Juist daarom zitten we nu zo in de shit. Er was natuurlijk een tijdperk in een recent verleden dat dit het geval was. De banken maakten hier gebruik van het on-repareerbare defect in de mens dat zij uitgaat van het feit hoeveel zij maximaal kan lenen. En daar dan een huis bij zoeken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 18:07 schreef Janneke141 het volgende:
Op zich jammer, al zou het niet aan de overheid moeten zijn om te bepalen wat iemand zou mogen lenen, maar aan de bank.
Waarbij de overheid de grootste prijsopdrijver was door structureel te weinig grond bouwrijp te verklaren en daar een leuke melkkoe aan had.quote:Op donderdag 28 mei 2015 19:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Juist daarom zitten we nu zo in de shit. Er was natuurlijk een tijdperk in een recent verleden dat dit het geval was. De banken maakten hier gebruik van het on-repareerbare defect in de mens dat zij uitgaat van het feit hoeveel zij maximaal kan lenen. En daar dan een huis bij zoeken.
Ik zou niet weten waarom dat zou moeten. In de meeste westerse landen in het zo geregeld. En je kan nog steeds sparen voor een 10% aanbetaling als je bijvoorbeeld eerst samen met vrienden een woning deelt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 18:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dat wel door zou gaan zou de overheid wat aan de vrijstellingsgrenzen van de VRH moeten doen, dat zouden ze immers niet kunnen maken; dat je max 90% van de aankoopprijs mag lenen, maar dat je het benodigde bedrag (10% plus alle aankoopkosten) in je eentje al niet voor een huis van 2 ton zou kunnen sparen zonder VRH te moeten betalen.
Het gaat me erom dat je over die 10% aanbetaling (en 6% kosten koper) al VRH gaat betalen als je voor een huis van 2 ton spaart voor je die 16% bereikt hebt....quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:02 schreef dodoria het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat zou moeten. In de meeste westerse landen in het zo geregeld. En je kan nog steeds sparen voor een 10% aanbetaling als je bijvoorbeeld eerst samen met vrienden een woning deelt.
6% k.k. is momenteel nog 2/3%.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat me erom dat je over die 10% aanbetaling (en 6% kosten koper) al VRH gaat betalen als je voor een huis van 2 ton spaart voor je die 16% bereikt hebt....
Je betaalt dan dus al belasting over het geld dat je bij aankoop aan belasting moet gaan betalen.
Ik snap dat het een principekwestie is, maar over hoeveel tientjes hebben we het hier, waardoor dat een onmogelijk/onhaalbaar doel zou zijn? Even voor mijn beeldvorming inzake de ernst van het probleem.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat me erom dat je over die 10% aanbetaling (en 6% kosten koper) al VRH gaat betalen als je voor een huis van 2 ton spaart voor je die 16% bereikt hebt....
Je betaalt dan dus al belasting over het geld dat je bij aankoop aan belasting moet gaan betalen.
Als je het bij elkaar moet gaan sparen voor je een huis kunt kopen is de kans groot dat je in je, als je alleen spaart, boven de VRH grens uitkomt voor je het bedrag bij elkaar gespaard hebt dat je nodig hebt om een huis te kopen met maximaal 90% hypotheek.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
6% k.k. is momenteel nog 2/3%.
Die 10% is geen belasting die je moet gaan betalen, maar (van VRH-belasting) vrijgesteld vermogen zodra je het in je huis stopt, op het EWF na.
Het maakt niet uit over hoeveel tientjes het gaat.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik snap dat het een principekwestie is, maar over hoeveel tientjes hebben we het hier, waardoor dat een onmogelijk/onhaalbaar doel zou zijn? Even voor mijn beeldvorming inzake de ernst van het probleem.
Dat gaat dan dus om 132 euro als je het volledige bedrag bij elkaar gespaard. Als een kostenpost van 132 het al onmogelijk maakt om te sparen kun je m.i. Beter uberhaupt geen huis kopen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je het bij elkaar moet gaan sparen voor je een huis kunt kopen is de kans groot dat je in je, als je alleen spaart, boven de VRH grens uitkomt voor je het bedrag bij elkaar gespaard hebt dat je nodig hebt om een huis te kopen met maximaal 90% hypotheek.
En de overdrachtsbelasting alleen is al 2%, de overige kosten (financiering, notaris, eventueel makelaar) lopen ook gestaag op.
6% voor kosten koper rekenen is vrij standaard, toen de overdrachtsbelasting nog 6% was rekende men 10% als kosten koper.
Als je als alleenstaande een huis van 2 ton wil gaan kopen, met een aankoopmakelaar en eventuele taxatie zou je inderdaad in de situatie kunnen komen dat je rond de 25k-30k aan spaargeld moet aanhouden. Dat is dus ca. 70 tot 140 euro aan VRH in je laatste "spaarjaar". Begrijp me goed, ik ben volledig voor een hogere grens voordat een individu VRH moet gaan betalen, maar ik kan vermogen, makelaarskosten of notariskosten geen pure belasting noemen, zoals je schetste met je eerdere opmerking.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je het bij elkaar moet gaan sparen voor je een huis kunt kopen is de kans groot dat je in je, als je alleen spaart, boven de VRH grens uitkomt voor je het bedrag bij elkaar gespaard hebt dat je nodig hebt om een huis te kopen met maximaal 90% hypotheek.
En de overdrachtsbelasting alleen is al 2%, de overige kosten (financiering, notaris, eventueel makelaar) lopen ook gestaag op.
6% voor kosten koper rekenen is vrij standaard, toen de overdrachtsbelasting nog 6% was rekende men 10% als kosten koper.
Wat begrijp je niet aan principes.... je spaart de overdrachtsbelasting bij elkaar, maar tijdens het sparen moet je dus al belasting betalen over dat vermogen.....quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:17 schreef dodoria het volgende:
[..]
Dat gaat dan dus om 132 euro als je het volledige bedrag bij elkaar gespaard. Als een kostenpost van 132 het al onmogelijk maakt om te sparen kun je m.i. Beter uberhaupt geen huis kopen.
Het is geen duur principe dus. Het had de volksschrijver Gerard R. zeer bekoord denk ik.quote:
Het begon ook als alleen maar mijn mening.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:19 schreef dodoria het volgende:
Leandra, je herhaalt je argument maar je oorzaak-gevolg redenatie is niet objectief waar. Het is gewoon jouw mening, maar feitelijk hebben de twee regelingen niets met elkaar te maken.
Wat is dat nou weer voor paternalistisch geblaat?quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is geen duur principe dus. Het had de volksschrijver Gerard R. zeer bekoord denk ik.
Leandra, dit gaat nergens over. Over een principe maar niet om geld waar je je druk over zou moeten maken. Je kekke laarsjes waren een stuk duurder schat ik zo in.
Een beetje wel ja. Ik was even naar het toilet en toen heeft mijn zus iets getypt. Ze is niet helemaal 100.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:26 schreef Leandra het volgende:
Wat is dat nou weer voor paternalistisch geblaat?
Volgende keer even je laptop dichtklappen (en niet je wachtwoord Pr1nc1p3 verklappen).quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een beetje wel ja. Ik was even naar het toilet en toen heeft mijn zus iets getypt. Ze is niet helemaal 100.
Overigens kan ik jouw principeding wel begrijpen, want ik denk zelf ook zo. Onrecht is onrecht.
Alleen vind ik wel dat het geld wat ik hier misloop de inspanning en negatieve energie niet waard zou zijn. Dat is een afweging. Verder is het een mooi ding, een principe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgende keer even je laptop dichtklappen (en niet je wachtwoord Pr1nc1p3 verklappen).Dan had ze dat toch goed ingeschat. Ze is niet helemaal 100, maar achterlijk mogen wij haar ook niet noemen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
Je spaart voornamelijk het EV bijeen, niet de belasting. De belasting moet je in 2018 al sparen en dat is definitief. In dit voorstel moet je vermogen sparen om een huis te kunnen kopen en dat is 10%. Afhankelijk van je gezinssituatie en koopsom kan het VRH-vrij.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan principes.... je spaart de overdrachtsbelasting bij elkaar, maar tijdens het sparen moet je dus al belasting betalen over dat vermogen.....
Het gaat niet om wel of niet mogelijk zijn, en al ging het om 3 dubbeltjes dan boeide het me nog niet, het zou simpelweg niet passen als de overheid en een eis van maximaal 90% hypotheek zou neerleggen en daarbij de overdrachtsbelasting en huidige VRH-grenzen in stand zou houden.
Dat is alles wat ik stel, en wat er wel of niet bij elkaar gespaard kan worden maakt niet uit.
De VRH was dan ook niet m'n argument, ik stel alleen dat de grenzen van de VRH aangepast zouden moeten worden als men een max 90% hypotheek zou hanteren, en zeker als de overdrachtsbelasting in stand gehouden wordt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je spaart voornamelijk het EV bijeen, niet de belasting. De belasting moet je in 2018 al sparen en dat is definitief. In dit voorstel moet je vermogen sparen om een huis te kunnen kopen en dat is 10%. Afhankelijk van je gezinssituatie en koopsom kan het VRH-vrij.
Ben ook een tegenstander van de 90%-LTV, maar er zijn betere argumenten dan een eventuele belasting op vermogen.
Tenzij de overheid andere uitgangspunten hanteert, namelijk dat de gemiddelde starter op de woningmarkt geen huis van 200k koopt, maar van 150k en vaak met een partner, wat de VRH-grens een probleem in de marge zou maken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
De VRH was dan ook niet m'n argument, ik stel alleen dat de grenzen van de VRH aangepast zouden moeten worden als men een max 90% hypotheek zou hanteren, en zeker als de overdrachtsbelasting in stand gehouden wordt.
En eigenlijk heb je gewoon gelijk.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het maakt niet uit over hoeveel tientjes het gaat.
Als ik aan het sparen ben voor de aankoop en kosten koper van een huis van 2 ton dan heb ik dus al 20.000 nodig voor de aanbetaling, nog eens ¤ 4.000 voor de overdrachtsbelasting, en die overdrachtsbelasting alleen al tilt me in dit geval al over de VRH-grens heen, dan moet ik dus belasting betalen over het geld dat ik aan het sparen ben om belasting te kunnen betalen?
Het boeit niet of dat om een tientje of om een veelvoud daarvan gaat, ik stel alleen dat als de overheid de maximum hypotheek op 90% van de aankoopprijs zou leggen, dat diezelfde overheid dan ook iets aan de grenzen van de VRH zou moeten doen, want met de huidige grenzen kun je die 10% plus de overdrachtsbelasting al niet eens sparen zonder er belasting over te betalen.
Dat zou een mooie zijn als de overheid zulke standaarden zou gaan invoeren, dan kunnen ze de HRA ook op 300k max zettenquote:Op donderdag 28 mei 2015 23:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Tenzij de overheid andere uitgangspunten hanteert, namelijk dat de gemiddelde starter op de woningmarkt geen huis van 200k koopt, maar van 150k en vaak met een partner, wat de VRH-grens een probleem in de marge zou maken.
Als Pasen en Pinksteren.. Een kwestie van botsende belangen tussen wat verstandig zou zijn en de persoonlijke belangen van, tja, de belanghebbenden. Ook hier zijn principes in het spel.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou een mooie zijn als de overheid zulke standaarden zou gaan invoeren, dan kunnen ze de HRA ook op 300k max zetten
Nee, dan kunnen ze m beter nog helemaal uitfaseren.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou een mooie zijn als de overheid zulke standaarden zou gaan invoeren, dan kunnen ze de HRA ook op 300k max zetten
Het is beter. Maar de powers that be willen dit niet. Principekwestie.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:00 schreef dodoria het volgende:
[..]
Nee, dan kunnen ze m beter nog helemaal uitfaseren.
Ja, het wordt toch pittig als je met een hypotheek van 9 ton zit, en de rente maar over 3 ton kunt aftrekken, dus dat zal voorlopig idd wel niet gebeuren, daarbij was zelfs GL of de SP geloof ik tegen omdat je in Amsterdam voor 3 ton nog geen bezemkast kunt kopen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als Pasen en Pinksteren.. Een kwestie van botsende belangen tussen wat verstandig zou zijn en de persoonlijke belangen van, tja, de belanghebbenden. Ook hier zijn principes in het spel.
Als het aan de SP ligt, is dat ook zoquote:Op donderdag 28 mei 2015 23:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zijn percentages. Dat is correct. Om dat in concrete bedragen te benoemen en dat het daarom heel zwaar is voor de koper van een huis van 1,1 mln vind ik niet zo sterk.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als het aan de SP ligt, is dat ook zo.
Overigens, los van het voorstel, is iemand in 2018 met een koopwoning van 1,1 mln al >21k aan overdrachtsbelasting kwijt en bij een koopwoning van 375k al >21k aan kosten koper. Het onrecht is al onomkeerbaar.
Ja, overdrachtsbelasting blijft een flinke hap.... zelfs als het "maar 2%" is, is het gewoon van dat zonde-geld.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als het aan de SP ligt, is dat ook zo.
Overigens, los van het voorstel, is iemand in 2018 met een koopwoning van 1,1 mln al >21k aan overdrachtsbelasting kwijt en bij een koopwoning van 375k al >21k aan kosten koper. Het onrecht is al onomkeerbaar.
Die is volgens mij in het leven geroepen om speculatie te voorkomen. Ik kan het mis hebben.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, overdrachtsbelasting blijft een flinke hap.... zelfs als het "maar 2%" is, is het gewoon van dat zonde-geld.
Die villa-koper heeft wel de mazzel dat hij waarschijnlijk amper extra betaalt aan de hypotheekadviseur en de notaris, niet alles gaat volledig procentueel.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zijn percentages. Dat is correct. Om dat in concrete bedragen te benoemen en dat het daarom heel zwaar is voor de koper van een huis van 1,1 mln vind ik niet zo sterk.
Wellicht begrijp ik het niet en bedoel je iets anders.
Nah...quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die is volgens mij in het leven geroepen om speculatie te voorkomen. Ik kan het mis hebben.
Als aangetoond zou kunnen worden dat het hier niet om speculatie gaat zou het teruggegeven kunnen worden. Maar dat zijn wel hele wilde plannen w.s.
Als je vermogend bent dan heb je in alles een voordeel dat je voor jouw primaire levensbehoeften in verhouding weinig betaalt. De primaire levensbehoeften verschillen niet echt veel natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die villa-koper heeft wel de mazzel dat hij waarschijnlijk amper extra betaalt aan de hypotheekadviseur en de notaris, niet alles gaat volledig procentueel.
Ik was ook niet erg zeker in deze. En meestal klopt dat gevoel wel. Op mijn handen leren zitten in geval van twijfel.quote:
Die villa verwarmen kost echt wel meer dan dat flatje 3 hoog achter.... verplaats je toch eens in de ander, zo'n zwembad vol water van een prettige temperatuur is een stuk lastiger dan een babybadje met warm water.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je vermogend bent dan heb je in alles een voordeel dat je voor jouw primaire levensbehoeften in verhouding weinig betaalt. De primaire levensbehoeften verschillen niet echt veel natuurlijk.
Daarnaast is het een prikkel voor de overheid om de huizenprijzen kunstmatig hoog te houden. Alsof er nog niet genoeg actoren baat hebben bij een opgepompte woningmarkt.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, overdrachtsbelasting blijft een flinke hap.... zelfs als het "maar 2%" is, is het gewoon van dat zonde-geld.
In feite is er zelfs een soort speculatiebeloning, want bij verkoop binnen 6 maanden hoeft de volgende koper niet weer de volledige overdrachtsbelasting te voldoen, en momenteel is die periode zelfs 36 maanden.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik was ook niet erg zeker in deze. En meestal klopt dat gevoel wel. Op mijn handen leren zitten in geval van twijfel.
Aan de andere kant weer een stukje opfrissing van ons geheugen in deze vanaf jouw kant.
Met BTW erbij wordt het helemaal een complex verhaal. Een onroerende zaak kent een ander regime dan een bouwterrein, waarbij door zakelijke transacties de betaalde BTW weer weggestreept kan worden tegen ontvangen BTW en het zo aantrekkelijker kan zijn 21% BTW te betalen dan 2-6% OVB.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
In feite is er zelfs een soort speculatiebeloning, want bij verkoop binnen 6 maanden hoeft de volgende koper niet weer de volledige overdrachtsbelasting te voldoen, en momenteel is die periode zelfs 36 maanden.
Er is veel onrecht. Zoveel is zeker.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Met BTW erbij wordt het helemaal een complex verhaal. Een onroerende zaak kent een ander regime dan een bouwterrein, waarbij door zakelijke transacties de betaalde BTW weer weggestreept kan worden tegen ontvangen BTW en het zo aantrekkelijker kan zijn 21% BTW te betalen dan 2-6% OVB.
Nog even en ik kan m'n oprit aan mezelf gaan verkopen omdat ik er een carport met zonnepanelen op laat zetten, en vanwege de zonnepanelen ondernemer voor de BTW moet worden....quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Met BTW erbij wordt het helemaal een complex verhaal. Een onroerende zaak kent een ander regime dan een bouwterrein, waarbij door zakelijke transacties de betaalde BTW weer weggestreept kan worden tegen ontvangen BTW en het zo aantrekkelijker kan zijn 21% BTW te betalen dan 2-6% OVB.
Waar TS al niet voor in aanmerking komt, dus een beetje kennis opdoen over de financieel technische kanten van koopwoningen kan voor TS al geen kwaad.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Leuk zo'n financieel technische discussie over koopwoningen in een topic over sociale huur.
Wel als hij minder gaat werken want met dat inkomen is een koopwoning gewoon kansloos. Daarbij slaat het natuurlijk nergens op om als schoolverlater meteen een huis te moeten kopen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar TS al niet voor in aanmerking komt, dus een beetje kennis opdoen over de financieel technische kanten van koopwoningen kan voor TS al geen kwaad.
Dat is nu net waar de discussie over gaat, want niet iedereen is het met je eens dat dat de enige en beste opties zijn.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Wel als hij minder gaat werken want met dat inkomen is een koopwoning gewoon kansloos. Daarbij slaat het natuurlijk nergens op om als schoolverlater meteen een huis te moeten kopen.
Rutte vindt dat we maar gewoon duurder moeten huren...quote:Hij liet ook merken zich te ergeren aan scheefhuurders, die al lang een goed salaris hebben maar nog steeds in een goedkope huurwoning zitten. Die mensen zouden uit zichzelf moeten doorstromen naar een duurder huurhuis, of naar een koopwoning.
Je bent je bewust dat de HRA netto een veelvoud is van de huurtoeslag?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 20:16 schreef lolnoob123 het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)ultuur-bankiers.html
[..]
Rutte vindt dat we maar gewoon duurder moeten huren...
Als ze nou alle onzin afschaffen zoals huursubsidie en andere toeslagen en gewoon minder belasting heffen zouden de prijzen om te huren niet zo raar zijn.
Eens met je argumenten. Maar mijns inziens moet de conclusie dan zijn dat deze mensen dan dus kleiner moeten wonen, in plaats van de huurmarkt verzieken met subsidies en sociale huur.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 20:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent je bewust dat de HRA netto een veelvoud is van de huurtoeslag?
De prijzen om te huren in de vrije sector hebben weer niets met de huurtoeslag en andere toeslagen te maken.
Overigens is het in andere landen vrij gewoon dat de huur van een woning op jaarbasis tussen de 5 en 8% van de waarde van de woning is, als je dan weet dat deze woning in Enfield (buitenwijk van Londen) £465,000 moet kosten, dan zou ik niet weten waarop je het baseert dat het in NL allemaal zo raar is.
Bij een huuropbrengst van 5% op jaarbasis zou dat al betekenen dat een tussenwoning van 2 ton al minimaal ¤ 833 aan huur zou moeten opbrengen, en dat kunnen mensen die recht op huurtoeslag hebben weer niet betalen.
Wat mij opvalt in deze discussies is het (m.i. onterechte) mededogen voor de verhuurders.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 20:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent je bewust dat de HRA netto een veelvoud is van de huurtoeslag?
De prijzen om te huren in de vrije sector hebben weer niets met de huurtoeslag en andere toeslagen te maken.
Overigens is het in andere landen vrij gewoon dat de huur van een woning op jaarbasis tussen de 5 en 8% van de waarde van de woning is, als je dan weet dat deze woning in Enfield (buitenwijk van Londen) £465,000 moet kosten, dan zou ik niet weten waarop je het baseert dat het in NL allemaal zo raar is.
Bij een huuropbrengst van 5% op jaarbasis zou dat al betekenen dat een tussenwoning van 2 ton al minimaal ¤ 833 aan huur zou moeten opbrengen, en dat kunnen mensen die recht op huurtoeslag hebben weer niet betalen.
Ik dacht toen ik dit las, hey dan vind Bart dit vast een interessant stukje http://www.bk.tudelft.nl/(...)langer_13-5-2013.pdfquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat mij opvalt in deze discussies is het (m.i. onterechte) mededogen voor de verhuurders.
Het gros van wat er verhuurd wordt is reeds lang afbetaalde oude meuk.
Waarvoor dank. Ik zal hem straks lezen. Het zal wel weer niet veel moois zijn...quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik dacht toen ik dit las, hey dan vind Bart dit vast een interessant stukje http://www.bk.tudelft.nl/(...)langer_13-5-2013.pdf
Kan je wat munitie geven om mee te schieten
De privatisering van de sociale verhuurders is inderdaad een debacle gebleken, men heeft de woningen en de grond min of meer cadeau gekregen van de gemeentes en de bestuurders zijn zich in een paar jaar van bestuurder van een stichting gaan gedragen als bestuurder van een eigen bedrijf, waarbij het gezond blijven van het bedrijf de laatste zorg was.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat mij opvalt in deze discussies is het (m.i. onterechte) mededogen voor de verhuurders.
Het gros van wat er verhuurd wordt is reeds lang afbetaalde oude meuk.
De woning"stichtingen" staan aan het hoofd van miljarden. Waar ze vervolgens weer onverstandige dingen mee gaan doen omdat dat geld brandt in hun zakken. En er worden "toppers" ingehuurd voor enkele malen de Balkenende-norm alsof zo'n woningstichting besturen zoiets is als hersenchirurgie.
Als we dit eens zouden doorzien dan kan je huren voor een appel en een ei.
Net als vroeger toen het Rijnlands Model nog niet iets voor losers was. En de grootgraaiers het niet voor het zeggen hadden.
Indeed. Om de historie in perspectief te zien zijn de twee boeken over de vastgoedfraude heel interessant. Dit gaat niet zozeer over de stichtingen maar wel over argeloze ambtenaren die het eenvoudige ambt van vastgoedbeheer praktiseren (o.a. Phillips pensioenfonds). Pas als men "mee moet" in de vaart der volkeren en daar bepaalde individuen een voet tussen de deur kregen ging het mis. Er zijn hiervoor, voor de verandering, wel eens een keer mensen in de gevangenis beland maar ze zijn dacht ik alweer op vrije voeten.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
De privatisering van de sociale verhuurders is inderdaad een debacle gebleken, men heeft de woningen en de grond min of meer cadeau gekregen van de gemeentes en de bestuurders zijn zich in een paar jaar van bestuurder van een stichting gaan gedragen als bestuurder van een eigen bedrijf, waarbij het gezond blijven van het bedrijf de laatste zorg was.
De sociale huurwoningen waren van ons allemaal, en zijn dat niet meer omdat ze weggegeven zijn, de ontvangers hebben zich daarna weinig meer aangetrokken van het feit dat ze nog steeds sociale verhuurders waren.
Pagina 5 is interessant: de 7 punten en vooral de kanttekeningen (hij doet dat met bulletpoints, wat fout is omdat je dan niet kunt verwijzen naar een nummer) maar zijn punt 4 van de kanttekeningen is veelzeggend: het is een te gekleurd artikel wat juist daardoor door "belanghebbenden" tot aan de grond toe afgebrand gaat worden. Vandaar ben ik wel benieuwd naar de status van dit document.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik dacht toen ik dit las, hey dan vind Bart dit vast een interessant stukje http://www.bk.tudelft.nl/(...)langer_13-5-2013.pdf
Kan je wat munitie geven om mee te schieten
Status weet ik niet, ik kwam het een tijdje geleden tegen toen ik ook iets zocht omtrent woningbouwverenigingen. Ik weet wel dat Wout niet zomaar iemand is die wat ongefundeerd op het web gooit, en gezien zijn ervaringen en andere publicaties geacht mag worden over gedegen kennis te beschikken https://nl.linkedin.com/pub/wout-toorn-vrijthoff/2a/b78/b71quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarvoor dank. Ik zal hem straks lezen. Het zal wel weer niet veel moois zijn...
Ben nu even aan het koken (Chilistoof).
De eerste indrukken zijn, afgezien van de inhoud: wat een ongehoord slecht taalgebruik... Beschamend zelfs. Hoewel ik denk dat de boodschap wel in mijn straatje past..
Weet jij wat de status is van zoiets? Het moet een ruwe versie zijn want je kunt dit niet met goed fatsoen publiceren m.i.
Deze bevestigt alvast wat ik beweerde:
Binnen de totale stichtingskosten van een woning is het casco verreweg het grootste bestanddeel.
Circa 70% van de totale kosten heeft betrekking op het casco. De grondkosten beslaan circa 15% van de totale kosten.
Zo'n casco gaat in de afschrijvingstijd van 50 jaar minstens 1 keer over de kop, dus het is niet vergelijkbaar met het metier van het uitvinden van een nieuw soort raket. Dat zou iemand met een ambtenarensalaris gewoon moeten kunnen overzien.
Klopt, hetzelfde geldt voor hypotheekrenteaftrek dat de koopmarkt verziekt.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:42 schreef dodoria het volgende:
[..]
Eens met je argumenten. Maar mijns inziens moet de conclusie dan zijn dat deze mensen dan dus kleiner moeten wonen, in plaats van de huurmarkt verzieken met subsidies en sociale huur.
Niet zeiken. Je hebt tenminste geld.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:05 schreef Warrick21 het volgende:
Ik zit even met een dilemma. Ik woon nu nog thuis, maar wil dolgraag het huis uit.
In 2014 heb ik in totaal ~¤11.000 bruto verdiend, dit was een combinatie van mijn bijbaan gedurende mijn studie en de eerste maanden van mijn eerste 'echte' baan. Voor wat betreft 2014, is dit onder het maximum jaarinkomen voor een sociale huurwoning. (Het maximum bedraagt ¤34.911).
Desondanks kijken woningcorporaties ook naar je loonstrook waarop duidelijk te zien is dat mijn jaarinkomen ¤38.000 bedraagt. Dat is dus net iets meer als het maximum. Toch betekent dat, dat ik simpelweg niet in aanmerking kom voor een sociale huurwoning. Jammer, sinds ik al jaren ingeschreven sta om punten te verzamelen voor juist dit moment.
Doordat ik er net boven zit, wordt ik dus gedwongen om te kijken naar de vrije sector. Maar daar loop ik tegen het feit dat er immense bedragen wordt gevraagd voor woningen die of veel kleiner zijn of ongunstige ligging hebben. (¤750 voor een 50m2 woning met 1 slaapkamer is geen uitzondering).
Ik ben benieuwd of iemand mij tips kan geven om hiermee om te gaan of een bepaalde richting om naar te kijken. En mocht er gaan andere optie zijn, dan moet ik me maar erbij neerleggen dat ik veel meer moet gaan betalen voor een ongunstige gelegen of kleinere woning omdat ik bruto net iets boven de grens verdien...
Bijzondere conclusie.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Indeed. Om de historie in perspectief te zien zijn de twee boeken over de vastgoedfraude heel interessant. Dit gaat niet zozeer over de stichtingen maar wel over argeloze ambtenaren die het eenvoudige ambt van vastgoedbeheer praktiseren (o.a. Phillips pensioenfonds). Pas als men "mee moet" in de vaart der volkeren en daar bepaalde individuen een voet tussen de deur kregen ging het mis. Er zijn hiervoor, voor de verandering, wel eens een keer mensen in de gevangenis beland maar ze zijn dacht ik alweer op vrije voeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |