Volgens mij is dit voor iedereen objectief waar.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 19:10 schreef ems. het volgende:
Meningen zijn trouwens niet gelijk, mijn meningen zijn eigenlijk altijd beter dan die van anderen.
Ik deel die mening niet!quote:Op vrijdag 1 mei 2015 19:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij is dit voor iedereen objectief waar.
Maar dat is toch zelf-evident?quote:
Natuurlijk wel, er is toch niemand om die subjectiviteit te betwisten, daarmee kan je het toch als objectief bestempelen. Er is niemand die er een andere mening op nahoudt.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 19:07 schreef Molurus het volgende:
Precies. Als jij om wat voor reden dan ook de laatste overlevende mens op aarde bent is het niet alsof daarmee subjectiviteit ophoudt te bestaan en alles objectief waar is.
Dat zou natuurlijk onzin zijn.
Dit is dus waarom mensen je adviseren even in het woordenboek te kijken.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:02 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, er is toch niemand om die subjectiviteit te betwisten, daarmee kan je het toch als objectief bestempelen. Er is niemand die er een andere mening op nahoudt.
quote:De uitspraak "de mug is een schadelijk insect" mag in het dagelijkse spraakgebruik misschien wel objectief heten, in grote delen van de filosofie kan hij met evenveel (of zelfs nog wel meer) recht een subjectieve uitspraak genoemd worden.
Zeggen dat een entiteit "objectief" bestaat betekent dat zijn bestaan en natuur niet afhangen van iemands bewustzijn ervan. Een tafel waaraan je zit bestaat "objectief" omdat het ook zou bestaan en nog steeds zou bestaan ook al is niemand zich ervan bewust.
Objectiviteit als een 'epistemische deugd' is de waarneming van een persoon dat dingen onafhankelijk van het bewustzijn van wie dan ook bestaan; ze bestaan niet alleen in onze hoofden. Zulke objectiviteit wordt algemeen beschouwd als essentieel voor exacte wetenschap, voor filosofie en voor rechtspraak.
Tief nou gewoon ff op met je woordenboek. Lees eerst zelf de definitie eens en probeer het dan eens logisch te interpreteren.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is dus waarom mensen je adviseren even in het woordenboek te kijken.
En jij durft mij naar een woordenboek te verwijzen;quote:Een subjectiviteit wordt niet objectief op het moment dat iedereen het erover eens is. Het doet er helemaal niet toe of mensen het erover eens zijn of niet.
Haal nu eens vooroordeel/mening uit deze stelling, wat blijft er dan nog over....Kom op zeg, denk eens na.quote:zonder zich door eigen voorkeur te laten beïnvloeden; onbevooroordeeld, onbevangen (tegenstelling: subjectief)
Als men mij normaal bejegend zal ik dat ook doen.quote:
Elk moreel oordeel is relatief aan de situatie, we moeten dus per specifieke situatie kijken wat er aan de hand is. (dubbele signalen zegt niks op zichzelf)quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:16 schreef Jovatov het volgende:
Ook over de derde kan je discussie voeren. Wat versta je 'zonder toestemming'? Hoe duidelijk moet het zijn voordat het niet meer hoort? Wat als er dubbele signalen zijn?
Klopt. Dat verkrachting slecht is is ook niet afhankelijk van menselijk oordeel.quote:Het verschil met de belachelijkheid van een incoherente logica en de belachelijkheid van de inverse van een objectief moreel standpunt is, is omdat in het eerste geval de belachelijkheid/onmogelijkheid niet afhangt van een menselijk oordeel.
Zoals je zelf ook al hebt aangegeven. Wat mensen vinden of niet, bepaalt niet wat waar ís.
Daar zit een duidelijk verschil in omdat de eerste verdigbaar is voor situaties waarbij je dit doet bij je partner. Als je dit echter doet tegen diegenes duidelijke wilsbelsuit in, dan lijkt mij daar echter geen onduidelijk over het oordeel in te zitten.quote:Maar voor morele standpunten gelden deze drie argumenten niet om te kunnen bepalen of iets objectief waar of onwaar is:
Want deze stelling is volgens jou onwaar:
- Zelf-evidentie: Het is vanzelfsprekend waar dat je niet je hand op de bil hoort te leggen zonder iemands toestemming.
- Incoherentie van de inverse: Niemand wil tegen zijn wil in een hand op de bil krijgen.
- Het is niet mogelijk 'het hoort om een hand op iemands bil te leggen zonder iemands toestemming.' succesvol te verdedigen.
Dus: 'je hoort geen hand op een bil te leggen zonder toestemming.'
Maar deze stelling is volgens jou waar.
Zelf-evidentie: Het is vanzelfsprekend waar dat je niet je lul in iemand hoort te steken zonder toestemming.
- Incoherentie van de inverse: Niemand wil tegen zijn wil in een lul ingestoken krijgen.
- Het is niet mogelijk 'het hoort om een lul tegen iemands wil in, in iemand te steken' succesvol te verdedigen.
Dus: 'je hoort geen lul tegen iemands wil in iemand te steken.'
Leg me nu uit wat het verschil is?
Nee, zelf-evidentie zegt iets over onze kennis over iets. Incoherentie zegt iets over een logische tegenstelling. Ze zijn dus niet hetzelfde.quote:Bovendien: zelf-evidentie en incoherentie van inverse zijn hetzelfde argument. Het als vanzelf waar zijn van iets maakt dat een inverse daarvan onwaar is, en dus incoherent.
Je derde argument is, zoals je zelf zegt, een uitwerking van de eerste twee argumenten.
[…]
Deze drie argumenten voor een objectieve moraal zijn dus eigenlijk één argument. Namelijk: het is als vanzelf waar.
Klopt, afhankelijk van de manier waarop ze relateren aan deze punten kunnen we bepalen of het objectief of subjectief is.quote:Maar, deze drie argumenten kunnen op allerlei morele standpunten worden gebezigd. Het één volgens jou subjectief, het ander volgens jou objectief.
Hoe dan toch volgt dat het één objectief moreel waar is, en het ander niet, is me niet duidelijk.
Dat denk ik wel, ik heb meer dan voldoende onderbouwd. Als je mijn argumentatie niet snapt, dan houd het een beetje op.quote:Hoe kom je erbij dat er een objectieve moraal bestaat?
Je argumenten tot nog toe volgen niet.
Beste Sergio,quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je er goed over nadenkt, verslaat Muffies argument zichzelf.
Een stelling is volgens hem zelf-evident als het tegenovergestelde incoherent is. In alle gevallen vindt hij het incoherent als de spreker van de stelling niet wil dat de stelling op zijn eigen persoon wordt toegepast ("Het is incoherent om verkrachting goed te vinden, als men zelf niet verkracht wil worden")
Nu, laten we eens de stelling: "Iets tegen je wil moeten doen ('Dwang') is slecht" nemen. Volgens hem staat die stelling gelijk aan: "Je hoort niet te dwingen." Laten we eens kijken naar het omgekeerde daarvan: "Dwang is goed (of: je hoort te dwingen)."
De spreker van "Dwang is goed" wil per definitie niet gedwongen worden. Dwang is immers het moeten doen wat je niet wilt doen - niemand wil moeten doen wat hij niet wil doen.
Dus de stelling 'dwang is slecht' is volgens de redenering van Muffie zelf-evident. Maar dat levert een enorm probleem op. Iedere morele uitspraak heeft namelijk dwang in zich: "Je hoort (niet) X te doen - ook al wil je dat (niet)." Dat betekent dat iedere morele uitspraak per definitie slecht is, want het is dwang.
Als het slecht is, behoor je het niet te doen: dus je behoort geen morale uitspraken te doen. Maar die conclusie is al gebaseerd op een morele uitspraak. Paradox!
Let ook even op wat er bij de inverse gebeurt: in tegenstelling tot Muffie, heb ik er niet halverwege een 'tegen zijn wil' ingedaan die nergens op gebaseerd is. Mijn 'tegen zijn wil' vloeit duidelijk voort uit mijn definitie van 'dwang'. Bij hem zit dat verstopt in de definities, en is het tegelijk het enige relevante element: niemand wil tegen zijn wil iets doen, of dat nou verkracht worden is, of vermoord worden, of ijsjes eten.
Kortom, een uitgezuiverde versie van Muffies argument komt neer op het argument boven de streep, en is dus per definitie incoherent want in tegenspraak met zichzelf.
Ik begrijp je punt niet echt. Dat een argument alleen waarde heeft als persoon X er wat over heeft te zeggen? Dat lijkt mij verre van aannemelijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:46 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Als je claimt dat een stelling waar is omdat persoon X het zegt, dan heb je bewijslast. Maar in deze discussie is hier geen sprake van.
Argument from ignorance, dat volgt er niet uit. De bewijslast ligt dus niet alleen bij diegene die argumenteert voor een objectieve basis.quote:Feit: men doet morele uitspraken. Die uitspraken zijn niet objectief te bewijzen. Dus zijn ze subjectief. De bewijslast ligt alleen bij degene die beweert dat ze wel een objectieve basis hebben.
Klopt. “verkrachting is slecht” is niet afhankelijk van de wil van een persoon, maar is objectief slecht.quote:Wat iemand graag wil en wat objectief waar is, zijn twee totaal verschillende dingen.
Dan doe je wat mij betreft tekort aan morele uitspraken. Is "van meeuwen op het strand wordt ik niet vrolijk" nu ook een morele uitspraak?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Een morele uitspraak heeft niet per se een dwingend element in zich, je kunt ze ook zien als emotionele uitingen. "Daad X is slecht" betekent dan "van daad X word ik niet vrolijk" of "daad X keur ik niet goed"
Je handelt echter wel alsof het objectief is. Iemand die het er niet mee eens is, en het toch doet voor je neus, krijgt een stoot voor zijn hersens. Dit doen we niet bij overduidelijk subjectieve uitspraken als "je hoort geen vlees te eten".quote:
Dat je hoort te verkrachten? Of dat het niet uitmaakt of je wel of niet verkracht?quote:Er zijn alleen maar redenen om aan te nemen dat het subjectief is. Nogmaals: Genoeg mensen die het met jou oneens zijn wat betreft verkrachting.
Niet bepaald, het is onafhankelijk van mijn mening. Welke reden heb ik om aan te nemen dat het subjectief is? Zoals ik al aangaf veranderd de mening van iemand niets aan de objectiviteit van iets.quote:Nee, dat is enkel je mening. Dat jij het zelf-evident vindt verandert daar niets aan.
Je vind dus dat dat geen belachelijke uitspraak is, die voor de mens evenveel waarde kan hebben als "verkrachten is slecht"?quote:Nee, daar ben ik het niet mee eens. Die mening kan je wel degelijk hebben.
Deze uitspraak kan ik moeilijk serieus nemen van jou.quote:Je hoort te verkrachten.
Jouw mening verandert echter niks aan de objectiviteit van de wet.quote:En alsnog een mening. Dat dingen in de wet staan en van mij verwacht worden betekent niet dat ik er ook achter sta.
Er zijn overtuigende argumenten aan te dragen voor "je hoort te verkrachten"?quote:Zo ook voor verkrachting.
Natuurlijk ben je het daar mee eens.quote:Dat mag je vinden.
Objectiviteit zegt niets over of mensen hetzelfde menen. Het ontkennen van de externe wereld maakt het bestaan van de externe wereld ook niet minder waar.quote:En mensen doen het alsnog en masse. Blijkbaar wordt die objectiviteit niet door iedereen gedeeld.
Als klein kind dacht ik dat er monsters onder mijn bed zaten. Dat maakte niet dat er monsters onder mijn bed zaten.quote:Er bestaan verkrachters. Die reden.
Ik begrijp subjectief zeker wel, maar ik heb geen argument tegen gezien. Ik heb verder al meer dan genoeg uitgewerkt waarom er objectieve moraal bestaat. Het enige tegenargument is dat elke uitspraak die ik doe subjectief is, maar dit wordt zonder onderbouwing gedaan. Zoals ik al aan heb gegeven is het bestaan van een kleine groep mensen met een andere mening geen bewijs voor subjectiviteit.quote:Nee, gezien je subjectiviteit niet begrijpt hou ik daar voorlopig mee op. Kan jij een argument geven waarom het objectief slecht is?
Of laten we het zo doen. Ik ben iemand die het bestaan van de externe wereld verwerpt. Overtuig mij van het bestaan van de externe wereld. Dat is duidelijk onzinnig, als iets objectief waar is dan verandert de mening van die persoon er niets aan.quote:Of laten we het zo doen. Ik ben een verkrachter. Overtuig mij van mijn objectieve slechtheid
Stroman.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het voelt ook enigszins circulair aan:
- objectieve moraliteit is zelf-evident
- een moreel idee vereist een iets of iemand die dat morele idee heeft; een iets dat zegt "dit mag je wel of niet doen"
- een objectieve moraal kan niet afhankelijk zijn van mensen, want dan is het niet meer objectief
- dus god.
Hij betoogt dus niet alleen dat moraliteit objectief is (zonder argument), maar meent hier ook het bestaan van god uit te kunnen afleiden. (Eveneens zonder argument trouwens.)
Is “de externe wereld bestaat niet” ook een geldig standpunt? Veranderd jouw standpunt iets aan het daadwerkelijke bestaan van de externe wereld?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 16:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Je hoort te verkrachten'' is een geldig standpunt als jij als individu van verkrachten houdt. Als jij als individu geen last van je geweten hebt en je geniet ontzettend van verkrachten, dan is er geen objectieve reden waarom je het niet zou moeten doen. Behalve misschien eventuele repercussies zoals een gevangenisstraf.
Er zijn genoeg mensen die allerlei vreemde dingen geloven over de wereld, vaak zitten die in een psychiatrisch ziekenhuis. Zij interpreteren bepaalde zaken over de wereld heel anders dan ze daadwerkelijk zijn.quote:Er zijn genoeg mensen voor wie het hun levenswerk is om te moorden of verkrachten en die daar ontzettend veel plezier uit halen. Iets dat objectief is moet altijd op gaan, onafhankelijk van interpretatie. Maar een uitspraak over de goedheid of slechtheid van iets is per definitie subjectief, omdat zo'n uitspraak altijd een interpretatie vereist.
Mijn argument voor objectiviteit heb ik al voldoende uitgewerkt in dit topic. (punt 1 & 2). Voor punt 3 & 4 moet je even de OP van één of twee topics terug kijken voor het morele argument.quote:
Maar het is toch zelf-evident dat je uit je nek kletst?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 10:46 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mijn argument voor objectiviteit heb ik al voldoende uitgewerkt in dit topic. (punt 1 & 2). Voor punt 3 & 4 moet je even de OP van één of twee topics terug kijken voor het morele argument.
Voor jou wel inderdaad, het is toch zelf-evident dat God niet bestaat en gelovigen maar een stel onintelligente hillibillies zijn. Dat elk argument bij voorbaat slecht is?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 10:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar het is toch zelf-evident dat je uit je nek kletst?
Als iemand hier zich schuldig maakt aan a priori denken ben jij dat.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 10:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Voor jou wel inderdaad, het is toch zelf-evident dat God niet bestaat en gelovigen maar een stel onintelligente hillibillies zijn. Dat elk argument bij voorbaat slecht is?
Niet bepaaldquote:Op zaterdag 2 mei 2015 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand hier zich schuldig maakt aan a priori denken ben jij dat.
Je stelt: Elk moreel oordeel is relatief aan de situatie.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 09:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Elk moreel oordeel is relatief aan de situatie, we moeten dus per specifieke situatie kijken wat er aan de hand is. (dubbele signalen zegt niks op zichzelf)
Maar dit doet niets af aan de objectiviteit van “verkrachting is slecht”
[..]
Klopt. Dat verkrachting slecht is is ook niet afhankelijk van menselijk oordeel.
[..]
Daar zit een duidelijk verschil in omdat de eerste verdigbaar is voor situaties waarbij je dit doet bij je partner. Als je dit echter doet tegen diegenes duidelijke wilsbelsuit in, dan lijkt mij daar echter geen onduidelijk over het oordeel in te zitten.
De onduidelijkheid van bepaalde omstandigheden maakt echter niet dat er geen objectieve moraal is, maar zegt wat over de relativiteit: hoe verhouden de omstandigheden zich.
[..]
Nee, zelf-evidentie zegt iets over onze kennis over iets. Incoherentie zegt iets over een logische tegenstelling. Ze zijn dus niet hetzelfde.
De derde is inderdaad een gevolg van de andere twee.
[..]
Klopt, afhankelijk van de manier waarop ze relateren aan deze punten kunnen we bepalen of het objectief of subjectief is.
Lees anders terug bij de voorbeelden die ik gaf hoe het onderscheid tot stand komt.
[..]
Dat denk ik wel, ik heb meer dan voldoende onderbouwd. Als je mijn argumentatie niet snapt, dan houd het een beetje op.
Maar welke reden heb jij om aan te nemen dat het subjectief is? Dat “je hoort mensen te doden” net zo goed een verdedigbare uitspraak is?
Dat doen we wel bij overduidelijk subjectieve uitspraken, zoals verkrachting dus.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 10:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je handelt echter wel alsof het objectief is. Iemand die het er niet mee eens is, en het toch doet voor je neus, krijgt een stoot voor zijn hersens. Dit doen we niet bij overduidelijk subjectieve uitspraken als "je hoort geen vlees te eten".
Nee. Gezien we daar geen bewijs van hebben noemen we dat speculatie.quote:Er zijn ook mensen die het bestaan van de externe wereld afwijzen, of allerlei vreemde dingen zien. Maakt dat het bestaan van de externe wereld, of het niet bestaan van kleine kaboutertjes ook subjectief?
Het feit dat ik en anderen het met je oneens zijn.quote:Niet bepaald, het is onafhankelijk van mijn mening. Welke reden heb ik om aan te nemen dat het subjectief is?
Wel als het iets subjectiefs betreft.quote:Zoals ik al aangaf veranderd de mening van iemand niets aan de objectiviteit van iets.
Het is een uitspraak waar ik mee oneens ben. Dat een kleine of grote groep mensen het vinden is irrelevant.quote:Je vind dus dat dat geen belachelijke uitspraak is, die voor de mens evenveel waarde kan hebben als "verkrachten is slecht"?
Of dat er een bijzonder kleine groep mensen is die dat zou kunnen vinden?
ok.quote:Deze uitspraak kan ik moeilijk serieus nemen van jou.
Mijn mening verandert niets aan de subjectiviteit van de wet, bedoel je.quote:Jouw mening verandert echter niks aan de objectiviteit van de wet.
En iedereen heeft een andere moraal waarvan ze verwachten dat men zich eraan houdt. Dat men in Nederland ongeveer hetzelfde moraal deelt verandert daar wederom niets aan.quote:Echter was mijn opmerking dat je verwacht bij een morele uitspraak dat anderen er zich aan houden, het is dus geen esthetische uitspraak.
Het maakt niet uit of de argumenten overtuigend zijn.quote:Er zijn overtuigende argumenten aan te dragen voor "je hoort te verkrachten"?
Irrelevant.quote:Natuurlijk ben je het daar mee eens.
Het zeggen dat een externe wereld bestaat maakt het bestaan daarvan ook niet waar.quote:Objectiviteit zegt niets over of mensen hetzelfde menen. Het ontkennen van de externe wereld maakt het bestaan van de externe wereld ook niet minder waar.
Dat deed het artikel niet.quote:Het artikel van de Washington Post wat ik echter eerder poste laat echter zien dat ook verkrachters weten dat verkrachting slecht is.
Onjuiste vergelijking. Als kind dacht ik dat goden bestonden. Dat maakt niet dat goden bestaan. Heeft verder geen invloed op subjectieve zaken zoals verkrachting.quote:Als klein kind dacht ik dat er monsters onder mijn bed zaten. Dat maakte niet dat er monsters onder mijn bed zaten.
Nee, je hebt geen idee wat subjectief is.quote:Ik begrijp subjectief zeker wel,
Op geen enkel punt heb jij daarvoor ook maar één geldig argument gegeven.quote:Ik heb verder al meer dan genoeg uitgewerkt waarom er objectieve moraal bestaat.
Dan lees je niet goed. Verder zijn vrijwel alle uitspraken die jij hier doet ook subjectief want er zijn mensen het met je oneens.quote:Het enige tegenargument is dat elke uitspraak die ik doe subjectief is, maar dit wordt zonder onderbouwing gedaan.
En zoals ik al heb aangegeven is een grote groep mensen met een andere mening ook geen bewijs voor subjectiviteit, noch voor objectiviteit.quote:Zoals ik al aan heb gegeven is het bestaan van een kleine groep mensen met een andere mening geen bewijs voor subjectiviteit.
Het is dan ook niet objectief waar dat er een externe wereld bestaat. Maar gezien jij een andere mening daarover hebt begin ik te begrijpen waar de engheid van subjectiviteit voor jou vandaan komt.quote:Of laten we het zo doen. Ik ben iemand die het bestaan van de externe wereld verwerpt. Overtuig mij van het bestaan van de externe wereld. Dat is duidelijk onzinnig, als iets objectief waar is dan verandert de mening van die persoon er niets aan.
Wederom, slechte vergelijking. Als je iets eet draag je net zo goed de consequenties van dat eten met je mee. Doorgaans totdat je naar de wc gaat, maar soms wordt je ook dik enzo. Of er zijn van die gekke veganisten die ""objectief stellen""" dat vlees eten slecht isquote:Die verkrachter moet de consequenties dragen van zijn gedrag, in de uitwerking van moraal handelen we dus alsof hij objectief is. Dit doen we niet bij "je hoort geen vlees te eten".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |