Wow! Wow! Wow!quote:Op maandag 1 juni 2015 18:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou, goed dan. Waar woon je, dan kom ik even lekker wat kennis in je hersenen rammen?
Noem eens wat, wat juist is aan religie.quote:Op maandag 1 juni 2015 18:58 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Dat weet ik wel. Wat niet automatisch maakt dat religie onjuist is.
Ik wil best iets anders komen rammen, maar dan wil ik wel eerst pics van je zien.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:01 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Wow! Wow! Wow!
Weet je zeker dat het kennis is wat je wilt rammen?
Hé, jij vindt dat alle atheļsten hier per se kennis willen rammen. Dus bied ik aan om maar aan dat stereotype te voldoen.quote:En daarbij, dat is niet de manier om tegen veranderen.
Goede aanvulling.quote:Op maandag 1 juni 2015 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou ik niet te hard zeggen. Er zijn nogal wat religieuze claims die verifieerbaar onjuist zijn.
Verifieerbaar juiste religieuze claims bestaan daarentegen weer niet. Dan is het per definitie geen religie meer.
quote:Op maandag 1 juni 2015 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou ik niet te hard zeggen. Er zijn nogal wat religieuze claims die verifieerbaar onjuist zijn.
Verifieerbaar juiste religieuze claims bestaan daarentegen weer niet. Dan is het per definitie geen religie meer.
Ja en nee. Ligt er een beetje aan wat je verstaat onder 'religieuze claim'. Als dat alleen de metafysische claims zijn, dan ga je inderdaad niets kunnen verifiėren. Als dat bijvoorbeeld ook beweringen uit de heilige boeken zijn, dan kun je vast een en ander verifiėren.quote:Op maandag 1 juni 2015 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Religie maakt sommige mensen dat ze geestelijk vredig leven. Daarom is het zo erg om te lezen hoe vele atheļsten bijna met geweld, nee ik overdrijf, met harde woorden proberen religieuzen uit hun wereldje te halen.quote:
'Metafysica' is een nogal moeizaam begrip. Maar het totaal aan religieuze claims lijkt me sowieso breder dan dat. Het beperkt zich vrijwel nooit tot niet-verifieerbare claims.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja en nee. Ligt er een beetje aan wat je verstaat onder 'religieuze claim'. Als dat alleen de metafysische claims zijn, dan ga je inderdaad niets kunnen verifiėren. Als dat bijvoorbeeld ook beweringen uit de heilige boeken zijn, dan kun je vast een en ander verifiėren.
Pics? Lol!quote:Op maandag 1 juni 2015 19:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik wil best iets anders komen rammen, maar dan wil ik wel eerst pics van je zien.
[ afbeelding ]
[..]
Hé, jij vindt dat alle atheļsten hier per se kennis willen rammen. Dus bied ik aan om maar aan dat stereotype te voldoen.
Dan lijken ze me niet a priori niet te verifiėren. Veel religieuze claims zijn inderdaad niet te verifiėren, maar ik denk dat er ook verschillende religieuze claims zijn die wel te verifiėren zijn. Om maar iets onnozels te noemen: "Pontius Pilatus was gouverneur van Judaea rond het jaar 30."quote:Op maandag 1 juni 2015 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Metafysica' is een nogal moeizaam begrip. Maar het totaal aan religieuze claims lijkt me sowieso breder dan dat.
Ja, afbeeldingen, je weet wel. Als we 'anders' gaan rammen, wil ik wel eerst weten hoe jij eruit ziet. Ik ga geen 80-jarige omaatjes 'anders' rammen.quote:
Jawel hoor, want daarvoor ramde ik niet. Tenminste, niet kennis.quote:Ik zei dat het niet te laat is om te veranderen. En toen wilde jij rammen. Dat is niet veranderen.
Precies. Het soort religie dat uitsluitend niet-verifieerbare claims doet bestaat als je het mij vraagt helemaal niet.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan lijken ze me niet a priori niet te verifiėren. Veel religieuze claims zijn inderdaad niet te verifiėren, maar ik denk dat er ook verschillende religieuze claims zijn die wel te verifiėren zijn. Om maar iets onnozels te noemen: "Pontius Pilatus was gouverneur van Judaea rond het jaar 30."
Maar zo'n claim is wel degelijk verifieerbaar juist. We hebben documenten die spreken over Pontius Pilatus als gouverneur van Judaea in die periode.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Het soort religie dat uitsluitend niet-verifieerbare claims doet bestaat als je het mij vraagt helemaal niet.
Loooollll!!!quote:Op maandag 1 juni 2015 19:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, afbeeldingen, je weet wel. Als we 'anders' gaan rammen, wil ik wel eerst weten hoe jij eruit ziet. Ik ga geen 80-jarige omaatjes 'anders' rammen.
[..]
Jawel hoor, want daarvoor ramde ik niet. Tenminste, niet kennis.
Maar dan lijkt het me eerder een historische claim dan een religieuze claim.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar zo'n claim is wel degelijk verifieerbaar juist. We hebben documenten die spreken over Pontius Pilatus als gouverneur van Judaea in die periode.
Stampen kunnen we ook doen. Kennis of anderszins.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:15 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Loooollll!!!
Maar ik schreef stampen, niet rammen.
Vandaar mijn opmerking: wat versta je precies onder 'religieuze claim'? Alleen metafysische claims, of alle claims?quote:Op maandag 1 juni 2015 19:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar dan lijkt het me eerder een historische claim dan een religieuze claim.
In brede zin zou ik zeggen: claims die onderdeel uitmaken van een godsdienstige doctrine.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vandaar mijn opmerking: wat versta je precies onder 'religieuze claim'? Alleen metafysische claims, of alle claims?
Dat is een beetje een semantisch spelletje. Je definieert nu 'religieuze claim' als 'een onbewezen claim gedaan door een religie'. Natuurlijk zijn er dan geen bewezen religieuze claims, die kunnen er met die definitie ook nooit zijn. Dan zou zelfs de bewering 'er is een god' geen religieuze claim meer zijn, mocht die ooit bewezen worden.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
In brede zin zou ik zeggen: claims die onderdeel uitmaken van een godsdienstige doctrine.
Als de Bijbel iets zegt dat triviaal waar is dan is dat daarmee nog geen onderdeel van een godsdienstige doctrine. Claims zoals 'Jezus is opgestaan uit de dood' en 'de aarde is 6000 jaar oud' zijn dat wel.
Of anders gezegd: als er morgen wordt bewezen dat de aarde daadwerkelijk 6000 jaar oud is, dan is vanaf dat moment de claim 'de aarde is 6000 jaar oud' geen religieuze claim meer.
Dat laatste beaam ik volledig. Op het moment dat het bestaan van een god wordt bewezen is het geen religieus geloof meer, omdat het dan helemaal geen geloof meer is maar kennis.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een beetje een semantisch spelletje. Je definieert nu 'religieuze claim' als 'een onbewezen claim gedaan door een religie'. Natuurlijk zijn er dan geen bewezen religieuze claims, die kunnen er met die definitie ook nooit zijn. Dan zou zelfs de bewering 'er is een god' geen religieuze claim meer zijn, mocht die ooit bewezen worden.
Hai:)quote:Op maandag 1 juni 2015 18:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wetenschap wijst religie niet af. Het zijn twee gescheiden werelden, elk met hun eigen manieren van onderbouwing.
Niet als gelovige wetenschap uitsluiten, maar wetenschap en geloof zijn 2 gescheiden terreinen die elkaar uitsluiten als visie op de wereld. Dat wil niet zeggen dat je als gelovige geen wetenschappelijke doorbraken gebruikt, maar dat je visie op de wereld een andere is:quote:Op maandag 1 juni 2015 20:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Hai:)
Zou voor elke gelovige weer anders zijn.
Maar ik, als gelovige sluit wetenschap juist in.
Ik begrijp ook niet, hoe iemand als gelovige wetenschap kan uitsluiten.
Voorbeeld: natuurlijk is de aarde niet in zes dagen gemaakt dat kan helemaal niet, daar moet miljarden jaren aan evolutie aan zijn voorafgegaan, en alles evolueert nog steeds.
Da's CGI, geen wetenschap, maar dat daargelaten.quote:Ik kijk ook graag naar documentaires over ruimtevaart
Lijkt me wel iets voor de psychiatrie. Verder nog iets, maar dan voor mentaal evenwichtige personen.quote:Op maandag 1 juni 2015 19:07 schreef Mihoentje het volgende:
Religie maakt sommige mensen dat ze geestelijk vredig leven.
Ik kijk bijvoorbeeld naar dit soort documentaires.quote:Op maandag 1 juni 2015 20:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niet als gelovige wetenschap uitsluiten, maar wetenschap en geloof zijn 2 gescheiden terreinen die elkaar uitsluiten als visie op de wereld. Dat wil niet zeggen dat je als gelovige geen wetenschappelijke doorbraken gebruikt, maar dat je visie op de wereld een andere is:
Wetenschap
- controleerbaar
- reproduceerbaar
- rationeel
Geloof
- persoonlijk
- transcedent
- irrationeel
[..]
Da's CGI, geen wetenschap, maar dat daargelaten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |