee. Ik heb idd nul verkeersinzicht en jij weet het veeuul beter
Sorry, ik keek naar rechts, niet links. Ik reed helemaal links, mevrouw helemaal rechts op de invoegstrook.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 11:39 schreef vannelle het volgende:
Het spijt me maar ik snap je echt niet, laten we even analyseren:
[..]
Dus je rijdt al zo ver mogelijk links, 1e strook dus en ipv rechts in de gaten te houden waar WEL verkeer is kies je er voor om naar de geleiderail te kijken?
[..]
Voegde ze in vanaf links? Je zag haar immers?
Nee, kan niet. Ze schoot naar links dus kwam ze van rechts.
[..]
Da's idd goed gereageerd en heb je goed gedaan.
[..]
En daar ben je mijn positiviteit al weer kwijt.
Je MOEST haar inhalen en om dat te bereiken MOEST je ook 170 rijden?
En terwijl je dat doet ook nog eens agentje spelen door haar te vertellen (non-verbaal) wat ze wel of niet mag volgens jou?
Ooit wel eens over je eigen verkeersgedrag nagedacht?
Vaak wel ja, maar die ik laatst voor me had maakte het niks uit. Die reed mij en de auto's achter mij en zichzelf klem omdat er net een paar vrachtwagens aankwamen op de snelweg. Er ging zelfs een vrachtwagen naar de linkerrijstrook omdat die zag dat we veels te langzaam reden en er anders niet opkwamen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:32 schreef citywok het volgende:
[..]
Meestal zijn die 60-invoegers ook nog doodsbenauwd dat ze na het eerste blokje van de blokmarkering er niet meer tussen komen, dus dan heb ik nog 500m invoegstrook over om er rechts voorbij te knallen.
Het dichtzetten van kruispunten was wel een ding vandaag geloof ik. Ik kom net uit de auto rollen en ben onderweg meerdere geblokkeerde kruispunten tegengekomen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 16:30 schreef TwisterNederland het volgende:
Verkeer voor rechtdoor richting de brug toe krijgt groen. Niemand zou de overkant halen want stond al vol. Dus wat doet iedereen? RIJDEN MET ZIJN ALLEN!!! Binnen 5 seconden stond het hele kruispunt vol auto's.
En toen kreeg ik groen en heb me er doorheen moeten wurmen.
Ik had gisteravond ook iemand met een doodswens voor me rijdenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:45 schreef roos85 het volgende:
Zag vandaag nog een motorrijder gekleed in een spijkerbroek en bomberjack voorbij knallen
Ik kwam deze pipo op de snelweg tegenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 16:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik had gisteravond ook iemand met een doodswens voor me rijden
Reed voor me, in een brommobiel, in het donker, op een 80-weg met heel slecht werkende achterlichten. Hij reed wel bijna 70km/u in dat ding!
(En hij had 'm verder ook best gepimpt... dikke spoiler erop enzo)
Ik gok dat de mensen die daar aan het werk zijn dat helemaal niet zo erg vinden...quote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:28 schreef pussywillow het volgende:
Elke dag opnieuw weer een irritatie:
Op de A12 zijn ze de Galecopperbrug (ter hoogte van Nieuwegein) aan het renoveren. Er staat zo'n tent op voor de werkzaamheden, links daarvan heb je 2 banen en rechts van de tent ook nog 1 smal baantje. Dat zou een prima baantje kunnen zijn omdat er nauwelijks vrachtauto's rijden (die nemen de linkerbaan omdat die breder is) plus dat hij na de brug direct overgaat in de uitvoegstrook voor de A2 (waar ik naartoe moet), maar mensen snappen om de één of andere reden gewoon echt niet dat je er 90 km/h mag Pal naast dat baantje heb je de parallelweg waar je 70 km/h mag, mensen zien die borden en nemen blijkbaar aan dat die limiet ook voor hen geldt, en sukkelen vervolgens met 65 km/h over dat baantje.
Je mistachterlicht is verplicht. Ik heb het ook wel eens gehad na APK, dat ze hem niet hadden uitgezet.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 09:57 schreef Platina het volgende:
[..]
Waarom een mistachterlamp aan? Die heb ik volgens mij niet eens.
Remlicht gecheckt, werkt prima.
en het was geen bospad, maar een N-weg met aan weerszijden bos. En ik vermoed dat hij/zij idd wilde dat ik grootlicht op zou zetten. Maar dat bepaal ik nog altijd zelf wel en dat is nog geen reden om mij proberen te verblinden.
Je praat veel voor iemand die weinig zegt. Moet ik verder onder de indruk zijn van 1300 km die je in twee weken hebt gereden? De teller staat bij mij ruim over de 1.000.000 KM. Ik durf te stellen dat ik meer ervaring en inzicht heb dan jij, maar dat is ook logisch.quote:Op donderdag 4 juni 2015 23:43 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
De lengte/tijd dat je je rijbewijs hebt staat mijns inziens niet gelijk aan een bepaalde rangorde/hiërarchie die je kunt "claimen" zoals jij nu zo mooi pleegt te doen. Dus, nee gewoon nee, bij dat non-argument krijg ik nogal een gevoel.
Ook al rijd je 10 jaar langer dan ik, I don't give a shit, fouten maken we allemaal. Dat maakt je geen betere bestuurder dan mij, of wie dan ook.
Daarnaast stelde ik ook in mijn post min of meer de vraag of je meteen naar de linkerbaan wilde, en baseerde ik mijn voorbeeld op die specifieke situatie.
Derhalve kan ik ook gewoon zeggen dat ik het met je eens ben dat het flauw en onzinnig is als men gaten gaat dichtrijden terwijl iemand gewoon normaal probeert in te voegen. Dat zou ik iig nooit doen, iedereen moet in principe gewoon een kans krijgen om normaal in te voegen. Echter, ongeduldige haast josti's die hun koekblik overal links rechts tussendoor sturen in een file krijgen bar weinig respect van mij. "Beginnend bestuurder" of niet.
Heb overigens twee weken trug weer ruim 1300 km gereden vanaf NL tot aan de middellandse zee waar ik nu dus vertoef ... dus deze beginner heeft heus wel wat ervaring inmiddels hoor
even offtopic, maar dat is niet zo. op m'n 924 zit er geen, er is ook geen bedrading voor, en daar wordt 'ie al sinds '79 mee goedgekeurd. met achteruitrijlichten is ook zo iets, volgens mij zijn die pas vanaf half jaren '90 verplicht (maar die heeft 'ie wel, 2 stuks zelfs )quote:Op zaterdag 6 juni 2015 00:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
Je mistachterlicht is verplicht. Ik heb het ook wel eens gehad na APK, dat ze hem niet hadden uitgezet.
Laatst hier in de buurt twee voertuigen (Een Caddy en een dikke Landcruiser) met een '25 km' bord achterop, waar dus zowat iedereen mee mag rijden want landbouwvoertuig. Bij 85 km/h op mijn teller liepen ze nog bij mij weg, op een weg die ik zelf als redelijk gevaarlijk beschouw.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 16:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik had gisteravond ook iemand met een doodswens voor me rijden
Reed voor me, in een brommobiel, in het donker, op een 80-weg met heel slecht werkende achterlichten. Hij reed wel bijna 70km/u in dat ding!
(En hij had 'm verder ook best gepimpt... dikke spoiler erop enzo)
Gister op de A7 kwam ik ook voorbij een auto met alarmlichten aan. Gangetje of 70 a 80 gok ik. Werd zelfs ingehaald door vrachtwagensquote:Op zaterdag 6 juni 2015 09:48 schreef padlarf het volgende:
Gister op de A16, 2 mutsen in een kleine auto, kilometers lang 90 rijden op de rechterbaan met de alarmlichten geactiveerd. Ik heb nog overwogen om op een bepaalde manier te seinen, maar dat zou waarschijnlijk toch niet aan zijn gekomen
Leuke maas in de wet idd. Zo'n motorrijtuig met beperkte snelheid mag maar 25, maar hoeft niet begrensd te zijn. Dat zie je ook met tractoren, die rustig 60 kunnen halen...quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:55 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Laatst hier in de buurt twee voertuigen (Een Caddy en een dikke Landcruiser) met een '25 km' bord achterop, waar dus zowat iedereen mee mag rijden want landbouwvoertuig. Bij 85 km/h op mijn teller liepen ze nog bij mij weg, op een weg die ik zelf als redelijk gevaarlijk beschouw.
Ik dacht dat die wagens een plaat op de versnellingspook kregen zodat ze niet voorbij de 2e versnelling konden?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 16:12 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Leuke maas in de wet idd. Zo'n motorrijtuig met beperkte snelheid mag maar 25, maar hoeft niet begrensd te zijn. Dat zie je ook met tractoren, die rustig 60 kunnen halen...
Dat de bestuurder nog geen dag theorie heeft gehad boeit blijkbaar niet. Een kenteken evenmin. (al komt daar volgend jaar verandering in)
Ach, de meeste auto's halen ook 180 à 200, terwijl 130 in Nederland maximaal is toegestaan...quote:Op zaterdag 6 juni 2015 16:12 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Leuke maas in de wet idd. Zo'n motorrijtuig met beperkte snelheid mag maar 25, maar hoeft niet begrensd te zijn. Dat zie je ook met tractoren, die rustig 60 kunnen halen...
True, voor oldtimers niet nee. Voor al het andere is het verplicht. En iemand die zo'n voertuig rijdt, weet vaak ook wel of het er wel of niet op zit/hoort te zitten.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:49 schreef powerflux het volgende:
[..]
even offtopic, maar dat is niet zo. op m'n 924 zit er geen, er is ook geen bedrading voor, en daar wordt 'ie al sinds '79 mee goedgekeurd. met achteruitrijlichten is ook zo iets, volgens mij zijn die pas vanaf half jaren '90 verplicht (maar die heeft 'ie wel, 2 stuks zelfs )
Klopt, maar daar moet je nog in ieder geval een rijbewijs voor hebben. Voor een '25' auto niet.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 21:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ach, de meeste auto's halen ook 180 à 200, terwijl 130 in Nederland maximaal is toegestaan...
Reed vandeweek bijna 90 op een 80-weg en een '45 km'-auto voor mn neus reed van me weg ja. Zo lastig zal dat niet zijn nee.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 21:21 schreef twiFight het volgende:
Voor zover ik weet een pin onder de gasbepaal en ik heb ook wel eens wat gehoord over een beperking op de brandstoftoevoer. Maar ja, voor zelfs een matige automonteur is dat vrij makkelijk ongedaan te maken. Controle in dit land is er toch amper.
Meeste schroeven een plaatje over de pook die alles verder dan de 2 onbruikbaar maakt voor de keuring. Daarna kijkt niemand meer ergens naar als je niet te hard rijdt of brokken maakt.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 21:21 schreef twiFight het volgende:
Voor zover ik weet een pin onder de gasbepaal en ik heb ook wel eens wat gehoord over een beperking op de brandstoftoevoer. Maar ja, voor zelfs een matige automonteur is dat vrij makkelijk ongedaan te maken. Controle in dit land is er toch amper.
100 rijden met 1500> toerenquote:Op zondag 7 juni 2015 00:37 schreef Oceanview het volgende:
In mijn auto haal ik net geen 100 in zijn 2,dan zit ik wel rond de 6500 toeren. Dus met alleen zijn 2 zou je ook ver komen.
Ik weet niet of jouw post aan mij gericht is, maar zoja, dan ga je compleet voorbij aan het feit dat mijn irritatie voortkomt uit de onjuiste aanname's van dick_laurent die mij vervolgens belerend terechtwijst. Dat dit advies afkomstig is van iemand die zelf nog niet droog achter de oren is vind ik ironisch. Het is vergelijkbaar met iemand die net is afgestudeerd die mij vertelt hoe ik mijn werk moet doen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 04:28 schreef Ridocar het volgende:
Ik weet niet wat erger is, oude rotten met vastgeroeste methoden en inzicht of bestuurders die net komen kijken en iedere onverwacht gelukte handeling als succes beschouwen zonder te weten hoe het ze is gelukt.
Niet specifiek aan jou, sorry dat het zo overkwam. Ik had het meer over de extremen die je tegekomt. Dat zijn vaak de oudere mensen die letterlijk een rondje om een plein moesten rijden om een rijbewijs te halen (ik geloof niet dat jij in die categorie thuishoort) en aan de andere kant de jonge medemens met natte inkt op het roze pasje. Die laatste categorie heeft bergen theoretische kennis en nul praktijkervaring, Die ervaring komt wel, maar die soort mensen staan ook open voor verbeteringen. Meestal dan.quote:Op zondag 7 juni 2015 07:44 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Ik weet niet of jouw post aan mij gericht is, maar zoja, dan ga je compleet voorbij aan het feit dat mijn irritatie voortkomt uit de onjuiste aanname's van dick_laurent die mij vervolgens belerend terechtwijst. Dat dit advies afkomstig is van iemand die zelf nog niet droog achter de oren is vind ik ironisch. Het is vergelijkbaar met iemand die net is afgestudeerd die mij vertelt hoe ik mijn werk moet doen.
Ik waan mij in het verkeer niet almachtig en probeer rekening te houden met een ieder. Zo maak ik bijvoorbeeld wel ruimte voor aggresieve rijders in tegenstelling tot dick_laurent. Het gaat om verkeersveiligheid en niet om mijn ego. Maargoed, dat is het verschil in ervaring en inzicht.
Het gaat mij niet eens om de specifieke situatie.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:20 schreef dick_laurent het volgende:
Ok. Zucht. Laatste keer dat ik op dit kattengejank in ga.
Mijn voorbeeld was gericht op een "indien" situatie. Namelijk: INDIEN je in een file meteen naar de linkerbaan wilt, dát vind ik idd onzinnig en dán kan ik me enigszins voorstellen dat mensen gaten gaan dichtrijden. Daarna heb ik ook gezegd dat als het ging om puur normaal invoegen dat ik het met je eens was dat t dan belachelijk is als mensen je er niet tussen laten.
Dus waarom mij dan meteen beschuldigen dat ik nul verkeersinzicht heb of geen ruimte geef aan aggressieve bestuurders? Wat een bullshit. Dat is echt zo kortzichtig als het regime van noord korea, en dat geeft in mijn ogen al meteen aan met wat voor starre personen ik hier te maken heb.
Dus ja, veel succes met jullie "wijsheden" en aannames.
Heb overigens vorig jaar ook al soortgelijke trip gedaan, naar Slovenië, dus was niet mn 1e lange autoreis hoorquote:Op zondag 7 juni 2015 10:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Kijk, ik snap dat 1300 kilometer als beginnend bestuurder overkomt als een hele overwinning, maar dat wil niet zeggen dat je nu al alle wijsheid hebt en jezelf opeens een ervaren bestuurder kunt beschouwen.
Doen!quote:Op zondag 7 juni 2015 10:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Heb overigens vorig jaar ook al soortgelijke trip gedaan, naar Slovenië, dus was niet mn 1e lange autoreis hoor
En ik heb nergens gezegd dat ik "alle wijsheid" heb. Zeker niet. Maar iemand die denkt dat ie, omdat ie wat meer jaartjes zn rijbewijs heeft, zichzelf op een troon mag zetten en arrogant gaat lopen doen. Nee sorry, dat vind ik gewoon kortzichtig. Daar laat ik het verder bij
Maar net zo goed zegt 15 jaar lang hetzelfde stuk forenzen naar je werk en schoonmoeder ook weinig over wat je geleerd hebt. Sterker nog, je kunt 40 jaar rijden en geen zak geleerd hebben. Evenzo betekent het feit dat je geen ongeluk hebt gehad ook niet dat je goed/veilig rijdt. Kan ook zijn dat de rest van het verkeer goed anticipeerde op gevaarlijk gedrag. Het is toch typisch dat men zich in het verkeer zo gepassioneerd beter voelt dan dan de rest. Alsof het een wedstrijd is die de piemellengte bepaalt, i.p.v. of je veilig aankomt met je gezin.quote:
Geen probleem, ik begrijp wat je bedoeld. Het kwam niet aanvallend over. Ik wilde mijzelf alleen graag verduidelijken.quote:Op zondag 7 juni 2015 08:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Niet specifiek aan jou, sorry dat het zo overkwam. Ik had het meer over de extremen die je tegekomt. Dat zijn vaak de oudere mensen die letterlijk een rondje om een plein moesten rijden om een rijbewijs te halen (ik geloof niet dat jij in die categorie thuishoort) en aan de andere kant de jonge medemens met natte inkt op het roze pasje. Die laatste categorie heeft bergen theoretische kennis en nul praktijkervaring, Die ervaring komt wel, maar die soort mensen staan ook open voor verbeteringen. Meestal dan.
Die andere groep is vaak veel erger. Ervaring genoeg, maar gebaseerd op kennis uit het jaar kruik, gecombineerd met onwrikbare dogma's en het aloude "maar ik heb al heel lang geen schade gemaakt" (wat negen van de tien keer erop neerkomt dat de fouten door een ander worden opgelost)
In jouw geval zou ik willen vragen: heb je liever een geval als Dick Laurent met zijn boekenwijsheid, of opa in zijn Nissan Almera die denkt dat de regeltjes uit de jaren zestig nog steeds van toepassing zijn...
Waarom ga je er vanzelfsprekend vanuit dat je aanname klopt? Daar is jouw hele post immers op gebaseerd. Hier ergerde ik mij aan. Daarnaast heb je zelf aangegeven dat je bepaalde automobilisten die zich asociaal gedragen de ruimte niet geeft. Dan kan je er superlatieven bij betrekken zoals Korea, maar daardoor doe je jezelf tekort. Hou het op de inhoud.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:20 schreef dick_laurent het volgende:
Ok. Zucht. Laatste keer dat ik op dit kattengejank in ga.
Mijn voorbeeld was gericht op een "indien" situatie. Namelijk: INDIEN je in een file meteen naar de linkerbaan wilt, dát vind ik idd onzinnig en dán kan ik me enigszins voorstellen dat mensen gaten gaan dichtrijden. Daarna heb ik ook gezegd dat als het ging om puur normaal invoegen dat ik het met je eens was dat t dan belachelijk is als mensen je er niet tussen laten.
Dus waarom mij dan meteen beschuldigen dat ik nul verkeersinzicht heb of geen ruimte geef aan aggressieve bestuurders? Wat een bullshit. Dat is echt zo kortzichtig als het regime van noord korea, en dat geeft in mijn ogen al meteen aan met wat voor starre personen ik hier te maken heb.
Dus ja, veel succes met jullie "wijsheden" en aannames.
@Twifight:quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:51 schreef dick_laurent het volgende:
Net als van die josti's die dan bij een tankstation snel er af gaan om er dan langs te rijden en 200m verderop zichzelf er weer tussen komen douwen die laat ik er ook niet tussen hoor.
Ik heb soms het idee dat fietsers denken dat zebrapaden niet voor hen gelden.quote:Op zondag 7 juni 2015 15:18 schreef CherryLips het volgende:
Goed, irritatie als voetganger, want ik loop soms ook nog eens: wil oversteken bij zebrapad, auto stopt netjes (is ook altijd spannend op dat punt), komt er een hele familie op de fiets langs, stuk of vier volwassenen met een groepje kinderen, en die rijden me zowat van de sokken. Kijken niet op of om, of "waarom stopt die auto hier" of "hey wat grappig van die brede witte strepen op de weg". Blik op oneindig en alleen maar bezig met zichzelf
Fietsers! Gotta love 'emquote:Op zondag 7 juni 2015 15:18 schreef CherryLips het volgende:
Goed, irritatie als voetganger, want ik loop soms ook nog eens: wil oversteken bij zebrapad, auto stopt netjes (is ook altijd spannend op dat punt), komt er een hele familie op de fiets langs, stuk of vier volwassenen met een groepje kinderen, en die rijden me zowat van de sokken. Kijken niet op of om, of "waarom stopt die auto hier" of "hey wat grappig van die brede witte strepen op de weg". Blik op oneindig en alleen maar bezig met zichzelf
idd. Laatst ook zo 1 meegemaakt.quote:Op zondag 7 juni 2015 16:35 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik heb soms het idee dat fietsers denken dat zebrapaden niet voor hen gelden.
Mijn god wat een zaadkruispunt is dat geworden sinds de verbouwing. Onoverzichtelijk als de pest, vooral qua fietsers.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:32 schreef Carlos93 het volgende:
Hier erger ik me dood aan van die klote voetgangers. Denken altijd maar voorrang te hebben als ik de rotonde op kom rijden. .
Ik toeter dus ook altijd als er weer 1 het probeert, of geef extra gas met koppeling ingetrapt.
Dan passen ze wel op.
Meestal worden ze nog boos ook als je ze geen voorrang geeft.
Gaat om deze rotonde:
https://www.google.nl/map(...)XztTJU_o4mvgTf4w!2e0
Eh, en terecht? Het voetpad loopt door en je hebt haaientanden, of mis ik ergens iets?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:32 schreef Carlos93 het volgende:
Hier erger ik me dood aan van die klote voetgangers. Denken altijd maar voorrang te hebben als ik de rotonde op kom rijden. .
Ik toeter dus ook altijd als er weer 1 het probeert, of geef extra gas met koppeling ingetrapt.
Dan passen ze wel op.
Meestal worden ze nog boos ook als je ze geen voorrang geeft.
Gaat om deze rotonde:
https://www.google.nl/map(...)XztTJU_o4mvgTf4w!2e0
Ik wil niet te trollerig reageren maar je maakt je wel bijzonder druk om iets kleins en je handelen daarna is echt waardeloos.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:32 schreef Carlos93 het volgende:
Hier erger ik me dood aan van die klote voetgangers. Denken altijd maar voorrang te hebben als ik de rotonde op kom rijden. .
Ik toeter dus ook altijd als er weer 1 het probeert, of geef extra gas met koppeling ingetrapt.
Dan passen ze wel op.
Meestal worden ze nog boos ook als je ze geen voorrang geeft.
Gaat om deze rotonde:
https://www.google.nl/map(...)XztTJU_o4mvgTf4w!2e0
Haaientanden gaan alleen op bij bestuurders. Voetgangers hebben geen voorrang bij haaientanden.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:53 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Eh, en terecht? Het voetpad loopt door en je hebt haaientanden, of mis ik ergens iets?
Het is een vrij druk kruispunt, dus soms sta je zomaar 5 minuten vast door automobilisten die voor alles en iedereen maar stoppen.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik wil niet te trollerig reageren maar je maakt je wel bijzonder druk om iets kleins en je handelen daarna is echt waardeloos.
Inderdaad, ik zit mobiel dus misschien zie ik het niet goed, maar dat is toch een zebrapad?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:53 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Eh, en terecht? Het voetpad loopt door en je hebt haaientanden, of mis ik ergens iets?
Het gaat om het gedeelte voorbij het zebrapad (tussen het zebrapad en de rotonde).quote:Op zondag 7 juni 2015 18:59 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zit mobiel dus misschien zie ik het niet goed, maar dat is toch een zebrapad?
O op die fiets.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:08 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Het gaat om het gedeelte voorbij het zebrapad (tussen het zebrapad en de rotonde).
Dat is een fietspad wat daar met haaientanden ligt.
Fietsers hebben daar voorrang op auto's maar voetgangers niet, die moeten een stukje naar het zebrapad lopen.
Jezus wat een kutsituatie. Super onduidelijk dat dat een fietspad is. Paar fietsjes op spuiten en klaar ben je wel, dus de oplossing is best simpel, maar daar zal de gemeente wel weer te lui voor zijn...quote:Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Haaientanden gaan alleen op bij bestuurders. Voetgangers hebben geen voorrang bij haaientanden.
Daarnaast is het een fietspad en is het zebrapad een stukje terug, waar ze dus wel voorrang zouden krijgen.
[..]
Het is een vrij druk kruispunt, dus soms sta je zomaar 5 minuten vast door automobilisten die voor alles en iedereen maar stoppen.
Dus als de voetganger anderhalve meter opschuift naar het zebrapad dan is er niks aan de hand maar gebeurt dat niet dan wijs jij graag de ander op zijn incorrect (als het al incorrect is maar kan het niet vinden) oversteken?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:56 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
[..]
Het is een vrij druk kruispunt, dus soms sta je zomaar 5 minuten vast door automobilisten die voor alles en iedereen maar stoppen.
Inderdaad, als ik de rotonde verlaat geef ik inderdaad altijd voorrang aan alles wat er daar wilt passeren.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:39 schreef vannelle het volgende:
Om het extra ingewikkeld te maken:
Een rotonde wordt gezien als een doorgaande weg, als je de rotonde verlaat sla je dus eigenlijk af.
Voetgangers die oversteken volgen de rotonde dus gaat het principe "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" gelden.
Volgens mij is het geen fietspad maar een gecombineerd fiets/voetpad, net als het plein rechts. Verder loopt de straat niet door en is er zo te zien sprake van doorlopende stoepranden waar je overheen moet. Dus met een beetje goede wil is er ook een uitrit van te maken...quote:Op zondag 7 juni 2015 19:08 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Het gaat om het gedeelte voorbij het zebrapad (tussen het zebrapad en de rotonde).
Dat is een fietspad wat daar met haaientanden ligt.
Fietsers hebben daar voorrang op auto's maar voetgangers niet, die moeten een stukje naar het zebrapad lopen.
Het is ook heel verwarrend voor voetgangers als je op de ene rijstrook wel voorrang krijgt (verkeer dat de rotonde wil verlaten) en op de andere (verkeer dat de rotonde nadert) niet.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:42 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Inderdaad, als ik de rotonde verlaat geef ik inderdaad altijd voorrang aan alles wat er daar wilt passeren.
Echter bij het oprijden gaat het vaak bij verschillende mensen mis.
Zie dat wel vaker, waar denken ze dat die auto heen moet dan? Uit het niets opstijgen zeker... Beetje geven en nemen zou het al een stuk prettiger maken.quote:Op maandag 8 juni 2015 23:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Asfaltterritoriumdrift... Mooie term die een hoop verklaart.
Hier in Groningen had ik vanmorgen nog een akkefietje. Kom uit een krappe boog (40 km/h) op een wegens werkzaamheden verkorte invoegstrook. Vrachtwagen op de hoofdrijbaan. Kan er niet voor, dus licht op de rem om erachter in te voegen. Begin net naar links te schuiven, is een SUV die achter me reed al ingevoegd en heeft direct geprobeerd het gat naar de vrachtwagen dicht te rijden. Hij moest uiteindelijk toch flink op de rem omdat ik geen kant op kon, maar niet zonder handgebaren en geclaxonneer. Voordringen noemen we dat ook wel. En anderen in gevaar brengen.
Nee, een invoeger hinderen. Mag niet. Je hoeft ze geen ruimte te geven, maar op het moment dat er een gat is waar een invoeger in kan, mag je het niet onmogelijk maken om in te voegen.quote:Op maandag 8 juni 2015 23:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Voordringen noemen we dat ook wel. En anderen in gevaar brengen.
Deze handelingen.... Met afstand mijn grootste ergernis. De ziekelijke jaloezie waarbij het veiligheidsoogpunt compleet verloren is. Gelukkig kan ik het inmiddels relativeren, anders postte ik dit topic vol. Toch krijg ik er alsnog spontaan jeuk van. Enorm irritante gasten.quote:Op maandag 8 juni 2015 18:39 schreef Jihawti het volgende:
Net weer een mooi geval van asfaltterritoriumdrift gezien. Verkeer staat bijna stil tot stil, invoegstrook en om de halve minuut ofzo kan er eindelijk iemand invoegen. Oud donkerrood Corollaatje is aan de beurt, zet lampje aan en stuurt in. VROEM VROEM doet de grote witte Ford plus aanhanger die doorkrijgt DAT ER IEMAND VOOR HEM GAAT INVOEGEN OP ZIJN ASFALT en probeert het gat subiet dicht te rijden.
Toyotaatje zet door, Ford ook, en daar staan ze he, met zijn tweetjes. De koplampen geven elkaar bijkans een kusje, beide chauffeurs gebaren en schreeuwen wat met elkaar en geen van beiden geeft toe. Alles staat nu dus helemaal stil. Dan besluit de Ford dat zijn auto waarschijnlijk toch meer kost als ie kapot gaat. De Corolla wint.
P.S. De Ford sloeg ook nog eens af volgens mij dus ik ben uiteindelijk ook voor hem ingevoegd
Nee, het is is de bedoeling dat het onduidelijk is. Gek genoeg maakt dat het veiliger. Het is zo onduidelijk allemaal dat iedereen langzamer gaat rijden. Het is irritant maar in the end veiliger. Het aantal ongevallen is op dat kruispunt enorm teruggelopen.quote:Op zondag 7 juni 2015 19:20 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Jezus wat een kutsituatie. Super onduidelijk dat dat een fietspad is. Paar fietsjes op spuiten en klaar ben je wel, dus de oplossing is best simpel, maar daar zal de gemeente wel weer te lui voor zijn...
Kan helaas zo snel alleen een Belgische bron vinden, maar voor zover ik weet geldt deze regel ook in Nederland.quote:Zijn er geen verkeerslichten, maar is er op minder dan 30 meter een zebrapad, dan moet je dit gebruiken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |