Geloof in de mens bedoel je ?quote:Op maandag 1 juni 2015 22:21 schreef Eficaz het volgende:
Juist door de wonderen in dit soort documentaires wordt juist mijn geloof versterkt, in die zin dat ik dan denk wat het toch allemaal fascinerend en wonderlijk in mekaar zit, de wereld en het heelal. en ook hoe mensen verbazingwekkend knap zijn dat dat kan, een ruimteschip op een stuk steen in de ruimte laten landen...en informatie doorspelen naar de aarde en foto's maken etc.
De zon kan niet "stilstaan" aan de hemel. Ezels kunnen niet spreken. Bijlen kunnen niet drijven.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:37 schreef bianconeri het volgende:
Uh, nee? Dan zou jij een prijs winnen als je iets uit de Bijbel als onjuist kan bestempelen.
Alles kan beter.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:36 schreef hoatzin het volgende:
De zon kan niet "stilstaan" aan de hemel. Ezels kunnen niet spreken. Bijlen kunnen niet drijven.
Dat zijn tegenstellingen. Ik heb het over onmogelijkheden. Zaken die de bijbel beweert en aantoonbaar onjuist zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Alles kan beter.![]()
http://www.debijbelzegt.nl/contradict.htm
Grappig dat jij beweert ervoor niet te rammenquote:Op maandag 1 juni 2015 19:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Stampen kunnen we ook doen. Kennis of anderszins.
Niet iedereen heeft behoefte om de waarheid over religie te weten. Zelfs mensen die met beide benen op de grond staan willen liever geloven. Als dat hen gelukkig maakt, laat hen dan. Uitspraken als "dat mensen anno 2015 nog religieus zijn" vind ik alleen maar onverdraagzaam klinken.quote:Op maandag 1 juni 2015 20:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Lijkt me wel iets voor de psychiatrie. Verder nog iets, maar dan voor mentaal evenwichtige personen.
O maar, ik heb absoluut geen moeite met gelovig zijn hoor. Ik ga enkel in op wat ze hier beweren.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:10 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft behoefte om de waarheid over religie te weten. Zelfs mensen die met beide benen op de grond staan willen liever geloven. Als dat hen gelukkig maakt, laat hen dan. Uitspraken als "dat mensen anno 2015 nog religieus zijn" vind ik alleen maar onverdraagzaam klinken.
Juist, verbazingwekkend hoe knap mensen zijn dat ze een ruimtelander kunnen laten landen op een komeet!!! Die dan fotos en informatie doorgeeft aan de aarde!!!quote:
Dat laatste volgt helemaal niet uit het eerste. Hoe meer de mens ontdekt over hoe hij zelf en de wereld waarin hij leeft werkt, hoe minder indicatie er is dat de mens zou zijn gemaakt door een god.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:50 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Juist, verbazingwekkend hoe knap mensen zijn dat ze een ruimtelander kunnen laten landen op een komeet!!! Die dan fotos en informatie doorgeeft aan de aarde!!!
En wie heeft die mensen gemaakt? juist: God!
Deze vraag behelst al een ongefundeerde aanname, ik hoop dat je dat zelf ook ziet.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:50 schreef Eficaz het volgende:
Net zo goed als ik een documentaire over de natuur zie, hoe ingenieus goed alle in mekaar zit, werkt en past!
En wie heeft die natuur uiteindelijk gemaakt, middels evolutie?
Nou, neem maar van mij aan dat 'geloof meer kapot maakt dan je lief is'. die uitspraak deed een hele goede vriend van me laatst, nav de misstanden in de evangelische hoek, en tussen 2 christenen onderling, waarvan één uit die hoek.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:44 schreef Molurus het volgende:
We moeten natuurlijk een onderscheid maken tussen de volgende twee gedachtes:
1) mensen hebben psychologisch baat bij religie. Deze stelling is zeer dubieus. Er zijn vooralsnog geen concrete empirische aanwijzingen dat dit werkelijk klopt. En dan kunnen de verwijten over onverdraagzaamheid eigenlijk al direct de prullenbak in.
Religieuze claims zijn voor de een waar, voor de ander gedeeltelijk, en weer voor een ander helemaal niet.quote:2) religieuze claims zijn waar. Deze claim is vanzelfsprekend nog veel dubieuzer.
De reden dat ik dit onderscheid zo scherp wil maken, is omdat geregeld de indruk wordt gewekt dat de eerste claim iets zegt over de tweede claim. En dat is natuurlijk regelrechte nonsens.
Nou, ik hoor juist steeds van hoe meer wetenschappers en onderzoekers ontdekken, hoe onduidelijker alles wordt, in die zin dat hoe meer men weet des te meer vragen komen er bij.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:56 schreef Molurus het volgende:
Dat laatste volgt helemaal niet uit het eerste. Hoe meer de mens ontdekt over hoe hij zelf en de wereld waarin hij leeft werkt, hoe minder indicatie er is dat de mens zou zijn gemaakt door een god.
Ik bedoel eigenlijk dat ik denk dat er een intelligentie achter moet zitten, die mijn verastand te boven gaat.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:56 schreef Molurus het volgende:
Deze vraag behelst al een ongefundeerde aanname, ik hoop dat je dat zelf ook ziet.
Het tegenovergestelde is natuurlijk ook een empirische claim. Een claim waar overigens best een aardige casus voor gemaakt zou kunnen worden.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Nou, neem maar van mij aan dat 'geloof meer kapot maakt dan je lief is'. die uitspraak deed een hele goede vriend van me laatst, nav de misstanden in de evangelische hoek, en 2 tussen christenen onderling, waarvan één uit die hoek.
Ehm... als het empirische claims betreft... bijv 'de mens is door een god geschapen', dat is een empirische claim, ongeacht of die verifieerbaar is. Dan kan die claim niet voor de ene persoon waar zijn en voor de ander niet. Die claim is eenvoudig wel of niet waar.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Religieuze claims zijn voor de een waar, voor de ander gedeeltelijk, en weer voor een ander helemaal niet.
Wat heeft dit te maken met goden?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:59 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Nou, ik hoor juist steeds van hoe meer wetenschappers en onderzoekers ontdekken, hoe onduidelijker alles wordt, in die zin dat hoe meer men weet des te meer vragen komen er bij.
Nee. Gevoelens of ervaringen kunnen verschillen, maar de meeste religieuze claims (er is een oppermachtige God, wie zondigt gaat naar de hel) zijn keiharde statements die niet tegelijk waar en onwaar kunnen zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Religieuze claims zijn voor de een waar, voor de ander gedeeltelijk, en weer voor een ander helemaal niet.
Eveneens een ongefundeerde aanname.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:05 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk dat ik denk dat er een intelligentie achter moet zitten, die mijn verastand te boven gaat.
Dat is logisch. Je begint met één vraag en het antwoord daarop bevat details die nieuwe vragen oproepen. Zie het als de inherente toename van chaos in het universum.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:59 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Nou, ik hoor juist steeds van hoe meer wetenschappers en onderzoekers ontdekken, hoe onduidelijker alles wordt, in die zin dat hoe meer men weet des te meer vragen komen er bij.
Het kan mi. als iemand het gelooft op een gezonde manier ziet: Liefdevolle God die het beste met me wil. Ik mag alles en ik moet niets!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 12:44 schreef Molurus het volgende:
mensen hebben psychologisch baat bij religie. Deze stelling is zeer dubieus. Er zijn vooralsnog geen concrete empirische aanwijzingen dat dit werkelijk klopt. En dan kunnen de verwijten over onverdraagzaamheid eigenlijk al direct de prullenbak in.
Kan... kan... er kan zoveel. Een mogelijkheid is op zichzelf niet bijster interessant. Concrete aanwijzingen, toetsbare hypotheses, die zijn interessant.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:10 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het kan mi. als iemand het gelooft op een gezonde manier ziet: Liefdevolle God die het beste met me wil. Ik mag alles en ik moet niets!
Ja, daar denk ik anders over. wie goed leeft gaat naar de Hemel. simpel.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee. Gevoelens of ervaringen kunnen verschillen, maar de meeste religieuze claims (er is een oppermachtige God, wie zondigt gaat naar de hel) zijn keiharde statements die niet tegelijk waar en onwaar kunnen zijn.
Het bestaan van de hemel en de hel is bijvoorbeeld zo'n feit dat niet tegelijkertijd waar en onwaar kan zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:13 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja, daar denk ik anders over. wie goed leeft gaat naar de Hemel. simpel.
En ja, wat is zondigen? Ja, kinderen hun leven voorgoed verknallen door hun te misbruiken?
Of een keertje, per ongeluk, creatief je belasting invullen, ja, daar zít nogal een verschil tussen!
En dan kom je weer bij het feit dat geloof een gevoel is, en het niet te bewijzen is.;)quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kan... kan... er kan zoveel. Een mogelijkheid is op zichzelf niet bijster interessant. Concrete aanwijzingen, toetsbare hypotheses, die zijn interessant.
En vooralsnog zie ik geen van beide.
Natuurlijk is het dat. Als het te bewijzen was, was het geen geloof. Wat direct meebrengt dat een geloof ook niet te bewijzen is.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:15 schreef Eficaz het volgende:
[..]
En dan kom je weer bij het feit dat geloof een gevoel is, en het niet te bewijzen is.;)
En daar zijn we dus weer bij het onderscheid dat ik eerder maakte. Want het lijkt erop dat je nu de onbewijsbaarheid van religieuze claims projecteert op de claim dat mensen psychologisch baat zouden hebben bij religie.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 14:15 schreef Eficaz het volgende:
[..]
En dan kom je weer bij het feit dat geloof een gevoel is, en het niet te bewijzen is.;)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |