Normaal gesproken wel maar het hangt er uiteraard van af hoe lang je benen zijn, heb je dat als eens opgemeten? Sowieso het beste advies: welke fiets je ook neemt, zorg ervoor dat je er een neemt die perfect past. Dat gaat over meer dan alleen de benen.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 20:46 schreef Tshot het volgende:
Zou iemand me wat verder kunnen helpen of één van deze fietsen de moeite waard is? Ben zelf rond de 1,92, dan kan een 61 inch wel toch?
Waar wil jij die fiets voor gaan gebruiken? Regelmatig naar de bergen? Sportief fietsen in het vlakke Nederland? Met andere niet-wielrennes wat rustige tochtjes maken?quote:
Houtje-touwtje manier: rug tegen de muur, boek tussen de benen, zo hoog mogelijk. Afstand bovenkant boek-grond=je binnenbeenlengte.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:58 schreef Tshot het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik ben beginner en wil in eerste instantie vooral m'n rondjes rijden hier in Nederland. Wie weet vind ik t dusdanig leuk dat ik m'n andere hobby's (hardlopen / voetballen) er voor opgeef.. De eisen zijn nu dus ook nog niet heel hoog. Fiets 1 is inmiddels verkocht, dus blijft Fiets 2 over op dit moment.
Mijn benen heb ik nog nooit opgemeten, waar zou ik dat kunnen doen? Of van waar tot waar precies? Heb hier thuis alleen een rolmaat..
Merci, dat eerste moet lukken, dat tweede is een prima alternatief.quote:Op donderdag 25 juni 2015 19:08 schreef cafca het volgende:
[..]
Houtje-touwtje manier: rug tegen de muur, boek tussen de benen, zo hoog mogelijk. Afstand bovenkant boek-grond=je binnenbeenlengte.
Of laten opmeten bij de betere fietsenmaker.
Gazelle V4 is prima starters fiets.quote:Op donderdag 25 juni 2015 19:20 schreef Tshot het volgende:
Klopt, is een winkel inderdaad. Heb alleen dit weekend en doordeweeks geen tijd om te kijken, dus hoop dat ie er volgend weekend nog staat (of dat ik een andere tegenkom op marktplaats).
Thanks voor de tips, neem ik meequote:Op donderdag 25 juni 2015 20:28 schreef dop het volgende:
[..]
Gazelle V4 is prima starters fiets.
hij staat alleen wat raar op de foto
snelspanner in het voowiel zit niet netjes
remhandels zitten te laag op het stuur
zadel staat ver naar achter.
zou een fietsenmaker beter moeten doen, maar niets wat niet eenvoudig (kostenloos) kan worden veranderd.
Laat die matrabikes alsjeblieft staan. Dat moet ik eigenlijk eens in de OP zetten. Heb t hier al vaker gezegd, ik heb hier semi-persoonlijk (quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:20 schreef cafpow het volgende:
hier nog iemand die wil beginnen met fietsen. Ben al enorm fan van fietsen, dus verwacht dat racefietsen/wielrennen mij ook wel zal bevallen, ga het wel puur recreatief doen.
Ik heb absoluut geen verstand van fietsen, en zit met een klein budget van rond de 400¤ - 500¤, ben vrouw en ongeveer 1m66, de binnenbeenlengte is ongeveer 72cm. Dit beperkt de keuze nogal, twijfel ook tussen een 2e hands model of een nieuw & goedkoop model.
Het idee is om deze fiets als 'leerfiets' te gebruiken en zodra ik het fietsen (goed) onder de knie heb een betere (& waarschijnlijk) duurdere fiets te kopen.
Mijn fietskennis is echt basis, heb namelijk altijd op een 'normale' fiets gereden. Zelf ben ik doordeweeks en op zaterdag niet heel veel thuis, daarom wil ik iets dat ik kan afhalen.
Heb geen eigen vervoer(auto) om de fiets te halen, dus ben ook enorm beperkt qua regio tot Rotterdam e.o.
Dit zijn de opties die ik op internet kan vinden binnen mijn budget. De laatste lijkt me qua maat wat beter, maar deze kan ik niet eerst testen(kijken=kopen), dus dat lijkt me al niet verstandig.
[https://www.matrabike.nl/product/2905/stokvis-pursuit-road-bike
https://www.matrabike.nl/product/2908/stokvis-sprint-road-bike
https://www.matrabike.nl/product/2161/matra-strada-road-bike
2e hands:
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl(...)s-made-in-italy.html
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
Goed om te weten, wil nu in de zomer meerdere keren per week gaan fietsen, uiteraard bij mooi weer, en zolang het droog is. Later als ik wat meer ervaring heb en gewend ben ook in de regen en winter fietsen wanneer het kan(dus niet bij storm o.i.d. ).quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Laat die matrabikes alsjeblieft staan. Dat moet ik eigenlijk eens in de OP zetten. Heb t hier al vaker gezegd, ik heb hier semi-persoonlijk () ervaring mee omdat mijn zwager ooit de fout maakte zo'n ding te kopen. Reed ie in 1 zomer kapot. En hij is echt het type "rondje van 40 km alleen bij mooi weer"
Met een hele grote bocht omheen lopen.
Die Haibike ziet er inderdaad wel ok uit. Is ook wat moderne bouw.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:49 schreef cafpow het volgende:
[..]
Goed om te weten, wil nu in de zomer meerdere keren per week gaan fietsen, uiteraard bij mooi weer, en zolang het droog is. Later als ik wat meer ervaring heb en gewend ben ook in de regen en winter fietsen wanneer het kan(dus niet bij storm o.i.d. ).
Ga van het weekend ook bij twee lokale fietsenmakers kijken die af en toe iets 2e hands hebben liggen en ga bij 2 van de marktplaats aanbiedingen kijken dit weekend. De eerste optie(haibike) ziet er eigenlijk wel netjes uit..en originele aankooppapieren zijn aanwezig(alleen geen garantie meer).
Die methode met het boek zou inderdaad goed moeten werken als je het boek recht houdt. Sowieso, zorg ervoor dat de fiets goed op maat wordt afgesteld, laat mensen die er verstand van hebben ernaar kijken. Verkeerde maten kunnen flink het fietsen verpesten, als die maten verkeerd staan dan kan je behoorlijk last krijgen van je armen en je rug en zo, je kan ook bijv. je knieën blesseren. Reken er op dat het even duurt voordat je lichaam gewend is aan het fietsen op een racefiets: je rompspieren zijn die houding niet gewend, je zal in het begin waarschijnlijk vrij snel zadelpijn krijgen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:58 schreef Tshot het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik ben beginner en wil in eerste instantie vooral m'n rondjes rijden hier in Nederland. Wie weet vind ik t dusdanig leuk dat ik m'n andere hobby's (hardlopen / voetballen) er voor opgeef.. De eisen zijn nu dus ook nog niet heel hoog. Fiets 1 is inmiddels verkocht, dus blijft Fiets 2 over op dit moment.
Mijn benen heb ik nog nooit opgemeten, waar zou ik dat kunnen doen? Of van waar tot waar precies? Heb hier thuis alleen een rolmaat..
Ligt het aan mij of slaan die adviesprijzen (en de dus zogenaamde korting) ook helemaal nergens op? 900 euro voor een fiets met o.a. Shimano Tourney?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Laat die matrabikes alsjeblieft staan. Dat moet ik eigenlijk eens in de OP zetten. Heb t hier al vaker gezegd, ik heb hier semi-persoonlijk () ervaring mee omdat mijn zwager ooit de fout maakte zo'n ding te kopen. Reed ie in 1 zomer kapot. En hij is echt het type "rondje van 40 km alleen bij mooi weer"
Kan het helemaal met Knut eens zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
ik kan niet alles zien , maar aan de foto's en inhoud van de advertentie kun je vaak wel zien of een fiets van een liefhebber is of dat het een afgetrapt geval betreft.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 16:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je voor een goedkope leerfiets gaat is een (nieuwe) BTwin dan niet een geschikte keuze? Dan ben je ook niet veel geld kwijt maar voor zo ver ik het begrijp is het wel degelijk, in ieder geval degelijk genoeg voor recreatieve beginners.
Als je een tweedehandsfiets koopt neem dan iemand iemand mee die er veel verstand van heeft. Anders kan goedkoop gemakkelijk duurkoop worden. Sowieso nooit een fiets kopen zonder die te keuren (iemand die er verstand van heeft ernaar laten kijken, voelen, ... en een stukje er op laten rijden).
Dat is waar.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 16:52 schreef dop het volgende:
[..]
ik kan niet alles zien , maar aan de foto's en inhoud van de advertentie kun je vaak wel zien of een fiest van een liefhebber is of dat het een afgetrapt geval betreft.
Zeker! De waarschuwing geldt nog meer als je een tweedehands koopt gezien alle extra risico's maar ook als je een nieuwe fiets koopt dan raad ik het van harte aan. Ik kan dat helaas ook uit eigen ervaring zeggen, als ik bepaalde dingen had geweten die ik nu weet dan zou ik twee andere keuzes hebben gemaakt. Het is trouwens ook van harte aan te raden om zulke mensen (die er verstand van hebben) om hulp te vragen bij het onderhoud (uitleggen wat er moet gebeuren, het eens voor doen, hoe je weet wanneer iets moet worden vervangen, hoe je bepaalde dingen afstelt). Twee lullige voorbeeldjes, ik had er geen idee van hoe je de remspanning regelt en dat je het best 1 keer per week je ketting ontvet en insmeert en hoe dat precies moet gebeuren. Allemaal kleine praktische zaakjes.quote:natuurlijk heeft het de voorkeur dat er iemand mee kan kijken die er wat verstand van heeft.
maar eerlijk gezegd vind ik dat ook het belngerijk als je een nieuwe fiets koopt.
Matra is inderdaad baggerquote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:49 schreef cafpow het volgende:
[..]
Goed om te weten, wil nu in de zomer meerdere keren per week gaan fietsen, uiteraard bij mooi weer, en zolang het droog is. Later als ik wat meer ervaring heb en gewend ben ook in de regen en winter fietsen wanneer het kan(dus niet bij storm o.i.d. ).
Ga van het weekend ook bij twee lokale fietsenmakers kijken die af en toe iets 2e hands hebben liggen en ga bij 2 van de marktplaats aanbiedingen kijken dit weekend. De eerste optie(haibike) ziet er eigenlijk wel netjes uit..en originele aankooppapieren zijn aanwezig(alleen geen garantie meer).
Kan je enige tips geven richting goede Franse fietsen. En de 'franse draad' wat is dat?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 18:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Matra is inderdaad bagger
De Colombo ziet er niet slecht uit, maar er moet het een en ander aan gebeuren. Een heel klassieke fiets. Je zult er echt op moeten leren schakelen maar als je het op deze fiets leert kun je het straks op iedere andere fiets.
Maar in de realiteit zou ik ergens anders gaan kijken. Gezien jouw lengte zul je in Frankrijk veel meer keuze hebben. De Franse post is niet zo duur qua verzenden en de prijzen voor 2e hands fietsen zijn er prettig. Gewoon eens op Ebay kijken. Fietsen uit de jaren '90 hebben niet meer de speciale Franse draad, daar kun je dus gewoon onderdelen van wisselen.
Bij draad gaat het om de schroefdraad van de verschillende onderdelen. Heel vroeger had bijna ieder groter land z'n eigen schroefdraad. Niets paste dus op niets. Momenteel vindt je bij enkele onderdelen nog het verschil tussen Italiaanse en Engelse draad. De rest is uitgestorven. In Frankrijk hadden ze hun eigen schroefdraad en maatvoeringen voor fietsen tot ongeveer medio/eind jaren '80.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 20:00 schreef cafpow het volgende:
Matra wordt het dus zowieso niet, had al minder positieve berichten erover gelezen en nu met alles hier valt het dus compleet af.
En omdat ik gewoon geen kennis van fietsen heb en niemand heb die dat wel heeft, wordt 2e hands ook lastig.
Dus denk ik dat ik toch maar een nieuwe fiets ga, en mischien gewoon even wat langer wacht en dan een betere koop die wat langer meegaat en in de tussentijd gewoon heel veel oriënteren.
[..]
Kan je enige tips geven richting goede Franse fietsen. En de 'franse draad' wat is dat?
Ivo is onze man van de meer Nostalgiesche Retro fietsen, die nog van echt staal zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 20:00 schreef cafpow het volgende:
Kan je enige tips geven richting goede Franse fietsen. En de 'franse draad' wat is dat?
De betere Peugeots werden toch van Columbus buizen gemaakt?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 21:41 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij draad gaat het om de schroefdraad van de verschillende onderdelen. Heel vroeger had bijna ieder groter land z'n eigen schroefdraad. Niets paste dus op niets. Momenteel vindt je bij enkele onderdelen nog het verschil tussen Italiaanse en Engelse draad. De rest is uitgestorven. In Frankrijk hadden ze hun eigen schroefdraad en maatvoeringen voor fietsen tot ongeveer medio/eind jaren '80.
In jouw prijscategorie is 2e hands duidelijk beter dan nieuw. Bij nieuwe fietsen rond de 500 euro krijg je alleen maar rommel, 2e hands is voor dit bedrag heel wat leuks te koop.
Peugeot heeft in Frankrijk veel geproduceerd, van bagger tot super. Bertin is een andere grote. Van Vitus buizen bouwden zowat alle kleinere Franse fabrieken hun frames.
Dat klopt. En omdat het voor de leek lastig is kun je vaak nog pareltjes vinden voor een hele leuke prijs (ik heb zo'n frame op het oog momenteel).quote:Op zaterdag 27 juni 2015 13:00 schreef cafca het volgende:
[..]
De betere Peugeots werden toch van Columbus buizen gemaakt?
Probleem met die Franse fietsen is dat er heel veel goedkope massaproductie gemaakt is door die grote merken (Peugeot, Motobecane, Gitane, Mercier....), maar ook wel door de lokale fietsenmakers, dat het voor een leek lastig is de pareltjes eruit te vissen.
Klopt. Maar wel een voorbeeld wat je voor 500-600 Euro kunt krijgen met wat geluk. Om aan te geven dat de Matra bikes totaal geen optie zijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 14:32 schreef cafca het volgende:
Maar dat zijn dus geen dingen voor de beginnende fietsen zoekers he, Ivo
Persoonlijk doe ik geen steunzolen in mijn fietsschoenen. Zo is de zool van de fietsschoen toch stijf en staat je voet op een pedaal en is je gewicht dus anders verdeeld (helemaal met een klikpedaal).quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:48 schreef mime_negert het volgende:
Inmiddels heb ik al een paar ritjes gemaakt met onderstaande fiets en het bevalt me goed. Ik had het veel eerder moeten doen!
[ afbeelding ]
Nu nog even kijken welke schoenen en pedaaltjes ik het beste kan halen. Voor mij zeer belangrijk ivm steunzolen.
Hangt een beetje af van de afmontage en de staat.quote:Op maandag 6 juli 2015 16:50 schreef Gogo83 het volgende:
Vraagje, ik zit er aan te denken om een fiets te kopen. Ik heb niet de ambitie om die hard te gaan fietsen, maar ik wil vooral wat meer afwisseling in plaats van dat ik nu alleen maar hardloop. Via Facebook heb ik een fiets aangeboden gekregen, een Bull Ancura met tien versnellingen, voor 250 euro. Fietsje is vijf jaar oud, de huidige eigenaar heeft precies dezelfde lengte en haar partner is hobbymechaniker en kan dus aanmeten. Is dit een mooie deal? Het enige wat er ontbreekt zijn pedalen, die heeft ze op een andere fiets gezet, dus die zou ik zelf moeten kopen.
Okee, 24 versnellingen dus. Hij is afgemonteerd met Shimano Sora,8 speed, triple voorblad.quote:Op maandag 6 juli 2015 17:10 schreef cafca het volgende:
[..]
Hangt een beetje af van de afmontage en de staat.
Ja, dacht ik al. Dit is wel echt een instap fiets.quote:Op maandag 6 juli 2015 18:16 schreef Gogo83 het volgende:
[..]
Okee, 24 versnellingen dus. Hij is afgemonteerd met Shimano Sora,8 speed, triple voorblad.
Okee, bedankt voor je heldere reactie. Staat de prijs wel in verhouding tot de fiets of dat ook niet echt? Neig naar aanleiding van je reactie naar even verder kijken, aan de andere kant hoef ik ook niet veel meer dan een instapfiets.quote:Op maandag 6 juli 2015 18:28 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, dacht ik al. Dit is wel echt een instap fiets.
Goedkoop frame, met de op één na goedkoopste shimano groep (en waarschijnlijk ook goedkope wielen)
Je kunt ermee fietsen, maar ik zou hem eerlijk gezegd niet aan iemand aanbevelen.
Op zich denk ik dat de prijs op zich wel in verhouding staat met het feit dat de fiets 600-700 euro gekost heeft en 5 jaar oud is. Probleem met dit soort fietsen is dat op alles bezuinigd is. Dat het er niet zo geweldig uitziet is niet zo erg, maar je zult eerder hebben dat het net niet lekker schakelt, of nog erger, dat het niet lekker stuurt of gaat zwabberen.quote:Op maandag 6 juli 2015 18:30 schreef Gogo83 het volgende:
[..]
Okee, bedankt voor je heldere reactie. Staat de prijs wel in verhouding tot de fiets of dat ook niet echt? Neig naar aanleiding van je reactie naar even verder kijken, aan de andere kant hoef ik ook niet veel meer dan een instapfiets.
lengte van de eigenaar zegt niets over de maat van de fiets, als iemand die kleiner is dan jij zelf al op een relatief kleine fiets zit dan kom je snel bedrogen uit.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:08 schreef prefix1 het volgende:
Hallo allen!
De tour de france heeft mij wielrenkriebels gegeven!
Ik fiets al een tijdje op een mountain bike nu wil ik toch de overstap maken naar een wielrenfiets
Iemand die mij een fiets kan aanraden onder de 1000 eu?
ik zelf had een leuke giant fiets gezien GIANT TRC voor 600 euro alleen die is maat M (kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?)
Ben zelf 184CM zal ik hier oppassen?
Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven qua fiets en maten ook zijn tips welkom met het beginnen van het wielrennen:)
zal bijvoorbeeld een giant TRC van 179 kunnen? zag er eentje op een website die persoon is 179cm lang
ik zou sora pakken dat schijnt toch de beste afmontage te zijnquote:Op woensdag 8 juli 2015 12:08 schreef prefix1 het volgende:
Hallo allen!
De tour de france heeft mij wielrenkriebels gegeven!
Ik fiets al een tijdje op een mountain bike nu wil ik toch de overstap maken naar een wielrenfiets
Iemand die mij een fiets kan aanraden onder de 1000 eu?
ik zelf had een leuke giant fiets gezien GIANT TRC voor 600 euro alleen die is maat M (kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?)
Ben zelf 184CM zal ik hier oppassen?
Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven qua fiets en maten ook zijn tips welkom met het beginnen van het wielrennen:)
zal bijvoorbeeld een giant TRC van 179 kunnen? zag er eentje op een website die persoon is 179cm lang
Mooie fietsenwinkel dan.. Als je 1.84 bent zit je hoogstwaarschijnlijk op een framemaat tussen de 56-58 cm, of je lichaam moet compleet uit verhouding zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:01 schreef prefix1 het volgende:
Net bij een groote fietsenwinkel in mijn buurt geweest heb gekeken voor de cube peletron pro, de beste man vertelde mij dat 53cm goed voor mij was nu in diepe twijfel beste inverstering maar denk wel dat het het waard is!:)
53 is inderdaad erg klein , ik zou ook zeggen 56-58 op basis van zijn lengtequote:Op woensdag 8 juli 2015 14:04 schreef iScream. het volgende:
[..]
Mooie fietsenwinkel dan.. Als je 1.84 bent zit je hoogstwaarschijnlijk op een framemaat tussen de 56-58 cm, of je lichaam moet compleet uit verhouding zijn.
idd shimano soraquote:Op woensdag 8 juli 2015 14:09 schreef iScream. het volgende:
Overigens is die Cube Peloton pro afgemonteerd met Shimano Sora dacht ik? Als je al van plan bent een nieuwe fiets te kopen zou je ook eens naar bijvoorbeeld een Bulls Harrier kunnen kijken. Deze zijn 105 afgemonteerd in ongeveer dezelfde prijsklasse, vind ik altijd prima instapfietsjes!
dat is nogal ruim genomen. zo krijg ik ook iedereen op elke maat fiets , handig voor hem , maar heb jij niets aan.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:09 schreef prefix1 het volgende:
of hij zei 53 tot 57 volgens mij was dat het
Ik vind 't persoonlijk zonde om 800 uit te geven aan een fiets met Sora. Als het racefietsen je bevalt, wil je al heel snel de overstap maken naar bijvoorbeeld 105. Er zijn nieuwe fietsen te krijgen voor 800-1000 euro, 105 afgemonteerd, zou ik dan liever voor gaan (of een mooi 2e handsje natuurlijk)quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |