abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 maandag 18 mei 2015 @ 07:36:36 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_152703222
In de Tweede Kamer worden vandaag de eerste openbare verhoren gehouden van de parlementaire enquêtecommissie over de Fyra. De commissie wil weten hoe het zo fout kon gaan met de snelle trein die naar Brussel moest rijden.

De NS kocht de treinen in Italië van AnsaldoBreda. Al vanaf het begin waren er problemen met de treinen en al na een paar weken werden ze van het spoor gehaald. De NS gaf de bouwer de schuld en bracht de treinen terug.

Vandaag worden drie mensen gehoord, later deze week volgen onder anderen de oud-ministers Zalm en Netelenbos. De conclusies worden dit najaar verwacht.

http://nos.nl/teletekst#107

Laat de hypocriete Gerrit Zalm maar hangen met z'n schijt-komische "Ik lach alles weg lach."

:P

Als de parlementaire enquête naar de 'ramptrein' Fyra maandag begint, zal iedereen weten wie commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) is. Vaak krijgen 'backbenchers' zo'n voorzittersrol, om vervolgens maandenlang in de schijnwerpers te staan. En onder druk.



Tja, lacht Jan de Wit, zo gaat dat. Hij was al 36 jaar bezig als SP'er. Al 12 jaar in de Tweede Kamer aan het buffelen, altijd zij-aan-zij met de toch bekende Jan Marijnissen. Maar pas toen hij in 2010 voorzitter werd van de parlementaire commissie naar de financiële crisis, leerde het Grote Publiek hem echt kennen. ,,Ineens ben je veel op de buis. Ik word er nog altijd op aangesproken,'' zegt De Wit grinnikend.



Hij weet precies wat Madeleine van Toorenburg te wachten staat, als zij maandag begint als voorzitter van de Fyra-enquêtecommissie, de 20ste in onze historie ooit. Als leider van zo'n 'tribunaal' ben je ineens niet uit de kranten en journaals weg te slaan. Niet dat publiciteit een doel is, zegt De Wit. ,,Maar zo gaat dat.''

Het kan een carrière kleur geven, want commissievoorzitter zijn, dat is een erebaantje dat officieus rouleert tussen de partijen. Van één-van-de-150, ben je in een mum van tijd de 'hoofdaanklager' van een 'gerecht' dat mag uitzoeken hoe het allemaal zover heeft kunnen komen met een mislukt project of falend bestuur. Oftewel: kijk, dat Kamerlid legt ze het vuur na aan de schenen!

Tegelijk is er een vleugje hoongelach. Je moet een goed Kamerlid zijn, maar niet het beste. En liever een wat op de achtergrond opererende backbencher, dan een stemmenkanon. Want je bent al snel maanden -zo niet jaren- zoet met zo'n enquête. En wat als het mislukt? Een beetje stevige enquête doet een minister struikelen of kost een topman z'n baan. Rolt er aan het einde van de rit geen kop, tja, dan heb je misschien niet hard genoeg gegraven.

Roland van Vliet (PVV), voelde de druk toen hij de enquête-Woningcorporaties leidde. ,,Als het goed afloopt, zeggen mensen: 'Dat is een goede vent, die kan wat!' Maar er is ook afbreukrisico. Bij een eindrapport dat niet deugt, word je de risee van het Binnenhof.''



CDA'er Theo Meijer, aanvankelijk bescheiden landbouwwoordvoerder van z'n partij, moest bij de enquête naar de Bijlmerramp ineens complottheorieën over Israëlische betrokkenheid bij de crash de baas blijven. ,,Je kunt het helemaal verbruien en dan heb je een groot probleem. Ik zag gelukkig dat het na de enquête makkelijker werd. Ik had profiel en kreeg aanbiedingen.''

Expert
Wat wel lastig is: je mag geen expert zijn op het terrein waarop de commissie onderzoek doet. Het is steevast onbekend terrein.Logisch, vindt politicoloog Gerard Visscher, die de afgelopen decennia de parlementaire enquêtes op de voet volgde. ,,Het is wel eens gebeurd dat commissieleden ook portefeuillehouder waren op het onderzoeksonderwerp en zelf verhoord moesten worden. Dat is natuurlijk volstrekt onwenselijk.''

Volop in de publiciteit, een hoog afbreukrisico. Maar als het goed gaat: een mooi vinkje op je cv. Volgens Visscher zou je het altijd moeten doen, mits je het mentaal aankan. Want over je werk mag je al die tijd tegen niemand iets zeggen. Dat kan jaren duren. ,,Ook niet tegen je vrouw en zelfs niet tegen je hond. Daar moet je zin in hebben.''

http://static3.ad.nl/stat(...)/media_l_3002589.jpg

Mooi woord......afbreukrisico. :D

:P

De parlementaire enquêtecommissie Fyra is vandaag begonnen met de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Eerste getuige is voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover.

Zaterdag stond er in de Volkskrant een reconstructie over het Fyra-debacle, inclusief een vooruitblik op de openbare verhoren. Wat weten we al, en op welke vragen moet de enquête nog antwoord geven?



Deze week richt de commissie zich op de aanbesteding van de vervoersconcessie voor de HSL-Zuid. Daarnaast wordt gekeken naar de rol van de Tweede Kamer en de aanbesteding van de Fyra.

Op deze eerste dag worden verder nog Ralph Pans (secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002) en Maarten Spaargaren (directeur bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008) onder ede gehoord. In totaal worden tot en met 12 juni ongeveer veertig mensen in het openbaar gehoord.

Langlopend getouwtrek
Hoewel de geplaagde hogesnelheidslijn Fyra al meer dan twee jaar niet meer door Nederland rijdt, is het nog altijd een voortslepend drama waar geen eind aan lijkt te komen met veel technische problemen en gebakkelei over aansprakelijkheid.

De V250-trein van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda was de grote belofte op het spoor. Treinreizigers zouden vanaf december 2012 binnen no time van Amsterdam naar Brussel kunnen reizen. Maar de Nederlandse en Belgische spoorwegen kwamen bedrogen uit: de treinen hadden meteen last van vertragingen en uitval vanwege grote technische mankementen. Zo waren er continu softwareproblemen en was de trein 's winters niet opgewassen tegen het ijs op de rails. Niet veel later besloot zowel België als Nederland de 'onvoldoende betrouwbare' Fyra definitief van het spoor te halen.

Een langlopend getouwtrek over wie verantwoordelijk is voor het drama volgde. De zestien Fyra's stonden verspreid over Amsterdam stil en een nieuwe bestelling treinen werd geannuleerd. De NS stelde de Italiaanse fabrikant verantwoordelijk. Die wilde echter niks weten van de kritiek. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moest ondertussen meerdere keren tekst en uitleg geven over het debacle.

Uiteindelijk gingen de treinen terug naar de fabriek in Italië en kreeg de NS 125 miljoen euro terug, zodat het verlies flink werd beperkt tot een waardeverlies van 88 miljoen euro.

Parlementaire enquête
De Tweede Kamer besloot een enquêtecommissie in het leven te roepen om de zaak te onderzoeken. De enquête moet meer opheldering geven over het aanbestedingsproject, het afgeven van vergunningen, de besluitvorming en de rol van de overheid.

De commissie heeft eerst feitenonderzoek gedaan en achter gesloten deuren gesproken met ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de snelle trein. Vanaf maandag volgen de openbare verhoren met de hoofdrolspelers, onder wie enkele oud-ministers.

Een parlementaire enquête is het zwaarste onderzoeksinstrument van het parlement om de waarheid over iets boven tafel te krijgen. Genodigden zijn verplicht te verschijnen en moeten een eed afleggen. De verhoren gaan vier weken duren.

http://www.volkskrant.nl/(...)e-begonnen~a4029649/

:T

[ Bericht 22% gewijzigd door tong80 op 18-05-2015 10:32:39 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152703341
Alles is de schuld van Zalm. De maatschappij kan wel wat meer linkse dictatuur gebruiken.

FF pissen.

:P
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 18 mei 2015 @ 08:02:19 #3
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_152703478
Fyra. :')

"Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kunnen nog onderdelen voorbij komen"

Iedereen die er eigen zakken mee heeft gevuld aan verdiend heeft zou iig dit terug moeten betalen.

Reeële kans daarop? 0,0
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  maandag 18 mei 2015 @ 08:09:18 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152703554
Hebben we voor 11 miljard iig plezier aan de kneuzenkermis die aan de enquetecommissie voorbijtrekt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Trouwste user 2022 maandag 18 mei 2015 @ 08:53:21 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_152704202
quote:
9s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:09 schreef Perrin het volgende:
Hebben we voor 11 miljard iig plezier aan de kneuzenkermis die aan de enquetecommissie voorbijtrekt.
Is altijd leuk om te zien hoe een geit achteraf schijt. :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152704449
In Frankrijk rijdt al jaren een TGV en in Duitsland een ICE. Maar nee, wij moeten het wiel opnieuw uitvinden...
  maandag 18 mei 2015 @ 10:10:18 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_152705660
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:02 schreef Rica het volgende:
Fyra. :')

"Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kunnen nog onderdelen voorbij komen"

Ik moest lachen :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 18 mei 2015 @ 11:14:39 #8
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
  maandag 18 mei 2015 @ 11:21:44 #9
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_152707476
Levenslang voor Zalm is de enige juiste veroordeling.
reset
pi_152707849
Hier is te vinden wie wanneer praat :)

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2015 11:38:19 (linkje fixen) ]
  maandag 18 mei 2015 @ 11:59:28 #11
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152708451
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 09:07 schreef pvdplanet het volgende:
In Frankrijk rijdt al jaren een TGV en in Duitsland een ICE. Maar nee, wij moeten het wiel opnieuw uitvinden...
Je bent natuurlijk wel afhankelijk van het budget dat de overheid je aanreikt. En TGV was te duur en onbetaalbaar als het om de afname gaat. Want er is wel degelijk naar die mogelijkheid gekeken.

Dan heb je nog de verplichte EU aanbesteding op punten. Je kon bijna niet onder die zooi uitkomen. Je zou het dwang kunnen noemen. Helaas kunnen techneuten het weer opvreten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152708585
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:59 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je bent natuurlijk wel afhankelijk van het budget dat de overheid je aanreikt. En TGV was te duur en onbetaalbaar als het om de afname gaat. Want er is wel degelijk naar die mogelijkheid gekeken.

Dan heb je nog de verplichte EU aanbesteding op punten. Je kon bijna niet onder die zooi uitkomen. Je zou het dwang kunnen noemen. Helaas kunnen techneuten het weer opvreten.
Overigens dat spoor ligt er toch nog. Koop een fatsoenlijke trein en het werkt weer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_152708753
quote:
9s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:09 schreef Perrin het volgende:
Hebben we voor 11 miljard iig plezier aan de kneuzenkermis die aan de enquetecommissie voorbijtrekt.
Kun je nagaan ik dacht 1,1 miljard, maar de teller loopt op tot 11 miljard idd...
I´m back.
  Forum Admin maandag 18 mei 2015 @ 13:50:41 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152711534
Dit is een van de meest beschamende hoofdstukken van de Nederlandse politiek van de laatste jaren. Ongelooflijk wat een wanbeleid geblunder en gekloot. En de prijzen maar verhogen :r
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 18 mei 2015 @ 13:53:02 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152711616
Er kan beter een parlementaire enquete gehouden worden als er een groot project wél lukt bij de overheid.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_152713339
Hopelijk gaan ze lekker veel modder gooien. :9
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 18 mei 2015 @ 14:59:24 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152713481
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:59 schreef Cherna het volgende:
Je bent natuurlijk wel afhankelijk van het budget dat de overheid je aanreikt. En TGV was te duur en onbetaalbaar als het om de afname gaat. Want er is wel degelijk naar die mogelijkheid gekeken.
Het probleem met de TGV was niet alleen maar de prijs, maar ook de lange wachttijd omdat er een grote order van de SNCF geplaatst was.
Daarnaast heeft in de kromme aanbesteding ook nog meegespeeld dat de lijn oorspronkelijk bedacht was voor 200km/h, maar pas later in het hele proces bedacht werd dat 250 een beter idee was.

Die hele enquete lijkt me trouwens nogal mosterd na de maaltijd. Vraag me af wat ze nu willen bereiken, want er lering uit trekken voor de toekomst doen ze toch niet met dit soort prestigeprojecten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152713490
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 07:36 schreef tong80 het volgende:
Genodigden zijn verplicht te verschijnen en moeten een eed afleggen.
Lijkt net een dictatuur. :{
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_152713557
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 08:53 schreef tong80 het volgende:

[..]

Is altijd leuk om te zien hoe een geit achteraf schijt. :D

:P
Jij vervult de rol van opperprovinciaal wel met verve ook uiteindelijk.
  maandag 18 mei 2015 @ 15:02:44 #20
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152713590
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 14:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het probleem met de TGV was niet alleen maar de prijs, maar ook de lange wachttijd omdat er een grote order van de SNCF geplaatst was.
Daarnaast heeft in de kromme aanbesteding ook nog meegespeeld dat de lijn oorspronkelijk bedacht was voor 200km/h, maar pas later in het hele proces bedacht werd dat 250 een beter idee was.

Die hele enquete lijkt me trouwens nogal mosterd na de maaltijd. Vraag me af wat ze nu willen bereiken, want er lering uit trekken voor de toekomst doen ze toch niet met dit soort prestigeprojecten.
Mooie info. Thanks. Ik ben het met je eens dat die hele enquete nutteloos is en lering trekt men er inderdaad toch niet uit. Ook na de bouwfraude hebben ze nog niets geleerd.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 18 mei 2015 @ 15:02:51 #21
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_152713594
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 14:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het probleem met de TGV was niet alleen maar de prijs, maar ook de lange wachttijd omdat er een grote order van de SNCF geplaatst was.
Daarnaast heeft in de kromme aanbesteding ook nog meegespeeld dat de lijn oorspronkelijk bedacht was voor 200km/h, maar pas later in het hele proces bedacht werd dat 250 een beter idee was.

Die hele enquete lijkt me trouwens nogal mosterd na de maaltijd. Vraag me af wat ze nu willen bereiken, want er lering uit trekken voor de toekomst doen ze toch niet met dit soort prestigeprojecten.
Ik krijg inmiddels een beetje een misselijk gevoel in mijn maagje van het woord prestigeprojcten, het is een van de grootste vijanden van de samenleving aan het worden.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  maandag 18 mei 2015 @ 15:26:37 #22
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_152714339
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 14:59 schreef superniger het volgende:

[..]

Lijkt net een dictatuur. :{
In een rechtszaal moet je ook een eed afleggen. Dat is dit ook wel een beetje.
reset
  maandag 18 mei 2015 @ 15:36:43 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152714666
Op de achtergrond speelt trouwens nog mee dat NS (eigenlijk NS Hispeed) een schadeclaim doet bij AnsaldoBreda, de Italiaanse treintjesbouwer. Dit proces zal nog jaren duren, maar het is voor de betrokkenen in dat proces op zijn minst interessant om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

- Is de aanbestedingsprocedure voor de exploitatie, en als gevolg daarop, de aanbestedingsprocedure voor de treinenbouw volgens de regels verlopen?
- Waren de verwachtingen realistisch?
- Komt het falen van de fyra-treinstellen door menselijke fouten of onervarenheid bij de bouwer, of door onrealistische of telkens veranderende eisen van de opdrachtgevers (lees: de minister)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 18 mei 2015 @ 16:20:16 #24
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_152716259
De NS wilde dus tariefrestrictie omdat hun initiële bod niet reëel was (alle parameters en aannames waren maximaal opgerekt), terwijl aan het eerste bod juist de eis was gesteld dat het haalbaar moest zijn.
  Trouwste user 2022 maandag 18 mei 2015 @ 18:39:28 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_152720792
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2015 13:53 schreef Perrin het volgende:
Er kan beter een parlementaire enquete gehouden worden als er een groot project wél lukt bij de overheid.
:D _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')