Waarom blijf je hier zo op door hameren ook al krijg je antwoorden? Waarom blijf je vasthouden aan jouw idee dat gelovigen andere goden nep moeten vinden ipv onwaardig?quote:
Houd eens op met er de hele tijd tussendoor te schreeuwen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom blijf je hier zo op door hameren ook al krijg je antwoorden? Waarom blijf je vasthouden aan jouw idee dat gelovigen andere goden nep moeten vinden ipv onwaardig?
Nogmaals, laat maar zien welke religie waar zegt dat andere goden nep zijn.
Dat weet ik niet, en eigenlijk interesseert mij dat ook niet helemaal.quote:
Het punt is, vermoed ik, dat diverse verschillende goden elkaar uitsluiten. Het kan niet allemaal waar zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom blijf je hier zo op door hameren ook al krijg je antwoorden? Waarom blijf je vasthouden aan jouw idee dat gelovigen andere goden nep moeten vinden ipv onwaardig?
Nogmaals, laat maar zien welke religie waar zegt dat andere goden nep zijn.
Nou ja, ik vraag het omdat ik dat een lastig deel van monotheïsmen vind. Ze gaan uit van een god, maar tegelijkertijd hebben ze het wel vaak over andere goden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:50 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, en eigenlijk interesseert mij dat ook niet helemaal.
Ik bedoel het zo: ik hou mij daar niet mee bezig. Wel zou ik als ik gelovigen tegen zou komen die daarin geloven ze wel weer respecteren daarin, dat wel natuurlijkquote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, ik vraag het omdat ik dat een lastig deel van monotheïsmen vind. Ze gaan uit van een god, maar tegelijkertijd hebben ze het wel vaak over andere goden.
Vat ik het zo goed samen? Je gelooft in één god, maar je staat 'agnostisch' tegenover het bestaan van andere goden?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:54 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik bedoel het zo: ik hou mij daar niet mee bezig. Wel zou ik als ik gelovigen tegen zou komen die daarin geloven ze wel weer respecteren daarin, dat wel natuurlijk
Dat zou ik ook zeggen als het antwoord je zo slecht uitkomt.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Houd eens op met er de hele tijd tussendoor te schreeuwen.
Als je mensen uit wil foeteren, beschuldigen of simpelweg met een stropop in discussie wilt gaan: prima. Maar kun je mij er dan buiten laten? Thanks.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zou ik ook zeggen als het antwoord je zo slecht uitkomt.
Waarom hou jij niet op met vissen naar dingen, net zo lang tot je hoort wat je wil horen zodat je kan zeggen zie je nou wel!
Maar als gelovigen niet geloven dat die goden nep zijn, maar onwaardig zijn, valse bedoelingen hebben en ga zo maar door gaat dit niet op.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het punt is, vermoed ik, dat diverse verschillende goden elkaar uitsluiten. Het kan niet allemaal waar zijn.
En welke dan nep zijn en welke echt is een probleem voor de gelovige, niet voor een atheist.
Waarom ga je die vraag dan zo uit de weg. Je bent zelf altijd de eerste die komt met ja maar die religie zegt dat, dan moet je dat niet verdraaien.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je mensen uit wil foeteren, beschuldigen of simpelweg met een stropop in discussie wilt gaan: prima. Maar kun je mij er dan buiten laten? Thanks.
Ik geloof niet in andere goden, en ik respecteer gelovigen die daar wel in geloven als ik ze tegen kom/zou komen. ik neem ze wel serieus. Dat houdt in dat ik er natuurlijk niet in mee ga, ik geloof tenslotte niet wat zij geloven, maar ik neem ze serieus in de zin dat ik ze wel respecteer. Dat ik me er wel van bewust ben, dat ook al geloven ze andere dingen dan ik, dat het net als bij mij, ook uit hun hart zal komen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vat ik het zo goed samen? Je gelooft in één god, maar je staat 'agnostisch' tegenover het bestaan van andere goden?
Doe ik niet. Verder ga ik er ook niet meer op deze onzin in. Als je voor iemand wil bepalen wat die persoon precies vindt of zegt, dan maak je maar gewoon een kloonaccount aan.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom ga je die vraag dan zo uit de weg. Je bent zelf altijd de eerste die komt met ja maar die religie zegt dat, dan moet je dat niet verdraaien.
De monotheistische religie's beweren nergens dat er geen andere goden zijn, ze beweren dat er 1 god is die aanbeden moet worden en de rest niet.
Juist. Ik snap 'm. Thanks!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:00 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik geloof niet in andere goden, en ik respecteer wel andere geloven. ik neem ze we serieus. Dat houdt in dat ik er natuurlijk niet in mee ga, ik geloof tenslotte niet wat zij geloven, maar ik neem ze serieus in de zin dat ik ze wel respecteer. Dat ik me er wel van bewust ben, dat ook al geloven ze andere dingen dan ik, dat het net als bij mij, ook uit hun hart zal komen.
quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Doe ik niet. Verder ga ik er ook niet meer op deze onzin in. Als je voor iemand wil bepalen wat die persoon precies vindt of zegt, dan maak je maar gewoon een kloonaccount aan.
Dit is wat jij stelt, mijn vraag is welke religie stelt dat dan?quote:Juist. De rest is dus nep, bestaat niet.
Als ik één antwoord geef, stop je dan met dat zuigen en zieken?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:07 schreef erodome het volgende:
[..]
[..]
Dit is wat jij stelt, mijn vraag is welke religie stelt dat dan?
Maar, tegelijkertijd beweert wel vrijwel elke religie een almachtig wezen te hebben. Meerdere almachtige wezens zijn onmogelijk.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom ga je die vraag dan zo uit de weg. Je bent zelf altijd de eerste die komt met ja maar die religie zegt dat, dan moet je dat niet verdraaien.
De monotheistische religie's beweren nergens dat er geen andere goden zijn, ze beweren dat er 1 god is die aanbeden moet worden en de rest niet.
Het woord 'monotheïsme' betekent per definitie dat er maar één god is. Jij spreekt over monolatrie.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Alle monotheistische religies. Dat is wat 'monotheisme' betekent: er bestaat 1 god. Het betekent dus niet 'er is 1 schepper maar er bestaan wel andere goden' of 'wij aanbidden maar 1 god maar er bestaan wel andere goden', of wat voor creatiefs je daar ook van probeert te maken.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:07 schreef erodome het volgende:
[..]
[..]
Dit is wat jij stelt, mijn vraag is welke religie stelt dat dan?
Theologie is niet voor niets fides quaerens rationem. Je begint met de dingen waarin je gelooft, en probeert die vervolgens aan elkaar te plakken.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:37 schreef Molurus het volgende:
Overigens zijn er wel bepaalde Christelijke groepen waarvan je zou kunnen bepleiten dat het eigenlijk polytheisten zijn. Dat verschijnsel staat aan de basis van de drie-eenheid doctrine, wat eigenlijk een (nogal onsamenhangende) poging is om polytheisme te ontkennen.
Dat men zulke onzin verzint om de schijn van polytheisme te vermijden zegt natuurlijk ook al genoeg: men staat erop dat er maar 1 god bestaat.
Eficaz:quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
En men gaat daar zelfs zo ver in dat men het volslagen logisch lijkt te vinden dat de feiten voor de ene persoon anders zijn dan voor een ander persoon. En dan heb ik het dus over (vermeende) feiten, niet over meningen of interpretaties van feiten.
Dat was ook duidelijk te zien in de reactie van Eficaz:
quote:Eficaz schreef: Religieuze claims zijn voor de een waar, voor de ander gedeeltelijk, en weer voor een ander helemaal niet.
[..]quote:Wat mij betreft kunnen die drie gewoon vredig en met respect naast mekaar leven. zou echt niet weten waarom niet.
Maar ja, daar denken sommigen anderen anders over.
Ik bedoel met religieuze claims eigenlijk wat anders. bijvoorbeeld wat er in de Bijbel staat kan door anderen anders worden geclaimd. als er in de gelijkenissen van Jezus die over vergeving gaan áltijd sprake is dat de dader berouw heeft bij vergeven, en een gelovige claimt tegen iemand anders dat hij sowieso iedereen moet vergeven berouw of niet, dan is dat voor mij geen religieuze claim, maar een opgelegd wetje wat schadelijk kan zijn als iemand dat serieus zal nemen. bijvoorbeeld.quote:Molurus schreef: Het zou natuurlijk heel raar zijn als de feiten voor de ene persoon anders zouden zijn als voor een ander. Of de aarde om de zon draait is echt niet afhankelijk van wat je wel of niet gelooft, of wat je wel of niet weet.
Dan hebben we het over verschillende interpretaties van claims, en dus feitelijk verschillende claims. Niet dezelfde claims die voor de 1 waar en voor de ander onwaar zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:48 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Eficaz:
Ik bedoel met religieuze claims eigenlijk wat anders. bijvoorbeeld wat er in de Bijbel staat kan door anderen anders worden geclaimd. als er in de gelijkenissen van Jezus die over vergeving gaan áltijd sprake is dat de dader berouw heeft bij vergeven, en een gelovige claimt tegen iemand anders dat hij sowieso iedereen moet vergeven berouw of niet, dan is dat voor mij geen religieuze claim, maar een opgelegd wetje wat schadelijk kan zijn als iemand dat serieus zal nemen. bijvoorbeeld.
Doet iemand dat zelf, wat hij claimt, prima, gaat hij het anderen opleggen, dan kan het zijn als anderen niet beter weten en dat gaan doen dat het schadelijk is.
Of je kan ruzie krijgen met iemand die zulke schadelijke zaken propageert. iig ik wel.
quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan hebben we het over verschillende interpretaties van claims, en dus feitelijk verschillende claims. Niet dezelfde claims die voor de 1 waar en voor de ander onwaar zijn.
Persoon X claimt dat de Bijbel A claimt, persoon Y claimt dat de Bijbel B claimt zijn natuurlijk ook nog steeds verschillende claims. Het is niet alsof A voor de 1 waar is en voor de ander onwaar. A is eenvoudig waar of niet. (Aangenomen dat het een empirische claim is natuurlijk.)
Of dat dan werkelijk is wat de Bijbel claimt is een vers twee. En ook daarvoor geldt: dat is wel of niet waar, en niet afhankelijk van wie ernaar kijkt.
Dat is nu eenmaal de aard van claims. Ze zijn wel of niet waar, ongeacht wie wat weet of gelooft. (Anders hebben we het over meningen.)
idd, wie er naar kijkt, en of men dingen leest zoals ze er staanquote:Of dat dan werkelijk is wat de Bijbel claimt is een vers twee. En ook daarvoor geldt: dat is wel of niet waar, en niet afhankelijk van wie ernaar kijkt.
Klopt iets staat er duidelijk wel, of iets staat er duidelijk niet.quote:Dat is nu eenmaal de aard van claims. Ze zijn wel of niet waar, ongeacht wie wat weet of gelooft. (Anders hebben we het over meningen.)
Christenen vechten al vele eeuwen over wat de schrijvers van de Bijbel nu eigenlijk bedoelden, want dat is natuurlijk waar het om gaat.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:07 schreef Eficaz het volgende:
[..]
idd, wie er naar kijkt, en of men dingen leest zoals ze er staan
[..]
Klopt iets staat er duidelijk wel, of iets staat er duidelijk niet.![]()
Nou sommigen zaken staan zo duidelijk erin, en toch maken veel er iets heel anders van. maar dat even terzijde.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Christenen vechten al vele eeuwen over wat de schrijvers van de Bijbel nu eigenlijk bedoelden, want dat is natuurlijk waar het om gaat.
Dat lijkt mij in het kader van 'onverifieerbare claims'. Ik wilde slechts opmerken dat claims eenvoudig wel of niet waar zijn. Het kan niet zo zijn dat 1 en dezelfde claim voor de ene gelovige waar is en voor de andere onwaar.
Dat heeft twee redenen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:16 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Nou sommigen zaken staan zo duidelijk erin, en toch maken veel er iets heel anders van. maar dat even terzijde.
Fijne Avond:)
Maar datzelfde geldt voor de islam. Mohammed wordt beslist niet aanbeden en is beslist niet heilig, maar is wél de perfecte mens waar een ieder een voorbeeld aan zou moeten nemen. En wáág het eens om hem af te beelden... Heiligschennis Bijzonder ongepast.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:37 schreef Molurus het volgende:
Overigens zijn er wel bepaalde Christelijke groepen waarvan je zou kunnen bepleiten dat het eigenlijk polytheisten zijn. Dat verschijnsel staat aan de basis van de drie-eenheid doctrine, wat eigenlijk een (nogal onsamenhangende) poging is om polytheisme te ontkennen.
Dat men zulke onzin verzint om de schijn van polytheisme te vermijden zegt natuurlijk ook al genoeg: men staat erop dat er maar 1 god bestaat.
Agreed, de Islam lijdt tot op zekere hoogte aan hetzelfde probleem. Gek eigenlijk dat men nog geen 'twee-eenheid doctrine' heeft bedacht. Ik vrees dat men in de Islam nog niet ver genoeg ontwikkeld is om uberhaupt het probleem te zien.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar datzelfde geldt voor de islam. Mohammed wordt beslist niet aanbeden en is beslist niet heilig, maar is wél de perfecte mens waar een ieder een voorbeeld aan zou moeten nemen. En wáág het eens om hem af te beelden... Heiligschennis Bijzonder ongepast.
De islam heeft zichzelf daartegen ingedekt door als dogma op te nemen dat de islam perfect is.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Agreed, de Islam lijdt tot op zekere hoogte aan hetzelfde probleem. Gek eigenlijk dat men nog geen 'twee-eenheid doctrine' heeft bedacht. Ik vrees dat men in de Islam nog niet ver genoeg ontwikkeld is om uberhaupt het probleem te zien.
Als je het zo bekijkt bestaat monotheisme niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 17:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, ik vraag het omdat ik dat een lastig deel van monotheïsmen vind. Ze gaan uit van een god, maar tegelijkertijd hebben ze het wel vaak over andere goden.
Nou, dat denk ik wel. Volgens mij geloven de meeste christenen toch echt in maar een god. Als dat anders is, dan neem ik daar erg graag kennis van.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:58 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt bestaat monotheisme niet.
Jezus is ook een god.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 20:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, dat denk ik wel. Volgens mij geloven de meeste christenen toch echt in maar een god. Als dat anders is, dan neem ik daar erg graag kennis van.
Paw!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet geschoten is altijd mis. Gewoon yolo. Anders moet je even naar je God bidden, dan komt het zeker goed, toch?
Dat hangt er helemaal van af wélke claims.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Christenen vechten al vele eeuwen over wat de schrijvers van de Bijbel nu eigenlijk bedoelden, want dat is natuurlijk waar het om gaat.
Dat lijkt mij in het kader van 'onverifieerbare claims'. Ik wilde slechts opmerken dat claims eenvoudig wel of niet waar zijn. Het kan niet zo zijn dat 1 en dezelfde claim voor de ene gelovige waar is en voor de andere onwaar.
Het ontbreekt niet aan criteria, het ontbreekt aan gezond nadenken. Bij veel christenen, en dan met name alleen voor zover ik weet in de evangelische hoek. en ja, dat is idd niet vol te houden...quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heeft twee redenen.
Ten eerste lopen de meningen over of die claims zo duidelijk zijn en wat ze nou precies betekenen sterk uiteen. Het ontbreekt aan objectieve criteria daarvoor.
Ten tweede zijn bepaalde claims, indien je ze letterlijk interpreteert, zo direct strijdig met de werkelijkheid dat het eenvoudig niet vol te houden is om ze letterlijk te interpreteren.
En zo komt het dat Christenen al 2000 jaar bekvechten over wat de Bijbel nou precies zegt. Opmerkelijk, omdat men dan kennelijk a priori zeker weet dat de Bijbel inhoudelijk interessant is, zonder te weten wat de Bijbel nou precies zegt.
Oh, en ook een fijne avond uiteraard.
Het staat in Genesis dat hij god is.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 20:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ? Staat dat ergens in het N.T. ?
Jezus wordt nergens in het OT genoemd.quote:Op woensdag 3 juni 2015 06:27 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Het staat in Genesis dat hij god is.
Misschien is het goed niet de hele evangelische hoek over één kam scheren, ook al begrijp ik reactie vanuit je eerder ervaring.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 20:39 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het ontbreekt niet aan criteria, het ontbreekt aan gezond nadenken. Bij veel christenen, en dan met name alleen voor zover ik weet in de evangelische hoek. en ja, dat is idd niet vol te houden...
Dank![]()
Maar als je de geschriften verder leest en weet waaraan ze verwant zijn dan kom je erop uit dat er wel degelijk ook in dat systeem andere machten zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
Lees dit maar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjahada
De juiste god ja, maar dat is wat anders als geen andere goden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar, tegelijkertijd beweert wel vrijwel elke religie een almachtig wezen te hebben. Meerdere almachtige wezens zijn onmogelijk.
Pak deze even omdat deze inhoudelijk om hetzelfde gaat als de reactie naar Ser_Ciappelletto.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 18:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alle monotheistische religies. Dat is wat 'monotheisme' betekent: er bestaat 1 god. Het betekent dus niet 'er is 1 schepper maar er bestaan wel andere goden' of 'wij aanbidden maar 1 god maar er bestaan wel andere goden', of wat voor creatiefs je daar ook van probeert te maken.
(En elk daarvan predenteert natuurlijk te geloven in die ene god die wel bestaat.)
Het niet afbeelden van de profeet is niet meer en minder dan het verbod om levende dingen af te beelden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar datzelfde geldt voor de islam. Mohammed wordt beslist niet aanbeden en is beslist niet heilig, maar is wél de perfecte mens waar een ieder een voorbeeld aan zou moeten nemen. En wáág het eens om hem af te beelden... Heiligschennis Bijzonder ongepast.
Tuurlijk wel, het is als een soort monogamie. Dat er andere mensen bestaan betekend niet dat je niet trouw kan zijn aan 1 mens. Zo werkt dat hier ook, volgens de religie wordt er trouw geeist aan 1 god en doen de anderen er niet toe of zijn ze slecht voor je.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 19:58 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt bestaat monotheisme niet.
Dat zul je aan Christenen moeten vragen. Het is niet aan mij om het Christendom logisch consistent of coherent te maken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Pak deze even omdat deze inhoudelijk om hetzelfde gaat als de reactie naar Ser_Ciappelletto.
Verklaar de raad der goden in de bijbelverhalen, verklaar de nephilim die origineel de kinderen van de goden werden genoemd. Wat komt van een verhaal dat de goden mensenvrouwen smakelijk vonden en een soort van demi goden maakte met ze. Waar een verbod op kwam te staan vanuit die raad van goden. Dat in combi met de bijbel die beweert dat god maar 1 keer een mensenkind heeft gemaakt, die hij dan zelf was.
Ik weet het, moet voor de ruimere verklaring van de raad van goden en de nephilim buiten de directe context van de bijbel e.d. stappen, maar dat gaat gewoon om verwante verhalen die genoemd worden in de bijbel.
Verklaar waarom die god er zo op hamert geen andere god naast hem te aanbidden, er staat nergens dat zijn neppers, er staat dat die god jaloers en geen anderen naast zich duld.
Toch ben ik het daar niet echt mee eens. Ik ken er wel die andere goden als "nep" zien, maar de meeste geloven wel degelijk in andere machten en dat die "gevaarlijk" zijn voor hun, een verleiding kunnen zijn zelfs.quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zul je aan Christenen moeten vragen. Het is niet aan mij om het Christendom logisch consistent of coherent te maken.
Ik constateer slechts dat het gros van de Christenen, moderne Christenen, erop staat dat er maar 1 god bestaat. En dat maakt het Christendom tot een monotheistische religie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |