SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Los!
[ Bericht 2% gewijzigd door Limburg82 op 27-05-2015 15:50:05 ]
Ik heb ze erbij gezet.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:50 schreef dop het volgende:
winkels die er ook wel bij mogen denk ik
https://www.12gobiking.nl/
http://www.mantel.com/
https://www.hopmansfietsgigant.nl/
http://www.bikester.nl
http://www.wiggle.nl/
en voor gps
https://www.strava.com/
http://www.gpsies.com/
gustavsport.nl die ken ik niet maar linkje werkt niet als ik er op google lijkt die failiet
Voor 700-800 euro kun je meestal wel een overjarig model met Tiagra of zelfs 105 vinden.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:09 schreef mime_negert het volgende:
Bedankt voor jullie tips. Ik zal volgende week eens naar de FM in Wanssum rijden om me in ieder geval goed te laten opmeten.
Denk ook dat ik mijn budget iets verhoog zodat ik voor een kwalitatief betere fiets kan kijken.
Ligt aan het modeljaar.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:08 schreef poiuytr het volgende:
Is een nieuwe Bulls Vulture 2 (sora afgemonteerd) voor 650¤ een goede deal?
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/vulture-2/quote:
doorsnee prijs voor een dergelijke afmontage.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 20:34 schreef poiuytr het volgende:
[..]
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/vulture-2/
Deze is het. Of kan ik beter een gebruikte fiets (marktplaats) kopen?
Maar als je dan per se een nieuwe wilt voor dat geld, zou ik liever een Bulls nemen dan een BTwin van de Decathlon of een peugeot van de Halfords.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 23:59 schreef dop het volgende:
[..]
doorsnee prijs voor een dergelijke afmontage.
ik zou mijn geld op MP uitgeven.
maar voor sommige is een nieuwe fiets ook wat waard
Te duur. Je kan voor dat geld ook ultegra di2 krijgen.quote:Op zondag 7 juni 2015 18:11 schreef Sunri5e het volgende:
Wat is jullie mening prijs kwaliteit verhouding?
http://www.mantel.com/tre(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0MTc=
Wat wil je in een fiets?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:11 schreef Sunri5e het volgende:
Wat is jullie mening prijs kwaliteit verhouding?
http://www.mantel.com/tre(...)aWV0c2VuI3N0YXJ0MTc=
Heb je voorbeelden?quote:Op zondag 7 juni 2015 18:43 schreef Andyy het volgende:
[..]
Te duur. Je kan voor dat geld ook ultegra di2 krijgen.
Licht en mooi dus, nog eisen aan de geometrie?quote:
eenschquote:Op zondag 7 juni 2015 18:43 schreef Andyy het volgende:
[..]
Te duur. Je kan voor dat geld ook ultegra di2 krijgen.
Wat is de kwaliteit van die carbon China wielen? Ik ben altijd huiverig voor producten die je direct uit China moet halen en waarover geen "Europese check" zit. Hoe zit het met de stevigheid van die wielen? En heb je daarvan goede voorbeelden?quote:Op maandag 8 juni 2015 00:48 schreef Andyy het volgende:
Of als je geen Di2 wilt, het prijsverschil uitgeven aan carbon stuur en lichte carbon China wielen. Scheelt je al gauw 300 gram (of meer als je zware wielen hebt)
Gewoon wielen kopen bij een bekende aanbieder heb je meer garantie dat het goed is. Zitten hier meerdere mensen met Chinese carbon wielen, waaronder ik. Heb tot nu toe niks te klagen erover.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:07 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Wat is de kwaliteit van die carbon China wielen? Ik ben altijd huiverig voor producten die je direct uit China moet halen en waarover geen "Europese check" zit. Hoe zit het met de stevigheid van die wielen? En heb je daarvan goede voorbeelden?
wat mij opvalt is dat het vooral een klein fietsje is, ik denk voor iemand kleiner dan 1,70 meter.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 01:45 schreef droommoord het volgende:
Beste wielrenfanaten,
Ik en twee vrienden gaan deze zomer een weekje fietsen in de alpen. Ik heb alleen een oude verrotte racefiets en zat even op marktplaats te kijken voor een nieuwe. Nou leek dit me wel wat, wat denken jullie ervan? Kun je hier een paar bergjes op beklimmen? Waar moet ik op letten als ik tweedehands een fietsje koop?
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:50 schreef Limburg82 het volgende:
[ afbeelding ]
Wil je beginnen met wielrennen, een racefiets kopen of iets wat hier mee te maken heeft stel dan gerust in dit topic je vraag. Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die je dan verder kan helpen.
Link vorige topics:
SPT / Racefiets kopen
SPT / Racefiets kopen #2 / Beginnen met wielrennen
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen # 3
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #4
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #5 met nieuwe oudjes
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #6 beginnen verder
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #7 Hopen op beter weer!
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #8 Hopen op beter weer!
Hieronder alvast een paar tips (met dank aan fietsforum):
Tips voor je begint:
-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.
-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.
-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.
-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.
-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.
-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.
-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?
-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.
-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of hier)!
Handige site voor onderhoud aan de fiets:
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/
Fietskleding:
Een paar sites voor fietskleding, onderdelen, etc.
www.cyclewear.eu
www.futurumshop.nl
www.salden.nl
www.bike2build.nl
www.bike-components.de
https://www.12gobiking.nl/
http://www.mantel.com/
https://www.hopmansfietsgigant.nl/
http://www.bikester.nl
http://www.wiggle.nl/
Sites voor fietsroutes / bijhouden hiervan:
https://www.strava.com/
http://www.gpsies.com/
www.bikely.com (routes maken middels googlemaps)
www.endomondo.com
www.mapmyride.com
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do
YouTube:
https://www.youtube.com/user/globalcyclingnetwork
Informatie van user dop;Misschien nog een woordje uitleg over de kosten als je eenmaal bent begonnen (het materiaal wat nu eenmaal slijt) en dat je dan ook altijd nog kan upgraden? Ik ben het eens met het advies om met een niet al te dure fiets te starten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Los!ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
geef eens een schot voor de boeg en vul gerust aan.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien nog een woordje uitleg over de kosten als je eenmaal bent begonnen (het materiaal wat nu eenmaal slijt) en dat je dan ook altijd nog kan upgraden? Ik ben het eens met het advies om met een niet al te dure fiets te starten.
Wat betreft de kosten was het punt vooral dat het goed is als mensen beseffen dat het een relatief dure sport is en blijft. Voor de buitenband zou ik het boventarief iets hoger nemen.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 19:53 schreef dop het volgende:
[..]
geef eens een schot voor de boeg en vul gerust aan.
de OP in dit topic is bij elkaar geraapt maar niet erg definitief.
goede aanvulling is altijd welkom.
lijstje met kosten van slijtage delen.
uitgegaan van 10 speed shimano groep op 105 nivo. tot 5000km/jaar
Ketting ¤15 jaarlijks
Cassette ¤30 jaarlijks
Ketting bladen 30T ¤15 39T ¤20 52T ¤40 2 tot 5 jaar
Trapas lagers ¤20 2 tot 3 jaar
Rem blokken (cartridge systeem) 4 blokjes voor en achter ¤15 jaarlijks
Buiten band ¤20 tot ¤40 per stuk jaarlijks
Stuurlint ¤15 1 tot ? jaar
Kabelset rem en schakel ¤25 2 tot 5 jaar
eenschquote:Op vrijdag 12 juni 2015 20:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat betreft de kosten was het punt vooral dat het goed is als mensen beseffen dat het een relatief dure sport is en blijft. Voor de buitenband zou ik het boventarief iets hoger nemen.
Ik mis nog de ontvetter en de olie. Toch ook best belangrijk. Misschien moet je eens je frame vervangen?
Ervan uitgaande dat de beginner niet alles zelf kan doen op zijn fiets mag je daar ook wat kosten voor rekenen. Ik ben van mening dat elke wielerclub een training in fietsonderhoud zou moeten geven, het scheelt waarschijnlijk een hoop kosten, ook omdat je dan beter je fiets onderhoudt.
Je kan met carbon pech hebben, het kan dat de stijfheid van je aluminium frame niet voldoende is als je sneller gaat fietsen (ik weet van iemand dat de fiets nogal rare bewegingen maakte zo gauw hij sneller begon te trappen).quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:06 schreef dop het volgende:
[..]
eensch
alleen frame vervangen is beetje omgekeerde weg, dat is toch vaak het punt dat er aan een compleet nieuwe fiets word gedacht.
tegen de tijd dat het frame niet meer goed is , of niet van deze tijd , dan zijn de onderdelen ook oud en versleten.
een frame kan minimaal 10 jaar mee en vaak nog veel langer.
dat gaat wat ver, en gaat echt over of een slechte fiets of een uitzonderlijk geval.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan met carbon pech hebben, het kan dat de stijfheid van je aluminium frame niet voldoende is als je sneller gaat fietsen (ik weet van iemand dat de fiets nogal rare bewegingen maakte zo gauw hij sneller begon te trappen).
Misschien is wat advies voor de bijziende fietsers ook wel handig. Een fietsbril en een gewone bril gaan niet goed samen.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:06 schreef dop het volgende:
[..]
eensch
alleen frame vervangen is beetje omgekeerde weg, dat is toch vaak het punt dat er aan een compleet nieuwe fiets word gedacht.
tegen de tijd dat het frame niet meer goed is , of niet van deze tijd , dan zijn de onderdelen ook oud en versleten.
een frame kan minimaal 10 jaar mee en vaak nog veel langer.
Ja, je kan daar geen prijskaartje aan hangen. Het punt lijkt me vooral dat je rekening moet houden met onvoorziene kosten in bijzondere gevallen.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:16 schreef dop het volgende:
en als je er dan vervolgens iets zinnigs over moet zeggen hoe hang je er dan een fatsoenlijk prijskaartje aan.
Gaat wel erg ver.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien is wat advies voor de bijziende fietsers ook wel handig. Een fietsbril en een gewone bril gaan niet goed samen.
Ik ben een voorstander van uitgebreid en met kopjes duidelijk aangeven wat waar staat maar ieder zijn smaak, ik doe maar een suggestie.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:38 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Gaat wel erg ver.
De OP moet ook nog overzichtelijk blijven.
Die laatste zou een gouden kans zijn als je verstand hebt van fietsen en goed kunt monteren. Aan het balhoofd te zien was deze fiets ooit puik afgemonteerd. Nu zitten er aftandse remgrepen op en de buiscommandeurs zijn totaal verkeerd gemonteerd. Duidelijk iemand die geen verstand van fietsen heeft.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 21:52 schreef cafca het volgende:
Die laatste zou ik niet doen. Is volgens mij een stalen frame. Kan verder niet zien wat voor groep, verkoper geeft hier verder ook geen info over.
Die andere 2 zijn wel vergelijkbaar, ik zou op beiden een proefritje gaan maken.
Normaal gesproken wel maar het hangt er uiteraard van af hoe lang je benen zijn, heb je dat als eens opgemeten? Sowieso het beste advies: welke fiets je ook neemt, zorg ervoor dat je er een neemt die perfect past. Dat gaat over meer dan alleen de benen.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 20:46 schreef Tshot het volgende:
Zou iemand me wat verder kunnen helpen of één van deze fietsen de moeite waard is? Ben zelf rond de 1,92, dan kan een 61 inch wel toch?
Waar wil jij die fiets voor gaan gebruiken? Regelmatig naar de bergen? Sportief fietsen in het vlakke Nederland? Met andere niet-wielrennes wat rustige tochtjes maken?quote:
Houtje-touwtje manier: rug tegen de muur, boek tussen de benen, zo hoog mogelijk. Afstand bovenkant boek-grond=je binnenbeenlengte.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:58 schreef Tshot het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik ben beginner en wil in eerste instantie vooral m'n rondjes rijden hier in Nederland. Wie weet vind ik t dusdanig leuk dat ik m'n andere hobby's (hardlopen / voetballen) er voor opgeef.. De eisen zijn nu dus ook nog niet heel hoog. Fiets 1 is inmiddels verkocht, dus blijft Fiets 2 over op dit moment.
Mijn benen heb ik nog nooit opgemeten, waar zou ik dat kunnen doen? Of van waar tot waar precies? Heb hier thuis alleen een rolmaat..
Merci, dat eerste moet lukken, dat tweede is een prima alternatief.quote:Op donderdag 25 juni 2015 19:08 schreef cafca het volgende:
[..]
Houtje-touwtje manier: rug tegen de muur, boek tussen de benen, zo hoog mogelijk. Afstand bovenkant boek-grond=je binnenbeenlengte.
Of laten opmeten bij de betere fietsenmaker.
Gazelle V4 is prima starters fiets.quote:Op donderdag 25 juni 2015 19:20 schreef Tshot het volgende:
Klopt, is een winkel inderdaad. Heb alleen dit weekend en doordeweeks geen tijd om te kijken, dus hoop dat ie er volgend weekend nog staat (of dat ik een andere tegenkom op marktplaats).
Thanks voor de tips, neem ik meequote:Op donderdag 25 juni 2015 20:28 schreef dop het volgende:
[..]
Gazelle V4 is prima starters fiets.
hij staat alleen wat raar op de foto
snelspanner in het voowiel zit niet netjes
remhandels zitten te laag op het stuur
zadel staat ver naar achter.
zou een fietsenmaker beter moeten doen, maar niets wat niet eenvoudig (kostenloos) kan worden veranderd.
Laat die matrabikes alsjeblieft staan. Dat moet ik eigenlijk eens in de OP zetten. Heb t hier al vaker gezegd, ik heb hier semi-persoonlijk (quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:20 schreef cafpow het volgende:
hier nog iemand die wil beginnen met fietsen. Ben al enorm fan van fietsen, dus verwacht dat racefietsen/wielrennen mij ook wel zal bevallen, ga het wel puur recreatief doen.
Ik heb absoluut geen verstand van fietsen, en zit met een klein budget van rond de 400¤ - 500¤, ben vrouw en ongeveer 1m66, de binnenbeenlengte is ongeveer 72cm. Dit beperkt de keuze nogal, twijfel ook tussen een 2e hands model of een nieuw & goedkoop model.
Het idee is om deze fiets als 'leerfiets' te gebruiken en zodra ik het fietsen (goed) onder de knie heb een betere (& waarschijnlijk) duurdere fiets te kopen.
Mijn fietskennis is echt basis, heb namelijk altijd op een 'normale' fiets gereden. Zelf ben ik doordeweeks en op zaterdag niet heel veel thuis, daarom wil ik iets dat ik kan afhalen.
Heb geen eigen vervoer(auto) om de fiets te halen, dus ben ook enorm beperkt qua regio tot Rotterdam e.o.
Dit zijn de opties die ik op internet kan vinden binnen mijn budget. De laatste lijkt me qua maat wat beter, maar deze kan ik niet eerst testen(kijken=kopen), dus dat lijkt me al niet verstandig.
[https://www.matrabike.nl/product/2905/stokvis-pursuit-road-bike
https://www.matrabike.nl/product/2908/stokvis-sprint-road-bike
https://www.matrabike.nl/product/2161/matra-strada-road-bike
2e hands:
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl(...)s-made-in-italy.html
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
Goed om te weten, wil nu in de zomer meerdere keren per week gaan fietsen, uiteraard bij mooi weer, en zolang het droog is. Later als ik wat meer ervaring heb en gewend ben ook in de regen en winter fietsen wanneer het kan(dus niet bij storm o.i.d. ).quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Laat die matrabikes alsjeblieft staan. Dat moet ik eigenlijk eens in de OP zetten. Heb t hier al vaker gezegd, ik heb hier semi-persoonlijk () ervaring mee omdat mijn zwager ooit de fout maakte zo'n ding te kopen. Reed ie in 1 zomer kapot. En hij is echt het type "rondje van 40 km alleen bij mooi weer"
Met een hele grote bocht omheen lopen.
Die Haibike ziet er inderdaad wel ok uit. Is ook wat moderne bouw.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:49 schreef cafpow het volgende:
[..]
Goed om te weten, wil nu in de zomer meerdere keren per week gaan fietsen, uiteraard bij mooi weer, en zolang het droog is. Later als ik wat meer ervaring heb en gewend ben ook in de regen en winter fietsen wanneer het kan(dus niet bij storm o.i.d. ).
Ga van het weekend ook bij twee lokale fietsenmakers kijken die af en toe iets 2e hands hebben liggen en ga bij 2 van de marktplaats aanbiedingen kijken dit weekend. De eerste optie(haibike) ziet er eigenlijk wel netjes uit..en originele aankooppapieren zijn aanwezig(alleen geen garantie meer).
Die methode met het boek zou inderdaad goed moeten werken als je het boek recht houdt. Sowieso, zorg ervoor dat de fiets goed op maat wordt afgesteld, laat mensen die er verstand van hebben ernaar kijken. Verkeerde maten kunnen flink het fietsen verpesten, als die maten verkeerd staan dan kan je behoorlijk last krijgen van je armen en je rug en zo, je kan ook bijv. je knieën blesseren. Reken er op dat het even duurt voordat je lichaam gewend is aan het fietsen op een racefiets: je rompspieren zijn die houding niet gewend, je zal in het begin waarschijnlijk vrij snel zadelpijn krijgen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:58 schreef Tshot het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik ben beginner en wil in eerste instantie vooral m'n rondjes rijden hier in Nederland. Wie weet vind ik t dusdanig leuk dat ik m'n andere hobby's (hardlopen / voetballen) er voor opgeef.. De eisen zijn nu dus ook nog niet heel hoog. Fiets 1 is inmiddels verkocht, dus blijft Fiets 2 over op dit moment.
Mijn benen heb ik nog nooit opgemeten, waar zou ik dat kunnen doen? Of van waar tot waar precies? Heb hier thuis alleen een rolmaat..
Ligt het aan mij of slaan die adviesprijzen (en de dus zogenaamde korting) ook helemaal nergens op? 900 euro voor een fiets met o.a. Shimano Tourney?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Laat die matrabikes alsjeblieft staan. Dat moet ik eigenlijk eens in de OP zetten. Heb t hier al vaker gezegd, ik heb hier semi-persoonlijk () ervaring mee omdat mijn zwager ooit de fout maakte zo'n ding te kopen. Reed ie in 1 zomer kapot. En hij is echt het type "rondje van 40 km alleen bij mooi weer"
Met een hele grote bocht omheen lopen.
Kan het helemaal met Knut eens zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Laat die matrabikes alsjeblieft staan. Dat moet ik eigenlijk eens in de OP zetten. Heb t hier al vaker gezegd, ik heb hier semi-persoonlijk () ervaring mee omdat mijn zwager ooit de fout maakte zo'n ding te kopen. Reed ie in 1 zomer kapot. En hij is echt het type "rondje van 40 km alleen bij mooi weer"
Met een hele grote bocht omheen lopen.
ik kan niet alles zien , maar aan de foto's en inhoud van de advertentie kun je vaak wel zien of een fiets van een liefhebber is of dat het een afgetrapt geval betreft.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 16:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je voor een goedkope leerfiets gaat is een (nieuwe) BTwin dan niet een geschikte keuze? Dan ben je ook niet veel geld kwijt maar voor zo ver ik het begrijp is het wel degelijk, in ieder geval degelijk genoeg voor recreatieve beginners.
Als je een tweedehandsfiets koopt neem dan iemand iemand mee die er veel verstand van heeft. Anders kan goedkoop gemakkelijk duurkoop worden. Sowieso nooit een fiets kopen zonder die te keuren (iemand die er verstand van heeft ernaar laten kijken, voelen, ... en een stukje er op laten rijden).
Dat is waar.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 16:52 schreef dop het volgende:
[..]
ik kan niet alles zien , maar aan de foto's en inhoud van de advertentie kun je vaak wel zien of een fiest van een liefhebber is of dat het een afgetrapt geval betreft.
Zeker! De waarschuwing geldt nog meer als je een tweedehands koopt gezien alle extra risico's maar ook als je een nieuwe fiets koopt dan raad ik het van harte aan. Ik kan dat helaas ook uit eigen ervaring zeggen, als ik bepaalde dingen had geweten die ik nu weet dan zou ik twee andere keuzes hebben gemaakt. Het is trouwens ook van harte aan te raden om zulke mensen (die er verstand van hebben) om hulp te vragen bij het onderhoud (uitleggen wat er moet gebeuren, het eens voor doen, hoe je weet wanneer iets moet worden vervangen, hoe je bepaalde dingen afstelt). Twee lullige voorbeeldjes, ik had er geen idee van hoe je de remspanning regelt en dat je het best 1 keer per week je ketting ontvet en insmeert en hoe dat precies moet gebeuren. Allemaal kleine praktische zaakjes.quote:natuurlijk heeft het de voorkeur dat er iemand mee kan kijken die er wat verstand van heeft.
maar eerlijk gezegd vind ik dat ook het belngerijk als je een nieuwe fiets koopt.
Matra is inderdaad baggerquote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:49 schreef cafpow het volgende:
[..]
Goed om te weten, wil nu in de zomer meerdere keren per week gaan fietsen, uiteraard bij mooi weer, en zolang het droog is. Later als ik wat meer ervaring heb en gewend ben ook in de regen en winter fietsen wanneer het kan(dus niet bij storm o.i.d. ).
Ga van het weekend ook bij twee lokale fietsenmakers kijken die af en toe iets 2e hands hebben liggen en ga bij 2 van de marktplaats aanbiedingen kijken dit weekend. De eerste optie(haibike) ziet er eigenlijk wel netjes uit..en originele aankooppapieren zijn aanwezig(alleen geen garantie meer).
Kan je enige tips geven richting goede Franse fietsen. En de 'franse draad' wat is dat?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 18:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Matra is inderdaad bagger
De Colombo ziet er niet slecht uit, maar er moet het een en ander aan gebeuren. Een heel klassieke fiets. Je zult er echt op moeten leren schakelen maar als je het op deze fiets leert kun je het straks op iedere andere fiets.
Maar in de realiteit zou ik ergens anders gaan kijken. Gezien jouw lengte zul je in Frankrijk veel meer keuze hebben. De Franse post is niet zo duur qua verzenden en de prijzen voor 2e hands fietsen zijn er prettig. Gewoon eens op Ebay kijken. Fietsen uit de jaren '90 hebben niet meer de speciale Franse draad, daar kun je dus gewoon onderdelen van wisselen.
Bij draad gaat het om de schroefdraad van de verschillende onderdelen. Heel vroeger had bijna ieder groter land z'n eigen schroefdraad. Niets paste dus op niets. Momenteel vindt je bij enkele onderdelen nog het verschil tussen Italiaanse en Engelse draad. De rest is uitgestorven. In Frankrijk hadden ze hun eigen schroefdraad en maatvoeringen voor fietsen tot ongeveer medio/eind jaren '80.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 20:00 schreef cafpow het volgende:
Matra wordt het dus zowieso niet, had al minder positieve berichten erover gelezen en nu met alles hier valt het dus compleet af.
En omdat ik gewoon geen kennis van fietsen heb en niemand heb die dat wel heeft, wordt 2e hands ook lastig.
Dus denk ik dat ik toch maar een nieuwe fiets ga, en mischien gewoon even wat langer wacht en dan een betere koop die wat langer meegaat en in de tussentijd gewoon heel veel oriënteren.
[..]
Kan je enige tips geven richting goede Franse fietsen. En de 'franse draad' wat is dat?
Ivo is onze man van de meer Nostalgiesche Retro fietsen, die nog van echt staal zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 20:00 schreef cafpow het volgende:
Kan je enige tips geven richting goede Franse fietsen. En de 'franse draad' wat is dat?
De betere Peugeots werden toch van Columbus buizen gemaakt?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 21:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij draad gaat het om de schroefdraad van de verschillende onderdelen. Heel vroeger had bijna ieder groter land z'n eigen schroefdraad. Niets paste dus op niets. Momenteel vindt je bij enkele onderdelen nog het verschil tussen Italiaanse en Engelse draad. De rest is uitgestorven. In Frankrijk hadden ze hun eigen schroefdraad en maatvoeringen voor fietsen tot ongeveer medio/eind jaren '80.
In jouw prijscategorie is 2e hands duidelijk beter dan nieuw. Bij nieuwe fietsen rond de 500 euro krijg je alleen maar rommel, 2e hands is voor dit bedrag heel wat leuks te koop.
Peugeot heeft in Frankrijk veel geproduceerd, van bagger tot super. Bertin is een andere grote. Van Vitus buizen bouwden zowat alle kleinere Franse fabrieken hun frames.
Dat klopt. En omdat het voor de leek lastig is kun je vaak nog pareltjes vinden voor een hele leuke prijs (ik heb zo'n frame op het oog momenteel).quote:Op zaterdag 27 juni 2015 13:00 schreef cafca het volgende:
[..]
De betere Peugeots werden toch van Columbus buizen gemaakt?
Probleem met die Franse fietsen is dat er heel veel goedkope massaproductie gemaakt is door die grote merken (Peugeot, Motobecane, Gitane, Mercier....), maar ook wel door de lokale fietsenmakers, dat het voor een leek lastig is de pareltjes eruit te vissen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |