abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:05:52 #51
117098 Hathor
Effe niet
pi_152620674
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:59 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

minder dan jij denkt, zo groot is nl niet. Daarnaast was dat spul ook mobiel.

En het alternatief was beter? Gewoon weerloos steden kapot laten gooien?
Dan hadden de grondtroepen die luchtafweer wel opgeruimd, vergeet niet dat Nederland in die tijd ook helemaal geen tanks had. Het was hoe dan ook een verloren strijd, gevalletje klein duimpje tegen de reus.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:09:33 #52
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152620767
Ik kan er niet wakker van liggen. We kunnen in ons uppie toch niets, ook als we twee of zelfs 3 keer zo veel zouden besteden aan ons leger. Zolang we lid zijn van de NATO en de NATO sterk genoeg is om elk lid te verdedigen indien die wordt aangevallen is het prima. We zouden eigenlijk eens een Noord-Europees leger moeten opzetten. Dan hebben we met zijn alleen een volwaardig sterk leger voor hetzelfde bedrag als wat Nederland nu uitgeeft aan het leger.

Los hiervan, ik vind het erg onwaarschijnlijk dat Nederland de komende 50-100 jaar zal worden aangevallen (op de ouderwetse manier, met de intentie om het land te veroveren) en we gebruiken het leger meer om grondstoffen in het buitenland (Irak bijvoorbeeld) veilig te stellen en voor andere geopolitieke doeleinden (Afghanistan) dan om ons land of een bondgenoot te verdedigen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:11:40 #53
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_152620828
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:42 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Dat hele project is gewoon een opgelegd iets door de regering. Geen ideetje van een generaal ofzo.

als we ons nou gewoon aan de 2%norm houden is dr niks aan de hand. En das nog niks bij wat er bijv in de zorg verspild word.

vrijdag 15 mei 2015 @ 14:12:55 #54
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152620857
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:42 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Dat hele project is gewoon een opgelegd iets door de regering. Geen ideetje van een generaal ofzo.

als we ons nou gewoon aan de 2%norm houden is dr niks aan de hand. En das nog niks bij wat er bijv in de zorg verspild word.
Het onderwijs heeft ook dringend een paar procent extra nodig, alleen zou die investering ook nog eens een geweldige ROI geven (veel hoger dan de investering).
#NoDAPL
pi_152620877
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kan er niet wakker van liggen. We kunnen in ons uppie toch niets, ook als we twee of zelfs 3 keer zo veel zouden besteden aan ons leger. Zolang we lid zijn van de NATO en de NATO sterk genoeg is om elk lid te verdedigen indien die wordt aangevallen is het prima. We zouden eigenlijk eens een Noord-Europees leger moeten opzetten. Dan hebben we met zijn alleen een volwaardig sterk leger voor hetzelfde bedrag als wat Nederland nu uitgeeft aan het leger.

Wolfgang Ischinger: "Look. we know that we are really weak, military speaking. Without The United States we are really weak."

We mogen best wel wat meer doen dan enkel en alleen vertrouwen op onze bondgenoot aan de andere kant van de oceaan.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:15:36 #56
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152620918
quote:
Zolang we lid zijn van de NATO en de NATO sterk genoeg is om elk lid te verdedigen indien die wordt aangevallen is het prima.
Dus zolang anderen maar betalen hoeven wij het niet?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:15:39 #57
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152620920

Ik vind vooral die 4% erg pijnlijk!
Erger dan dat kan je je geld niet verspillen, nietwaar?
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:16:49 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_152620950
quote:
Ik kan er niet wakker van liggen. We kunnen in ons uppie toch niets, ook als we twee of zelfs 3 keer zo veel zouden besteden aan ons leger. Zolang we lid zijn van de NATO en de NATO sterk genoeg is om elk lid te verdedigen indien die wordt aangevallen is het prima.
Lid zijn van iets en ergens op kunnen rekenen betekent ook een inspanning leveren, nu is Nederland een freerider.

quote:
We zouden eigenlijk eens een Noord-Europees leger moeten opzetten. Dan hebben we met zijn alleen een volwaardig sterk leger voor hetzelfde bedrag als wat Nederland nu uitgeeft aan het leger.
Die discussie is al duizend keer gevoerd met jou en alle hiaten die daaraan zitten zijn jou ondertussen wel eens bekend hoop ik.

quote:
Los hiervan, ik vind het erg onwaarschijnlijk dat Nederland de komende 50-100 jaar zal worden aangevallen (op de ouderwetse manier, met de intentie om het land te veroveren) en we gebruiken het leger meer om grondstoffen in het buitenland (Irak bijvoorbeeld) veilig te stellen en voor andere geopolitieke doeleinden (Afghanistan) dan om ons land of een bondgenoot te verdedigen.
Zo dacht men wel eens eerder...
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:18:32 #59
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_152620992
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:13 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wolfgang Ischinger: "Look. we know that we are really weak, military speaking. Without The United States we are really weak."

We mogen best wel wat meer doen dan enkel en alleen vertrouwen op onze bondgenoot aan de andere kant van de oceaan.
Kwam laatst een quote tegen die de essentie van de NAVO samenvat in een zin:

quote:
to keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down
Is een quote uit 1956 toen de toenmalige secretaris generaal van de NAVO opstapte. 60 jaar later is die quote nog steeds pijnlijk relevant, op het Duitse stukje na dan.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:19:33 #61
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621003
quote:
5s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:15 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dus zolang anderen maar betalen hoeven wij het niet?
Nee, zolang we met zijn alleen genoeg betalen om via de NATO elk lid te verdedigen is het prima. Geen enkel NW Europees land zal de komende 50-100 jaar worden aangevallen (landje veroveren). Nergens in de wereld is het zo stabiel als in dit deel van Europa. Laten we eerst maar eens die staatsschuld aflossen zodat we niet jaarlijks 4% van onze overheidslasten verspillen aan rente en investeren in onderwijs wat heel erg hard die investeringen nodig heeft en wat een hoge ROI geeft (ook handig voor het afbetalen van die staatsschuld). We kunnen dan over enkele decennia eens bekijken of dat het noodzakelijk is om dan weer wat extra te investeren in het leger.
Nogmaals: laten we eerst eens een NWE leger vormen, dan kunnen we met speels gemak met dezelfe begroting een groot en sterk leger oprichten.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:20:26 #62
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621023
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Lid zijn van iets en ergens op kunnen rekenen betekent ook een inspanning leveren, nu is Nederland een freerider.

[..]

Die discussie is al duizend keer gevoerd met jou en alle hiaten die daaraan zitten zijn jou ondertussen wel eens bekend hoop ik.

[..]

Is 2,8% dan zo weinig? Ik vind het best een aardig bedrag voor iets wat we gedurende vele decennia niet nodig zullen hebben om ons land te verdedigen.
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:23:58 #63
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621109
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:16 schreef AchJa het volgende:
Ja ja, gebrek aan politieke wil, ego's van diverse landjes waardoor niemand de hete kastanjes uit het vuur wil halen.
Ik heb blijkbaar meer vertrouwen dan jij in het aanpassingsvermogen van de mens, ik reken er op dat als we eenmaal 1 zo'n leger hebben dat dan vanzelf het natiedenken wel verdwijnt voor zo ver dat het leger betreft.

quote:
Alleen hebben we nu reeds een periode van 70 jaar vrede achter ons waarin er werkelijk niets is gebeurt in dit deel van Europa en waarin de samenwerking louter steeds beter is geworden. Wanneer is dat eerder voorgekomen in Europa?
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:25:05 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_152621140
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is 2,8% dan zo weinig? Ik vind het best een aardig bedrag voor iets wat we gedurende vele decennia niet nodig zullen hebben om ons land te verdedigen.
quote:
Defensie heeft 3 hoofdtaken:

bescherming van het eigen en bondgenootschappelijke grondgebied, inclusief het Caribisch deel van het Koninkrijk;
bescherming en bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit;
ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal
Dat behelst wel wat meer dan jezelf ingraven in de polder.
pi_152621162
Rusland _O_
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:26:18 #66
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152621168
quote:
In het kader van fair and balanced: het zou zelfmoord zijn voor ons om net zoveel geld per burger te besteden aan het leger als dat de USA doet. De USA doet dat ook maar op de pof en drukt vervolgens geld bij. Is dat een goed voorbeeld voor ons? :{
#NoDAPL
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:26:41 #67
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152621184
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laten we eerst maar eens die staatsschuld aflossen zodat we niet jaarlijks 4% van onze overheidslasten verspillen aan rente en investeren in onderwijs wat heel erg hard die investeringen nodig heeft en wat een hoge ROI geeft (ook handig voor het afbetalen van die staatsschuld).
3,2% en het is absoluut geen verspilling.

We betalen nu 8,4 miljard op een staatsschuld van 467 miljard.
Om een significante daling op die 8,4 miljard teweeg te brengen zal je dus minimaal een miljardje of 100 moeten gaan aflossen.

Veel plezier.

Daarbij is er niets mis met de staatsschuld, zo hoog is die niet. We zitten ruim onder het niveau van vergelijkbare landen in de EU en zolang de economie blijft stijgen daalt de staatsschuld vanzelf. Dat bangmakerig gedoe over de staatsschuld van de politici tegenwoordig :r

https://www.google.nl/pub(...)l=nl&dl=nl&ind=false
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_152621223
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:26 schreef Dagonet het volgende:
daalt de staatsschuld vanzelf
:? Heeft ie dat wel eens gedaan dan?

vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_152621281
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja ja, gebrek aan politieke wil, ego's van diverse landjes waardoor niemand de hete kastanjes uit het vuur wil halen.
Ik heb blijkbaar meer vertrouwen dan jij in het aanpassingsvermogen van de mens, ik reken er op dat als we eenmaal 1 zo'n leger hebben dat dan vanzelf het natiedenken wel verdwijnt voor zo ver dat het leger betreft.

[..]

Alleen hebben we nu reeds een periode van 70 jaar vrede achter ons waarin er werkelijk niets is gebeurt in dit deel van Europa en waarin de samenwerking louter steeds beter is geworden. Wanneer is dat eerder voorgekomen in Europa?
Wie is 'we' ???? Wat als onze regering niet wil deelnemen aan een nieuwe oorlog van de Yankees maar de Duitsers wel?

Dan krijg je dus dat landen compromissen moeten sluiten en heb je dus helemaal geen sterk en flexibel leger.

Er is geen 'we' in Europa en de natiestaat zal nooit en te nimmer verdwijnen, en helemaal niet vanwege een flop-unie.
pi_152621284
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:51 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nederland was in de eerste wereldoorlog neutraal, en was naief genoeg om te denken dat ze die status in wereldoorlog twee ook konden behouden.
Dat weet ik en in die richting denken we nu weer.

Net als dat we denken dat europa blij en vrolijk is. De grieken zijn bankroet maar hebben een groot leger, op de balkan rommelt t, turkije is achterlijk en dan net aan de overkant van de middelandse Zee word t ook niet beter. En dan heb je Rusland ook nog.

Maar gelukkig is het naief om te denken dat er ooit iets in Nederland zal gebeuren. En anders met een druk op de knop komen onze vriendjes helpen. Net als in 1940.... toch?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:31:39 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_152621292
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nogmaals, hier is al duizend keer over geboomd met jou daar begin ik niet nog een keer aan.

quote:
En aan wat hebben we dat oa te danken?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:33:18 #72
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152621331
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

:? Heeft ie dat wel eens gedaan dan?
Een staatsschuld druk je uit in percentage van het BBP, dat is het enige dat relevant is. Het aantal centjes is dat niet want dat zegt niets. Iemand die 1000 euro verdient en 500 euro schuld heeft heeft een probleem. Iemand die 500 euro schuld heeft en 100.000 euro verdient merkt het niet eens.

Maar het maken van die schuld kan wel enorm handig zijn om een verbouwing te kunnen betalen of een lekkage te laten verhelpen.

http://nl.wikipedia.org/w(...)tsschuld_pct_bbp.PNG

We zitten op een prima niveau, en al helemaal als je naar de omringende landen kijkt.

Politici zijn de laatste jaren echter heel erg aan het hameren op de centjes en niet de percentages omdat je de bevolking lekker bang kan maken en daarmee win je stemmen. Een polticus die zegt dat het niet zo spannend is kan je namelijk lekker weghonen en wegzetten als een linkse rakker met een gat in de hand.
pi_152621359
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:33 schreef Dagonet het volgende:
We zitten op een prima niveau, en al helemaal als je naar de omringende landen kijkt.
De buurman doet ook onverstandig. Dus is het niet erg. Het verpissen van die rente is natuurlijk wel erg.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 14:36:09 #74
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152621395
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De buurman doet ook onverstandig. Dus is het niet erg. Het verpissen van die rente is natuurlijk wel erg.
Prima joh, lossen we lekker die schuld af. Zoek jij even 100 miljard? Dan scheelt het een miljardje of 2 op jaarbasis.

Nederland is zo betrouwbaar dat men nu geld toe geeft om het aan ons uit te mogen lenen.
pi_152621399
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 14:05 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dan hadden de grondtroepen die luchtafweer wel opgeruimd, vergeet niet dat Nederland in die tijd ook helemaal geen tanks had. Het was hoe dan ook een verloren strijd, gevalletje klein duimpje tegen de reus.
Niet want als we voldoende hadden geinvesteerd in het leger had de duitse wehrmacht geen voet aan de grond gekregen omdat we wel tegenstand konden bieden. Vergeet niet dat zelfs in die slechte toestand we veel krijgsgevangenen hebben genomen en veel vliegtuigen hebben neergehaald.

In ieder geval hadden we de duitsers lang genoeg bezig gehouden om wel op hulp van de britten te wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')