En het is een examencommissie die daar wat over gaat zeggen.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:51 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De dames willen ook wel mannen onderzoeken. Ze willen zelf niet door een man onderzocht worden. Dat is hun recht.
En eventueel gaat de rechter weer wat zeggen over wat de examencommissie heeft gezegd.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En het is een examencommissie die daar wat over gaat zeggen.
Het lijkt mij niet noodzakelijk dat tijdens de medische opleiding de dames per se door een man onderzocht moeten zijn.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gaat niet over wetgeving, gaat over medische praktijk en de opleiding die je ervoor moet hebben.
Misschien dat er wat vrouwelijke artsen zijn voor de vrouwen, gescheiden zorg ed.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan kunnen veel vrouwen niet worden onderzocht dus?
Ja, idd, dus wachten we dat af.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En eventueel gaat de rechter weer wat zeggen over wat de examencommissie heeft gezegd.
Ik weet wel waar ik mijn centen op zou zetten.
Klopt, maar ik vermoed dat de rechter helemaal niet inhoudelijk naar de zaak heeft gekeken. Dus dat kan in het vervolg nog gebeuren.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:54 schreef Ryan3 het volgende:
En het feit dat deze moslima's tijdelijk gelijk hebben gekregen, heeft alleen te maken met de verkeerde procedure die de universiteit heeft gevolgd om hun beroep af te wijzen.
Het is niet afgelopen nog.
Maar daar kunnen ze wrs geen goede argumenteren tegenover stellen. Man en vrouw zijn allebei mensen, zij moeten wat leren in het kader van medische behandeling van mensen.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Klopt, maar ik vermoed dat de rechter helemaal niet inhoudelijk naar de zaak heeft gekeken. Dus dat kan in het vervolg nog gebeuren.
Wie bedoel je met ze? De dames? Die hoeven maar naar hun grondwet (art. 11) te wijzen en dan zijn ze er snel klaar mee. Tenzij ergens in de wet is aangegeven dat in het kader van een medische opleiding geëist kan worden dat de studenten door medestudenten onderzocht moeten worden.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar daar kunnen ze wrs geen goede argumenteren tegenover stellen. Man en vrouw zijn allebei mensen, zij moeten wat leren in het kader van medische behandeling van mensen.
Denk dat je een verkeerde uitleg hanteert. Ik denk dat de wetgever dit uiteindelijk niet heeft bedoelt met art 2 of 11 van de grondwet.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:01 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wie bedoel je met ze? De dames? Die hoeven maar naar hun grondwet (art. 11) te wijzen en dan zijn ze er snel klaar mee. Tenzij ergens in de wet is aangegeven dat in het kader van een medische opleiding geëist kan worden dat de studenten door medestudenten onderzocht moeten worden.
Dat je anderen moet aanraken om arts te worden is nogal evident. Ik twijfel er sterk aan of het noodzakelijk is dat anderen jou moeten aanraken als je arts wil worden.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Denk dat je een verkeerde uitleg hanteert. Ik denk dat de wetgever dit uiteindelijk niet heeft bedoelt met art 2 of 11 van de grondwet.
De medische stand vormt er een uitzondering op.
Ook voor mij als patiënt nl. Als patiënt moet je dingen toelaten die je ander onder die grondwetten niet toelaat. Maar dat heeft een doel. Onderzoek c.q. het proces in werking stellen om je te genezen. En als je die opleiding doet, dan horen daar een bepaald aantal lessen bij. Je kunt die leerlingen nog niet afsturen op echte patiënten nl.
En nogmaals hoe gebeurt het in islamitische landen dan?
Het idee is dat je zo empathie krijgt voor patiënten.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat je anderen moet aanraken om arts te worden is nogal evident. Ik twijfel er sterk aan of het noodzakelijk is dat anderen jou moeten aanraken als je arts wil worden.
Dat is het sws tav art.2 hoor. Sommige mensen maken hier ook misbruik van.quote:Overigens mag je als patient nog steeds eisen dat iemand je niet aanraakt. Gevolg is dan alleen (c.q. kan zijn) dat je niet behandeld kunt worden.
Zolang in artikel 2 of 11 (of in een andere wet) niet staat dat de medische stand een uitzondering is, gelden die artikelen gewoon ook voor de medische stand.
Ik vind dat heel erg relevant zelfs. Leg maar uit hoe zo'n opleiding gaat in islamitische landen en hoe het geregeld is voor aankomende vrouwelijke artsen.quote:En hoe het in islamitische landen gaat, vind ik niet zo relevant.
Dit is ook waarom ik in dit geval de opleiding gelijk geef.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Denk dat je een verkeerde uitleg hanteert. Ik denk dat de wetgever dit uiteindelijk niet heeft bedoelt met art 2 of 11 van de grondwet.
Ook voor mij als patiënt nl. Als patiënt moet je dingen toelaten die je ander onder die grondwetten niet toelaat. Maar dat heeft een doel. Onderzoek c.q. het proces in werking stellen om je te genezen. En als je die opleiding doet, dan horen daar een bepaald aantal lessen bij. Je kunt die leerlingen nog niet afsturen op echte patiënten nl.
Er waren blijkbaar meerdere mensen die zich dat afvroegen. Stukje uit Trouw:quote:En nogmaals hoe gebeurt het in islamitische landen dan?
Ik vraag me echt af of dat zo werkt. Als je het namelijk zelf geen enkel probleem vindt, dan ontwikkel je er ook geen empathie mee voor mensen die het wel een probleem vinden. Dan denk je namelijk nog steeds "nah, boeien."quote:Op donderdag 30 april 2015 21:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het idee is dat je zo empathie krijgt voor patiënten.
Ja, dat is dus iets wat wij niet willen, stuur maar op naar de advocaat die de universiteit verdedigt. En snel.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:16 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dit is ook waarom ik in dit geval de opleiding gelijk geef.
Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat een arts in opleiding ook de andere kant van een onderzoek ervaart.
[..]
Er waren blijkbaar meerdere mensen die zich dat afvroegen. Stukje uit Trouw:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1665484/2007/07/28/Slechtere-zorg-door-islam-voorschrift.dhtml
Niet de kant die we op moeten gaan imo
Hoezo niet ? Deelnemen aan de opleiding is een vrije keuze. Niemand staat met een machinegeweer achter je om je te dwingen je in te schrijven.quote:Op donderdag 30 april 2015 20:45 schreef Wombcat het volgende:
Artikel 11 van de grondwet: Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
De opleiding kan daar gewoon niet zomaar overheen stappen.
Een opleiding mag niet iets voorschrijven wat wettelijk niet mag. Net zo min als een verhuurder geen eisen in de huurovereenkomst mag opnemen die tegen de wet ingaan. Die worden nietig verklaard. En ik verwacht dus dat dat hier ook mee gaat gebeuren.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:23 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Hoezo niet ? Deelnemen aan de opleiding is een vrije keuze. Niemand staat met een machinegeweer achter je om je te dwingen je in te schrijven.
Dan zitten de universiteiten met een probleem, wacht het nog even af zou ik zeggen. Ik bedoel dan gaan we dus richting kwaliteit gezondheidszorg islamitische landen, zie artikel trouw.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een opleiding mag niet iets voorschrijven wat wettelijk niet mag. Net zo min als een verhuurder geen eisen in de huurovereenkomst mag opnemen die tegen de wet ingaan. Die worden nietig verklaard. En ik verwacht dus dat dat hier ook mee gaat gebeuren.
Het probleem in de islamitische landen komt omdat vrouwen er standaard voor een vrouwelijke arts kiezen, waar in islamitische landen minder van zijn en kwalitatief minder. Dat heeft imo weinig te maken met onderhavige zaak, want ik geloof er niet zo van dat vrouwelijke artsen slechtere artsen worden als ze zich tijdens de opleiding niet door mannen laten onderzoeken.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan zitten de universiteiten met een probleem, wacht het nog even af zou ik zeggen. Ik bedoel dan gaan we dus richting kwaliteit gezondheidszorg islamitische landen, zie artikel trouw.
Heeft er helaas juist ook alles mee te maken, want in islam worden vrouwen als minderwaardig beschouwd, laat staan dat ze opleiding voor dokter/arts kunnen volgen an sich.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het probleem in de islamitische landen komt omdat vrouwen er standaard voor een vrouwelijke arts kiezen, waar in islamitische landen minder van zijn en kwalitatief minder. Dat heeft imo weinig te maken met onderhavige zaak, want ik geloof er niet zo van dat vrouwelijke artsen slechtere artsen worden als ze zich tijdens de opleiding niet door mannen laten onderzoeken.
Nog een mooi stukje, door een islamitische vrouwelijke arts in NL.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:07 schreef Ryan3 het volgende:
http://www.moslima.nl/nl/column/vrouwelijke-arts-voor-moslima.phpquote:Daarom heeft de Erasmus Universiteit besloten een contract op te stellen waarin duidelijk wordt gemaakt dat er volgens de waarden en normen van de Nederlandse arts wordt opgeleid. Overigens hebben ze dit idee van twee Turkse hoogleraren die de universiteit vertelden dat er in Turkije randvoorwaarden zwart op wit staan, bijvoorbeeld dat mannen vrouwen onderzoeken en andersom.
Maar hier worden vrouwen niet als minderwaardig beschouwd. Hier kunnen ze wel een opleiding volgen.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
[..]
Heeft er helaas juist ook alles mee te maken, want in islam worden vrouwen als minderwaardig beschouwd, laat staan dat ze opleiding voor dokter/arts kunnen volgen an sich.
Huisregels gaan nooit boven de wet.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Nog een mooi stukje, door een islamitische vrouwelijke arts in NL.
Iets genuanceerder, maar het volgende citaat zegt natuurlijk wel wat:
[..]
http://www.moslima.nl/nl/column/vrouwelijke-arts-voor-moslima.php
Nog even voor de duidelijkheid, de regels van het Erasmus uit dit citaat bestonden al voordat deze dames de opleiding gingen volgen. Deze regels zijn van tevoren bekend voor iedereen die de opleiding wil volgen.
Het is dus niet dat deze meiden al aan de opleiding begonnen waren en hier ineens mee geconfronteerd werden. Ze hebben besloten deze opleiding te gaan volgen, aan deze universiteit, wetend dat wederzijds onderzoek een verplicht onderdeel is.
Ja, en dus volg je die opleiding zoals die bedoeld wordt. Nogmaals mannen en vrouwen zijn het zelfde, met uitsluiting van hun genitaliën. Toch?quote:Op donderdag 30 april 2015 21:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar hier worden vrouwen niet als minderwaardig beschouwd. Hier kunnen ze wel een opleiding volgen.
Nee, ook buiten de genitaliën zijn er wel verschillen tussen vrouwen en mannen.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dus volg je die opleiding zoals die bedoelt wordt. Nogmaals mannen en vrouwen zijn het zelfde, met uitsluiting van hun genitaliën. Toch?
Het is ook een onmogelijkheid wat ze willen. Ze zijn nu op een procedurele fout in het gelijk gesteld, niet op de inhoud van hun vraag aan de rechter.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Nog een mooi stukje, door een islamitische vrouwelijke arts in NL.
Iets genuanceerder, maar het volgende citaat zegt natuurlijk wel wat:
[..]
http://www.moslima.nl/nl/column/vrouwelijke-arts-voor-moslima.php
Nog even voor de duidelijkheid, de regels van het Erasmus uit dit citaat bestonden al voordat deze dames de opleiding gingen volgen. Deze regels zijn van tevoren bekend voor iedereen die de opleiding wil volgen.
Het is dus niet dat deze meiden al aan de opleiding begonnen waren en hier ineens mee geconfronteerd werden. Ze hebben besloten deze opleiding te gaan volgen, aan deze universiteit, wetend dat wederzijds onderzoek een verplicht onderdeel is.
Wat dan is verschillend? Secundaire geslachtskenmerken, bedoel je? Borsten bij vrouwen dus? Juist daar kunnen vaak problemen mee opstreden hè. Initieel onderzoek wordt vaak door vrouwen gedaan, maar behandeling bij kanker maar helemaal uit handen van mannen geven? Omdat Allah hij zeggen?quote:Op donderdag 30 april 2015 21:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, ook buiten de genitaliën zijn er wel verschillen tussen vrouwen en mannen.
En de grondrechten gelden voor iedereen
Psychologisch en fysiek (kracht b.v.) zijn er nog wel wat meer verschillen dan alleen de genitaliën.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat dan is verschillend? Secundaire geslachtskenmerken, bedoel je? Borsten bij vrouwen dus? Juist daar kunnen vaak problemen mee opstreden hè. Initieel onderzoek wordt vaak door vrouwen gedaan, maar behandeling bij kanker maar helemaal uit handen van mannen geven? Omdat Allah hij zeggen?
Is toch idiotie, snap jij toch ook wel?
Of al die mannen die kanker hebben aan hun prostaat en een ultrasound dildo in hun reet krijgen, mag niet door een vrouw natuurlijk?.
Maar ook niet door een man, want Allah hij zeggen jij geen homo jongen, anders jij...
Kracht? (Vrouwen zijn over het algemeen kleiner idd, dus minder kracht. Echter moslim mannen zijn ook vaak kleiner dan NL mannen. Zal gemiddeld meer dan 10 cm schelen, zijn moslim mannen dan anders dan NL mannen?)quote:Op donderdag 30 april 2015 21:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Psychologisch en fysiek (kracht b.v.) zijn er nog wel wat meer verschillen dan alleen de genitaliën.
Precies. En die zin vind ik het ook niet zo slim van de dames dat ze het op hun geloof gooien.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:48 schreef Mathemaat het volgende:
Als ik geneeskunde zou doen, dan zou ik helemaal niet door mijn medestudenten onderzocht willen worden. Mijn lichaam blijft mijn privé.
Ik stel geen enkele wet ter discussie. (niet in dit geval ten minste)quote:Op donderdag 30 april 2015 21:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Huisregels gaan nooit boven de wet.
psychologisch. Om het bij (denk)sport te houden: er zijn toch echt minder vrouwelijke grootmeesters dan mannelijke. Dat moet toch echt ergens door komen.quote:
Het was ook geen rechter, maar een college van hoger beroep voor geneeskunde.Die kijken er vaak wat minder strikt juridisch naar.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is ook een onmogelijkheid wat ze willen. Ze zijn nu op een procedurele fout in het gelijk gesteld, niet op de inhoud van hun vraag aan de rechter.
Snap alleen niet dat die rechter dan vrijwillig op die procedurele kant wijst en de klagers in het gelijk stelt, want neem aan dat ze over iets ander geklaagd hadden bij de rechter. Maar goed.
Ja, psychologie is weer een heel andere tak van sport toch, dan wat te maken heeft met lichamelijk onderzoek?quote:Op donderdag 30 april 2015 21:52 schreef Wombcat het volgende:
[..]
psychologisch. Om het bij (denk)sport te houden: er zijn toch echt minder vrouwelijke grootmeesters dan mannelijke. Dat moet toch echt ergens door komen.
En daarmee stel je dus wel de huisregel boven de wet. Wat wettelijk gezien niet kan.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:50 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ik stel geen enkele wet ter discussie. (niet in dit geval ten minste)
(...)
daar kunnen huisregels w.m.b. gewoon leidend zijn.
Lijkt me niet. Maar je stelde dat mannen en vrouwen behalve hun genitaliën gelijk zijn. Ik stel dat dat niet zo is. Verder weinig relevant voor deze discussie.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, psychologie is weer een heel andere tak van sport toch, dan wat te maken heeft met lichamelijk onderzoek?
Ik bedoel als je pleinvrees hebt, denk je dat je dan ook lichamelijk wordt onderzocht?
Lichamelijk wel, behalve genitaliën en secundaire geslachtskenmerken en ook in hun hersenen zitten verschillen. Dat laatste wb hun neocortex met name, maar is niet relevant voor casus.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Maar je stelde dat mannen en vrouwen behalve hun genitaliën gelijk zijn. Ik stel dat dat niet zo is. Verder weinig relevant voor deze discussie.
Hoe dan ook, vrees dat ze geen zaak hebben.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het was ook geen rechter, maar een college van hoger beroep voor geneeskunde.Die kijken er vaak wat minder strikt juridisch naar.
Als de dames in een vervolg gelijk willen krijgen, kunnen ze denk ik ook beter naar een rechter stappen.
Ik denk dus dat ze die bij een rechter wel hebben, bij het college waar ze nu geweest zijn, ben ik daar een stuk minder zeker van.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, vrees dat ze geen zaak hebben.
Denk het niet, maar we wachten af.quote:Op donderdag 30 april 2015 22:00 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik denk dus dat ze die bij een rechter wel hebben, bij het college waar ze nu geweest zijn, ben ik daar een stuk minder zeker van.
Nee hoor. Wel of niet geschikt zijn voor willekeurig welk beroep heeft imo weinig met de wet te maken.quote:Op donderdag 30 april 2015 21:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En daarmee stel je dus wel de huisregel boven de wet. Wat wettelijk gezien niet kan.
mijn huisarts hoeft zich echt niet uit te kleden voor mij hoor om mij te onderzoeken... dat is toch wat je vraagt?quote:Op donderdag 30 april 2015 21:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, maar hij moet zich wel kunnen inleven als een jong meisje zich voor hem moet uitkleden terwijl hij haar regelmatig bij de supermarkt tegenkomt.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:14 schreef Re het volgende:
[..]
mijn huisarts hoeft zich echt niet uit te kleden voor mij hoor om mij te onderzoeken... dat is toch wat je vraagt?
ja je uitkleden is eng, dat je dat niet wil als je bij een man bent lijkt me geen vreemd principe, ongeacht of het religieus van aard isquote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:25 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, maar hij moet zich wel kunnen inleven als een jong meisje zich voor hem moet uitkleden terwijl hij haar regelmatig bij de supermarkt tegenkomt.
daarom is het dus een goede zaak dat ze die ongemakkelijkheid leren kennenquote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:30 schreef Re het volgende:
[..]
ja je uitkleden is eng, dat je dat niet wil als je bij een man bent lijkt me geen vreemd principe, ongeacht of het religieus van aard is
ik duim nog steeds dat ze in het ongelijk gesteld wordenquote:heb je dan de goede studie gekozen, wellicht niet maar de regel zelf lijkt me best aanvechtbaar en dat doen ze dus ook.
het gaat natuurlijk om het verplicht zijn, ik denk dat dat gewoon een fundamenteel recht isquote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
daarom is het dus een goede zaak dat ze die ongemakkelijkheid leren kennen
[..]
ik duim nog steeds dat ze in het ongelijk gesteld worden
dat is trouwens geen misgunnen. van mij mogen ze naar een andere uni
dat wat een fundamenteel recht is?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:42 schreef Re het volgende:
[..]
het gaat natuurlijk om het verplicht zijn, ik denk dat dat gewoon een fundamenteel recht is
dat vind ik ook, en als zij daar zo'n belang aan hechten dan is het misschien beter dat ze de opleiding ergens volgen waar ze niet uit de kleren moeten. heb namelijk niet het idee dat dit iets met lichamelijke integriteit te maken heeft.quote:
waarom heb jij dat idee? geldt dat alleen voor blanke westerse vrouwen of iets?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 09:56 schreef bijdehand het volgende:
[..]
dat vind ik ook, en als zij daar zo'n belang aan hechten dan is het misschien beter dat ze de opleiding ergens volgen waar ze niet uit de kleren moeten. heb namelijk niet het idee dat dit iets met lichamelijke integriteit te maken heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |