abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 maandag 18 mei 2015 @ 07:36:36 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_152703222
In de Tweede Kamer worden vandaag de eerste openbare verhoren gehouden van de parlementaire enquêtecommissie over de Fyra. De commissie wil weten hoe het zo fout kon gaan met de snelle trein die naar Brussel moest rijden.

De NS kocht de treinen in Italië van AnsaldoBreda. Al vanaf het begin waren er problemen met de treinen en al na een paar weken werden ze van het spoor gehaald. De NS gaf de bouwer de schuld en bracht de treinen terug.

Vandaag worden drie mensen gehoord, later deze week volgen onder anderen de oud-ministers Zalm en Netelenbos. De conclusies worden dit najaar verwacht.

http://nos.nl/teletekst#107

Laat de hypocriete Gerrit Zalm maar hangen met z'n schijt-komische "Ik lach alles weg lach."

:P

Als de parlementaire enquête naar de 'ramptrein' Fyra maandag begint, zal iedereen weten wie commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) is. Vaak krijgen 'backbenchers' zo'n voorzittersrol, om vervolgens maandenlang in de schijnwerpers te staan. En onder druk.



Tja, lacht Jan de Wit, zo gaat dat. Hij was al 36 jaar bezig als SP'er. Al 12 jaar in de Tweede Kamer aan het buffelen, altijd zij-aan-zij met de toch bekende Jan Marijnissen. Maar pas toen hij in 2010 voorzitter werd van de parlementaire commissie naar de financiële crisis, leerde het Grote Publiek hem echt kennen. ,,Ineens ben je veel op de buis. Ik word er nog altijd op aangesproken,'' zegt De Wit grinnikend.



Hij weet precies wat Madeleine van Toorenburg te wachten staat, als zij maandag begint als voorzitter van de Fyra-enquêtecommissie, de 20ste in onze historie ooit. Als leider van zo'n 'tribunaal' ben je ineens niet uit de kranten en journaals weg te slaan. Niet dat publiciteit een doel is, zegt De Wit. ,,Maar zo gaat dat.''

Het kan een carrière kleur geven, want commissievoorzitter zijn, dat is een erebaantje dat officieus rouleert tussen de partijen. Van één-van-de-150, ben je in een mum van tijd de 'hoofdaanklager' van een 'gerecht' dat mag uitzoeken hoe het allemaal zover heeft kunnen komen met een mislukt project of falend bestuur. Oftewel: kijk, dat Kamerlid legt ze het vuur na aan de schenen!

Tegelijk is er een vleugje hoongelach. Je moet een goed Kamerlid zijn, maar niet het beste. En liever een wat op de achtergrond opererende backbencher, dan een stemmenkanon. Want je bent al snel maanden -zo niet jaren- zoet met zo'n enquête. En wat als het mislukt? Een beetje stevige enquête doet een minister struikelen of kost een topman z'n baan. Rolt er aan het einde van de rit geen kop, tja, dan heb je misschien niet hard genoeg gegraven.

Roland van Vliet (PVV), voelde de druk toen hij de enquête-Woningcorporaties leidde. ,,Als het goed afloopt, zeggen mensen: 'Dat is een goede vent, die kan wat!' Maar er is ook afbreukrisico. Bij een eindrapport dat niet deugt, word je de risee van het Binnenhof.''



CDA'er Theo Meijer, aanvankelijk bescheiden landbouwwoordvoerder van z'n partij, moest bij de enquête naar de Bijlmerramp ineens complottheorieën over Israëlische betrokkenheid bij de crash de baas blijven. ,,Je kunt het helemaal verbruien en dan heb je een groot probleem. Ik zag gelukkig dat het na de enquête makkelijker werd. Ik had profiel en kreeg aanbiedingen.''

Expert
Wat wel lastig is: je mag geen expert zijn op het terrein waarop de commissie onderzoek doet. Het is steevast onbekend terrein.Logisch, vindt politicoloog Gerard Visscher, die de afgelopen decennia de parlementaire enquêtes op de voet volgde. ,,Het is wel eens gebeurd dat commissieleden ook portefeuillehouder waren op het onderzoeksonderwerp en zelf verhoord moesten worden. Dat is natuurlijk volstrekt onwenselijk.''

Volop in de publiciteit, een hoog afbreukrisico. Maar als het goed gaat: een mooi vinkje op je cv. Volgens Visscher zou je het altijd moeten doen, mits je het mentaal aankan. Want over je werk mag je al die tijd tegen niemand iets zeggen. Dat kan jaren duren. ,,Ook niet tegen je vrouw en zelfs niet tegen je hond. Daar moet je zin in hebben.''

http://static3.ad.nl/stat(...)/media_l_3002589.jpg

Mooi woord......afbreukrisico. :D

:P

De parlementaire enquêtecommissie Fyra is vandaag begonnen met de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Eerste getuige is voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover.

Zaterdag stond er in de Volkskrant een reconstructie over het Fyra-debacle, inclusief een vooruitblik op de openbare verhoren. Wat weten we al, en op welke vragen moet de enquête nog antwoord geven?



Deze week richt de commissie zich op de aanbesteding van de vervoersconcessie voor de HSL-Zuid. Daarnaast wordt gekeken naar de rol van de Tweede Kamer en de aanbesteding van de Fyra.

Op deze eerste dag worden verder nog Ralph Pans (secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002) en Maarten Spaargaren (directeur bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008) onder ede gehoord. In totaal worden tot en met 12 juni ongeveer veertig mensen in het openbaar gehoord.

Langlopend getouwtrek
Hoewel de geplaagde hogesnelheidslijn Fyra al meer dan twee jaar niet meer door Nederland rijdt, is het nog altijd een voortslepend drama waar geen eind aan lijkt te komen met veel technische problemen en gebakkelei over aansprakelijkheid.

De V250-trein van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda was de grote belofte op het spoor. Treinreizigers zouden vanaf december 2012 binnen no time van Amsterdam naar Brussel kunnen reizen. Maar de Nederlandse en Belgische spoorwegen kwamen bedrogen uit: de treinen hadden meteen last van vertragingen en uitval vanwege grote technische mankementen. Zo waren er continu softwareproblemen en was de trein 's winters niet opgewassen tegen het ijs op de rails. Niet veel later besloot zowel België als Nederland de 'onvoldoende betrouwbare' Fyra definitief van het spoor te halen.

Een langlopend getouwtrek over wie verantwoordelijk is voor het drama volgde. De zestien Fyra's stonden verspreid over Amsterdam stil en een nieuwe bestelling treinen werd geannuleerd. De NS stelde de Italiaanse fabrikant verantwoordelijk. Die wilde echter niks weten van de kritiek. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moest ondertussen meerdere keren tekst en uitleg geven over het debacle.

Uiteindelijk gingen de treinen terug naar de fabriek in Italië en kreeg de NS 125 miljoen euro terug, zodat het verlies flink werd beperkt tot een waardeverlies van 88 miljoen euro.

Parlementaire enquête
De Tweede Kamer besloot een enquêtecommissie in het leven te roepen om de zaak te onderzoeken. De enquête moet meer opheldering geven over het aanbestedingsproject, het afgeven van vergunningen, de besluitvorming en de rol van de overheid.

De commissie heeft eerst feitenonderzoek gedaan en achter gesloten deuren gesproken met ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de snelle trein. Vanaf maandag volgen de openbare verhoren met de hoofdrolspelers, onder wie enkele oud-ministers.

Een parlementaire enquête is het zwaarste onderzoeksinstrument van het parlement om de waarheid over iets boven tafel te krijgen. Genodigden zijn verplicht te verschijnen en moeten een eed afleggen. De verhoren gaan vier weken duren.

http://www.volkskrant.nl/(...)e-begonnen~a4029649/

:T

[ Bericht 22% gewijzigd door tong80 op 18-05-2015 10:32:39 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152703341
Alles is de schuld van Zalm. De maatschappij kan wel wat meer linkse dictatuur gebruiken.

FF pissen.

:P
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 18 mei 2015 @ 08:02:19 #3
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_152703478
Fyra. :')

"Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kunnen nog onderdelen voorbij komen"

Iedereen die er eigen zakken mee heeft gevuld aan verdiend heeft zou iig dit terug moeten betalen.

Reeële kans daarop? 0,0
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  maandag 18 mei 2015 @ 08:09:18 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152703554
Hebben we voor 11 miljard iig plezier aan de kneuzenkermis die aan de enquetecommissie voorbijtrekt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Trouwste user 2022 maandag 18 mei 2015 @ 08:53:21 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_152704202
quote:
9s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:09 schreef Perrin het volgende:
Hebben we voor 11 miljard iig plezier aan de kneuzenkermis die aan de enquetecommissie voorbijtrekt.
Is altijd leuk om te zien hoe een geit achteraf schijt. :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152704449
In Frankrijk rijdt al jaren een TGV en in Duitsland een ICE. Maar nee, wij moeten het wiel opnieuw uitvinden...
  maandag 18 mei 2015 @ 10:10:18 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_152705660
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:02 schreef Rica het volgende:
Fyra. :')

"Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kunnen nog onderdelen voorbij komen"

Ik moest lachen :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 18 mei 2015 @ 11:14:39 #8
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
  maandag 18 mei 2015 @ 11:21:44 #9
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_152707476
Levenslang voor Zalm is de enige juiste veroordeling.
reset
pi_152707849
Hier is te vinden wie wanneer praat :)

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2015 11:38:19 (linkje fixen) ]
  maandag 18 mei 2015 @ 11:59:28 #11
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152708451
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 09:07 schreef pvdplanet het volgende:
In Frankrijk rijdt al jaren een TGV en in Duitsland een ICE. Maar nee, wij moeten het wiel opnieuw uitvinden...
Je bent natuurlijk wel afhankelijk van het budget dat de overheid je aanreikt. En TGV was te duur en onbetaalbaar als het om de afname gaat. Want er is wel degelijk naar die mogelijkheid gekeken.

Dan heb je nog de verplichte EU aanbesteding op punten. Je kon bijna niet onder die zooi uitkomen. Je zou het dwang kunnen noemen. Helaas kunnen techneuten het weer opvreten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152708585
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:59 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je bent natuurlijk wel afhankelijk van het budget dat de overheid je aanreikt. En TGV was te duur en onbetaalbaar als het om de afname gaat. Want er is wel degelijk naar die mogelijkheid gekeken.

Dan heb je nog de verplichte EU aanbesteding op punten. Je kon bijna niet onder die zooi uitkomen. Je zou het dwang kunnen noemen. Helaas kunnen techneuten het weer opvreten.
Overigens dat spoor ligt er toch nog. Koop een fatsoenlijke trein en het werkt weer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_152708753
quote:
9s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:09 schreef Perrin het volgende:
Hebben we voor 11 miljard iig plezier aan de kneuzenkermis die aan de enquetecommissie voorbijtrekt.
Kun je nagaan ik dacht 1,1 miljard, maar de teller loopt op tot 11 miljard idd...
I´m back.
  Forum Admin maandag 18 mei 2015 @ 13:50:41 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152711534
Dit is een van de meest beschamende hoofdstukken van de Nederlandse politiek van de laatste jaren. Ongelooflijk wat een wanbeleid geblunder en gekloot. En de prijzen maar verhogen :r
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 18 mei 2015 @ 13:53:02 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152711616
Er kan beter een parlementaire enquete gehouden worden als er een groot project wél lukt bij de overheid.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_152713339
Hopelijk gaan ze lekker veel modder gooien. :9
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 18 mei 2015 @ 14:59:24 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152713481
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:59 schreef Cherna het volgende:
Je bent natuurlijk wel afhankelijk van het budget dat de overheid je aanreikt. En TGV was te duur en onbetaalbaar als het om de afname gaat. Want er is wel degelijk naar die mogelijkheid gekeken.
Het probleem met de TGV was niet alleen maar de prijs, maar ook de lange wachttijd omdat er een grote order van de SNCF geplaatst was.
Daarnaast heeft in de kromme aanbesteding ook nog meegespeeld dat de lijn oorspronkelijk bedacht was voor 200km/h, maar pas later in het hele proces bedacht werd dat 250 een beter idee was.

Die hele enquete lijkt me trouwens nogal mosterd na de maaltijd. Vraag me af wat ze nu willen bereiken, want er lering uit trekken voor de toekomst doen ze toch niet met dit soort prestigeprojecten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152713490
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 07:36 schreef tong80 het volgende:
Genodigden zijn verplicht te verschijnen en moeten een eed afleggen.
Lijkt net een dictatuur. :{
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_152713557
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:53 schreef tong80 het volgende:

[..]

Is altijd leuk om te zien hoe een geit achteraf schijt. :D

:P
Jij vervult de rol van opperprovinciaal wel met verve ook uiteindelijk.
  maandag 18 mei 2015 @ 15:02:44 #20
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152713590
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 14:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het probleem met de TGV was niet alleen maar de prijs, maar ook de lange wachttijd omdat er een grote order van de SNCF geplaatst was.
Daarnaast heeft in de kromme aanbesteding ook nog meegespeeld dat de lijn oorspronkelijk bedacht was voor 200km/h, maar pas later in het hele proces bedacht werd dat 250 een beter idee was.

Die hele enquete lijkt me trouwens nogal mosterd na de maaltijd. Vraag me af wat ze nu willen bereiken, want er lering uit trekken voor de toekomst doen ze toch niet met dit soort prestigeprojecten.
Mooie info. Thanks. Ik ben het met je eens dat die hele enquete nutteloos is en lering trekt men er inderdaad toch niet uit. Ook na de bouwfraude hebben ze nog niets geleerd.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 18 mei 2015 @ 15:02:51 #21
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_152713594
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 14:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het probleem met de TGV was niet alleen maar de prijs, maar ook de lange wachttijd omdat er een grote order van de SNCF geplaatst was.
Daarnaast heeft in de kromme aanbesteding ook nog meegespeeld dat de lijn oorspronkelijk bedacht was voor 200km/h, maar pas later in het hele proces bedacht werd dat 250 een beter idee was.

Die hele enquete lijkt me trouwens nogal mosterd na de maaltijd. Vraag me af wat ze nu willen bereiken, want er lering uit trekken voor de toekomst doen ze toch niet met dit soort prestigeprojecten.
Ik krijg inmiddels een beetje een misselijk gevoel in mijn maagje van het woord prestigeprojcten, het is een van de grootste vijanden van de samenleving aan het worden.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  maandag 18 mei 2015 @ 15:26:37 #22
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_152714339
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 14:59 schreef superniger het volgende:

[..]

Lijkt net een dictatuur. :{
In een rechtszaal moet je ook een eed afleggen. Dat is dit ook wel een beetje.
reset
  maandag 18 mei 2015 @ 15:36:43 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152714666
Op de achtergrond speelt trouwens nog mee dat NS (eigenlijk NS Hispeed) een schadeclaim doet bij AnsaldoBreda, de Italiaanse treintjesbouwer. Dit proces zal nog jaren duren, maar het is voor de betrokkenen in dat proces op zijn minst interessant om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

- Is de aanbestedingsprocedure voor de exploitatie, en als gevolg daarop, de aanbestedingsprocedure voor de treinenbouw volgens de regels verlopen?
- Waren de verwachtingen realistisch?
- Komt het falen van de fyra-treinstellen door menselijke fouten of onervarenheid bij de bouwer, of door onrealistische of telkens veranderende eisen van de opdrachtgevers (lees: de minister)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 18 mei 2015 @ 16:20:16 #24
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_152716259
De NS wilde dus tariefrestrictie omdat hun initiële bod niet reëel was (alle parameters en aannames waren maximaal opgerekt), terwijl aan het eerste bod juist de eis was gesteld dat het haalbaar moest zijn.
  Trouwste user 2022 maandag 18 mei 2015 @ 18:39:28 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_152720792
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2015 13:53 schreef Perrin het volgende:
Er kan beter een parlementaire enquete gehouden worden als er een groot project wél lukt bij de overheid.
:D _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 18 mei 2015 @ 18:39:55 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_152720809
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 15:01 schreef Downwards het volgende:

[..]

Jij vervult de rol van opperprovinciaal wel met verve ook uiteindelijk.
Uiteinde. _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 20 mei 2015 @ 15:13:41 #27
7889 tong80
Spleenheup
pi_152790582
Het bod van 178 miljoen euro op het reizigersvervoer op de hsl was "idioot hoog", heeft hsl-projectdirecteur Wim Korf gezegd tegen de enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt. Korf
was ambtenaar op Verkeer en Waterstaat. Hij vertelde dat de overheid een bod van 100 miljoen al voldoende vond en een bod van 125 miljoen "heel hoog".


Arriva bood 100 miljoen per jaar,
Connexxion 61 miljoen.

NS onderbouwde het bod met een hoge inschatting van het aantal passagiers. Vanochtend zei de oud-NS'er en latere adviseur van Verkeer Kees van Krieken ook al dat het bod veel te hoog was.

http://nos.nl/teletekst#110

Dit is leuke informatie. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152790650
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:13 schreef tong80 het volgende:
Het bod van 178 miljoen euro op het reizigersvervoer op de hsl was "idioot hoog", heeft hsl-projectdirecteur Wim Korf gezegd tegen de enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt. Korf
was ambtenaar op Verkeer en Waterstaat. Hij vertelde dat de overheid een bod van 100 miljoen al voldoende vond en een bod van 125 miljoen "heel hoog".


Arriva bood 100 miljoen per jaar,
Connexxion 61 miljoen.

NS onderbouwde het bod met een hoge inschatting van het aantal passagiers. Vanochtend zei de oud-NS'er en latere adviseur van Verkeer Kees van Krieken ook al dat het bod veel te hoog was.

http://nos.nl/teletekst#110

Dit is leuke informatie. :)

:P
Maar niet echt nieuws toch?
In elke reconstructie van het fyrafiasco die ik de afgelopen jaren heb gelezen ben ik die cijfers al tegengekomen.
pi_152791073
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2015 13:53 schreef Perrin het volgende:
Er kan beter een parlementaire enquete gehouden worden als er een groot project wél lukt bij de overheid.
:D _O-
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Trouwste user 2022 woensdag 20 mei 2015 @ 15:34:03 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_152791126
De parlementaire enquêtecommissie Fyra is vanmorgen begonnen met de tweede dag van de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Volkskrantredacteur Sander Heijne woont de zitting bij en doet gedurende de dag verslag.



14.09 uur: 'NS deed idioot bod'

Commissarissen dwongen NS tot hoger bod

De parlementaire enquêtecommissie Fyra is maandag begonnen met de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Volkskrantredacteur Sander Heijne woonde de zitting bij en deed gedurende de dag verslag. Lees het hier terug: hoe de NS veel te veel geld bood voor de HSL-concessie en daarom op zoek moest naar een goedkope trein.

De onthutsende route naar het Fyra-debacle

Zaterdag stond er in de Volkskrant een reconstructie over het Fyra-debacle, inclusief een vooruitblik op de openbare verhoren. Wat weten we al, en op welke vragen moet de enquête nog antwoord geven?

NS-topman Hans Huisinga liet het ministerie van Verkeer en Waterstaat al voor de aanbesteding weten de concessie voor de hogesnelheidslijn tegen iedere prijs te willen bemachtigen. 'Als de staat 200 miljoen vraagt, bieden we 200 miljoen', zou Huisinga hebben gezegd. 'We zijn toch een staatsbedrijf'.

Dit blijkt uit het verhoor met voormalig projectdirecteur HSL-Zuid Wim Korf voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De topambtenaar van het ministerie van Verkeer en Waterstaat ging er naar eigen zeggen vanuit dat Huisinga de opmerking 'schertsend' had bedoeld. Hij was stomverbaasd toen tijdens de aanbestedingsprocedure bleek dat de NS 178 miljoen bood voor het exclusieve gebruiksrecht van de flitslijn, waar het ministerie op 100 miljoen rekende.

Eerder op de dag verklaarde een adviseur van het ministerie dat vanaf het begin duidelijk was dat het bod van de NS zowel financieel als kwalitatief onrealistisch was. Het was voor Korf geen reden om het bod van de NS niet ontvankelijk te verklaren. 'Je gaat ook niet tegen KLM zeggen dat ze Boeings moeten kopen', aldus Korf. 'We probeerden de NS te zien als een bedrijf in ontwikkeling, met zo min mogelijk overheidsinterventie.'

Korf antwoord geprikkeld op de suggestie dat het ministerie het bod, vanwege de onrealistische businesscase die erachter schuil ging, had moeten afwijzen. 'De NS heeft gewoon idioot geboden. Ze hebben nooit aangegeven dat hun business case niet reëel was. Ik vind niet dat je dit de overheid kunt verwijten. De NS wordt altijd weggezet als het slachtoffertje van dit soort processen, maar ik vind van niet. De NS moet nu echt eens worden aangepakt. Het is een staatsonderneming, wat is dit voor gekkigheid.'

10.44 uur: 'Onrealistisch bedrag'

De eerste afgedankte Fyra-hogesnelheidstrein.

Extern Spooradviseur Kees van Krieken waarschuwde de top van het ministerie van Verkeer en Waterstaat al tijdens de aanbesteding van de hogesnelheidslijn in 2001 voor de risico's van het bod van de NS. Van Krieken achtte de ramingen voor het aantal reizigers door de NS onrealistisch en voorzag een faillissement van NS-dochter HSA in 2011 als de reizigersaantallen inderdaad tegen zouden blijken te vallen.

Dit zei Van Krieken tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Zijn advies was bekend op de top van het ministerie, maar is genegeerd. Achteraf heeft de adviseur gelijk gekregen. Al in 2005 was duidelijk dat de NS de beloofde reizigersaantallen nooit kon realiseren. Uiteindelijk heeft minister Schultz van Verkeer de NS-dochter in 2011 met een noodgreep moeten redden van de ondergang.

De adviseur achtte de in het bod van 2001 door de NS beloofde reistijden eveneens onrealistisch. Het ministerie schreef een maximale reisduur van 93 minuten voor tussen Amsterdam en Brussel. De NS stelde in het bod de reisduur te kunnen halen met treinen met een maximum snelheid van 220 kilometer per uur. Van Krieken noemde de cijfers van de NS destijds in een memo 'een leugen'.

Volgens de berekeningen van Van Krieken zou de NS met treinen met een topsnelheid van 220 kilometer per uur 100 tot 101 minuten nodig hebben om Amsterdam en Brussel met elkaar te verbinden. De adviseur rapporteerde dit ook aan de top van het ministerie. Hoewel het bod van de NS hiermee niet voldeed aan de eisen, is het toch ontvankelijk verklaard.

Feitenonderzoek

De commissie heeft eerst feitenonderzoek gedaan en achter gesloten deuren gesproken met ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de snelle trein. De openbare verhoren zijn met de hoofdrolspelers, onder wie enkele oud-ministers.

Een parlementaire enquête is het zwaarste onderzoeksinstrument van het parlement om de waarheid over iets boven tafel te krijgen. Genodigden zijn verplicht te verschijnen en moeten een eed afleggen. De verhoren gaan vier weken duren.

http://www.volkskrant.nl/(...)hsl-idioot~a4035480/


:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 21 mei 2015 @ 05:42:25 #31
7889 tong80
Spleenheup
pi_152811552
De NS-top is nooit van plan geweest een marktconform bod uit te brengen op de hogesnelheidslijn. NS-topman Hans Huisinga liet het ministerie van Verkeer en Waterstaat al voor de aanbesteding weten de concessie voor de hogesnelheidslijn tegen iedere prijs te willen bemachtigen. 'Als de staat 200 miljoen vraagt, bieden we 200 miljoen', zou Huisinga hebben gezegd. 'We zijn toch een staatsbedrijf.'



Dit bleek woensdag tijdens het verhoor van de voormalige projectdirecteur HSL-Zuid Wim Korf door de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De topambtenaar van het ministerie van Verkeer en Waterstaat was verantwoordelijk voor de aanbesteding van de flitslijn. Hij ging er naar eigen zeggen vanuit dat Huisinga de opmerking 'schertsend' had bedoeld. 'Huisinga is een vrolijke man.'

Korf stelt stomverbaasd te zijn geweest toen de NS een bod van 178 miljoen uitbracht op het exclusieve gebruiksrecht van de lijn. 'Een idiote bieding.' Het ministerie taxeerde de waarde op 100 miljoen euro per jaar.

De risico's van het torenhoge bod waren bekend op het ministerie. Een door Korf ingehuurde externe adviseur berekende destijds al dat NS-dochter HSA in 2011 failliet zou zijn, als de staat het bod accepteerde. De voorspelling is uitgekomen.

Suggestief
Toch zou Korf het bod ook met de kennis van nu hebben geaccepteerd. Hij vindt het niet aan de staat zich met de bedrijfsvoering van een onderneming te bemoeien. 'Je gaat ook niet tegen KLM zeggen dat ze Boeings moeten kopen', aldus de ambtenaar.

Kritische vragen over de verantwoordelijkheid van een aanbestedende overheid doet Korf af als suggestief, dat NS een staatsbedrijf is, vindt hij irrelevant. 'De NS wordt altijd weggezet als het slachtoffertje van dit soort processen en moet nu maar eens worden aangepakt.'

Korf zat, en zit, er met zijn marktidealisme volledig naast, zegt Jan Timmer, voormalig bestuursvoorzitter van Philips en in 2001 president-commissaris van de NS. Timmer heeft nooit geloofd in marktwerking op het spoor. De miljardeninvestering in de aanleg van de spoorlijn kan immers nooit uit de concessievergoeding worden terugverdiend, terwijl de aanleg van spoorlijnen wel cruciaal zijn voor de infrastructuur van het land. Timmer: 'Het doordrukken van de privatisering is de moeder van al het kwaad.'

Weigeren
Het is een fout die ik mijzelf ernstig aanreken

Jan Timmer, in 2011 president-commissaris bij de NS

Achteraf had de NS beter kunnen weigeren deel te nemen aan de aanbesteding, blikt Timmer terug. 'Het is een fout die ik mijzelf ernstig aanreken.' Korf nodigde 31 spoorbedrijven uit te bieden op de concessie voor de flitslijn, maar ontving slechts drie biedingen. Twee daarvan voldeden niet aan de eisen. Als de NS geen bod had uitgebracht, was de aanbesteding mislukt. Een onderhandse gunning aan de NS had dan voor de hand gelegen.

De president-commissaris van de NS koos een andere strategie. Om de concessie veilig te stellen, gaf Timmer persoonlijk opdracht een bod van 178 miljoen euro in te dienen. De NS had dit bedrag volgens hem tot in lengte van jaren kunnen betalen. Het maakt voor de financiële huishouding van de NS geen verschil of het de miljoenen als dividend of als concessievergoeding uitkeert. Het geld vloeit dus sowieso naar de schatkist.

http://www.volkskrant.nl/(...)grote-fout~a4036150/

Eindelijk iemand die wél het boetekleed aantrekt.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 21 mei 2015 @ 06:07:22 #32
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_152811589
Dus samengevat tot nu toe: De ellende begon bij de regering/overheid die beslist "marktwerking" op de lijn wilde hebben. Terwijl realistisch bekeken een commericieel rendabel plan onmogelijk zou zijn.

Miljoenen opgefikt op het altaar van neo-liberalisme.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  donderdag 21 mei 2015 @ 07:17:02 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152811815
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 06:07 schreef Rica het volgende:
Dus samengevat tot nu toe: De ellende begon bij de regering/overheid die beslist "marktwerking" op de lijn wilde hebben. Terwijl realistisch bekeken een commericieel rendabel plan onmogelijk zou zijn.

Miljoenen opgefikt op het altaar van neo-liberalisme.
Miljarden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Trouwste user 2022 donderdag 21 mei 2015 @ 08:08:20 #34
7889 tong80
Spleenheup
pi_152812226
quote:
8s.gif Op donderdag 21 mei 2015 07:17 schreef Perrin het volgende:

[..]

Miljarden.
Juist. Vreselijk. :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 21 mei 2015 @ 12:26:32 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_152817837
De parlementaire enquêtecommissie Fyra is vanmorgen begonnen met de derde dag van de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Onder meer oud-minister van Financiën Gerrit Zalm en oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos verschijnen vandaag voor de commissie. Netelenbos was minister toen de overeenkomst met de NS voor het vervoer op de hogesnelheidslijn werd getekend. Volkskrantredacteur Sander Heijne woont de zitting bij en doet verslag.



Door: Sander Heijne / redactie 21 mei 2015,
11.30 uur


Ook gisteren en maandag deed Sander Heijne verslag van de openbare verhoren. Lees de slowblogs hier (maandag) en hier (woensdag) terug.

De onthutsende route naar het Fyra-debacle
Zaterdag stond er in de Volkskrant een reconstructie over het Fyra-debacle, inclusief een vooruitblik op de openbare verhoren. Wat weten we al, en op welke vragen moet de enquête nog antwoord geven?

Lobbyisten van de NS smeekten de Tweede Kamer in 2002 om de prijs van treinkaartjes op de hogesnelheidslijn te limiteren. Aanvankelijk leek het verzoek succesvol; het parlement nam een motie hiertoe met een ruime meerderheid aan. Toenmalig verkeersminister De Boer heeft de motie echter nooit uitgevoerd.

Dit blijkt uit het verhoor van voormalig spoorwoordvoerder en Tweede Kamerlid Pieter Hofstra (VVD) voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De NS had tijdens de onderhandelingen die volgden op het initiële bod op de lijn een aparte clausule in het contract laten opnemen die het parlement de mogelijkheid gaf de prijs van treinkaartjes op de lijn te maximeren. Als de clausule zou worden ingeroepen, kreeg de NS een korting van 47 miljoen euro per jaar op de concessievergoeding.

Tijdens eerdere verhoren voor de parlementaire enquete Fyra werd al duidelijk dat de NS met opzet een veel te hoog bod deed op het gebruiksrecht van de lijn. Na onderhandelingen kwamen de NS en het ministerie een gebruiksvergoeding van 148 miljoen euro per jaar overeen voor het gebruik van de lijn. Rekenmeesters van zowel het ministerie als de NS taxeerden de reële waarde van de lijn op 100 miljoen euro. De korting zou de business case van de NS op de lijn sluitend hebben gemaakt.

De NS stelde de clausule over de tarievenrestrictie als absolute voorwaarde om het contract te tekenen. Het ministerie ging akkoord met de gedachte de clausule nooit te zullen inroepen. 'Een onderhandelingsspelletje', noemde voormalig topambtenaar Wim Korf dat gisteren. De NS probeerde het ministerie echter via de Tweede Kamer schaakmat te zetten, blijkt uit het verhoor van Hofstra.

De strategie van het spoorbedrijf leek succesvol. Een meerderheid in de Kamer schaarde zich in 2002 achter de motie Veenstra, die bepaalde dat kaartjes op de hsl maximaal 30 procent duurder mochten zijn dan op andere lijnen. Toen de minister de motie naast zich neerlegde, is de Tweede Kamer hier echter nooit meer op teruggekomen. 'Ik was daar persoonlijk blij om', blikt Hofstra terug. De VVD-fractie stemde als enige tegen de tarievenrestrictie.

http://www.volkskrant.nl/(...)a-kaartjes~a4036682/

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 21 mei 2015 @ 14:09:19 #36
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_152821146
Ik kreeg sterk de indruk dat Zalm de NS een lesje in marktwerking wilde leren, niet in de laatste plaats omdat Zalm echt heilig in marktwerking gelooft. De NS moest maar op de blaren zitten als zij zo stom waren om zo'n belachelijk bod te doen. En als het dan misgaat, zoals het mis is gegaan? Dat kregen we jammer genoeg niet te horen van Zalm, gemiste kans van de commissie door daar niet expliciet naar te vragen.
  Trouwste user 2022 donderdag 21 mei 2015 @ 16:04:32 #37
7889 tong80
Spleenheup
pi_152824653
De parlementaire enquêtecommissie Fyra is vanmorgen begonnen met de derde dag van de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Onder meer oud-minister van Financiën Gerrit Zalm en oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos verschijnen vandaag voor de commissie. Netelenbos was minister toen de overeenkomst met de NS voor het vervoer op de hogesnelheidslijn werd getekend. Volkskrantredacteur Sander Heijne woont de zitting bij en doet verslag.

Door: Sander Heijne / redactie 21 mei 2015, 14:37 10
14.30 uur: 'Aanbesteding prima verlopen'
De verhoren van maandag en woensdag
Ook gisteren en maandag deed Sander Heijne verslag van de openbare verhoren. Lees de slowblogs hier (maandag) en hier (woensdag) terug.

De openbare aanbesteding van de hogesnelheidslijn is in 2001 prima verlopen. Er was voldoende concurrentie en het bod van de NS was goed voor de schatkist. Ook achteraf was het een goed besluit om het bod van de NS te accepteren.

Dit zegt voormalig minister van Financiën Gerrit Zalm tegen de enquêtecommissie. Zalm is na de aanbesteding meerdere malen verzocht om het hoge concessiebedrag van 148 miljoen dat de NS jaarlijks moest betalen voor het gebruik van de lijn te verlagen - onder meer in 2004 door toenmalig NS-topman Aad Veenman.

De bewindsman zag niets in een aanpassing van het contract. 'Er reden toen nog geen treinen en er waren geen acute tekorten', aldus de voormalig bewindsman. De NS verzocht om een lager tarief op basis van nieuwe, somberdere prognoses over de opbrengst van de lijn. Zalm vond het prematuur. 'Als de zon schijnt ga je ook geen paraplu opzetten. Er was hier nog niets gebeurd. Men heeft vrijwillig biedingen gedaan, met open ogen en bewust. Daar hou je ze dan aan.'

Zalm gelooft niet dat een onderhandse gunning aan de NS de problemen met de Fyra had kunnen voorkomen. In tegendeel. 'Achteraf zou je kunnen redeneren dat het beter was als de hsl was gewonnen door een partij die weten hoe je met hoge snelheidslijnen met rijden en die de treinen kunnen komen', aldus Zalm.

De Duitse spoorwegen dienden echter een ongeldig bod in en de Franse spoorwegen deden überhaupt niet mee aan de aanbesteding. In andere landen was destijds nog weinig ervaring met flitstreinen. Niet dat het verschil had gemaakt, denkt Zalm. 'Ook als de Fransen hadden meegedaan, hadden ze het waarschijnlijk niet gewonnen van het bod van de NS.'

12.20 uur: Verhoor Gerrit Zalm begonnen

Voormalig minister van financiën Gerrit Zalm wordt verhoord door de commissie. Zalm ging er indertijd mee akkoord dat de NS een onderhands bod zou uitbrengen op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid.

De oud-bewindsman zei niets te hebben geweten van de plannen van NS om samen met KLM en Schiphol een nieuw onderhands bod te doen op het vervoer op de hogesnelheidslijn. Hij hoorde pas van deze zogeheten Oranjecombinatie toen daar al maanden aan werd gewerkt. Het kabinet had toen al besloten om openbaar te gaan aanbesteden.

http://www.volkskrant.nl/(...)a-verlopen~a4036682/

Natuurlijk is het eigen schuld. Maar kapitalistischer als bewindsman kun je niet denken.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152829108
Een paar mensen hebben ontzettend veel boter op hun kop. Timmer en Huisinga van de NS die eigenlijk nog dachten dat het een gelopen race was en het niet uitmaakte met welk bod ze deden. Commissaris Timmer dacht dat het geld links of rechtsom wel terug kwam bij de overheid... vandaar dat de HSA van een falliesement gered moest worden. Hoe heeft die Timmer bij Philips gepresteerd eigenlijk?

Ook vind ik het verhaal rond de trein zelf nog steeds erg vreemd. Er is wel heel erg snel geconcludeerd dat die trein niks was, terwijl ik nog geen enkel dergelijk project (vliegtuig, auto of trein. Neem een Boeing 787 die 5 jaar te laat vloog en daarna allerlei batterij problemen had) in één keer goed heb zien gaan. Er zijn áltijd aanloopproblemen. Er zijn áltijd operationele problemen. Maar na een paar probleempjes werd gelijk dat hele project stopgezet. Ik kan me voorstellen dat die Italianen zich behoorlijk genaaid voelen. Normaal krijg je de kans om die problemen te verhelpen.
Alles riekt naar een imcompentente NS die wel doorhad dat ze deze trein nooit rendabel zouden krijgen en daardoor alle schuld naar AnsaldoBreda heeft geschoven.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 12:06:28 #39
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152850127
Lol. Zalm en Netelenbos lullen alles recht wat krom is om alles maar in de schoenen te schuiven van de NS. Vreemd omdat je zou verwachten als de overheid 100% aandeelhouder is dat er bij diezelfde overheid geen belletje gaat rinkelen en men het maar laat gebeuren. Bizar
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152850237
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 12:06 schreef Cherna het volgende:
Lol. Zalm en Netelenbos lullen alles recht wat krom is om alles maar in de schoenen te schuiven van de NS. Vreemd omdat je zou verwachten als de overheid 100% aandeelhouder is dat er bij diezelfde overheid geen belletje gaat rinkelen en men het maar laat gebeuren. Bizar
Dan zien we maar weer hoeveel men bij de neoliberale stroming snapt van verzelfstandiging en pro actieve aandeelhouders.
  Trouwste user 2022 vrijdag 22 mei 2015 @ 16:47:57 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_152858291
De parlementaire enquêtecommissie Fyra is vanmorgen begonnen met de vierde dag van de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Vandaag verschijnen onder meer oud-directeur van de HSA Nol Döbken en Tony Smulders, inkoper rollend materieel bij de NS, voor de commissie. Volkskrantredacteur Sander Heijne woont de zitting bij en doet gedurende de dag verslag.



Prijs was voor de NS niet doorslaggevend bij de keuze voor de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda. De NS lette bij de aanbesteding voor de flitstreinen vooral op de kosten per zitplaats. De gerenommeerde Franse treinenbouwer bood aanvankelijk een iets goedkopere trein aan.

Dit blijkt uit het openbare verhoor van senior inkoper rollend materieel van NS Tony Smulders. De Italianen boden echter, althans op papier, een betere en luxere trein aan dan de Fransen. 'Dat AnsaldoBreda een Aldi-trein zou hebben aangeboden herken ik dan ook niet.'

De Italianen wierpen bij de aanbestedingsprocedure voor de treinen veel minder bezwaren op bij de eisen van de NS dan de Fransen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat had in de concessie voor de hogesnelheidslijn bepaald dat de treinen aan de nieuwste Europese veiligheidseisen moesten voldoen. De keuze voor de het nieuwste systeem stelde treinenbouwers echter voor een praktisch probleem: het veiligheidssysteem was nog in ontwikkeling. De gerenommeerde Franse treinenbouwer plaatste diverse kritische kanttekeningen bij de uitvoerbaarheid van de Nederlandse eisen.

Verder bood AnsaldoBreda een zogenaamd enkeldekstrein aan, terwijl de Fransen een dubbeldekker aanboden. Het in- en uitstappen in een enkeldekstrein verloopt sneller, en is voor reizigers met koffers bovendien comfortabeler, dan bij een dubbeldekstrein.

Bovendien hadden de Italiaanse treinen een hogere maximumsnelheid dan de Fransen. Alstom bood treinen aan met een maximumsnelheid van 220 kilometer per uur, zoals de NS had gevraagd bij de aanbesteding. Met die snelheid zou de NS echter niet aan de voorgeschreven reistijden uit de concessie voldoen. De Italiaanse treinen hadden een topsnelheid van 250 kilometer per uur waarmee de voorgeschreven reistijden wel gehaald konden worden.

12.40: Tempo ingebruikname te hoog

Het tempo waarin de hogesnelheidslijn in gebruik diende worden genomen, bemoeilijkte de aanschaf van de deugdelijke treinen. 'We zwommen al vrij snel in een fuik waarbij AnsaldoBreda de enige partij was die, op papier, tijdig zou kunnen leveren.' Dit zegt voormalig HSA-directeur Nol Döbken tijdens zijn verhoor.

NS-dochter HSA moest van de concessiehouder en het moederbedrijf in 2007 de dienstregeling op de flitslijn starten. Gezien de specifieke eisen die de concessie en moederbedrijf NS stelde aan HSA, had de flitstreinexploitant achteraf bezien te weinig tijd om betrouwbare treinen te laten ontwikkelen.

De aanschaf van de treinen werd extra bemoeilijkt door een stalorder van de NS-top, die niet meer dan twaalf treinen wilden bestellen. 'Onze aandeelhouder wilde op dat moment niet meer financieel risico lopen.' De gerenommeerde Franse treinenbouwer Alstom, producent van de TGV, haakte af vanwege de geringe omvang van de bestelling. Maar zelfs als Alstom de bestelling had aangenomen, was het volgens Döbken twijfelachtig geweest of ze tijdig hadden kunnen leveren. 'Ze hadden orders voor honderden treinen. Materieelbouwers leveren vaak met vertraging. Bij AnsaldoBreda wisten we tenminste zeker dat ze voldoende capaciteit beschikbaar hadden.'

De finale contracten met de treinenbouwer werden afgesloten door de Ierse NS-dochter NS Financial Services Company - een brievenbusfirma waarmee de NS de Nederlandse fiscus omzeilt. In het koopcontract was afgesproken dat de NS zich niet met de bouw van de trein mocht bemoeien, zoals het spoorbedrijf van oudsher gewend was te doen bij de aanschaf van nieuwe treinen. Döbken: 'De les die ik heb geleerd is dat je bij de aanschaf van treinen bij dit type bedrijf meer zelf moet sturen.'

11:06 uur: 'HSA gaf ministerie opzettelijk geen inzicht'

NS-dochter HSA gaf het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer opzettelijk geen inzicht in de wankele business case voor de exploitatie van de flitstreinen. Het spoorbedrijf hoopte zo te verdonkeremanen dat het rekentrucs had toegepast en opzettelijk een veel te hoog bod had ingediend bij de openbare aanbesteding van de hogesnelheidslijn.

Dit concludeert de parlementaire enquêtecommissie Fyra tijdens het openbare verhoor met Nol Döbken, tussen 2002 en 2008 directeur van HSA. Döbken lobbyde op dat moment bij het ministerie en in de Tweede Kamer voor door de politiek opgelegde maximum tarieven voor treinkaartjes op de hogesnelheidslijn. In de concessieovereenkomst had het spoorbedrijf bedongen dat, wanneer parlement of kabinet tot de tarievenrestrictie zou besluiten, het spoorbedrijf 47 miljoen euro korting zou krijgen op de concessie voor de flitslijn.

Op basis van interne memo's van HSA concludeert de enquêtecommissie dat het bedrijf de korting nodig had om de lijn winstgevend te kunnen exploiteren. In de memo's wordt eveneens genoemd dat dit nooit als argument mag worden aangedragen aan de Kamerleden of het ministerie. Liever gebruikte HSA het belang van de reiziger als argument om de prijs van treinkaartjes te maximeren.

Döbken deelt de conclusie van de commissie niet. Hij erkent het bestaan van de memo's, maar relativeert het belang van de documenten. 'Het zijn gedachtegangen van medewerkers. Ik moet beoordeeld worden op basis van mijn besluiten en de brief die ik aan de Kamercommissie Spoor heb gestuurd. Maar als de memo's er zijn, het zij zo.'

http://www.volkskrant.nl/(...)aldi-trein~a4037782/

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152969492
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 18:45 schreef Freak188 het volgende:
Een paar mensen hebben ontzettend veel boter op hun kop. Timmer en Huisinga van de NS die eigenlijk nog dachten dat het een gelopen race was en het niet uitmaakte met welk bod ze deden. Commissaris Timmer dacht dat het geld links of rechtsom wel terug kwam bij de overheid... vandaar dat de HSA van een falliesement gered moest worden. Hoe heeft die Timmer bij Philips gepresteerd eigenlijk?

Ook vind ik het verhaal rond de trein zelf nog steeds erg vreemd. Er is wel heel erg snel geconcludeerd dat die trein niks was, terwijl ik nog geen enkel dergelijk project (vliegtuig, auto of trein. Neem een Boeing 787 die 5 jaar te laat vloog en daarna allerlei batterij problemen had) in één keer goed heb zien gaan. Er zijn áltijd aanloopproblemen. Er zijn áltijd operationele problemen. Maar na een paar probleempjes werd gelijk dat hele project stopgezet. Ik kan me voorstellen dat die Italianen zich behoorlijk genaaid voelen. Normaal krijg je de kans om die problemen te verhelpen.
Alles riekt naar een imcompentente NS die wel doorhad dat ze deze trein nooit rendabel zouden krijgen en daardoor alle schuld naar AnsaldoBreda heeft geschoven.

Dat hele trein gebeuren was al 5 jaar te laat doordat probleempjes opgelost moesten worden.
Overigens waren dit geen kleine problemen.

Overigens heeft Timmer gelijk dat het direct of indirect naar de overheid vloeit. Daarom was die hele aanbesteding ook zo krom of men had de NS moeten buitensluiten.

[ Bericht 4% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 26-05-2015 11:28:41 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_152970813
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 06:07 schreef Rica het volgende:
Dus samengevat tot nu toe: De ellende begon bij de regering/overheid die beslist "marktwerking" op de lijn wilde hebben. Terwijl realistisch bekeken een commericieel rendabel plan onmogelijk zou zijn.

Miljoenen opgefikt op het altaar van neo-liberalisme.
En het is al begonnen met de aanleg. Het kabinet Kok-2 heeft het meeste geld willen besteden in het stukje onder het Groene Hart.
Terwijl dat het eindstuk van de HSL-lijn is, en dus het minst belangrijke. Een upgrading van het bestaande spoor was veel beter geweest, en inderdaad inclusief met een station nabij Den Haag, want na Rotterdam zal/zou die trein toch nooit meer op snelheid kunnen komen vanwege de te korte afstanden naar Schiphol en Amsterdam CS.
Ik bedoel dat de aanleg te duur gemaakt is, waardoor er een onredelijke exploitatie-eis gekomen is om zo'n lijn rendabel te maken.

In China maakt men dit soort fouten niet. De bullet train van Peking naar Kanton stopt in genoeg tussenliggende plaatsen, zoals Changsha maar ook in het slechts minder dan 60 kilometer verderop gelegen Zhuzhou. Dan houd je ook voldoende aanvoer van passagiers.
pi_152971113
En ook belachelijk is om te denken dat een maximumsnelheid van 250 km/uur veel tijdwinst gaat opleveren t.o.v. 220 km/uur.
Op een afstand van 100 km pak je slechts een tijdwinst van 3 minuten en 16 seconden.
Veel belangrijker is het sneller optrekken van treinen, zoals Arriva bewijst in het Noorden van het land.
pi_152971444
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:13 schreef Idisrom het volgende:

In China maakt men dit soort fouten niet. De bullet train van Peking naar Kanton stopt in genoeg tussenliggende plaatsen, zoals Changsha maar ook in het slechts minder dan 60 kilometer verderop gelegen Zhuzhou. Dan houd je ook voldoende aanvoer van passagiers.
Ik ben wel benieuw hoeveel de in china bovengronds geplaatste TGV lijnen zouden kosten als wij dat hier zo zouden uitvoeren. :D Ik verwacht dat dit op een nog hogere kostenpost als de huidige lijnaanleg gekomen zou zijn.

Om de 60 kilometer stoppen dat gaat ook nogal ten koste van de totale reistijd. Aangezien je bij een stop alleen al minimaal 3 minuten in en uitstaptijd kwijt bent en nog een keer afremmen en optrekken kost een stop tussendoor je al meer tijd dan je ooit kan inhalen met je van 220 naar 250 gaan bij 100 zoals je in je posting hier onder beschrijft.
pi_152975251
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuw hoeveel de in china bovengronds geplaatste TGV lijnen zouden kosten als wij dat hier zo zouden uitvoeren. :D Ik verwacht dat dit op een nog hogere kostenpost als de huidige lijnaanleg gekomen zou zijn.

Om de 60 kilometer stoppen dat gaat ook nogal ten koste van de totale reistijd. Aangezien je bij een stop alleen al minimaal 3 minuten in en uitstaptijd kwijt bent en nog een keer afremmen en optrekken kost een stop tussendoor je al meer tijd dan je ooit kan inhalen met je van 220 naar 250 gaan bij 100 zoals je in je posting hier onder beschrijft.
Nederland is op treingebied natuurlijk best een lastig land. Aan de ene kant zijn de stedelijke gebieden te klein voor metro-achtige RER-treinen, zoals rond Parijs. Maar aan de andere kant is het land als geheel weer te klein en te dichtbevolkt voor HSL-treinen die bijna nergens stoppen.

Het meest logische zou zijn geweest om de drukste trajecten te verbreden naar 4 sporen. Dan verminder je de kans op grote vertragingen op drukke momenten. En dan had je genoeg ruimte gehad voor het oude systeem van stoptreinen, sneltreinen en echte Intercity's, die alleen in de grote steden stopten.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_152975863


[ Bericht 100% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 26-05-2015 15:13:02 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_152979874
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 14:56 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Nederland is op treingebied natuurlijk best een lastig land. Aan de ene kant zijn de stedelijke gebieden te klein voor metro-achtige RER-treinen, zoals rond Parijs. Maar aan de andere kant is het land als geheel weer te klein en te dichtbevolkt voor HSL-treinen die bijna nergens stoppen.

Het meest logische zou zijn geweest om de drukste trajecten te verbreden naar 4 sporen. Dan verminder je de kans op grote vertragingen op drukke momenten. En dan had je genoeg ruimte gehad voor het oude systeem van stoptreinen, sneltreinen en echte Intercity's, die alleen in de grote steden stopten.
Dat 4 baans heeft men wel al gedaan op het traject eindhoven - amsterdam. Maar een tijdsbesparing op dat stuk heeft het voor de reizigers niet opgeleverd want de stoptijden heeft men ook verlengd om "minder" snel vertragingen op te lopen waarop men dan weer afgerekend wordt.

Om nog even terug te komen op de tijden. Ik woon in tilburg, de stoptrein naar eindhoven doet er inclusief 4 extra stops maar 7 minuten langer over als de intercity (23 minuten). Die intercity zou in mijn beleving dan toch echt nog wel 3 a 5 minuten sneller moeten kunnen zijn.
pi_152987838
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat hele trein gebeuren was al 5 jaar te laat doordat probleempjes opgelost moesten worden.
Overigens waren dit geen kleine problemen.

Overigens heeft Timmer gelijk dat het direct of indirect naar de overheid vloeit. Daarom was die hele aanbesteding ook zo krom of men had de NS moeten buitensluiten.
Maar waren die problemen mede doordat de opdrachtgever nog allerhande veranderingen wilde hebben? Ik weet niet of dat nu ook het geval is geweest maar met is vaker voorgekomen.

Verder blijft het krom dat de NS veel te veel bood. Uiteindelijk stroomt het misschien terug naar de schatkist, maar eerst moesten die kosten nog verdient worden uit de exploitatie. En dat zat ook niet echt in de lijn der verwachtingen, gezien de schattingen van alle partijen, zelfs de onafhankelijke. En dan had de overheid niet hoeven bij te springen toen de HSA failliet dreigde te gaan. Echt een vreemde redenatie om dan maar lekker veel te bieden uit naam van de belastingbetaler.
  Trouwste user 2022 woensdag 27 mei 2015 @ 13:18:12 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_153005212
De treinen die Siemens wilde bouwen voor de hogesnelheidslijn HSL-Zuid hadden nooit op tijd klaar kunnen zijn. Daarvoor was de productie van de trein te ingewikkeld. Dat zei René van Marrewijk, salesmanager bij Siemens (2000-2005), tegen de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzoekt.



De Fyra zou gaan rijden op de HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en gaf er door grote mankementen alweer snel de brui aan. Siemens deed mee aan de aanbesteding van de snelle trein, maar de opdracht ging uiteindelijk naar het Italiaanse AnsaldoBreda. De klus ging aan de neus van Siemens voorbij omdat het bedrijf 26 treinen wilde leveren, terwijl de NS er zestien had gevraagd, met een optie van nog eens tien. Maar de opdracht van zestien nieuwe treinen was te klein voor Siemens.

De opdracht van NS voor de snelle trein was te ingewikkeld, stelde Van Marrewijk. .,,Het was een moeilijk case." Dat kwam onder andere doordat de NS nogal uiteenlopende eisen stelde op het gebied van onder meer zitplaatsen en brandveiligheid. Ook moesten de treinen voldoen aan Europese normen die op het moment van aanbesteding nog niet volledig bekend waren. ,,De opdracht hinkte op meerdere gedachten", zei Van Marrewijk. ,,Het was geen consistent geheel."

Testen
Het testen van de ingewikkelde trein zou zo lang duren dat de trein niet in april 2007 klaar zou kunnen zijn. De Fyra die AnsaldoBreda uiteindelijk bouwde ging eind 2012 pas rijden. Van Marrewijk vindt dat de NS veel beter naar de leveranciers had moeten luisteren bij het opstellen van de aanbesteding. ,,Een professionele opdrachtgever zet iets in de markt dat ook maakbaar is."

Voor Siemens noemde hij de opdracht een ,,speciaaltje" omdat de gevraagde snelle trein aan zoveel nieuwe eisen moest voldoen dat Siemens niet kon volstaan met een eenvoudig aan te passen versie van een bestaand product. Toch had Siemens de trein kunnen bouwen, maar dan wel tegen aangepaste voorwaarden. In de concept-koopovereenkomst van de NS stonden nogal zware eisen, vond Van Marrewijk. De boetes bij onder andere te late levering waren hoog en ook de aanbetaling door de NS was aan de lage kant.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ijd-klaar-zijn.dhtml

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')