waarom leg je me woorden in de mond? tering zeg. kan je niet eens normaal een discussie voeren?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:59 schreef Re het volgende:
[..]
waarom heb jij dat idee? geldt dat alleen voor blanke westerse vrouwen of iets?
ik vraag alleen waarom je dat denkt, en leg er een voorbeeld bij (als in, lichamelijke inegriteit prima maar niet voor moslima's, want dat is wat het impliceert), zegt verder niets over wat je denkt, natuurlijkquote:Op vrijdag 1 mei 2015 10:01 schreef bijdehand het volgende:
[..]
waarom leg je me woorden in de mond? tering zeg. kan je niet eens normaal een discussie voeren?
Nee, je maakt er meteen iets racistisch/xenofobisch van, en dat is jammer. alsof je meteen woorden in mijn mond wil leggen. als ik het specifiek voor moslima's bedoelde had ik had wel gezegd. geldt dus voor iedereen. niet alleen voor oosterse vrouwmensen, maar ook voor andere. niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen. en voor negers.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 10:06 schreef Re het volgende:
[..]
ik vraag alleen waarom je dat denkt, en leg er een voorbeeld bij (als in, lichamelijke inegriteit prima maar niet voor moslima's, want dat is wat het impliceert), zegt verder niets over wat je denkt, natuurlijk
De ironie is dat artikel 11 een vrij ruime beperkingsgrond kent (zie de eerste bijzin) en dat die beperkingen met name terug te vinden zijn binnen het gezondheidsrecht aangezien voor de medische beroepsuitoefening het wel handig is als je bijvoorbeeld iemand mag opererenquote:Op donderdag 30 april 2015 20:45 schreef Wombcat het volgende:
Artikel 11 van de grondwet: Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
De opleiding kan daar gewoon niet zomaar overheen stappen.
Nee, je legt hem woorden in de mond.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 10:06 schreef Re het volgende:
[..]
ik vraag alleen waarom je dat denkt, en leg er een voorbeeld bij (als in, lichamelijke inegriteit prima maar niet voor moslima's, want dat is wat het impliceert), zegt verder niets over wat je denkt, natuurlijk
nou ja het gaat hier over moslima's natuurlijk, en als jij voelt dat ik daar iets racistisch/xenofobisch van wil maken begrijp je mij gewoon verkeerd, dat magquote:Op vrijdag 1 mei 2015 10:12 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, je maakt er meteen iets racistisch/xenofobisch van, en dat is jammer. alsof je meteen woorden in mijn mond wil leggen. als ik het specifiek voor moslima's bedoelde had ik had wel gezegd. geldt dus voor iedereen. niet alleen voor oosterse vrouwmensen, maar ook voor andere. niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen. en voor negers.
bedankt dat dat magquote:Op vrijdag 1 mei 2015 10:15 schreef Re het volgende:
[..]
nou ja het gaat hier over moslima's natuurlijk, en als jij voelt dat ik daar iets racistisch/xenofobisch van wil maken begrijp je mij gewoon verkeerd, dat mag
wat heeft dat er nou mee te maken?quote:ander voorbeeld dan: Als je als meisje verkracht bent, moet je dan ook uit de kleren voor een man? of moet je dan maar een andere opleiding gaan zoeken
het gaat er natuurlijk om dat het nooit verplicht mag zijn je lichamelijke integriteit op te geven, welke redden dat ook is anders dan in de wet bepaald.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 10:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
bedankt dat dat mag
[..]
wat heeft dat er nou mee te maken?
maar om je (rare) vraag te beantwoorden: ja, dat moet ze. wil ze dat niet? dan mag ze elders haar heil zoeken ja. dat geldt ook als haar hond ooit is overreden, haar zusje kinkhoest heeft gehad of als haar vader Superman blijkt te zijn.
Eindelijk iemand die de inhoud snapt. Is het werkelijk zo moeilijk om een TT goed te formulieren?quote:Op donderdag 30 april 2015 12:57 schreef zarGon het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben helemaal geen gelijk gekregen...
Zijn stiekem ook moslims joh.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 10:25 schreef DrMabuse het volgende:
Grappig , mensen die dit soort wezens willen blijven begrijpen en verdedigen.
Ik vraag me af of ze net zo actief zijn op de EO fora om daar krachtig de antieke denkbeelden en leefregels te verdedigen en uit te dragen.
Ik vermoed van niet.
Moslims blijken steeds weer de hippe favoriet te zijn en te verkiezen boven de saaie christenen.
Terwijl de christenen inmiddels allang zijn ingehaald als het om fanatiek het geloof er door te blijven drammen gaat.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een recht hebben en een recht ten alle tijden moeten gebruiken.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 11:04 schreef Re het volgende:
[..]
het gaat er natuurlijk om dat het nooit verplicht mag zijn je lichamelijke integriteit op te geven, welke redden dat ook is anders dan in de wet bepaald.
heft verder om de user boven mij maar te beantwoorden, geen fuck te maken met religie of wat dan ook... een universiteit staat niet boven de wet. En vinden ze dat wel dan moeten ze dat maar goed kunnen verdedigen, en dat is wat er nu gevraagd wordt.
en hier in Nederland heb je het recht om daarover (de consequenties) een rechtelijke uitspraak te vragen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 11:23 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een recht hebben en een recht ten alle tijden moeten gebruiken.
Natuurlijk hebben zij het recht op lichamelijke onschendbaarheid, dat recht heeft iedereen, maar dat wil nog niet zeggen dat dit geen consequenties kan hebben, ook voor iedereen.
Mogen ze van mij best proberen. Ik zou het alleen erg onwenselijk vinden als ze gelijk zouden krijgen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 11:27 schreef Re het volgende:
[..]
en hier in Nederland heb je het recht om daarover (de consequenties) een rechtelijke uitspraak te vragen.
Dat mensen daar over vallen vind ik vreemd
hoezo onwenselijk dan?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 11:29 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Mogen ze van mij best proberen. Ik zou het alleen erg onwenselijk vinden als ze gelijk zouden krijgen.
Omdat ik vind dat het een belangrijke ervaring is.quote:
Vooral daarom vind ik dit persoonlijk een belangrijk deel van de opleiding en zou ik het dus onwenselijk vinden wanneer deze dames gelijk zouden krijgen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:52 schreef Roger_Epiales het volgende:
Denk de titels weg en zie het mens vs mens.
Wanneer je feitelijk tegen iemand anders zegt: 'Ik ga nu iets bij jou doen wat ik bij mijzelf nooit zou toestaan.' creëer je imo een zeer onwenselijke mate van ongelijkheid tussen beide partijen.
quote:Op vrijdag 1 mei 2015 11:57 schreef Roger_Epiales het volgende:
Ik zie het ook als onderdeel van de vertrouwensrelatie die moet bestaan tussen arts en patiënt. Die patiënt moet er in principe van op aan kunnen dat een arts hem/haar nooit iets zou laten doen wat die arts bij zichzelf nooit zou toelaten.
Ok, onderstreepte is totaal niet wat ik stel, maar goed, voortaan zal ik er expliciet bij zetten "extreme en persoonlijke zaken die totaal niks met een behandelsituatie te maken hebben daar gelaten".quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dus als een arts er voor zou kiezen om maagd te blijven (om haar moverende redenen) dan weiger jij om door deze arts behandeld te worden? Hoe bizar het ook moge klinken, is dit wel wat jij nu stelt.
Een arts mag net als een patiënt best wensen hebben hoe zij omgaat met haar lichaam. Als een arts geen mannen, drank of sigaretten toe laat (vanwege godsdienstige redenen) dan is dat haar keus. Als patient mag je daar andere denkbeelden op na houden zonder dat de vertrouwensband verstoord wordt. Sterker nog: de kans is aanzienlijk dat jij als patient niet op de hoogte bent van deze wensen van de arts omdat dit ook in de privésfeer afspeelt.
Dan is het nog steeds een onbegrijpelijk punt. Een vrouwelijke arts wil niet betast worden door mannen, wel door vrouwen, om haar moverende redenen. Veel patiënten willen om dezelfde / andere redenen dat ook. Veel artsen weigeren ook om te roken of hebben uitgesproken seksuele voorkeuren / denkbeelden. Dat mag in Nederland, dat maakt ze niet ongeschikt in hun werk.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:20 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ok, onderstreepte is totaal niet wat ik stel, maar goed, voortaan zal ik er expliciet bij zetten "extreme en persoonlijke zaken die totaal niks met een behandelsituatie te maken hebben daar gelaten".
De voorbeelden die je hier nu noemt hebben niks te maken met de handelingen die artsen bij patiënten moeten uitvoeren (ik ben iig niet bekend met officiële behandelingen waarbij je je maagdelijkheid zou verliezen, of waarvoor je moet roken), terwijl dat nu juist mijn punt was.
Dikgedrukte heb ik mijn mening over gegeven, daar mag je het best mee oneens zijn. Neemt niet weg dat ik er in de situatie van dit topic zo over denk.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan is het nog steeds een onbegrijpelijk punt. Een vrouwelijke arts wil niet betast worden door mannen, wel door vrouwen, om haar moverende redenen. Veel patiënten willen om dezelfde / andere redenen dat ook. Veel artsen weigeren ook om te roken of hebben uitgesproken seksuele voorkeuren / denkbeelden. Dat mag in Nederland, dat maakt ze niet ongeschikt in hun werk.
Nee, het werk van een arts bestaat niet uit het betast worden door mannen, zeg ik ook niet.quote:Het werk van een arts bestaat niet uit betast te worden door mannen. Waarom zou dat onderdeel moeten zijn van haar opleiding als het leerdoel ook via een alternatief (praktijkonderzoek uitgevoerd door vrouwen) kan worden bereikt? Vanwege "de vertrouwensband"? Dat is op zijn zachtst gezegd een gezocht argument.
Oh, maar als je dat niet te veel gevraagd vindt, dan is het natuurlijk ook niet te veel gevraagd als voor dat onderdeeltje even gebruik gemaakt wordt van vrouwelijke studenten i.p.v mannelijke studenten mocht de student daar behoefte aan hebben. Immers doet dat niets af aan de ervaring en het leerdoel.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:21 schreef Roger_Epiales het volgende:
Nee, het werk van een arts bestaat niet uit het betast worden door mannen, zeg ik ook niet.
Het werk van een arts bestaat echter wel vaak uit het "betasten" van andere mensen, waaronder mensen van het andere geslacht. Dit kan ook voor die mensen vervelend zijn, maar moet nu eenmaal gebeuren. Ik persoonlijk vind het daarom niet teveel gevraagd om een arts tijdens de opleiding ook persoonlijk te laten ervaren wat er dan zoal door een patiënt heen gaat.
Als dit niets afdoet aan de ervaring dan maakt het ook niet uit of het gewoon wel door iemand van het andere geslacht wordt gedaan toch ? Het punt is dat de dames het wél een totaal andere ervaring vinden en dit niet wensen te ervaren. Dat laten ze liever aan anderen of hun toekomstige patiënten over.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, maar als je dat niet te veel gevraagd vindt, dan is het natuurlijk ook niet te veel gevraagd als voor dat onderdeeltje even gebruik gemaakt wordt van vrouwelijke studenten i.p.v mannelijke studenten mocht de student daar behoefte aan hebben. Immers doet dat niets af aan de ervaring en het leerdoel.
dat het wel uitmaakt is juist de reden van het toetsen, de ervaring is hetzelfde dus waarom mag men dan niet kiezen hoe de procedure gaat? Het is niet dat iets niet beschikbaar is als een net zo goed alternatief.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als dit niets afdoet aan de ervaring dan maakt het ook niet uit of het gewoon wel door iemand van het andere geslacht wordt gedaan toch ? Het punt is dat de dames het wél een totaal andere ervaring vinden en dit niet wensen te ervaren. Dat laten ze liever aan anderen of hun toekomstige patiënten over.
Ik weet niet of de dames het ook een andere ervaring vindenquote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als dit niets afdoet aan de ervaring dan maakt het ook niet uit of het gewoon wel door iemand van het andere geslacht wordt gedaan toch ? Het punt is dat de dames het wél een totaal andere ervaring vinden en dit niet wensen te ervaren. Dat laten ze liever aan anderen of hun toekomstige patiënten over.
Dat maakt nu juist alles uit.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, maar als je dat niet te veel gevraagd vindt, dan is het natuurlijk ook niet te veel gevraagd als voor dat onderdeeltje even gebruik gemaakt wordt van vrouwelijke studenten i.p.v mannelijke studenten mocht de student daar behoefte aan hebben. Immers doet dat niets af aan de ervaring en het leerdoel.
Oh, kijk eens aan. Dat is ook precies wat er gebruikelijk is in Nederland! Alleen bij de EUR dus nog niet. Probleem opgelost.
Helemaal niet omdat hun geloof expleciet zegt dat je je aan mag passen naar omstandigheden.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Precies. En die zin vind ik het ook niet zo slim van de dames dat ze het op hun geloof gooien.
Natuurlijk vinden zie dat een andere ervaring anders zou weigeren immers niet ter sprake komen ?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik weet niet of de dames het ook een andere ervaring vindenHet enige is dat zij vanwege persoonlijke redenen (met een godsdienstig karakter) niet aangeraakt willen worden door mannen. Dat hoeft ook niet, omdat een aanraking door vrouwen hetzelfde resultaat oplevert.
Dat staat verder los van hun toekomstige patiënten. Waarvan een groot deel trouwens ook niet aangeraakt wil worden door mannen. Niet heel boeiend argument.
Zover ik heb begrepen hebben deze vrouwen wel aan het vak mee gedaan maar doen ze dit voor toekomstige deelnemers.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat staat verder los van hun toekomstige patiënten. Waarvan een groot deel trouwens ook niet aangeraakt wil worden door mannen. Niet heel boeiend argument.
Wat dacht je van de mannen die de vrouwen moeten onderzoeken? Zíj moeten ook ervaring op doen met onderzoek bij het andere geslacht.quote:Ik weet niet of de dames het ook een andere ervaring vindenHet enige is dat zij vanwege persoonlijke redenen (met een godsdienstig karakter) niet aangeraakt willen worden door mannen. Dat hoeft ook niet, omdat een aanraking door vrouwen hetzelfde resultaat oplevert.
Maar wel gelijk gekregen in hun punt.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:57 schreef zarGon het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben helemaal geen gelijk gekregen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |