In de Tweede Kamer worden vandaag de eerste openbare verhoren gehouden van de parlementaire enquêtecommissie over de Fyra. De commissie wil weten hoe het zo fout kon gaan met de snelle trein die naar Brussel moest rijden.
De NS kocht de treinen in Italië van AnsaldoBreda. Al vanaf het begin waren er problemen met de treinen en al na een paar weken werden ze van het spoor gehaald. De NS gaf de bouwer de schuld en bracht de treinen terug.
Vandaag worden drie mensen gehoord, later deze week volgen onder anderen de oud-ministers Zalm en Netelenbos. De conclusies worden dit najaar verwacht.
http://nos.nl/teletekst#107Laat de hypocriete Gerrit Zalm maar hangen met z'n schijt-komische "Ik lach alles weg lach."
Als de parlementaire enquête naar de 'ramptrein' Fyra maandag begint, zal iedereen weten wie commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) is. Vaak krijgen 'backbenchers' zo'n voorzittersrol, om vervolgens maandenlang in de schijnwerpers te staan. En onder druk.![media_xll_3002586.jpg]()
Tja, lacht Jan de Wit, zo gaat dat. Hij was al 36 jaar bezig als SP'er. Al 12 jaar in de Tweede Kamer aan het buffelen, altijd zij-aan-zij met de toch bekende Jan Marijnissen. Maar pas toen hij in 2010 voorzitter werd van de parlementaire commissie naar de financiële crisis, leerde het Grote Publiek hem echt kennen. ,,Ineens ben je veel op de buis. Ik word er nog altijd op aangesproken,'' zegt De Wit grinnikend.
![media_l_3002588.jpg]()
Hij weet precies wat Madeleine van Toorenburg te wachten staat, als zij maandag begint als voorzitter van de Fyra-enquêtecommissie, de 20ste in onze historie ooit. Als leider van zo'n 'tribunaal' ben je ineens niet uit de kranten en journaals weg te slaan. Niet dat publiciteit een doel is, zegt De Wit. ,,Maar zo gaat dat.''
Het kan een carrière kleur geven, want commissievoorzitter zijn, dat is een erebaantje dat officieus rouleert tussen de partijen. Van één-van-de-150, ben je in een mum van tijd de 'hoofdaanklager' van een 'gerecht' dat mag uitzoeken hoe het allemaal zover heeft kunnen komen met een mislukt project of falend bestuur. Oftewel: kijk, dat Kamerlid legt ze het vuur na aan de schenen!
Tegelijk is er een vleugje hoongelach. Je moet een goed Kamerlid zijn, maar niet het beste. En liever een wat op de achtergrond opererende backbencher, dan een stemmenkanon. Want je bent al snel maanden -zo niet jaren- zoet met zo'n enquête. En wat als het mislukt? Een beetje stevige enquête doet een minister struikelen of kost een topman z'n baan. Rolt er aan het einde van de rit geen kop, tja, dan heb je misschien niet hard genoeg gegraven.
Roland van Vliet (PVV), voelde de druk toen hij de enquête-Woningcorporaties leidde. ,,Als het goed afloopt, zeggen mensen: 'Dat is een goede vent, die kan wat!' Maar er is ook afbreukrisico. Bij een eindrapport dat niet deugt, word je de risee van het Binnenhof.''
![media_l_3002589.jpg]()
CDA'er Theo Meijer, aanvankelijk bescheiden landbouwwoordvoerder van z'n partij, moest bij de enquête naar de Bijlmerramp ineens complottheorieën over Israëlische betrokkenheid bij de crash de baas blijven. ,,Je kunt het helemaal verbruien en dan heb je een groot probleem. Ik zag gelukkig dat het na de enquête makkelijker werd. Ik had profiel en kreeg aanbiedingen.''
ExpertWat wel lastig is: je mag geen expert zijn op het terrein waarop de commissie onderzoek doet. Het is steevast onbekend terrein.Logisch, vindt politicoloog Gerard Visscher, die de afgelopen decennia de parlementaire enquêtes op de voet volgde. ,,Het is wel eens gebeurd dat commissieleden ook portefeuillehouder waren op het onderzoeksonderwerp en zelf verhoord moesten worden. Dat is natuurlijk volstrekt onwenselijk.''
Volop in de publiciteit, een hoog afbreukrisico. Maar als het goed gaat: een mooi vinkje op je cv. Volgens Visscher zou je het altijd moeten doen, mits je het mentaal aankan. Want over je werk mag je al die tijd tegen niemand iets zeggen. Dat kan jaren duren. ,,Ook niet tegen je vrouw en zelfs niet tegen je hond. Daar moet je zin in hebben.''
http://static3.ad.nl/stat(...)/media_l_3002589.jpgMooi woord......afbreukrisico.

De parlementaire enquêtecommissie Fyra is vandaag begonnen met de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Eerste getuige is voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover.Zaterdag stond er in de Volkskrant een reconstructie over het Fyra-debacle, inclusief een vooruitblik op de openbare verhoren. Wat weten we al, en op welke vragen moet de enquête nog antwoord geven?
![3006929.jpeg]()
Deze week richt de commissie zich op de aanbesteding van de vervoersconcessie voor de HSL-Zuid. Daarnaast wordt gekeken naar de rol van de Tweede Kamer en de aanbesteding van de Fyra.
Op deze eerste dag worden verder nog Ralph Pans (secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002) en Maarten Spaargaren (directeur bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008) onder ede gehoord. In totaal worden tot en met 12 juni ongeveer veertig mensen in het openbaar gehoord.
Langlopend getouwtrekHoewel de geplaagde hogesnelheidslijn Fyra al meer dan twee jaar niet meer door Nederland rijdt, is het nog altijd een voortslepend drama waar geen eind aan lijkt te komen met veel technische problemen en gebakkelei over aansprakelijkheid.
De V250-trein van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda was de grote belofte op het spoor. Treinreizigers zouden vanaf december 2012 binnen no time van Amsterdam naar Brussel kunnen reizen. Maar de Nederlandse en Belgische spoorwegen kwamen bedrogen uit: de treinen hadden meteen last van vertragingen en uitval vanwege grote technische mankementen. Zo waren er continu softwareproblemen en was de trein 's winters niet opgewassen tegen het ijs op de rails. Niet veel later besloot zowel België als Nederland de 'onvoldoende betrouwbare' Fyra definitief van het spoor te halen.
Een langlopend getouwtrek over wie verantwoordelijk is voor het drama volgde. De zestien Fyra's stonden verspreid over Amsterdam stil en een nieuwe bestelling treinen werd geannuleerd. De NS stelde de Italiaanse fabrikant verantwoordelijk. Die wilde echter niks weten van de kritiek. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moest ondertussen meerdere keren tekst en uitleg geven over het debacle.
Uiteindelijk gingen de treinen terug naar de fabriek in Italië en kreeg de NS 125 miljoen euro terug, zodat het verlies flink werd beperkt tot een waardeverlies van 88 miljoen euro.
Parlementaire enquêteDe Tweede Kamer besloot een enquêtecommissie in het leven te roepen om de zaak te onderzoeken. De enquête moet meer opheldering geven over het aanbestedingsproject, het afgeven van vergunningen, de besluitvorming en de rol van de overheid.
De commissie heeft eerst feitenonderzoek gedaan en achter gesloten deuren gesproken met ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de snelle trein. Vanaf maandag volgen de openbare verhoren met de hoofdrolspelers, onder wie enkele oud-ministers.
Een parlementaire enquête is het zwaarste onderzoeksinstrument van het parlement om de waarheid over iets boven tafel te krijgen. Genodigden zijn verplicht te verschijnen en moeten een eed afleggen. De verhoren gaan vier weken duren.
http://www.volkskrant.nl/(...)e-begonnen~a4029649/
[ Bericht 22% gewijzigd door tong80 op 18-05-2015 10:32:39 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !