Nog niet, nee.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik doe mijn best, maar ik ben niet helderziend.
[..]
We hadden het al eens gehad over hoe problematisch het idee van 'een eerste mens' is. Het is volstrekt niet te rijmen met evolutie.
Het kan niet anders! Sinds het al bekend was bij de eerste mens.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar even los daarvan, je zegt dus dat in de tijd van - zeg de Egyptenaren - het bestaan van Jaweh bekend was bij mensen?
Wat ook niets wil zeggen, toch?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:29 schreef Molurus het volgende:
Dat vind ik opmerkelijk, omdat er eigenlijk niets is overgebleven dat dat bevestigt of dat daar zelfs maar op wijst.
De moeite waard voor wat?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ligt er aan of je de moeite waard bent..![]()
Je staat er iig voor open. Dat is een mooi uitgangspunt.
Het is fundamenteel niet te rijmen. Het is niet alsof het alleen maar ontbreekt aan ideeen op dat vlak.quote:
Jawel... er is namelijk ontzettend veel bekend over religies ouder dan het Christendom. Het zou hoogsteigenaardig zijn als dat dan onbekend zou zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:42 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het kan niet anders! Sinds het al bekend was bij de eerste mens.
[..]
Wat ook niets wil zeggen, toch?
Maar God is dan ook ouder dan het christendom! Nu maak ik een facepalm..quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is fundamenteel niet te rijmen. Het is niet alsof het alleen maar ontbreekt aan ideeen op dat vlak.
[..]
Jawel... er is namelijk ontzettend veel bekend over religies ouder dan het Christendom. Het zou hoogsteigenaardig zijn als dat dan onbekend zou zijn.
Waarom duurde het dan tot het begin van de jaartelling tot iemand er in geloofde? Dat snap ik niet helemaal. Of geloofden de volken vóór die tijd ook in de Bijbelse God, maar hadden ze dat niet door?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar God is dan ook ouder dan het christendom! Nu maak ik een facepalm..
Waar was ik niet duidelijk?
In het christendom? Omdat het christendom pas tegen die tijd bestond! De God die in het OT werd genoemd is dezelfde God als de God van nu. Hij was er altijd al.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom duurde het dan tot het begin van de jaartelling tot iemand er in geloofde? Dat snap ik niet helemaal. Of geloofden de volken vóór die tijd ook in de Bijbelse God, maar hadden ze dat niet door?
Nogmaals, mijn vraag ging over wat mensen wisten. Niet over of hij bestond.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar natuurlijk wisten ze dat. Alleen was hij toen niet bekend zoals jij hem nu kent als de christelijke God. Hij was de God van Mozes, van Benjamin, van ...quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, mijn vraag ging over wat mensen wisten. Niet over of hij bestond.
Was dat zo onduidelijk?
Wat denk je zelf? Is het logisch dat men van allerlei goden sporen terugvindt uit oeroude tijden maar van JHWH houdt het spoor op zo'n kleine 6 eeuwen voor Chr., dat je dan blijft volhouden dat de mens er wel van wist sinds zijn ontstaan?quote:
Of jouw billen de moeite waard zijn om rode handen van te krijgen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:45 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De moeite waard voor wat?
Dacht dat jij facepalm maakte toen je zag dat ik weer dipte
Je weet dat er ongelofelijk veel tijd zit tussen 'de eerste mens' en Mozes, etc?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar natuurlijk wisten ze dat. Alleen was hij toen niet bekend zoals jij hem nu kent als de christelijke God. Hij was de God van Mozes, van Benjamin, van ...
Het is heel logisch. Nadat Adam had gezondigd stuurde God hem de wijde wereld in en niet lang erna heeft hij hen uh.. aan hun lot overgelaten. Toen zag hij hoe de mensen afgoden aanbaden en werd heel kwaad en besloot terug te komen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Is het logisch dat men van allerlei goden sporen terugvindt uit oeroude tijden maar van JHWH houdt het spoor op zo'n kleine 6 eeuwen voor Chr., dat je dan blijft volhouden dat de mens er wel van wist sinds zijn ontstaan?
Je moest eens weten! Voor paarse handen zou je het ook doen!quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:00 schreef hoatzin het volgende:
Of jouw billen de moeite waard zijn om rode handen van te krijgen.
Ja, ik heb Hoatz al verteld hoe dat kwam.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je weet dat er ongelofelijk veel tijd zit tussen 'de eerste mens' en Mozes, etc?
De oude Egyptenaren leefden al vele duizenden jaren daarvoor, en leken toch echt van niets te weten. (Om nog maar te zwijgen van de oudere religies.)
Ik vind het alles behalve overtuigend.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:13 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ja, ik heb Hoatz al verteld hoe dat kwam.
Jij bent ook altijd heel moeilijk te overtuigen...quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het alles behalve overtuigend.
Ik heb in middels nog wat dieper na gedacht. :pquote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Sjoemie in de tussentijd dieper nagedacht
God is er al vanaf het begin dus.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
inderdaad ja, schijnt dat de vader (shiva) van ganesha op de 1 of andere manier hem voor iemand anders aan zag zijn hoofd afhakte, toen moesten zijn dienaren op zoek naar een ander hoofd en hebben er 1 van een olifant afgehakt en die heeft shiva terug geplaatst.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:17 schreef Eficaz het volgende:
Over Ganesha.
Denk toch echt niet dat dit eehhh...wezen bestaat.....
[ afbeelding ]
Iig niet érg overtuigend....
Klopt.quote:
zijn we het in ieder geval over 1 ding eensquote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Klopt.
Toen er nog helemaal niets was, was God er.
Ik ben prima te overtuigen door een goed verhaal en goede argumenten hoor.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Jij bent ook altijd heel moeilijk te overtuigen...
Het lijkt wel een zwangere vrouw, zie zijn buik....quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
inderdaad ja, schijnt dat de vader (shiva) van ganesha op de 1 of andere manier hem voor iemand anders aan zag zijn hoofd afhakte, toen moesten zijn dienaren op zoek naar een ander hoofd en hebben er 1 van een olifant afgehakt en die heeft shiva terug geplaatst.
Ganesha is als fictief personage toch een stuk aantrekkelijker dan de Christelijke god.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:17 schreef Eficaz het volgende:
Over Ganesha.
Denk toch echt niet dat dit eehhh...wezen bestaat.....
[ afbeelding ]
Iig niet érg overtuigend....
Zie mijn posts hiervoor...quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
zijn we het in ieder geval over 1 ding eens
Hoe denk jij eigenlijk over of er andere goden zijn?
Als jij dit logisch vind snap ik je. Maar ik vind dat verre van logisch. Jouw verhaal wordt ook niet gestaafd door de bijbel. En zeker niet door de wetenschap. De sporen wan JHWH zijn terug te volgen tot de 6e eeuw voor Chr. Daar stopt het spoor. Er zijn dus geen sporen van JHWH uit de tijd van de grote koningen (Saul, David en Salomo). Volgens de bijbel aanbaden die JHWH. Wel veel sporen van andere goden uit die tijd.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het is heel logisch. Nadat Adam had gezondigd stuurde God hem de wijde wereld in en niet lang erna heeft hij hen uh.. aan hun lot overgelaten. Toen zag hij hoe de mensen afgoden aanbaden en werd heel kwaad en besloot terug te komen.
(sorry voor de een beetje verhalen-style. Ik maak in mijn vrije tijd verhalen en zo schrijf ik overal)
Ja dat zou ik ook zeggenquote:[..]
Je moest eens weten! Voor paarse handen zou je het ook doen!
Ja, dat komt er van...quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:26 schreef hoatzin het volgende:
1 paarse hand heb ik al, fikse brandwond...
Hoe kun je het raden.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:26 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar dat wisten we toch al?
Mensen bleven en blijven zich nog steeds keren tegen de Schepper.
En nu moet je niet groen zien van ergernis, want ik weet dat je me wilt zeggen dat God ook zo door die mensen was bedacht
En daarvoor ?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar natuurlijk wisten ze dat. Alleen was hij toen niet bekend zoals jij hem nu kent als de christelijke God. Hij was de God van Mozes, van Benjamin, van ...
Jawel. De Israëlieten wel.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom duurde het dan tot het begin van de jaartelling tot iemand er in geloofde? Dat snap ik niet helemaal. Of geloofden de volken vóór die tijd ook in de Bijbelse God, maar hadden ze dat niet door?
ergo: God = helemaal niets.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Klopt.
Toen er nog helemaal niets was, was God er.
Jeugdliteratuur ?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
Het is heel logisch. Nadat Adam had gezondigd stuurde God hem de wijde wereld in en niet lang erna heeft hij hen uh.. aan hun lot overgelaten. Toen zag hij hoe de mensen afgoden aanbaden en werd heel kwaad en besloot terug te komen.
sorry voor de een beetje verhalen-style. Ik maak in mijn vrije tijd verhalen en zo schrijf ik overal
Beetje meeleven mag wel hoor. 2e en 3e graads verbranding aan je hand is geen pretje. Huidtransplantatie gehad en nu nog maanden een drukhandschoen aan...quote:
Niet van Benjamin. Want dat is mijn tweede naam.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 13:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
WAS de verwachte messias, maar de Romeinen hebben hem terechtgesteld.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:32 schreef Eficaz het volgende:
Jawel. De Israëlieten wel.
Jezus is de verwachte Messias.
God staat buiten ruimte en tijd, hij hoefde maar te spreken en het was er.quote:
Om te spreken heb je tijd en ruimte nodig.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God staat buiten ruimte en tijd, hij hoefde maar te spreken en het was er.
ik verwacht hem nog, want eens zal Hij weer terug komen.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:38 schreef ATON het volgende:
[..]
WAS de verwachte messias, maar de Romeinen hebben hem terechtgesteld.
ja, maar als God binnen de tijd en ruimte zou staan, kan hij niet de eeuwige en waarachtige God zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Om te spreken heb je tijd en ruimte nodig.
Apart he? Tijdens de 2e wereldoorlog klonken er honderdduizenden gebeden tot god vanuit de gaskamers. God luisterde onbewogen toe. Had hij maar even gesproken...quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God staat buiten ruimte en tijd, hij hoefde maar te spreken en het was er.
Is ook voorspeld in het OT? Dat de messias 2x komt?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
ik verwacht hem nog, want eens zal Hij weer terug komen.
Ja nouja, als ik een sadistische god zou zijn zou ik dat natuurlijk ook niet in mijn CV/bijbel zettenquote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Apart he? Tijdens de 2e wereldoorlog klonken er honderdduizenden gebeden tot god vanuit de gaskamers. God luisterde onbewogen toe. Had hij maar even gesproken...
Conclusie: hij moet zijn mond houden... anders zou hij zichzelf daarmee aan ruimte en tijd binden.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
ja, maar als God binnen de tijd en ruimte zou staan, kan hij niet de eeuwige en waarachtige God zijn.
eeuwig is namelijk niet tijd gebonden.
Nee, want zoals ATON terecht opmerkte heb je om te kunnen spreken ruimte en tijd nodig.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
nee, want hij zou daar buiten ook kunnen spreken.
Waarom geef je God de schuld van die oorlog terwijl de mens die begonnen is en de mens een eigen keuze heeft gekregen om zo'n oorlog te beginnen of niet?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 14:48 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja nouja, als ik een sadistische god zou zijn zou ik dat natuurlijk ook niet in mijn CV/bijbel zetten
Wil dat zeggen dat een God om eeuwig te kunnen zijn überhaupt geen contact kan maken met de fysieke wereld?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, want zoals ATON terecht opmerkte heb je om te kunnen spreken ruimte en tijd nodig.
Wie of wat bedoel je met "je"?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, want zoals ATON terecht opmerkte heb je om te kunnen spreken ruimte en tijd nodig.
Interactie met de fysieke wereld is per definitie een binding met ruimte en tijd, ja.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wil dat zeggen dat een God om eeuwig te kunnen zijn überhaupt geen contact kan maken met de fysieke wereld?
Dat was meer een spreekwoordelijke 'je'. Spreken in de fysieke wereld is een interactie met die fysieke wereld.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:13 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Wie of wat bedoel je met "je"?
En hoe weet je dat zo zeker?
Als ik archieven en dagboeken lees krijg ik het idee dat de zes miljoen vermoorde joden daar iets anders over dachten.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 15:11 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom geef je God de schuld van die oorlog terwijl de mens die begonnen is en de mens een eigen keuze heeft gekregen om zo'n oorlog te beginnen of niet?
God heeft ons een eigen wil gegeven zodat we zelf ook beslissingen kunnen maken over wat we doen. De opdracht die wij van God hebben gekregen is: weest vruchtbaar en wordt talrijk en bevolk de aarde.
Niet weest vruchtbaar en voer oorlog tot in de eeuwigheid.
Dus die oorlogen is de schuld van de mens niet van God.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |