Drie-eenheid. Een god die verschillende manifestatie vormen heeft die allen op zichzelf staan, maar toch dezelfde godheid zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is niet wat een drie-eenheid is.
Ofwel beweer je dat het christendom is beïnvloed door religies die ook een idee hadden van één god die die tegelijk drie 'onderdelen' was, waarbij ieder onderdeel 100% hetzelfde was als de ene God en tegelijk fundamenteel en volledig onderscheiden van de andere twee onderdelen. In dat geval zeg ik: bullshit, want er was geen enkele religie die dat beweerde wiens invloedssfeer de christelijke gemeenschappen omvatte.
Ofwel beweer je dat het christendom beïnvloed is door een voorkeur voor triaden. In dat geval zeg ik: dat is volkomen triviaal en is 0,0 bewijs dat het christendom dat gejat heeft van andere religies. Dat is alsof je zegt dat het christendom beïnvloed is door Meso-Amerikaanse religies omdat ze beiden een godsconcept hebben.
Hoe groot was de invloed van de Keltische religie in het 2e-eeuwse Turkije?quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Drie-eenheid. Een god die verschillende manifestatie vormen heeft die allen op zichzelf staan, maar toch dezelfde godheid zijn.
Ik zeg dus idd het eerste. Ik noemde niet voor niets eerst Babd. Die een deel van Morrigan is, die samen met nog een ander 1 maakt.
Dat kwam regelmatig voor, net als de drie-voudigheid en het feit dat 3 een groot ding was.
Misschien?quote:Op woensdag 3 juni 2015 09:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Misschien is het goed niet de hele evangelische hoek over één kam scheren, ook al begrijp ik reactie vanuit je eerder ervaring.De evangelische stroming is bijzonder breed, met name omdat veel individuele kerken niet zijn aangesloten bij een nationale of internationale organisatie. Maar ook tussen de organisaties zijn er grote verschillen. De ene protestante christen is net zo goed de ander niet, iemand uit de oud gereformeerde gemeente is van een heel ander slag dan iemand uit de gereformeerd vrijgemaakte kerk, de vrijzinnigen of de PKN. Dit is net zo goed het geval bij evangelische kerken.
Zoals je aangeeft zijn er een aantal rotte appels, maar dat betekent niet dat de hele fruitkist bij het GFT kan.
Dat kan niet omdat een almachtig wezen machtiger is dan alles, dus per definitie ook machtiger dan een andere almachtige god. Wat ófwel betekent dat die andere niet almachtig is, óf een paradox oplevert.quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:25 schreef erodome het volgende:
[..]
En hoezo zou meerdere almachtige wezens onmogelijk zijn? Als je er vanuit zou gaan dat 1 almachtig wezen wel kan, waarom dan niet meer?
Waar komt die beperking vandaan, want ook 1 almachtig wezen is niet logisch.
Dit heb ik ook vaak met gelovigen, bv moslims die zeggen dat de drie-eenheid niet kan. Hoezo kan dat niet, is die gast nu almachtig of niet?
Dan zegt wiki dat verkeerd.quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe groot was de invloed van de Keltische religie in het 2e-eeuwse Turkije?
Overigens zegt Wiki dat Badb de zus van Morrigan is.
Dat is wat jij ervan maakt. Alles kunnen kan bij meerdere voorkomen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:51 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat een almachtig wezen machtiger is dan alles, dus per definitie ook machtiger dan een andere almachtige god. Wat ófwel betekent dat die andere niet almachtig is, óf een paradox oplevert.
Vertel mij dan, kan een almachtige god een andere almachtige god onderdrukken? Waarom wel of niet?quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is wat jij ervan maakt. Alles kunnen kan bij meerdere voorkomen.
Als ze gelijkwaardig zijn zijn ze beide almachtig, kunnen beide alles.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vertel mij dan, kan een almachtige god een andere almachtige god onderdrukken? Waarom wel of niet?
Misschien zegt dat meer iets over of de hedendaagse christen de Bijbel kent. Want het is wel echt waar dat die het bestaan van andere goden niet uitsluit.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:00 schreef Molurus het volgende:
Het ontgaat me eerlijk gezegd nog steeds hoe al die achtergrond nu precies relevant is voor de vraag of het moderne Christendom een monotheistische religie is.
Als je een hedendaagse Christen vraagt: "bestaan er naast de Christelijke god nog andere goden?" dan verwacht ik eerlijk gezegd geen ander antwoord dan "nee". (Een enkele gek daargelaten natuurlijk. Gekken zijn er altijd.)
Dus geheel los van de vraag of die goden moeten worden aanbeden. (Dat had toch niemand gevraagd.)
Dat is voor mij eerder een argument waarom er geen enkele almachtige god is, dan waarom het er ook twee kunnen zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ze gelijkwaardig zijn zijn ze beide almachtig, kunnen beide alles.
Almachtigheid is al een paradox op zichzelf, dat wordt niet ingewikkelder door meerdere almachtigen te hebben.
Dat was de vraag niet. Ik reageerde hiermee op de stelling dat gelovigen zouden geloven dat andere goden nep zijn. Dat daarom hun claim des te raarder is.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:00 schreef Molurus het volgende:
Het ontgaat me eerlijk gezegd nog steeds hoe al die achtergrond nu precies relevant is voor de vraag of het moderne Christendom een monotheistische religie is.
Als je een hedendaagse Christen vraagt: "bestaan er naast de Christelijke god nog andere goden?" dan verwacht ik eerlijk gezegd geen ander antwoord dan "nee". (Een enkele gek daargelaten natuurlijk. Gekken zijn er altijd.)
Dus geheel los van de vraag of die goden moeten worden aanbeden. (Dat had toch niemand gevraagd.)
Klopt, mij lukt het niet om een almachtige god recht te praten, maar als je er 1 recht kan praten dan kunnen meer ook.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is voor mij eerder een argument waarom er geen enkele almachtige god is, dan waarom het er ook twee kunnen zijn.
Mja, zoals ik vaker zeg: als je het mij vraagt is de exacte inhoud van de Bijbel opvallend irrelevant voor de vraag wat Christenen wel/niet geloven.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Misschien zegt dat meer iets over of de hedendaagse christen de Bijbel kent. Want het is wel echt waar dat die het bestaan van andere goden niet uitsluit.
Het zal mij worst zijn hoor. Het zou mij gewoon verbazen als een gemiddelde Christen zou beamen dat het Christendom een polytheistische religie is. Ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat dat klopt.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat was de vraag niet. Ik reageerde hiermee op de stelling dat gelovigen zouden geloven dat andere goden nep zijn. Dat daarom hun claim des te raarder is.
En wat jij verwacht van mensen is, tja, jouw verwachtingspatroon dat past bij jouw wereldbeeld.
Heb je iets van een bron hiervan misschien?quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:16 schreef erodome het volgende:
Mijn ervaring is dat vele wel degelijk geloven dat er andere (mindere) goden zijn, dat die alleen niet goed zijn voor ze en niet aanbeden mogen worden.
Bronteksten zijn irrelevant, om de redenen die ik al heb aangegeven. (En zover ik kan zien heb je daar ook niets tegenin gebracht. Je hebt dat gelaten voor wat het is.)quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:16 schreef erodome het volgende:
Dat gaat niet over een enkele gek
Dat wordt ondersteunt door wat in die bronteksten staat, waar gewag wordt gemaakt van andere goden. Dit maakt dat dit geen losse flodder is en verder gaat dan wat invullen voor anderen wat ze denken.
Ze zien het niet als een polytheistische religie, er is maar 1 god die van enig belang is. Ik heb nooit beweerd dat ze hun geloof als polytheistisch zien. Ik zeg dat andere goden niet uitgesloten worden.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal mij worst zijn hoor. Het zou mij gewoon verbazen als een gemiddelde Christen zou beamen dat het Christendom een polytheistische religie is. Ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat dat klopt.
Als jij die redenen wel hebt dan hoor ik die graag. Maar dan vind ik de inhoud van de Bijbel nauwelijks een argument daarvoor.
Die vindt je er niets toe doen heb je me net in vele reactie's gemeld. Verder gaat dit over mensen waarmee ik heb gesproken of dingen die ik heb gelezen van mensen. Wat anekdote's zijn en die zullen ook niet aangenomen worden door jou, want anekdote's zijn onbetrouwbaar.quote:Heb je iets van een bron hiervan misschien?
Wat kan ik ermee dat jij zegt dat de bronteksten er niets toe doen? Je zal ze dan toch niet aannemen.quote:Bronteksten zijn irrelevant, om de redenen die ik al heb aangegeven. (En zover ik kan zien heb je daar ook niets tegenin gebracht. Je hebt dat gelaten voor wat het is.)
Zoals gezegd, of ze andere goden werkelijk aanbidden is niet relevant voor de vraag of het een polytheistische religie is. Als ze geloven dat er meer dan 1 god *bestaat* dan is het een polytheistische religie, toch?quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Ze zien het niet als een polytheistische religie, er is maar 1 god die van enig belang is. Ik heb nooit beweerd dat ze hun geloof als polytheistisch zien. Ik zeg dat andere goden niet uitgesloten worden.
Nee, bronteksten doen er niets toe. Ik vraag je om een bron voor jouw veronderstelling dat Christenen geloven dat er meer dan 1 god bestaat. Bronteksten zeggen daar helemaal niets over.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Die vindt je er niets toe doen heb je me net in vele reactie's gemeld. Verder gaat dit over mensen waarmee ik heb gesproken of dingen die ik heb gelezen van mensen. Wat anekdote's zijn en die zullen ook niet aangenomen worden door jou, want anekdote's zijn onbetrouwbaar.
Naar bronnen vragen terwijl je de hoofdbronnen afwijst maakt het een onmogelijkheid.
[..]
Wat kan ik ermee dat jij zegt dat de bronteksten er niets toe doen? Je zal ze dan toch niet aannemen.
Ik vind het baarlijke onzin wat je zegt, want de bronteksten geven gewoon de basis voor de religie. Zonder bronteksten valt voor mij het hele begrip religie weg.
Mijn persoonlijke theorie is dat een boek als de Bijbel alleen zo'n grote impact kan hebben als er eigenlijk weinig in staat. Juist de kracht, bij gebrek aan een beter woord, van de Bijbel is denk ik dat elke gelovige over elk onderwerp er iets uit kan halen. Je moet niet te veel opties afsluiten, dus staat het helemaal vol met vergezochte metaforen en voor meerdere uitleg vatbare verhalen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mja, zoals ik vaker zeg: als je het mij vraagt is de exacte inhoud van de Bijbel opvallend irrelevant voor de vraag wat Christenen wel/niet geloven.
Het is maar 1 boek... toch zijn er bizar veel stromingen die ieder ook nog eens grote veranderingen doormaken. Die diversiteit aan stromingen en de veranderingen die zij doormaken kan nooit verklaard worden vanuit 1 boek dat al 2000 jaar geen letter is gewijzigd.
God erkent het bestaan van andere goden. Hij zegt nergens dat hij de enige is.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 16:17 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Je hebt in jouw kerk geleerd dat jouw God de enige echte is? Dat is vreemd, want iedere christen leert dat er maar één God is. Het is de manier van aanbidden die verschilt.
Zo uitgelegd doet de inhoud er dus betrekkelijk weinig toe. Alleen het feit dat het zo vaag mogelijk is. Maar dan had men natuurlijk elk vaag boek kunnen gebruiken als basis.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke theorie is dat een boek als de Bijbel alleen zo'n grote impact kan hebben als er eigenlijk weinig in staat. Juist de kracht, bij gebrek aan een beter woord, van de Bijbel is denk ik dat elke gelovige over elk onderwerp er iets uit kan halen. Je moet niet te veel opties afsluiten, dus staat het helemaal vol met vergezochte metaforen en voor meerdere uitleg vatbare verhalen.
De Bijbel verliest ook kracht in letterlijke zin: (vrijwel) niemand gelooft nog in de Ark van Noah of het splijten van de Dode Zee. Opmerkelijk genoeg leidt dat er niet toe dat de Bijbel zelf ook minder geloofwaardig wordt gevonden.
Dat had volgens mij ook gekund. Vergelijk met bijvoorbeeld Griekse mythologie: exact dezelfde strekkingen en thema's. Wees niet gulzig, respecteer ouderen/Goden/leiders, doe je familie geen kwaad, geef de moed niet op, enz enz. Sprookjes om mensen de normen en waarden van hun cultuur te laten volgen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo uitgelegd doet de inhoud er dus betrekkelijk weinig toe. Alleen het feit dat het zo vaag mogelijk is. Maar dan had men natuurlijk elk vaag boek kunnen gebruiken als basis.
Zekers heb ik dat geleerd en ook officieel beleden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb jij dat soort dingen nog serieus geleerd in de kerk?
Toen ik mijn Heilig Vormsel deed, kregen we catechese. De enige reden dat wij daarheen gingen, was omdat er grote hoeveelheden snoep en frisdrank aanwezig waren. Bijgevolg heeft niemand daar iets opgestoken.
En dat meen ik serieus: gewoonlijk kan ik vrij goed onthouden wat er waar gebeurd is, maar van de catechese onthoud ik alleen dat er cola en roze koeken waren.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:19 schreef hoatzin het volgende:
Grappig, ik ging nooit met tegenzin en stelde ook veel vragen uit mezelf. Ik geloof niet meer zoals je weet. Veel van mijn medecursisten gingen overduidelijk met de grootst mogelijke tegenzin en zaten te griepen en geinen tijdens de les. Ze stelden nooit vragen. Deze broeders en zusters zitten nog allemaal braaf iedere zondag de preek uit.
Wiki heeft zelfs geen bron van deze bewering. Uiteraard kende men reeds het idee van triniteit via Egypte ( Alexandrië ), maar heeft pas zijn intrede gedaan in het Rooms christendom onder Constantijn. Tijdens het concilie van Nicea was er zelfs nog geen consensus betreft de Drievuldigheid. Dit is pas later een dogma geworden.quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, de drie-eenheid is in de 4e eeuw op een concilie goedgekeurd. Het idee bestond uiteraard al veel eerder. Wiki spreekt van ca. 110 n.C. voor de eerste aanwijzingen van een triniteit, en einde 2e eeuw n.C. voor de eerste expliciete triniteit.
De Moiren (of in het Grieks: Moirai. 'Moirea' bestaat niet.) waren geen drie-eenheid. Dat was gewoon een groep van drie. Die waren verder niet één.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zegt wiki dat verkeerd.
Maar ik noemde meer voorbeelden, ze zijn namelijk door de hele streek van het oude romeinse rijk tot aan het noorden van Europa te vinden. De Moirea zijn grieks bven ontkennen dat die beschaving samen met de romeinse daar invloed had is een beetje raar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |