Welke programma? Misschien kan ik het vinden op uitzending gemist.quote:Op donderdag 21 mei 2015 21:56 schreef Zand60 het volgende:
Graceland zoekt volgens mij zelf de publiciteit: was net ook een kort stukje op NPO3
Het ziet er niet naar uit dat die vol gaat komen.
Ik heb er ook niets ingedaan.
Nee, aan zo'n project doe ik ook niet mee. Het eerste jaar zit je wel goed. Financiering van de aflossing wordt ook geleend. Maar dan volgen er nog 6 lange jaren. Ik koop liever een CD van Elvis dan dat ik het geringste bedrag in deze stenen ga stoppen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 21:56 schreef Zand60 het volgende:
Graceland zoekt volgens mij zelf de publiciteit: was net ook een kort stukje op NPO3
Het ziet er niet naar uit dat die vol gaat komen.
Ik heb er ook niets ingedaan.
Na Edwin Evers is er wel 100 euro gestort vandaag.quote:Op donderdag 21 mei 2015 22:11 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
http://content1a.omroep.n(...)land_na_in_Breda.mp3
Kortere fragment dan de vorige, wel jammer omdat bij de vorige fragment was meer drama en redenen om niet te investeren. Hier is het kort en krachtig en er zullen vast wel een paar zijn die dankzij dit stukje toch investeren.
Ik doe ook mee aan de Eik, heb daar een beter gevoel bij.quote:Op donderdag 21 mei 2015 22:30 schreef Zand60 het volgende:
[..]
Na Edwin Evers is er wel 100 euro gestort vandaag.
Ik verheug me op De Eik
Inderdaad, vertrouwen. Dat is alles wat met geld te maken heeft. En of het een goede keus is? Zolang de buffers van de lokale partners maar goed gevuld zijn kan er nagenoeg niets gebeuren. Als ik een hypotheek zou hebben, dan zou ik er ook voor gaan om die af te lossen. Dat levert meer op. Voor mezelf dan. Nu ik die niet heb kan mijn kleine beetje geld ook nog nuttig zijn voor een ander. Vele honderden banen zijn inmiddels gecreëerd. Sociaal rendement zogezegd.quote:Op donderdag 21 mei 2015 22:23 schreef obligataire het volgende:
Maar of 3% rente, voor een buitenlands avontuur, nu wel zo'n goede keus is? Het blijft een kwestie van vertrouwen. Voor dat percentage los ik liever mijn hypotheek af eerlijk gezegd.
Hahahaha. Mooi stukje "out of the box" denken, Obligatoire! Top!quote:Op donderdag 21 mei 2015 22:53 schreef obligataire het volgende:
Misschien doen ze dat opzettelijk om het contrast met de overige '5' projecten te benadrukken...En soms spelen inderdaad andere argumenten dan puur gewin.......de fans van Elvis zullen over het algemeen redelijk oud zijn en daar zit het meeste kapitaal.
vandaag dusquote:Op donderdag 21 mei 2015 22:23 schreef didi80 het volgende:
Nog net op tijd De Eik mee kunnen pakken. Ze moeten nog ¤ 10.000,- dus die komt vandaag of uiterlijk morgen wel vol.
Als ik een hypotheek af te lossen had, zou ik misschien daar ook eerder m'n geld insteken, hoor! Maar ik wil sowieso al meer spreiden wb crowdfunding, vind dit soort projecten wel leuk en vind de incentive van Lendahand leuk (en slim van zequote:Op donderdag 21 mei 2015 22:23 schreef obligataire het volgende:
Maar of 3% rente (bij Lendahand), voor een buitenlands avontuur, nu wel zo'n goede keus is? Het blijft een kwestie van vertrouwen. Voor dat percentage los ik liever mijn hypotheek af eerlijk gezegd.
Ja dat is zeker leuk om mensen van hier te leren kennen. Ik zit niet in dit project dus mij kom je daar niet tegen. Maar het zou zeker leuk zijn om wat mensen van hier te leren kennen. Ik heb namelijk bij een hoop echt geen idee. Man, vrouw? Oud, Jong? etc.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 08:56 schreef obligataire het volgende:
Zo, de aanvraag deelname voor de avond van MS De Jordaan op 3 juni, is onderweg.
Ik ben benieuwd of ik nog wat mede FOK'ers zal zien op 3 juni.
Het is voor mij een hele rit, maar ik vind zoiets toch wel erg leuk om mee te maken. In plaats van alleen een aflossingsschema te volgen, de mensen te ontmoeten om wie het allemaal draait........
Daar sluit ik me bij aanquote:Op vrijdag 22 mei 2015 09:33 schreef didi80 het volgende:
[..]
Ja dat is zeker leuk om mensen van hier te leren kennen. Ik zit niet in dit project dus mij kom je daar niet tegen. Maar het zou zeker leuk zijn om wat mensen van hier te leren kennen. Ik heb namelijk bij een hoop echt geen idee. Man, vrouw? Oud, Jong? etc.
Maar dat zal ook wel met mijn nieuwsgierigheid te maken hebben.
Ik vermoed vooral mannen, breed gespreid tussen 40 en 70.... Maar misschien zit ik er wel helemaal naast........quote:Op vrijdag 22 mei 2015 09:33 schreef didi80 het volgende:
[..]. Maar het zou zeker leuk zijn om wat mensen van hier te leren kennen. Ik heb namelijk bij een hoop echt geen idee. Man, vrouw? Oud, Jong? etc.
Maar dat zal ook wel met mijn nieuwsgierigheid te maken hebben.
Bij mij welquote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik vermoed vooral mannen, breed gespreid tussen 40 en 70.... Maar misschien zit ik er wel helemaal naast........![]()
Zelf ook recent gedaan, het gaat inderdaad precies zo!quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:17 schreef Piet__Piraat het volgende:
Bevestiging van 25 euro lendahand-actie is binnen. Ergens in de komende dagen maar eens even investeren. Hoe werkt dat? Bedrag toezeggen, ze plukken het van je LAH-saldo en wat je tekort komt, moet je bijstorten?
Ik heb mij zojuist ook aangemeld.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:17 schreef Piet__Piraat het volgende:
Bevestiging van 25 euro lendahand-actie is binnen. Ergens in de komende dagen maar eens even investeren. Hoe werkt dat? Bedrag toezeggen, ze plukken het van je LAH-saldo en wat je tekort komt, moet je bijstorten?
Volgens mij kun je jezelf aanmelden voor de nieuwsbrief en op de hoogte blijven van nieuwe projecten..quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:22 schreef didi80 het volgende:
[..]
Ik heb mij zojuist ook aangemeld.
Ik zag wel dat je voor 31 mei moet investeren, anders ben je het weer kwijt. Dus niet te lang wachten met investeren.
Krijg je bij Lendahand trouwens ook mailtjes als er een nieuw project is? Of moet je zelf regelmatig kijken?
Inderdaad. Een die loopt weer ouderwets hard vol, al 25% binnen.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:13 schreef Gijsbertus het volgende:
wat betreft leeftijd zit ik daar nog wel onder, gelukkig.
Ik zie een nieuw project op collin:
HJ Brothers 7,5% 60 mnd.
Ben er niet zo zeker van dat de nieuwsbrief ook nieuwe projecten vermeldt. Elke dag even kijken of er nieuwe projecten zijn. Als je het twee keer per week doet is dat ook ruim voldoende om de nieuwe projecten bij te houden. Of ga ze volgen op twitter @lendahandEUquote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:24 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Volgens mij kun je jezelf aanmelden voor de nieuwsbrief en op de hoogte blijven van nieuwe projecten..
Wel man, maar nog laaaang geen 40quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik vermoed vooral mannen, breed gespreid tussen 40 en 70.... Maar misschien zit ik er wel helemaal naast........![]()
Bedankt voor de tip!quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:42 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
Ben er niet zo zeker van dat de nieuwsbrief ook nieuwe projecten vermeldt. Elke dag even kijken of er nieuwe projecten zijn. Als je het twee keer per week doet is dat ook ruim voldoende om de nieuwe projecten bij te houden. Of ga ze volgen op twitter @lendahandEU
Had ik nou hier ergens gelezen dat ze dat gingen veranderen? Want ik twijfel nu nog elke keer over Collin, maar als ze dat aanpassen stap ik gelijk in. Ze hebben de laatste tijd vaak mooie projecten.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:53 schreef Gijsbertus het volgende:
voordeel bij Collin is dat eerste aflossingen wat hoger liggen, dus eerder beschikt over een groter bedrag van je inleg ipv annuïteit.
Echter vind ik de kosten van Collin vrij hoog (0,85% per begin boekjaar over nog uitstaande som, oftewel maand 1,13,25,37,enz)
Starter, horeca, borgstelling van 25% voor 1 jaar. No thanx.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:53 schreef MSR het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10899
Nieuwe GvE
Verschil met andere platformen is dat zij lineair uitbetalen (inleg delen door looptijd + rente over som)quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:56 schreef didi80 het volgende:
[..]
Had ik nou hier ergens gelezen dat ze dat gingen veranderen? Want ik twijfel nu nog elke keer over Collin, maar als ze dat aanpassen stap ik gelijk in. Ze hebben de laatste tijd vaak mooie projecten.
Risico ook te groot.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:59 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Starter, horeca, borgstelling van 25% voor 1 jaar. No thanx.
Nee ik dacht dat ik iets gelezen had over de kosten. Dat die niet jaarlijks, maar eenmalig werden. Maar ik kan het niet zo snel terug vinden. Dus misschien was het ook wel iemand die zijn hoop uitsprak.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:00 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Verschil met andere platformen is dat zij lineair uitbetalen (inleg delen door looptijd + rente over som)
Maar wat had jij gelezen? Gaan zij wellicht ook over op annuïteit?
quote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
Eens hoor, ik pas hem ook lekker!quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:03 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe:
Naam: Corhoen C
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 100.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,71
Horeca
maar 5 dagen per week open
Huur/bankgarantie. Ze geeft een bankgarantie af, waarom daar dan 10k voor vragen
Voorfinanciering BTW van maar liefst 17k, die heeft ze toch al na maximaal 3 maanden terug van de fiscus, waarom dan wel het hele bedrag lenen.
De financieringskosten voor de eerste periode?? leent ze ook alvast maar, weer 10k
En dan zelf maar 12k inbrengen.
Conclusie: Ik pas.
Er zat eerst nog een minimum op van ¤10,-- per jaar per project. Die is er gelukkig af. Daar ging het destijds overquote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:03 schreef didi80 het volgende:
[..]
Nee ik dacht dat ik iets gelezen had over de kosten. Dat die niet jaarlijks, maar eenmalig werden. Maar ik kan het niet zo snel terug vinden. Dus misschien was het ook wel iemand die zijn hoop uitsprak.
Ik ga nog even verder zoeken op het forum hier. Misschien kom ik het nog tegen.
Een uitbater voor de vorige uitbater dan? Zelf zegt ze namelijk dat de vorige uitbater op leeftijd was.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:08 schreef Justme7005 het volgende:
Hier ook geen Corhoen of gans op het menu. Een eerdere uitbater ging daar failliet (google maar es). Horeca en geen eigen geld meenemen...das het recept voor een default als je t mij vraagt
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)-gans-assen-faillietquote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:12 schreef MSR het volgende:
[..]
Een uitbater voor de vorige uitbater dan? Zelf zegt ze namelijk dat de vorige uitbater op leeftijd was.
Zo da's ff lekker!!! Dan loopt ze de boel dus gewoon te misleiden als je het mij vraagt? Of ben ik nou gek?quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:14 schreef Justme7005 het volgende:
[..]
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)-gans-assen-failliet
Ze zijn gewoon die drie jaar vergeten te noemenquote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:15 schreef MSR het volgende:
[..]
Zo da's ff lekker!!! Dan loopt ze de boel dus gewoon te misleiden als je het mij vraagt? Of ben ik nou gek?
"Eigenaresse Sacha Gans stond uitstekend bekend (gestopt wegens leeftijd)."
Heel letterlijk zegt ze in de pitch niet dat ze het van Sacha Gans heeft overgenomen. Maar ze laat het stukje van Eberhard ten Have gewoon weg. Ze liegt dus niet, maar of het netjes is........quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:15 schreef MSR het volgende:
[..]
Zo da's ff lekker!!! Dan loopt ze de boel dus gewoon te misleiden als je het mij vraagt? Of ben ik nou gek?
Nee, ze misleidt niet. Ze vermeldt alleen niets over de laatste drie jaar, dus nadat Sascha Gans haar toko aan Eberhard ten Have had overgedaan.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:15 schreef MSR het volgende:
[..]
"Eigenaresse Sacha Gans stond uitstekend bekend (gestopt wegens leeftijd)."
Het verschil tussen garantievermogen en eigen vermogenquote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:20 schreef Justme7005 het volgende:
Het gebeurt vaker in een pitch dat zaken die niet te pas komen worden weggelaten. Daarom google ik zelf altijd even op projecten en zo kom je nog wel es wat tegen.
Maar.....
Echt lachwekkend vind ik dit : Het eigen vermogen bedraagt 42/147 zijnde 29 % van het balanstotaal.
Kan iemand mij vertellen wat hier niet aan klopt ? :-)
Ze hebben de lening van haar vader bij het eigen vermogen geteld, wat natuurlijk helemaal niet zo is.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 11:20 schreef Justme7005 het volgende:
Het gebeurt vaker in een pitch dat zaken die niet te pas komen worden weggelaten. Daarom google ik zelf altijd even op projecten en zo kom je nog wel es wat tegen.
Maar.....
Echt lachwekkend vind ik dit : Het eigen vermogen bedraagt 42/147 zijnde 29 % van het balanstotaal.
Kan iemand mij vertellen wat hier niet aan klopt ? :-)
Nou he, de mensen alhier zijn goed bezig!quote:Op vrijdag 22 mei 2015 13:00 schreef leolinedance het volgende:
Volgens mij maken wij hier in een uur tijd een betere risico inventarisatie / businesscase dan de ondernemer van het restaurant
Precies! Ik ben blij dat ik bij mijn zoektocht over crowdfunding dit forum heb gevonden. Hier geen borreltafelgeteut, maar kenners. Hier worden de broodnodige nuances aangebracht. Hier is hoor en wederhoor. Hier leer ik elke dag. Nou ja... In ieder geval: leve de crowd!quote:Op vrijdag 22 mei 2015 13:00 schreef leolinedance het volgende:
Volgens mij maken wij hier in een uur tijd een betere risico inventarisatie / businesscase dan de ondernemer van het restaurant
Mooi project, mensen uit Kampen/Genemuiden, goede betalingsmoraalquote:Op vrijdag 22 mei 2015 10:13 schreef Gijsbertus het volgende:
wat betreft leeftijd zit ik daar nog wel onder, gelukkig.
Ik zie een nieuw project op collin:
HJ Brothers 7,5% 60 mnd.
Tja, en als er dan eens eentje volloopt bij KoM kan die geen doorgang vinden. Ach, wellicht loopt het binnenkort storm bij KoM.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 13:39 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mooi project, mensen uit Kampen/Genemuiden, goede betalingsmoraal
En al weer vol......daar moeten ze bij KoM toch met enige jalouzie naar kijken........![]()
Zit momenteel op 85%.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 13:39 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mooi project, mensen uit Kampen/Genemuiden, goede betalingsmoraal
En al weer vol......daar moeten ze bij KoM toch met enige jalouzie naar kijken........![]()
dat is wel een lange tijd. 5% netto over het dan nog resterende bedrag neem ik aan..quote:Op vrijdag 22 mei 2015 15:33 schreef k_man het volgende:
Zelfs de bouw van een nieuw ziekenhuis kun je tegenwoordig crowdfunden. Het is wel iets voor de lange adem (17 jaar) en het minimumbedrag ligt ook aardig hoog (¤ 2.500). Wel netto 5% rente per jaar.
Het is niet helemaal annuitair volgens mij. Ze betalen namelijk de rente per kwaartaalquote:Op vrijdag 22 mei 2015 15:55 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
dat is wel een lange tijd. 5% netto over het dan nog resterende bedrag neem ik aan..
op basis van annuïteit en niet door investeren een rendement van 2,45%.
met een inleg van 2500, 221,75 terug aan annuïteit per jaar.
Zit daar dan verschil in behalve de naamquote:Op vrijdag 22 mei 2015 17:07 schreef obligataire het volgende:
Op deze manier lijkt het eigenlijk meer op een obligatielening die op een slinkse manier als een trendy crowdfunding project aan de man wordt gebracht.
Zijn startend kwam ik deze week achter. Toevallig vertelde mijn sportmaatje vanmiddag dat hij geïnvesteerd had in Warung. Heren schijnen de zekerheden voor de investeerder vrij strak geregeld te hebben. Ondanks de stijlfouten in het profiel toch maar in Infraunie geïnvesteerd. Deze ziet er idd leuk uit.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 18:24 schreef Gijsbertus het volgende:
Leuk project op aygodutch
- concept food service - 8% - 36 maanden
met een incentive vanaf ¤ 250
Dat project had 2 dagen nodig. Gemiddeld, staat op de website, duurt het 12 dagen voordat een project volgelopen is.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 19:55 schreef didi80 het volgende:
Zo...dat gaat lekker snel bij Lendahand. Vanmorgen ingeschreven en mijn 1e project geselecteerd. Vanmiddag dit project betaald. En nu net de mail dat het project vol is, en per 1 juni gaat lopen.
Leuk!
Dat klinkt goed inderdaad. Ik ga zo ook met een paar projecten starten. Neem de 4%'ers wel even meequote:Op vrijdag 22 mei 2015 19:55 schreef didi80 het volgende:
Zo...dat gaat lekker snel bij Lendahand. Vanmorgen ingeschreven en mijn 1e project geselecteerd. Vanmiddag dit project betaald. En nu net de mail dat het project vol is, en per 1 juni gaat lopen.
Leuk!
Als je hier aan mee doet, dan heb je je voor de rest van je leven afgekocht voor alle collectes van goede doelenquote:Op vrijdag 22 mei 2015 22:25 schreef crowdiefunder het volgende:
Vandaag ook mijn eerste leningen op lendahand geplaatst: 3 van 250 euro per stuk (waarbij in 1 lening de 25 bonus). De eerste is inderdaad al van start gegaan en heeft het volgende terugbetaal schema:
Terugbetaling 1 ¤ 67,50 op 30 november 2015
Terugbetaling 2 ¤ 66,25 op 31 mei 2016
Terugbetaling 3 ¤ 65,00 op 30 november 2016
Terugbetaling 4 ¤ 63,75 op 31 mei 2017
Uiteindelijk is dat een winst van 12,50 in 2 jaar (ok, uiteraard kun je de uitbetalingen direct weer investeren). Toch wel een groot risico voor een minimale winst. Als er 1 project (in het eerste half jaar) de mist in gaat, moet je 20 andere projecten goed afsluiten in die 2 jaar om quitte te staan. De partner neemt de betalingsplicht over, maar die kan ook eventueel omvallen.
Hoe denken jullie daarover?
LOLquote:Op vrijdag 22 mei 2015 22:28 schreef Coelho het volgende:
[..]
Als je hier aan mee doet, dan heb je je voor de rest van je leven afgekocht voor alle collectes van goede doelen
Nee hoor, om na 6 maanden ¤ 50 terug te hebben moet je alleen maar ¤ 50 stoppen in een 6-maandsproject. Of 100 in een 12-maandsproject. Of... Als je kiest om niet opnieuw te investeren wordt het op je bankrekening bijgeschreven. Kies je er wel voor, dan wordt allen die ¤ 0,75 of 1,50 of... rente bijgeschreven.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 22:22 schreef Coelho het volgende:
Ook ik heb even gekeken bij Lendahand. Is het niet raar dat het geld maar 5 dagen in je wallet blijft? Om na 6 maanden al weer direct ¤50 terug te hebben, moet je al snel een paar honderd euro investeren. Als je minder dan de minimum investering of een niet rond bedrag overhoud, dan gaat het weer naar je tegenrekening. Het zou toch veel makkelijker zijn als het gewoon in je account bleef net als bij Kiva?
Ik vind het juist heel sympatheik dat je drie smaken krijgt:quote:Op vrijdag 22 mei 2015 22:22 schreef Coelho het volgende:
Ook ik heb even gekeken bij Lendahand. Is het niet raar dat het geld maar 5 dagen in je wallet blijft? Om na 6 maanden al weer direct ¤50 terug te hebben, moet je al snel een paar honderd euro investeren. Als je minder dan de minimum investering of een niet rond bedrag overhoud, dan gaat het weer naar je tegenrekening. Het zou toch veel makkelijker zijn als het gewoon in je account bleef net als bij Kiva?
Lijkt me hetzelfde risico als bij andere platformen. Bij Lendahand wordt het risico niet afgedekt door hoofdelijke aansprakelijkheid maar door iets als bankgarantie. Het project kan omvallen, maar dan is de lokale partner aansprakelijk. Die bank heeft er uiteraard alle belang bij dat er terugbetaald wordt. Lendahand heeft er ook alle belang bij (het is hun verdienmodel). Dat werkt volgens mij in het voordeel van de uitleners. Uiteraard zijn er nog legio risico's te bedenken. Valutaschommeling (opgevangen door de lokale partner), mismanagement, politiek om maar wat te noemen.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 22:25 schreef crowdiefunder het volgende:
Vandaag ook mijn eerste leningen op lendahand geplaatst: 3 van 250 euro per stuk (waarbij in 1 lening de 25 bonus). De eerste is inderdaad al van start gegaan en heeft het volgende terugbetaal schema:
Terugbetaling 1 ¤ 67,50 op 30 november 2015
Terugbetaling 2 ¤ 66,25 op 31 mei 2016
Terugbetaling 3 ¤ 65,00 op 30 november 2016
Terugbetaling 4 ¤ 63,75 op 31 mei 2017
Uiteindelijk is dat een winst van 12,50 in 2 jaar (ok, uiteraard kun je de uitbetalingen direct weer investeren). Toch wel een groot risico voor een minimale winst. Als er 1 project (in het eerste half jaar) de mist in gaat, moet je 20 andere projecten goed afsluiten in die 2 jaar om quitte te staan. De partner neemt de betalingsplicht over, maar die kan ook eventueel omvallen.
Hoe denken jullie daarover?
Dat is precies de reden waarom ik tot op heden niet meegedaan heb. Wat mij betreft ook een hoog risico t.o.v. het rendement. Als ik eventueel mee ga doen zie ik het meer als een goed doel dan als een belegging. Ik twijfel of het iets voor mij is....., maar zo te horen hebben veel van jullie er wel veel plezier mee en dat is ook wat waard.quote:
Ja, helaas, het rendement moet gedeeld worden door drie partijen: bank, platform en investeerder. Ik vermoed ook: in die volgorde. Zij het dat in heel wat gevallen platform en investeerder gelijk op gaan (ieder 4%). De bank loopt het grootste risico en ontvangt dus het meeste rendement. En toch zijn dit soort leningen aantrekkelijker voor de kredietvrager dan wanneer die in eigen land naar een puur commerciële bank stapt die rentepercentages hanteert van 4 of 5% per maand.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 23:05 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is precies de reden waarom ik tot op heden niet meegedaan heb. Wat mij betreft ook een hoog risico t.o.v. het rendement. Als ik eventueel mee ga doen zie ik het meer als een goed doel dan als een belegging. Ik twijfel of het iets voor mij is....., maar zo te horen hebben veel van jullie er wel veel plezier mee en dat is ook wat waard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Obligatieleningquote:Op vrijdag 22 mei 2015 17:46 schreef Goesten het volgende:
[..]
Zit daar dan verschil in behalve de naam
De tijd zal het uiteraard leren of het risico kleiner is. Zelf maken "wij" in ieder geval minder rendement om het op te vangen. Zoals jij al aangeeft vangen de Lokale partners de eerste probleem gevallen op, dat is mooi. Echter als een Lokale partner in de problemen komt heb je kans dat een hele groep van leningen in de problemen komt. Wie gaat het geld van al die kleine leningen op duizenden kilometers afstand incasseren?quote:Op zaterdag 23 mei 2015 07:09 schreef troepjepdat het volgende:
Leuk dat er plotseling wat meer gesproken wordt over Lendahand!Heeft die 25-euro-actie toch maar mooi gewerkt!
Het rendement is inderdaad wat minder dan bij bijv. GVE of KOM, maar het risico is misschien zelfs wel wat kleiner, en het zijn veelal sympatieke projecten wmb, met korte looptijden van 6 tot 24 maanden.
De cijfers wb terugbetaling lijken heel goed. Ik had begrepen dat de default rate 2-3% is, maar dat het meestal pas rond het eind van het project niet meer betaald wordt. Waarschijnlijk is het dus daardoor dat tot nu toe in Colombia in 1 jaar 0.97% niet is terugbetaald en in de Fillipijnen in 20 maanden 0.25% niet is terugbetaald. In Ghana zijn ze pas begin dit jaar begonnen, dus daar zijn nog geen defaults.
Deze cijfers zouden dus de betalingen aan de (drie) lokale partners betreffen, niet de uitbetalingen naar ons toe, want alles wordt opgevangen door die lokale partners. Het is denk ik wel belangrijk om naast te spreiden over projecten, dus te spreiden over de lokale partners. Er komen volgens mij wel 20-30 nieuwe projecten per maand, dus genoeg om uit te kiezen!
Daar zit inderdaad het grootste risico, het omvallen van een van de lokale partners. In principe zou de partij leningen dan aan een ander bedrijf daar aangeboden worden, dus kan alles zou kunnen doorgaan. Maar Lendahand zal wel vrij zorgvuldig zijn bij het uitzoeken van de (initiele) lokale partner, want als een hele partij leningen niet langer uitbetaald wordt, wil niemand meer investeren en valt hun platform om.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 07:29 schreef Horsemen het volgende:
[..]
De tijd zal het uiteraard leren of het risico kleiner is. Zelf maken "wij" in ieder geval minder rendement om het op te vangen. Zoals jij al aangeeft vangen de Lokale partners de eerste probleem gevallen op, dat is mooi. Echter als een Lokale partner in de problemen komt heb je kans dat een hele groep van leningen in de problemen komt. Wie gaat het geld van al die kleine leningen op duizenden kilometers afstand incasseren?
kan ik niet rijmen met:quote:Het restaurant ligt, voor een horecaonderneming, op een first class locatie, aan de Markt te Assen. Het is van oudsher het horecaplein van Assen waar het publiek zich als vanzelf meldt.
Dat je maar vijf dagen open bent, daar kun je over discussiëren, maar met een dergelijke locatie lijkt de zondag me op een mooie zomermiddag een van de drukste dagen.quote:Openingstijden zijn vanaf het middaguur tot middernacht op dinsdag tot en met zaterdag.
Spreiden over projecten zal weinig zin hebben. Ze lopen toch allemaal wel vol en oefenen bij omvallen dus veel druk uit op een lokale partner.quote:Op zaterdag 23 mei 2015 07:36 schreef troepjepdat het volgende:
[..]
Daar zit inderdaad het grootste risico, het omvallen van een van de lokale partners. In principe zou de partij leningen dan aan een ander bedrijf daar aangeboden worden, dus kan alles zou kunnen doorgaan. Maar Lendahand zal wel vrij zorgvuldig zijn bij het uitzoeken van de (initiele) lokale partner, want als een hele partij leningen niet langer uitbetaald wordt, wil niemand meer investeren en valt hun platform om.
Maar ik denk dat het daarom dus goed is om te spreiden over de lokale partners. Nu zijn dat er nog drie, maar er komen er meer. En daarnaast alsnog spreiden over de projecten, zodat het omvallen van een of een paar projecten niet in een keer veel druk uitoefent op een lokale partner.
En je moet het toch een beetje zien als een goed doel, denk ik. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kiva, krijg je hier nog een beetje rente over het geld dat je kwijt bent.
Wellicht omdat het aan de biblebelt grenst en de zondag de dag voor het opperwezen is, waarop geen commerciële activiteiten ontplooit mogen worden?quote:Op zaterdag 23 mei 2015 09:46 schreef deezler het volgende:
Zag gisteren de Corhoen al voorbij komen. Misschien dat het komt omdat ik niet uit Drenthe kom en eerlijk gezegd ken ik de horeca alleen van de zijde van de consument, maar de zin
[..]
kan ik niet rijmen met:
[..]
Dat je maar vijf dagen open bent, daar kun je over discussiëren, maar met een dergelijke locatie lijkt de zondag me op een mooie zomermiddag een van de drukste dagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |